Olen nuori hoikka nainen, jolla on ollut kasvupyrähdyksen jälkeen todella huono ryhti.
Sivultapäin katsottuna pää roikkuu edessä ja yläselkään muodostuu kyttyrä, lantio ja alavatsa työntyy eteenpäin. Edestäpäin solisluut on "v -asennossa" eikä vaakasuorassa niin kuin pitäisi, ja olkapäät siis kohoavat korvia kohti. Takaa katsottuna lapaluut törröttää hieman irtaallaan, varsinkin toinen, eivätkä ole selän myötäiset niin kuin pitäisi.
Olen harrastanut liikuntaa (lenkkeilyä ja jumppaa) jo muutaman vuoden ja mielestäni lihakseni alkavat olla jo ihan vahvat, mutta silti en saa noita virheasentoja korjattua, varsinkaan ylävartalon.
Jos pidän selän suorassa tietoisesti (kuvittelen että päälaesta on nauha joka vetää minua ylöspäin), se onnistuu, mutta solisluut on edelleen väärässä asennossa, ja lapaluutkin törröttää.
Mielestäni minulla on liian kireät lihakset kaula- , niska - hartiaseudulla, joten miten noita saisi venytettyä ja jumpattua jotta asento paranisi? Paitsi että se näyttää rumalta, se aiheuttaa myös päänsärkyä, yläselkäkipua yms. ja tuntuu jotenkin että jopa vatsakipuja, jos on koko päivän istunut töissä lysyssä, niin illalla on maha täynnä ilmaa ja hirveä olo. Kuitenkin eniten tympäisee jotenkin puutunut ja kylmä olo hartioitten, niskan ja pään seudulla ja kovat päänsäryt sekä kipeän ja jäykän tuntoinen selkä.
Löytyisiko mitään hyvää sivustoa, jossa olisi jumppa- ja venytysohjeita kuvien kera tähän ongelmaan?
Kireät lihakset ja huono ryhti
2
464
Vastaukset
- ssooppii
Fustra -harjoitus. kts. youtube ja muut
Pilates. Lantion neutraaliasento ja harjoituksia siihen.
Kuntosaliharjoittelu, alatalja. Erityinen huomio lapatukeen. Kyynerpäät taakse, lavat yhteen.
Voi olla että ongelmat lähtevät lantiosta asti. Se ei ole oikeassa asennossa ja heijastuu siitä sitten eteenpäin.
Luin kerran joogakirjaa, jossa oli erilaisia, ongelmaisia vartalotyyppeja, ja sitten jokaiselle omat liikkeensä. Siinä oli ainakin lautaselkä, notkoselkä, swayback. Sinä voisit olla tuollainen swayback -tapaus. Kirja on tietääkseni vain englanniksi, mutta lainasin yleisestä kirjastosta.
Löysin kirjan nimen : Anatomy of yoga for posture and health.
Mielestäni jumppa tai edes venyttely ei ole ratkaisu ongelmiin, vaan hyvin tarkka kehon uudelleen linjaaminen, uusi lihastasapaino, jossa oleellista on lapatuki, hartiarenkaan asento ja ennenkaikkea lantio kohdallaan, ei liian takana tai edessä.- Lysyssä
Kiitos noista neuvoista...
Löysin tällaisen kuvan:
http://ericcressey.com/wp-content/uploads/2010/12/postures.jpg
Olen omasta mielestä tuo "khyposis/lordosis" sillä ainakin lihakset kiristää noista kohti, että joo - kyllä tähän taitaa tarvia muutakin kuin jumppaa, sillä lihastasapaino taitaa toisaan olla erittäin pielessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124090MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822101Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991405Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671127Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838