mitäs lappiin kuuluu? joko siellä on lunta maassa?
vai onko ruska? koska ruska alkaa ja missäpäin se olisi kauneimmillaan?
etelän mies täällä hohoi!
9
854
Vastaukset
- Jänkhä-Jouni
Etelänmies, kattele vaan ruskaa omista housuistasi (keltanen eestä ja ruskia takkaa)!!!
Joko etelässä on pimeää ja liukasta? - Aslak Soikhiapää
..mie olen jo lynksin hakenu lavosta ja aijaa phärryytän ympäri kyllää sillä. Eilenki kävin kaupasa lynksilä ja ostin porua ja phottuja. Phoroja saaphii väistelä, joka kaunkulumasa.(Kaikissa niissä kahdessa) Eilenki mie ajelin phoromiehentietä ja pari kertaa piti pysähtyä punasiin ko tankile olin menosa.
- Et sie
Et sie poika-rukka ossaa laittaa sitä h:ta läheskhän oikiihan paikhan, taiat olla semmonen etelän veres joka on kerran käyny täälä ja lulee olevansa aito lapintuntija! Häpiäisit vähän!
- Aslak Soikhiapää
Et sie kirjoitti:
Et sie poika-rukka ossaa laittaa sitä h:ta läheskhän oikiihan paikhan, taiat olla semmonen etelän veres joka on kerran käyny täälä ja lulee olevansa aito lapintuntija! Häpiäisit vähän!
...että olet väärässä.Olen asunut ja asun edelleenkin lapissa ja tuo hoon päältä puhuminen tulee ihan luonnostaan. "ei sitä hootakhaan joka paikhaan pannakhaan"
"h:ta läheskhän oikiihan paikhan" kuulu oikeasti: h:ta läheskhään oikhiaan paikhaan.
ja "etelän veres" on kylläkin etelän vares.
niin ja lulee on tietenkin luulee, mutta sen varmaan huomasit itsekin.
PS.Tahdo opastusta paikallisilta, niin sinäkin voit oppia puhumaan murteella. - Et sie
Aslak Soikhiapää kirjoitti:
...että olet väärässä.Olen asunut ja asun edelleenkin lapissa ja tuo hoon päältä puhuminen tulee ihan luonnostaan. "ei sitä hootakhaan joka paikhaan pannakhaan"
"h:ta läheskhän oikiihan paikhan" kuulu oikeasti: h:ta läheskhään oikhiaan paikhaan.
PS.Tahdo opastusta paikallisilta, niin sinäkin voit oppia puhumaan murteella.Johan se meni kohtalaisesti sinun murresanatkin vaikka olivatkin vielä melkoisen poikkeavia täkäläishen murtheeshen nähen! Tiiäkkö että ei sitä yhtä ja ainuaa murretta ole olemasakhan, sillä jopa seuraavasa talosa voihan puhua jo pikkusen erilaila niitä murresanoja? Minula on kokemusta Rovaniemiläisenä jo yli 70 vuotta, että kai olen jotaki jo oppinu siitä murtheestaki ?
Vai vieläkö eppäilet? Ne muutamat sanat olivat "kirotusvihreitä" :-)) - reitari
Aslak Soikhiapää kirjoitti:
PS.Tahdo opastusta paikallisilta, niin sinäkin voit oppia puhumaan murteella.Meinhan vaan, että kyllä se H mennee eri paikhan eri puolilla Lappia. Jossaki sanothan kirvHet ja jossaki kirHveet. Kannattaako tuosta riijellä ja lisäksi se H on palijo helepompi puhua ku kirjottaa.
- Ok ok
reitari kirjoitti:
Meinhan vaan, että kyllä se H mennee eri paikhan eri puolilla Lappia. Jossaki sanothan kirvHet ja jossaki kirHveet. Kannattaako tuosta riijellä ja lisäksi se H on palijo helepompi puhua ku kirjottaa.
Kiitos sinulle kun puhut asioista jotka ovat prikulleen noin Ei kannata tyhjästä olla muka paremmin oikeassa kuin toinen!
- Aslak Soikhiapää
Et sie kirjoitti:
Johan se meni kohtalaisesti sinun murresanatkin vaikka olivatkin vielä melkoisen poikkeavia täkäläishen murtheeshen nähen! Tiiäkkö että ei sitä yhtä ja ainuaa murretta ole olemasakhan, sillä jopa seuraavasa talosa voihan puhua jo pikkusen erilaila niitä murresanoja? Minula on kokemusta Rovaniemiläisenä jo yli 70 vuotta, että kai olen jotaki jo oppinu siitä murtheestaki ?
Vai vieläkö eppäilet? Ne muutamat sanat olivat "kirotusvihreitä" :-))...aattelin vaan oikaista väärinkäsityksen. No jospa vielä kommentoin käyttämääsi h paikkaa ja muita foneettisia seikkoja, niin sijoittaisin murteesi tuonne tervolan paikkeille. Ainakin tuntemani sikäläiset käyttävät juuri tuota oleMASAkhan, kun itse sanon olemassakhaan. Mutta yhtä koska, tässäkin murteessa on eri alalajeja sijainnin mukaan.
- Koltta-Kaija
reitari kirjoitti:
Meinhan vaan, että kyllä se H mennee eri paikhan eri puolilla Lappia. Jossaki sanothan kirvHet ja jossaki kirHveet. Kannattaako tuosta riijellä ja lisäksi se H on palijo helepompi puhua ku kirjottaa.
Saivartelua riittää hoon pääle puhumisestaki..
Lappi on iso alue ja murteila on eroa.
Eihän Koffi ja Lapin Kultakaan maistu samale,vaikka kaliaa ovat kumpiki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393850Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa61616Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23741