Parhaimmat mokat täällä!!

Mokapokapööhei

Elikkäs ideana oli, että tänne voi tulla kirjoittelemaan mokiaan tai vitsejä, ihan mitä vain hauskoja juttuja vapaasti, kunhan ilmapiiri muistetaan säilyttää mukavana! :) Ei sitten muuta, sen kun kirjoittelemaan! :D

48

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauska idea! Toivottavasti tulee paljon vastauksia! :) Tässä yksi minun tarinoistani.

Eräänä talvipäivänä, vuosia sitten, satoi niin paljon lunta, että lumityöt olivat lähes katkeamaton projekti. Meillä on n. 100m pitkä pihatie ja melko iso piha, eli aluetta riittää; varsinkin kun lumityöt on tehtävä lapiolla ja kolalla, koska meillä ei ole traktoria, lumilinkoa tms. Lunta tuli muutamassa tunnissa niin paljon, että urakka oli toivoton lapiolla, eikä lumikola johtanut mihinkään, koska sitä ei pystynyt työntämään mihinkään kinosten keskellä. Lumet oli kuitenkin saatava pois, koska äiti oli töissä eikä olisi millään päässyt kotiin sellaisen hangen läpi.

Näin oli käynyt muutaman kerran aiemminkin, joten olimme tehneet puusta hevosvetoisen auran - kun tallissa kerran oli vetokelpoinen hevonen. Mutta kun yritin ottaa auran esiin, se hajosi käsiin. Puu oli päässyt lahoamaan kesän aikana niin että koko häkkyrä meni osiin eikä minulla ollut aikaa eikä voimia ruveta rakentamaan uutta.

Joten luovaa improvisointia kehiin: löysin ikivanhan lumikolan jota emme olleet käyttäneet kertaakaan sen painon takia, joten valjastin hevosen ja virittelin lumikolan sen perään kuin reen. Sitten istahdin kolaan ja ajelin sillä edestakaisin pitkin pihatietä. Lunta se ei aurannut, mutta litisti sen niin hyvin, että kun äiti myöhemmin tuli kotiin, ei autolla ollut mitään vaikeuksia päästä perille. Ja samalla heppa sai liikuntaa.

Ja tässä tulee se hassu osa tarinaa: Kun olin litistämässä lunta, jouduin kääntymään hevosen kanssa ympäri pihatien päässä käyttäen hyväkseni ohi kulkevaa isompaa tietä. Olin juuri tulossa "kääntöpaikalle", kun ohi sattui ajamaan muuan miekkonen hienolla autollaan. Hän alkoi tuijottaa improvisoitua rekeäni niin kiinteästi, että unohti katsoa eteensä eikä huomannut, että tie alkoi kaartua loivasti vasempaan. Kun huomasin sen, viittoilin kuskille, että katsoisi eteensä, mutta oli jo liian myöhäistä. Hän ehti jarruttaa sen verran ettei mennyt täysin penkkaan, mutta toisen puolen renkaat juuttuivat joka tapauksessa tien reunan kinokseen niin ettei hän päässyt enää irti.

Kuski oli ulkopaikkakuntalainen enkä minäkään tiennyt kenenkään paikallisen puhelinnumeroa niin että olisi voinut pyytää vetoapua, joten vaihtoehtoja ei juuri ollut. Kävin hakemassa tukevan köyden ja muutin valjastusta hieman, ja sitten hevosella vedin auton penkasta. Onneksi ei ollut kovin pahasti hangessa, niin että heppa pystyi sen sieltä kiskomaan. Kuskin kasvot olivat koko toimituksen ajan juurikkaan punaiset eikä hän näyttänyt tietävän, olisiko hänen pitänyt itkeä vai nauraa. Päätyi kuitenkin jälkimmäiseen. Kiitteli sitten kovasti avusta ja halusi tietää, teenkö useinkin tuollaista hevoseni kanssa. Kun sanoin, ettei se ole mitenkään harvinaista, hän vannoi ettei enää ikinä aja sitä tietä pitkin; hänellä ei kuulemma ollut varaa ajaa ojaan joka kerta siitä kulkiessaan.

• Hemulimuuliheijaa

Hahah! :D Johan oli päivä! :D Onko sulla oma heppa? :)

• On ollut tuo sama jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on totisesti ehtinyt sattua ja tapahtua kaikenlaista.

Ensimmäisenä kesänä kun olimme juuri muuttaneet pysyvästi maalle, meillä ei ollut aitoja laitumen ympärillä koska niitä ei yksinkertaisesti tarvittu. Eräänä päivänä se tarve sitten tuli, mutta ei hevosen, vaan ihmisen takia.

Muuan miekkonen päätti oikaista pellon poikki eikä huomannut että siellä oli hevonen. Hän oli ehtinut melkein puoliväliin matkaa, kun poni huomasi hänet ja lähti ravaamaan perään nähdäkseen kuka oli laitumelle tullut. Kun mies huomasi sen, hän pelästyi ja lähti juoksemaan. Poni sitten innostui siitä, että hei tämä onkin kiva leikki kun juostaan, ja lähti laukkaamaan - edelleen miekosen perässä häntä kohti. No siinä vaiheessa mies pelästyi tosissaan, hän luuli että poni oli hyökkäämässä, ja paransi vauhtian entisestään - ja poni perässä! Lopulta hän pääsi keskelle peltoa missä kasvoi muutama nuori koivu, ja kiipesi puuhun turvaan.

Näistä tapahtumista me emme tienneet tässä vaiheessa mitään. Olimme raksimassa pajupusikkoa pellonreunasta, kun havahduimme siihen, että joku huusi vapisevalla äänellä apua. Kesti vähän aikaa ennen kuin paikallistimme äänen lähteen. Mies oli kiivennyt niin korkealle pieneen koivuun kuin sen runko vain kesti, täsmälleen samaan tapaan kuin sarjakuvissa joku kiipeää lipputankoon karkuun joltakin, ja poni seisoi korvat pystyssä puun juurella ihmettelemässä, miksi mies oli sinne kavunnut.

Oil hiukkasen haastavaa olla nauramatta, kun menimme paikalle ja otimme hevosta harjasta kiinni ja kutsuimme miekkosen alas. Hän ei ollut lainkaan huvittunut, vaan alkoi huutaa meille siitä, että vihaista hevosta pidetään irrallaan pellolla. Siihen äiti vastasi tyynesti, että hevonen on asiallisesti omalla alueellaa, mutta mies itse ei ole. Sitten aloimme selvitellä tapahtumia ja saimme tietää miten näin oli päässyt käymään. Lähteissään mies uhkasi soittaa poliisille vihaisesta hevosesta, ja sanoimme lähes yhteen ääneen, että ole hyvä vain.

Pari päivää myöhemmin, kun poni oli lyhentämässä pihanurmikkoa, edelleen irrallaan, pihaan ajoi poliisiauto. Heille oi tehty ilmoitus vaarallisesta hevosesta. Osoitimme pihassa ruohoa rouskuttelevaa ponia, että tuossa tuo on, ja menimme porukalla sitä "vihaista hevosta" katsomaan. Poliisit siinä aikansa silittelivät ja rapsuttelivat ja poni vain nuuski heitä ystävällisen uteliaana, samalla kun selitimme tapahtumat, ja he totesivat, että oli ollut täysin turha ilmoitus. Kehottivat kuitenkin laittamaan edes paalinnarusta jotain aitaa laitumen ympärille. Ei sen takia että hevonen pysyisi siellä, vaan siksi että ihmiset älyäisivät pysyä sieltä poissa. Sitten he toivottivat hyvää päivänjatkoa ja lähtivät.

Ja nämä ovat vain pari esimerkkiä siitä mitä kaikkea meillä on tapahtunut. Äiti joskus vitsaileekin, että niistä voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Mutta toivottavasti tänne nyt joku muukin kertoisi kommelluksistaan kuin minä! Minustakin olisi hauska lukea ihmisille käyneistä sattumuksista! :)

• Laamappelsiini

Voi että sinua! :D Mitäs itse oikaisi toisten pihamaalta, oli se sitten hevosen laidun taikka takapiha yms, niin ei sieltä tule oikaista! :D Juu, olisi kiva niitä muidenkin kommelluksia lukea, mutta paljon kiitoksia sinulle, että olet herätellyt tätäkin palstaa!!

• pupustiina4

heh aivan ihana tapahtuma , totta että kirjaa vain tekemään :D sitä ootellessa ...

• rutsis

Sinulla, Lampinajadi, näyttää noita hullunkurisia kertomuksia riittävän. Kerroit parista eläinkunnan edesottamuksesta siellä hevoset ja ponit osiossakin, luotettavat vastaajat-ketjussa ja niistäkin riitti meidän perheesä hauskaa pitkäksi aikaa!

Minulla ei ole noin lennokkaita juttuja kerrottavaksi, mutta eräs nolo tilanne lapsuudesta tulee mieleen. Ratsastushousuni olivat jäämässä minulle pieneksi, mutta emme olleet vielä ehtineet hommata uusia. Asuin lähellä tallia jossa minulla oli hoitsu, joten pukeuduin tallivaatteisiin jo kotona ja kävelin tallille. Yhtenä syksynä löysin maasta jotakin kesken matkan, en enää muista mitä, ja kumarruin sitä ottamaan. Takaani kuului äänekäs, raastava rusahdus. Nousin äkkiä suorana kuin seiväs ja tunnustelin takamustani. Ratsastushousujeni takalisto oli ratkennut saumastaan koko nahkaiselta alueelta! Kangas oli kyllä joustanut riittävästi, mutta nahkapaikka ei, ja neulos oli sen takia pettänyt. Vaikka oli kylmä ilma, minulla ei ollut takkia (niin kylmä ei ollut), joten jouduin riisumaan pitkähihaisen paitani ja sitomaan sen vyötärölleni peittämään housuntakamuksessani ammottavan ratkeaman. Loppumatkasta tallille tuli hyytävän kylmä, mutta onneksi olin jättänyt tallikaappiin varavaatteet joten sain lämpimät verkkarit ratkenneiden ratsastushousujeni tilalle. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vaatteeni ehtivät osoittaa oireita pieneksi jäämisestä ennen kuin vanhempani ostivat jo uudet tilalle.

• noloooo

Jes! Ihanaa että jollekin muullekin on käyny noin kuin mulle! Pari vuotta sitten mulle kävi samalla tavalla, mutta oli kesä ja olin t-paitasillani. En siis pystyny peittämään ratkeamaa mitenkään ja olin puolivälissä matkaa! Tosi noloo! Onneks oli aika hiljanen aika päivästä ja maa oli kuiva, joten aina kun huomasin että ihmisiä oli tulossa - varsinkin jos joku oli tulossa takaa - istahdin ojan pientareelle muka kukkia keräilemään tai ravistelemaan kiviä kengistä tai jotain. Toivottavasti kukaan ei huomannu todellista syytä!!! En kehdannu mennä tallille asti kun siellä oli aika paljon jo porukkaa ja joku olis varmasti nähny, mutta onneks yks tosi mukava tallilainen sattu ratsastamaan ohi. Hävetti kertoo tilanne ja pyytää apua, mutta hän ei edes nauranu vaan lupas tuoda mulle vaihtohousut siihen läheiseen pensaikkoon. Ja toikin vähän ajan kuluttua. Onneks ei ollu kertonu kenellekään, ainakaan kukaan ei kattonu mua mitenkään tietävästi hymyillen tai silleen. Olisin varmaan kuollu häpeästä siihen paikkaan!

• Mammanajadi

Tapahtui eilen ( 11.6. )
      Pihaamme tuli mersu joka sisälsi miehen ja naisen, nainen oli pitkä hoikka lady, hienosti pukeutunut, hatussa pari ruusua ja kädessä myös ruusupuska. Olin juuri laittanut ponimme pihaan nurmikkoa lyhentämään siksi aikaa kun siivoan boxin.
      Herra meni silittelemään ponia ja minä tuntien ponimme kiirehdin kysymään asiaa. Hätistin ponin kauemmaksi ja kysyin asiaa. Olivat kysymässä tietä. Olin neuvomassa miten meiltä pääsee Helsingin tielle kun kuulimme kiljahduksen.
      Ponimme rakastaa ruusuja ja oli napannut rouvalta puskan jota naposteli tyytyväisenä. Kun rouva kumartui pelastaakseen edes jonkin maahan pudonneen kukan, poni huomasi hatussa olevat kukat ja otti nekin evääkseen. Koska ne olivat tekokukkia niin se ei syönyt niitä vaan alkoi huiskia hattua hampaissaan.
      Kesti hetken ennenkuin sain hatun siltä pois. Ikävä kyllä, hattu ei ollut enää edustuskelpoinen.
      Herttileidi sentään!! Otin ponin kiinni ja tarjouduin tietysti maksamaan sekä hatun että kukat. Jestas, kuinkahan paljon nekin maksaa!!
      Herra kuiskasi korvaani: " Älä sentään, hevonen teki palveluksen, tuo hattu on hirvein häkkyrä mitä maa päällään kantaa, nyt ei tarvi hävetä vaimoa. Ja kukkia kyllä saa tähän aikaan vuodesta. Voinko lähettää hevoselle toisen ruusupuskan kiitokseksi?"
      Ja sitten he lähtivät, hyväntuulinen herra ja pahantuulinen rouva.

• Täällä töissä työt näköjään pysähtyivät kuin seinään siihen asti että ihmiset toipuvat hysteerisestä naurustaan jonka tuo juttu sai aikaan! No, piristys päivään on aina tervetullutta... Ja kuten kotona usein sanon, jos saa jonkun nauramaan, päivä ei ole mennyt aivan piloille.

Se pariskunta kyllä tulee muistamaan piipahduksensa meillä... Toinen hyvässä mielessä, toinen ei niinkään... Rouva tuskin menee toista kertaa hevosen lähelle ainakaan kukkahattu päässä ja kukkapuska käsissään! Poni kuitenkin epäilemättä ilahtui odottamattomasta herkkupalasta!

Toivottavasti pariskunta löysi uuden kukkapuketin. Kenelle kukat olikin tarkoitettu, hän varmaankin hieman hämmentyi kuullessaan että hevonen söi matkalla alkuperäisen...

• zoca

Hahaha! Teillä najadeilla näyttää olevan aika villiä menoa! Säästyikö yksikään kukka siitä kimpusta minkä poninne söi siltä rouvalta?

Meillä kävi viime kesänä seuraavaa:

Meillä on kahden hevosen talli (yksi hevonen) tarhan sisällä, niin että hevonen pääsee kiertämään tallin ympäri tarhassa ollessaan, ja kesäisin se on pihattona. Eräänä päivänä hätkähdimme, kun hevonen säntäsi ulos tallista aivan vauhkona. Se ravasi lentävin askelin edestakaisin tallin edustalla pää pystyssä ja silmät pyörien, häntä soihtuna korkealla, ja päästeli äänekkäitä puhalluksia sieraimistaan. Menimme katsomaan mitä oikein oli tekeillä, ja löysimme tallista meidän viisi kolmikuista kissanpentuamme. Yksi paini lattialla ratsastuskypäräni kanssa. Toinen oli onnistunut saamaan yhden kärpäspapereista niskaansa ja oli sotkeutunut siihen. Paperiin oli tarttunut talouspaperirulla joka oli kietoutunut kissan ympärille, kissa oli pelästynyt ja alkanut ilmeisesti kiitää ympäri tallia levittäen paperirullan ympäriinsä viimeistä arkkia myöten. Kaksi arkkia oli liimautunut sen kylkiin kuin omituiset siivet, ja se näyttikin lähinnä lentävältä muumiolta. Ja kolme muuta pentua sinkoilivat pitkin poikin hädissään kaaoksesta mikä niiden ympärillä vallitsi. Ne kiipeilivät tallin tolpissa, loikkasivat alas la hyppäsivät vastapäiselle seinälle kuin kääpiökokoiset spidermanit! Varsinaista parkouria! Satulan ne olivat pudottaneet ja valjaat olivat levällään pitkin lattiaa. Boksissakin ne olivat ehtineet käydä, koskapa niiden turkki oli turpeen peitossa kaikesta riehumisesta huolimatta.

Emme vieläkään tiedä mikä oli vetänyt ne talliin, ne eivät olleet koskaan ennen pyrkineet sinne päinkään, mutta nyt ne olivat siellä kaikki viisi! Kesti viikon ennen kuin kissat lakkasivat varisemasta turvetta vaikka ne pestiin huolella ja niitä harjattiin monta kertaa päivässä, ja se yksi sankari kärpäspapereineen jouduttiin klippaamaan ihoa myöten. Kärpäspaperin tahma oli tunkeutunut paikoittain aivan karvanjuureen asti, onneksi häntä sentään oli pysynyt puhtaana eikä sitä tarvinnut klipata. Kissa vain näytti tosi järjettömältä, kun hännässä oli tuuhea pitkä karva ja muuten se oli aivan kalju. Sen karva ei ole vielä kasvanut takaisin entiseen pituuteensa ja siitä näkee että sen karvaa on leikattu kovalla kädellä, mutta ainakaan se ei enää tartu selästään kiinni kämmeneen kun sitä silittää...

Hevonen kurkistaa vieläkin epäluuloisesti talliin aina ennen kuin astuu sisään. Ilmeisesti kissat olivat tallissa hevosen mennessä sinne ja aloittivat siinä vaiheessa hulabaloonsa säikähtäessään hevosta joka sitten pelästyi niitä aivan yhtä pahasti.

• Uhhuh! Siinä sitä varmasti olikin hommaa saada kaikki takaisin järjestykseen! Zoca, miten te saitte kissan klipattua? Tarkoitan, että eikö klipperi mennyt tukkoon siitä kärpäspaperin tahmasta? Sitähän ei saa pestyä pois millään ilveellä!

Kun nyt kissat tulivat puheeksi, niin kerronpa viimeisimmän kissaepisodin meiltäkin, parin kuukauden takaa.

Minulla on muutamanlaisia lihansyöjäkasveja, mm sellaisia tötterön mallisia. Olin siirtänyt ne pöydälle missä ne saavat paremmin valoa, kun meidän kissamme (1,5v maine coon tyttö, leikattu) tuli paikalle ja hyppäsi samalle pöydälle. Ensin se ei välittänyt kasveista vaan alkoi pestä itseään oikein pitkän kaavan mukaan. Mutta yhteen tötteröön oli pudonnut iso kärpänen joka päästeli heikkoja surahduksia yrittäessään turhaan kiivetä sieltä pois. Kissa tietenkin kuuli äänen, kiinnostui siitä ja jäljitti äänen lähteen. Vähän aikaa se tuijotti kiinnostuneesti hiljaa surahtelevaa tötteröä, ja sitten se työnsi nenänsä siihen kiinni. Suoraan kärpäsen kohdalle, näin se hyvin, koska aurinko paistoi kasvin takaa ja läpivalaisi sen. Kärpänen kai tunsi tönäisyn, koska se siinä vaiheessa päästi pitkän ja todella äänekkään pörinän. Kissa taatusti tunsi pörinän nenässään kasvin seinämän läpi, koska se loikkasi alas pöydältä puolen huoneen poikki yhdellä loikalla ja joka ikinen karva niin pystyssä että hetken se oli kuin piikkisika! Toinen loikka joudutti sen sängyn alle, missä se murjotti melkein puoli tuntia ennen kuin suvaitsi kömpiä esiin, hyppäsi sängylle ja alkoi loukkaantuneen näköisenä pestä itseään. Etenkin nenäänsä se näytti hierovan aivan erityisen pontevasti. Siihen asti sillä oli ollut taipumusta mennä sorkkimaan kasvejani heti kun silmä vältti, mutta tuon tapauksen jälkeen ne ovat saaneet olla aivan rauhassa!

• Ai joo, kysyin siitä kukkapuskasta. Yksi kukka oli säästynyt hampailta, mutta sen päälle poni oli sitten tallannut, eli se sitten siitäkin kukasta. Kukkakisa päättyi 15-0 ponin eduksi.

• mörrinkäinen

Sainpas taas pitkät makeat naurut näitä juttuja lukiessa! Se tulikin tarpeeseen, koska olen nyt viikon päivät ollut jumissa neljän seinän sisällä ankaran kesäflunssan takia ja todellakin piristyksen tarpeessa! Kantaakseni oman korteni kekoon kerron erään mieleen jääneen jutun lapsuuteni ajoilta.

Kävin tallilla jossa oli 24 hevosta. Eräänä kesänä olimme talkootyönä rakentaneet puuaidat laitumen ympärille, ja tietysti päästimme hevoset sinne kun kaikki oli valmista. Porukalla siinä sitten ihasteltiin kun hevoset juoksentelivat laitumella nauttien kesän tuomasta vapaudestaan. Sitten, aivan varoittamatta, koko lauma otti suunnan kohti erästä nurkkausta (laidun oli maaston vuoksi hyvin epäsymmetrinen) ja lähti täyttä laukkaa sitä kohti. Siinä vaiheessa huomasimme kauhuksemme, että olimme unohtaneet yhdestä tolpanvälistä poikkipuomit emmekä olleet edes tarkistaneet aitoja ennen kuin päästimme hevoset laitumelle!

Karkuunhan ne lähtivät, koko lauma, emmekä me voineet tehdä yhtään mitään. Suurin osa meistä lähti juoksemaan lauman perään edes nähdäkseen minne ne juoksevat, loput lähtivät hakemaan autojaan päästäkseen hevosten perään nopeammin. Siellä päin tiet olivat hiekkateitä, joten hevosia oli helppo seurata jälkien mukaan, mutta kun tiet muuttuivat asfaltiksi, ainoat johtolangat olivat satunnaiset lantakasat - ja säikähtäneet ihmiset, jotka sanaakaan sanomatta osoittivat sormellaan suuntaan mihin lauma oli juossut. Lopulta näimme ne erään suuren omakotitalon pihassa. Ne olivat rytistelleet pihaan matalan pensasaidan läpi, talloneet polun villiintyneen pihaheinikon poikki ja lopulta asettuneet rehottavan vadelmapensaikon ympärille vatun oksia rouskuttamaan. Isäntäpari seisoi kuistilla niitä katselemassa ja olimme ihan varmoja, että nyt saamme kuulla kunniamme.

Mutta kun pääsimme lähemmäksi, huomasimme emännän kasvoilla loistavan hymyn, ja isännänkin kasvot olivat pikemminkin mietteliäät kuin harmistuneet. Meidät huomatessaan heidän hymynsä vain leveni. He olivat juuri muuttaneet taloon ja tuskailleet villiintyneen puutarhan raivaamiseen kuluvaa aikaa, mutta hevoset olivat ratkaisseet pulman. Koska ne näyttivät vadelmapensaista pitävän, he pyysivät, että veisimme hevoset sinne toistekin; ne raivaisivat puutarhan heidän puolestaan. Näin teimmekin seuraavan viikon verran. Kun hevoset olivat syöneet vadelmat loppuun, ne keskittyivät heinään ja muihin ruohokasveihin. Isäntäpari laittoi jopa lanka-aidan pihansa ympärille, mutta emme me silti jättäneet niitä sinne ilman valvontaa. Viisi hevosta me veimme sinne kerrallaan päivittäin, ja niiden rouskutellessa me lapset söimme emännän leipomia herkkuja ja joimme kylmää mehua.

Kun hevoset olivat tehneet voitavansa, isäntäpari kiitteli lämpimästi koko tallin väkeä ja jopa järjesti pienet kekkerit koko porukalle sen kunniaksi että olimme olleet niin huolimattomia aitaa rakentaessamme. Ilman sitä mokaa he olisivat jotuneet tekemään hirveästi työtä puutarhansa raivaamiseksi. Loppu hyvin kaikki hyvin!

• dazlie

Meidän tallilla oli jonkin aikaa ylläpidossa valtava puoliveriruuna. Todella kiltti kaikille, niin ihmisille kuin eläimille. Mutta jotenkin se aina tiesi milloin oli unohtunut laittaa sähkö päälle laitumen aitaan, ja silloin se työnsi päänsä lankojen alle ja nosti ne ylös niin että laitumen neljä ponia pääsivät aidan alta karkuun. Näytti kuin ne olisivat tehneet sen täysin harkitusti. Hirveä homma saada ponit kiinni! Päästivät melkein kosketusetäisyydelle, ja sitten ne pinkaisivat taas kauemmaksi. Ei auttanut houkuttelu herkuilla, ne tiesivät jäävänsä kiinni jos lankeaisivat namiin joten ne varoivat houkutuksia. Ne sai kiinni vasta sitten kun ne saivat leikistä tarpeekseen.

• iiiiks

Minä poden pahaa hyönteiskammoa joten pelkään suunnilleen kaikkia ötököitä perhosia lukuunottamatta. Tallilla olen oppinut sietämään kärpäsiä ym "asiankuuluvia" öttiäisiä, mutta kaikki muut saavat minut aivan hysteeriseksi. Erään ratsastustunin jölkeen menimme loppukäyntiä, kun joku tolkuttoman iso sudenkorento laskeutui hevosen harjaan lähelle käsiäni. Kuulin surahduksen, ja siinä se oli. Kiljaisin kovaa ja korkealta, en voinut sille mitään, ja hevonen tietysti pelästyi ja säikkysi eteenpäin. Minä en ehtinyt tehdä mitään, vaan tein (kuulemma) tyylikkään kuperkeikan takaperin hevosen lautasten yli ja päädyin selälleni kentälle. Onneksi hiekka oli pehmeää joten en loukannut itseäni, mutta kentällä oli vähän aika vilinää kun hevoset sekoilivat kun se minun tuntihevoseni juoksenteli pitkin poikin saaden kaikki muutkin hermostumaan. Tosi noloa kun kaikki tuijottivat minua kun opettaja tuli luokseni kysymään olinko kunnossa. He kyllä tiesivät kammostani, mutta se oli ensimmäinen kerta kun he olivat nähneet mitä se todella tarkoittaa. Se rauhallisesta loppukäynnistä!

• mörrinkäinen

Tapahtui eilen: Meillä on tämän kesän hoidossa sh o 4v. Kiltti kuin mikä, mutta sillä on joku pakkomielle kiskoa paikoiltaan kaikki kupit mitä se löytää. Ruokakupit, vesikupit ja kaikki laatikot mihin se vain pääsee käsiksi. Se ottaa etureunasta kiinni, nostaa kipon ilmaan ja alkaa heiluttaa sitä.

No, eilen se sai hajotettua saavin joka sillä oli juomakippona laitumella. Laitoin tilalle 20L ämpärin koska niin yhtäkkiä ei ollut isompaa tarjolla. Aloin laskea ämpäriin vettä, mutta sitten veli ajoi autollaan letkun päälle ja veden tulo tyssäsi kun ämpäri oli vasta puolillaan. Lähdin katsomaan mitä oli tekeillä, enkä sitten huomannut sitoa ämpäriä kiinni. Olin juuri tulossa takaisin, kun näin oriin tarttuvan ämpärin reunaan, nostavan sen ilmaan ja heilauttavan sitä ylöspäin.

Roiskahdus oli vaikuttava, kun oripoika sai kymmenen litraa vettä suoraan silmilleen. Jukra, että se loikkasi! En ole koskaan ennen nähnyt hevosen hyppäävän tasajalkaa suoraan taaksepäin! Sitten alkoi ponteva pään ravistelu ja pärskiminen. Se sai varmasti sieraimensa täyteen vettä, ja päätellen siitä, että sillä on vieläkin toinen korva vinossa, se sai vettä korviinsakin. Toivottavasti sille ei tule korvatulehdusta.

Että näin...

• Mammanajadi

No, tapahtuu sitä teilläkin! Ei taida oripoika enää heitellä ämpäreitä, vai miten on?

Tässä kuitenkin pieni jälkikirjoitus meidän " ruusujen sotaan".
        Pari viikoa myöhemmin tuo mersu jälleen kurvasi meidän pihaan. Tällä kertaa oli herra yksin liikkeellä. Kädessään keltainen ruusupuska hän nousi autostaan ja ojensi ruusut minulle.
        Nauraen hölmölle ilmeelleni hän kertoi että rouvansa oli vihainen kunnes leppyi juhlapaikalla juteltuaan muiden vieraiden kanssa. Sitten rouva nauraen kertoi episodin itse muille. Porukalla olivat nauraneet asialle.
        Eniten oli nauranut juhlien sankari, rouvan 80v isä, joka lapsuudessaan oli ollut hevosten kanssa tekemisissä.
        Kun herra nyt sattumalta oli taas kulkenut samaa tietä, muistui episodi hänen mieleensä ja siten sai päähänsä tuoda ruusut hevoselle. No, ruusuja tosin ei saanut ponimme vaan laitoin ne maljakkoon keittiön ikkunalle.

• mörrinkäinen

Haha! Herra oli sitten tosissaaan! No, ainakin heillä oli kaikesta päätellen juhlat jotka muistetaan ponista, hatusta ja kukkasista!

Juu, ei heittele oripoika enää ämpäreitä, mutta ei toisaalta suostu niistä enää juomaankaan... Pienestä saavista juo kyllä, mutta ei ämpäristä. Toivottavasti tuo tuosta tokenee, muuten tulee ongelmia, kun sillä on kantovesi kotonaan... No, yritän vaihtaa astiaa pienempään vähän kerrallaan ja toivon parasta. Nyt sillä on 50L saavi. 20L ämpäri on liian pieni, ei suostu juomaan vaan on mieluummin janoissaan.

Ämpäri ruoka = ok, mutta ämpäri vesi = kauhistus!

• Mammanajadi

Entä jos upotat ämpärin täysinäiseen saaviin? Kun vesi vajaantuu niin ämpäri tulee esiin.

• mörrinkäinen

Ei toimi. Hommasin uuden saavin ja kokeilin, mutta nyt melkein kaksi viikkoa myöhemmin se lakkaa vieläkin juomasta siinä vaiheessa kun sen pitäisi alkaa juoda ämpäristä veden vajaantuessa.
      *huoh*

Kokeilen uudestaan pienen saavin kanssa. Siitä 50-litraisesta se kyllä joi, ja nyt sain yhdeltä tutulta 40-litrasen. Katsotaan mitä sen kanssa käy.

Meidän koira, sakemanni narttu 3v, vieritti vahingossa pehmopallonsa oripojan tarhaan. Heppa kiinnostui siitä ja otti hampaisiinsa ja lähti laukkaamaan ja loikkimaan ympäri tarhaa. Vähältä piti ettei emokissa jäänyt jalkoihin kun se meinasi oikaista tarhan poikki. Hevonen ei edes huomannut sitä hyppiessään ja pomppiessaan pallo suussa, mutta kissa kyllä huomasi hevosen... Ei olekaan aikoihin kattia viety sellaista vauhtia! Se kiiti kuin musta salama tarhan poikki kaikki karvat pystyssä ja kesti melkoisen kauan ennen kuin saimme houkuteltua sen pois sängyn alta. Hevonen jatkoi temmellystään koiran katsellessa aidan takaa surkean näköisenä.

Täytyy kai hankkia oripojalle oma pallo kun se näytti siihen niin ihastuvan.

• mörrinkäinen

Voi apua! Nyt alkaa mennä mahdottomaksi! Oripoika oli juuri alkanut juoda taas ämpäristä, kun veljeni päätti tänään päivällä olla ystävällinen ja täyttää vesikipon kun se oli melkein tyhjentynyt. Meillä täytetään ämpärit letkulla koska se on paljon helpompaa kuin kantovesissä. Asiassa ei ollut muuta vikaa, kuin lähes kaikki.
        A) hän ei sitonut letkun päätä kiinni ämpäriin,
        B) hän väänsi vesihanaa liian paljon ja liian nopeasti
        -> C) letkuun tuli paineisku ja se heilahti rajusti kun vesi alkoi virrata toisesta päästä
        D) hän ei ollut varautunut viimeiseen, joten heppa joka oli juuri painanut päänsä alas juodakseen, sai voimakkaan vesisuihkun silmilleen, plus että letku saattoi läimäyttää sitä nenälle heilahtaessaan.

Anna mun kaikki kestää... Se oli juuri toipumassa vesiämpärikammostaan, ja sitten tämä! Toivon hartaasti olevani väärässä, mutta näyttää siltä, että koko homma on aloitettava aivan alusta. Tällä kertaa saa huomaavainen veljeni luvan pitää siitä huolen! Tein asian erittäin selväksi, ja hänen toinen korvansa soi kuulemma vieläkin sen jäljiltä. No, jos hän yrittää luikerrella irti tästä, pidän itse huolen siitä, että sitten soi toinenkin!

• mörrinkäinen kirjoitti:

Voi apua! Nyt alkaa mennä mahdottomaksi! Oripoika oli juuri alkanut juoda taas ämpäristä, kun veljeni päätti tänään päivällä olla ystävällinen ja täyttää vesikipon kun se oli melkein tyhjentynyt. Meillä täytetään ämpärit letkulla koska se on paljon helpompaa kuin kantovesissä. Asiassa ei ollut muuta vikaa, kuin lähes kaikki.
        -> C) letkuun tuli paineisku ja se heilahti rajusti kun vesi alkoi virrata toisesta päästä
        D) hän ei ollut varautunut viimeiseen, joten heppa joka oli juuri painanut päänsä alas juodakseen, sai voimakkaan vesisuihkun silmilleen, plus että letku saattoi läimäyttää sitä nenälle heilahtaessaan.

Anna mun kaikki kestää... Se oli juuri toipumassa vesiämpärikammostaan, ja sitten tämä! Toivon hartaasti olevani väärässä, mutta näyttää siltä, että koko homma on aloitettava aivan alusta. Tällä kertaa saa huomaavainen veljeni luvan pitää siitä huolen! Tein asian erittäin selväksi, ja hänen toinen korvansa soi kuulemma vieläkin sen jäljiltä. No, jos hän yrittää luikerrella irti tästä, pidän itse huolen siitä, että sitten soi toinenkin!

Auts! Että kävi huono tuuri kun juuri nyt kävi noin!

Ellei heppa suostu juomaan ämpäristä, niin näinköhän sille kelpaisi vati tms? Joku matala, laakea astia olisi ehkä sen verran erilainen kuin ämpäri, että se saattaisi juoda sellaisesta. Tosin se saavista ämpäriin siirtyminenkin toimi kun kerran sait hevosen siirtymään takaisin ämpäreihin, mutta muovilaatikoissa olisi enemmän koko- ja korkeusvalikoimaa kuin saaveissa ja ämpäreissä. Siirtyminen yhdestä toiseen olisi pehmeämpi.

Tosin, mitä matalampi kippo, sen helpommin sinne menee likaa, ja niitä voi olla hankala sitoa kiinni, kun niissä ei yleensä ole kädensijoja. Ei taidakaan olla niin hyvä ajatus kuin ensin ajattelin. Toivottavasti kuitenkin saat(te) tilanteen korjattua!

• Mammanajadi
        mörrinkäinen kirjoitti:

Voi apua tosiaankin! ( Nauraa )
        Saas nähdä kauanko kestää ennenkuin oripoika juo ämpäristä kun se on kahdesti jo hyökännyt kimppuun. Tai juoko enää ollenkaan.

• mörrinkäinen
        Mammanajadi kirjoitti:

Voi apua tosiaankin! ( Nauraa )
        Saas nähdä kauanko kestää ennenkuin oripoika juo ämpäristä kun se on kahdesti jo hyökännyt kimppuun. Tai juoko enää ollenkaan.

Niinpä! Toivottavasti omistajalla on tarpeeksi huumoria, kun alan selittää hänelle taisteluämpäreiden sissihyökkäysten vaikutusta hevosen käyttäytymiseen... Kokeilen vielä tänään, olisiko vati yhtään vähemmän vaarallinen polle paran mielenterveydelle. Aikaa on vain pari viikkoa siihen kun omistaja palaa matkaltaan, joten olen valmis kokeilemaan mitä tahansa mikä kuulostaa edes suurin piirtein järkevältä! Vati saattaisi hyvinkin toimia.

Sormet ristiin ja toivotaan parasta!

• Mammanajadi
        mörrinkäinen kirjoitti:

Niinpä! Toivottavasti omistajalla on tarpeeksi huumoria, kun alan selittää hänelle taisteluämpäreiden sissihyökkäysten vaikutusta hevosen käyttäytymiseen... Kokeilen vielä tänään, olisiko vati yhtään vähemmän vaarallinen polle paran mielenterveydelle. Aikaa on vain pari viikkoa siihen kun omistaja palaa matkaltaan, joten olen valmis kokeilemaan mitä tahansa mikä kuulostaa edes suurin piirtein järkevältä! Vati saattaisi hyvinkin toimia.

Sormet ristiin ja toivotaan parasta!

Voisit myös kokeilla eri väristä ämpäriä. Jos aikaisempi oli musta niin hanki vaikka keltainen.
        En tiedä onko hevosilla värinäköä mutta sitäkin voi kokeilla. Ehkä keltainen ämpäri ei ole niin agressiivinen kuin musta.

• mörrinkäinen
        Mammanajadi kirjoitti:

Voisit myös kokeilla eri väristä ämpäriä. Jos aikaisempi oli musta niin hanki vaikka keltainen.
        En tiedä onko hevosilla värinäköä mutta sitäkin voi kokeilla. Ehkä keltainen ämpäri ei ole niin agressiivinen kuin musta.

Kokeilin jo sitäkin, mutta tulos oli sama.

No, tällä hetkellä sillä on tarhassaan kukkaruukku... Sellainen jalustan varassa seisova pikarin mallinen, kuin martinilasi. Siihen menee 10 litraa vettä joten sitä joutuu täyttelemään verrattain usein, mutta saapahan velipoika vähän liikuntaa kantaessaan sille vettä. Kielsin häntä käyttämästä enää letkua ettei satu uusia tapaturmia! Hän ei kauheasti ilahtunut, mutta ainakin hevonen saa juodakseen. Tuo kukkaruukku on sen verran eri mallinen kuin ämpäri, että hevonen ei näytä yhdistävän sitä yllättäviin naamapesuihin. Äitikin näytti aika tyytymättömältä nähdessään, että hänen kukkasensa olivat muuttaneet vanhaan autonenkaaseen ja ruukku missä ne olivat ennen olleet, oli muuttunut hevosen juomakipoksi... Mutta lainatakseni sanoja eräästä kirjasta: "suhtaudun siihen mahdollisuuteen mitä suurimmalla mielentyyneydellä". Hevosen hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpää kuin kukkaruukkurehujen!

• mörrinkäinen kirjoitti:

Kokeilin jo sitäkin, mutta tulos oli sama.

No, tällä hetkellä sillä on tarhassaan kukkaruukku... Sellainen jalustan varassa seisova pikarin mallinen, kuin martinilasi. Siihen menee 10 litraa vettä joten sitä joutuu täyttelemään verrattain usein, mutta saapahan velipoika vähän liikuntaa kantaessaan sille vettä. Kielsin häntä käyttämästä enää letkua ettei satu uusia tapaturmia! Hän ei kauheasti ilahtunut, mutta ainakin hevonen saa juodakseen. Tuo kukkaruukku on sen verran eri mallinen kuin ämpäri, että hevonen ei näytä yhdistävän sitä yllättäviin naamapesuihin. Äitikin näytti aika tyytymättömältä nähdessään, että hänen kukkasensa olivat muuttaneet vanhaan autonenkaaseen ja ruukku missä ne olivat ennen olleet, oli muuttunut hevosen juomakipoksi... Mutta lainatakseni sanoja eräästä kirjasta: "suhtaudun siihen mahdollisuuteen mitä suurimmalla mielentyyneydellä". Hevosen hyvinvointi on kuitenkin tärkeämpää kuin kukkaruukkurehujen!

*nauraa*
        Kukkaruukku?! Ja sinä sanoit joskus ettet osaa improvisoida! Voin kuvitella ettei äitisi suuremmin ihastunut kukkaruukunsa kohtalosta. Toivottavasti se pysyy ehjänä ettei ori hajota sitäkin, esin huitomalla sitä etusillaan tms.

Ja sitten kysymys KAIKILLE TÄHÄN KETJUUN VASTANNEILLE!

Jos äiti alkaa kirjoittaa kirjaa josta haaveilee, saako hän käyttää kommentteja ja juttuja joita tässä on esitetty? Tässä vaiheessa vasta keräillää aineistoa, mutta ehkä jonain päivänä...

Hän itse kysyi jo asiaa, mutta kysymys meni aivan tämän ketjun loppuun joten se voi jäädä huomaamatta. Siksi toistan sen nyt tässä hänen puolestaan.

• mörrinkäinen
        lampinajadi kirjoitti:

*nauraa*
        Kukkaruukku?! Ja sinä sanoit joskus ettet osaa improvisoida! Voin kuvitella ettei äitisi suuremmin ihastunut kukkaruukunsa kohtalosta. Toivottavasti se pysyy ehjänä ettei ori hajota sitäkin, esin huitomalla sitä etusillaan tms.

Ja sitten kysymys KAIKILLE TÄHÄN KETJUUN VASTANNEILLE!

Jos äiti alkaa kirjoittaa kirjaa josta haaveilee, saako hän käyttää kommentteja ja juttuja joita tässä on esitetty? Tässä vaiheessa vasta keräillää aineistoa, mutta ehkä jonain päivänä...

Hän itse kysyi jo asiaa, mutta kysymys meni aivan tämän ketjun loppuun joten se voi jäädä huomaamatta. Siksi toistan sen nyt tässä hänen puolestaan.

Onneksi tällä hevosella ei ole taipumusta huitomiseen, joten ruukun pitäisi olla turvassa (ne kuuluisat viimeiset sanat...).

Tiedä improvisoinnista, mutta se oli ainoa mitä löysin, kun ilmeni, että vati oli hukassa eikä ollut aikaa lähteä ostoksille. Mutta kiitos. Isä muuten ilahtui siitä autonrenkaasta vielä vähemmän kuin äiti. Oli kuulemma vielä käyttökelpoinen rengas... Mistä minä sen olisin tiennyt kun se lojui siinä autotallin nurkalla kuin vanha saapas!

Ja jos haluatte kirjoittaa näistä jutuistani tavalla tai toisella, niin kaikin mokomin! Jos joku pitää puheitani sen arvoisina, niin imartelevaahan se on, kaikin puolin! :D Olkaa hyvät vain! Jos teette sen kirjan ja se joskus julkaistaan, niin kertokaa ihmeessä, niin menen heti ostamaan itselleni! :D

• Zoca
        mörrinkäinen kirjoitti:

Onneksi tällä hevosella ei ole taipumusta huitomiseen, joten ruukun pitäisi olla turvassa (ne kuuluisat viimeiset sanat...).

Tiedä improvisoinnista, mutta se oli ainoa mitä löysin, kun ilmeni, että vati oli hukassa eikä ollut aikaa lähteä ostoksille. Mutta kiitos. Isä muuten ilahtui siitä autonrenkaasta vielä vähemmän kuin äiti. Oli kuulemma vielä käyttökelpoinen rengas... Mistä minä sen olisin tiennyt kun se lojui siinä autotallin nurkalla kuin vanha saapas!

Ja jos haluatte kirjoittaa näistä jutuistani tavalla tai toisella, niin kaikin mokomin! Jos joku pitää puheitani sen arvoisina, niin imartelevaahan se on, kaikin puolin! :D Olkaa hyvät vain! Jos teette sen kirjan ja se joskus julkaistaan, niin kertokaa ihmeessä, niin menen heti ostamaan itselleni! :D

Najadien poppoo, sama täällä! Saatte käyttää minunkin juttujani aivan vapaasti! Olisikin aika reteää löytää omia juttujaan kirjasta jonain päivänä!

Mörrinkäinen, hassuja näyttää sattuvan sinullekin! Sinua tuskin paljon naurattaa (ainakaan minua ei naurattaisi), mutta meillä muilla on kyllä sitäkin hauskempaa!

• Haha! Meillä kävi samaan tapaan yhtenä kesänä kun poni löysi jonkun ikivanhan sotilaskypärän ja alkoi riehua sen kanssa. Kissaa vietiin kovaa...

Eilen kun olin koirani kanssa mökillä, päästin sen uimaan ja aloin heitellä sille sellaista kirjavaa, pehmeää vesilelua. Yksi heitto meni pieleen ja lelu lensi hieman syvemmälle kuin oli tarkoitus. Koiran ei tarvinnut mennä uimasilleen sen hakeakseen, mutta vettä oli sen kyljen puolivälin tienoille, mitä syvemmälle se ei halua mennäkään.

Koira oli juuri nappaamassa lelunsa, kun yhtäkkiä sen edessä parin metrin päässä pulpahti iso lintu pintaan kuin korkki. Se oli kuikka joita sillä järvellä pesii, ja jostain syystä se oli tullut sukelluksissa epätavallisen lähelle rantaa. Varmasti se oli kuullut loiskeen jota koirani piti vedessä loikkiessaan, muttei nähtävästi ollut välittänyt siitä.

Pienen hetken verran tuntui kuin aika olisi pysähtynyt, kun lintu ja koira tuijottivat hölmistyneinä toisiaan aivan sen näköisinä, että "Häh! Mikä tuo on?"
      Kumpikaan ei pelännyt, ne vain yllättyivät kun odottamatta eivät enää olleetkaan yksin.

Sitten koira sanoi "Grrrrrr" ja kuikka sanoi "Narrrrr" (se päästi sellaisen hassun narisevan äänen), ja sitten se sukelsi ja katosi tiehensä. Koira nappasi kiireesti lelunsa ja kahlasi nopeasti rantaan, ja vinkui ja kieppui kiihtyneenä ympärilläni kuin olisi yrittänyt selittää mitä omituista oli juuri nähnyt.

Se rauhoittui kyllä nopeasti ja jatkoimme leikkiä, mutta siinä vaiheessa housujeni lahkeet olivat jo läpimärät. Onneksi oli lämmin päivä!

• Mammanajadi

Meillä on Maine coon - kissa, vajaa pari vuotias. Se pyydystää kaikkea mikä liikkuu, heiluvia heinänkorsia, kärpäsiä, perhosia, sisiliskoja ym. Eräänä päivänä se löysi myyrän jonka tietysti nappasi.
      Kissojen tapaan se jahtasi myyrää pitkin pihaa. Jos myyrä pysähtyi, kissa tönäisi myyrää tassullaan että se liikuisi taas.
      Lopulta myyrä sai tarpeekseen, uhitteli hetken aikaa ja iski sitten kiinni kissan tassuun. Ilmeisesti se ei osunut varpaaseen vaan oli kiinni pitkissä tassukarvoissa kun kissa ravisteli tassuaan saadakseen myyrän irti. Ja myyrä piti kiinni, heilui vaan tassun tahdissa. Myyrä irtosi vasta sitten kun kissa hyppäsi tyylikkään kaksoisaxelin kierteellä. Hetken kissa vielä ravisteli tassuaan kuin kokeillakseen oliko myyrä vielä kiinni siinä. Sillä välin myyrä pinkaisi karkuun ja katosi jonnekkin pitkään heinikkoon. Kissa jäi ilman ateriaa ( tai leluaan) ja haukahteli kuin koira harmista.

• zandor

HAHA!

Kaikkea teilläkin..! Onko kissa sen jälkeen käynyt kiinni jyrsijöihin?

Meillä otti naapurin kissa yhteen oravan kanssa vajaa viikko sitten. Orava oli piilottamassa pähkinöitä maahan meidän pihalla kun naapurin rag doll-kissa huomasi sen ja alkoi hiipiä lähemmäksi (se on sisäkissa, mutta oli päässyt livahtamaan oven raosta vahingossa). Orava kuitenkin huomasi sen viime hetkellä ja onnistui väistämään hyökkäyksen. Vähän aikaa kissa yritti päästä lähemmäksi ja orava teki valehyökkäyksiä kissaa kohti ajaakseen sen kauemmaksi, ja lopulta katti käänsikin selkänsä ja lähti tappion kärsineenä kotia kohti.

Orava käytti tilaisuuden hyväkseen ja sanoi viimeisen sanan... Se hyökkäsi kissan kimppun ja puri sitä hännästä. Kissa päästi tokuttoman rääkäisyn ja teki vaikuttavan loikan kolmoisvoltilla kerien, ja paineli sitten karvat pystyssä sinne mistä oli tullutkin.

Eilen kävin naapurissa muissa asioissa ja huomasin, että orava oli purrut kattiparkaa ihan kunnolla. Naapuri oli joutunut käyttämään sen eläinlääkärissä tikattavana - kolme tikkiä - , ja parin tuuman päässä sen hännänpäästä oli noin viiden sentin levyinen, täysin karvaton alue. Lääkäri oli joutunut ajelemaan karvat pois nähdäkseen missä haava oli, ja nyt se näyttää ihan joltain futuristiselta villakoiralta, kun "keskellä" häntää on karvaton kohta ja valtava karvatupsu hännänpäässä.

Miten teidän cooni, onko kaikki varpaat tallella?

• Mammanajadi

Kyllä, kaikki varpaat ovat tallella eikä niissä löytynyt edes naarmua saati haavaa. Siitä päättelinkin että myyrä oli vain karvoissa kiinni. Meillä ei leikata karvoja eikä kynsiä kissalta ja nyt olen iloinen että niin on.

• Mammanajadi

HAHA!! Nauran teidänkin tapaukselle!

Kyllä vaan, edelleen se pyydystää jyrsijöitä kuten ennenkin. Se ei pienistä pelästy.
      Sisäkissa meilläkin on mutta se saa ulkoilla häkissä jonne se pääsee aina kun haluaa ja lisäksi valjaissa juoksulangassa aina kun olemme kotona ja se pyytää. Se osaa pyytää valjaisiin, älykäs katti. Silloin kun se on juoksulangassa ulkona niin meillä on ovet selällään että se pääsee aina sisälle kun se haluaa.
      Ja aina kun sitä harmittaa se tosiaan haukkuu kuin koira.

• zandor

Teidän kissalla kävi todella hyvä säkä! Tiedän omasta kokemuksesta kuinka lujaa hiiri voi purra, kun kakarana menin yhden ottamaan kiinni paljain käsin. Ei ollut kovin fiksu veto...

Huomaan, että teillä nähdään poikkeuksellisen paljon vaivaa eläinten mukavuuden eteen. Harvat viitsivät vaivata päätään sillä, miten elukat pääsisivät kulkemaan sisään ja ulos mielensä mukaan silloinkin kun oma väki on poissa kotoa. Tai eivät vain tule ajatelleeksi että niinkin voisi tehdä.

Joka tapauksessa, nostan teille hattua! :)

• Mammanajadi

Kiitoksia, mutta kiitokset ovat osittain aiheettomia. Se, että meillä ajatellaan elukoiden mukavuutta johtuu pitkälti laiskuudesta. Laiskuus on hyvä asia jos sen osaa oikein suunata, sanon silloin tällöin.
        Eli: Kissalle tehtiin häkki ettei meidän tarvi olla koko ajan päästämässä sitä ulos ja sisään ja laittamassa valjaita. Koska kissa kulkee häkkiinsä ikkunasta niin kotimme tuulettuu koko ajan. Ovet on auki kissan ulkoillessa valjaissa juoksunarussa siksi että saan tuulettaa asuntoa samalla.
        Sama pätee koiraan, sillä on ovi aina raollaan että se pääsee itse ulos ja sisälle ja samalla pikkumökkikin tuulettuu.
        Hevonen pääsi laitumelle ja takaisin kulkemaan itse ettei meidän tarvinnut talutella sitä edes takaisin. Koska sen vesiastia oli tallilla, se ilmoittautui aina tullessaan juomaan. Astian täyttämiseen riitti että avasi vesihanan pari kertaa päiväsä. Silloin näimme ettei siinä ollut haavoja tai muuta ongelmaa. Myös se tuli talliin päivällä kuumimmaksi ajaksi itse auringonsuojaan ettei se pala auringossa. Talli on siten että keittiön ikkunasta näkee suoraan talliin.
        Eli olemme sen verran laiskoja että järjestämme elukoille olot jossa ne viihtyy ja me pääsemme helpolla.

• zandor
        Mammanajadi kirjoitti:

Kiitoksia, mutta kiitokset ovat osittain aiheettomia. Se, että meillä ajatellaan elukoiden mukavuutta johtuu pitkälti laiskuudesta. Laiskuus on hyvä asia jos sen osaa oikein suunata, sanon silloin tällöin.
        Eli: Kissalle tehtiin häkki ettei meidän tarvi olla koko ajan päästämässä sitä ulos ja sisään ja laittamassa valjaita. Koska kissa kulkee häkkiinsä ikkunasta niin kotimme tuulettuu koko ajan. Ovet on auki kissan ulkoillessa valjaissa juoksunarussa siksi että saan tuulettaa asuntoa samalla.
        Sama pätee koiraan, sillä on ovi aina raollaan että se pääsee itse ulos ja sisälle ja samalla pikkumökkikin tuulettuu.
        Hevonen pääsi laitumelle ja takaisin kulkemaan itse ettei meidän tarvinnut talutella sitä edes takaisin. Koska sen vesiastia oli tallilla, se ilmoittautui aina tullessaan juomaan. Astian täyttämiseen riitti että avasi vesihanan pari kertaa päiväsä. Silloin näimme ettei siinä ollut haavoja tai muuta ongelmaa. Myös se tuli talliin päivällä kuumimmaksi ajaksi itse auringonsuojaan ettei se pala auringossa. Talli on siten että keittiön ikkunasta näkee suoraan talliin.
        Eli olemme sen verran laiskoja että järjestämme elukoille olot jossa ne viihtyy ja me pääsemme helpolla.

Aivan, Lampinajadi on joskus aiemminkin kertonut noista järjestelyistä ja ihastelin niiden käytännöllisyyttä jo silloin. Totta puhuen me vähän matkimme teitä.. Teimme vähän muutoksia ja nyt meilläkin pääsee heppa kulkemaan talliin ja tarhaan oman mielensä mukaan. Laitumelle se ei vielä pääse vapaasti kun muuan pikkutie (pellolle menevä kärrytie) kulkee tyhmästi pihan poikki ja laidun jää toiselle puolelle, mutta se asia korjataan ensikesänä yhteistyössä naapurin kanssa kun siirrämme tien kulkemaan tonttien rajaa pitkin. Me molemmat hyödymme siitä, ja koska muita käyttäjiä ei ole, voimme sopia asiasta keskenämme. Kaikki hyötyvät, mukaanlukien hevonen! :)

• Mammanajadi
        zandor kirjoitti:

Aivan, Lampinajadi on joskus aiemminkin kertonut noista järjestelyistä ja ihastelin niiden käytännöllisyyttä jo silloin. Totta puhuen me vähän matkimme teitä.. Teimme vähän muutoksia ja nyt meilläkin pääsee heppa kulkemaan talliin ja tarhaan oman mielensä mukaan. Laitumelle se ei vielä pääse vapaasti kun muuan pikkutie (pellolle menevä kärrytie) kulkee tyhmästi pihan poikki ja laidun jää toiselle puolelle, mutta se asia korjataan ensikesänä yhteistyössä naapurin kanssa kun siirrämme tien kulkemaan tonttien rajaa pitkin. Me molemmat hyödymme siitä, ja koska muita käyttäjiä ei ole, voimme sopia asiasta keskenämme. Kaikki hyötyvät, mukaanlukien hevonen! :)

Siitä vaan, ideat ovat vapaasti kenen tahansa käytössä, niitä ei ole patentoitu. Jos niistä hyödyt niin aina parempi

• zandor
        Mammanajadi kirjoitti:

Siitä vaan, ideat ovat vapaasti kenen tahansa käytössä, niitä ei ole patentoitu. Jos niistä hyödyt niin aina parempi

Kiitos! :)

• Hepulix

Mulla sattui tämmönen tapaus, että olin ponillani mun kaverin kanssa maastossa, ja meidän piti lähteä laukkaamaan yks pitempi ylämäki. Jotain tää polle sitten ennen tätä mäkeä säikähti tai halus yrittää näyttää kaapin paikan, ja heitti mut selästään maahan, taisin lentää jotenkin sivuvoltilla selälleni . (Huom. kaveri meni meistä jonkin verran edellä, vähän tottelevaisemmalla ponilla) Kun lensin ilmaan, päästin todella korkean kiljaisun.. Siihen se poni oli hölmistyneenä jäänyt viereeni seisomaan, että "mitäs sä ny siinä teet?" Jostain syystä kun katsoin poniani ja sen hölmistynyttä ilmettä, sain kamalan naurukohtauksen.

Siinä mä aikani hepuloin, kun kaverini jo palasikin katsomaan että mitä oli käynyt. En pystynyt kertomaan kun nauratti niin paljon, kyllähän mä yritin.. :DD Sitten kaverikin rupesi nauramaan samaa apinanaurua, kun molemmat huomasimme, että olin osittain (arvaat varmasti miltä kohdalta) tippunut pieneen vesilätäkköön. Olikin sitten kiva palata kotiin uudet, vaaleat ratsastushousut takapuolen kohdalta märkänä :) Ja kaiken lisäksi tämä oli yleisesti käytössä oleva hevosten maastoreitti! Siellä oli muutama kauempaa katsonut, että onkohan neideillä kaikki kunnossa............. Hehheh, kiva........ ;)

• *nauraa*

Joo, Hepulix, tiedän tunteen. Jos saa tuollaisen hysteerisen naurunpuuskan, sitä ei pysty lopettamaan vaikka järki onnistuisikin sanomaan että rauhoitu. Ja tilanne vain paranee (tai pahenee, miten vain), jos huomaa jonkun töllistelevän vieressä kuin miettien, pitäisikö paikalle kutsua mieluummin poliisi mahdollisesti vaarallisen mielipuolen takia, vai ambulanssi samasta syystä.
      Onneksi housut eivät sentään ratkenneet! Ja hyvä että poni kuitenkin jäi odottamaan sinua, oli syy mikä hyvänsä. Sait ainakin ratsastaa takaisin tallille eikä tarvinnut kävellä koko kylän halki takamus märkänä. :D

Zandor, kiitoksia! Meillä tosiaan ajatellaan elikoiden mukavuutta niin pitkälle kuin on järjellisyyden puitteissa mahdollista. Kaikkihan siitä lopulta hyötyvät. Elukat saavat tulla ja mennä miten haluavat, eikä meidän tarvitse olla jatkuvasti aukomassa ovia milloin kenellekin, mikä vapauttaa meidät tulemaan ja menemään miten huvittaa. Tietenkään kissaa ei jätetä juoksunaruun jos lähdemme kotoa vaikka vain lyhyeksikin aikaa, mutta noin muuten. :)

• Mammanajadi

KAIKKI TÄLLÄ PALSTALLA VASTAILLEET:

JOS JOSKUS KIRJOITAN SEN KIRJAN NIIN SAANKO KÄYTTÄÄ TEKSTEJÄNNE SIINÄ KIRJASSA?

Haaveilen edelleen sen kirjoittamisesta ja keräilen hiljakseen aineistoa. Jos ( ja se on iso jos ) sen kirjoitan niin haluaisin tämän palstan hauskat jutut mukaan.

• Mammanajadi

Tapahtui noin 7 - 8 vuotta sitten.
      Oli kylmä ilta tammikuussa ulkona noin 20 astetta pakkasta.
      Koska melkein sata vuotta vanhassa talossa ei ole kylpyhuonetta eikä suihkua, enkä kestä saunan kuumuutta, olen ratkaissut peseytymisongelman tuomalla olohuoneeseen tarvittaessa 150 l:sen muoviastian ammeekseni. Siinä on mukava köllötellä ja katsella telkkaa samalla kun peseydyn, lämmittelen ja rentoudun.
      Taas kerran nautiskelin kuumasta kylvystä ja katselin telkkaa.
      Silloinen musta kissamme nukkui tapansa mukaan muurin päällä. Koira nukkui pöydän alla mihin sille on tehty petipaikka.Siellä nukkui aina jompikumpi koiristamme, tällä kertaa musta. Meillä oli silloin kaksi koiraa.
      Yhtäkkiä pärähti pöytäpuhelin soimaan ja minäkin hätkähdin sitä. Mutta kissa säikähti muurin päällä ja loikkasi yhdellä hypyllä pöydälle jonka alla koira nukkui. Yleensä se kulki arvokkaasti seinällä olevien hyllyjen kautta mutta ei nyt.
      Koska pöydällä tömähti niin koirahan ampaisi pystyyn pöydän alla ja löi päänsä pöytään että kumahti. Kissa pöydän päällä pelästyi alta tulevaa kumahdusta ja loikkasi pöydältä hyvällä loikalla - suoraan ammeeseeni.
      Vesi roiskui joka suuntaan kun katti yritti loikata liukkaasta ammeesta ylös ja minä yritin väistellä sen teräviä kynsiä. Ja kun ammeessa oli vettä niin syvälti että sen jalat eivät kunnolla yltäneet pohjaan niin se yritti käyttää minua ponnahduslautana ammeesta päästäkseen.
      Koira tietysti innostui sähellyksestä niin paljon että oli vähällä loikata myös ammeeseen. Autoin kissan ylös ja se singahti salamana eteiseen pienestä luukusta joka on tehty varta vasten kissalle oveen.
      Pahuksen katti! Likomärkänä jääkylmään eteiseen! Oli pakko nousta ammeesta ja hakea katti pyyhkeiden sisään kuivattavaksi. En ehtinyt ottaa edes aamutakkia päälleni kun ampaisin kissan perään eteiseen. Sain pyydystää sitä tovin ennenkuin sain sen kiinni. Siinä vaiheessa olin jo itsekkin aivan jäässä.
      Äkkiä sisälle ja kissaa kuivaamaan. Kuivailin sitä niin että pyyhe heilui koiran nenän edessä ja koirasta oli hauskaa yrittää tarrautua heiluvaan pyyhkeeseen. Tönin sitä parhaani mukaan kauemmas ja yritin pitää samalla kissasta kiinni ettei se karkaa ennenkuin saan sen kuivattua.
      Lopulta kissakin hermostui koiraan ja rappasi kuonon veripilkkuiseksi. Vasta sitten koira uskoi ettei sillä ole mitään asiaa tähän operaatioon.
      Sitten olikin lattian vuoro. Sen kuivaamisessa menikin sitten hyvänlainen tovi.
      Jotenkin meni maku kylpemiseen ja laitoin ammeen tyhjeneen.
      Se rauhoittavasta kuumasta kylvystä.

• mörrinkäinen

Hei, vähän armoa! Ei saa enää kertoa tuollaisia juttuja tai ihmiset kuolevat nauruun! Vatsaa särkee...

• Tokkopa sentään. Nauruhan pidentää ikää..? :D

Mitenkäs oriin kanssa menee?

• mörrinkäinen

Itse asiassa hienosti, kiitos kysymästä! Selvittiinkin säikähdyksellä tuosta viimeisestä... Muutaman päivän heppa käytti kukkaruukkua, sen jälkeen se uskaltautui kokeilemaan taas ämpäriäkin. Siinä vaiheessa palautin ruukun äidilleni ja siirsin kukkaset takaisin omalle paikalleen. Isä tosin nurisee vielä siitä autonrenkaasta.. Hänen mielestään sitä ei voi enää käyttää autossa ja osti uuden.

Ai niin, siltä varalta, että joku ihmettelee, asummeko minä ja veljeni tässä iässä vielä kotona, niin emme asu. Veljelläni on kaupunkiasunto n. 20km meiltä, ja minulla ja vanhemmillani on vierekkäiset pienet maatilat. Vanhemmillani on n. 10ha, minulla 5. Tarhat ja laitumet ovat talojen välissä ja takana niin että hevosia voi pitää silmällä ja hoitaa kummalta puolelta vain. Talli ja siihen liittyvät säilytystilat ovat vanhempieni puolella, joten käytännössä käyn heidän luonaan hoitamassa hevoset. Voisin kyllä rakennuttaa omankin tallin, mutta olemme kaikki sitä mieltä, että se olisi turhaa kun kerran hyvä talli on jo olemassa ja porukat ovat vain tyytyväisiä kun sille on käyttöä.

• Tässä viimeisin välikohtaukseni eilispäivältä:

Olin käymässä tätini luona. Hän pitää kissakatastrofiyhdistystä, ja niinpä päädyin hänen mukaansa hakemaan kolmea kissanpentua eräästä paikasta. Pennut oli saatu kiinni pieneen saunamökkiin, tuskin leikkimökkiä suurempaan, joten siellä oli todella ahdasta, etenkin, kun lauteilla ja lattialla oli jonkin verran tavaraa ja lisäksi sinne tunkeutui kaksi ihmistä kantokopat käsissään. Ensimmäinen pentu saatiin kiinni ja koppaan ilman ongelmia, mutta toinen oli lauteiden alla nurkassa. Koska olin lähimpänä, polvistuin lattialle ja ryömin lähemmäksi. Olin huomannut, että lattialla oli foliovuoka joka oli täynnä maitoa, mutta kun tiesin sen olevan siinä, osasin varoa kaatamasta sitä. Sain vedettyä pennun lähemmäksi niin että tätini sai siitä kiinni ja nosti koppaan, ja sitten aloimme etsiä viimeistä pentua.

Kohta näimme pienen valkoisen raidan vilistävän samaan nurkkaan josta olimme napanneet edellisen. Pentu ei pitänyt minusta, vaan murisi ja sähisi kuin sähikäinen vaikken ollut vielä lähelläkään. Polvistuin uudestaan lattialle ja aioin juuri ryömiä takaisin lauteiden alle sitä hakemaan, kun pentu pinkaisikin minua kohti ja loikkasi polveni yli - ja päätyi suoraan maitokuppiin. Kuppi meni tietyst nurin ja maidot levisivät lattialle, ja maidosta likomärkä pentu ryntäsi karkuun seuraavaan nurkkaan vetäen valkoista maitovanaa perässään. Sieltä minä sain sen kiinni, mutta olin sellaisessa asennossa etten päässyt kääntymään, joten tätini otti pennun niin että pääsin kääntymään. Avasin kopan luukun ja tätini tunki pennun sisään, ja minä löin luukun kiinni ennen kuin kukaan pääsi karkaamaan.

Puh! Kaikki kolme kiinni! Hyvä! Laskin käteni lattialle saadakseni tukea noustessani - ja tunsin jotakin kylmää ja tahmeaa käteni alla. Jotakin, mikä levisi ja pursui sormieni välistä. Ensimmäinen ajatukseni oli "YÖK", mutta sitten tajusin, että jos mössö olisi ollut sitä mitä ensimmäisenä ajattelin, olisin varmasti haistanut sen ja osannut varoa. Katsoin vastahakoisesti kättäni.

Kissanruokaa?

Katsoin tarkemmin. Kyllä, kissanruokaa se oli! Katsoin lattialla olevia sanomalehtiä, ja huomasin, että lehdellä tosiaan oli litistynyt läjä kissanruokaa. En ollut huomannut sitä kirjavalta paperilta, ja viileän ilman vuoksi en ollut edes haistanut sitä. No, harmitontahan kissanruoka on, joten pyyhkäisin käteni puhtaaksi lehden kulmaan ja nousin jaloilleni. Sitten mieleeni juolahti uusi ajatus: olin maannut rähmälläni lattialla juuri sillä kohdalla yrittäessäni saada pentuja kiinni lauteiden alta. Katsoin itseäni.
      Loistavaa! Farkkujeni tasku oli täynnä kissanruokaa, ja sitä oli myös paitani helmalla.

Hyvä uutinen oli se, että vaatteeni olivat imeneet ruuasta kosteutta niin paljon, että se oli helppo rapsutella pois eikä siitä jäänyt oikeastaan mitään näkyviä jälkiä. Sama asia oli myös huono uutinen... Ruumiinlämpöni levitti aromit ilmaan, ja paluumatkalla koko auto haisi kissanruualta. Ja takapenkiltä leijaili heikko maidon tuoksu kantokopasta...
      Onneksi haju laantui vaatteideni kuivuessa ja kissanpennun kuivatessa itsensä matkan aikana! Minulla ei ollut vaihtovaatteita mukana ja perillä meitä odotti ateria. Olisi ollut noloa istua pöytään kissanruualta lemuten, etenkin, kun tätini aviomies ja tämän vanhemmat olivat paikalla.

No, tärkeitä olikin saada pennut pois ulkoa villiintymästä, joten loppu hyvin kaikki hyvin!

• Mammanajadi

Olen työssä urheiluhallissa. Istuin vaxin kopissa kun kuulin hallin puolelta hälinää. Lähdin katsomaan syytä ja näin kentällä bordercollien jota iso lauma porukkaa yritti saada kiinni. Koirasta näki että se vain leikki, siitä oli hauskaa kun iso lauma ihmisiä leikki sen kanssa. Taitavasti se väistelikin ihmisiä jotka muksahtelivat nurin kun koira väisteli viime tingassa heidän taklausyrityksiään.
      En voinut kuin nauraa, niin hassunkuriselta tilanne näytti. Lopulta joku huomasi että istuin laidalla ja nauroin.
      " Yritä itse ottaa se kiinni" sanoi eräs mies.
      " Okay, yritetään!" vastasin ja vihelsin kimakasti. Kun ihmiset pysähtyivät vihellyksen takia komensin kaikki pois kentältä, kävellen.
      Koska koiralla ei ollut enää leikkikaveria, se tuli pelkästä kutsusta luokseni.
      Olisittepa nähneet ihmisten ilmeet!
      No, heissä ei tainnut olla koiraihmisiä. Kymmenen minuutin kuluttua tuli koiran omistaja etsimään sitä. Se oli kuulemma karannut auton avonaisesta ikkunasta kun isäntä oli hetkeksi poistunut autosta ja jättänyt ikkunan auki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      40
      4959
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      47
      3340
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3336
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      496
      2923
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      228
      2138
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      158
      2030
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      51
      1849
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1617
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1331
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1283
    Aihe