Vesikeliä...

rullaillen

Mitäs laakereita kannattaisi käyttää vesikelillä? Oisko jotkut, joita ei tarvitsisi puhdistaa, joka lenkin jälkeen? Entäs mikä voiteluaine olisi parasta?

11

138

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SemiDP

      No ihme kyllä, mutta kyllä nuo Mazen laakerisuojat toimivat ihmeen hyvin. Vaihdoin fillarit ja huomasin, että mazen suojilla, 500 km ja ihan puhtaat laakerit. Luistellessa se ohuet suojat kyllä räpisevät välillä.

      Mutta ... kuka vesikelillä luistelee. Fillareissa ei ole mitään pitoa. Jonkun pitäisi tehdä sadekelin fillari, sellainen missä olisi silicaa täyteaineena. Autonrenkaissa toimii ja tuottaa vähemmän sisäistä kitkaa kuin nokimusta kumintäyteaineena.

    • ei manata sadetta

      Voihan vesikelillä käyttää normilaakereita... lenkin jälkeen pelkkä normi laakerihuolto (kestää alle 60 min = pesu kuivaus hiuskuivaajalla öljyvoitelu), tosin kengät ja kiskot pitää pestä kurasta. Keraamiset laakerit ovat vesikelille parhaat (toimivat parhaiten) ja niillekin huolto, hiekka ym. pois pesulla.

      Rankkasateessa ei tietysti ole kiva luistella. Jos on heikompaa sadetta eikä malta odottaa parempaa keliä, voi lähteä baanalle. Kannattaa valita reitti, jossa ei ole roskia, neulasia, lehtiä eli avointa maisemaa pitkin. Sateessa luistelu voi olla kivaakin vaihtelua. "Ammattilaisille" se on hyvää treeniä vastaisuuden varalle.

    • rullaillen

      Minä luistelen vesikelillä :) Viikon sisään kaks kertaa yllätti sade kesken matkan enkä tietenkään jättänyt lenkkiä kesken. En nyt ammattilainen oo, mutta ihan sillä mielin meen sateella, että jos tässä rohkenee kisoihin, niin osaa siellä sitten mennä, kun niitähä ei sateen takia peruta... Kyllä sitä voi mennä sateessa ihan normirenkailla, kun on tekniikka kunnossa, niin ei lipsu :) Ja vesikelillähän voi nimenomaan treenata tekniikkaa... Tosin on mulla kyllä vesikelille pehmeemmät renkaat, mutta enpä oo niillä ku kerran mennyt, kun niin oli hidasta meno... Joo, eihän se huolto sinällään kauheesti vie aikaa ja mulla on viiet laakerit, mutta ois vaan mukavempi, jos olis laakeri, jota ei joka sadereissun jälkeen tarviis huoltaa...

    • Mitä järkee

      Kannatta sateen yllättäessä kyllä pysähtyä ja varrota että tie kuivuu niin paljon ettei vesi roisku pyörästä!

      Laakerihuolto vie helposti nysväilyineen tunnin ?

      Tunnissa luistelee 20km ?

      Laakerit kastelee huoltokuntoon muutamassa minuutissa !

      Sateella voi pyöräillä.

    • huitelishait

      Jos pelkää tai ei ole kiinnostunut laakerihuollosta, ei ole tosiluistelija. Tuntihan ei ole aika eikä mikään pitää huolta välineistään.

      Paljon luistelevalle tulee silloin tällöin pakostikin/yllättäen vesikelejä/kosteita pätkiä. Tietysti toinen mahdollisuus on ostaa uusia laakereita kaiken varalle.

      Tien kuivuminen kestää aikansa. Kesällä nopeammin, syksyllä ei meinaa kuivahtaa ollenkaan. Metsäpätkät ja varjoisat paikat varsinkin kuivuvat hitaasti.

      Tänä kesänä ei ole sade osunut kohdalle. Mutta pari kolme kertaa olen siirtynyt ajoradan puolelle koska varjoisampi pyörätie oli vielä märkä.

      • juice g3

        Tai sen vartin tai puolituntia voi ihailla suomen kesäisiä maisemia paikallaan sateen yllättäessä , jos kuuro yllätää se yleensä menee nopeesti ohi ja tie kuivuu nopsaan.


      • EK:

        Laakerien huolto kuuluu normaaliin käytäntöön vaikka ei vettä sataisikaan.Sadekelin jälkeen laakerit jumittuvat jo puolessa tunnissa esimerkiksi auton takakontissa.
        Itse huollan laakerit aika useasti,pari kolme kertaa kuukaudessa,välillä kevythuolto CRC;tä irroitettuun laakeriin peitetlevyttömälle puolelle.
        Aikoinaan tuli kokeiltua moniakin liukastusaineita mutta CRC on mielestäni paras mutta vaatii juuri tuon useamman välihuollon.
        Laakerihuolto on se kaikista eniten mitä laiminlyödään kun katselee porukoitten luikkareita,max reilu tunti menee normaalissa perushuollossa.
        Joku mainitsi sadekelin renkaasta ja sellainenkin kyllä löytyy moneltakin valmistajalta,on kuitenkin aika hinnakas ja kerran pari viikossa luikkaavalle on turha investointi.
        Esimerkiksi Matterin normirenkaat pitävät aika hyvin märällä pinnalla,mutta vaatii tekniikan joka on suht kunnossa.Tämä oli edellisten kommenttien toistoa mutta olkoon ;)


      • rullaillen

        Ehken sitten oo tosiluistelija ku oon menny tälle vuotta vaivaset 1500 rullilla :D Lähinnä pointti tässä oli se, että josko ois uuempaa kalustoo, josta minä en tiedä, ja joka helpottaisi hieman tuota välinehuoltoa...


    • mitä

      Itse välttelen vesikeliä kuin ruttoa,

    • Enpä lähtis

      En koskaan luistele sateella jos nyt ei yllätä kesken lenkin. Kyllä mulla sateella vaihtuu rullat lenkkareihin jos nyt silloinkaan on pakko mennä itseensä kastelee. Juuri sillon voi huoltaa välineitä tai treenata sisällä.

    • Ja nauttia kesästä

      Sateella on suuri riski venäyttää jonkin raajansa epäkuntoon !

      On sitten aikaa huoltaa laakereita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe