Onko teillä riitaa rahasta? Ja jos niin kuinka usein?
Nyt rupee olemaan mittari täysi. Aikoinaan menimme yksiin ja laitoimme rahat samaan kasaan vaikkakin minulla oli säästöjä ja hänellä ei. Muutama vuosi sitten puoliso päätti että hän ei minulle visalaskujaan selvittele(yhteinen visa, jonka luottorajan ylitti jatkuvasti) ja halusi rahat erikseen. Näin tehtiin ja nyt lähes kaikki juoksevat kulut onkin minun kuluja... Uusin omista varoistani rikkoutuvat kodinkoneet ja jos tarve uusiin huonekaluihin niin nekin on minun kustannuksia, lasten vaatteet ja taskurahat on minun... Laskut jaetaan puoliksi mutta niistäkin itkee kun sotaorpo. Olimme viikonloppuna syömässä ja kahvittelemassa koko päivän ja hän vetäytyi taka-alalle joka kerta kun lompakko piti kaivaa. Halusin mukavaa ajanviettoa ja mutisematta maksoin kaikki laskut mutta nyt meni hermot... Äsken olimme terassilla syömässä niin pyysi reteesti tarjoilijalta laskun mutta saatuaan sen valehteli minulle että lompakko on kotona.. Silmät pyöreenä ihmettelin että miten niin kotona ja maksoin toki laskun niin autossa hän sitten paljastaa että hän valehteli ja lompakko on taskussa ollut koko ajan! Halusi vain minun maksavan ruuat!! Voiko tämä olla edes totta?!? Nyt loppuu tämä vedätys!
Riitaa rahasta?
22
527
Vastaukset
- 3 + 9
Ei ole riitaa. Kaikki on yhteisessä potissa. Kaikki satasta isommat hankintapäätökset tehdään yhdessä, ja kummallakin on veto-oikeus. Lapsiinhan ne kaikki rahat menee.
- nounounou
Ei ole riitaa. Kummallakin omat tilit. Lasten tarpeet hoidetaan puoliksi (lapsia varten oma tili), elikäs kumpikin laittaa sinne tarpeen mukaan rahaa. Yhteiset hankinnat maksetaan puoliksi myös. Mies yleensä suurempi tuloisena huoltaa enemmän, mutta häntä se ei haittaa. On monesti sanonutkin, että maksaa mielellään lasten jutut.
- ennenpitkaa
Kukaan ei maksa mielellään enmpää kuin toinen. Ennen pitkää riita tulee,kun toinen laistaa velvollisuukistaan ja pihinä ei maksa omaa osuuttaan.
- nounounou
ennenpitkaa kirjoitti:
Kukaan ei maksa mielellään enmpää kuin toinen. Ennen pitkää riita tulee,kun toinen laistaa velvollisuukistaan ja pihinä ei maksa omaa osuuttaan.
meillä "puhalletaankin yhteen hiileen". Kaikki tullut raha on yhteistä, vaikka useimmat ostokset ostetaankin puoliksi. Ja tosiaan, kyse on lapsistamme. Minä en niitä rahoja mieheltä vie, vaan hän sijoittaa ne lapsiimme. Ja hän sanoo aina, että hän maksaa, mitä tulee lasten tarpeisiin. Sanoi, että hän haluaa "perheen päänä" huolehtia perheestään. Ja riitaa ei ole tullut näiden 15 vuoden aikana kertaakaan rahasta. Minä en kauheasti tuhlaa rahaa, ostan ruokaa enimmikseen ja sitten joitain pieniä hankintoja kotiin tai tankkaan autot jne.
- Lompsako
Niin, itselleni olisi sopinut oikein hyvin tuo yhteiset rahat systeemi kunhan hän olisi hallinnut luottokortin käytön ja isompi tuloisena olisin toki enempi tullut maksaneeksi mutta tämä käytös että kaikin keinoin jopa valehdellen saatetaan minut maksajaksi joka tilanteessa ei tunnu nitenkään siedettävältä. Olemme käyneet useita riitoja rahasta mutta tuloksetta, hän tosin katuu sitä että ehdotti aikoinaan rahojen eriyttämistä... En taida päästä tästä yli, enhän antaisi ystävänkään valehdella minulta lounasta, tarjoaisin kyllä mielelläni.
- mek
Ei muuta mahdollisuutta kun omat tilit ja omat visat ja kumpikin puolisoista pitää tulla omalla palkallaa toimeen ja yhteiset menot laitetaan mahdollisuuksien mukaan puoliski. Meilla ei naiseni edes suostuisi yhteiseen tiliin vaan meilla se maksaa jolla on rahaa ja se siitä. lapsemme pääsi ylioppilaaksi ja puoliso järjesti juhlapaikan ja itse maksoin kiltitsti sen vajaan tonnin niistä juhlista
- sinkku-
Tyhmä se ei ole joka pyytää vaan se joka maksaa. Mee raflaan seuraavan kerran yksin syömään.
- raha*******
Niin kauan sinua vedätetään kun annat vedättää. Eli sinä päätä miten homma jatkuu - vai jatkuuko?
- Molemmille omat rahat
- Yksi yhteinen pankkitili, johon kumpikin kuukausittain siirtää PROSENTUAALISESTI saman summan suhteessa tuloihinsa. Tältä tililtä maksetaan KAIKKI yhteinen -ja vain yhteinen : asumiset, laskut, ruoka, autot, kattilat, verhot ja muut kodin vempaimet, lasten kulut jne.jne...
- Kun menette ulos syömään, maksatte kumpikin omanne tai sitten se maksetaan tuolta YHTEISELTÄ tililtä.
- Omat henkilökohtaiset menonsa kumpikin maksaa itse.
Näin homma pelittää eikä tarvitse riidellä lainkaan :)- Ei ihan pelitä
Meillä yhteinen tili toimii aika hyvin, mutta siltikin tulee välillä riitaa, kun toinen meneekin ja lainaa sieltä yhteiseltä tililtä rahaa ja siellä ei olekaan sitten tarpeeksi rahaa laskuihin. Ja lupaa maksaa takaisin, mutta maksaakin vaan osan. Mun pitää olla kokoajan tarkistamassa, että onko siellä nyt rahaa tarpeeksi sieltä menossa oleviin laskuihin. Inhottavaa kytätä ja jos menen mainitsemaan, että olet taas lainannut niin siitä tulee riita. Plus, että minä sitten joudun laittamaan rahaa sinne lisää.
Meillä siis yhteinen tili miltä maksetaan ainoastaan laskut. Tai siis niin on tarkoitus ja sinne on varattu vain raha niihin, ei ylimääräistä. Jos maksettas kaikki sieltä niin se nyt ei ainakaan toimisi... - Lompsako
Ei ihan pelitä kirjoitti:
Meillä yhteinen tili toimii aika hyvin, mutta siltikin tulee välillä riitaa, kun toinen meneekin ja lainaa sieltä yhteiseltä tililtä rahaa ja siellä ei olekaan sitten tarpeeksi rahaa laskuihin. Ja lupaa maksaa takaisin, mutta maksaakin vaan osan. Mun pitää olla kokoajan tarkistamassa, että onko siellä nyt rahaa tarpeeksi sieltä menossa oleviin laskuihin. Inhottavaa kytätä ja jos menen mainitsemaan, että olet taas lainannut niin siitä tulee riita. Plus, että minä sitten joudun laittamaan rahaa sinne lisää.
Meillä siis yhteinen tili miltä maksetaan ainoastaan laskut. Tai siis niin on tarkoitus ja sinne on varattu vain raha niihin, ei ylimääräistä. Jos maksettas kaikki sieltä niin se nyt ei ainakaan toimisi...Laskuja varten meilläkin yhteinen tili mutta montaa kertaa vuodessa käy niin että hänen osuus myöhästyy tai hän laittaa vähemmän kuin oli sovittu. Summa on laskettu hänen tahdostaan hyvin tiukaksi eli yllätyslaskuihin tai kodinkoneisiin ne rahat ei riitä. Niin ja silloin kun laittaa sovittua vähemmän niin minä joudun tietenkin laittamaan lisää.. Enhän voi aikuiselta ihmiseltä rahaa kurkusta puristamalla saada... En tiedä miten tämä näin vaikeaksi on hänelle mennyt. Jos hän eläisi ilman perhettä olisi hänen laskut suuremmat kuin nykyisin...esimerkiksi asuminen... Missä voisi helsingissä asua 700 euroa/kk (sis.sähköt vedet)? Asuntoon pitäisi myös mahtua lapset vierailemaan. Puolisoni on hukannut järkensä!
- mek
Ei ihan pelitä kirjoitti:
Meillä siis yhteinen tili miltä maksetaan ainoastaan laskut. Tai siis niin on tarkoitus ja sinne on varattu vain raha niihin, ei ylimääräistä. Jos maksettas kaikki sieltä niin se nyt ei ainakaan toimisi...Ei muuta mahdollisuustta kun hommaa sinä vain yhdet tunnukset siihen yhteiseen tiliin ja vain sinulla on siihen käyttöoikeus ja jos tulee sanomista niin kerrot puolisolle ihan asiallisesti ett äkun ne rahat eivät pysy siellä tilillä niint äytyy tehdä näin. Toinen vaihtoehto on että ota kaikki perheen rahaasiat omalle kontolle myös puolison rahat ja hän joutuu pyytämään rahaa sinulta joka asiaan niin pystyt kontrolloimaan hänen rahan käyttöa ja jos tuhlaa enemmän kun tienaa niin solloin sanotaan että rahat loppu niin tulee ryhtiä rahan käyttöön ja on helppo tuhlata toisen rahoja kuin omiaa.
- Hankalaa!
mek kirjoitti:
Ei muuta mahdollisuustta kun hommaa sinä vain yhdet tunnukset siihen yhteiseen tiliin ja vain sinulla on siihen käyttöoikeus ja jos tulee sanomista niin kerrot puolisolle ihan asiallisesti ett äkun ne rahat eivät pysy siellä tilillä niint äytyy tehdä näin. Toinen vaihtoehto on että ota kaikki perheen rahaasiat omalle kontolle myös puolison rahat ja hän joutuu pyytämään rahaa sinulta joka asiaan niin pystyt kontrolloimaan hänen rahan käyttöa ja jos tuhlaa enemmän kun tienaa niin solloin sanotaan että rahat loppu niin tulee ryhtiä rahan käyttöön ja on helppo tuhlata toisen rahoja kuin omiaa.
Tuo voisi olla ihan hyvä juttu, että vain toisella on käyttöoikeus tiliin. Se ratkaisee sen, että toinen ei mene nostelemaan rahoja sieltä. Mutta ei ratkaise sitä, että puoliso laitaisi sovitun rahasumman sinne kuukausittain. Aina voidaan tehdä esim. toistuva maksu omalta tililtä, mutta kun sitä voi mennä muuttamaan. Tietysti jos työnantajalle ilmoittaa palkanmaksutiliksi tuon yhteisen "taloustilin". Sieltä taas siirto sitten omalle tilille omiin menoihin loput jää "taloustilille" laskuihin, ruokaan ym.
Teillä voisi olla erikseen joku varatili, johon säästää pahanpäivän varalle. Rahastosäästöäkin voisi olla, mutta ne on vähän riskaabeleja ja on ehkä pidempiaikaiseen säästämiseen.
Yhteinen tili ei tosiaan toimi, jos toinen ei hallitse rahankäyttöään ja tuhlailee ja toinen joutuu vahtimaan ja huomauttelemaan.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus, ehkä sinun pitäisi muistuttaa asiasta, että molempien olisi kykynsä mukaan osallistuttava perheen elatukseen. Tuo on kyllä aika järjetöntä, miltä hänestä tuntuisi jos sinä maksattaisit kaiken hänellä? Ja kyllä ne laskut on maksettava. Tiedän kyllä itsekin erään pariskunnan jossa toinen maksoi lähes kaiken. Jos pesukone hajosi, joutui ruinaamaan toiselta rahaa, tai jos taloa olisi pitänyt rempata. Ja ihan ruokaankin piti pyytämällä pyytää ja toinen antoi pienen summan kynsin hampain ja valitti, että juurihan mä vähän aika sitten annoin.
Kyllä se alkaa olla eron paikka, jos pitää hommata erilliset jääkaapit ym.
- Hmmm..
Onko mahdollisuutta erota?
- erta ale
Ei ole riitaa, molemmilla omat tilit. Se maksaa jolla on rahaa. Olemma nuukia molemmat.....exän kanssa oli yteinen tili, joka kummasti tyhjeni toisen shoppaillessa, joten ei koskaan enää sitä, kiitos.
- 69 / 65
"Nyt loppuu tämä vedätys"! Vedätät itse mutta ilmeisen kohtuullisesti liioitellen uskottavuuden säilyttämiseksi?
Tiedän kyllä ihmisillä olevan hyvinkin erilaisia asenteita rahan käyttöön mutta kuvaamasi kaltaiseen, suorastaan petolliseen toimintaan, en vakiintuneessa parisuhteessa usko.
Huolimatta hyvin epätasaisesta tulonmuodostuksesta on meillä aina kaikki ollut yhteistä.
Niin todellisten köyhyyden, kuin kohtuullisen toimeentulonkin vuosina.
Jo seurusteluaikana, vaikka silloin arkiset asiat eivät olleet tärkeitä, totesimme ajattelevamme niistä hyvin samansuuntaisesti.
Asenne rahan käyttöön ja lasten kasvatukseen lienevät merkityksessään kärkipäässä?
Meillä on rinnakkaiset luottokortit joilla maksamme kaiken mahdollisen sen maksuaikaominaisuudella. Lasku menee suoraveloitukseen.
Vaimo silmäilee laskuyhteenvedon, pankkien tiliotteet yms.
Minua ne eivät kiinnosta.
Vastaavasti vaimo ei ole kiinnostunut tulonmuodostuksestamme.
Harvoista, suuremmista hankinnoista keskustelemme sekä joistakin pienemmistä kuten 5 - 6 kertaa vuodessa tekemiemme matkojen hinnoista ja valinnoista.
Yhtään ainoaa riitaa, tai edes erimielisyyttä ei rahan käyttö ole aiheuttanut.
Silloin kun rahaa ei ollut niin eihän se olisi riitelemällä lisääntynyt!- Lompsako
Niin, uskomattomalta kuullostaa mutta en liioitellut yhtään.petokselta kuullostaa ja tuntuu. Olen juuri lähdössä lomalle lasten kanssa ja luulen että sen jälkeen tilanne menee ratkaisuun.
- Pennonen!
Kaikki tulot ovat aina menneet yhdelle yhteiselle tilille josta maksetaan sekä talouden yhteiset, että kummankin henkilökohtaiset menot.
On toiminut riidoitta yli 40-vuotta vaikka aina sitä rahaa ei ole ollutkaan. - Never again...
Mulla ja minun miehellä oli omat tilit. Hänen tililtään meni puolet asuntolainasta ja minulta puolet. Kaiken muun (vakuutukset, sähkö, ruoka jne.) maksoin minä. Myös hänen autonsa ja pyöränsä vakuutukset ym. maksoin minä. Hänellä loppui rahat viikossa ja elettiin minun rahoilla. Hän vingutti myös visaa ja kun maksoin lainat sieltä pois niin meni pari viikkoa kun visa oli taas käytetty. Silti hänellä "oli varaa" juoda viikottain. Minulla ei ollut, kun rahat meni häneen. Ei ollut varaa edes uusiin kenkiin tms. Eipä mene enää häneen ja nyt menee hyvin. Enkä lähde tuollaiseen enää koskaan.
- all the time
Harmin paikka! Tuollainen käytös saattaa ihmettelemään parisuhteen syntymisen perusteita!
Todellinen kiintymys ja halu tehdä kumppanin olo ja elämä miellyttäväksi näyttää puuttuvan täysin.
En tarkoita pelkkää seksiä.
Minun on mahdotonta edes kuvitella tilannetta.
Täytynee vain uskoa.
- maksuhäiriöitäkö
Jos vaimollasi oli jo aikaisemmin tapana ylittää luottokorttien rajoja, hän yksinkertaisesti elää yli varojensa. Ja nyt kun olette päätyneet takaisin omiin rahoihiinne, hän on todennäköisesti ylivelkaantunut. Se, että ei ole siirtää sovittuja summia yhteiselle tiliöle tai täytyy lompakosta valehdella kuvastaa sitä, että hänellä ei ole rahaa, mutta ei voi sitä tunnustaa.
Nostapa kissa pöydälle ja kysy, kuinka paljon on velkaa sinun tietämättäsi, onko hänen omat laskunsa menneet ulosottoon, onko tullut otettua pikavippejä yms. Kun menet tuonne "lainat ja velka" palstalle, tarinoita riittää. Ja puolisoilta yritetään kaikki salata keinolla millä hyvänsä.
Kuulostaa siltä, että vaimosi talouden hallinta on retuperällä. Jos eroon olet päätymässä, mieti tarkkaan kummalle lapaet jäävät. Jos vaimon holtittomuus jatkuu, hän kyölä tilailee itselleen kaikkea kaiken maailman zalandoilta, mutta lapset jäävät ilman perustarpeita. Nähty on.- Korteissa ongelma?
Missään ei taidettu mainita kumpi on kyseessä vaimo vai mies...
Luottokorttivelta maksetaan pois (yhdistellään vaikka lainoja ym.) ja sitten kaikki luottokortit vaan käytöstä pois. Mutta siihen pitää tietysti toisen suostua.
- Vaimo 2012
Ei ole koskaan riitaa ollut rahasta. Meillä on yksi yhteinen tili, jonne molempien palkat menee, ja molemmilla on visa credit/debit kortit siihen samaan tiliin (tosin luotolla tulee maksettua vain joskus harvoin ulkomailla, tms suuremmat ostokset joista halutaan lasku kotiin).
Lisäksi meillä on yhteinen säästötili jonne menee joka kuukausi pieni summa suoraa tililtä.
Kumpikin ostelee mitä ostelee, ja maksaa omat harrastukset jne, samalta tililtä joka penni höylätään. Tulot minulla säännölliset, miehellä on viime vuosina vaihdelleet, yleensä saa kuukaudessa vähemmän kuin minä.
Tämmöinen elämäntapa sopii silloin, kun rahankäyttö on tyyliltään puolisoilla samanlaista. Eihän tämä tietenkään toimi jos toinen tuhlaa kaiken mitä tilillä on, ja toinen yrittää sitten kituuttaa että tilin saldo edes ruokaan riittäisi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243