MITÄ TEEN? AUTTAKAA EDES JOKU

Anna K

Olen ollut vakavasti masentunut jo parisen vuotta, vaikka itse asiassa masennus alkoi jo muutama vuosi sitten. Elämässäni ei ole mitään muuta kuin koulu ja läksyt... ja viikko sitten vielä oma aurinkoni, eli poikaystäväni. Kavereita minulla ei ole yhtään. Hän on ainoa sosiaalinen suhteeni, ainoa ja paras kaverini ja rakkaani josta en luopuisi mistään hinnasta.

Olemme seurustelleet yli kolme vuotta. Ongelmia ja riitoja on ollut erittäin runsaasti ensimmäisen satumaisen vuoden jälkeen. Silti olemme rakastaneet toisiamme ja ero on ollut kaukainen ajatus. Nyt se kuitenkin tuli. Hänen aloitteestaan. Hän oli aina sanonut ettei ole edes ajatellut eroa tosissaan ja että suhteemme on hänelle itsestäänselvyys. Kuten myös minulle...

En voi ymmärtää tapahtunutta. Itken koko ajan ja päätä särkee niin että se tuntuu räjähtävän. Päädyin automaattisesti ratkaisuun että lopetan koulun. En voi tehdä muuta. En pysty keskittymään kouluun enkä tajua mistään mitään. Olen tähän asti selvinnyt rakkaani avulla. Nyt minulla ei ole enää mitään. Koulun lopettaminen tarkoittaa että runsas vuosi valuu hukkaan. Eikä minulla ole mitään sen sijaan. Asun vielä yksinhuoltajaisäni luona. Itsemurha pyörii koko ajan mielessä, muttei minusta ole siihen. Ainakaan vielä. Olen täydellisesti umpikujassa. En voi tehdä muuta kuin itkeä ja huutaa rakkaani perään...

Auttakaa joku. Kiitos asiallisista viesteistä

11

1714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut täti

Parasta apua saa ammattiauttajalta. Ensi kaaokseen voi syödä citalopraamia (reseptillä) jota puoli Suomea jo popsii. Varaat heti huomenna ajan lääkärille ja kerrot kaiken. Siitä se lähtee.

Hetkellistä lohtua voit saada täältä keskustelupalstalta, mutta se ei tule riittämään.

Koulun keskeyttäminen tai se että vuosi menee hukkaan ei merkitse tässä vaiheessa ja noin nuorena mitään. Käyt koulut sitten kun olet tämän asian selvittänyt.

Kannattaa luottaa ammattilaisiin kun omat voimat ei riitä. Siitä huolimatta: Voimia sinulle.

• toinen täti

Hyviä neuvoja nuo edelliset.
        Tarvitset jonkun jolle voit puhua kaikki.aivan kaikki murheesi luottamuksellisesti ja joka kykenee auttamaan sinua saamaan jonkinlaisen järjestyksen elämääsi. Tärkeintä on että huolehdit nyt omasta hyvinvoinnistasi. Keskity pieniin asioihin, sellaisiin jotka edes vähän tuottavat sinulle iloa. Jos sinulla jo ei ole tai jos voit, niin hanki itsellesi lemmikkieläin, kissa tai koira tai jokin.
        Lemmikki tuo uskomattoman paljon lohtua yksinäisyyteen ja pahaan oloon.Tekisi mieli väittää että kyllä se yhden kurjan miehen korvaa mennen tullen.

• pete

Kai se jätkä jonkun syyn kertoi kun pisti suhteen poikki, ei siinä nyt ihan kaikki voinut kunnossa olla, vai olix se iha seko tyyppi?

• tuuli

Minä myös suosittelisin ammattiauttajaa.Sillä kun saat masennuksen hoitoon voit ajatella asioita vähän toisella tapaa,etkä näe asioita niin synkkänä.Vaikka koulusi kesken jättäisitkin niin älä jää kotiin vaan yritä etsiä itsellesi joku mieluinen harrastus tms.Niin ja voisithan vaikka yrittää saada töitä sitten kun olet saanut itsesi jaloillesi.Tiedän että tämä on helpommin sanottu kuin tehty,mutta sinä selviät!
      Voimia ja jaksamista!

• Sanna

Maailmassa on monia pareja, joille on tullut ero eteen samana päivänä kuin sulla. Monet itkevät ja miettivät miten jaksaa eteenpäin. Itke tuskaa ulos keuhkojen täydeltä.

Sinullakin on yksi elämä ja se jatkuu. Anna sen jatkua. Ehkä jo kuukauden päästä sanot: "En olisi tätä kokenut, jos en olisi elossa". :)

Nauti syksystä. Nuuhki ja annan tuulen tuulettaa ihoa. Muistot ovat kultaa. Itke miehen, ihmisen vuoksi, jos hän kuolee. Itke nyt sen verran, ettei enää tulee kyyneliä, jotka sielun puhdistaa.

• ..neiti

Olen ollut pitkään masentunut ja minulla myös loppui pitkä seurustelusuhde vähän aikaa sitten. Tosin minun alotteestani. Tiedän sen että se on todella rankkaa varsinkin masentuneena. En olisi muuten selvinnyt erostani näin hyvin, mutta onneksi olin henkisesti silloin vahvoilla.

Olen sitä mieltä että jokainen ihminen tarvitsee tukea varsinkin masentuneena. Poikaystäväsi oli sinulle sitä. Nyt yritä löytää jostain tukea itsellesi että jaksat. Ammattiauttaja on yksi vaihtoehto. Pikkuhiljaa pääset taas tasapainoon itsesi kanssa ja pystyt solmimaan muitakin sosiaalisia kontakteja. Ystävät ovat jokaisen elämässä tärkeitä.

Minunkin kouluni on takkuillut masennuksen takia. Olen joutunut olemaan pois koulusta pitkiäkin aikoja, mutta se on ollut välttämätöntä. Sinäkin pystyt suorittamaan koulusi myöhemmin. Tähän astiset opiskelut eivät katoa mihinkään. Jatkat niitä vain myöhemmin.

Elämästäsi puuttuu nyt osa joka oli siinä ennen. Tunnet vielä sen osan täyttyvän. Koska sinä itse olet elämäsi aurinko. Aina. Se ei tule koskaan katoamaan. Ja tulee uusia rakkauksia ja onnellisia kausia. Niiden välissä on huonoja kausia. Aitoja puutarhojen välillä.

• Varjo

Näin se todellisuus toimii, kun sen oikein ottaa...

Eli kylmä todellisuushan siinä vain kaatoi satulinnat jälleen kerran. Käsittämätöntä miten kerta toisensa jälkeen ihmiset perustavat elämänsä tunteiden ja ihmissuhteiden varaan.

Eikö kannattaisi unohtaa tuollaiset haihattelut ja ymmärtää, että ihmissuhteet ovat kaikkein huonoin perusta elämälle. Sinä itse olet kaikkein paras asia, joka itsellesi tapahduit tässä maailmassa, toiseksi paras on tietenkin raha.

• Valo

ja toiset eivät uskalla kokea tunteita ja niiden kirjoa kokonaisuudessaan. Pidän tätä Naista rohkeana. Suru ja tuskakin on uskallettava kohdata. Nekin kuuluvat tunteisiin. Siinä oppii tuntemaan myös itseään ja tunteitaan. Oppii myös rakastamaan. kyllä rakastamiseen liittyy tunteiden ilmaisu kuten myös teotkin.

Jokaisella on omat arvonsa, minkä varaan perustaa elämänsä. Joskus nämä ihmissuhteet auttavat jaksamaan eteenpäin. Nettituttavuudet täälläkin.

On hyvä muistaa, että aina on olemassa ainakin yksi jolle kelpaa, jos ihmiset eivät sitä tee.
        Joka ei koskaan hylkää. Sekin voi olla se perusta.
        Raha ei pysyvää onnea tuo. Se saattaa rauhoittaa, mutta pysyvää rauhaa se ei anna. Pikemminkin rauhattomuutta.

• Marilee

Sulla on yhä isä. Jos jätät koulun kesken, joudut selvittämään syyt siihen niin isäsi kuin koulunkin kanssa, joten kannattaisi aloittaa siitä, että kerrot isälle rehellisesti millainen elämäntilanteesi nyt on ellei hän sitä jo tiedä. Isäsi rakastaa sinua ja toivoo tietysti, että sulla olis kaikki hyvin. Niin ei ole. Mutta hän ei kykene auttamaan sinua ellei hän saa nähdä koko totuutta.
      Hän on sun lähin omainen ja se, jonka tukemana sä voit hakea apua ammatti-ihmisiltä, jos sua pelottaa ottaa se askel yksin. Koulun terkkarikin kyllä auttaa, jos sua ujostuttaa kertoa tilanteestasi isällesi.

Pääasia, että rohkaistut ottamaan ekan askeleen pois passiivisuudesta NYT. Ei sun elämäsi tähän pääty. Tämä on vain huono jakso, joka on ottanut sinusta yliotteen. Parempi olo on yhden askeleen/puhelinsoiton/ovenavauksen takana ja siihen sinä kyllä pystyt, tällä samalla tahdolla, jolla meillekin tässä kirjoitit.

Kun pääset puhumaan tunteistasi jollekulle, saat avatuksi padon, joka nyt estää sinua elämästä onnellisena ja itseesi luottaen.
      Ota se askel tänään. Huominen maistuu jo heti paremmalta.

• isabella

hyviä ohjeita olet jo saanut.

Ehkä on helpointa mennä koulun terkkarille/lääkärille ensimmäiseksi, siten saat myös samalla ehkä selviteltyä jos pystyt jatkamaan koulua edes osittain vaikka muutaman kuukauden pääseä. tai sitten menet ihan terveyskeskukseen jos se tuntuu paremmalta. Kerrot vain noista fiiliksistäsi niin sinua autetaan eteenpäin.

Tee sellainen päätös että menet nyt joka päivä ulkoilemaan ainakin tunniksi, satoi tai paistoi. Ja yritä keksiä jokin muukin rutiinijuttu elämääsi. Lemmikki olisi ihan huippu! Menet vaikka ulkoiluttamaan naapurin koiraa jos et omaa pysty hankkimaan.

Pidemmällä tähtäimellä sinun olisi kyllä hyvä yrittää saada ystäviä, vaikka netin kautta jos ei livenä onnistu. Niiden avulla pääsee yli mitä uskomattomimmistakin ongelmista, ja ne eivät jätä sinua sitten kun seuraavan poikaystävän kanssa ehkä menee poikki. Ystävät on todella upea voimavara. Nyt sinun on parasta tukeutua isääsi, tai olisiko joku muu sukulainen tai aikuinen tai opettaja koulussasi jonka tuntisit luottamuksen arvoiseksi ja jolle voisit puhua. Se auttaa tosi paljon kun puhuu jollekulle.

Lisäksi on erilaisia auttavia puhelimia, soita sinne kun oikein ahdistaa, sielläkäin osataan kuunnella ja se aina lohduttaa kun ei ole sitten enää niin yksinäinen olo.

Tsemppiä sinulle. Nyt on vaikeinta, mutta usko pois, joka viikko helpottaa vähäsen. Välillä tulee takapakkia mutta kyllä se elämä tuosta ehdottomasti parempaan suuntaan menee vähitellen.

Halaus ja silitys, muista käydä katsomassa aurinkoa jossain kauniissa paikassa (puistossa, luonnossa) joka päivä.

• iines

Voimia sinulle ja koeta jaksaa lähde vaikka kaupungille kävelylle ja nauti kauniista loppukesän päivistä..ihmettelen miksiköhän sinulla ei ole muita ystäviä ???kuin tuo poikakamu joka jätti sut..yritä löytää sieltä opiskelupaikasta ystäviä joille puhua..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3839
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1608
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      731
    Aihe