Niin, mitäs mieltä olette tästä perisuomalaisesta harrastuksesta ja lähinnä miehistä jotka sitä harrastavat?
Onko tuo jonkinlainen "turn off" juttu, jos olet tutustumassa mielenkiintoiseen mieheen ja kuulet että hän metsästää?
Metsästys
39
2709
Vastaukset
- ?????
Mulle se on täydellinen turn off, en tajua koko hommaa, miksi?
- Syaani
Tuota asiaa on vain joskus tullut mietittyä.
Itselleni tästä ei mitään ongelmaa ole onneksi muodostunut ja ymmärrän varsin hyvin että kaikki ihmiset tuota harrastusta eivät käsitä...
Olen 25 vuotias mies ja takana on jo useampia erimittaisia seurustelusuhteita. Nämä naiset ovat kyllä tuon harrastuksen hyväksyneet, eivät välttämättä riemusta hihkuen mutta kuitenkin...
Olen kuitenkin huomannut että eipä tuota harrastusta tule aivan ensimmäisenä ääneen sanottua kun uuteen ihmiseen on tutustumassa vaikka muista harrastuksista puhetta onkin. - carla
Syaani kirjoitti:
Tuota asiaa on vain joskus tullut mietittyä.
Itselleni tästä ei mitään ongelmaa ole onneksi muodostunut ja ymmärrän varsin hyvin että kaikki ihmiset tuota harrastusta eivät käsitä...
Olen 25 vuotias mies ja takana on jo useampia erimittaisia seurustelusuhteita. Nämä naiset ovat kyllä tuon harrastuksen hyväksyneet, eivät välttämättä riemusta hihkuen mutta kuitenkin...
Olen kuitenkin huomannut että eipä tuota harrastusta tule aivan ensimmäisenä ääneen sanottua kun uuteen ihmiseen on tutustumassa vaikka muista harrastuksista puhetta onkin.Jonkun lintubongarinkin ymmärtäisin paremmin ja paljon paremmin. En käsitä miksi joku nauttii eläinten tappamisesta. Etkä sinä sitä ruokaa saadaksesi tee, vaan jostain primitiivisestä halusta tappaa! Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää.
Jos vaihtaisit sen kiväärin kameraan, saisithan siinäkin eläimiä paljon hyväksytymmällä tavalla "väijyä". Tuollainen eläinten huvikseen tappaminen kertoo vähintään empatian puutteesta. - Carla!
carla kirjoitti:
Jonkun lintubongarinkin ymmärtäisin paremmin ja paljon paremmin. En käsitä miksi joku nauttii eläinten tappamisesta. Etkä sinä sitä ruokaa saadaksesi tee, vaan jostain primitiivisestä halusta tappaa! Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää.
Jos vaihtaisit sen kiväärin kameraan, saisithan siinäkin eläimiä paljon hyväksytymmällä tavalla "väijyä". Tuollainen eläinten huvikseen tappaminen kertoo vähintään empatian puutteesta.Tuo nyt on sellasta kettutyttöfilosofiaa!
Ja sinulle turn off- kaveri: Kyllä itse ainakin olen huomannut, että suoraselkäiset, iloiset ja reippaat luonnossa liikkuvat maalaistaloympyröissä kasvaneet tytöt ymmärtävät elämän realiteetit ja sen, että nimillä varustetut kotieläimetkin (pienet possut ja neihanat suurisilmäiset vasikat, siipikarjasta nyt puhumattakaan) päätyvät teurastamoiden kautta ruokapöytiimme. He myös ymmärtävät metsästyksen merkityksen eläinlajien kannansäätelyssä.
Sinuna mainitsisin metsästyksen rinta rottingilla yhtenä luontoliikkumisen tarpeen täyttäjänä ja jättäisin nuo "kettutytöt" omaan arvoonsa.
Heistä ja heidän toimistaan ei ole yleensä kuin luonnonelänkannalle harmia.
-Jahti-Olli- - Syaani
carla kirjoitti:
Jonkun lintubongarinkin ymmärtäisin paremmin ja paljon paremmin. En käsitä miksi joku nauttii eläinten tappamisesta. Etkä sinä sitä ruokaa saadaksesi tee, vaan jostain primitiivisestä halusta tappaa! Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää.
Jos vaihtaisit sen kiväärin kameraan, saisithan siinäkin eläimiä paljon hyväksytymmällä tavalla "väijyä". Tuollainen eläinten huvikseen tappaminen kertoo vähintään empatian puutteesta.Metsästämisen oikeutuksesta on tässä varmasti turhaa ruveta filosofoimaan.. Ja meillä jokaisellahan on oikeus mielipiteisiin tästäkin asiasta. Kuten jo aiemmin sanoin, ymmärrän varsin hyvin että esim. ikänsä kaupungissa asuneena ja muuten elämän realiteeteista (huomaa kärjistys) hieman ulos jääneenä kaikki eivät metsästämistä voi ymmärtää...
Mutta minua lähinnä kiinnostaisi tietää miten ko. asia vaikuttaisi jos tämä muuten mielenkiintoinen tyyppi (sovitaan nyt vaikka että pientä ihastumistakin olisi ilmassa) jossain vaiheessa paljastuisikin myös metsästyksen harrastajaksi? - KoS
carla kirjoitti:
Jos vaihtaisit sen kiväärin kameraan, saisithan siinäkin eläimiä paljon hyväksytymmällä tavalla "väijyä". Tuollainen eläinten huvikseen tappaminen kertoo vähintään empatian puutteesta.Jostain kumman syystä metsästäjät näkevät runsaasti vaivaa saadakseen tappamansa elukat ruokapöytään saakka vaikka kaupasta saa valmisruokaa. Miksi he tekevät näin vaikka syynä mielestäsi metsästykseen on vain "primitiivinen halu tappaa"?
Toiseksi kuinkahan moni metsästäjä metsästäisi jos riista maistuisi pahalta tai olisi syötäväksi kelpaamatonta? Ei kuule yksikään.
Mitä tulee turn off:iin, niin metsästyksen vastustaminen on kyllä niitä parhaita. Samoin fanaattisesti "eettisyyteen" pohjautuva vegaanius. Kertoo paljon ihmisestä eikä mitään hyvää. - max
carla kirjoitti:
Jos vaihtaisit sen kiväärin kameraan, saisithan siinäkin eläimiä paljon hyväksytymmällä tavalla "väijyä". Tuollainen eläinten huvikseen tappaminen kertoo vähintään empatian puutteesta.Just joo... et ymmärrä. Ihmiset ovat petoeläimiä ja myös lihansyöjiä. Riista on erityisen hyvää ja metsästyskin varmaan kivaa (vaikken ole kokeillutkaan). Se on hieno, terve ja hyvä harrastus, eikä siinä ole yhtään mitään vikaa.
- metsästäjän rouva
Carla! kirjoitti:
Tuo nyt on sellasta kettutyttöfilosofiaa!
Ja sinulle turn off- kaveri: Kyllä itse ainakin olen huomannut, että suoraselkäiset, iloiset ja reippaat luonnossa liikkuvat maalaistaloympyröissä kasvaneet tytöt ymmärtävät elämän realiteetit ja sen, että nimillä varustetut kotieläimetkin (pienet possut ja neihanat suurisilmäiset vasikat, siipikarjasta nyt puhumattakaan) päätyvät teurastamoiden kautta ruokapöytiimme. He myös ymmärtävät metsästyksen merkityksen eläinlajien kannansäätelyssä.
Sinuna mainitsisin metsästyksen rinta rottingilla yhtenä luontoliikkumisen tarpeen täyttäjänä ja jättäisin nuo "kettutytöt" omaan arvoonsa.
Heistä ja heidän toimistaan ei ole yleensä kuin luonnonelänkannalle harmia.
-Jahti-Olli-Mieheni metsästää ja kalastaa lähes osavuotisena "ammattilaisena". Karhut, metsäkanalinnut, hirvet, kalat, sienet ja marjat. Näin hän pitää taloutemme lähes omavaraistaloutena.
Hänelle se on elämäntapa, jota kunnioitan. Tätä hän ei tee pelkästään harrastuksen vuoksi, tähän hän on kasvanut jo poikavuosina. Todellinen jahtimies kunnioittaa luontoa ja liikkuu luonnossa aina luonnon ehdoilla. - metsästäjän rouva
KoS kirjoitti:
Jostain kumman syystä metsästäjät näkevät runsaasti vaivaa saadakseen tappamansa elukat ruokapöytään saakka vaikka kaupasta saa valmisruokaa. Miksi he tekevät näin vaikka syynä mielestäsi metsästykseen on vain "primitiivinen halu tappaa"?
Toiseksi kuinkahan moni metsästäjä metsästäisi jos riista maistuisi pahalta tai olisi syötäväksi kelpaamatonta? Ei kuule yksikään.
Mitä tulee turn off:iin, niin metsästyksen vastustaminen on kyllä niitä parhaita. Samoin fanaattisesti "eettisyyteen" pohjautuva vegaanius. Kertoo paljon ihmisestä eikä mitään hyvää.Ja joskus kannatta vilkaista tieliikennetilastoja. Hirvi aiheuttaa tieliikenteessä eniten ihmishenkien menetyksiä. Ellei hirvikantaa jotenkin rajoitettaisi, tilastot olisivat huomattavasti pahemman näköiset.
- spark
Sanoisin, että riippuu ihan asenteesta, millä sitä tekee, mitkä ovat elämänarvot noin yleensä ja luonnontuntemus kaiken kaikkiaan. Nimikkeen "metsästäjä" alle kun mahtuu kaikenlaista - surullisen moni ei erota sinisorsaa tavista tositilanteessa, saati että välittäisi siitä mitä sieltä taivaalta tippuu, rauhoitetuista lajeista nyt puhumattakaan. Kyllä sellaista sälliä on aika vaikea arvostaa.
Tunnen toisenlaisiakin. Biologikavereissa on niitäkin, jotka kalastavat ja/tai metsästävät. Jos on asenne kunnossa ja takana ei ole pelkkä pätemisen ja uhoamisen tarve, niin mikäs siinä. Katselisihan tuota metsästäjääkin - tosin vierelle on valikoitunut se lintubongari sen sijaan. Siskon mieheltä sain juuri hirvipaistia ja vaikka itse vege olenkin, em. poikaystävälle tein siitä sapuskaa. Maistuihan tuo, kuulemma.- MustaKissa
Ennen metsästysharrastuksen aloittamista joutuu tenttimään kortin, johon kuuluu lajintuntemusta, aseiden käyttöä, lainsäädäntöä, rauhoituksia, riistanhoitoa jne. koskevat kysymykset.
Oikeassa kuitenkin olet, metsästystä voi harrastaa väärälläkin asenteella. Sanoisin kuitenkin että se on aika harvinaista nykyaikana: jos joku haluaa mahtailla/uhota harrastuksellaan niin hän luultavasti harrastaa jotain aivan muuta kuin metsästystä... - spark
MustaKissa kirjoitti:
Ennen metsästysharrastuksen aloittamista joutuu tenttimään kortin, johon kuuluu lajintuntemusta, aseiden käyttöä, lainsäädäntöä, rauhoituksia, riistanhoitoa jne. koskevat kysymykset.
Oikeassa kuitenkin olet, metsästystä voi harrastaa väärälläkin asenteella. Sanoisin kuitenkin että se on aika harvinaista nykyaikana: jos joku haluaa mahtailla/uhota harrastuksellaan niin hän luultavasti harrastaa jotain aivan muuta kuin metsästystä...No mitä siihen lajintuntemustenttiin tulee, niin sen perusteella ei maastossa erota peltopyytä kivitaskusta. Ja joka metsästyskausi lakoaa rauhoitettua riistaa niin että raikuu... eli metsästäjän lajintuntemukseen en pelkän metsästäjäntutkinnon perusteella luottaisi piirun vertaa.
- N35
No mä olenkin tällainen maalaiseukko. Mutta mulle koiran kanssa metsästäminen on miehen suhteen ihan must juttu!
Mulla kyllä on jo tällainen mies, koirajutskoissa tavattu, tietenkin.
Mutta vinkkinä sanoisin, että jos haluat löytää naisen joka ymmärtää harrastuksesi päälle ja jopa osallistuu kanssasi, kannattaa näitä naisia katsella jostain muualta kuin kaupunkien baareista. Kaikenlaiset koiraharrastukset on paikkoja, joista löydät naisen jonka kanssa varmaan synkkaa.- Syaani
Juu, pitää varmasti paikkansa mitä kirjoittelet. En kyllä oletakaan että nämä "elämäntapatrendisinkkuikuinenpissisbilehiletytöt" metsästystä (tai sitä harrastavia miehiä) hyväksyisivät.
Itse en myöskään odota että tyttöystävä olisi tuossa harrastuksessa millään tavalla mukana, pelkkä hyväksyntä riittää. (Kokkailen saaliinkin mielelläni itse)
- metso
Riippuu varmaan paljon naisen taustasta. Esim. meidän suvussa on ollut metsästäjiä ja olen itse ollut hirvimetsällä, vaikka asun pääkaupungissa.
Sanoisin ihan samaa kuin aikaisempi kirjoittaja: asenne määrää. Jos menee Venäjälle jollekin susisafarille tai vaikka Afrikkaan metsästämään, niin se on mulle täysin out ja tuomitsen sen, ei ole ekologisesti kestävää enkä tykkää siitä asenteesta. (Et varmaan sitä tarkoittanutkaan, mutta halusin kuitata.) Samoin suht harvinaisten (mutta ei tietysti suojeltujen!!) lintujen metsästys verrattuna vaikka sorsastukseen on mulle out: miksi metsästää jotain komeaa lintua jota on muutenkin jo vähän.
Toisaalta esimerkiksi hirvikannan rajoitus on ymmärrettävää ja tapa jolla mun tuntemat hirviporukat asiaa lähestyy on musta okei (=kunnioituksella hirviä kohtaan vähän kuin samuraityyliin.) Tappaminen kunnioittaen on tietysti asia josta on niin monta mieltä kuin miestä/naistakin, ja ehkä siinä on sisäinen ristiriita. Mutta mun mielestä metsästää voi nöyrästi ja metsästää voi röyhkeästi, vrt. eräreissut hyvässä hengessä ja esim. salametsästys tai juopottelu metsäreissulla yms... Ja asiasta voi puhua eri tavoilla: rehvastellen tai pienempään ääneen.
Tietysti metsästyksen mainetta myös edesauttaa, jos osaa laittaa siitä riistasta ruokaa eli osoittaa että käyttää sitä lihaa. Tiedän suomalaisperheitä tänäkin maailmanaikana jossa syödään pelkkää hirvenlihaa pakkasesta läpi vuoden, ei mitään makkaraa tai nautasikaa.
Siinä mun panos pähkinänkuoressa. - Koppelo
Metsästävä mies on MIES. Metsästävä mies on eroottinen ja seksikäs maastopukuisena, ase olalla, luonnolle tuoksuvana. Olen viimeiset kaksi vuotta saanut syödä metsoa, riekkoa, koppeloa, teeriä ja voin sanoa että parasta lihaa mitä olen ikinä maistanut. Kyllä voittaa kaupan tiput mennen tullen, sika-naudasta puhumattakaan. Itsekin olen välillä mukana "koirana" ja nautin hommasta kovasti. Onneksi nämä metsästäjät yleensä haluavat valmistaa saaliinsa itse pöytään asti, se on luxusta se. Metsästäjän naisena tunnen itseni todella NAISEKSI. Pusu ja hali kaikille maastopukuisille!
- N35
Just noin!
Ei mikään ole sesikkäämpää kuin mies, joka osaa liikkua metsässä, tehdä nuotion, kykenee omin käsin hankkimaan ravintoa ja tosi paikan tullen puolustamaan naistaan....
Ja tosiaan kun vielä laittaa taivaallisen hyvän hirvifileen valmiiksi asti. (Voinpa sanoa että ei kiitos teollisella ruoalla ahtaissa oloissa väkisinkasvatettu broileri)
Onnekkaita me, joilla on tällaiset miehet! - Syaani
N35 kirjoitti:
Just noin!
Ei mikään ole sesikkäämpää kuin mies, joka osaa liikkua metsässä, tehdä nuotion, kykenee omin käsin hankkimaan ravintoa ja tosi paikan tullen puolustamaan naistaan....
Ja tosiaan kun vielä laittaa taivaallisen hyvän hirvifileen valmiiksi asti. (Voinpa sanoa että ei kiitos teollisella ruoalla ahtaissa oloissa väkisinkasvatettu broileri)
Onnekkaita me, joilla on tällaiset miehet!Tulipa tuosta teollisesta ruoasta mieleen yksi ystäväni joka on kasvissyöjä mutta hän syö kyllä kaiken ITSE pyydetyn ja laitetun, lihan ja kalan. Siinä jos missään on ajatusta ja ideologiaa!!
- spark
Syaani kirjoitti:
Tulipa tuosta teollisesta ruoasta mieleen yksi ystäväni joka on kasvissyöjä mutta hän syö kyllä kaiken ITSE pyydetyn ja laitetun, lihan ja kalan. Siinä jos missään on ajatusta ja ideologiaa!!
Noinhan se on. Itse lopetin aikanaan lihansyönnin ideologisista syistä - nyt voisin ihan hyvin syödä riistaa. Kala on maistunut koko ajan - samoin maito ja kananmunat, vaikkakin olen surrut näiden teollisuuslaitoksiin suljettujen eläinten kohtaloa. Munien kohdalla omatunto ei salli ostaa halpoja häkkikanalan munia vaan ostan aina vähän kalliimpia, edes lattiakanalassa tuotettuja...
Mutta siis. Riista periaatteessa kävisi, mutta kun nyt olen ollut syömättä lihaa tuollaiset kymmenkunta vuotta kohta, pelkkä hajukin tuppaa etomaan. Joskus kun olen jotain hirvipaistia (tai poroa) nokareen maistanut, on suorastaan mennyt vatsa sekaisin.
Kyse ei siis ole enää ideologiasta kuin osittain - mutta turha sitä lihaa on minulle tuputtaakaan. Voisin maistella riistaruokia, jos katsoisin sen tarpeelliseksi. Minun on kuitenkin ihan hyvä näin. - KW.
Syaani kirjoitti:
Tulipa tuosta teollisesta ruoasta mieleen yksi ystäväni joka on kasvissyöjä mutta hän syö kyllä kaiken ITSE pyydetyn ja laitetun, lihan ja kalan. Siinä jos missään on ajatusta ja ideologiaa!!
Jos haluat alkuperäiseen kysymykseen vastauksen: Turn off. En tiedä miksi joku haluaa mennä vapaa-aikanaan tappamaan eläimiä. Pitäähän eläimiä tappaa saadakseen ravintoa (ei tietenkään pakko)
Mutta mitä nautintoa siitä tappamisesta saa, sitä en käsitä.
- Hilippa
Siis mitä siitä mitä me tääl kelataan, eiks pointti kuitenkin ole et mitä se sun muija siitä kelaa. Jokaisella on mielipiteensä, mun faija on metsästäjä, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole, mun mielestä, mut mua sä et ookkaan pokaamassa.. :)
- Kaisa-Lotta
täytyy tunnustaa, että ensi alkuun voisin vähän kavahtaa, koska minulla on sellainen ennakkoluulo, että metsästystä harrastavat miehet saavat kiksejä tappamisesta. Mutta en juoksisi karkuun; jos mies pystyisi perustelemaan harrastuksensa minulle, omakin maailmankuvani saattaisi avartua. Silloin arvostaisin miestä ja varmastikaan metsästysharrastus ei työntäisi minua hänen luotansa. Ei kyllä sen takia tuntisi häneen vetoakaan: tuntisin häneen vetoa, koska hän haastaisi ajatteluni. (Nyt siis oletan, että mies olisi viisas ja kiltti ja vetoaisi minuun muutenkin.)
- Janita
Metsästävä mies on todellakin MIES ja saa ainakin minut syttymään. Turha sinun on päätäsi vaivata moisella ajatuksella naisten mieltymyksistä metsästäjiä kohtaan. Tyttö tykkää tai ei ja se on sen ongelma, jos hyvän miehen sen takia menettää. Mä koen sen vain positiivisena asiana. Mukavaa ja tervehenkistä miehistä yhteiseloa luonnossa koirien kanssa. Muutaman kerran herrahirvijahdissa mukana olleena naisena ei voi kun olla mieltynyt tyylikkäisiin metsästäjiin.
Oma mies (30-v ja helsinkiläinen) on intohimoinen metsästäjä ja rakastaa koiriaan ja minua, joten miksi tuo haittaisi. Joka kerta tulee silmät säihkyen hirvijahdista, joten eipä se ole ainakaan parisuhdetta huonontanut - päinvastoin. - Kaisa-Lotta
Tulin ajatelleeksi, että metsästyshän on (tai voi olla, riippuu tietenkin kunkin metsästäjän motiiveista) eettistä puuhaa, koska sillä tavalla saadaan lihaa, joka ei ole tehotuotettua. Riistaelukoiden koko elämää ei ole alistettu taloudelle ja muutettu rahaksi, vaan niiden elämällä on arvo sinänsä, niin kuin kuuluukin olla.
Itse syön mieluummin riistaa kuin possua tai broileria, jota en yllä mainituista syistä syö ollenkaan. Ja jos syön riistaa, pitää minun hyväksyä, että joku hankkii sen keittiööni. Minunhan pitäisi itsenikin olla valmis metsälle, jollen halua olla ihminen, joka sälyttää likaisen työn muille. Tosin tässä asiasa olen sitä mieltä, että jos jokin asia tuntuu yhdestä ikävältä ja toisesta ei, niin toinen hoitakoon sen. Eri asia olisi, jos puuha tuntuisi kummastakin ikävältä: silloin työ pitäisi tehdä yhdessä.
Sitä paitsi miksi metsästys olisi sen paheksuttavampaa kuin kalastus? No, joka tapauksessa - se, miten arvioisin metsästysharrastuksen riippuisi metsästystä harrastavan ihmisen motiiveista. - KW.
Kaisa-Lotta kirjoitti:
Tulin ajatelleeksi, että metsästyshän on (tai voi olla, riippuu tietenkin kunkin metsästäjän motiiveista) eettistä puuhaa, koska sillä tavalla saadaan lihaa, joka ei ole tehotuotettua. Riistaelukoiden koko elämää ei ole alistettu taloudelle ja muutettu rahaksi, vaan niiden elämällä on arvo sinänsä, niin kuin kuuluukin olla.
Itse syön mieluummin riistaa kuin possua tai broileria, jota en yllä mainituista syistä syö ollenkaan. Ja jos syön riistaa, pitää minun hyväksyä, että joku hankkii sen keittiööni. Minunhan pitäisi itsenikin olla valmis metsälle, jollen halua olla ihminen, joka sälyttää likaisen työn muille. Tosin tässä asiasa olen sitä mieltä, että jos jokin asia tuntuu yhdestä ikävältä ja toisesta ei, niin toinen hoitakoon sen. Eri asia olisi, jos puuha tuntuisi kummastakin ikävältä: silloin työ pitäisi tehdä yhdessä.
Sitä paitsi miksi metsästys olisi sen paheksuttavampaa kuin kalastus? No, joka tapauksessa - se, miten arvioisin metsästysharrastuksen riippuisi metsästystä harrastavan ihmisen motiiveista.siis kivääri olalle ja metsälle...vai olisikohan parempi pyrkiä parantamaan näiden tehosikaloiden olotiloja? Toisaalta taas se nostaa lihan hintaa, no kyllä ainakin munista olen valmis maksamaan enemmän, köyhä kun olen.
En kuitenkaan usko että kovinkaan moni metsästäjä käy metsällä eettisistä syistä, jos käy, sen hyväksyn, ehkä kirjoittajan pitäisi esittää naisystävälleen asia tältä kantilta, eikä sillä tavalla, että vain nauttii eläinten jahtaamisesta ja tappamisesta. - mittakirvesmies
Kaisa-Lotta kirjoitti:
Sitä paitsi miksi metsästys olisi sen paheksuttavampaa kuin kalastus? No, joka tapauksessa - se, miten arvioisin metsästysharrastuksen riippuisi metsästystä harrastavan ihmisen motiiveista.Hyvä, että tulit ajatelleeksi.
Ehkä kaikki toivo ei sittenkään ole menetetty, kun joku edes tulee ajatelleeksi. Itse olen näitä ettisistä(kin) syistä metsästäjiä ja on todella ilahduttavaa huomata, että joku toinenkin on huomannut sen näkökulman olemassaolon.
En edes muista, koska olisin viimeksi ostanut lihaa. Jalosteita toki joskus vaihteluksi, mutta että tehotuotettua sikaa tai nautaa sellaisenaan - ei millään. Oma lukunsa on vielä se, että riistaruoka vähentää riskiä kuolla infarktiin kahdella eri vaikutustavalla: tulee liikuntaa sekä hyvää mieltä runsaasti ja rasvaa vähän.
Oiskoon se tuo suvussa periytyvä metsästysharrastus, vai mikä lie, että olemme aika pitkäikäistä väkeä? :) - KW.
mittakirvesmies kirjoitti:
Hyvä, että tulit ajatelleeksi.
Ehkä kaikki toivo ei sittenkään ole menetetty, kun joku edes tulee ajatelleeksi. Itse olen näitä ettisistä(kin) syistä metsästäjiä ja on todella ilahduttavaa huomata, että joku toinenkin on huomannut sen näkökulman olemassaolon.
En edes muista, koska olisin viimeksi ostanut lihaa. Jalosteita toki joskus vaihteluksi, mutta että tehotuotettua sikaa tai nautaa sellaisenaan - ei millään. Oma lukunsa on vielä se, että riistaruoka vähentää riskiä kuolla infarktiin kahdella eri vaikutustavalla: tulee liikuntaa sekä hyvää mieltä runsaasti ja rasvaa vähän.
Oiskoon se tuo suvussa periytyvä metsästysharrastus, vai mikä lie, että olemme aika pitkäikäistä väkeä? :)taitaisi vaan se riista sieltä metsästä äkkiä loppua..Pitäisiköhän ruveta tehoharventamaan ihmisiä kun näin luonnottomasti on yksi laji päässyt leviämään, jos joka kolmas meistä ampuisi yhden (saa vähän jahdatakin) ihmisen, niin eiköhän sitä harvennusta jo tulisi.
- Kaisa-Lotta
Hyvä, että tulit ajatelleeksi.
Oiskoon se tuo suvussa periytyvä metsästysharrastus, vai mikä lie, että olemme aika pitkäikäistä väkeä? :)Taidan olla K.W.n kanssa vähän samoilla linjoilla: jos metsästys olisikin eettisempää kuin karjan tehokasvatus ja teurastus, niin lihansyönti ei miltään kantilta ole ekologista.
Myönnettäköön, että itse syön silloin tällöin (vapaana kasvaneen)elukan lihaa - ja kyllä minusta silloin tällöin niin voi tehdä, jos päivittäisessä arjessa pyrkii muuten tekemään kestäviä valintoja. - Mehtämiäs
KW. kirjoitti:
taitaisi vaan se riista sieltä metsästä äkkiä loppua..Pitäisiköhän ruveta tehoharventamaan ihmisiä kun näin luonnottomasti on yksi laji päässyt leviämään, jos joka kolmas meistä ampuisi yhden (saa vähän jahdatakin) ihmisen, niin eiköhän sitä harvennusta jo tulisi.
Tällaista toimintaa tehdään koko ajan (ja on tehty aikojen alusta asti).
Et ole voinut olla huomaamatta, koska siitä kerrotaan päivittäin uutisissa (Afganistan, Irak, Israel, Jugoslavia, Tsetsenia jne.) - mittakirvesmies
Kaisa-Lotta kirjoitti:
Taidan olla K.W.n kanssa vähän samoilla linjoilla: jos metsästys olisikin eettisempää kuin karjan tehokasvatus ja teurastus, niin lihansyönti ei miltään kantilta ole ekologista.
Myönnettäköön, että itse syön silloin tällöin (vapaana kasvaneen)elukan lihaa - ja kyllä minusta silloin tällöin niin voi tehdä, jos päivittäisessä arjessa pyrkii muuten tekemään kestäviä valintoja.Heh... menee hyvää vauhtia sivuun aiheesta...
Eettinen pohdiskelu on hyvä aihe kyllä, mutta ehkäpä palaamme siihen sellaisella foorumilla, joka on otsikoitu vaikkapa luonnonsuojelu tai kasvissyönti.
Haluaisitko herkullisen kasvispadan reseptin? Tenavat söivät viime viikonloppuna itsensä "tainnoksiin" ja maistui se itsellenikin, kun kirvesmiehen kokeilukeittiö iski taas :) - Kaisa-Lotta
Heh... menee hyvää vauhtia sivuun aiheesta...
Eettinen pohdiskelu on hyvä aihe kyllä, mutta ehkäpä palaamme siihen sellaisella foorumilla, joka on otsikoitu vaikkapa luonnonsuojelu tai kasvissyönti.
Haluaisitko herkullisen kasvispadan reseptin? Tenavat söivät viime viikonloppuna itsensä "tainnoksiin" ja maistui se itsellenikin, kun kirvesmiehen kokeilukeittiö iski taas :)mulla on taipumus päästä aika pitkälle aiheesta kuin aiheesta...
Mutta kiitos, mielelläni haluaisin herkullisen kasvispadan reseptin; se olisi niin sisällöllisesti kuin rakenteellisestikin oikein kaunis päätös tähän keskusteluun. - KW.
Mehtämiäs kirjoitti:
Tällaista toimintaa tehdään koko ajan (ja on tehty aikojen alusta asti).
Et ole voinut olla huomaamatta, koska siitä kerrotaan päivittäin uutisissa (Afganistan, Irak, Israel, Jugoslavia, Tsetsenia jne.)Enemmän Hitlereitä! Väestö vaan jatkaa kasvuaan. Dinojen aika oli ja ihmisten aika näyttää päättyvän.
Seuraavaksi muurahaisten vuoro? - KW.
Kaisa-Lotta kirjoitti:
mulla on taipumus päästä aika pitkälle aiheesta kuin aiheesta...
Mutta kiitos, mielelläni haluaisin herkullisen kasvispadan reseptin; se olisi niin sisällöllisesti kuin rakenteellisestikin oikein kaunis päätös tähän keskusteluun.ja toinen kanssa, nautitaan porkkanan kanssa. Haarukalla kun tähtää ääntä kohti niin pian jo maaru täyttyy.
- mittakirvesmies
Kaisa-Lotta kirjoitti:
mulla on taipumus päästä aika pitkälle aiheesta kuin aiheesta...
Mutta kiitos, mielelläni haluaisin herkullisen kasvispadan reseptin; se olisi niin sisällöllisesti kuin rakenteellisestikin oikein kaunis päätös tähän keskusteluun.4 dl tummaa riisiä keitetään kypsäksi.
Lihansyöjät lisäävät keitinveteen (7dl) lihaliemikuution ja kasvissyöjät merisuolaa tl:n. Riisin keittovaiheessa lisätään 2rkl sinappia, 1/2 tl chilijauhetta, 1/2 tl valkosipulijauhetta sekä 1 rkl kuivattua basilikaa.
Riisin kypsyttyä pataan lisätään tölkillinen (n400g) valkeita papuja tomaattikastikkeessa, toinen moinen tomaattimurskaa ja kolmas herkkusieniä (suolaliemi kaadetaan pois ensin). Vielä 300 g herne-maissi-paprikaa ja sitten sekoitetaan ja annetaan kuumeta kiehumispisteeseen.
Tämä oli se uusavuttoman tai kiireisen versio ja viimemainitusta syystä oma suosikkini...
Perusainekset ovat olleet käytössä ennenkin, mutta hieman toisin maustettuna. Sitruuna-curry-ananas (tomaatin ja chilin sijaan) -tyyppi on hyvä myös, mutta minun makuuni vain melkein yhtä hyvä kuin tämä.
Oikein luonnonmukaista jos haluaa ja on aikaa puuhata (joskus jopa minulla on...), purkki- ja pussiainekset korvataan kotopuutarhan tuotteilla ja herkkusienet kanttarelleilla.
Bon appetit :) - KW.
4 dl tummaa riisiä keitetään kypsäksi.
Lihansyöjät lisäävät keitinveteen (7dl) lihaliemikuution ja kasvissyöjät merisuolaa tl:n. Riisin keittovaiheessa lisätään 2rkl sinappia, 1/2 tl chilijauhetta, 1/2 tl valkosipulijauhetta sekä 1 rkl kuivattua basilikaa.
Riisin kypsyttyä pataan lisätään tölkillinen (n400g) valkeita papuja tomaattikastikkeessa, toinen moinen tomaattimurskaa ja kolmas herkkusieniä (suolaliemi kaadetaan pois ensin). Vielä 300 g herne-maissi-paprikaa ja sitten sekoitetaan ja annetaan kuumeta kiehumispisteeseen.
Tämä oli se uusavuttoman tai kiireisen versio ja viimemainitusta syystä oma suosikkini...
Perusainekset ovat olleet käytössä ennenkin, mutta hieman toisin maustettuna. Sitruuna-curry-ananas (tomaatin ja chilin sijaan) -tyyppi on hyvä myös, mutta minun makuuni vain melkein yhtä hyvä kuin tämä.
Oikein luonnonmukaista jos haluaa ja on aikaa puuhata (joskus jopa minulla on...), purkki- ja pussiainekset korvataan kotopuutarhan tuotteilla ja herkkusienet kanttarelleilla.
Bon appetit :)kuulosti hyvältä, pistin talteen.
- Kaisa-Lotta
4 dl tummaa riisiä keitetään kypsäksi.
Bon appetit :)...
- Syaani
Kaisa-Lotta kirjoitti:
...
...kiva, eipähän tullut turhaan tätä keskustelua avattua =D
- Anonyymi
Itse 60 luvulta metsästäneenä olis melkein nälkää nähty jos ei olisi metsästetty. Naimisiin menin 82 ja vaimolleni tein selväksi että jahti on sama kuin ruoan hankinta, niinkuin se täällä lapin perukoilla onkin. Vaimokin on oppinut siihen että ruokaa piisaa ja lapsenlapsillakin kasvispadat jää syömättä, kun tietävät mummilan eväät. Kaikki lapseni myös metsästää, ja tukikohta on täällä meillä erämaan keskellä. Metsästys on asia numero yksi jo pelkästään toimeentulonkin kohdalta.
- Anonyymi
Narsisteja ja häiriintyneitä varmaan, mutta riistalihasta pidän kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä442369Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2662260- 1151604
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461320- 1151267
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://271157PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1411150- 741039
- 661007
- 70970