Hei. Olimme 12 vuotiaan poikani kanssa päätäneet tulla katsomaan amerikkalaista jalkapalloa, koska poikani on osoittanut kiinnostusta lajia kohtaan siitä asti kun ostimme mieheni kanssa hänelle lahjaksi amerikkalaisen jalkapallon. Päätimme mennä katsomaan 10.6 pelattavaa Vantaan Taftin kotipeliä Tikkurilan urheilupuistoon, jonne vastustajaksi oli saapunut Helsinkiläinen joukkue. Ostin pojalleni limsan sekä makkaran ennen peliä ja menimme paikoillemme istumaan ja odottomaan, että peli alkaisi. Katsomossa oli kivasti ihmisiä kannustamassa omia joukkueita ja tunnelma oli kiva. Kunnes peli alkoi! Silloin kiva tunnelma loppui minun ja poikani osalta. Järkytyksekseni sain huomata suomalaisen rasismin tulleen myös kyseisen urheilulajin pariin. Nyt kysynkin minkä ihmeen takia afroamerikkalaiset on täytynyt leimata/merkitä kypärään merkillä "A" niin kuin Afroamerikkalaiset. Afroamerikkalaiset ovat saanet historiassa jo osansa rasismista ja luulisi, että tämän päivän Suomessa ei tälläistä näkyisi. Poistuimme poikani kanssa katsomosta samalla peittäen pojan silmät, ettei hän näkisi tätä rasismista tapahtumaa. Hävetkää ne ihmiset jotka ovat päättäneet merkitä nämä IHMISET! Pelikään ei näyttänyt kauhean vaikealta esimerkiksi insinööri mieheni olisi varmasti pystynyt pelaamaan kyseisellä tasolla. Sen verran huono kuntoisilta pelaajat näyttivät.
Järkyttynyt!
43
1466
Vastaukset
- älyhoihei
Hahah ei voi kun nauraa! Ei se A tarkota afroamerikkalaista vaan ihan amerikkalaista, vaahteraliigassa jenkki importit on pakko merkitä A:lla. Siihen ei siis kuulu mitään rasistista toimintaa.
- jööees
Huono trolli on huono.
- 14+19
Täähän oli ihan hyvä
- Vigil Ignis
Huomasiko mamma että TAFT:n Greg Tellishillä on myös A-merkki? Ei, hän ei ole arfo vaan valkoinen, hänen kohdallaan A tarkoittaa Avuton. Ei Tellisiä ole kylläkään helppo huomata on täysin hyödytön ukko joukkueessa, musta mies vaan palloa kantamaan niin voi TAFTkin omata juoksu-uhan.
- 13+4
Ei HYVÄÄ PÄIVÄÄ!! Täähän on se sama tyyppi, joka kirjotteli Silvia Roosin nimellä naisten maajoukkueesta. Eihän tosta tyylistä voi erehtyä. Tosin nyt oli huonompi trollaus, mutta näköjään joku senkin otti tosissaan.
- 4+7
TUUKUULE LÄHETÄ SUN INSINÖRI MIES SIKSTARIEN HARKKOIHIN NIIN NÄHDÄÄN OIKEESTI ET MIKÄ ON TASO. LUPAAN SULLEIDIOOTTI ETTÄ TULEE METRI KAUPALLA PARRUA HANURIIN JA MUILLE KIN TEILLE JOUKKUEILLE SIKSTAIT NÄYTTÄÄ VIELÄ ET KUKA ONKUNKKU!!! LAUANTAINA PAMAHTAA
- Furouis
tekis niin mieli kyllä hakata insinööri isä ja sit se saatnan uliseva pentu sen mä laittaisin takaisin sinne kellariin ja pitäisin kahleissa ja heikosti ravitsisin kuten isä fritzel ja tää äiti sen mä laittaisin takaisin aleksiskiven kadulle duuniin.
Vihaan tota perhettä!!!!!!!!!!!!!
Parruu hiomatonta koko perheelle ja menolippu afrikkaan - jefu4ever
Vitsi mua rupee potuttaa jos noissa peleeisä rupee käymään jottai korkeastikoulutettua hikipinkoja. kiva sitte olla katsomossa istuu niitte viereen kun ne puhuu jotain viksua ja tärkeetä. ja MÄ en tajuu siitä mitään jos ne vaikka kysyy mun mielipedettä johonkin ajan kohtaiseen asiaan. ainoo asia mitä mä tiiän on se että mikä a cappi ja mihin mä blitzaan se on varma.
- Herra Johtaja
jefu4ever
Unohdit tyhmyytesi lisäksi mainita olevasi pitkäaikaistyötön. - 4+4
Tuskinpa kenenkään tarvitse pelätä korkeasti kouluttautuneiden ryntäystä katsomaan jefua.
Oikeesti herätys nyt!
Ne kattoo vaan operaa ja jotain paskaa.
Sitä paitsi jos mietitään miten moni pelaaja on korkeastikouluttautunut niin aika moni se yks entinen pelaajahan on veikkauksella töissä.
Eli ei mitään luusereita löysy jos luusereita etsit ni mee kattoo maaahokii (junnti laji) - jefu4ever
joo kyllä olet oikeassa, yritin lisätä tuohon. että olen ollut työtön siitä lähtien ku reputin yläasteen. Oon silti pärjännyt tosi hyvin elämässämi ja se että en hakenut sen jälkeen yliopistoon ei ole haitannut ollenkaan, Koska paras kolu on elämänkoulu sitä ei voi opettaa. mutta nämä yhteenlaskut ovat vaikeita minulle niin kestää vastata viestiin
- keskustelija (mies)
meen nyt syömään mut jatkan kommentointia illalla
- mies (keskustelija)
Ok.
- 3+7
"Hävetkää ne ihmiset jotka ovat päättäneet merkitä nämä IHMISET!"
Ei niitä kukaan ihminen ole merkinnyt. Kyllä se on ollut korkeemmassa kädessä se maaliruisku, jolla afrikanamerikkalaiset on stigmattu. Kannattaa joskus lukea isosta kirjasta miten tämä universumi oikeasti toimii. Kainin merkki ja niin edespäin. - 4+13
Siis mikä nyt tässä on ongelma?
Se että joukkueet tuo ennakkoluulottomasti mustia pelaajia on vain plussaa ja ei se meinaa rasismia.
Tiedän kyllä että esim. Serbian sarjassahan ei ole ollut vielä kertaakaan mustaa pelaajaa vaikka täällä on pelattu jo 90 luvulta asti.
Topicin avaajalle vähän rauhoittumista johtopäätöksistä- lsdnkfln
Niin eikö joku Porvookin olisi aika sisäsiittoinen paikka ilman jenkkipelaajien vierailuja. Mitä siellä nyt on, 20-30 ex-butchersin siittämään tulevaa supertähteä. Tai ne ensimmäiset nyt on jo has been, mutta kuitenkin.
- siitiö
you are going down for that!
- Insnöör
Sulje tietokone heti. T: "Insinöörimiehesi."
- Äitisi
Kaikki kritiikki ja palaute kannattaa tänne kirjoitella!
Täältähän liitton herrat ja rouvat ne lukee, toinen hyvä paikka josta yleisesti haetaan palautetta on kaksplussan sivut :)
Tiedän ettei tuo voi olla totta, koska kukaan ei voisi olla noin pihalla asioista, eikä se sun herkkä lapsesi olisi edes keksinyt ajatella mitään tuollaista. Eikä kukaan 12-vuotias antaisi äidin peittää hänen silmiään julkisellapaikalla. Joten niin hyvä trolli kaatui omaan mahdottomuuteensa!
Voinet varmasti soittaa SAJL:n toimistoon ja kysyä asiasta lisää mikäli vielä koet tarvetta kommentoida tai ihmetellä lajin kummallisuuksia.
Varmasti olet vienyt lapsesi katsomaan jääkiekkoa SM-liigassakin kusipäisimät jätkät joutuu pelaamaan erivärisillä kypärillä... On se niin väärin!
Niin ja tästä lajista on tullut monia miehesi ihailemia johtajiakin, joten lakkipäästä ja lopeta se lässytys!- Peace and love
Nyt loppuu tuollainen kielenkäyttö!
Etkö tajua kuinka haitallista tuo on lajin parissa oleville nuorille kun näytät noin huonoa esimerkkiä aggressiivisella kommentoinnilla ja kielenkäytöllä.
Nyt voisi jokainen mennä itseensä ja ajatella mikä on lajille parhaaksi!
- Utelias QB cock
Lisätietoja lajin parista tulleista johtajista, joita insinööri ihailee.
- glorydays-työtön
Aikaisempi kirjoittaja varmaan meinas paria tyyppiä 90-luvun alusta jotka sai unelma duunia työkkäristä. Pojat nimittäin pääs raksalle sivoilee ja tekee kaikkee hienoa mitä nyt yleensä noissa hienoissa työpaikoissa tehdään. Sen takii just puhutaan että 90-luku on jefun Glory Days aikaa
- DivariVelho68
Roope Noronen on lajin parista ponnahtanut lakimies
jos et tätä tiennyt niin oot trolli - pi80+97yiuy
Ei vttu ihan oikeesta. Miten kukaan viitsii vastata noin selvään vedätykseen tällä palstalla. Kyllä taas tyhmyys tiivistyy ja joku hakkaa karvaisia käsiään yhteen kun palstalaiset vouhottavat ja toiset vakavissaankin perustelevat asioita. Tässä ketjussa tiivistyy koko tän homman ydin.
- 2+7
Me mentiin mun pojan kans katsomaan shakkia ja järkytys oli melkoinen, valkoinen sai joka kerta aloittaa, näin pahaan rasismiin en ole ennen urheilussa törmännyt ja vielä nykypäivän suomessa.
- 16+15
2+7 kirjoitti:
Me mentiin mun pojan kans katsomaan shakkia ja järkytys oli melkoinen, valkoinen sai joka kerta aloittaa, näin pahaan rasismiin en ole ennen urheilussa törmännyt ja vielä nykypäivän suomessa.
Se on ihan luonnollista, että valkoinen aloittaa. Maailmankaikkeus alkoi alkuräjähdyksessä. Tulkoon VALKEUS. Näin ollen valkoinen on aina ensin. Fact.
- HuolestunutÄiti
Kävimme poikani kanssa tällä kertaa seuraamassa niin sanottua herrasmiesten lajia, biljardia. Voitte kuvitella että järkytys oli melkoinen. Pelissä valkoinen pallo on kentän kuningas joka iskee kaikki muun väriset pallot pois pelialueelta valloittaen koko pelialueen itselleen. Pelin kliimaksi on luonnollisesti se kun valkoinen pallo lyö mustan pallon viimeisenä ulos kentältä. Peli on paitsi selvän rasistinen niin myös räikeän sovinistinen. Ei tarvitse paljoakaan mielikuvitusta ymmärtääkseen mitä fallossymboleja kepit ovat ja pallot lyödään naiseutta symboloiviin aukkoihin eli "pusseihin". Monesti pelaajat nostivat mailansa pystyyn lyöntien välillä hyväillen mailansa päätä jollain palikalla tuijottaen samalla ahnaasti palloja ja aukkoja. Jouduin peittämään poikani silmät useaan kertaan ja itse kiljahtelin tahtomattani puistatuksesta aina kun maila kalahti palloon.
- Ylipainoiset lapset
Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa! Miksi heitä ei voi merkitä vaikka B:llä?? Miksi pitää olla niin läpinäkyvää, ilkeä- ja kaksimielistä rasismia. Jos joku edes uskaltaisi kysyä näiltä kyseisiltä pelaajilta mitä mieltä he olisivat, niin olisitte edes hieman suvaitsevaisia. Olen muutenkin saanut mittani täyteen tämän maan rasistisesta ja junttimaisesta kulttuurista. Kerjäläisiä jotka yrittävät saada muutaman euron päivässä jotta voisivat ruokkia perheensä, potkitaan ja hakataan sekä syljetään päälle. Eikö suomalaisilla ole mitään moraalia? He pyytävät vain pientä rahaa, jotta voisivat saada elämänalun meidän hyvässä, kauniissa maassamme. Luin vauva.fi -foorumilta että joka kuukausi viimeisen kahden vuoden aikana on vähintään yksi kerjäläinen pahoinpidelty kuoliaaksi! Minulla en espanjalainen mies enkä voisi ikinä kuvitella lasteni isäksi lihavaa suomalaista..
Alkuperäinen aiheeni ei liittynyt kuitenkaan tähän. Tämä vain osui silmääni enkä voinut olla kommentoimatta. Mieleeni palasi kun mieheni kanssa eilen puhuimme lastemme terveydestä, olin kahden poikani kanssa katsomassa kaksi viikkoa sitten paikallista Falcons - Trojans peliä. Kiinnitin huomioni erityisesti tämän Falconsin juokkueen jäsenistöön. En pelistä ymmärrä paljoa mutta siellä oli useita, lähinnä paikoillaan olevia todella ylipainoinoisia pelaajia. Ja ylipainolla en tarkoita lihaksikasta, vaan nimenomaan mahakasta ihmistä kenellä on kehossa rasvaa enemmän kuin mitään muuta kudosta. Jos tämän pitäisi olla urheilua, niin miten voi olla mahdollista että tällaisten ihmisten annetaan vain seisoskella? Hehän harrastavat urheilua jotta laihtuisivat ja voisivat kuulua normaaleihin ihmisiin. Kuulin kuinka ympärillä olevat poikaporukat vielä puhuivat heistä kovaan ääneen läskeinä ja ivailivat. Pitäisikö sen olla kannustavaa laihduttamaan?? Hävetkää.
Poikani haluavat harrastaa paikallista amerikkalaista jalkapalloa, mutta tämän pyöreän joukkueen nähtyäni en ikinä päästä heitä edes katsomaan tätä uudestaan. Se ei ole terveellistä. Jos jotain haluavat pelata niin normaalia jalkapalloa. Siellä kunto kasvaa ja saa juosta.- Falconsin mies
Taisit nähdä Miettisen tai Vuorisen... Jotkut luulevat heitä useaksi pelaajaksi vaikka he ovat vain yksittäisiä, isoja ihmisiä.
- Falconsin kannattaja
Falconsin mies kirjoitti:
Taisit nähdä Miettisen tai Vuorisen... Jotkut luulevat heitä useaksi pelaajaksi vaikka he ovat vain yksittäisiä, isoja ihmisiä.
Falconsi mies. Jumalauta jos Miettinen ja Vuorinen on lihava niin mitä saatanan välis sillä on????? Veikkaan et tappelus ne pieksee sut mennentullen!!!! Jenkki futiksessa on välttämätöntä olla muutama iso kokoinen mies mitä ei saa hevillä kaadettua!
- Falconsin mies
Falconsin kannattaja kirjoitti:
Falconsi mies. Jumalauta jos Miettinen ja Vuorinen on lihava niin mitä saatanan välis sillä on????? Veikkaan et tappelus ne pieksee sut mennentullen!!!! Jenkki futiksessa on välttämätöntä olla muutama iso kokoinen mies mitä ei saa hevillä kaadettua!
No ensinnäkin.. Tappelussa läskejä vastaan minun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin,
A) Kävellä karkuun ja todistaa fysiikan lakeja kun läskit köntystävät persässä,
B) Heittää makkara maahan ja katsoa kun Miettinen ja Vuorinen taistelee siitä.
Sekä C), jos haluaisin ns. voittaa heidät, heittäisin heitä olanum lycopersicumilla, eli tomaatiksikin kutsutulla marjalla ja katsoisin kuinka A- D- E- K- ja C-vitamiinit syövyttäisivät korkeasti rasvapitoisen kudoksen ja katsoisin kuinka läski ihminen saa sydäninfarktin.
Way to go läskit! - Falconsin kannattaja
No ensinnäkin.. Tappelussa läskejä vastaan minun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin,
A) Kävellä karkuun ja todistaa fysiikan lakeja kun läskit köntystävät persässä,
B) Heittää makkara maahan ja katsoa kun Miettinen ja Vuorinen taistelee siitä.
Sekä C), jos haluaisin ns. voittaa heidät, heittäisin heitä olanum lycopersicumilla, eli tomaatiksikin kutsutulla marjalla ja katsoisin kuinka A- D- E- K- ja C-vitamiinit syövyttäisivät korkeasti rasvapitoisen kudoksen ja katsoisin kuinka läski ihminen saa sydäninfarktin.
Way to go läskit!vittu mä haastan sut oikeutee saatanan nilviäine! Mulle sä et mahtais mitään. Veikkaan et oot joku helvetin wowii pelaava nörtti ruipelo joka ei nää päivänvaloa ikinä ja jonka ainut seksikokemus on oma saatanan käsi. Jos nään sut kadulla hakkaan sut. Et kannattaa pitää silmät silmät selässä!
- Falconsin mies
Falconsin kannattaja kirjoitti:
vittu mä haastan sut oikeutee saatanan nilviäine! Mulle sä et mahtais mitään. Veikkaan et oot joku helvetin wowii pelaava nörtti ruipelo joka ei nää päivänvaloa ikinä ja jonka ainut seksikokemus on oma saatanan käsi. Jos nään sut kadulla hakkaan sut. Et kannattaa pitää silmät silmät selässä!
Uu jee. Tuu käymään Seksikuja 3 A5:ssä niin näytän sulle un dungeonin.
- Falconsin mies
Uu jee. Tuu käymään Seksikuja 3 A5:ssä niin näytän sulle un dungeonin.
Ja opettele yhdys-väli-sanat senki läski perseenreikä.
- Anorexia nervosa
Trojansin miehet on näköjään laihoja ja atleettisia!
- Ylipainoiset lapset
Kiinnitin huomioni vain paikalliseen joukkueeseen sillä asumme Hyvinkäällä. Mutta samanlaisia pullapoikia oli vastakkaisessakin joukkueessa. Taitaa olla niin kaikkialla suomessa?
- linja mies
Ettekö te lajiin perehtymättömät ymmärrä, että pelaajat eivät ole lihavia, vaan se on harkiten hankittua massa, jotta olisi mahdollista pärjätä jefussa. Ketterään ja notkeaan kehoon on pakko hankkia massaa huolellisella voimaharjoittelulla, jotta voi vastustajan pysäyttää kentällä. Mikäli ei kropassa ole massaa on kyyti kentällä kylmää ja silloin on lähes varmasti jokaisen ottelun jälkeen aivotärähdys.
Teidän silmissänne ylipainoisilta näyttävät pelaajat ovat oikeasti huippukunnossa ja uskoisinkin, että jefu-joukkueen keskiarvo cooperin testissä pyörisi siinä hieman vajaassa 3000 metrissä. Tämä "seisoskelu" johtuu siitä, että jefussa ei voi juoksennella samalla lailla päättömästi kuten monessa muussa lajissa, vaan on pakko oll paikalaan hetki ja sen jälkee iskeä salaman nopeasti vastustajaan kiinni ja pysäyttää tämä oikeaoppisella säkityksellä.
- harjoittelia
linja mies on mielestäni erittäin oikeassa jefu pelaajiin liittyen!! haluisin kyllä vielä lisätä muutaman oman pointtini asiaan. sillä olen halukas osallistumaan mukaan maa joukkoeen fysiikka valmennukseen!! tärkeintä jefu pelaajien fysiikassa on ylä vartalon iso lihas massa,nykysessä systeemissä on tehty virheitä,kun on korostettu jalkojen lihas voiman kehittämistä!! jaloilla ei tee jefun peli kentällä mitään:jefu kentällä kohtaavat isot lihas massat ja siellä ei jalkoja tarvitse paljoa liikuttaa!! minun mielestä jefu pelaajien puntti sali harjoittelussa voidaan unohtaa kaikki jalkoja niin sanotusti kehittävät liikkeet eli kyykky. jalkapräsi. askel kyykky!! niitä liikkeitä ei jefu pelaaja tarvitse!! jefu pelaajan tärkein fyysinen harjoittelu liike on penki punerus ja kapea ote penki punerus. myös hauis kääntö tankolla ja käsi painolla kehittävät tärkeitä ylä vartalon lihas voimia!! oma urheilu taustani on moni puolinen ja olen entinen urheilia, ennätyksiäni yleis urheilussa. pituus hypy 4m. kuulan töyntö (naisten kuula) 9m. seiväs hypy alta riman,viimeinen oli vitsi mutta aiemmat ovat totta!! penki punerruksesa ennätykseni on 85kiloa ja hauis käännössä tankolla 35kiloa!! cuupperin testi on mielestäni turha:se mittaa vain laihojen homo poikien jouksu matkaa ja tosi miehet kävelevät cuupperin testin!!
- PUNTTI PAPPI
amen AMEN
- tip4
Senkö takia lähditte pois, lol :dd
- harjoittelia
lisää puntti ohjeita jefu pelaajille!! olen testannut uusia liikkeitä salilla ja tullut tulokseen että jefu pelaajien kannattaa tehdä hauis käänöjä tankon lisäksi käsi painolla!! esimerkiksi ensin kolme sarjaa tankolla. sitten kolme sarjaa käsi painolla!!
- Jefun pelaaja
Ei jefun pelaajan tartte puntilla käydä, pelkkä lihottaminen riittää. Katso Super Size Me niin saat siitä hyvät ohjeet! Naisetkin huomaa, että pelaat jefua ja saanti on varma!
- linja mies
Jefun pelaaja kirjoitti:
Ei jefun pelaajan tartte puntilla käydä, pelkkä lihottaminen riittää. Katso Super Size Me niin saat siitä hyvät ohjeet! Naisetkin huomaa, että pelaat jefua ja saanti on varma!
Tuli juuri mietittyä kuinka uskomattoman vaativa tämä rakaslajimme onkaan. Kesähelteellä pelataan raskaat varusteet päällä ja hyvänen aika sitä kuormitusta, mikä yhden ottelun aikana tulee. Seuraava päivä menee ihan palautuessa pelin rasituksesta. Onneksi jefun pelaaajien kunto on rautaa, sillä uskoisin, että Veikkausliigan pelaajien kunnolla palautumiseen menisi ainakin viikko.
Aerobisen rasituksen lisäksi kontakti tuo aivan käsittämättömän lisän lajiin. Iskut, jotka kohdistuvat pelaajiin ovat käsittämättömän kovia. Perus-jääkiekkoilija, sanotaan esimerkiksi Mestiksessä pelaava, tuskin kestäisi ottelua loppuun. Sen verran kovia ovat taklaukset. Meillekin Jefun pelaajille aivotärähdykset ovat arkipäivää, mutta onneki me olemme niihin tottuneet joten jaksamme pelata ottelun loppuun ja seuraavan päivän reeneissä olemme taas kunnossa.
Taktisesti lajia voisi verrata shakkiin eli ei ole minkään suoritusportaan miehen laji. Aivan oista kuin jääkiekko, jossa vain heitetään kiekko päätyyn ja toivotaan, että sen jälkeen se saadaan omalle joukkueelle.
Jefun pelaajille 10-ottelu olisilasten leikkiä, sen verran monipuolisesti olemme reenanneet nopeutta, voimaa ja kestävyyttä. Sm-tasolla varmasti pärjäisi moni pelaaja yleisurheilussa. Lisäksi palloa on aivan uskomattoman vaikea heittää ja edes sen saaminen 10 metriin vaatii tuhansia toistoja. Keihäänheittäminen on siihen verrattuna lasten leikkiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin34212050IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3618036Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut963444Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982298Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1572297Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81686- 1101281
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin611139Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26918MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk350843