Opiskelijoiden kesätyökokemuksia

sammal80

Minkälaisessa kesätyössä olit? Millä toimialalla, millaisissa tehtävissä (toimenkuva)? Vastasiko työtehtävät odotuksiasi, viihdyitkö? Saatko jatkaa talvella esimerkiksi ilta/viikonlopputöissä? Vinkkisi ensi kesän työnhakijoille?

6

3226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

Opiskelen kaupallista alaa, mutta olin töissä betonitehtaalla (trukkikuski). En viihtynyt ja joka aamu otti pannuun mennä sinne. Saisin varmaan jatkaa, täytyy miettyä kuinka hyvää se hernekeitto on... VINK...OPETUS: Opiskelijalla ei ole varaa valita! :)

• kauris80

Hienoa, että vastauksia tulee, vaikka pohjustukset alusta puuttuivatkin. Niinpä niin opiskelijan on otettava vastaan mitä tarjotaan- nirsoilla ei auta. Toisaalta on mukavaa seurata läheltä eri toimialoja. Tänä vuonna pääsin tutustumaan huolinta-alaan.

• tympääntynyt
        kauris80 kirjoitti:

Hienoa, että vastauksia tulee, vaikka pohjustukset alusta puuttuivatkin. Niinpä niin opiskelijan on otettava vastaan mitä tarjotaan- nirsoilla ei auta. Toisaalta on mukavaa seurata läheltä eri toimialoja. Tänä vuonna pääsin tutustumaan huolinta-alaan.

Olin neljättä kesää paperitehtaalla ja nyt saa riittää, vaikka onkin alan hommia. Työ on raskasta duunarityötä pulpperimiehenä ja vapaita ei voi pitää, vaan ns. v-päivät raadetaan töissä. Palkka on hyvä, mutta se ei auta, kun sitten ei taas saa opintotukea. Taitaa olla yleinen ongelma paperikesämiehillä. Homma olisi ok, jos saisi pitää edes vähän niitä vapaita... Syksyllä on aivan väsynyt, eikä jaksa oikein opiskellakaan. Eli täysin yliarvostettu homma!!

• mie vaan
        tympääntynyt kirjoitti:

Olin neljättä kesää paperitehtaalla ja nyt saa riittää, vaikka onkin alan hommia. Työ on raskasta duunarityötä pulpperimiehenä ja vapaita ei voi pitää, vaan ns. v-päivät raadetaan töissä. Palkka on hyvä, mutta se ei auta, kun sitten ei taas saa opintotukea. Taitaa olla yleinen ongelma paperikesämiehillä. Homma olisi ok, jos saisi pitää edes vähän niitä vapaita... Syksyllä on aivan väsynyt, eikä jaksa oikein opiskellakaan. Eli täysin yliarvostettu homma!!

mie olin vanhusten ryhmäkodissa kesällä..mukavaa oli ja työ ylitti odotukseni...vaikka olen vasta lukion päättänyt eikä alan koulutusta ole..mutta silti homma sujui hyvin..kannattaa kokeilla..

• 4nni
        mie vaan kirjoitti:

mie olin vanhusten ryhmäkodissa kesällä..mukavaa oli ja työ ylitti odotukseni...vaikka olen vasta lukion päättänyt eikä alan koulutusta ole..mutta silti homma sujui hyvin..kannattaa kokeilla..

minä olen ollut kesätöissä siivoojana, puhelinmyyjänä (aivan kamalaa hommaa, mutta muutakaan ei löytynyt) ja matkailuneuvojana.

• joo

Miun kesätyöt:

14-vuotiaana: lapsenvahtina (6h/päivä)
      Aivan ihanaa hommaa, päivät kului kun siivillä ja silloinen palkkani 100 mk / pv (noin 2,80e/h) oli vähintäänkin pökerryttävän paljon!

15-vuotiaana: herneenpoimijana
      Osa kesästä meni hernepellolla ja osa omaa pikkusiskoa (7v.) hoitaessa. Pellolla sain naurettavan vähän palkkaa ja järkyttävän kipeän ja palaneen vartalon. Mut mitäpä siitä, jostain sitä rahaa oli nyhdettävä...
      Pikkusiskon hoitamisesta ja kotihommistakin sain hieman rahaa. Mutta ehkä enempi tarpeen kuin työmäärän mukaan, äiti kun sattui olemaan työnantajana.

16-vuotiaana: mainostenjakajana ja maalaamassa
      Alkukesä mainostenjakajana, ihan ok-hommaa. Tuntipalkka jäi kyllä alle 2 euron kun otti huomioon sen lajittelun (se se oli työtä, ei jakaminen!), mutta kolme työpäivää viikossa ja poikakaveri seurana niin oli kyllä mun mukavimpia työkokemuksia.
      Loppukesästä maalailin kattopeltejä mummon naapurissa (siis irtonaisia, ihan maan pinnalla). Sovittu urakkapalkka, mielin määrin aikaa, mukava ilma ja uimaranta lähellä... siinä oli mukava työ!

17-vuotiaana: puhelinmyyjänä
      Telemarkkinointiyrityksessä myymässä lehtiä, helvetillistä touhua!! Kaikki kesätyöntekijät piti uudelleenkouluttaa heinäkuun puolella oikein tehotyrkyiksi, mie otin lopputilin. Periaatteistani en luovu: en myy höperölle mummolle väkisin MikroBittiä.

18-vuotiaana
      Puolet kesästä meni kesälukiossa ja loppuajalle oli mahdotonta saada töitä (kun koko kesän ahertaviakin oli tarjolla). Osa lomasta meni pikkusiskolle (9v.) seuraa pitäessä ja ruokaa laittaessa. Oli aika löysä kesä.

Saa nähdä mitä ensi kesä tuo tullessaan... mutta minusta tuntuu että herneenpoimijan, lehtimyyjän ja mainostenjakajan hommien jälkeen on vaikeaa löytää työtä, joka tuntuis vielä kamalammalta tai alipalkatummalta =) Eli tuli mitä vaan, olen varmaan iloinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe