Miksi esimerkiksi Egyptissä on ollut monia jumalia?
Onko homma mennyt näin:
Ihmisille on tuotu vaikkapa käsitys rakkauden-jumalasta ja ihmisiä on kehoitettu osoittamaan rakkautta toisiaan kohtaan jossain pyhässä paikassa aina tiettynä päivänä jotta ihmiset tätä kautta tulisivat toimeen. Sitten ihmiset ovat huomanneet että tiettyjä ihmisiä on syrjitty ja ihmisillä on ollut päteviä syitä syrjiä tiettyjä ihmisiä. Tästä on alkanut koitua yhteiskunnallisia ongelmia ja on pitänyt keksiä uudenlainen jumala jota palvoa. Sodanjumala olisi hyvä keksintö jos haluaa pysyä erossa sellaisista ihmisistä jotka haluaisivat osakseen rakkautta, mutta heissä on jotain vikaa mistä ei itse pidä. Jos ihmiset sitten palvoivat erilaisia jumalia, päätti joku luoda Jumalan mikä perustui tiettyihin sääntöihin. Sääntöjä uudistettiin jatkuvasti uusien profeettojen myötä. Lopulta yksi Jeesus hemmo toi samanlaisia näkemyksiä mitä Mithralla oli. Kunnes sitten ihmiset huomasivat että heitä on huijattu ja ettei Jeesusta olekaan olemassa. Sitten ihmiset siirtyivät ateismiin, mutta sitten ihmiset huomasit ettei ateismissa ole mitään sääntöjä ja ettei sekään toiminut. No osa lähti tästä sitten new age -hömpötyksiin kuten vaikkapa skientologiaan. Jos nämäkin hömpötykset ovat tuottaneet vihaa kun ne eivät pitäneet paikkansa, pitää aina tilalle keksiä uusi jumala jota rakastaa jotta viha maailmaa kohtaan ei kasvaisi liian suureksi.
Aina pitää löytää jokin yksinkertainen juttu mikä onnistuu jumalien kautta, mutta mitään ei nähdä analysoiden eikä kenties edes haluta analysoida ja lähes aina pettymys jumaliin tuottaa äärimmäistä tuskaa ja vihaa. Joidenkin mielestä jumalien tahtoa ei tule kyseenalaistaa jolloin ihminen käytännössä pakotetaan luopumaan analysoinnista joka olisi juurikin ratkaisu niihin ongelmiin mihin ihminen johdetaan uskon avulla. Eikö jumalat ja niihin uskominen tuota äärimmäistä vihaa ja tuskaa juuri tuon uskon vuoksi? Mitä isompi vale ja mitä uskottavampi ja toimivampi vale niin sitä syvemmälle siihen valheen suohon uppoaa jolloin siitä on entistä vaikeampi päästä pois. Etenkin jos on uskonut Jumalaan joka edellyttää äärimmäistä rehellisyyttä ja tarkkaavaisuutta, mutta oma Jumala on ollut täyttä valhetta ja itse on siihen uskonut. Se se vasta vihaa ja tuskaa tuottaakin. En siis ihmettele jos täällä vihataan ateisteja jotka tuovat rehellisiä näkemyksiä koska eivät kristityt vihaa niitä ateisteja jotka esittävät valheita kristittyjen Jumalasta. Tällöinhän ateistit ainoastaan ajavat itse itsensä häpeään, mutta jos kristityt ajautuvat totuuden kautta häpeään, on häpeä kristityille suuri koska he ovat itse muodostaneet itselleen moraalikäsityksen siitä että ihmisen tulee tuntea tuskaa tehdessään vahinkoa toisille ihmisille sanallisesti tai muulla tavoin. Jos ei ole levittänyt kristinuskoa, tällöin ei tietenkään ole vastuussa siitä että olisi valehdellut. Puhdasta psykologiaahan tuo tuollainen omantunnon tuska on mitä häpeästä koituu, mutta jos ei ole keskittynyt elämässään psykologiaan vaan jumaliin, niin tällöin ei tietenkään ymmärrä ihmispsykologiaa. Se tietysti olisi hyvä tiedostaa että uskominen on tietynlainen psykologinen valinta. Se ei perustu tietoon vaan siihen että päättää luottaa onneen kun lähtee luottamaan johonkin jumalaan.
Jumalien merkitys
4
<50
Vastaukset
- -16-
"Jos ihmiset sitten palvoivat erilaisia jumalia, päätti joku luoda Jumalan mikä perustui tiettyihin sääntöihin. Sääntöjä uudistettiin jatkuvasti uusien profeettojen myötä. Lopulta yksi Jeesus hemmo toi samanlaisia näkemyksiä mitä Mithralla oli."
Kuinka niin "yksi Jeesus hemmo toi samanlaisia näkemyksiä mitä Mithralla oli`?
Wikipedian mukaan tieteentekijämme eivät tiedä mirhralaisuuden sisältöstä paljoakaan ja hämärää on sen alkuperäkin.
Wikipedia:
"Mithralaisuuden alkuperää ei täysin tunneta. Yhden teorian mukaan se kehittyi zarathustralaisuudesta, jossa vaikutti Mithra -kultti. Vastaavasti tämän kultin alkuperä oli indoiranilaisessa Mitra-kultissa. Toisen teorian mukaan mithralaisuuden alkuperä oli hellenistisessä kultissa, johon sisältyi auringonjumalan Helioksen palvonta. Myös manikealaisuuden yksi jumalolennoista, Mithra, lienee vaikuttanut osaltaan mithralaisuuteen.[1]
Ensimmäiset viitteet mithralaisuudesta löytyvät ensimmäisellä vuosisadalta.[2] Toisaalta antiikin historijoitsija Plutarkhoksen mukaan mithralaisuuden alkuperä juontaa juurensa Kilikian merirosvoihin, jotka kohtasivat roomalaisen kenraali Pompeiuksen vuonna 67 eaa.[3] Huipussaan mithralaisuus oli 200-luvulla. Lopulta kristinusko syrjäytti mithralaisuuden 300-luvun lopulla. Huippuvuosinaan mithralaisia temppeleitä löytyi kaikkialta Rooman valtakuntaa.[2"
" En siis ihmettele jos täällä vihataan ateisteja jotka tuovat rehellisiä näkemyksiä koska eivät kristityt vihaa niitä ateisteja jotka esittävät valheita kristittyjen Jumalasta"
Mitä tulee ateistien "rehellisiin näkemyksiin", niin heidän rehellinen mielipiteensähän on, että ei ole olemassa muuta tietoista elämää kuin mitä sattumalta syntyneet atomirakennelmat ovat sattuma sattuman jälkeen ja mutaatio mutaation jälkeen synnyttäneet.
Kun eri asioista ja ilmiöistä on lukemattomia erilaisia mielipiteitä, ja ateisinen mielipide jostakin on vain mielipide lukemattomien muiden asioiden ja ilmiöiden joukossa, niin miksi ateistiuskomusta pitäisi vihata sen enempää kuin muitakaan mielipiteitä?
Ex-ateistina ihmettelen vain tällä kirkko kuulolla- palstalla viihtyviä ateisteja ihan vain siksi, koska ateistina en tuntenut minkäänlaista kiinnostusta uskontoihin, ja kun en tuntenut niin eipä olisi tullut mieleenikään edes keskusteluyhteyksien luominen kenenkään kanssa ko. aiheesta.
Tämän palstan ateistien kirjoittelusta on tullut mieleeni, josko palstan atiestit näkevät kristityt kuin Pavlov aikoinaan koiransa mukaanlukien lapsikoekaniinit ? - FUCKIFUU
Sinä et ole koskaan ollut ateisti. Ateistitksi synnytään.
Jumalia lienee tarvittu selittämään erilaisia tapahtumia ja imiöitä, joita ei järki käsittänyt. Mikä onkaan ollut parempi kuin että huono sato ollut sen syytä, ettei ole lepyttänyt jotain jumalaa tarpeeksi.
Ja olisipa mielenkiintoista, jos kaikki mainitut tuhannet jumalat olisivat yhdessä samassa paikassa. Olisi siinä ihmettelemistä, kun ihmeporukkaa on samassa läjässä valtava määrä. Mutta ei kai saada edes yhtä paikalle?- valheiden verkko
helsinkijokkeri kirjoitti:
Jumalia lienee tarvittu selittämään erilaisia tapahtumia ja imiöitä, joita ei järki käsittänyt. Mikä onkaan ollut parempi kuin että huono sato ollut sen syytä, ettei ole lepyttänyt jotain jumalaa tarpeeksi.
Ja olisipa mielenkiintoista, jos kaikki mainitut tuhannet jumalat olisivat yhdessä samassa paikassa. Olisi siinä ihmettelemistä, kun ihmeporukkaa on samassa läjässä valtava määrä. Mutta ei kai saada edes yhtä paikalle?"Jumalia lienee tarvittu selittämään erilaisia tapahtumia ja imiöitä, joita ei järki käsittänyt. Mikä onkaan ollut parempi kuin että huono sato ollut sen syytä, ettei ole lepyttänyt jotain jumalaa tarpeeksi."
Jos jumalia ei ole olemassa niin ne ovat keksitty valhe. Jos ihmisillä on ollut aikaa keksiä jokin valhe, on ihmisillä ollut liikaa ylimääräistä aikaa. Sadon parantamiseen löytyy varmasti muunlaisiakin keinoja kuin valheiden levittäminen. Se on politiikkaa jos ihmisiä aletaan ohjailemaan valheellisten käsitysten pohjalta.
Jos minä lähtisin selittämään jotain täysin järjettömiä sepityksiä jostain näkymättömästä henkilöstä joka vaikkapa aiheuttaa avaruuteen mustan aukon, ihmiset varmasti pelästyisivät sitä että valehtelenko. Jos valehtelen niin tällöin minä olen yhteiskunnan vihollinen enkä ajattele yhteiskunnan parasta. Useat ihmiset mieluummin haluavat ajatella etten ole yhteiskunnan vihollinen, etenkin jos minulla on poliittista vaikutusvaltaa. Toisaalta jos minulla on poliittista vaikutusvaltaa niin tällöin tulisi miettiä sitä mitä minä haen tällä näkymättömällä henkilöllä ja miksi minä puhun näitä valheita. Jos minulla ei ole poliittista vaikutusvaltaa niin tällöin minun valheita ei tarvitse niin paljoa pelästyä.
Jos muinoin ihmisillä oli alkukantainen kieli jonka perusteella kommunikointi oli rajoittunutta, miten he selittivät jumalat? Jos niitä oli vaikea selittää, miten nämä selitettiin ja miksi ihmiset uskoivat niihin? On helpompaa selittää käsitteitä mitkä ovat ihmisille tuttuja, mutta jos kielikuvaan keksitään uusi sana jonka merkitys on uusi eikä tätä ilmiötä voi nähdä silmin, on tällaista ilmiötä vaikea selittää. Ei kukaan siis ole voinut lähteä selittämään asioita joidenkin jumalien avulla elleivät ihmiset ole nähneet niitä. Jos ihmiset ymmärsivät sanan "näkymätön" ja tämä liitettiin jumaliin, voidaan tätä kautta tietysti selittää asioita ja myös valehdella asioista. Se on kuitenkin poliittinen teko jos jumalat liitettiin hyvään tai huonoon satoon. Ei kukaan ihminen voi selittää selittämätöntä sellaisen käsitteen kautta mihin liitetään sana "näkymätön". Paitsi tietysti jos näihin näkymättömiin jumaliin liitettiin tietyt säännöt ja poliittiset johtajat tiesivät että noudattamalla tiettyjä sääntöjä, kuten kuokkaamalla pelto tiettyyn aikaan vuodesta, nämä "jumalat" antoivat hyvän sadon. Osa ihmisistä todennäköisesti oppi tätä kautta pelkäämään poliittisia johtajia sen vuoksi että he valehtelevat, mutta osa taas oppi luottamaan näihin jumaliin sekä poliittisiin johtajiin koska jumalat, tai tarkemmin ottaen poliittiset johtajat, antoivat ohjeet siihen miten tulee hyvä sato.
Jos jumalia ei ole olemassa niin ei niiden kautta voi selittää asioita ellei ne perustu tiettyihin sääntöihin mitkä ihmiset ovat luoneet. Toki typerät ihmiset selittävät asiat aina jumalien kautta jos he niihin uskovat. Voisin melkeinpä väittää sinua typeräksi jos lähdet opettamaan ihmisille tällaista historiaa missä ihmiset ovat selittäneet asioita jumalien kautta. Kyllä ne on alunperin olleet poliittiset johtajat jotka ovat selittäneet asioita jumalien kautta, mutta heillä on ollut sen verran viisautta että he ovat tienneet miten tulee hyvä sato. Jumalat eivät selitä mitään jos niitä ei ole olemassa eikä mitään voida selittää sellaisten käsitysten kautta mistä ei ole mitään havaintoa. On tietysti mahdollista että poliittiset johtajat ovat pyytäneet jonkun jampan pukeutumaan onttoon puunrunkoon josta on tehty toteemipaalu ja sitten tämä toteemipaalu on aina välillä tullut jostain viidakosta näkyviin hieman pelottelemaan ihmisiä ja ihmiset ovat pitäneet jumalia todellisina hahmoina. Kukaan ihminen ei kuitenkaan voi yhtäkkiä keksiä sitä että meillä on näkymättömiä jumalia ja ne ovat syyllisiä kaikkeen maailman pahuuteen tai että ne tarjoavat hyvän sadon. Tai tietysti ihmiset voivat, mutta tällöin tällaiset valheet ovat peräisin tietyistä ihmisistä eikä ihmisestä itsestään. Jumalat eivät tällöin kuitenkaan pohjaudu ymmärrykseen vaan uskoon. Sääntöjen ymmärtäminen on kuitenkin asia erikseen ja joillekin tuntuu olevan vaikea pala noudattaa sääntöjä. Kenties tämän vuoksi piti keksiä jumalia. Mutta nämä säännöt eivät pohjaudu jumaliin vaikka tietyt poliittiset johtajat (poppamiehet ym.) väittäisivätkin että säännöt tulisivat jumalilta. Säännöt perustuvat tällöin kokemukseen ja perinnetietoon. Ei jumaliin.
Jumalat ovat pikemminkin turvakeino missä poppamiehiä ei aseteta vastuuseen siitä jos sadetta ei tullutkaan tai aurinko paistoi liikaa tai poppamiehen säännöt eivät olleetkaan täydelliset. Tällöin poppamies voi aina laittaa vastuun jumalille. Silloin poppamiehen ei tarvitse selitellä asioita mitä hän ei itsekään ymmärrä. Mutta osittain tällainen valehtelu on hyväksi jos tavallinen kansa ymmärtää sadonkorjuusta ja sadon tuottamisesta vähemmän mitä poppamiehet tai muut poliittiset johtajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675