Ratsastusongelmia minulla

kohtihyvää

Eli, kantapääni eivät pysy millään alhaalla, vaikka niitä kuinka työntäisi! Se on ärsyttävää ja häiritsee minua paljon.

Kevytistuntani on aivan hirveä, ja tasapainoton, eli meinaan aina tippua selästä ja en voi ohjata toiselle esteelle, kun en ole kunnolla kyydissä. Pitääkö kevytistunnassa pysyä alhaalla, ei seistä

Laukassa, en osaa tehdä voltteja.

En osaa laittaa hevosta peräänantoon

Enkä osaa laittaa hevosta pikkuraviin

Auttakaa!

22

2542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijaksaselittäämuuta

Kevytistunnassa '' pyllistä ''.

• utelias..

Miten kauan olet ratsastanut?

• Anonyymi

5 vuotta

• otskafani

Kyllä sä vielä opit ja anna vain jalkosesi olla rentona:) Ja kevyt istunnassa ota vain kunnon harjatukko niin saat tukea:)

• Pulmaa plää

Meidän opettaja sanoi että ravissa kuvitella jonkun vetävän kypärän nupista narulla taivasta kohden ja että peukuta käsillä vierekkäin vetäjällä. Jalat on mullakin ollut usein ongelmalliset mutta koitan nostaa varpaita ylös ja kantapäät alas ''ankkuroin'' jalat paikalleen. :)

Harjoitusta vaan!

• Enosaakuvailla

Siis vetäjälle. Eli facebook peukku asentoon nyrkit kiinni ja peukku ylös niin kädet usein pysyy ryhdikkäästi mukana :)

• kohtihyvää

Olen ratsastanut 2v. Osaan jo tehdä voltin laukassa, mutta muut ongelmat seuraavat vieläkin..

Kiitos neuvoista!!

• Heppatyttö

Itse nousen kevyeeseen siten, että pidän ohjat kunnolla tuntumalla, ja ponnistuspaikan tullessa kohdalle nostan takamukseni satulasta sekä työnnän käsiäni eteenpäin myödätäkseni. Jos tuntuu siltä, niin kannattaa vielä tukko jouhia ottaa käsiinsä. Kantapääni pysyvät automaattisesti alhaalla, kun menen hieman pidemmillä jalustimilla. Ei toki liioitellun pitkiä. Peräänantoon ratsastusta kannattaa alkaa treenata siinä vaiheessa kun on muut "ongelmat" selviä juttuja ! Onnea yrityksiin ja toivottavasti vinkeistäni oli jonkin verran apua.

• kohtihyvää

Kiitos heppatyttö :) Apua oli! :)

• katherine

Ratsastaessahan kantapäiden ei kuulu olla luonnottoman alhaalla. Aloittelijoita käsketään painamaan kantapäät alas, koska se auttaa tasapainottamaan itseä, mutta todellisuudessa kantapäitä ei kuulu painaa alas. Jalan kuuluu levätä rennosti luonnollisessa asennossa.
      Älä siis turhaan yritä painaa kantapäitä väkisin alas. Jos tuntuu että jalustimet ei pysy jalassa tai kantapäät nousee tosi paljon, kannattaa kokeilla lyhentää jalustimia hieman. Kysy opettajalta onko jalustimet liian pitkät.

Kevyessä istunnassa painon voi laskea kokonaan jalustimille ja tällöin kantapäätkin luonnollisesti menee vähän enemmän alaspäin. Kevyttä istuntaa treenatessa ja hypätessä kannattaa jalustimia pitää vähän lyhyempinä mitä kouluratsastuksessa.
      Älä nouse kevyessä istunnassa liikaa ylös. Riittää että peppu on hieman irti satulasta, mutta sinun ei tarvitse "seistä". Jalkojen kuuluu olla jonkin verran koukussa. Ylävartaloa kallista jonkin verran eteenpäin, mutta älä makaa hevosen kaulalla.

Hypyissä voit ottaa harjasta kiinni.

Laukassa volteissa on tärkeää painaa sisäpohkeella, jotta hevonen ei "kaadu" sisälle päin. Yritä saada hevonen taipumaan voltilla. Tällöin hevonen pysyy paremmin tasapainossa ja on mukavampi ratsastajalle.

Peräänantoa ja ravin hidastamista kannattaa miettiä vasta kun istunta on kohdillaan.

Muista että peräänanto ei ole vain hevosen pään asento! Peräänannossa hevonen on rento, kuuliainen, taipuisa ja kaikinpuolin ratsastajan avuilla. Kaulan asento ei siihen liity.
      Se, että hevonen kulkee kaula kaarella, ei ole automaattisesti hyvä asia.

• mörrinkäinen

Muuten hyvä selitys katherinelta, mutta kaulan asento on osa peräänantoa. Kaulan kuuluu olla kaarella, niin että hevosen niska heti korvien takana on korkeimmalla kohdalla ja hevosen otsalinja on kohtisuoraan maata kohti. Tosin nykyään moni ratsastaa hevosen "peräänantoon" niin että korkein kohta on keskellä hevosen niskaa, mutta minulle opetettiin edellämainittu tapa.

Hän on kuitenkin oikeassa siinä, että hevonen ei välttämättä ole peräänannossa vaikka kaula olisikin kaarella ja otsalinja maata kohti. Hevosen tulee myös kantaa itsensä kunnolla jolloin sen selkä "lyhenee", kun se kokoaa takapäänsä paremmin alle, mistä hän ei maininnut mitään vaikka se on osa koko peräänannon ideaa. Kun hevonen kantaa itsensä kunnolla, siitä yleensä tulee kevyt ratsastaa, kuuliainen ja rento jne mitä katherinekin luetteli.

Ei nyt liittynyt alkuperäiseen asiaan, anteeksi siitä, mutta halusin korjata nuo katherinen virheet.

• wimpula
        mörrinkäinen kirjoitti:

Muuten hyvä selitys katherinelta, mutta kaulan asento on osa peräänantoa. Kaulan kuuluu olla kaarella, niin että hevosen niska heti korvien takana on korkeimmalla kohdalla ja hevosen otsalinja on kohtisuoraan maata kohti. Tosin nykyään moni ratsastaa hevosen "peräänantoon" niin että korkein kohta on keskellä hevosen niskaa, mutta minulle opetettiin edellämainittu tapa.

Hän on kuitenkin oikeassa siinä, että hevonen ei välttämättä ole peräänannossa vaikka kaula olisikin kaarella ja otsalinja maata kohti. Hevosen tulee myös kantaa itsensä kunnolla jolloin sen selkä "lyhenee", kun se kokoaa takapäänsä paremmin alle, mistä hän ei maininnut mitään vaikka se on osa koko peräänannon ideaa. Kun hevonen kantaa itsensä kunnolla, siitä yleensä tulee kevyt ratsastaa, kuuliainen ja rento jne mitä katherinekin luetteli.

Ei nyt liittynyt alkuperäiseen asiaan, anteeksi siitä, mutta halusin korjata nuo katherinen virheet.

Itse asiassa hevonen voi olla peräänannossa ilman että kaula on kaarella. :)))

Esim.i eteen-alas -muodossa hevosen kuuluu liikkua kuten peräänannossakin (käyttäen takaosaa ja selkää) mutta turpa on hyvin alhaalla ja kaula pitkänä. Samoin lännenratsastuksessa ratsastetaan tämmöisessä muodossa.

• mörrinkäinen
        wimpula kirjoitti:

Itse asiassa hevonen voi olla peräänannossa ilman että kaula on kaarella. :)))

Esim.i eteen-alas -muodossa hevosen kuuluu liikkua kuten peräänannossakin (käyttäen takaosaa ja selkää) mutta turpa on hyvin alhaalla ja kaula pitkänä. Samoin lännenratsastuksessa ratsastetaan tämmöisessä muodossa.

Tuo eteen-alas on rentoutusmuoto eikä varsinaisesti peräänanto. Jos koulukisoihinkin menee eteen-alas tyylillä, siitä tulee sanomista aivan varmasti, viimeistään sitten kun taso kovenee. Lännenratsastuksessa taas peräänanto ei edes ole tavoiteltavaa. Hevosen kuuluu kulkea rentona ja pehmeästi, mutta sen ei tarvitse kulkea peräänannossa eikä samalla tavalla koottuna kuin kouluratsastuksessa. Sen verran olen itsekin westerniä kokeillut. (Minusta se oli suoraan sanottuna aika tylsää. Ihan kivaa vaihteluna, mutta kun hevosen on kerran laittanut liikkeelle, se jatkaa sitä kunnes toisin käsketään. Siinä ratsastajan ei todellakaan tarvitse kuin istua, ja hevonen tekee kaiken työn. Vauhdikkaammat leikit ovat sitten eri asia, mutta niissä taas ei muodolla ole mitään merkitystä.)

Niin, hevonen voi olla peräänannossa vaikka kaula ei juuri kaareutuisikaan. Siis juurikaan. Kaulan kuuluu kyllä olla kaarella, mutta ei välttämättä paljon. Pienikin kaareutuminen riittää, ja se taas tulee hevoselta automaattisesti sen hakeutuessa kuolaimelle.

Mutta toistan: tämä ei liity mitenkään kantapäiden asentoon... :)

• en keksi nimimerkkiä
        mörrinkäinen kirjoitti:

Tuo eteen-alas on rentoutusmuoto eikä varsinaisesti peräänanto. Jos koulukisoihinkin menee eteen-alas tyylillä, siitä tulee sanomista aivan varmasti, viimeistään sitten kun taso kovenee. Lännenratsastuksessa taas peräänanto ei edes ole tavoiteltavaa. Hevosen kuuluu kulkea rentona ja pehmeästi, mutta sen ei tarvitse kulkea peräänannossa eikä samalla tavalla koottuna kuin kouluratsastuksessa. Sen verran olen itsekin westerniä kokeillut. (Minusta se oli suoraan sanottuna aika tylsää. Ihan kivaa vaihteluna, mutta kun hevosen on kerran laittanut liikkeelle, se jatkaa sitä kunnes toisin käsketään. Siinä ratsastajan ei todellakaan tarvitse kuin istua, ja hevonen tekee kaiken työn. Vauhdikkaammat leikit ovat sitten eri asia, mutta niissä taas ei muodolla ole mitään merkitystä.)

Niin, hevonen voi olla peräänannossa vaikka kaula ei juuri kaareutuisikaan. Siis juurikaan. Kaulan kuuluu kyllä olla kaarella, mutta ei välttämättä paljon. Pienikin kaareutuminen riittää, ja se taas tulee hevoselta automaattisesti sen hakeutuessa kuolaimelle.

Mutta toistan: tämä ei liity mitenkään kantapäiden asentoon... :)

Kyllä tuolla eteenalas ratsastuksella ideana todellakin on peräänanto ja se on kouluratsastuksessa tosi suosittu (treenaus)tapa koska se vahvistaa selkälihaksia. Peräänannossa kun voi säädellä muotoa :) pitkä muoto, koottumuoto (kouluradalla)...

• mörrinkäinen
        en keksi nimimerkkiä kirjoitti:

Kyllä tuolla eteenalas ratsastuksella ideana todellakin on peräänanto ja se on kouluratsastuksessa tosi suosittu (treenaus)tapa koska se vahvistaa selkälihaksia. Peräänannossa kun voi säädellä muotoa :) pitkä muoto, koottumuoto (kouluradalla)...

Taitaa olla mielipidekysymys tämäkin. Minä en allekirjoita eteen-alas ratsastuksen vahvistavaa vaikutusta. Ehkä se ylläpitää lihaskuntoa, mutta tuskin suuremmin vahvistaa. Tunnen yhden hevosen jota ratsastetaan aina eteen-alas kun sillä mennään koulua. Sen omistajan mielestä juuri se on peräänantoa. Mutta jos hevoselta vaatiikin koottua muotoa, se kipeytyy koska sen lihaskunto ei kestä työskentelyä kootussa muodossa. Hevonen on kuitenkin terve, joten mistään viasta ei ole kysymys.

Mutta millekään hevoselle, joka pystyy kantamaan itsensä koottuna, ei tule ongelmia jos se ratsastetaan eteen-alas. Ei, jos se on terve.

Eteen-alas on kyllä suosittua, mutta olen omakohtaisesti huomannut, että lihaskuntoa se ei mainittavasti paranna. Rentoutuksessa ja venyttelynä toimii kyllä hienosti.

• katherine
        mörrinkäinen kirjoitti:

Taitaa olla mielipidekysymys tämäkin. Minä en allekirjoita eteen-alas ratsastuksen vahvistavaa vaikutusta. Ehkä se ylläpitää lihaskuntoa, mutta tuskin suuremmin vahvistaa. Tunnen yhden hevosen jota ratsastetaan aina eteen-alas kun sillä mennään koulua. Sen omistajan mielestä juuri se on peräänantoa. Mutta jos hevoselta vaatiikin koottua muotoa, se kipeytyy koska sen lihaskunto ei kestä työskentelyä kootussa muodossa. Hevonen on kuitenkin terve, joten mistään viasta ei ole kysymys.

Mutta millekään hevoselle, joka pystyy kantamaan itsensä koottuna, ei tule ongelmia jos se ratsastetaan eteen-alas. Ei, jos se on terve.

Eteen-alas on kyllä suosittua, mutta olen omakohtaisesti huomannut, että lihaskuntoa se ei mainittavasti paranna. Rentoutuksessa ja venyttelynä toimii kyllä hienosti.

Nyt sekoitat peräänannon kokoamiseen :)

Se koottu muoto ei tosiaan ole millään tavoin ainut oikea tapa liikkua. JOs halutaan treenata hevosta koulukisoihin, on luonnollisesti tarpeen koota sitä, mutta kaikille hevosille se kovin koottu muoto ei ole tarpeen, joten sitä ei tarvitse treenatakaan.

Eteen-alas muoto on tehokasta jumppaa hevoselle. Ei siinä tietenkään kokoamiseen tarvittavat lihakset kasva, mutta siinä hevonen saa venyttää selkää. Se on ihan yhtä tärkeää kuin kokoaminenkin.

Peräänanto ei tosiaan liity yhteen tiettyyn muotoon. Hevosta voi (ja pitää!!) ratsastaa erilaisissa muodoissa, kuitenkin niin että hevonen on koko ajan peräänannossa. Välillä hevosta kootaan lyhyemmäksi, välillä annetaan venyttää jne...

• mörrinkäinen
        katherine kirjoitti:

Nyt sekoitat peräänannon kokoamiseen :)

Se koottu muoto ei tosiaan ole millään tavoin ainut oikea tapa liikkua. JOs halutaan treenata hevosta koulukisoihin, on luonnollisesti tarpeen koota sitä, mutta kaikille hevosille se kovin koottu muoto ei ole tarpeen, joten sitä ei tarvitse treenatakaan.

Eteen-alas muoto on tehokasta jumppaa hevoselle. Ei siinä tietenkään kokoamiseen tarvittavat lihakset kasva, mutta siinä hevonen saa venyttää selkää. Se on ihan yhtä tärkeää kuin kokoaminenkin.

Peräänanto ei tosiaan liity yhteen tiettyyn muotoon. Hevosta voi (ja pitää!!) ratsastaa erilaisissa muodoissa, kuitenkin niin että hevonen on koko ajan peräänannossa. Välillä hevosta kootaan lyhyemmäksi, välillä annetaan venyttää jne...

Enpä usko että sekoitan, olen kuitenkin lähinnä kouluratsastaja. Luulen, että kyse on tässäkin siitä, miten kukin asian käsittää. Minulle (kuten olen sanonut alusta asti) on opetettu, että peräänannossa oleva hevonen kulkee koottuna, kantaen itsensä edestä ja takaa, kaula kaartuen enemmän tai vähemmän hevosesta riippuen ja pehmeänä ratsastaa. Mutta vaikka hevonen kantaisikin itsensä, se ei välttämättä ole silti peräänannossa.

Tiedän kyllä, että muitakin peräänannon muotoja on olemassa kuin koottu muoto, mutta silti, sen opin mukaan minkä olen saanut, eteen-alas ei ole varsinaisesti peräänantoa, vaan nimenomaan juuri niin kuin sanoit - ja kuten minäkin sanoin - tehokasta jumppaa hevoselle. Se on tärkeää, sen minäkin allekirjoitan, mutta silti "vain" jumppaa. Peräänanto enemmän tai vähemmän kootussa muodossa on treenausta, mutta eteen-alas on voimistelua ja veryttelyä.

• Yritän auttaa

Yrität vain pitää kantapäät tosi hyvin alhaalla, ja muista olla rentona!
      Ja kevytistunnassa pitää ns. "pyllistää" todellakin. :)
      Muihin en voi auttaa.

• Ootsä kakka? Mä osAa

Kuvittele että sun kantapäissä on suuret painot mitkä kiskoo niitä alas.

• alku hankalaa

Kyllä se siitä kun kokemusta karttuu.

Keskity siihen kantapäiden pitämiseen alhaalla, sen sijaan että harmittlet että ne ei pysy alhaalla.

Riippuu myös hevosesta. Toisilla on pehmeät ja pienet liikkeet ja toiset ovat tosi isoliikkeisiä ja siellä on vaikea istua.

VAikka mä oon ratsastanu 30 v. niin jos mut laittais jonkin isoravisen kouluhevosen selkään, niin takuulla kantapäät nousis ylös, ainakin joka toisella askeleella. : )

• muruponii

peräänantoa mieti vasta sitten, kun on kevennys ja muu istunta kohillaan (:

• heppahullu3

Ehdottaisin että kävisit ratsastus koulussa. Minä ainakin opin siellä pitämään kantapäät automaattisesti alhaalla. Siellä sinua opetetaan muissakin asiossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      63
      12715
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      5491
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5148
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      482
      2446
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2290
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      1873
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1501
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      95
      1365
    9. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      40
      1286
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1235
    Aihe