Kuoleman kohtaaminen

rudiini

Usein puhutaan siitä, miten ihminen on kohdannut kuoleman. Kerrotaan millaisia kauhukuvia ja pelkoja on ateisteilla ja miten rauhallisesti uskovat kuolevat.

Olen muutaman uskovan ihmisen kuolemaa saanut seurata läheltä ja niistä todellakin on jäänyt kaunis muisto. He ovat luottamuksella suhtautuneet Jumalaan kuolemansa hetkellä.

Vaan ehkäpä meille uskoville antaa ajattelemisen aihetta myöskin ateistien kuolema. Julkisuudessa oli pari vuotta Christopher Hitchens, tunnettu ateisti, joka kuoli syöpään ja ei vaikuttanut tulevaa kuolemaansa mitenkään pelkäävän.

Tällä viikolla kuoli tunnettu suomalainen ateisti myöskin sairauden murtamana varsin nuorena. Myöskään hänellä ei vaikuttanut loppuaikoinaan olevan kuoleman pelkoa, kirjoituksistaan päätellen.

Toki emme tiedä, mitä näiden paljon julkisuudessa olleiden ateistien mielessä on kuolemansa hetkellä liikkunut, onko uskonsa Jumalan olemattomuuteen edelleen ollut riittävän vahva kantamaan heidät tyynin mielin rajan yli?

Jaakon viimeinen blogikirjoitus: http://odotushuone.blogs.fi/2013/06/07/viimeisiae-paeiviae-viedaeaen-16100527/

Eiköpä kaikkein hankalinta liene kuolema Jumalaan uskovalle, joka ei koe yhteytensä Jumalaan olevan kunnossa?

4

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kflö öe

Uskovaisilla on enemmän huolia siitä, uskooko oikiaan herraan joka on tappattanut ihmisiä Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen Heitä pilkaten!
      Joka ei ymmärrä rikollisuuden herra jumalaa antikristukseksi tai sen palvelijaksi niin on ihmisyydensä täysin menettänyt uskontunnustuksen kaltainen ateisti.

• teu,

Kyllä truo jälkimmäinen , on varmasti hankala , mutta jos sinulla on Usko
      on sinulla Lupaus että Jeesus on kanssasi Jumala on Uskon antaja ja
      aina tekee Rakkaudellaan kaiken meille valmiiksi ,

Jos Kuoleman hetkellä havaitsemme ,että Tieto loppuu. usko Loppuu
      Ja Rakkauus on se joka vie perille ( nimittäin Jumalan ja Jeesuksen
      lupaama Rakkaus meille ) kun se on sanottu että vie perille niin
      sen kuuluu olla sellainen että se on ikuisuuden helmaan .

• Minä kun en luontaisesti ole mikään sankari, on mahdotonta sanoa tässä vaiheessa, kun kuolema TUNTUU etäiselle, miten kokisin sen läheisyyden. Ehkä pelkäisinkin koska minulla ei ole kainalosauvana (turhaa) taivastoivoa kuten teillä.

Voihan olla niin että toivon todenperäisyydestä ei ole niinkään väliä kunhan usko on vahva...

• Kadotus on osansa

Paatunut ei tunne syntejään eikä niin muodoin pelkää kuolemaa. Kuoleman pelko on merkki synnin unesta heräämisestä.

Joh. 12:37-38 Ja vaikka hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet häneen, että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?"

Joh. 12:39 Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut:
      Joh. 12:40 "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."

Joh. 12:41 Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
      Joh. 12:42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.

**) ... Joh. 12:43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      235
      7965
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5620
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4852
    4. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      156
      3969
    5. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      80
      3655
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2061
    7. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2055
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1879
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      46
      1779
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1717
    Aihe