Vanhemmat pitävät kakarana

Surullinen19vuotias

En tiedä mitä tehdä! Olen 19 vuotias tyttö, mutta vanhempani pitävät minua vieläkin neljä vuotiaana.

7-8lk asti he kontrolloivat miltein jokaista askeltani. Ihmettelin silloin yläasteella miksi äiti ei halua, että saisin skootterin? Syy siihen oli tietenkin riski onnettomuudesta ja se, ettei äiti voisi kontrolloida enään menojani samalla tavalla niinkuin ennen.
Säännöt ja rajat ovat vähän löystyneet, mutta aina riidan tullessa vanhempani muistuttavat, että niin kauan kun asun kotona, heidän kattonsa alla, teen niinkuin he sanovat ja käskevät.
Pienenä sain mennä vain kerran kuukaudessa yöksi, koska äitini mielestä yö jutut eivät ole normaalia. Ja aina kun menin jollekkin yöksi heidän vanhempansa pitivät olla kotona.

Poikaystävän tulo kuvioihin oli kauheaa vanhemmilleni. Heidän mielestään vietän liikaa aikaa hänen kanssaan. Perhe on tärkein, kavereista ja poikaystävistä viis!
Perhe ON tärkeä, mutta miten voi IKINÄ (tulevaisuudessa) perustaa oman perheen jos asia on noin?
Tiedän olvani joka päivä poikaystäväni kanssa, mutta emme ole 24/7 yhdessä. Näemme myös kavereitamme, käymme eri kouluja, käyn töissä yms. Olemme viikot yleensä meillä ja viikonloput yleensä poikaystävälläni, mutta välillä tuntuu ettei se riitä vanhemmilleni. Lomilla olemme enemmän poikaystävälläni koska kaikki kaverimme asuvat siinä ympärillä, kun taas minä asun perämetikössä minne kaikilla kavereilla on aina kyyti ongelmia yms. Poikaystäväni vanhemmat ovat paljon rennompia ja siellä on kiva olla. Minusta jopa tuntuu, että poikaystäväni ei tykkää olla meillä vaikka vanhempani ovat mukavia. Meillä on ns. kotiin tulo ajat vieläkin, meillä täytyy siivota, kokata yms. Vanhempani varmaan hirttäisivät minut jos saisivat tietää, että minä juon ja olen käynyt baareissa. Mutta minulla on oikeus siihen koska olen JO 19v enkä 4v.

Äiti on joskus sanonut "Antaa muiden käydä sielä baareissa, se on hyvä ettet sä käy. Jos kävisit ni saisit muuttaa kotoa ku sä tiiät etten mä tykkää siitä!" Ja nykyään aina kun me riidellään hän sanoo että: muuta sitten kotoa ja muista sit vaihtaa osotekki! Eräs ystäväni "pelottelee" vanhempiaan riidan tullen että hän muuttaa kotoa ja meillä taas äiti oikein HALUAA (?) että muutan.
Juuri tänään hän soitti minulle ja huusi puhelimeen, että yleensä ihmiset menevät töiden jälkeen suoraan kotiin. Minä menin poikaystävälleni ja jäin yöksi. Asunko minä siis siellä? ja sitten taas sama virsi: "muuta sitten kotoota! Jos et usko hyvällä niin sitten pahalla!"

Miten saisin hänet tajuamaan, etten ole enään lapsi? Sen että HALUAN että minulla olisi muutakin elämää kuin koti (siivoominen) koulu ja työt ?

242

11964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jymmikki

      Puhu äitisi ja isäsi knassa! Kellään ei ole oikeus määräillä ja käskeä täysi ikäistä! Heillä on korkeintaan oikeus neuvoa ja ehdottaa!

      • Surullinen19vuotias

        Olen yrittänytkin jutella hänelle. Mutta kun hän on vihainen hän ei ymmärrä yhtään asiaa minun kannaltani. Mutta kun puhumme rauhassa hän ymmärtää ja sovimme "kultaisen keskitien" mutta ehkä jo viikon päästä meillä on taas kauhea riita.


      • yksin asun

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.


      • Surullinen19vuotias
        yksin asun kirjoitti:

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.

        Mutta eikö ole outoa, että jos he haluavat että muutan pois, he eivät auta asunnon etsimisessä, kun sanon, että voin muuttaa kaverille (joka asuu yksin) tai poikaystävälle, niin se ei käy?
        Ja jos he haluavat kontrolloida minua niin miten se onnistuu jos asun muualla? He valittavat, että olen vähän kotona.... mitäs sitten jos muutan pois? mikä idea tässä on?


      • yksin asun
        Surullinen19vuotias kirjoitti:

        Mutta eikö ole outoa, että jos he haluavat että muutan pois, he eivät auta asunnon etsimisessä, kun sanon, että voin muuttaa kaverille (joka asuu yksin) tai poikaystävälle, niin se ei käy?
        Ja jos he haluavat kontrolloida minua niin miten se onnistuu jos asun muualla? He valittavat, että olen vähän kotona.... mitäs sitten jos muutan pois? mikä idea tässä on?

        Siitä mitä olet kertonut, niin tulee itseasiassa itselleni ainakin mieleen, että tämä kotoa pois muuttamiseen yllyttäminen olisi vanhemmiltasi vain heidän tapansa uhkailla. Eivät he sitä varmaan oikeasti haluaisikaan, eikä se taas välttämättä johdu siitä että he haluaisivat sinua väkipakoin kontrolloida. Voi vain olla että he ovat huolissaan ja tämä on myös heidän tapansa huoltansa osoittaa. Tai jtn...


      • yksin asun
        yksin asun kirjoitti:

        Siitä mitä olet kertonut, niin tulee itseasiassa itselleni ainakin mieleen, että tämä kotoa pois muuttamiseen yllyttäminen olisi vanhemmiltasi vain heidän tapansa uhkailla. Eivät he sitä varmaan oikeasti haluaisikaan, eikä se taas välttämättä johdu siitä että he haluaisivat sinua väkipakoin kontrolloida. Voi vain olla että he ovat huolissaan ja tämä on myös heidän tapansa huoltansa osoittaa. Tai jtn...

        Ja kannattaa tosiaan ottaa asia vain avoimesti puheeksi vanhempiesi kanssa ja kysyä suoraan. Nostaa se kissa pöydälle. Mieluiten silloin kun olette tosiaan kaikki ihan täysin rauhallisessa mielentilassa, eikä ole vanhoja kaunoja askarruttamassa mieltä.


      • Surullinen19vuotias kirjoitti:

        Mutta eikö ole outoa, että jos he haluavat että muutan pois, he eivät auta asunnon etsimisessä, kun sanon, että voin muuttaa kaverille (joka asuu yksin) tai poikaystävälle, niin se ei käy?
        Ja jos he haluavat kontrolloida minua niin miten se onnistuu jos asun muualla? He valittavat, että olen vähän kotona.... mitäs sitten jos muutan pois? mikä idea tässä on?

        Jos haluat muuttaa kaverillesi tai poikaystävällesi, eivät vanhempasi voi sitä estää.


      • wanhempi

        Se kenen ruokia syöt,sen lauluja laulat.Joten ne nuoret jotka pääsevät helpolla eivät selviä arkielämästä,kun kasvavat vanhempiensa luota pois.Kiittämättömyys on maailman palkka.


      • ääliöpentuja
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Jos haluat muuttaa kaverillesi tai poikaystävällesi, eivät vanhempasi voi sitä estää.

        Poikaystävän vanhemmat huutavat hurraata, kun saavat nurkkiinsa tytsyn..


      • minävaaaaaaann

        Voi kyllä on oikeus määräillä. Jos olet täysiikäinen se tarkoittaa sitä että äitilläsi ei ole mitään velvollisuutta tarjota sinulle kattoa pään päälle. Mutta
        Etkö sitten voi muuttaa pois? Minä muistan kun olin ikäisesi minulla oli paljon riitoja äidin kanssa, ja kun muutin pois asiat paranivat paljon.


      • Pulcino Pio
        Surullinen19vuotias kirjoitti:

        Mutta eikö ole outoa, että jos he haluavat että muutan pois, he eivät auta asunnon etsimisessä, kun sanon, että voin muuttaa kaverille (joka asuu yksin) tai poikaystävälle, niin se ei käy?
        Ja jos he haluavat kontrolloida minua niin miten se onnistuu jos asun muualla? He valittavat, että olen vähän kotona.... mitäs sitten jos muutan pois? mikä idea tässä on?

        Ooksä ihan tosissas? Etköhän sä iteki sitä asuntoa osaa etsiä jos kerran baareihinki pääset. Eikai siinä isän tai äidin tarvii olla kädestä pitämässä? Paitsi että oletat varmaan että vanhemmat maksaa sen sun omille muuttos? Eikä ne voi estää jos muutat kaverilles. Come on oot kuitenki jo täysikäne.

        Luepa toi oma alotukses läpi ja mieti kuinka naurettavalta se kuulostaa.
        Näyttäs siltä että haluut ne täysikäsyyden tuomat edut ja oikeudet (baareissa käynti, liikkumavapaus yms.) mutta et oo todellakaan halukas sen tuomiin "haittoihin" kuten vastuuseen omasta itestään.


      • nuoret kuriin

        Omille vanhemmille lapset ovat lapsia, vaikka he olisivat 50-vuotiaita.
        Jos "täysi-ikäinen" 19-vuotias asuu saman katon alla vanhempiensa kanssa, niin on aivan oikein että hän myös joutuu "pakosti" tekemään oman osuutensa kodinhoidossa yms. Muussa tapauksessa muuttakoon todellakin omilleen pois samasta taloudesta valittamasta. Ei se vahhempien asunto muutu miksikään täysihoitohotelliksi silloin kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.


      • kaapin paikka
        nuoret kuriin kirjoitti:

        Omille vanhemmille lapset ovat lapsia, vaikka he olisivat 50-vuotiaita.
        Jos "täysi-ikäinen" 19-vuotias asuu saman katon alla vanhempiensa kanssa, niin on aivan oikein että hän myös joutuu "pakosti" tekemään oman osuutensa kodinhoidossa yms. Muussa tapauksessa muuttakoon todellakin omilleen pois samasta taloudesta valittamasta. Ei se vahhempien asunto muutu miksikään täysihoitohotelliksi silloin kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

        Oikein!!
        Tuon ikäiset "kaikkitietävät" lapsukaiset pitäisi heti 18-vuotispäivänään laittaa vuodeksi "ulkoruokintaan" oppimaan muutamia perusasioita ihmiselämästä.
        Ensinnäkin sen että vanhempien nenälle ei hypitä minkään ikäisenä,
        eikä vanhempien hallinnoimassa asunnossa nuoriso hallitse.


      • Ei niin snadi skidi
        Surullinen19vuotias kirjoitti:

        Mutta eikö ole outoa, että jos he haluavat että muutan pois, he eivät auta asunnon etsimisessä, kun sanon, että voin muuttaa kaverille (joka asuu yksin) tai poikaystävälle, niin se ei käy?
        Ja jos he haluavat kontrolloida minua niin miten se onnistuu jos asun muualla? He valittavat, että olen vähän kotona.... mitäs sitten jos muutan pois? mikä idea tässä on?

        Totta kai vanhemmat haluavat kontrolloida lastensa tekemisiä. Itse kävin juuri viikonlopun vierailulla ja elin heidän ehdoillaan. Mukavaa oli, vaikka faija valitti uuden autoni olevan surkea ostos.

        Vieläkään en ole sanonut kertaakaan vanhemmileni vastaan eläissäni. Tottelen kiltisti, mutta eri asia on se mitä olen oikeasti tehnyt ;) Sitähän en ole kertonut kuin 10 vuoden viiveellä.

        Niin, olen siis 43 vuotias myyntijohtaja, jolla on 16 alaista kolmessa maassa.

        Pointti on siis se, että vanhemmat rakastavat lapsiaan riippumatta minkä ikäisiä ovat. Siihen kuuluu myös huolehtiminen. Toki kaikella on rajansa, jottei mene sairauden puolelle. Itse olen omille skideille samanlainen.


      • iem1

        Opettele siivoamaan ja tekemään kotitaloustöitä, jos kuvittelet olevasi aikunen.


      • yksin asun kirjoitti:

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.

        Mitä ihmettä sä selität?(yksin asun) ? Millanen äiti tai isä voi olla että haluaa oman lapsen pois? Herran jestas, minun lapseni saavat asua kotona niin pitkään ku itse haluavat, on kumma etkä jotkut vahemmat haluavat että oma lapsi muutaa pois!!


      • jjghkljj
        Pulcino Pio kirjoitti:

        Ooksä ihan tosissas? Etköhän sä iteki sitä asuntoa osaa etsiä jos kerran baareihinki pääset. Eikai siinä isän tai äidin tarvii olla kädestä pitämässä? Paitsi että oletat varmaan että vanhemmat maksaa sen sun omille muuttos? Eikä ne voi estää jos muutat kaverilles. Come on oot kuitenki jo täysikäne.

        Luepa toi oma alotukses läpi ja mieti kuinka naurettavalta se kuulostaa.
        Näyttäs siltä että haluut ne täysikäsyyden tuomat edut ja oikeudet (baareissa käynti, liikkumavapaus yms.) mutta et oo todellakaan halukas sen tuomiin "haittoihin" kuten vastuuseen omasta itestään.

        AAMEN!!!!!!!


      • Xxxxxoooooo
        yksin asun kirjoitti:

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.

        Niinpä. Olet täysi-ikäinen etkä mikään teini. Jos kerran käyt työssä, miksi asut edelleen kotona? Laita oma asunto hakuun ja itsenäisty. Minusta on ihan selvää, että täysi-ikäinen tytär siivoaa ja laittaa ruokaa, jos kerran asuu kotona. Tai sitten maksaa vanhemmilleen asunnosta ja ruuasta.
        Usko pois, välit vanhempiisikin pysyvät parempina, kun muutat omaan asuntoon.


      • miees kaks-kasi
        yksin asun kirjoitti:

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.

        Niiimpä,niin...lapsia tehdään mutta ne voidaan heittää ulos kun täyttävät 18v..nääinkö se todella menee?!?!Kyllä juttu on tasan niin,sinä kellon lyömänä kun 17v:stä tulee 18v,on se edelleen se sama ihminen kuin minuutti siitä.Ainoastaan,laki määrittää siitä sekunnista eteenpäin toisella tavalla.
        Vanhemilla,on vastuu ohjata nuorta oikeeseen suuntaan ja auttaa myös siinä.
        Jos ajatelee että lapsi heti pihalle kun mahdollista,voi miettiä miksi niitä lapsia tekikään.

        Ja ap:lle; Vanhempasi tosiaan koittavat kontrolloida sinua uhkailemalla "lähde sitten menemään".Eivät ressukat ole tajunneet että se on aivan normaaliasia joka tulee vielä tapahtumaan.Asennoituvat tosiaan sinuun kuin olisit joku lapsi,joka ei missään nimessä halua heitettävän ulos.
        Se on myös totta että 19v:nä on vapaus liikkua ja elää jo omaa elämää.Tietysti,tietyt kodinsäännöt on ihan ok,kuten että pitää siivota tai maksaa kotia jotain.Muutoin,en tiedä onko 19v:lle tarpeen asettaa kotiintuloaikoja.On tosiaankin aikuinen ihminen.
        Oletko miettinyt,onko sinulla mahdollista muuttaa omaa asuntoon?Oletko töissä tai lähdössä opiskelemaan?.En tiedä,ehkä itse sinuna miettisin pikku hiljaa sitä omaa rauhaista asuntoa.Tietysti,se on iso muutos elämässä,kun ei sitä rahaakaan aina ole niin kauheasti.Mutta,toisaalta,ei tarvitsisi kuunnella tuollaista määräilyä ja toisaalta,voisi herättää ehkä vanhempasi miettimään että pikku tytöstä on todellakin kasvanut nuoriaikuinen neitokainen.


      • en tajuu
        jjghkljj kirjoitti:

        AAMEN!!!!!!!

        Sitä mäkin vähän ihmettelen, et miks ap yleensä edes asuu vanhempiensa luona, vaikka on aikuinen ja siellä on niin hankalaa. Mä oon itse 17 ja asun yksin ja itse asuntoni oon etsinyt ja töissä koulussa käyn.


      • mek
        Ei niin snadi skidi kirjoitti:

        Totta kai vanhemmat haluavat kontrolloida lastensa tekemisiä. Itse kävin juuri viikonlopun vierailulla ja elin heidän ehdoillaan. Mukavaa oli, vaikka faija valitti uuden autoni olevan surkea ostos.

        Vieläkään en ole sanonut kertaakaan vanhemmileni vastaan eläissäni. Tottelen kiltisti, mutta eri asia on se mitä olen oikeasti tehnyt ;) Sitähän en ole kertonut kuin 10 vuoden viiveellä.

        Niin, olen siis 43 vuotias myyntijohtaja, jolla on 16 alaista kolmessa maassa.

        Pointti on siis se, että vanhemmat rakastavat lapsiaan riippumatta minkä ikäisiä ovat. Siihen kuuluu myös huolehtiminen. Toki kaikella on rajansa, jottei mene sairauden puolelle. Itse olen omille skideille samanlainen.

        Minä taas sanoin äidilleni kun taytin 18v ett änyt teen niinkuin huvittaa ja siihen loppui vanhempien käskyjen noudattaminen tai se loppui jo siinä 15-16 korvilla. Sitä vahtimista murrosiässä ei oikein mennyt minun jakeluun ja kun ne välit kerran meni niin ei ne koskaan ole palutuneet mutta käyttäydyn aikuisesti ja ikää jo yli 50v ja vierailen äidilläni 2-8 kertaa vuodessa ja max 4 tuntia kun ollaan niin eri aaltopituudella niin se rittää. Se itsenäisyys on vain otettava jos sitä ei muuten saa ja alkuperäiselle kirjoittajalle että kun muutat omillesi niin vuoteen et vastaa puhelimeen etkä käy lapsuudenkodissasi ja jos tulee sanomista niin kerrot että kontrolloitte liikaa lapsena ja nyt rittää.


      • no jooooh
        yksin asun kirjoitti:

        Mutta eihän vanhemmilla ole kyllä myöskään mitään velvollisuutta täysi-ikäiselle tyttärelleen enää tarjota kotiaan asumiseen. Tietääkseni heillä on täysi oikeus pyytää ja vaatiakin tytärtään muuttamaan. Vaikka heitteille jättö tietysti taas on täysin toinen asia. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse.

        Täysikäiselle voi hakea vaikka häädön, jos ei muuten lähde, ei ole heitteillejättö.


      • mek
        kaapin paikka kirjoitti:

        Oikein!!
        Tuon ikäiset "kaikkitietävät" lapsukaiset pitäisi heti 18-vuotispäivänään laittaa vuodeksi "ulkoruokintaan" oppimaan muutamia perusasioita ihmiselämästä.
        Ensinnäkin sen että vanhempien nenälle ei hypitä minkään ikäisenä,
        eikä vanhempien hallinnoimassa asunnossa nuoriso hallitse.

        Itse olen hyppinyt jo kohta 35 vuotta ja minua ei määrile kukaan muu kuin työnanatja että silleen. Ihna asialliset välit on aikuisena ollut vanhempiin mutta olen aikoinani itsenäistynyt ja se siitä.


      • nkjkasd
        amkiic kirjoitti:

        Mitä ihmettä sä selität?(yksin asun) ? Millanen äiti tai isä voi olla että haluaa oman lapsen pois? Herran jestas, minun lapseni saavat asua kotona niin pitkään ku itse haluavat, on kumma etkä jotkut vahemmat haluavat että oma lapsi muutaa pois!!

        Sinun lapsesi ei tule IKINÄ oppimaan asumaan yksin


      • JUYJUY

        Valitettavasti on oikeus määräillä, jos asuu kotona, eikä maksa vuokraa..maksakoon asumisensa, kotitöillä. jos ei kiinnosta niin vuokraa oman kämpän PISTE


      • Tyhjenevä pesä

        Mielestäni äistisi elää jossain menneillä vuosikymmenillä ja pelkää oudon hysteerisesti puolestasi. Voisitko harkita oikeasti muuttoa pois kotoa? Olen varma että äitisi alkaisi itkemään perääsi. Tuntuu että hänellä on omia ongelmia tyhjenevän pesän ja valta-aseman menetyksen vuoksi. Onkohan oma parisuhdekaan kunnossa, pelottaa jäädä tyhjään kotiin miehen kanssa kaksistaan. Suosittelisin sulle muuttoa omaan kämppään, sen myötä yleensä myös suhde omiin vanhempiin paranee.


      • en tajuu kirjoitti:

        Sitä mäkin vähän ihmettelen, et miks ap yleensä edes asuu vanhempiensa luona, vaikka on aikuinen ja siellä on niin hankalaa. Mä oon itse 17 ja asun yksin ja itse asuntoni oon etsinyt ja töissä koulussa käyn.

        Niinpä, onhan se vähä outoo?!
        Ap: mikä estää sua muuttamst sun kamulle?! Tai miks sun vanhemmat pitäs auttaa sua ettimää asunto (sehän on loppujenlopuks sun asunto, vai muuttavatko vanhempas sinnekin -.-)?!
        yleensään joka asunnossa on säännöt ja sääntöij on tehty noudettavaks, joten älä valita, jos vanhemmillas on sääntöjä NIITTEN asunnossa...
        Ok, ei mull nyt muuta.


      • Eurooppalainen versi
        jokutyyppi19 kirjoitti:

        Jos haluat muuttaa kaverillesi tai poikaystävällesi, eivät vanhempasi voi sitä estää.

        Suomessa ongelma on liian varhain kotoa pois muuttavat lapset. Tutkimusten mukaan pidempään kotona viihtyvät pärjäävät paremmin elämässään. Toisaalta voi olla kyse myös siitä että hyvin kotona viihtyvät ovat myös hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa

        Jos vertaa eteläeurooppaan niin siellähän lapsukaiset asuvat Maman luona kolmekymppisiksi.Työttömyys on kovaa luokkaa, joten itsenäistyminen tapahtuu myöhään.

        Kumpi lienee parempi. Suomalainen "heitteillejättö" vs Italalainen "peräkamarin poikuus".


      • Rakkaudesta ne
        mek kirjoitti:

        Minä taas sanoin äidilleni kun taytin 18v ett änyt teen niinkuin huvittaa ja siihen loppui vanhempien käskyjen noudattaminen tai se loppui jo siinä 15-16 korvilla. Sitä vahtimista murrosiässä ei oikein mennyt minun jakeluun ja kun ne välit kerran meni niin ei ne koskaan ole palutuneet mutta käyttäydyn aikuisesti ja ikää jo yli 50v ja vierailen äidilläni 2-8 kertaa vuodessa ja max 4 tuntia kun ollaan niin eri aaltopituudella niin se rittää. Se itsenäisyys on vain otettava jos sitä ei muuten saa ja alkuperäiselle kirjoittajalle että kun muutat omillesi niin vuoteen et vastaa puhelimeen etkä käy lapsuudenkodissasi ja jos tulee sanomista niin kerrot että kontrolloitte liikaa lapsena ja nyt rittää.

        vanhemmat haluavat kontrolloida. Vanhemmat ovat jo oppineet kuinka katala paikka maailma on eivätkä halua samaa lapsilleen.


      • mek
        Rakkaudesta ne kirjoitti:

        vanhemmat haluavat kontrolloida. Vanhemmat ovat jo oppineet kuinka katala paikka maailma on eivätkä halua samaa lapsilleen.

        Itsekkin 18v yttären isä ja itse olen ihan erilaisisa kasvatusmetodeja käyttänyt ja keväällä oli ylioppilasjuhlat että silleen. Ikää kun tulee niin lapselle pitää antaa vastuuta ja vaputta niin hyvä tulee.


      • Tai sitten
        Tyhjenevä pesä kirjoitti:

        Mielestäni äistisi elää jossain menneillä vuosikymmenillä ja pelkää oudon hysteerisesti puolestasi. Voisitko harkita oikeasti muuttoa pois kotoa? Olen varma että äitisi alkaisi itkemään perääsi. Tuntuu että hänellä on omia ongelmia tyhjenevän pesän ja valta-aseman menetyksen vuoksi. Onkohan oma parisuhdekaan kunnossa, pelottaa jäädä tyhjään kotiin miehen kanssa kaksistaan. Suosittelisin sulle muuttoa omaan kämppään, sen myötä yleensä myös suhde omiin vanhempiin paranee.

        jos on viimeinen pesässä, niin koko pesä hajoaa... Vanhemmat eroaa ja muuttaa kumpikin taholleen uuden onnensa kanssa. Kaikki menee ja jäljelle jää vain ikävät muistot ja joku harvinaisempi onnenhetki.


      • luy1
        yksin asun kirjoitti:

        Siitä mitä olet kertonut, niin tulee itseasiassa itselleni ainakin mieleen, että tämä kotoa pois muuttamiseen yllyttäminen olisi vanhemmiltasi vain heidän tapansa uhkailla. Eivät he sitä varmaan oikeasti haluaisikaan, eikä se taas välttämättä johdu siitä että he haluaisivat sinua väkipakoin kontrolloida. Voi vain olla että he ovat huolissaan ja tämä on myös heidän tapansa huoltansa osoittaa. Tai jtn...

        Tai sitten just toisten päin! Äitisi haluaa että muutat, sen takia hän tekee sinun asumisesta tukalaa toivoen että sinä kyllästyt ja muutat. Maybe?


      • häh?!!
        en tajuu kirjoitti:

        Sitä mäkin vähän ihmettelen, et miks ap yleensä edes asuu vanhempiensa luona, vaikka on aikuinen ja siellä on niin hankalaa. Mä oon itse 17 ja asun yksin ja itse asuntoni oon etsinyt ja töissä koulussa käyn.

        Alaikäiset eivät saakaan sitä asuntoa noinvaan.


      • pläääääääh
        en tajuu kirjoitti:

        Sitä mäkin vähän ihmettelen, et miks ap yleensä edes asuu vanhempiensa luona, vaikka on aikuinen ja siellä on niin hankalaa. Mä oon itse 17 ja asun yksin ja itse asuntoni oon etsinyt ja töissä koulussa käyn.

        Ei alaikäisenä kannata omilleen muuttaa. Ihme häslinkiä vaan kun et saa kämppääkään omiin nimiis.


      • hyvää ja huonoa
        luy1 kirjoitti:

        Tai sitten just toisten päin! Äitisi haluaa että muutat, sen takia hän tekee sinun asumisesta tukalaa toivoen että sinä kyllästyt ja muutat. Maybe?

        Monenlaisia koteja on. Vanhemmat ovat monesti yhdistelmä sitä, mitä he itse ovat saaneet kokea ja oppia omassa kodissaan. Paljon ehkä hyvääkin, mutta myös väärää. On suurta, jos voi antaa anteeksi heille... ja varoa, ettei tee samoja virheitä sitten kun on samassa asemassa joskus. Surullista jos virhee ja ongelmat ja siirtyy sukupolvelta toiselle.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=27374


      • häh?!! kirjoitti:

        Alaikäiset eivät saakaan sitä asuntoa noinvaan.

        ap ei ole alaikäinen


      • Rakkaudesta ne kirjoitti:

        vanhemmat haluavat kontrolloida. Vanhemmat ovat jo oppineet kuinka katala paikka maailma on eivätkä halua samaa lapsilleen.

        hei,,,TERVE vanhempi päästää irti, läheisriippuvainen tai narsisti kontrolloi


      • pahellinenElämä=Paha
        no jooooh kirjoitti:

        Täysikäiselle voi hakea vaikka häädön, jos ei muuten lähde, ei ole heitteillejättö.

        Niin hän vaikuttaa tyypilliseltä teiniltä, joka on katsonut näitä suomalaisia saippuasaippua sarjoja ja elää elämäänsä niiden mukaan.

        Suomi on kriisissä, koska sen tulevat äidit ovat... saamassa todella ala-arvoiset moraaliset arvot ja avioliitoa ei pidetä kunniassa. Nuoret eivät omaa edes pientä itsetuntoa vaan luulevat, että seksuaalinen ja muu sikailu kuuluu normaaliin elämään ennen avioliittoa luonnollisena asiana ja niin aniharvat menevät naimisiin puhtaina.

        Nuorten naisten jopa äiten ja varsinkin naisten tupakanpoltto ja alkoholin käyttö on aivan järkyttävän ylistä ja onko ihme, että tervettä ihmistä saa hakea. Ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä piittaa edes omista lapistaa tai tulevista... kun saastuttavat oman ruumiinsa, mielensä ja elämänsä.


      • Aikuinen asuu omilla
        Eurooppalainen versi kirjoitti:

        Suomessa ongelma on liian varhain kotoa pois muuttavat lapset. Tutkimusten mukaan pidempään kotona viihtyvät pärjäävät paremmin elämässään. Toisaalta voi olla kyse myös siitä että hyvin kotona viihtyvät ovat myös hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa

        Jos vertaa eteläeurooppaan niin siellähän lapsukaiset asuvat Maman luona kolmekymppisiksi.Työttömyys on kovaa luokkaa, joten itsenäistyminen tapahtuu myöhään.

        Kumpi lienee parempi. Suomalainen "heitteillejättö" vs Italalainen "peräkamarin poikuus".

        Muutin pois kotoa 18-vuotiaana, enkä todellakaan kokenut olevani heitteille jätetty. Kävin töissä ja otin opintolainen, opiskelin, menin naimisiin jne. ihan omaan tahtiini. Omia lapsiani en katselisi kotona kolmekymppiseksi. Onneksi ymmärsivät muuttaa omilleen kun tulivat täysi-ikäisiksi ja hyvin ovat pärjänneet. Ja välitkin ovat hyvät.

        Mutta sehän ap:n kannattaa muistaa, että siellä omassa kodissakin joutuu siivoamaan, kokkaamaan ja tekemään KAIKKI kotityöt.


      • heko heko
        inkkupinkku-70 kirjoitti:

        ap ei ole alaikäinen

        Vastaus tuossa ei olekkaan AP:le.


      • Samaamietä
        mek kirjoitti:

        Itsekkin 18v yttären isä ja itse olen ihan erilaisisa kasvatusmetodeja käyttänyt ja keväällä oli ylioppilasjuhlat että silleen. Ikää kun tulee niin lapselle pitää antaa vastuuta ja vaputta niin hyvä tulee.

        Samaa mieltä! Kun lapselle antaa vapautta ja vastuuta niin lapset luottavat vanhempiinsa enemmän, kertovat kaiken ja ovat hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa!


      • Surullinen19vuotias
        miees kaks-kasi kirjoitti:

        Niiimpä,niin...lapsia tehdään mutta ne voidaan heittää ulos kun täyttävät 18v..nääinkö se todella menee?!?!Kyllä juttu on tasan niin,sinä kellon lyömänä kun 17v:stä tulee 18v,on se edelleen se sama ihminen kuin minuutti siitä.Ainoastaan,laki määrittää siitä sekunnista eteenpäin toisella tavalla.
        Vanhemilla,on vastuu ohjata nuorta oikeeseen suuntaan ja auttaa myös siinä.
        Jos ajatelee että lapsi heti pihalle kun mahdollista,voi miettiä miksi niitä lapsia tekikään.

        Ja ap:lle; Vanhempasi tosiaan koittavat kontrolloida sinua uhkailemalla "lähde sitten menemään".Eivät ressukat ole tajunneet että se on aivan normaaliasia joka tulee vielä tapahtumaan.Asennoituvat tosiaan sinuun kuin olisit joku lapsi,joka ei missään nimessä halua heitettävän ulos.
        Se on myös totta että 19v:nä on vapaus liikkua ja elää jo omaa elämää.Tietysti,tietyt kodinsäännöt on ihan ok,kuten että pitää siivota tai maksaa kotia jotain.Muutoin,en tiedä onko 19v:lle tarpeen asettaa kotiintuloaikoja.On tosiaankin aikuinen ihminen.
        Oletko miettinyt,onko sinulla mahdollista muuttaa omaa asuntoon?Oletko töissä tai lähdössä opiskelemaan?.En tiedä,ehkä itse sinuna miettisin pikku hiljaa sitä omaa rauhaista asuntoa.Tietysti,se on iso muutos elämässä,kun ei sitä rahaakaan aina ole niin kauheasti.Mutta,toisaalta,ei tarvitsisi kuunnella tuollaista määräilyä ja toisaalta,voisi herättää ehkä vanhempasi miettimään että pikku tytöstä on todellakin kasvanut nuoriaikuinen neitokainen.

        Siltä minusta tuntuukin, että he pitävät aivan lapsena. Se voi tietenkin johtua siitä kun olen heidän ainoa lapsensa. Ja minusta tuntuu, että he vain uhkailevat tuolla pois muutolla. Tunnen vanhempani ja tiedän, että se tulisi olemaan heille todella rankkaa jos oikeasti muuttaisin. Olen katsellut jo pari vuotta asuntoja ja aina kun on löytynyt hyvä asunto olen näyttänyt sitä vanhemmilleni, mutta he eivät ota sitä tosissaan eivätkä sano siitä mitään....


      • että he vain uhkail
        iem1 kirjoitti:

        Opettele siivoamaan ja tekemään kotitaloustöitä, jos kuvittelet olevasi aikunen.

        Olen pikkutytöstä asti tehnytkin :D että ei se siitä ole kiinni


      • Surullinen19vuotias
        iem1 kirjoitti:

        Opettele siivoamaan ja tekemään kotitaloustöitä, jos kuvittelet olevasi aikunen.

        Kun isäni oli työtön 5 vuotta sitten äitini meni toiseen työhön. Aina töiden jälkeen hän oli aivan puhki... ja arvatkaapa kuka teki KAIKKI kotityöt ? Ei ainakaan isäni. Minä tein kaikki kotityöt ilmaan mitään valituksia.
        Nykyään vaan en jaksa tehdä kaikkea. Perheellämme on nyt paljon helpompaa niin minkä takia minun pitäisi vieläkin olla se joka tekee KAIKKI työt.
        Isäni sanoo, että ei jaksa tehdä koska hän tuli töistä. No niin tulin minäkin. Minulla on joka päivä joko koulua ja töitä, saan minäkin mielestäni olla välillä puhki!?


      • Jepulisjee555
        Ei niin snadi skidi kirjoitti:

        Totta kai vanhemmat haluavat kontrolloida lastensa tekemisiä. Itse kävin juuri viikonlopun vierailulla ja elin heidän ehdoillaan. Mukavaa oli, vaikka faija valitti uuden autoni olevan surkea ostos.

        Vieläkään en ole sanonut kertaakaan vanhemmileni vastaan eläissäni. Tottelen kiltisti, mutta eri asia on se mitä olen oikeasti tehnyt ;) Sitähän en ole kertonut kuin 10 vuoden viiveellä.

        Niin, olen siis 43 vuotias myyntijohtaja, jolla on 16 alaista kolmessa maassa.

        Pointti on siis se, että vanhemmat rakastavat lapsiaan riippumatta minkä ikäisiä ovat. Siihen kuuluu myös huolehtiminen. Toki kaikella on rajansa, jottei mene sairauden puolelle. Itse olen omille skideille samanlainen.

        Pistä faijas ajamaan, voi mieli muuttua. Vähän ku omalla joka kiven kovaan valitti, kuinka surkean auton hommasin, ja miksi en hankkinut sitä minkä hän ehdotti. Mutta sitten ku erehty lainaamaan kauppareissulle, niin loppu sekin valitus. Iha vaan offtopic :D


      • Ettänäin
        Xxxxxoooooo kirjoitti:

        Niinpä. Olet täysi-ikäinen etkä mikään teini. Jos kerran käyt työssä, miksi asut edelleen kotona? Laita oma asunto hakuun ja itsenäisty. Minusta on ihan selvää, että täysi-ikäinen tytär siivoaa ja laittaa ruokaa, jos kerran asuu kotona. Tai sitten maksaa vanhemmilleen asunnosta ja ruuasta.
        Usko pois, välit vanhempiisikin pysyvät parempina, kun muutat omaan asuntoon.

        Te ketkä luulette, että asiat olis tollasessa tilanteessa niin yksinkertaisia kuin että "muuta sitten pois" niin olette kyllä ymmärrystä vailla. Kaikki ongelmat eivät ole samanlaisia eri ihmisillä, ja vaikka ap valittaa vanhempien kontrolloinnista, eikä silti muuta, ei tarkoita sitä että hän oli tyhmä pentu. Jos ei tiedä todellisuutta, tai ymmärrä toisen tilannetta voi olla, niin ei kannata tulla heittämään omia loukkaavia mielipiteitä.


      • Anonyymi
        Surullinen19vuotias kirjoitti:

        Olen yrittänytkin jutella hänelle. Mutta kun hän on vihainen hän ei ymmärrä yhtään asiaa minun kannaltani. Mutta kun puhumme rauhassa hän ymmärtää ja sovimme "kultaisen keskitien" mutta ehkä jo viikon päästä meillä on taas kauhea riita.

        Kun asut omassa asunnossa, voit tehdä mitä haluat.
        Moni vässykkä mammanpoju pyörii vielä 40 äitinsä nurkissa loisimassa.


    • äiti153

      Nuoruus on elämän parast aikaa! Siit pitää ottaa kaikki irti!
      Kun mä olin sillo penska ni sillo mentii eikä meinattu! Toi on tosi mälsää kun sulle tehdään noin! Aikuinen nainen sentää!
      Mä ite kasvatin mun penskat silleen että ne voi luottaa ja kertoo mulle mitä vaan. Jopa juomisen. Ne ois silti ryypänny vaikka oisin kuinka kieltäny ja samalla valehdellu. Ja oon aina sanonu niille et ne voi olla nii pitkää kotona ku ne vaa haluu ja muutonki jälkee voi tulla aina takasin äitin luo! :)

    • ghjfhgwyncksss

      Voi vittu mikä ongelma on muuttaa pois? mä ainaki mielelläni muuttaísin jos noi antais muuttaa.

      • sulla menee hyvin

        ei välttämättä ole rahaa


      • ghjfhgwyncksss
        sulla menee hyvin kirjoitti:

        ei välttämättä ole rahaa

        No entä kaikki tuet ja työt? kyl niil pärjää. joku rämä paska asunto vaa. sit kukaa ei höngi niskas problem solved


    • Uiuiuinoo

      Mulla oli ongelmia vanhempieni kanssa kun he eivät halunneet että oommepoikaystäväni kaa toisillamme yötä. :(

    • Tytöntyllerö

      Miten jollaki voi olla tollast? :o mä oon 17 vuotias ja mä tyylii asun mun poikaystävän kaa :D käyn kotona hakemassa vaatteita ja käyn käyttämässä meijän mäyräkoirat. Ja mun vanhemmat ei sano mitää. Mut ollaa tosi hyvis väleis!

    • PeaceInWorld

      Muuta pois?

    • syrjässä

      Eli et asu keskustassa vaan syrjässä niinku minäki, kyllä peräkylillä on tapana jumittua jotenkin ihan ihmeellisesti :o minäki asun syrjässä ja kärsin vain tyttöystävän puutteesta..

    • kyllä kotitöille

      Tuota en ymmärrä mikä ongelma sulla on toi kotitöiden tekeminen, olet kuitenkin jo nuori aikuinen ja asut vanhempiesi talossa joten totta kai sulla on velvollisuus tehdä siellä myös jotain :O
      Mutta muuten ymmärrän kyllä tuskasi ;)

      • tämmöistä

        Joo, itse muutin 19-vuotiaana kotoa pois. Eikä kukaan muu siivonnut, ei pessyt pyykkejäni, ei käynyt kaupassa, ei tehnyt ruokaa eikä mitään muutakaan kuin minä itse.


      • Surullinen19vuotias

        Olen aina tehnyt kotityöni ja tottakai autan vanhempiani. Olen pienestä asti tehnytkin.... jopa paljon paljon enemmän kun monet ystäväni. Mutta se ei ollut pointti vaan pointtini oli se, että äitini ei varmaan haluaisi minun tekevän muuta... Haluaisi koko ajan minun istuvan kotona neljän seinän sisällä siivoomassa, tekemässä läksyjä ja välillä käyvän töissä. Tottakai tiedän ettei tuo ole aivan totta, mutta siltä se tuntuu.


    • Onhan tuossa puolensa ja puolensa. Toisaalta aikuisuutta lähestyvälle tulee antaa vastuutta ja vapautta sopivassa suhteessa toisiinsa nähden, mutta pitää siinä toisaalta itsekin osata tilanne hoitaa kunnolla. Nuo jutut, että kotona pitää kokata, siivota ja vaikka mitä, niin mielestäni olisi epänormaalia jos tuollaisia ei kotona tartteisi tehdä. Se, että on lain mukaan täysi-ikäinen on vähän eri asia kuin olla täysin aikuinen, joka hoitaa oman elämänsä ja taloutensa kokonaan yksin alusta loppuun.

      Tuollaisesta uhkailusta, että joudut kotoa pois, en taasen pidä yhtään. Vanhemman rooli on mielestäni tukea kasvavaa ja hiljakseen itsenäistyvää nuorta, ja antaa mahdollisuus omien siipien kokeilemiseen. Siihen ei sovi oven näyttäminen, että jos käyt ulkona, niin pysy sitten ulkona. Kuten tässä muutkin ovat sanoneet, niin ota asia esille, kun tilanne kotona on ns. normaali, ja puhukaa asia läpi puolelta ja toiselta.

      Viimeinen puoli hommasta lienee siinä, että tässä on kasvukipuja kummallakin osapuolella. Kotoa poismuuttaminen ei ihan kevyt prosessi kummallekaan puolelle ole, vaikka se miten hyvä ja perusteltu juttu olisikin. Voit toki osaltasi antaa ymmärrystä myös vanhempiasi kohtaan tämän jutun tiimoilta.

    • stamppia

      älä märise vaan lähe kulkemaan. Mitä tuossa persettäs kulutat niiden huushollissa kun voit lähteä muualle asumaan sen jätkäs kans

    • qwerghjkl

      Kasva aikuiseksi ja muuta omillesi...

      • Kannatan (;


    • Vali,vali

      Ikävä kyllä,mutta totta nykyajan yhdeksäntoista vuotiaat ovat vielä täysin kakaroita! Kaksikymmentä vuotta sitten asia oli ihan toista. Tämän päivän nuoret ovat niin hemmoteltuja,ja ylös passattuja että herttileijaa sentään.Ja sitten on näitä "vapaan kasvatuksen" saaneita nuoria;varsinaisia kullannuppuja.Tuntemattomille huudellaan hävyyttömyyksiä,haistatellaan,hyvä ettei silmille räjitä.Karu totuus että ehkä siinä 25 vuotiaana vasta osataan EHKÄ ,pikkuhiljaa aikuistua.

    • Järkyttävää touhua!

      Muuta pois, pistä vastaan kaikessa. Et sä ole enää teini. Näköjään tykkää uhkailla ja pelotella, että pystyy pitämään sut aisoissa. Sä olet vähän liian "nössö" vielä. Sä voit tulla ja mennä miten sua huvittaa. Ei tartte kuunnella yhtään vanhempia. Niiden määräilyt loppui 18vuotiaana. Nyt etsit sen kämpän etuovi.com palvelusta tai oikotie.fi sivulta. Menet töihin iltaisin ja viikonloppuisin että pääset pois tuommoisesta keskitysleiri meiningistä. Kohta sun poikaystävä ottaa hatkat kun olet noin nössö, etkä uskalla panna vastaan. Olet aivan liian kiltti. Sun menemiset ja tulemiset ei kuulu sun vanhemmille pätkääkään. Sanot että tästä lähin keskustelet tekstiviestillä. Kotiintuloajat 19-vuotiaalla naisella, *reps*. :D Voi herran jumala. Hävettää ihan lukea. Itse panisin kaikki välit poikki tuollaisiin natsi vanhempiin! Muuta pois HETI!!! Mitä ihmettä teet vielä ton ikäisenä äidin helmoissa?? Pakkaat kamat kuule ja lähdet, ei se ole sen vaikeampaa. Nyt sun on aika aikuistua ja lähteä. Uskalla pistää vastaan, uskalla sanoa vastaan. Nyt sun äitis käyttää hyväksi tuota sun nössöilyä. Heräähän neiti tähän päivään ja vähän äkkiä! Sä olet 19v herranjumala, etkä mikään 15v!!! Toivottavasti tää ei ollu päästä keksitty stoori, niin uskomattomalta kuulosti. Katso peiliin hyvä neiti, lopeta se nynnyily ja SANO VASTAAN! LÄHDE POIS SIELTÄ!

      • realbites

        Hyvä idea, ilta- ja viikonlopputöitä tälle neidille, jonka mielestä kotityötkin rassaavat;) Lisäksi oman huushollin hoito, ;)


      • Surullinen19vuotias
        realbites kirjoitti:

        Hyvä idea, ilta- ja viikonlopputöitä tälle neidille, jonka mielestä kotityötkin rassaavat;) Lisäksi oman huushollin hoito, ;)

        Herran Jumala ihmiset olette kyllä ymmärtäny ihan väärin! KYLLÄ MÄ TEEN NIITÄ KOTITÖITÄ! Kun isäni oli työtön 5 vuotta sitten äitini meni toiseen työhön. Aina töiden jälkeen hän oli aivan puhki... ja arvatkaapa kuka teki KAIKKI kotityöt ? Ei ainakaan isäni. Minä tein kaikki kotityöt ilmaan mitään valituksia.
        Nykyään vaan en jaksa tehdä kaikkea. Perheellämme on nyt paljon helpompaa niin minkä takia minun pitäisi vieläkin olla se joka tekee KAIKKI työt.
        Isäni sanoo, että ei jaksa tehdä koska hän tuli töistä. No niin tulin minäkin. Minulla on joka päivä joko koulua ja töitä, saan minäkin mielestäni olla välillä puhki!?


    • kdsi+v+jis´ss+

      Voi jestas, miten lapsellista juttua sinulla. Kun hankit oman asunnon, teet taatusti enemmän kotitöitä, kuin kotonasi, jos et palkkaa kodinhoitajaa. Sinulla on kyllä reaaliteetit hukassa. Vapautta, ilman vastuuta ei olekaan. Ja totta on myös se, että niinkauan, kuin asut vanhempiesi katon alla, sinun tulee noudattaa sen paikan sääntöjä. Rakkautta ja rajoja on hyvä kasvatusmenetelmä ja luultavasti tajuat sen, jos joskus saat omia lapsia..

    • Tässänontotuus

      Painu vittuun sieltä kusipäitten nurkista, tiedän tarkalleen minkälaiset vanhempasi ovat muuta pois kotoa ja keskity itseesi.

    • Money talks

      Kellä raha, sillä valta. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.... Kun ei ole rahaa asuntoon eikä ruokaan, koeta kestää.

    • Neiti 21v.

      Minulla oli aika pitkälti samanlaista, tosin ilman poikaystävää.

      Kilahti, kun olin juuri täyttänyt 18. Muutin kotoa kaksi viikkoa sen jälkeen kahden kaverin kanssa kimppakämppään naapurikaupunkiin. Hetkeäkään en katunut.

      Vuotta myöhemmin muutin jo n. 300 kilometrin päähän. Siitä alkoivat anelut "tule nyt kylään" ja äiti itki aina puhelimessa.

      MUUTA OMILLESI. Et sinä siihen lupaa tarvitse.

    • 12v pentu

      muuta poika-kaveris luo

    • annis94

      neiti21v: mulla on ihan sama juttu.harmi vaan kun on opiskelu kesken eikä töitä tiedossa.:( paha muuttaa mihinkään.ite oon 19v.

      • miehillä eri juttu

        Siis wtf?? Jos oot muija niin eihän sun tarvii ku napata joku jätkä ja muutat sen luo! Naisilla se on niin yksinkertaista!


      • jgujhhojg

        Itse aikanaan muutin kotoa pois 15 vuotiaana opiskelemaan, ja omalla itsenäisellä tiellä ollaan vieläkin. tiedän että aikuinen kyllä pystyy muuttamaan kotooaan, jos haluaa!!! V*itut sanon minä tollasille tekosyille. Kumpi olet, uusavuton vai laiska?


      • jaapee2
        jgujhhojg kirjoitti:

        Itse aikanaan muutin kotoa pois 15 vuotiaana opiskelemaan, ja omalla itsenäisellä tiellä ollaan vieläkin. tiedän että aikuinen kyllä pystyy muuttamaan kotooaan, jos haluaa!!! V*itut sanon minä tollasille tekosyille. Kumpi olet, uusavuton vai laiska?

        Veikkaisin, että molempia!!! Jos kotityöt eivät luonnostaan suju tossa iässä, niin jotian on menny vikaan kasvatuksessa.. Itse muuttanut 15v:aana kotoa ja aina eättänyt itseni! Tosin joskus on tarvinnut jotain tukea hakea, mutta eipä ainakaan vanhemmilta. Luulempa, ettei äiti ole toussa tapauksessa kyllä katkaissut napanuoraa ja vielä valmis päästämään jälkeläistään pahaan maailmaan. Kaikkeahan voi sattua! Mutta uhkailun luulisi pistävän nimenomaa vauhtia rattaisiin, että hakisi omaa asuntoa/muuttaisi poikaystävän luo. Suosittelen kuitenkin itse mokanneena esin sitä itsenäistä asumista ja sen jälkeen perhe-elämän leikkimistä..


      • Tässä se nyt tuli
        jaapee2 kirjoitti:

        Veikkaisin, että molempia!!! Jos kotityöt eivät luonnostaan suju tossa iässä, niin jotian on menny vikaan kasvatuksessa.. Itse muuttanut 15v:aana kotoa ja aina eättänyt itseni! Tosin joskus on tarvinnut jotain tukea hakea, mutta eipä ainakaan vanhemmilta. Luulempa, ettei äiti ole toussa tapauksessa kyllä katkaissut napanuoraa ja vielä valmis päästämään jälkeläistään pahaan maailmaan. Kaikkeahan voi sattua! Mutta uhkailun luulisi pistävän nimenomaa vauhtia rattaisiin, että hakisi omaa asuntoa/muuttaisi poikaystävän luo. Suosittelen kuitenkin itse mokanneena esin sitä itsenäistä asumista ja sen jälkeen perhe-elämän leikkimistä..

        Tärkeä syy miksi kannattaa ottaa tosissaan se tuhansia vuosia vanha viisaus. Lapsi, pidä isäsi käskyt ja äitisi laki, niin kauan saat maan päällä elää.

        Viittaan tähän: "Suosittelen kuitenkin itse mokanneena esin sitä itsenäistä asumista ja sen jälkeen perhe-elämän leikkimistä.. "

        Viisas näkee vaaran ennalta ja kätkeytyy, tyhmä menee suoraan surman suuhun.

        Vähän karrikoiden ennenvanhaan tietysti asiat esitettiin mutta niissä on totuuden siemen.


      • mietitäänpä ny uudelleen
        jaapee2 kirjoitti:

        Veikkaisin, että molempia!!! Jos kotityöt eivät luonnostaan suju tossa iässä, niin jotian on menny vikaan kasvatuksessa.. Itse muuttanut 15v:aana kotoa ja aina eättänyt itseni! Tosin joskus on tarvinnut jotain tukea hakea, mutta eipä ainakaan vanhemmilta. Luulempa, ettei äiti ole toussa tapauksessa kyllä katkaissut napanuoraa ja vielä valmis päästämään jälkeläistään pahaan maailmaan. Kaikkeahan voi sattua! Mutta uhkailun luulisi pistävän nimenomaa vauhtia rattaisiin, että hakisi omaa asuntoa/muuttaisi poikaystävän luo. Suosittelen kuitenkin itse mokanneena esin sitä itsenäistä asumista ja sen jälkeen perhe-elämän leikkimistä..

        Jos on ehtona se että osallistuu kotitöihin eli siivoamiseen jne. Niin sun kannattais tehä ne koska vanhemmat määrää sen kaapin paikan jos sä niillä asut. MUTTA jos sun pitää tulla vielä ihan vaan kotiintuloaikojen takia niin sit kannattais jo puhua


      • Neiti 21v.

        Minä olin itse juuri aloittamassa abivuotta muuttoni aikana ja ei minullakaan ollut töitä tiedossa, kämppä oli sen verran edullinen kolmio, ettei maksettavaa tullut kuussa kuin 265 euroa sähkö. Töistä ei tietoakaan, kun kerta Itä-Suomessa asuin.

        Seuraavana kesänä sain töitä kaupungilta kuukaudeksi. Sain koulutuspaikan Helsingistä ja lähdin kesäduunipalkallani sinne asumaan eli kaiken maksoin takuuvuokrasta alkaen. Kaksi vuotta opiskelin, ja ensimmäisen vuoden lopussa asuin jo nykyisen avomieheni kanssa yhdessä.

        Eli homma meni putkeen vähällä rahalla. Töitä sain viime vuonna ja keikkapalkalla kitkuttelen. :) Olen aina tähän päivään asti elänyt virallisen köyhyysrajan alapuolella eli eiköhän muutkin rahattomuudesta selviä.

        Ottakaa opintolainaa. Ei siihen kuole.


    • True!

      Ihmettelen,että sinun ikäinen tyttö ei ymmärrä kantaa vastuuta kotitöistä?
      Elikkä: Kun asutaan saman katon alla niin myös työt PITÄÄ jakaa,eikä kuvitella,että kaiken tekee äiti, kuten ennenkin on tehnyt.OMG!!
      Minullakin on tyttö ihan samanikäinen ja hän tekee kotona töitä ja minun ei tarvitse "tapella" mistään hänen kanssa.Kyllä se on nyt asenteista kiinni.Vanhempia muutenkin pitää kunnoittaa.he ovat antaneet sinulle elämän,yritä nyt vain tajuta oma puolesi.
      Tyttöni on todella mukava.Hän kysyy minulta miten voin auttaa.On päiviä,että hän ei tee mitään,koska siivoukset ym.hoidetaan vkl.etc.
      Poikakaverin luona hän käy kerran viikossa.
      Tässä kaikki ja yritä tyttö ymmärtää tehdä töitä kotona ja anna arvoa vanhemmillesi,jotka ovat auttaneet sinua elämään!!

      • siili6

        "Vanhempia muutenkin pitää kunnoittaa.he ovat antaneet sinulle elämän"

        Kyllä se kunnioitus pitää silti ansaita, vaikka kuinka olisi vanhempi. Ei se mene niin, että annoin elämän ja ha-haa, nyt voin kävellä yli kuinka haluan. Ihan liian moni lapsi kunnioittaa vanhempiaan viimeiseen asti, vaikka nämä käyttäytyisivät miten. Näin tein esimerkiksi minä, joka koetin aina vaan miellyttää vittumaisia alkoholistivanhempiani ja koetan pakonomaisesti yhä edelleen, vaikka olen 36. Kyllä ihmismäistä käytöstä pitää vaatia jokaiselta osapuolelta eikä valta-asemaa saa käyttää hyödyksi.


      • Surullinen19vuotias

        Teen kyllä niitä kotitöitä!!! Kun isäni oli työtön 5 vuotta sitten äitini meni toiseen työhön. Aina töiden jälkeen hän oli aivan puhki... ja arvatkaapa kuka teki KAIKKI kotityöt ? Ei ainakaan isäni. Minä tein kaikki kotityöt ilmaan mitään valituksia.
        Nykyään vaan en jaksa tehdä kaikkea. Perheellämme on nyt paljon helpompaa niin minkä takia minun pitäisi vieläkin olla se joka tekee KAIKKI työt.
        Isäni sanoo, että ei jaksa tehdä koska hän tuli töistä. No niin tulin minäkin. Minulla on joka päivä joko koulua ja töitä, saan minäkin mielestäni olla välillä puhki!?


    • kurremurre2

      Mitäköhän tohon nyt muutakaa vois sanoa muutaku että ehkä ois aika muuttaa pois vanhempien helmoista ja alkaa alottelemaan sitä omaa elämää?

    • eipä tuo vanhempien liika holhoaminen varmaan täysi-ikäisestä tunnu enää kivalta, mutta ymmärrän heitä hyvin. Niin kauan kun sinulla on jalat heidän ruokapöytänsä alla, sinun on parempi kuunnella heitä. Tai lähde itse omillesi. siinä on sinulla 2 vaihtoehtoa. ei minuakaan äiti auttanut asunnon hakemisessa ja muutin sentäs jo vuosia sitten pois kotoa :) t. tyär 22v.

    • moro!

      Pitää olla vajakki, jos haluaa ja vanhemmat maksaa "skootterin". Ihan totta, minäkin pidän sinua vajakkina, kun oikein tän Suomi24.fi- etusivulla ilmoitit, että vanhempasi ovat sinusta huonoja ihmisiä.

    • 3-3

      Tuon ikäisenä pitäisi osata ottaa jo itsenäisyyttä, aina sitä ei tyrkytetä, vaan se on silloin väännettävä niillä keinoin joita sattuu olemaan repertuaarissa. Osittain neuvottelukysymys, siis neuvottelutaitokysymys. Ei pidä jäädä vanhempien talutusnuoraan, siinä tekee hallaa itselleen ja samalla myös heille. Sekin olisi hyvä ymmärtää jossain vaiheessa, etteivät vanhmmat ole aina pyyteettömiä. Helpoin ja todennäköisesti paras ratkaisu olisi muuttaa kotoa. Kaikkia siltoja ei silti tarvitse polttaa lähtiessään.

    • Muuta pois kotoota? Sinä asut vanhempies kotona ja varoilla vaikke niillä ole enää vastuuta elättää sua. Ite muutin 19 vuotiaana, tulos: sain paremmat suhteet vanhempiini plus tehdä ihan mitä huvitti!

    • lauruska92

      Itse muutin pois kotoota juuri tuon takia. Kämpän löysin samalta paikkakunnalta, ei siis tarvinut lähtä kovin pitkälle tavaroita rassaamaa. Äidille sanoin että EHKÄ ON PAREMPI ETTÄ MÄ MUUTAN POIS JA ALOTAN OMAN ELÄMÄN. En vaan kertakaikkiaan jaksanu enää pitää tiliä siitä, missä mennään, koska ja kenen kanssa ja koska ollaan kotona. Muutto suju onneks nopeesti ja pääsin asettumaa omilleen.

      Samaa suosittelen aiheen alottajalle että ETI KÄMPPÄ JA MUUTA POIS. Ei kenenkää tarvi jaksaa tota paskaa. Kyllä sun vanhempas vielä jonain päivänä tajuaa, kuinka kuluttavaa toi tollanen kontrolloiminen oikeen on. Sun vanhemmat kato välittää ja on huolissaa MUTTA ilmasee sen ihan väärällä tavalla.

      • neljän äiti

        Tai ehkä ne vanhemmat käytyy justiin noin siksi että tyttö kyllästyisi ja alkaisi pikkuhiljaa mietttiä sitä omaa elämää ja oman asunnon hankkimista. Ei vanhemmilla tosiaan ole mitään velvollisuutta enää täysi-ikäistä huoltaa ja maksaa hänen juttujaan.

        Vanhemmat ei ehkä halua ajaa tyttöä väkisin pois vaan koittaa saada tajuamaan lähteä itse kun ei saa muuten tehdä mitä haluaa :)


    • mietintää myssyssä

      Ensinnäkin elämä on loppujen lopuksi aika paljon koti, siivoaminen ja työt, haluatko olla joku baareissa lojuva siivoton rahaton tapaus? Ja vielä sittenkin, jos olet itse mennyt naimisiin ja hankkinut lapsia ym. Jos sinua häiritsee paljon asua siellä "perämettässä" ja se, että vanhempasi kontrolloivat hyvää tarkoittaen tekemisiäsi (eivät viisaina hyväksy sitä, että juot, kaahailet ym. ja tuhoat mahdollisesti siten itsesi), on parasta miettiä vakavasti onko se välien rikkoutumisen arvoista elämää sittenkään, jos teet mitä sattuu tai mitä milloinkin haluat vaikka se ei ole sinulle hyväksi. Ymmärrän kyllä, että nuorena haluaa tehdä monia eri asioita jotta vanhempana sitten voi sanoa ettei nuoruus jäänyt kokematta, mutta mitä ne asiat ovat joita oikeasti haluat ja mitä kannattaa, on sinulla vielä ilmeisesti mietinnässä kun olet elänyt aika hyvin suojattuna pahalta maailmalta. Ehkä töihin meno ja oman asunnon hankkiminen, yksin asuminen voisi sinulle olla aluksi hyvä keino päästä itselliseksi ja sitten voit oikeasti kokeilla siipiäsi. Todennäköisesti olet jo niin vanha ja jotain kokenutkin, että et tee typeryyksiä. Uhraat sillä ehkä osaksi suhteita vanhempiisi, mutta meinasitko heidän kanssaan sitten viettää lopun ikääsi? Sekään ei ole hyvä kenellekään.

    • Äiti ja äitipuoli

      Kyllähän se niin on, että jos vanhempiesi katon alla asut, niin heillä on oikeus määritellä myös säännöt.
      Ei meilläkään 19v. tytärpuoli mene ja tule miten sattuu ja lystää, vaan aina -kaikkien perheenjäsenten kohdalla!- menemiset ja tulemiset sovitaan muiden kanssa. Olisi kovin kummallista, jos yksi perheenjäsen voisi mennä ja tulla miten huvittaa, osallistumatta perheen pyörittämiseen, kotitöihin, pienten hoitoon yms. mitenkään.
      Omien nukkumistenikaan vuoksi en siedä yökukkumisia ja myöhäisiä (yli puolenyön) kotiintuloja, ainakaan ennalta sopimatta. Erikoistilanteet tietysti erikseen.
      Ja ne kotityöt... Voi herranjumala, luuletko sitä, että omassa kämpässä ei sitten niitä tarvitsisi tehdä? Ja toki sen oman kämpän saat hankittua ilman isiä ja äippääkin...
      Se, että olet täysi-ikäinen, ei tarkoita, että saat VANHEMPIESI kotona olla miten lystäät. Se tarkoittaa, että olet aikuinen, jolla on aikuisen vastuu. Mikäli käyt työssä, olisi hieno ajatus maksaa vaikka osa asumiskuluista vuokrana vanhemmillesi. VÄHINTÄÄNKIN tee nyt herranjumala ne kotityöt, mitä määrätään.
      Oletko ajatellut, millä perusteella TÄYSI-IKÄISTEN vanhempiesi pitäisi pitää nurkissaan asumassa TÄYSI-IKÄISTÄ aikuista, joka ei maksa elämisestään, ei tee kotitöitä eikä millään tavalla sitoudu perheeseen???
      Täysi-ikäisyys ei tarkoita etuoikeuksia vaan velvollisuuksia ja VASTA NIIDEN MYÖTÄ sitä päätösvaltaa omaan elämään!!!

      • kljflkajklsd

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.


      • että näin
        kljflkajklsd kirjoitti:

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.

        Pelkkää idealismia.
        Jos perheen säännöt eivät sovi, voi muuttaa pois. Jos ei pysty muuttamaan niin pitää tehdä niinkuin asunnonomistaja toivoo.


      • oikeasti aikuinen
        kljflkajklsd kirjoitti:

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.

        AIKUINEN IHMINEN MUUTTAA OMAAN KOTIINSA TEKEMÄÄN OMAT SÄÄNTÖNSÄ, tosin naapurit saattaa puuttua poliisin ja isännöitsijän kera bileisiin.


      • tuupaduupa
        kljflkajklsd kirjoitti:

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.

        kljflkajklsd, aikuisella ihmisellä on ymmärrystä tehdä niinkuin pitää, vastuuntuntoa pakottaa itse itseään jotta ei kenenkään tarvi määrätä häntä kutistettuun elintilaan.


      • Äiti ja äitipuoli
        kljflkajklsd kirjoitti:

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.

        En oikein ymmärtänyt tätä "kohdella lastaan kuin alaistaan" -hommelia. Asia on kuitenkin niin, että jos ja kun minä ja mieheni tämä huusholli omistetaan, me viime kädessä täällä myös määrätään. Mitään natsimeininkiä ei kuitenkaan pidetä, vaan asioista voidaan aina neuvotella ja lastenkin mielipiteet ja toiveet otetaan huomioon tietysti.
        Aikuiset ihmiset joutuu valitettavasti kuulemaan määräilyä, ei tässä maassa kukaan vailla sääntöjä ja määräyksiä elä.
        "Kutistettua elintilaa..." -jos joutuu tekemään kotitöitä tasavertaisesti perheen muiden aikuisten kanssa? Hohhoijaa :D
        Tottakai osoitamme lapsillemme myös lämpöä ja rakkautta, mutta siitä ei nyt alunperin ollut kysymys.
        Rakkaus ja lämpö ei merkitse sitä, että vanhemmat antavat lastensa tehdä mitä huvittaa ja elää kuin siat pellossa.


      • jos olisin tytärpuolesi, en SEKUNTIAKAAN asuisi saman katon alla,,,vaatia pitää, tottakai, jos ruokapöydässä istuu, mut se että TÄYSI-IKÄISELLÄ on kotiintuloajat,,,omg,,,,,,oma äitini olis samanmoinen narsisti kuten sinäkin ja häippäsin heti lukion jälkeen, siihen saakka elätin itseni tekemällä duunia eli hän ei menojani joutununut maksamaan,,ja kyllä....SIIVOSIN jälkeni


      • ljlkjkjjkjljlkjl
        Äiti ja äitipuoli kirjoitti:

        En oikein ymmärtänyt tätä "kohdella lastaan kuin alaistaan" -hommelia. Asia on kuitenkin niin, että jos ja kun minä ja mieheni tämä huusholli omistetaan, me viime kädessä täällä myös määrätään. Mitään natsimeininkiä ei kuitenkaan pidetä, vaan asioista voidaan aina neuvotella ja lastenkin mielipiteet ja toiveet otetaan huomioon tietysti.
        Aikuiset ihmiset joutuu valitettavasti kuulemaan määräilyä, ei tässä maassa kukaan vailla sääntöjä ja määräyksiä elä.
        "Kutistettua elintilaa..." -jos joutuu tekemään kotitöitä tasavertaisesti perheen muiden aikuisten kanssa? Hohhoijaa :D
        Tottakai osoitamme lapsillemme myös lämpöä ja rakkautta, mutta siitä ei nyt alunperin ollut kysymys.
        Rakkaus ja lämpö ei merkitse sitä, että vanhemmat antavat lastensa tehdä mitä huvittaa ja elää kuin siat pellossa.

        Äiti ja äitipuoli, tuo "oikeus määritellä säännöt" vain pisti silmään. Tietenkin on oikeus määritellä, mutta kyse onkin siitä, että kukaan aikuinen tai edes melkein aikuinen, omilla aivoillaan ajatteleva ihminen ei halua jatkuvasti "totella" kuin pikkulapsi tottelee kun on tehnyt tuhmasti..

        Elintilalla tarkoitin sitä, että kun jatkuvasti koettaa määrätä ja KONTROLLOIDA toista ihmistä, niin kukaan ei jaksa jatkuvasti alistua toisen tahtoon, vaan ajatella IHAN ITSE.

        Jos joskus vaikka jättäisikin sanomatta sen: ookko muistanu sen ja tän, teeppä tuo, meeppä sinne, tänne, eläpä tee niin tai näin, vaan ei sanoisi mitään ja antaisi toisen ihan itse määritellä OMAT HENKILÖKOHTAISET RAJANSA. Minusta on naurettavaa, että jotkut vanhemmat itkevät täällä, että kun "teini" käyttäytyy niin ja näin, KUN ITSEHÄN OLETTE TEININNE KASVATTANEET! jos joskus hellittää sen otteen ja antaa toisen tehdä omat virheensä, sitten hän kyllä ihan omilla aivoillaan alkaa määritellä niitä "normaalin" elämän rajoja.


      • voi pientä
        kljflkajklsd kirjoitti:

        Siis ei *****!!! et sinä "äiti ja äitipuoli" ole mikään työnantaja jolla on oikeus kohdella lastaan kuin alaistaan!!

        kuule anteeksi vaan, mutta kyllähän se on sillälailla että aikuinen ihminen ei kovin kauaa jaksa kuunnella mitään määräilyä miten ja kuinka nyt tällä kertaa tulee käyttäytyä. AIKUISEN IHMISEN ei tarvitse kuunnella minkään tasoista määräilyä, oli se sitten oma äiti tai ei!!

        Kotitöiden ym. teko lähtee omasta itsestään, ei kukaan halua alistua aikuisena toisen tahtoon, se on nöyryyttävää ja tulee vaikuttamaan väistämättä ihmisen muihinkin ihmissuhteisiin>>>tulee alistumaan joka ainoassa suhteessa, oli kaveri tai miessuhde. Minulle ainakin koti merkitsee lämpöä ja rakkautta, EI PAKKOA, MÄÄRÄILYÄ JA KUTISTETTUA ELINTILAA!! mene hoitoon.

        Jos pienenkin auktoriteetitn totteleminen on sinulle noin iso ongelma... no, tervetuloa työelämään. Pomo kertoo mitä teet (ja parempi tehdä se nopeasti ja hyvin), eikä sulla ole siihen nokan koputtamista. Jos alat perseilemään, kenkää tulee hyvin nopeasti.


    • 18 vuotiaana pois

      Huonot kotiolot antavat mukavasti lisäpontta panostaa koulunkäyntiin, opiskelupaikaan ja muuttoon pois kotoa. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt", siis muutto pois kotoa, jos ei muu auta.

    • keskitysleiriläinen

      Mä olen 20v. Mulla on ihan järkyttävät natsi-vanhemmat.... Siis ihan oikeasti. Koko teini-iänkin oon "joutunut" valehtelemaan sitä sun tätä aina vanhemmilleni. Esim. kenen kanssa liikun ja missä, koska oon aina vaan pelännyt mun vanhempia. En ikinä puhu mun asioista enkä edes uskalla puhua. Muutama vuosi sittem mulla oli paljon sosiaalista elämää ja kavereita, mutta vanhempien jatkuva määräily ja raivoaminen siitä missä oon, mihin aikaan ja kenen kanssa on saanu mut luovuttamaam. Kavereita tasan nolla ja vietän päivät neljän seinän sisällä. Jos olen vaikka päivällä valmistautumassa, että menisin näkemään kavereita alkaa jo heti hirveä kysely ja hetken päästä soittelu perääni. Jos olen "myöhään ulkona" niin mun perään soitellaan taukoamatta. Kello saattaa olla vasta seitsemän niin raivo käy puhelimeen ja kun en enää vastaa puheluita soitetaan jatkuvalla syötöllä. Sitten kun vihdoin tulen kotiin, esim kello 12 niin mulle osoitetaan mieltä ja seuraavana aamuna raivotaan missä olin ja miksen vastaa. Syy on yksinkertainen: olen kavereiden kanssa eikä sen kummempaa. Mutta kun ei mene perille asia. Se on vaan niin kamalaa elää näin. Vanhemmat ei luota muhun, koska olen jäänyt joskus kiinni valehtelusta, mutta syy miksi valehtelen on se että pelkään. On ollut muutamia poikaystäviäkin mutta nekin oon joutunut unohtamaan ihan sen takia koska en ikimaailmassa uskaltaisi kertoa niistä vahemmilleni enkä tiedä mitwn kertoa. Ainiin ja kotoa en saa muuttaa pois. Monesti sanon että mua ei tarvitse enää kauaa katella (jos riidellään) niin vastaus on vaan: sä oot vielä niin nuori että pois et muuta! Tai jos sanon, että etsin asuntoa niin saan vaivaannuttavan vihaiset naurut päälle vain. Oon tosiaan masentunu koko kuviosta ja pelkkä ajattelukin, että mulla ei saa olla sosiaalista elämää niin masentaa.

      • me&myhairyfriends

        oletko ajatellut, että kertoisit vanhemmillesi että pelkäät heidät reaktioitaan? että silloin kun olet jäänyt valehtelusta kiinni, olet oikeasti pelännyt mitä tapahtuisi? mutta mitä oikeasti pelkäät, väkivaltaa? luulen,että he todella arvostaisivat avautumistasi, koska nyhtän he eivät selkeästi tiedä mitä sinun päässäsi liikkuu. kerro heille että olet todella masentunut tilanteestanne, ja haluaisit siihen muutosta. että on turhauttavaa kun eivät luota suhun, koska et ole oikeasti hölmöillyt vaikka niin kovasti luulevat. että olet ihan normaali nuori nainen.

        jos olet todella tuskastunut kotona oloosi, niin oikeasti voit muuttaa pois, pystyt kyllä siihen. voit soittaa vaikka sosiaalipalveluiden neuvontaan, jos haluat ihan konkreettista apua, neuvoja miten pääset omillesi. voit kertoa luottamuksella perhetilanteestasi, he kuuntelevat ja neuvovat, se on heidän työtään. onko siellä missä asut jotain paikallista tyttöjen taloa? sieltä voisi myös hakea samankaltaista apua. netistä luulisi löytyvän kaikki mahdollinen apu. uskallusta vaan kehiin.

        tsemiä sullekin, kyllä se siitä!


      • keskitysleiriläinen
        me&myhairyfriends kirjoitti:

        oletko ajatellut, että kertoisit vanhemmillesi että pelkäät heidät reaktioitaan? että silloin kun olet jäänyt valehtelusta kiinni, olet oikeasti pelännyt mitä tapahtuisi? mutta mitä oikeasti pelkäät, väkivaltaa? luulen,että he todella arvostaisivat avautumistasi, koska nyhtän he eivät selkeästi tiedä mitä sinun päässäsi liikkuu. kerro heille että olet todella masentunut tilanteestanne, ja haluaisit siihen muutosta. että on turhauttavaa kun eivät luota suhun, koska et ole oikeasti hölmöillyt vaikka niin kovasti luulevat. että olet ihan normaali nuori nainen.

        jos olet todella tuskastunut kotona oloosi, niin oikeasti voit muuttaa pois, pystyt kyllä siihen. voit soittaa vaikka sosiaalipalveluiden neuvontaan, jos haluat ihan konkreettista apua, neuvoja miten pääset omillesi. voit kertoa luottamuksella perhetilanteestasi, he kuuntelevat ja neuvovat, se on heidän työtään. onko siellä missä asut jotain paikallista tyttöjen taloa? sieltä voisi myös hakea samankaltaista apua. netistä luulisi löytyvän kaikki mahdollinen apu. uskallusta vaan kehiin.

        tsemiä sullekin, kyllä se siitä!

        Niin tosiaan oon yrittäny puhuakkin. Ja saada vahemmat ymmärtämään, etten ole enää mikään ihan vauva. Puhuminen ei ole oikein luontevaa. Meillä kun ei asioita oikein koskaan ole selvitelty rauhassa puhumalla tai keskustelemalla... Sinänsä harmi, koska en ole oppinut sitä. Joskus oikein raivoissani kotimatkalla kaveriltani olen miettinyt mitä aijon sanoa kotiin mennessäni ja puhua suuni puhtaaksi ja avata mieltäni, etä haluan vain olla onnellinen, mutta sillä hetkellä sanat ei vain tule suustani. En vain pysty puhumaan vanhemmilleni. On ihan kamalaa elää näin onnetonta elämää ja tuntuu että koko mun elämästä, varsinkin nuoruudesta on mennyt pitkät ajat ja muutamat vuodet ihan hukkaan kun mitään ei ole saanut tehdä. En edes juo alkoholia, baareissa ollessa olin aina selvinpäin (kyllä, vaikka kaverit joivatkin) mutta vanhenpani eivät käsitä sitäkään asiaa Kotitöitä todellakin teen. Osa-aika työläisenä tuntuukin vain välillä että oon joku kotiorja kun vapaa-ajallani en saa tavata ketään vaan puunaan ja siivoan kotia vanhempien olless töissä.... Voi että mä oon niin onnellinen kun saan joskus oman kodin ja saan olla "vapaa"... Siitä päivästä haaveilen nytkin


      • Pois kotoa

        Vaikuttaa aika vaikealta tilanteelta. Uskon että asia ei ole kuitenkaan ihan noin mustavalkoinen,vanhemmillasi on varmaankin oma käsityksensä asoista ja halua turvata ja suojella sinua. Mutta tunteesi ovat aitoja ja jos koet tilanteesi noin vaikeaksi kannattaisi varmaan muuttaa pois kotoa. Tarvitset vain siihen tiukan irtioton ja rohkeutta. Ryhdyt vain järjestelemään asioita ja ilmoitat vanhemmille kun kaikki on jo melkein valmista.


      • HALOO hei nyt

        Vastaan sinulle nimimerkki "keskitysleiriläinen". Kun täytit 18 vuotta sulla oli jo silloin TÄYSI OIKEUS MUUTTAA POIS KOTOA. Joten MUUTA NYT POIS KOTOA. Tai hae apua sosiaalitoimistosta jos vanhemmat eivät luovuta ja päästä irti. Heilä on joku ongelma?

        SInulla on oikeus seurustella ja olla kavereidesi kanssa. Toki seuransa kannattaa valita hyvin, koska väkivaltaisia nuoria miehiä on, kuten olet lehdistä lukenut. Ihmistuntemus ja analyysi. Ettei joudu hyväksikäytetyksi tai ajaudu alisteiseen suhteeseen. Vanhemmiltasi henkistä väkivaltaa raivota ja määräillä jne.

        Vanhemmillasi ei ole sinuun mitään määräysvaltaa enää. Sinun ei tarvitse lupia kysellä. Oletko jotenkin liian alistunut ettet kykene lähtemään? Soita kriisipuhelimeen. Sinulla ei ole velvoitetta vastata puhelimeen jos vanhemmat sekoilevat ja raivoavat.

        Muuta pois HETI! Jos mikään muu ei auta, vaihda puhelinnumero ja ohjaa sähköpostiin heidän valituksensa ja ystäväsi käy ne läpi. Etkä sinä vahingoitu henkisesti enempää. Sinä et saa alistua, vaan lähde salaa pois. Saat uudet tavarat muualta ja vaatetta. Myös turvakoti auttaa alkuun jos ei muuta voi?

        OLET JO 20-vuotias herranen aika! Vanhempien pitää päästää irti. Zemppiä.


      • mek
        keskitysleiriläinen kirjoitti:

        Niin tosiaan oon yrittäny puhuakkin. Ja saada vahemmat ymmärtämään, etten ole enää mikään ihan vauva. Puhuminen ei ole oikein luontevaa. Meillä kun ei asioita oikein koskaan ole selvitelty rauhassa puhumalla tai keskustelemalla... Sinänsä harmi, koska en ole oppinut sitä. Joskus oikein raivoissani kotimatkalla kaveriltani olen miettinyt mitä aijon sanoa kotiin mennessäni ja puhua suuni puhtaaksi ja avata mieltäni, etä haluan vain olla onnellinen, mutta sillä hetkellä sanat ei vain tule suustani. En vain pysty puhumaan vanhemmilleni. On ihan kamalaa elää näin onnetonta elämää ja tuntuu että koko mun elämästä, varsinkin nuoruudesta on mennyt pitkät ajat ja muutamat vuodet ihan hukkaan kun mitään ei ole saanut tehdä. En edes juo alkoholia, baareissa ollessa olin aina selvinpäin (kyllä, vaikka kaverit joivatkin) mutta vanhenpani eivät käsitä sitäkään asiaa Kotitöitä todellakin teen. Osa-aika työläisenä tuntuukin vain välillä että oon joku kotiorja kun vapaa-ajallani en saa tavata ketään vaan puunaan ja siivoan kotia vanhempien olless töissä.... Voi että mä oon niin onnellinen kun saan joskus oman kodin ja saan olla "vapaa"... Siitä päivästä haaveilen nytkin

        Seuraavan kerran kun lähdet johonkin niin ostappa valmiiksi maksettu sim kortti ja annat numeron vain kavereillesi ja se numeron minkä vanhempasi tietävät pois puhelimesta niin loppuu kyttääminen kun eivät saa sinua kiinni mistään niin hyvä tulee. Itse jo 18v tyttären isänä ei voisi vähenpää kiinnostaa missä fiksu tyttäreni liikkkuu kunn tiedän etttei mohinkään huuhaaporukassa liiku että silleen.


      • Usein isille
        mek kirjoitti:

        Seuraavan kerran kun lähdet johonkin niin ostappa valmiiksi maksettu sim kortti ja annat numeron vain kavereillesi ja se numeron minkä vanhempasi tietävät pois puhelimesta niin loppuu kyttääminen kun eivät saa sinua kiinni mistään niin hyvä tulee. Itse jo 18v tyttären isänä ei voisi vähenpää kiinnostaa missä fiksu tyttäreni liikkkuu kunn tiedän etttei mohinkään huuhaaporukassa liiku että silleen.

        tulee pienoisena yllätyksenä sitten vuosien päästä mitä se pieni palleroinen tytär onkaan silloin >18-vuotiaana oikein tehnytkään ja millaisessa seurassa liikkunut. Se voi tapahtua jo lähiaikoina poliisin yhteydenoton muodossa, tai sitten joskus 30 vuoden kuluttua nuoruutta perhepiirissä muistellessa ja lapsenlapsen kasvua seuratessa.


      • oikeesti, sä tarvit apua,,tulee mieleen tää pikku erica isomassa koossa =( sä olet 20-vuotias, hyvänen aika,,,LÄHDE POIS!!!


      • mek
        Usein isille kirjoitti:

        tulee pienoisena yllätyksenä sitten vuosien päästä mitä se pieni palleroinen tytär onkaan silloin >18-vuotiaana oikein tehnytkään ja millaisessa seurassa liikkunut. Se voi tapahtua jo lähiaikoina poliisin yhteydenoton muodossa, tai sitten joskus 30 vuoden kuluttua nuoruutta perhepiirissä muistellessa ja lapsenlapsen kasvua seuratessa.

        EI meillä ainakaan ja kun tytär sai vielä kesätöitä ja omaa rahaa niin voi tehdä mitä lystää suomen lain puitteissa että silleen. Itseäni yritettiin vain käskemällä ja kyttäämällä kasvattaa ja ei kuunneltu lapsen mielipidettä ja ei kohta 80v äitini vieläkään osaa keskustellaniinkuin aikuiset keskustelee ja voi olla että hänen lapsuudessaan kasvatus oli jotian toista ja en ole koskaan tullut äidinäidin kanssa juttuun oli liian vanhanaikainen. Isänä ole kyllä ketonut noita tosiassioita mitä maimalla voi tapahtua ja kyllä ylioppilaan pitää jotain ymmärtääkkin tuossa isässä jo jotain. Ja semmoista asennentta olen tyttärelleni opettanut ettei kukaan kuseta tai huijaa.


      • Surullinen19vuotias
        keskitysleiriläinen kirjoitti:

        Niin tosiaan oon yrittäny puhuakkin. Ja saada vahemmat ymmärtämään, etten ole enää mikään ihan vauva. Puhuminen ei ole oikein luontevaa. Meillä kun ei asioita oikein koskaan ole selvitelty rauhassa puhumalla tai keskustelemalla... Sinänsä harmi, koska en ole oppinut sitä. Joskus oikein raivoissani kotimatkalla kaveriltani olen miettinyt mitä aijon sanoa kotiin mennessäni ja puhua suuni puhtaaksi ja avata mieltäni, etä haluan vain olla onnellinen, mutta sillä hetkellä sanat ei vain tule suustani. En vain pysty puhumaan vanhemmilleni. On ihan kamalaa elää näin onnetonta elämää ja tuntuu että koko mun elämästä, varsinkin nuoruudesta on mennyt pitkät ajat ja muutamat vuodet ihan hukkaan kun mitään ei ole saanut tehdä. En edes juo alkoholia, baareissa ollessa olin aina selvinpäin (kyllä, vaikka kaverit joivatkin) mutta vanhenpani eivät käsitä sitäkään asiaa Kotitöitä todellakin teen. Osa-aika työläisenä tuntuukin vain välillä että oon joku kotiorja kun vapaa-ajallani en saa tavata ketään vaan puunaan ja siivoan kotia vanhempien olless töissä.... Voi että mä oon niin onnellinen kun saan joskus oman kodin ja saan olla "vapaa"... Siitä päivästä haaveilen nytkin

        Tiedän hyvin tunteen. Muutama vuosi sitten minulla oli aivan sama juttu. Kotii piti tulla viikonloppuisin klo 20.00 ja kännykkä soi ja kauhea kysely. Kummitätini puhui äitini kanssa kun täytyin 18 vuotta ja siitä sitten rupesi helpottamaan.


    • me&myhairyfriends

      mun mielestä sun vanhemmat kuulostaa suht normaaleilta. oletko ainut lapsi? tuo sinun itsenäistymisesi on vaikeaa äidillesikin, kun hänen täytyy opetella sinusta luopumista. lasten kasvamisen ja kodista pois muuttaminen on aina vanhemmille rankkaa, saati jos olet ainoa lapsi, tai kuopus. kuulostaa lähinnä, että äitisi haluaa vain parastasi, ja haluaa pitää sinusta huolta. rajat nimenomaan ovat sitä rakkautta

      tuo on aivan totta, mitä monet täällä sanovat. kun asut vanhempiesi katon alla, tulee sinun kunnioittaa heidän sääntöjään ja rajojaan. voitte keskustella, jos rajat ovat mielestäsi epäreiluja, ja yrittää sopia kultaisen keskitien. jos äitisi yrittää lipsua vanhoihin kaavoihin, niin voit muistuttaa häntä yhteisestä sopimuksestanne. kotitöitten tekeminen on ihan normaalia, nykyään kun tuntuu, ettei kotona vaadita yhtään mitään. vihasin minäkin kotona asuessasi kotitöitä, mutta tänä päivänä olen kiitollinen rajoista ja säännöistä joita oli.

      yrittäkää keskustella ja pitää keskusteluyhteys avoinna. et sanonut itse, että varsinaisesti haluaisit muuttaa? mutta jos muuttaisit, niin muuttaisit joko poikaystävän tai kaverin luokse. sinulla on täysi oikeus muuttaa ihan minne lystää. minustakin kuulostaa nimenomaan, että äitisi ei haluaisi että muutat. mutta jos/kun tulet muuttamaan, niin uskon, että silloin viimeistään äidillesikin iskostuu päähän, että olet kasvamassa aikuiseksi, ja tarvitset siihen tilaa. ja sun ei tarvitse luovuttaa äidille vara-avainta :)

      mutta muista, tuut ikuisesti olemaan äidillesi hänen lapsensa, ja neuvot ei tuu loppumaan ikinä. itse olen kolmekymppinen nainen, ja äitini kysyy tämän tästä, onko mulla kotona ruokaa, onko mulla tarpeeksi rahaa, talvisin hän murehtii onko mulla tarpeeksi vaatetta päällä jne. itelläkin menee siihen hermo,enkä pyty aina olemaan hiljaa. fiksuinta olis vaan antaa mennä toisestä korvasta sisään ja toisesta ulos. mutta meillä äitini kanssa on varmaan tosi tyypillinen äiti-tytär suhde, olen huomannut itse kun olen äitini kanssa hänen äitinsä luona, niin samanlailla oma äitini taantuu lapseksi äitinsä käskyttäessä, ihan kuin minäkin. mutta semmonen vääntäminen on ihan normaalia.

      tsemiä:)

    • öldfjsljkfsd

      Minun korviini tuo "muuta sitten pois" kuullostaa vallan käytön välineeltä. Hän tietää että käyttäydyt taas erillä tavalla jos hän uhkailee tuolla muuttamis asialla. Sinuna todellakin muuttaisin omaan asuntoon!

      Ihan vain varoituksena kerron, että itse olen pian 30 vuotias ja äitini luulee vieläkin että hänellä on oikeus määritellä miten hoidan raha-asiani, asumisen, työasiat, viihdepuolen, jopa ulkonäköni. Olen joutunut pikkuhiljaa katkaisemaan niitä pieniä näkymättömiä naruja häneen, ehkä lopulta joudun katkaisemaan välit kokonaan.

      Sinä saat aikuisena ihmisenä mennä ja tulla täysin oman pääsi mukaan, kenelläkään ei ole enää oikeutta sanella sinulle miten kuuluu elää. Ei sinun tarvitse perustella hänelle mitään, ole vain hiljaa ja anna hänen huutaa. Kaikki nuo välineet mitä hän käyttää ovat toimineet sinuun tähän asti, miten varmistat etteivät ne enää osu sinuun?

      Tuo kotiintuloaika on jo sairasta, eikä kuulu enää aikuisen naisen elämään. Vaikka hän sanoisi mitä, sinun ei tarvitse vastata hänelle mitään, olet vain ulkona niin kauan kuin mieli halajaa, voit myös sanoa hänelle käyväsi baareissa jos haluat, ja kun hän alkaa huutamaan, ei tarvitse sanoa mitään. Tietenkin voit sanoa hänelle ennen kuin lähdet että en tule yöksi kotiin. Onko se sinusta normalia ettei oma äiti haluaisi lapsensa olla nuori ja elää nuoren elämää? minusta tuo kuullostaa patologiselta.

    • 156007

      Hyväthyssykät! Luulet olevasi täysi-ikäinen, etkä edes käsitä, että koti on yhteisö, jossa jokainen tekee oman osuutensa, jopa, yäk, siivoavat! Nyt olet täysihoidossa vanhempiesi luona, et ota osaa yhteisen kodin hoitoon, maksanetko edes asumisestasi tai ruokakuluistasi mitään. Fiksuna täysi-ikäisenä edes ilmoittaisit poissa-oloistasi vanhemmillesi. Miksi kuvittelet, että heidän pitää olla valmiustilassa, milloin neito suvaitsee käyttää heidän palvelujaan ja milloin hengailee rennompien vanhempien elättinä.
      Kasva aikuiseksi.

    • muuta pois

      Sinulla on kotiintuloajat niin kauan kun vanhempiesi luona asut. Se on katsos niin, että asunnon omistaja/haltija sanelee säännöt, ei kukaan muu.

    • muuto kotoa

      Muuta pois kotoa. Täysi-ikäisenä sinulla on siihen oikeus ja se on tarpeen oman itsenäistymisesi takia. Vuoka-asuntoja on saatavilla kyllä.

    • Kristalliininen

      Ole tyttö hyvä onnellinen, että sinulla on vanhemmat, jotka välittävät. Jos asut kotonasi, on luonnollista, että osallistut kotitöihin, koska vanhempasi eivät ole palvelijoitasi. Itsenäisyys tulee aikuiseksi kasvamisen myötä ja kerkiät vielä asioistasi päättää ihan kyllästymiseen saakka.

    • anonyyymii

      Olet JO täysi ikäinen eli jos et kestä tuota niin mikset muuta yksin asumaan? Mutta älä sitten itke että kukaan ei auta...

      Sulle neuvo: jos on mahdollista asua vielä vanhempien kanssa niin asu, sillä sitten kun muutat asumaan yksin kukaan ei sinua auta paitsi sinä itse.

      Ole onnellinen siitä että sulla ON mahdollisuus vielä asua vanhempiesi kanssa. Monet ketkä asuu yksin pitää maksaa sen 400-1000€ kk vuokraan, mutta sä asut vois sanoa melkein ihan ilmaiseksi vanhempiesi kanssa (on kokemusta tästä)...

    • Kohta täysi-ikäisen

      Muuta hyvä tyttö vanhempiesi luota omaan asuntoon. Ja todista vamnhemmillesi, että pärjäät itse ja myös etsi se asunto itse. Ei täysi-ikäisyys tarkoita sitä, että vastuista voi luistaa ja elämä on pelkkää vapautta. En tosin pysty samaistumaan täysin vanhempiisikaan mutta ehkä taustalla onkin se, että sinä ns. kuorit vaan kermat kakusta?

      Sanoit, että käyt töissä. Maksatko vanhemmillesi kotona asumisesta ja syömisestä? Minä jouduin maksamaan sinun iässäsi. Vanhempiesi ei ehkä kuulu määrät missä sinä aikaasi vietät mutta niin kauan, kun sinulla on avain heidän kotiinsa, heillä on oikeus tietää koska sinä tulet ja menet. Se on jopa kohjteliasta muita asunnossa asuvia kohtaan. Vanhemmillasikin saattaa olla kahdenkeskisiä suunnitelmia, joihin sinä et kuulu.

      Älä leiki enää vauvaa vaan etsi se asunto ja muuta sinne. Välit vanhempiin paranee takuulla. Tai sitten asu elättinä ja noudata talon sääntöjä, eikö niin.

    • ledjliwehjöojeöklj

      monta kertaa olen miettinyt että miksei ihmiset näytä näitä tänne kirjoittamiaan ajatuksia niille vanhemmille/seurustelukumppaneille tai sille joka on ongelman takana..

      Itsekkin oon 19 ja muutin kotoota vajaa vuosi sitten. todettiin äidin kanssa kimpassa että näin parempi ja äiti maksaa ison osan kuluista koska kokee että minun kuitenkin vielä kuuluu saada tukea jotta voin opiskella. Käyn äidin luona siivoamassa ja panostan kouluun ja tämän lisäksi teen töitä. Minullakin on poikaystävä ja meidän seurustelu helpottui huomattavasti muuton jälkeen. jätkä maksaa reilusti osansa kuluista.

      En oikeestaan ymmärrä mitä valitat, jos et ole tyytyväinen: MUUTA. Jos et halua muuttaa niin vanhemmillasi on omassa talossaan oikeus päättää asioista. ei tuo sen kummoisempi ongelma ole. Vanhempasi eivät voi kieltää muuttamasta, enkä usko että kukaan vanhempi haluaa mennä niin pitkäle että menee välit lapseen ja tuleviiin lapsenlapsiin kokonaan.

      Tee enemmän töitä ja itsenäisty..

    • Ei ne kotityöt yms. aikataulut ainakaan helpota omille muuttaessa. Ja niin pitkään kun kotona asuu, kyllä niitä vanhempia on syytä kuunnell, joten kotoonta pois vaan ja vastuuta kantamaan.

    • tätimonica-

      Kuten täällä on jo todettu: kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

      Eivät minunkaan kanssani asuvat lapseni, 18v ja 20v saa mellastaa kuten tykkäävät. Erityisen tärkeä on yösääntö: yörauha pitää olla. Eikä mennä ja tulla miten sattuu huvittamaan. Kaikki asialliset asiat ja muut hommat (=velvollisuudet) pitää hoitaa ennen huvituksia. Näin kun tekee, ei paljon edes jaksa bilettää.. Onneksi silti 20v on muuttamassa omaan asuntoon. Näytin hänelle kädestä pitäen mistä haetaan ja millaista asuntoa, mikä on maksimivuokra mitä HÄN pystyy maksamaan. Pidä mielessä, että olet täysin vapaa valitsemaan itsellisen asumisen, ja maksamisen. Mieti kuinka paljon maksa asunto, sähkö, ruoka, puhtaus, puhelin/netti, ym ym Vertaa sitten sen etuja nykyiseen. Ja päätä kumpi kannattaa tässä vaiheessa elämääsi.

      On hyvin ymmärrettävää, että äitisi haluaa edelleen suojella sinua viinan kiroilta, liikenneonnettomuuksilta ym. Ymmärrät sen, kun kasvat aikuiseksi.

      • Eijuma...

        Sinä tätimonica- olet juuri sellainen holhoava turha tapaus joita ei nuori kaipaa. Eiköhän kuule sinun 20-vuotias osaa ihan itse laskea mihin rahat riittävät. Pakkohan hänen on jos hän aikoo itsenäistyä... Siihen tarvita talousneuvojaa viereen.


    • 17+7

      Taitaa olla aika klassinen tapaus. Ainoa lapsi, äidin tytär ja silmäterä? Tytär aikuistuu, ja äidille iskee se menettämisen pelko ja tyhjän pesän syndrooma= kiukuttelee ja käyttäytyy itse kuin pahempikin kakara. Ja miksi? Koska pelkää, eikä osaa sitä pelkoa sanoiksi pukea.

      Ja mitä tulee 19-vuotiaaseen, lain silmissä aikuiseen tyttäreen? Noh, on mitä ilmeisimmin taloudellisesti vanhemmistaan riippuva, koska muuten olisi jo ottanut ja lähtenyt omilleen. Syy tässäkin=pelko. Miten pärjätä yksin ja omillaan, ja millä rahalla.

      Sinulle aloittaja, mitä voit tehdä? Mitä sinä itse haluat pohjimmiltasi? Asua vielä kotona, vai aloitella sitä omaa ja täysin itsenäistä elämää, myös taloudellisesti? Nämähän ovat vain ja ainoastaan sinun omia valintojasi.

      Jos haluat jäädä kotiin, niin neuvoni olisi seuraava: rehellinen keskusteluyhteys auki molempien vanhempiesi kanssa, sekä äidin, että isän. Kerrot käyväsi töissä? Ota siis sen nuoren aikuisen vastuu, ja ehdota esim. osallistuvasi asumiskuluihin. Tehkää selvät pelisäännöt. Sinä asut vanhempiesi luona=heidän koti ja heidän säännöt, mutta. Sinä maksat osan kustannuksista, joten tällöin myös olet oikeutettu siihen omaan elämään. Tämä vaatii kompromiseeja kummankin taholta, mutta on kuitenkin loppupeleissä järjestelykysymys jos niikseen tulee.

      Toinen vaihtoehto on tosiaan se, että muutat kokonaan omillesi. Et kerro mitään esim. mahdollisista opiskelukuvioista joiden nojalla voisit muuttaa pois kotoa? Oli niin tai näin, niin tämä on se toinen vaihtoehto. Kerrot, että äitisi/vanhempasi eivät anna sinun muuttaa pois kotoa? Laillisesti kun eivät vois sitä estääkkään koska olet täysi-ikäinen, niin tarkoitatko sitten kuitenkin sitä, että eivät "anna" sinun muuttaa pois=eivät tue taloudellisesti?

      Peloilleen kun antaa vallan, niin se estää elämästä. Kuitenkin aivan ja rehellisesti jos sanon, niin aika harva nuori kuitenkaan loppupeleissä ymmärtää mitä se "omillaan" asuminen lopulta tarkoittaa. Jokaikinen kuukausi kun saat miettiä, että miten saat rahasi riittämään vuokraan ja laskuihin, siihen elämiseen yms. niin siinä tulee äkkiä ikävä takaisin kotiin :) Kotona elät ilmaiseksi, ruoka tulee pöytään ilmaiseksi, ja vaikkakin osallistut kotitöihin ja ruuanlaittoon, niin se on häviävän pieni murto-osa siitä, että mitä sitä joutuu tekemään ja miettiin omilla ollessa.

      On kuitenkin totta, että aina niitä vaihtoehtoja ei ole. Joskus perhekuviot voi olla niin täysin tulehtuneita, että se poismuutto on ainoa keino edes jotenkin säilyttää ja ylläpitää perherauha. Puhumattakaan tapauksista, jolloin ne välit katkeavat kokonaan. Itsekin 16-vuotiaana kotoa pois muuttaneena, tiedän omasta kokemuksesta aiheesta yhtä ja toista. Ja nykyisin kun työkseen hoitaa myös tällaisia vastaavia tapauksia, niin onhan tuota nähnyt ja kuullut yhden jos toisenkin tarinan.

      Summasumarum: aloittajalle ja jokaiselle joka vastaavanlaisessa tilanteessa on, niin suosittelen miettimään kerran, kaksi jos kolmekin sitä, että mitä sitä itse loppupeleissä haluaa ja tahtoo. Todellisuus kun on melko usein kylmä suihku niskaan kun ymmärtää, että kuinka paljon se vaatii puhdasta rahaa se omillaan oleminen ja itsenäistyminen. Varsinkin silloin, kun ei voida luottaa siihen isin ja äidin lompakkoon.

      Se on myös vanhemmille kylmä rätti naamalle kun he lopulta tajuvatkin sen, että ei sillä rahalla pysty eikä kykene loputtomiin lastansa/lapsiaan kiristämään ja uhkailemaan. Kyllä tässä maassa keinoja on ja löytyy tukea ja auttaa nuorta aikuista omilleen kasvussa, jos vain on tietoa ja taitoa lähteä itsenäisesti asioista ottamaan selvää. Myös taloudellisesti. 20-vuotta on se ikäraja kun vanhempien tulot menettävät merkityksensä tukien kannalta, mutta kyllä tuota löytyy poikkeustapauksiakin vaikka ja kuinka monta. Siihen riittää syyksi esim. pelkästään se, että nuori kertoo vanhemman/vanhempien potkineen pellolle oman onnensa nojaan.

      • Surullinen19vuotias

        Olemme joka toinen päivä tai joka toinen viikko väleissä ja sitten taas riidellään. Eniten haluaisin, että nuo riidat loppuisivat, mutta en minä mikään ovimattokaan halua olla. Rakastan vanhempiani ja he ovat hyviä vanhempia, mutta mielestäni he tekevät joissain asioissa virheitä (niinkuin jokainen meistä tekee)

        Pois muuttaminen houkuttaisi, mutta toisaalta taas ei. Se olisi niin suuri muutos elämässä. Enkä tarkota siksi koska jääkaappi ei täyty itsestään yms. Vaan sen takia koska kuitenkin oma koti on kullan kallis ja omat vanhemmat ovat rakkaita. En usko että tilanne tulee muuttumaan juuri sen takia koska vanhempani pelkäävät ja ovat todella itsepäisiä... kuten minäkin. Eli joko kestän riitelyä ja asun kotona tai muutan pois...


    • kanukki1

      Äiti muistaa sen päivän kun synnyit. Sen päivän kun menit kouluun ja sen, kun nostit käden lippaan ja lähdit ja sanoit, Rakastan sinua, nähdään.

      Ei ole helppoa nuoren tytön. Vaaroja on paljon ja vaikka onkin poikaystävä, joskus kun vastuksia tulee, ennenaikainen raskaus, rahat loppuu, voi jäädä yksin.

      Olin 16 vuotias. Oli muutettava anopin nurkkaan. Onneksi hän oli ihana ihminen, mutta kadun aina, että kiirehdin nuoruutta, se jäi väliin ja elämättä. Ero oli 8 v kuluttua ja jouduin ne lapset elättämään itse vieraalla maalla.

      Olen neljän tytön äiti.

    • Identiteetti muuttuu

      Vanhemmuuss ja nuorten itsenäistyminen. Murrosikä on kehitysvaihe, jossa nuoren psyykkinen, sosiaalinen ja fyysinen puoli kehittyvät. Nuoren tunteet ailahtelevat, hän etsii omaa identiteettiään.

      Lue lisää Netti-neuvo sivustolla.

      http://www.nettineuvo.fi/index.asp
      ------------

    • cm<cvk<

      Se, että täyttää 18v ei vähennä velvollisuuksia kun asuu vanhempien kotona (olettamus ettet maksa vuokraa kotiin etkä osallistu ruokamenoihin). Vanhempien koti ei ole hotelli, eli vaikka olet 18v, on kohteliasta ilmoittaa vanhemmille esim. ettet tule kotiin töiden jälkeen vaan menet yöksi poikaystävän luo. Ilmaisen asunnon ja ruuan vastineeksi vanhemmat voivat edellyttää siivoamista/ruuanlaittoa yms. Keskustele vanhempiesi kanssa tilanteesta. Olet täysi-ikäinen ja vaikka asut kotona, on sinulla omakin elämä ja valinnat. Silti vanhemmat voivat asettaa ehtoja kotona asumiselle ihan kuten ehtoja on vuokralaisellakin.

    • Joo, sä ootkin joku 4-v tenava, käyttäytymisesi sen todistaa. Ei ton ikäinen oo mikä-än aikuinen.....vauva olet vielä......
      Ole onnellinen, kun sun vanhemmat välittää susta, on olemassa vanhempia, jotka ei välitä jälkikasvustaan tipan vertaa, vaan antaa heidän törttöillä ostarilla ja kaupungil-la, kiusata muita syyttömiä..........kokemusta on tuollaisista sekopäistä......
      En mäkään aikoinani ollut kuin muutaman kerran jonkun tylsän ns. kaverin luona yö-tä.......ja tottakai toisen vanhemmat on kotona, kun menet yöksi sinne, ei siinä ole mi -tään pahaa......
      Muuta sitten kotoasi pois. Itse jouduin muuttamaan ollessani 24-v, ja nyt kohta 15-vuotta olen lillunut tässä läävässä, sekopäisten ja hullujen keskellä, mutta on sentä-än asunto......ei oo kukaan vaakkumassa, mitä saa tehdä ja mitä ei......ja onhan tääl- läkin asuinalueella järjestyssääntöjä, jotka koskevat jokaista asukasta ja muita hei-dän omaisiaan ja ystäviään yms........mutta jotkut täällä luulevat, että ne ei koske hei-tä, ja onhan täällä myös jokunen lapsiperhekin......ja muutama asunto on jopa tyhjä täällä.......
      On sun äitisi ihan kunnon ihminen, kun noin sanoo......muistelen, kun olin itse ton ikä -nen.......kannattaa kuunnella, vaikka ne kuulostaisikin ton ikäisen korvissa ihan hul-lulta.......en olisi edes halunnut silloin muuttaa pois kotoa, mutta he pakottivat. Onpa-han edes oma rauha nyt......... En mä töiden jälkeen yleensä mene kotiin, jään het-keksi kaupungille, kun se työ on siellä, nyt on kesäloma sieltä ja pian jatkuu taas ja asun toisella paikkakunnalla. Kuljen bussilla matkat, ja he maksavat matkat.
      Joo, mäkin HALUAN parempaa palkkaa......en saa.....mäkin HALUAN ja haluan....... Mitäs äitisi haluaa ? Oletko ajatellut sitä ? Tuskin. Et asu siellä jätkäkamusi luona, päinvastoin ! Ja en mäkään tykkää siivota niin omassa, kuin vanhempieni luona olles -sani, mutta pakko se on.......tosin imuroinnista tykkään.......
      Vanhempasi välittävät susta oikeasti, ettet joudu pahan pauloihin esim. huumeisiin... Ja ei meillä ainakaan ollut koskaan mitään kotiintuloaikoja, onhan mulla toki yksi iso-siskokin......he kun LUOTTIVAT meihin........
      Piristy nyt.

      • White trash?

        Siis hetkinen... Olit 24v kun JOUDUIT muuttamaan kotoa pois? Ja nyt olet asunut jossain läävässä 15 vuotta, eli olet 39-vuotias, ja kirjoitat kuin jokin angstinen 15-vuotias? Mikähän sunkin tarinasi oikein on... Haistan päihdeongelmia, au-lapsia ym valkoisen roskaväen touhua.

        Tällä palstalla ei muuten tarvitse laittaa väliviivaa, vaikka rivin päätteeksi sana jäisikin kesken. Kyllä tuo rivittää ja kokoaa sanat ihan itsekseen. Eikä jokainen lause ja virke pääty viiteen kuuteen pisteeseen tähän tapaan.......... Riittää ihan kun nakkaat yhden pisteen. On tainnut peruskoulutkin jäädä käymättä, tekstistä päätellen, ja nyt neuvot jotakuta joka vasta suunnittelee kotoa muuttamista. Sillä lailla!


    • tilaa tästä

      Aloittajan viestistä paistaa läpi, että hän on vielä nuori ja kokematon - myös aika sinisilmäinen elämän realiteettejä kohtaan. Noh, pata kattilaa soimaa, niin mäkin olin alle parikymppisenä ihan kakara vielä vaikka itse suuresti muuta kuvittelinkin. Siperia opettaa, aloittajaakin vielä jossain vaiheessa. Sitä odotellessa voi kuitenkin tuntua välillä vähän keljulta.

      Sopeudu talon sääntöihin tai muuta pois, ei siinä sen kummempaa.

    • khtiohft

      Kakspiippunen juttu...
      Totta on se että niin kauan kun asut heidän kattonsa alla, talon säännöt koskevat sinu kotitöineen.. ei se ikä vapauta niin että koti muuttuu ilmaiseksi hotelliksi.
      Mutta joo... baarissa käyntiä ja poikaystäviä he eivät voi rajoittaa.

      Ratkaisu on että muutat omiin nurkkiisi ja itsenäistyt. Kyllämolet jo sen ikänen että on jo aikakin lähteä elämään omaa elämää.

    • Destruktiivi Tiivi

      Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt!

    • ...

      En käynyt missään baareissa ennen kuin täytin 23, vaikka olen asunut 16-vuotiaasta omillani. Ei kyl kadutakkaan.

    • Teinille potku

      Tottahan maksat vuokraa kotiin, tai ruokarahaa. Jos et, vanhemmat on ihan oikeassa. He elättää sinua ja silloin voi myös hallita. Jos jo aikuista lasta pitää elättää kotona, ja hyysätä jopa niin, ettei kotitöitäkään tehtäisi, vähin on määrätä, mitä voi kotona asuen tehdä.

      Eli oikeasti taidat olla se teini, ei ehkä 4 vuotias, mutta 14 vuotias. Elämä kivaa, riehutaan ja leikitään, ei vastuita, ei ruokarahaa, ei maksua asunnosta, ei pyykinpesua, ei sähkölaskuja, puhelimen maksuja, nettiliittymän laskuja, bussilaskuja.

      Eli muuta pois, hanki itse oma elanto ja elä kotona kuten haluat.
      Itse muutin pois mahdollisimman pian, vaikka ei olisi "vaadittu vanhemmilta".

    • äiti 85

      Itse olin sun ikäisenä jo ollut vuoden naimisissa ja odotin ekaa lastani. Kävin silloin myös töissä. Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin odotan neljättä lastani. Kyllä niitä kotitöitä omassakin kodissa riittää, hyvä niitä on jonkinverran tehdä kaikkien. Ja oma 7 veenikin tekee muutamia hommia viikkorahaa vastaa. Äitini välillä odotteli että muuttaisin pois muutama vuosi ennen kuin niin kävi ja harmitteli miksi kahden aikuisen pitää asua samassa kodissa. Ihan tyytyväinen olin ratkaisuuni ja hyvin osannut hommani hoitaa. Ja olen ihan tavallinen tamperelainen, korpea ikinä juuri nähnytkään. Vaikea kuvitella että haluaisin omienkaan lasteni täysi-ikäisinä enää pitkään kotona asuvan, kyllä jotain tulevaisuuden suunnitelmia pitäisi olla.

      • KIITOS!! vihdoin ensimmäinen TERVEJÄRKISEN oloinen kommentti,,,,en mäkään halua jälkikasvuni roikkuvan täällä ikää kaikkea, maailmalle vaan, olen kasvattanut kestävä siivet =)


    • kolmen 17-23v äiti

      Olet jo täysi-ikäinen ja teet itse elämääsi koskevat päätökset. Mutta kun asut vanhempiesi luona, on elettävä talon tavoilla. Se päättää, joka maksaa.

      Suositteleisin, että muuta pois kotoa ja itsenäisty.

    • sinkku 4

      muuta pois himasta ja aloita uus eläma hommaa oma asunto ja kato miten menee ennen kuin muutat saman katon alle ettei tarvi pettyy åijät on kusetettanu mua ensin hurmataan seksillä ja sit puotetaan maan pinnalled erojenmestari

    • vanhempi suah

      Öööh tottakai sinun pitää tehdä kotitöitä,jos vanhempasi sitä vaativat. He kuitenkin maksavat asumisesi.Turha kitistä. Asut vanhempiesi talossa ja olet kuitenkin jo täysi ikäinen ,he saavat todellakin määrätä talon tavat. Jos et ole tyytyväinen.Muuta pois:)

    • Kaksi parempi

      Olet aikuinen ja sinun kannattaisi jo muuttaa pois kotoa jos olet töissä opiskeletkin. Itse muutin omaan kotiin 19-vuotiaana ja kävin töissä. Et ole liian nuori. Rahasi riittävät ja onhan tukiakin asumiseen. Välit vanhempiin paranevat eivätkä vahdi joka askelta. Kotityöt kuuluvat sinulle kun vielä asut vanhempiesi kanssa. Olen pärjännyt niin pärjäät sinäkin jos hyvä työ. Onnellista jatkoa sinulle ja poikaystävällesi.

    • ldjfkdhfkls83

      Hmm...En tarkoita olla törkeä tai muuta, mutta asunnon etsiminen ym. kuuluu kyllä jo täysi-ikäisenä osata hoitaa ihan itse. Vanhemmat eivät ole valvollisia hoitamaan sua enää.

      Ja meillä oli ainakin sellainen sääntö että äiti sanoi että niin kauan kun asun heidän katon allaan elän heidän sääntöjen mukaan. Mikä oli ihan oikein ja kohtuullista. Silloin kuuluu maksaa myös osa vuokrasta, ruuasta ja tehdä muitakin kotitöitä, mitkä kuuluu myös silloin ohjelmaan jos asuu yksin!

      En ole vanhempien apua tarvinnut. Muutin kotoa 18,6 vuotiaana ja etsin asunnon itse ja hoidin kaiken muunkin itse. Vanhemmat olivat opettaneet jo teininä että mitä elämään täysi-ikäisenä kuuluuu ja miten hoidan asiani.

      Joskus kinkkisessä paikassa soitan vanhemmille ja kysyn neuvoa että miten esim.joku asia kannattaisi hoitaa helpoiten jos on usea vaihtoehto. Ja elämään kuuluu itse virheiden tekeminen, yleensä sitä kautta oppii:)!

      Tsemppiä aikuisuuden kasvuun!
      Ja kunnioita vanhempiasi jotka sut on kasvattanut.

    • muuta tollo pois

      ÄLÄ VALITA: Jos on teinillä noin rankkaa NIIN MUUTA POIS KOTOA!!! Niin helppoa se on!!! Et voi olla noin avuton 19v joka asuu kotona??!

    • koduonparim

      Hui, aika hirveää, että joutuu kotona tekemäänkin jotain! Tietysti teet kotona kotitöitä, ei pitäisi olla iso vaiva.
      Itse olen asunut yksin kolme vuotta ja olen nyt 19-vuotias. Muutin ulkomaille puoli vuotta sitten. Kyllä se vaan on niin helppoa asua kotona, usko pois, ei kannata kiirehtiä minnekään. Yksin kun asuu, se ei ole vain pyykinpesua ja kaupassa käymistä. Vaikeinta se on henkinen puoli. Jos asut yksin ja tulee murheita, kukaan ei ole kuuntelemassa. Jos pesukone hajoaa ja lattia tulvii, olet yksin. Jos joku yrittää murtautua asuntoosi, olet yksin. Jos olet rahaton, niin eipä mennä avaamaan täyttä jääkaappia, jonka äiti on täyttänyt.

      Vanhempani ovat auttaneet minua paljon. Ensimmäisenä vuotena kun olin vain 16, antoivat mulle 300-400e kuussa rahaa elämiseen (opintotuella maksoin vuokran). Ja muutin vieläpä huvin vuoksi, koska halusin erikoislukioon. Nykyään auttavat aina kun tarve vaatiin. Auttoivat ulkomaille muutossakin vaikka reissu kustansi melkein 1000 euroa ja lomaa se ei heille ollut. Tietysti kaikki asunnon hankkimiset sun muut hoidin itse jo silloin 16-vuotiaana, eipä siinä nyt mitään vaikeaa olekaan. Jos menen käymään vanhempien luona, autan todellakin kotitöissä, sillä se on vähintä mitä voin tehdä.

      Voit tietysti muuttaa kotoa jos töitä saat (mahdollisten opiskelujen ohelle).
      Äitisi kieltämättä kuulostaa vähän erikoiselta. Minulta ei koskaan kielletty alkoholia, vaikka olin 15. Jännä juttu, että meidän perheessä sitä juodaan silti vähän. Olen käynyt kerran baarissa sen 1,5 vuoden aikana kun ikää on ollut. Kotiintuloaikojakaan ei ole koskaan ollut, mutta silti olen tullut aina ihmisten aikaan kotiin. Se on se luottamus! Olen itsenäinen ollut jo ihan pienestä asti, itsepäiseksikin joku sanoi. Se ei kuitenkaan ole rikkonut välejämme. Soitan äidilleni päivittäin ja juoruillaan maailman menosta ja sen sellaista.

      Minulla on myös samanikäinen kaveri, jonka äiti kuulostaa samalta kuin omasi. Hän ei saanut tulla luokseni yöksi edes silloin, kun olimme naapureita! Eikä ihme - kerran vanhemmat ilmestyivät oveni taakse ja kysyivät Kaisaa, joka oli valehdellut äidilleen olevan kanssani. Oikeasti oli treffeilla somalimiehen kanssa. Ja taas: se on se luottamus!

    • Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto...

    • höpöhöpöti

      muuta pois kotoa, äläkä valita !
      17-vuotiaana on kotoa lähetty, ja silti äiti ottaa aina avosylin vastaan.
      Itsenäistykää nuoret ihmiset, eikait se oo muija eikä mikään jos asuu ton ikäisenä kotona, ainakaan pohjosessa!

    • 37-vuotias "lapsi"

      Minä olen 37-vuotias ja edelleen vanhempani kohtelevat minua kuin teini-ikäistä tai pientä lasta. Minunkin lapsuudenkotini on "pökköperällä", ja siellä vanhempani edelleen asuvat. Tuntuu että siellä metsän keskellä ihmiset eivät kertakaikkiaan aikuistu ja kypsy niinkuin kaupungeissa asuvat, eivät ime vaikutteita ja kasva ihmisinä.

      Kun käymme perheeni kanssa vanhempieni luona, niin en kertakaikkiaan pysty olemaan siellä kuin max 2 päivää. Olemme niin erilaisia, että yhteisiä puheenaiheita ei ole (vanhempani ovat suoraansanoen aika juntteja ja sivistymättömiä) ja jos heidän kanssaan rohkenee olla jostain asiasta eri mieltä, niin isäni sanoo minulle -lähes nelikymppiselle- että "älä viisastele" tai "sssshhhht!!" kuin 5-vuotiaalle. Onko sitten ihme, ettemme käy siellä kuin pari-kolme kertaa vuodessa, ihan lastenlasten takia... Lapset toki viettävät mummolassa keskenään aikaa kesällä ja jouluna pidempään, mutta me vanhemmat kurvaamme tiehemme viimeistään kahden yön jälkeen.

      Minä asuin vanhempieni kodissa 20-vuotiaaksi saakka. Siihen asti minulle hoettiin ja aivopestiin että "et sä tule pärjäämään", "turhaan lähdet sinne maailmalle polttamaan perskarvasi, maitojunalla tulet kuitenkin takaisin" jne. Kas kummaa, kun sain viimein jalat alleni, niin olen pärjännyt! Vanhempani ovat aina olleet kauhuissaan, kun suuntasin ensitöikseni ulkomaille joksikin aikaa asumaan ja työskentelemään, ja kotimaassa olen aina pyrkinyt suuriin kaupunkeihin asumaan,opiskelemaan ja työskentelemään. Heidän mielestään pitäisi vissiin asua siellä pökköperällä ja raportoida kaikki tekemiseni heille, että pääsisivät arvostelemaan. Koska sitä he ovat kovia tekemään, voi pojat...

      Kun aloin odottaa esikoistani, olin jo lähes kolmenkymmenen, mutta äiti otti asiakseen soittaa päivittäin ensimmäiset puoli vuotta ja haukkua miten tyhmä olen kun hankkiuduin raskaaksi, ja ettemme mieheni kanssa tule pärjäämään lapsen kanssa, emmekä saa rahoja kumminkaan riittämään. Jokainen puhelu päättyi minun itkuuni. Kun vauva syntyi, niin kelkka kääntyi kummasti (ensimmäinen lapsenlapsi) ja heistä oli paljon apua, plus lapsenlapsi on saanut valtavasti rahaa ja kaikkea muutakin mitä on halunnut tähän päivään asti. Sitä olen itse kritisoinut, koska yritän opettaa lapsille, ettei mikään tässä maailmassa tule ilmaiseksi.

      Kun olen muutaman kerran vaihtanut työpaikkaa (haastavampiin ja isompipalkkaisiin), niin äiti on louskuttanut että olen HULLU kun lähden VAKITUISESTA työpaikasta, ja että mistä tiedän että pärjään siinä uudessa paikassa. Huoh, ihan turha selittää, että lähes jokainen duunipaikka vakinaistetaan 2-4kk sisällä, ja ettei kukaan tänä päivänä ole samassa duunipaikassa eläkeikään asti.

      Esimerkkejä riittäisi, mutta yritän vain sanoa, että on niitä hankalia vanhempia muillakin. Minua loukkaa suunnattomasti oman isäni näkemys, että olen vieläkin pikkukakara ja etteikö kanssani voisi keskustella kuin toisen aikuisen kanssa. Hän on jotenkin katkera siitä, että minulla on ollut mahdollisuus opiskella ja elää suht helppoa elämää, verrattuna häneen itseensä.

      Voin sanoa suoraan, että en pidä omista vanhemmistani. Itse olen yrittänyt olla hyvä tytär ja tehdä heidät ylpeiksi, mutta ilmeisesti mikään ei riitä, enkä ole koskaan heidän silmissään aikuinen.

    • kkk

      siis mikä meni vikaan ?

      niin kauan kun asut kotona, sun tulee noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. haluaisitko, että jos muutat omaan kotiin, niin ne tulis häiritseen sun elämää? sotkeen, vinkuun ruokaa, oleen kiittämättömiä, juokseen menoilla yömyöhään siten häiriten sun yöunia?

      muuta pois sieltä, saat itse ladella sääntösi.

    • ainokaisen äiti

      Sori nyt, odotat varmaan jotain muuta, mutta en minäkään halua että nyrpeä ja vastahankainen tyttäreni asuu enää kotona, hän on varmaan suurinpiirtein ikäisesi, täyttää syksyllä 20 v ja asunut poissa kotoa nyt parisen vuotta.
      En jaksa passata enkä pyydellä apuakaan, elämä alkoi olla yhtä tahtojen taistelua joka asiassa. Poikaystävän vanhemmat eivät hyväksyneet muuttoa heille joten auttelen jonkun verran tytärtä vuokranmaksussa ja joskus vien kassin peruselintarvikkeita, rahaa en anna koskaan sillä en maksa kenenkään biletyksiä.
      Tilanteemme sikäli erilainen että olen ainoa vanhempi.
      Tytön muutettua vaihdoin pienempään asuntoon jossa viihdyn hyvin ja vuokrassa säästyvällä rahalla juuri tyttöä auttelenkin. Välimme ovat hyvät, olemme kaksi aikuista naista, enimmän aikaa:) Näin siis meillä, rohkeutta sinullekin!

    • tuttu juttu

      Itse olen kokenut aivan samaa. Tässä hypin riemusta, kun sain kavereiden kanssa opiskelija-asunnon ja kohta muutamme. Vanhempien tulisi ymmärtää kuinka äärimmäisen ahdistavaa ja turhauttavaa tämmöinen voi olla.

    • erämän

      No mikset sitten muuta pois vanhempiesi luota? Kun kerran olet 19 v, etkä 4 v kuten itse sanot ja sinulla on työpaikkakin. Minulle vanhemmat, tai oikeastaan toinen heistä aikoinaan katseli nenenvartta pitkin lähtöäni ja sanoi että katsotaan kuinka kauan menee että tulen häntäkoipien välissä takaisin. Käskin haistaa sitä itteään. Toivottavasti teillä ja monilla muilla se kotoa lähtö sujuu asiallisemmin. Itse en tosin ole esim. yöksi kertaakaan suostunut jäämään jo periaatteestakaan vanhempieni luokse sen jälkeen kun sieltä muutin.

      • 37-vuotias "lapsi"

        Voi kun tämä kuulosti samalta kuin oma tarinani ylempänä. Mikähän siinä on, että jotkut vanhemmat maalaavat piruja seinille "et tule pärjäämään, häntä koipien välissä palaat takaisin"? Omat vanhempani olivat juuri tuollaisia. Eivätkö he halunneet minun pärjäävän, vai eivätkö vain osanneet suhtautua aikuistuvaan lapseen oikein? Olen sitä joskus heiltä kysellytkin, mutta hehän eivät omasta mielestään ole virheitä tehneet, eivätkä koskaan pahasti sanoneet. Ja kun sitä keskustelua on yrittänyt jatkaa ja muistutella että mitä olettekaan sanoneet, niin vastauksena on ollut isän murahdus "älä viisastele!!" tai "joojoojoojoo, nykypäivän kakarat on niin helpolla päässeet, ei tarvitse tulla aukomaan päätä".

        Kun olin muuttanut pois kotoa, silloin parikymppisenä, niin meillä oli isän kanssa välit melkein kokonaan poikki nelisen vuotta. Hän ei uskonut minun pärjäävän omillani tai opiskeluissani, enkä minä halunnut pitää yhteyttä ihmiseen, joka ei uskonut minuun. Myöhemminkin välit olivat etäiset, eikä niitä puheenaiheita ollut. Välimme alkoivat pikkuhiljaa parantua vasta kun olin hyvän matkaa yli kolmenkymmenen. Silti hän ei vieläkään näe minua aikuisena ihmisenä, vaan sinä uhmakkaana ja omat vahvat mielipiteet omaavana, hankalana nuorena, joka joskus olin (toki olen perusluonteeltani edelleen samanlainen, joskin ikävuodet ovat pehmentäneet särmiä).


      • 49-vuotias 'lapsi'
        37-vuotias "lapsi" kirjoitti:

        Voi kun tämä kuulosti samalta kuin oma tarinani ylempänä. Mikähän siinä on, että jotkut vanhemmat maalaavat piruja seinille "et tule pärjäämään, häntä koipien välissä palaat takaisin"? Omat vanhempani olivat juuri tuollaisia. Eivätkö he halunneet minun pärjäävän, vai eivätkö vain osanneet suhtautua aikuistuvaan lapseen oikein? Olen sitä joskus heiltä kysellytkin, mutta hehän eivät omasta mielestään ole virheitä tehneet, eivätkä koskaan pahasti sanoneet. Ja kun sitä keskustelua on yrittänyt jatkaa ja muistutella että mitä olettekaan sanoneet, niin vastauksena on ollut isän murahdus "älä viisastele!!" tai "joojoojoojoo, nykypäivän kakarat on niin helpolla päässeet, ei tarvitse tulla aukomaan päätä".

        Kun olin muuttanut pois kotoa, silloin parikymppisenä, niin meillä oli isän kanssa välit melkein kokonaan poikki nelisen vuotta. Hän ei uskonut minun pärjäävän omillani tai opiskeluissani, enkä minä halunnut pitää yhteyttä ihmiseen, joka ei uskonut minuun. Myöhemminkin välit olivat etäiset, eikä niitä puheenaiheita ollut. Välimme alkoivat pikkuhiljaa parantua vasta kun olin hyvän matkaa yli kolmenkymmenen. Silti hän ei vieläkään näe minua aikuisena ihmisenä, vaan sinä uhmakkaana ja omat vahvat mielipiteet omaavana, hankalana nuorena, joka joskus olin (toki olen perusluonteeltani edelleen samanlainen, joskin ikävuodet ovat pehmentäneet särmiä).

        Mikä teitä oikein vaivaa lapset? Miksi vanhemman tokaisu "et tule pärjäämään, häntä koipien välissä palaat takaisin" pitää ottaa niin järjettömän vakavasti? Uskoisin sillä tarkoitettavan jotakuinkin samaa kuin äitini sanoi minulle muuttaessani pois kaksikymppisenä "Voit tulla takaisin, koska haluat", isä oli samaa mieltä. Ei vanhemmille, etenkään superhuolehtija- äidilleni todellakaan nuorimmaisen kotoa muutto ollut helppo juttu. Etenkään, kun hänet laitettiin maalaistalosta aikoinaan maailmalle 16-vuotiaana. Etenkin, kun oli siihen asti huolehtinut nuoremmista sisaristaan aivan pienestä pitäen.

        Vanhempien epävarmuus lastensa pärjäämisestä omillaan on ihan normaalia, jopa suotavaa. Ihan yhtä hyvä vaihtoehto, ellei parempikin kuin se, että vanhempi uskoo ja luottaa lapsensa pärjäävän täydellisesti aivan kaikessa. Sitten lapsella alkaakin mennä kaikki alamäkeen. Ei saadakaan jatko-opintopaikkaa, masennutaan. Joudutaan vääriin kaveripiireihin, tai eristäydytään kokonaan. Otetaan järjettömästi velkaa, pikavippejä tms. Ts. hyvin nuorena kotoa pois muuttava nuori on vielä monen valinnan edessä. Vaikka vanhempien "kannustavat" kommentit saattavat tuntua kovin typeriltä ja tylyiltä, niin niissä on kuitenkin aina ideaa sen verran, että ne saavat nuoren ajattelemaan.

        Olen aivan vakuuttunut siitä "37-vuotias "lapsi"", että sinunkin vanhempasi olivat vilpittömiä sanoessaan "eivätkä koskaan pahasti sanoneet". Se mitä virheisiin tulee, jokainen tekee virheitä, vaikka tekee ja yrittää parhaansa. Näin on sekä vanhemmilla että lapsilla sukupolvesta toiseen.

        Oma 16-vuotiaana kotoaan muuttanut äitini, nyt 85v, huolehtii edelleen minusta ja minun lapsistani sen minkä kykenee, yhä turhan paljon ja liikaa. Nykyisin se on vain hauskaa, vaikka nuorena ärsyttikin.


      • 50v. lapsi
        49-vuotias 'lapsi' kirjoitti:

        Mikä teitä oikein vaivaa lapset? Miksi vanhemman tokaisu "et tule pärjäämään, häntä koipien välissä palaat takaisin" pitää ottaa niin järjettömän vakavasti? Uskoisin sillä tarkoitettavan jotakuinkin samaa kuin äitini sanoi minulle muuttaessani pois kaksikymppisenä "Voit tulla takaisin, koska haluat", isä oli samaa mieltä. Ei vanhemmille, etenkään superhuolehtija- äidilleni todellakaan nuorimmaisen kotoa muutto ollut helppo juttu. Etenkään, kun hänet laitettiin maalaistalosta aikoinaan maailmalle 16-vuotiaana. Etenkin, kun oli siihen asti huolehtinut nuoremmista sisaristaan aivan pienestä pitäen.

        Vanhempien epävarmuus lastensa pärjäämisestä omillaan on ihan normaalia, jopa suotavaa. Ihan yhtä hyvä vaihtoehto, ellei parempikin kuin se, että vanhempi uskoo ja luottaa lapsensa pärjäävän täydellisesti aivan kaikessa. Sitten lapsella alkaakin mennä kaikki alamäkeen. Ei saadakaan jatko-opintopaikkaa, masennutaan. Joudutaan vääriin kaveripiireihin, tai eristäydytään kokonaan. Otetaan järjettömästi velkaa, pikavippejä tms. Ts. hyvin nuorena kotoa pois muuttava nuori on vielä monen valinnan edessä. Vaikka vanhempien "kannustavat" kommentit saattavat tuntua kovin typeriltä ja tylyiltä, niin niissä on kuitenkin aina ideaa sen verran, että ne saavat nuoren ajattelemaan.

        Olen aivan vakuuttunut siitä "37-vuotias "lapsi"", että sinunkin vanhempasi olivat vilpittömiä sanoessaan "eivätkä koskaan pahasti sanoneet". Se mitä virheisiin tulee, jokainen tekee virheitä, vaikka tekee ja yrittää parhaansa. Näin on sekä vanhemmilla että lapsilla sukupolvesta toiseen.

        Oma 16-vuotiaana kotoaan muuttanut äitini, nyt 85v, huolehtii edelleen minusta ja minun lapsistani sen minkä kykenee, yhä turhan paljon ja liikaa. Nykyisin se on vain hauskaa, vaikka nuorena ärsyttikin.

        Isoäitini lähetettiin aikoinaan pois kotoa pikkupiiaksi 9-vuotiaana, koska kotona oli paljon lapsia, eikä ollut varaa elättää kaikkia.

        Äitini piti lähteä keskikoulun jälkeen 15v. töihin, kun piti elättää pikkusisaria (isä kaatui jatkosodassa).

        Minä löysin mieheni liian nuorena, 17v., jäi lukiokin kesken, kun alkoi lapsia tulemaan.

        Tyttäreni etsivät vielä itseään,vaihtaneet parisuhteitaan. He ovat muuttaneet pois kotoa opiskelemaan jo alle 20v, mutta ihan kypsinä aikuisina. Luotan heihin.


    • vieras2436459+

      Miksi asut kotona?

      Olet täysi-ikäinen, sinulla on työ ja kaikki edellytykset selvitä.

      On ihan selvä juttu, että jos asut vanhempiesi luona, olet heidän kattonsa alla ja heidän säännöillään. Ilmeisesti vanhempasi jollain lailla toivovat sinun muuttavan kotoa jos haluat elää aikuisen elämää.

      Siivoaminen, koulu ja työt kuuluvat elämään myös omillaan asuen. Silloin saa vapauksia kutsua yövieraita, riekkua baarissa jne, mennä ja tulla miten mielii, mutta myös pitää huolehtia itse laskut, ostaa vessapaperia ja tiskata astiansa.

    • Kokis palkallako?

      Palstapuppugeneraattorit taas vauhdissa.

    • Kolmen äityli...

      Mielipiteeni kolmen jo aikuisen lapsen äitinä:

      Jos olet aikuinen, teet kolmasosan kotitöistä ja osallistut kodin ylläpitokustannuksiin suhteessa palkkaasi nähden. Ellet, joudut noudattamaan niitä sääntöjä, mitä elättäjäsi laativat. Jos ne eivät sinulle sovi, kannattaa etsiä oma asunto ja alkaa elämään itsenäistä elämää.

      Se, että vanhempasi uhkailevat muutollasi, on ehkä lapsellista, mutta aikuiset voivat olla hyvinkin lapsellisia ja kehittymättömiä. Se tulee vain ymmärtää, tuskin vanhempasi kovin paljoa muuttuvat. Eli sinun on muututtava tai muutettava.

      On täysin normaalia, että vanhemmat haluavat lapsensa itsenäistyvän mutta sinun vanhempiesi tapa se osoittaa, ei ole paras mahdollinen.

      Ylikontrollointi on sekä välittämistä että epävarmuutta, usein vanhemman omaa perusturvatunteen vähyyttä.

    • Muorix5

      Luulen, että yksi asia on ainakin selvä, että sun äiti on totaalisen väsynyt siihen, että sinä ja poikaystäväsi olette teillä jatkuvasti. Äitisi ei vaan osaa sanoa sitä tai pelkää, että karkoittaa sinut vieläkin kaemmaksi. Sanon suoraan, että koska seurustelet noinkin tiiviisti, on aika etsiä oma koti, missä voi leikkiä niitä omia kotileikkejä. Äitisi kyllä sopeutuu siihen ja uskon, että suhteenne sen myötä tulee paremmaksi.
      Se kokkaaminen ja siivoaminen kuuluu aikuiseen elämään.

      • Kauris -62

        Vaihdevuodet voi olla ja sitt muutakin terveydellistä ongelmaa, jota nuoret ei ymmärrä ennenkuin omalla kohdalla..


    • muuta pois

      Koska asut kuitenki vanhempiesi luona, et voi tehdä ihan mitä lystää. Eivät vanhempasikaan voi. Ehkä olet sitten ikäistäsi lapsellisempi, koska asut vielä kotona. Ei ole mitenkään mukavaa, että lapsen poika/tyttökaveri hengailee siinä, missä vanhemmat asuu. Se on vähän kiusallistakin. Kotihan on vanhempien ja he ovat siitä vastuussa. Siis kodistaan. Ja ehkä sitten olis iparas että muutat sieltä kotoa, jos mielstäsi olet aikuinen, niin ota sitten myös vastuu asumisestasi.

      Sitten kun astu itseksesi, havaitset, että sinä myös haluat määrät kodistasi, ketä siellä kulkee ja yöpyy.Jokainen haluaa itse määritellä kotinsa säännöt. Aikuiset lapset, jotak vielä asuu isä nja äidin kanssa, eivtä omista sitä kotia ja joutuvat ottamaan huomioon vanhempiensa säännöt ja rajoitukset. Jos kotona on vaikeaa, kyllä pitäisi ymmärtää lähteä itsenäiseen asumiseen.

      Eihän se ole oikein että kodista ottaa vain hyvät puolet ja jättää ne vastuut vanhemmille. Kyllä täysi-ikäisen pitää osata itsenäistyä riitelemättä. On ihme että aikuinen ihminen ei älyä hommata omaa asuntoa, vaan vanhempien pitää sanoa se.

      Siis äitisi sanoo, että muuta pois kotoa ja sinä vain olet siinä riitelemässä. Koska olet jo 19, olet täysi-ikäienn ja vanhemmillasi ei ole mitään velvollisuustta pitää sinua ja hengailevaa poikaystävääsi kodissaa. On aloittaja rasittava ja ymmärtämätön lapsi. Ja tosi lapsekas, ellei osaa ottaa vastuuta itsestään ja asumisestaan. Muuta sen poikaystäväsi kanssa omaan kämppään, ettei vanhempien tarvi elättää. Nuoret ihmsiet ovat tosi ymmärtämättömiä. Ostaan vaatia ja hokea että on oikeus, mutta ei osata ajatellaa että on myös velvollisuuksia.

      • muuta pois

        Anteeksi useat kirjoitusvirheet. Yritin kirjoittaa sokkona, ei ihan täydellistä jälkeä...


      • Eräs äiti

        Erinomaisesti kirjoitettu, "muuta pois". Juuri tuo oman kodin yksityisyyden määrääminen on minullekin iso asia.

        En pidä hirveästi edes siitä, jos 12-vuotias tyttäreni tuo joka päivä lauman kavereitaan mukanaan. Tytöt sitten levittäytyvät pitkin olkkaria ja keittiötä, ja tuntuu ettei saa olla rauhassa omassa kodissaan. Olenkin tehnyt tiukat säännöt, että kavereiden kanssa ollaan ulkona tai visusti omassa huoneessa, enkä tosiaan ala enää katsomaan sellaista mitä aiemmin, että töistä tullessani keittiössä on porukalla kokattu tai leivottu jotain ja jäljet on siivoamatta. Tai etten itse mahdu työpäivän jälkeen sohvalle, kun sen on vallannut 4-5 tytön ryhmä, joka ei välttämättä edes tervehdi kaverinsa äitiä, ja heidän ulkovaatteensa ja jalkineensa ympäri huushollia.

        Puhumattakaan siitä, että joskus 5-6 vuoden päästä tuon saman tytön poikakaveri loisisi meillä, makaisi sohvalla, istuisi ruokapöydässä harva se päivä jne. Ei kiitos!


    • nössö19-vnössö

      Vitun nössö, joko teet työtä tai maksat rahalla asumisesi. Heillä ei ole mitään vastuuta hoitaa sinua enään. Sinä et todellakaan ole aikuinen. Haluat vain juhlia baarissa ja käyttää kaikki rahasi ja aikasi hemmotteluun ja odotat että vanhempasi maksavat kattosi ja ruokasi. Tosi nössöä. Ootko varma että et ole 1,9vuotias? Kun väität olevasi 19v.

    • Joonas.

      Mutsi heitti mut pihalle vähän ennen kuin täytin 19, eli vähän yli neljä vuotta sitten. paljon helpompaa ollut elämä sen jälkeen. Muuta pois tai lopeta valittaminen.

    • Muuta pois kotoa

    • kyllä sä pystyt

      Kerrotko ap. koko totuuden.. mulla on sun ikänen sisko ja sillä on aspergeri,, vanhemmat on sanotaanko VÄHÄN enemmän suojelevaisempia sitä kohtaan ku esm. mua kohtaan aikanaan olivat. Meinaan ei ole kovin tervettä vanhemmilta jos olet tavallinen nuoriaikuinen pitää sua kotona. Itse muutn jo 16v, pois kotoa.. ei ollu helppoo mut en ole kuitenkaan koskaan katunut ratkaisua. Kannattaa ottaa nyt ne siivet käyttöön ja lähtä. Vain siinä tapauksessa että olet ns. Ernu ( =erityisnuori) ymmärrän tuon holhoamisen.

    • .Herz

      Olet kakara niin pitkään kun loisit vanhempiesi nurkissa. En ymmärrä, miksei 19-vuotias työssä käyvä nuori nainen asu omillaan.

    • jrte55

      katkaise napanuora ja hommaa oma koti. Sitten voit tulla ja mennä miten haluat. Onhan se kamalaa jos kotona pitää siivota tai noudattaa kotiintuloaikoja. Kyllä minä ainakin olisin saman katon alla asuvasta lapsestani huolissani ja odottelisin yömyöhään kotiin, jos mitään ei kuulu. Jos se ärsyttää niin täysi-ikäisenähän sulla on oikeus ihan omaan lukaaliin ja pois mamman ja papan kukkarolta roikkumasta :D Jos he yhä silloinkin yrittävät määrätä elämääsi, sitten se on kummallista.

    • aisivi

      Sehän on ihan luonnollista että nuori muuttaa omilleen. Eikä sinne tarvitse riidan kanssa lähteä. Keskustelu olisi paras asia mitä voisit tehdä. Ne baareissa istumiset kannattaisi kyllä jättää väliin. Onhan sitä nuorille parempiakin harrastuksia. Yks mummu ajattelee....

    • ProleUnsolved

      Usein vain on ongelmana, että liian nuorena muutetaan tyhjänpäälle.

    • iskä ja äiskä

      Tämä teidän touhu on just sitä irtautumista kotoa. On helpompi muuttaa pois jos on tämmöstä riitaa. Ajan kanssa kaikki tasottuu. Vanhempasi ja sinä olette varmaan kaikki vähän hämmennyksissä, koska sinusta on tullut aikuinen. Sinulla on poikaystävä ym.. Et ole enää se sama tyttö kun aiemmin.
      Elämä kantaa jos päädyt muuttopuuhiin.
      Jos asuisit Italiassa, tämä kotoa poismuutto olisi koko perheellesi häpeä. Eri kulttuureissa ajatellaan eritavalla. Italialaiset "lapset" asuvata kotona vielä kolmekymppisinä.
      Tietysti maassa toimitaan maantavalla. Toivon sinun päätyvän molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Elämä jatkuu kuitenkin tämänkin kriisin jälkeen.
      Omat kolme lastani ovat muuttneet jo omilleen. Välillä toivon etten näkisi heitä ollenkaan ja toisinaan toivon, että kumpa joku tulisi käymään. Aikuisena ja vanhempana tarvitsen joskus päänsilitystä myös lapsiltani. Ei minullakaan aina mene hyvin.
      Tuultapäin vaan....

    • niin?

      Muuta omaan asuntoon. Miksi et voisi muuttaa?

    • Ikuisesti teini ?

      Muuta pois, tuossa iässä pitäis jo itekki tajuta ettei vanhempien nurkissa hilluta ja eletä siivellä. Hanki elämä.

    • dsvw4r

      jaa a. Ainahan noita vammasia vangempia löytyy. Onneksi ei minulta.

    • 11 + 18

      19 vuotias ja asut kotona.... muuta pois... ?

    • muuttoeihelppoa

      En muista miten Suomessa, mutta ainakin täällä on sellainen käytäntö, että pitää maksaa kuukauden vuokra etukäteen vakuun välityspalkkio (1kk vuokra), eli siitä tulee nelinumeroinen summa. Saattaa vaikeuttaa muutossa. Etenkin jos vanhemmat ei auta yhtään, muuttofirmat on kalliita.

    • Grow up, now!

      Oma tupa, oma lupa!

      Miksi ihmeessä et ala hakemaan omaa asuntoa? Varmasti alkuhämmennyksen jälkeen äitisikin olisi innolla auttamassa ensimmäisen oman kotisi sisustamisessa ja kalustamisessa, ja takuulla auttaisi alkuun, vaikka nyt sanoisi mitä. Onhan se vanhemmillekin kova paikka kun oma pikkutyttö lentää kotoa pois omin siivin, mutta me jokainen ollaan se joskus tehty.

      Et tarvitse vanhempiesi lupaa tai suostumusta muuttaaksesi pois! Jos ovat jääräpäisiä, eivätkä auttaisikaan alkuun, niin siinähän sulla olisi hyvä tilaisuus nostaa nokkasi ja näyttää että pärjäät omin avuin! Kyllä sitä aina ekat yöt nukkuu vaikka patjalla, eikä kodin tarvitse heti olla viimeisen päälle sisustettu ja laitettu. Jos kerran olet töissä, niin käytä palkkasi vuokranmaksuun ja kodin laittamiseen pikkuhiljaa mieleiseksesi. Niin me muutkin ollaan tehty :)

      Siellä sun omassa luukussa kukaan ei sit ole kyttäämässä ja vahtimassa, ja sitähän sä just haluat!

    • 24v

      Itse asuin kotona 22-vuotiaaksi saakka. Kotitöihin minun piti aina osallistua, joka itselleni oli itsestäänselvyys, koska niitä olen joutunut tekemään pienestä pitäen. 18-vuotiaana kotiintuloajat olivat mennyttä. Tietenkin noudatin järkeä ja tulin kyllä yön aikana kotiin ennen kuin vanhemmat heräsivät eli ennen kuutta aamulla ja heräsin viimeistään kahdeltatoista, koska he eivät arvostaneet sitä, jos nukkuu yli puolenpäivän jälkeen. Alkoholin suhteen oli nollatoleranssi, mutta enpä koskaan jäänyt kiinni. Tulin useasti humalassa yöllä kotiin viikonloppuisin vanhempien yhä nukkuessa. Uskon, että he tiesivät minun juovan, mutta puheenaiheena asia oli "tabu". Käyttäydyin aina fiksusti enkä sanonut vanhemmilleni vastaan, joten hekin antoivat minun elää talossaan kuin aikuinen, kunhan välillä autoin heitä kotitöissä. Kotona asuessani sain opiskella ilmaiseksi ja kesällä tein töitä ja pistin rahat säästöön. Nyt asun omillani ja opintoja on vielä vuosi jäljellä. Säästämilläni rahoilla olen pystynyt ottamaan omassa asunnossani löysästi, kunnes saan tutkintoni ja pääsen tekemään oman alani hommia. Pointtina oli, että omilla vanhemmillanikin oli näitä sääntöjä, mutta sekä kunnioittamalla että vähän kiertämällä niitä yhteiselo sujui hyvin ja näin he tarjosivat minulle hyvät puitteet kouluttaa itseni.

      AP:lle sanoisin, että muuttaa pois, kun vanhemmat eivät kerran anna sinulle omaa tilaa. Teini-ikäisenä omat vanhempani olivat myös todella tiukkoja, mutta ymmärsivät omalla kohdallani vähitellen höllentää, kun vanhemmat sisarukseni lähtivät suunnilleen ovet paukkuen kotoa pois. Kyllä nyt tuon ikäisenä pitäisi sentään voida liikkua vapaasti ilman, että on tekemisistään muille vastuussa.
      Jos vanhempasi oikeasti lähestulkoon estävät sinua muuttamasta, niin helpointa pakata etukäteen tai jopa viedä tärkeimpiä tavaroitasi sinne kaverillesi, jolloin "vahinko" on jo ehtinyt tapahtua. Tämän jälkeen voit keskustella muutostasi vanhempiesi kanssa. Oma veljeni karkasi kotoa 18-vuotiaana, kun vanhemmat eivät antaneet hänen muuttaa pois, oli pakannut kamansa päivän aikana ja häipynyt jonnekin kaverille ennen kuin kukaan muu perheenjäsenistä oli tullut kotiin (tästä aikaa 8 vuotta). Jäi sille tielleen ja on pärjäsi erittäin hyvin omillaan, on kouluttanut itsensä sekä mennyt naimisiin. Tsemppiä sulle, muuta vain rohkeasti pois!

    • tahhantohhontahhan

      Käy rauhallista keskustelua vanhempien kanssa ja osota sillä, että olet aikuinen. Esim. "Haluan puhua teille, kuunnelkaa keskeyttämättä. Sen jälkeen kuuntelen teidä argumentit." ja jos vanhemmat keskeyttävät, odota hiljaa ja jatka kun he sulkevat suunsa. RAUHALLISESTI JA TYYNENÄ.

      Ja mitä noihin kotitöihin tulee... Eikö se ole normaalia, että jos täysi-ikäinen saa asua vanhempiensa kanssa, niin pitää jotain tehdä vastineeksi. Siis mikäli ei joudu vuokraa maksamaan....

    • muualla toisin

      Tähän keskusteluun haluan sanoa mielenkiintoisen pointin: Suomessa nuoret muuttavat erittäin nuorina pois kotoa verrattuna moniin muihin maihin. Esimerkiksi Välimeren maissa ja Aasiassa monet muuttavat pois vasta lähempänä 30 ikävuotta. Mutta se on ehkä ymmärrettävää siinä mielessä, että täällä ei ole kouluissa kalliita lukukausimaksuja ja sen takia on mahdollista maksaa vuokraa.

    • ymmärrän sinua

      Mulla oli/on sama (ylihuolehtivaisuus/kontrollihullu) äiti. "Sain" muuttaa yksin asuun vasta yli 30-vuotiaana! -Koska sairastan epilepsiaa ja äiti on ylihuolehtiva. Eikä sitä ainakaan vähennä,että olin lapsena kiusattu ja äitini on ollut leski koko elämäni ajan.
      Epilepsiani takia äitini ei haluaisi päästää minua yksin mihinkään.
      Hänen onnekseen en olisi muutenkaan 'bilehile' tai festarifani tms..

      Siskoni sairasti myös syövän teini-iässä. Ja isäni kuoli 32-vuotiaana,kun olin viikon 'ikäinen',joten kasvoin ilman isämallia.
      Nykyään äidilläni on lääkitys verenpaineeseen.korkeaan kolestroliin,sydämeen,nukahtamiseen ja masennukseen,että minun taitaisi alkaa pikemmin olla hänestä "ylihuolehtiva" eikä päinvastoin?

    • kannavastuusi

      Muuta omaan asuntoon, niin kenelläkään ei ole senjälkeen asioihin mitään sanottavaa ja lopeta itkeminen

      • äähogjgdtbfyhxycfug

        ite muutin sen jälkee ku sain mu vanhemmat kiinni petipuuhista se oli sairasta


    • Ystävä

      Kuules nyt!

      Tämä maailma on niin julma paikka ja ihmiset niin töykeutä oman edun tavoittelijoita, että jos ei puoliaansa osaa pitää niin täällä ei pärjää.

      Kirjoituksestasi käy ilmi, että olet fiksu aikuinen ihminen joka haluaa elää omaa elämää. Ja huolimatta vanhempiesi reaktiosta sinullla on tähän täysi oikeus!

      Kipin kapin omaa kämppää katsomaan ja itsenäistymään, heillä ei ole enää mitään jurdista määräysvaltaa sinuun vaikka kuinka mieli tekesi.

      Elämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi, joten elä jokainen päivä niinkuin se olisi viimeinen (koska joku päivä se ihan oikeasti on)!

    • muutavaan

      Minäkin olen sitä mieltä, että niin kauan kun kotona asutaan niin tehdään kotitöitä ja totellaan vanhempia, mutta en ymmärrä miksi et saisi käydä juomassa, olla poikaystäväsi luona tai muualla pitämässä hauskaa? Itse etsisin kämpän nopeesti ja muuttaisin!!

    • .....

      Jos vanhempas maksavat sun, aikuisen ihmisen, elämisen, asumisen, syömisen ja olemisen, niin totta helvetissä noudatat niiden asettamia sääntöjä ja _vähintäänkin_ autat kotitöissä ja muussa vastaavassa. Järettömän lapsellista käytöstä valittaa tollasesta. Se toki on ikävää jos rajat on liian tiukat, asiallisesti keskustelemalla varmaan selviäis siitäkin. Mut helvetti, yritä vähän edes kunnioittaa vanhempias, jotka vapaaehtoisesti pitää susta huolta vielä senkin jälkeen kun ei enää lain mukaan tarvitsisi. Sit ku asut omillas niin voit toimia miten huvittaa.

    • ylpee pikkusisko 14v

      Vau!!! Kuulostaa ihan hirveeltä. Meil on asiat ihan toisin päin. Isosisko saa käydä baareissa, kavereitten luona, roikkua poikkisensa kaa nii paljo ku sielu sietää. Siskol on skootteri ja auto ja vuoden on asunu omas kämpäs. Se käy kavereiden kaa festareilla ja muualla eikä oo välii tuleeks se kotiin 19 vai 3. Sisko o saanu ottaa vapaasti korvavenytyksen, napakorun ja kielikorun. Eikä nää suinkaan johu siitä ettei äiti välittäis meistä, päin vastoin. Me ollaan äitille tärkeimpiä ja asettaa meidät aina etusijalle, niinku varmaan melkein kaikki äidit. Äiti on yksinhuoltaja ja se ois voinu käyttää 20 vuotta miesten jahtaamiseen, mut se reissaa meijän kaa. Äiti aatteleekin et siskon on hyvä ottaa vastuuta ja on hyvä et sisko pystyy huolehtimaan itsestään. Äiti luottaa siskoon, eikä ihme, se on nii fiksu (lukiosta huippu tokari). Äitil ei oo mitään sitä vastaan et sisko kuntonyrkkeilee ja lähti tänään inttiin. Kyl sun pitää saada paljo lisää vapauksia. Sä oot jo iso tyttö ja sun äidin pitää pikkuhiljaa tajuta se ja myöntää itelleen ettei se voi määrätä sun elämää enää.

    • Nefe616

      Olet 19, miksi et asu jo omassa kämpässä - Itse muutin heti 18v:nä ja monet muuttanut aikaisemminkin. En ymmärrä miten olet saanut plussaa, vaikka toisaalta tätä oli ihan kiinnostava lukea - ja miettiä että mikä tätä porukkaa vaivaa--- Että valitetaan kun vanhemmat kontrolloi, tottakai jos haluat omaa vapautta niin sun pitää muuttaa omaan kämppään - eikö tunnu muutenkin nihkeeltä että joudut vielä täys-ikäsenä olemaan holhoojan huushollissa - et voi tehdä mitä haluat, miten haluat ja mihin aikaan haluat... Ite en ainakaa jaksais tollasta.

      Pointti kiteytettynä: Valitse joko kestät tuota, tai muutat omaan himaas. (Asian pitäs kyl olla itsestään selvyys)

      • Nefe616

        Voiskyl lisätä vielä tuohon otsikkoon että "Vanhemmat pitävät kakarana" kai nyt jos käyttäydyt niinkun sellainen, ja valitat asiasta täällä - etkä tee sille mitään, kuten ilmiselvä vastaus = hommaa oma asunto. Jos et koe pystyväsi vielä asumaan yksin niin, et voi muuta kun keskustella asiasta vanhempiesi kanssa.


    • Aromipesä85

      17 vuotiaana muutin pois äidin ja uuden miesystävän jaloista pyörimästä pienestä kaksiosta. Omillani ollessani en ole ruinannut rahaa kuten tyypilliset ikäiseni silloin ja edelleen. Lainaan mitä olen pyytänyt, maksanut sovitusti takaisin, mielelläni vähän ylimääräistäkin. Äitini kanssa emme ole tulleet koskaan toimeen pidemmän päälle. Olen nyt 30 ja hän yrittää vieläkin määrätä minua ja tehdä päätöksiä puolestani. Kun ei onnistu, suuttuu ja menettää hermonsa niinkuin aina ennenkin jos ei mee tahto hänellä läpi. ... :D Isä kuoli 10 vuotta sitten, eipähän tarvii enää sitäkään mittiä onko hengissä vai ei. Sikäli reteä elämän tyyli HÄNELLÄ. Jos eläis, täyttäis syksyllä 77v. Vanhan kansan arvomaailma ei ole minun juttuni, joskin paljon hyvääkin sieltä on tullut päähänsä poimittua. Äippä kun tajuais jotta olisi kiva viettää edes välillä aikaa yhdessä ennen hänen kuolemaansa, olis ihan hienoa. Eipä ymmärrä. On vaan pottuuntunu kun ei voi enää lapsenomaisesti minua määrätä ja olla siksi sitten liiemmin tekemisissäkään, mitä nyt haluaa kihistää ja leperrellä jätkälleni. x) Sairas muija...

    • Rohkeasti_vaan

      Aika paljon ahdistavan vihamielisiä kommentteja täällä. Eivätkö ihmiset perheissä osaa puhua keskenään, vai miksi asiat nähdään niin mustavalkoisesti..."sopeudu tai muuta"..."lakkaa valittamasta"...???

      Minusta on outo ajatus että lapsi maksaisi vanhemmilleen vuokraa (täysi-ikäsenäkään). Toki jotain panosta (esim. apua kotitöissä) olisi syytä tuoda yhteiseen talouteen.

      Yhteiset pelisäännöt esim. kotiintuloaikojen suhteen pitäisi kyetä sopimaan rakentavassa hengessä. Kuulosti siltä että äitisi ei tähän jostain syystä pysty?
      (Epäilen samaa kuin muut kirjoittajat eli kyvyttömyys kommunikoida pelko lähestyvästä poismuutostasi tyhjän pesän syndrooma=tarve yrittää kontrolloida tekemisiäsi liiallisuuksiin asti.)

      Niin kauan kuin lapsi asuu kotona, vanhempi huolehti ainaa menemisistä ja tulemisista (joskus liikaakin). Siis tarkoitan että "vastuu" sinusta on henkisesti edelleen vanhemmillasi (koska asut kotona).

      Tämä on suurin asia joka muuttuu, kun muutat pois kotoa; He eivät enää tiedä koko aikaa, missä menet joten heidän on vain LUOTETTAVA siihen että pärjäät.

      Olen muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä että poismuutto on tilanteeseesi paras apu - siis jos keskutelu vanhempiesi kanssa ei tuota tulosta, jos eivät siihen pysty. Ota asia hellävaroin, mutta määrätietoisesti puheeksi, mutta tee ensin kunnollinen toimintasuunnitelma itsellesi.

      Muutto kannattaa ajoittaa koulun/työn mukaan järkevään ajankohtaan, eli voi olla että saatat joutua "kestämään" kotona asumista vielä hetken. Ovet paukkuen, rinta rottingilla, ei ole järkeä lähteä jos ei ole ennen sitä tehnyt kunnollista suunnitelmaa.

      Asunnon voit vuokrata yksityiseltä taholta, tai joltain vuokrausfirmalta (molemmissa on puolensa). Missään nimessä välittäjään ei kannata turvautua, koska se on vain rahanmenoa - ilmankin pärjää!
      Takuuvuokran joudut maksamaan, mutta säästä se summa sinnikkäästi palkastasi etukäteen. (Ajattele että saat rahan kuitenkin joku päivä takaisin poismuuttaessa, jos/kun olen jättänyt kämpän hyvään kuntoon!) Jos sinulla on mitään mahdollisuuksia opiskelija-asuntoon, se kannattaa hyödyntää. Opiskelija-asunnot eivät ole ehkä laadultaan huippuja, usein vähän rupuisiakin - mutta halpa hinta korreloi "laatua". Minkä tahansa asunnon saa laitettua omannäköiseksi ja kivaksi, ja pääasia kuitenkin on, että saan oman tuvan ( luvan!) :) Myöhemmin tulevaisuudessa voi sitten parantaa asumisen tasoa.
      Suomessa kämpät ovat yleensä ottaen todella hyviä; lämmitys pelaa, vettä tulee hanoista (myös lämmintä mielin määrin), on kunnon keittiöt, pesumahdollisuudet...

      Samoin mitään muuttofirmaa ei tarvita; tavallinen pakettiauto riittää, ja muutama tuttu muuttoavuksi. Jopa yksi ihminen sinä voi olla tarpeeksi!
      Jos kämppä on kalustamaton, kalusteita saa halvalla käytettyinä kierrätyskeskuksista tai netistä. Älä osta uutena mitään mitä et aivan välttämättä tarvitse. Opiskelija-asunnoissa on usein peruskalusteet, esim. sänky ja pöytä.

      Tee "taloussuunnitelma" etukäteen, yritä arvioida tulosi ja menosi etukäteen vaikka aina seuraavan puolen vuoden päähän. Monet ihmiset eivät osaa/ tee tätä, ja se on turmiollista. Mihinkään pikavippeihin ym. rahan lainaamisiin EI kannata turvautua MISSÄÄN TILANTEESSA. Itse onnistuin n.20-vuotiaana sotkemaan raha-asiani ihan huolella, pelkällä opiskelijan Visa-kortilla (jossa oli onneksi "vain" 1000€ luottoraja)...En siis suosittele mitään luottokorttejakaan! "Ilmaista rahaa" ei ole olemassakaan. Hyödynnä kaikki mahd. valtion tuet, ja tee töitä, sekä yritä elää säästeliäästi. Se on vaikeaa, mutta palkitsevaa. Sitäpaitsi raha-asioiden sössiminen vaikeuttaa elämää aivan sairaan pitkälle tulevaisuuteen, en suosittele!

      Lopuksi: Kannattaa ihan oikeasti yrittää pitää hyvät välit vanhempiin. Todennäköisesti tilanne kohdallasi helpottuu, kun pääset omaan kotiin ja vanhempasi ymmärtävät vihdoin hellittää. "Siltojen polttamisessa" ei ole järkeä - voit tarvita vanhempiesi tukea, apua ja neuvoja pitkälle tulevaisuuteen. Voi olla että vanhempasi myös innostuvat lopulta auttamaan ja tukemaan sinua itsenäistyessäsi; saattavat tarjota esim. muuttoapua, tehdä kanssasi jotain hankintoja uuteen kotiisi tms. (Tosin älä oleta rahallista apua, mutta ole kiitollinen jos sitä saat, äläkä kieltäydy "ylpeyden" nimissä..).

      Parhaassa tapauksessa hyvä suhde vanhempien kanssa jalostuu vuosien myötä, ja se on todella arvokas asia elämässä. Vanhempien kanssa ei aina tarvitse olla samaa mieltä, mutta heidät kannattaa silti pitää "lähellä" - he ovat ainoat vanhemmat jotka sinulla on.

      • rohkeasti_vaan

        Jatkan vielä muutamalla ajatuksella...

        Minullakin oli ongelmana vanhempien liiallinen määräily ja "takertuvaisuus" (en olisi esim. koskaan uskaltanut tuoda poikaystävää kotiin teininä!)...Tilanne helpottui kun muutin kotoa pois (opiskelemaan) ja nykyään välit ovat todella hyvät. Poikaystävänkin vein näytille 29-vuotiaana eka kerran :)
        Olen nyt 31v. ja isäni laittaa edelleen tililleni esim. syntymäpäivänä "rahaa lentoihin" että tulisin kotiin (asun ulkomailla). No, en olisi tuota rahaa tarvinnut/ halunnut, mutta en kieltäydykään...Laittakoon jos haluaa, hänen asiansa. Menen siis kotiin käymään sillä rahalla :)

        Rakastan vanhempiani ja olen sen sanonut heille - ihme kyllä hekin sanoivat saman! Aiemmin meillä ei rakkaudesta juuri puhuttu eli vanhempani ovat pehmenneet ajan myötä... :)

        Viimeinen vinkki - Kannattaa kokeilla yksin asumista, eikä muuttaa heti poikaystävän kanssa yhteen. Voit muuttaa esim. opiskelijasoluun ensin. Myös kommuuniasuminen avartaa kummasti maailmankuvaa. "Kotileikkiin" ehtii myöhemminkin, mutta kun kerran oppii asumaan omillaan, sitä ei pelkää jatkossa, ja on näin itsenäinen ja riippumaton. Tämä on mielestäni tärkeää sekä nuorille naisille että miehille. Kun on kerran oppinut hoitamaan omaa huusholliaan täysin itsenäisesti, pystyy siihen vielä paremmin tulevaisuudessa esim. kumppanin kanssa (eikä esim. eron sattuessa jää "tyhjän päälle" jos ei osaakaan hoitaa asioita yksin, itse).

        Tsemppiä tilanteen ratkaisuun & Kyllä kaikki kääntyy hyväksi, älä huoli!


    • ...................

      Ne voi laittaa sut ulos, kun olet täysi ikäinen. Itse lähdin 18v maailmalle. Ei sun auta muu, kun noudattaa vanhempien sääntöjä, jos asut niiden kanssa.

    • miettiskä

      Oliko tuo aloitus provo?
      Ja vastauskommentit useat niistä,uhmaikäisen lapsen?
      Tottakai,jos kotona asuu,niin silloin eletään kodin säännöillä,ettehän te vuokra-asunnossakaan elä,kai,kuin pellossa.
      Vanhempien elämää on huolehtia,auttaa,tukea,jopas sittenkin,kun olet yli 40v,vanhemmat auttavat ja tukevat jos apu on tarpeen.
      Olethan heidän jälkikasvunsa.
      Jokin päivä koittaa se,että vanhempiasi ei enää ole,silloin viimeistään huomaat olleesi lapsellinen,jos tiskivuoron,tai kotiintuloajan takia välit rikot.
      Ja kyllä,vaikka olisit 25v,jos asut toisen kotona,elät silloin sen toisen asunnossa,ja säännöillä.
      Se kuuluu jo hyviin tapoihinkin.
      Ja kai olet sen verran järkevä,että vastavuoroisesti,niinkuin vanhempasi auttaneet sinut elämän alkuun,niin myös sinä autat heitä sen elämänsä loppuvuosina.

    • Yö kukkuja ja

      lomalainen.

      Minäkin asun vanhempien kanssa kotona vaikka jo 26 v.Ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia vanhempieni kanssa, tulen ja menen kuinka haluan sekä teen kaikenlaista kotitöitä,kun omakotitalossa asutaan.

      • nykymammat

        Sama juttu. Olen 25 vuotias nuori mies joka asuu edelleen kotona. Nuorena ei käytännössä ollut mitään isoja rajoitteita, ei läheskään tuon kaltainen kuin aloittajan viesti jonka takana täysipaska akka.Tuollaiset pitäisi lyödä piiskalla sen akan perseeseen niin lujaa, ettei istu edes pytyllä muutamaan päivään!


    • oma kanta

      mieti...mitä virheitä sinunun vanhemmat on tehny nuoruudessa kun noin pelkää sinun puolesta....kysy...mikä mättää ja sano elän omaa elämää ...virheilä , opippimislla ja niin eteen päin..vanhemmat eivät voi elää puolestasi...okei..

    • ajat muuttunu

      15v lähdettiin maailmalle -60 luvulla, eikä sen jälkeen ole menty vanhempien luo enää asumaan..

    • AatteleppaTyttöIte

      Ap:lle. Tämä on nyt tarkoituksellisesti hieman liioiteltua mutta mitä tuumaisit jos äitisi tulisi sinun kämppääsi asumaan?
      Kun kerran olet niin aikuinen ettet ymmärrä toisten aikuisten kotia kunnioittaa ja sen sääntöjä, mieti asiaa äitisi kannalta.
      Sinulla olisi asunto ehkäpä poikaystäväsi kanssa. Äiti tulisi sinne asumaan = lomailemaan. Ei tekisi kotitöitä, ei maksaisi vuokraa, hyppisi "kotiin" mihin aikan yöstä tahansa jonkun baarisaaliin kanssa, herättäen kaikki muut.
      Loukkaantuisi syvästi kun hänelle huomautettaisiin ko. asunnon säännöistä ja käytännöistä. Jos hän kävisi hermoillesi niin että sanoisit "muuta pois", äitiparka kirjoittelisi tuskissaan tänne miten m.....u tytär hänellä on kun "vahtii aikuista ihmistä" ja vaatii vielä kotitöitäkin tekemään.
      Kyllä asia on niin että jokaisessa kodissa on säännöt ja jos ne ei miellytä, pitää hommata oma koti ja omat säännöt.
      Ymmärrän kyllä jos nuori opiskelujen takia vielä aikuisena kotona asuu, mutta asumiseen ja elämiseen liittyviin kuluihin tulee osallistua, vaikkapa sitten kotitöillä.
      Muiden yöunia eikä muutakaan kodin yksityisyttä ei saa häiritä.
      Luvan kanssa sitten yövieraita ja kohtuudella niitäkin.
      Onneksi omalla tyttärelläni oli ihan oma halu aikuistua ja oppia elämään itsenäisesti, joten meillä ei näitä asioita tarvinnut puida.
      Tukea olen antanut pyydettäessä, omien resurssieni mukaan ja oma tyttäreni pitää kunnia-asianaan selvitä itse mahdollisimman hyvin.
      En elä ikuisesti ja on hyvä että nuori osaa itsenäistyä ja sitä pitää vanhempien myös tukea. Ja tämä ei ole rakkauden puutetta vaan halu nähdä että oma lapsi pärjää elämässä. Tätä ratkaisua emme ole milloinkaan katuneet, kumpikin osapuoli on tyytyväisiä.
      Eikö ole aivan normaalia että lapset tultuaan aikuiseksi, muuttavat omilleen ja aloittavat oman elämänsä rakentamisen?

    • Oma rauha

      Hmmm,ymmärrän äitiäsi itsekin äitinä ,mutta nyt en oikein ymmärrä sinua ap! Jos sua oikeasti noin kauheasti ahdistaa asua vanhempiesi luona,niin minusta ratkaisu ongelmaasi on etsiä oma asunto,ei muutto kamun nurkkiin eikä varsinkaan suin päin poikakaverin kanssa yhteen!
      Opettele asumaan ensin yksin ja sitten,jos vielä ajan kuluttua seukkaatte poikakaverisi kanssa,niin sitten vasta yhteen! Nyt jos suutuspäissäsi muutat kiireellä poikakaverin kanssa kimppaan,se suhde ei kyllä välttämättä kestäkään,niin mites sitten suu pannaan? Menetkö takaisin äistisi helmoihin?
      Itse aikoinani kävin samaa taistelua äitini kanssa ja muutin silloisen poikakaverin luo.Noo,oli meillä pitkä vuosien suhde,mutta nykyään olen kyllä single ja sellaiseksi taidan näillä markkinoilla jäädäkin:D

    • tuota noin...

      ... mikä mättää, jos 19 vuotiaalla on asenne se, että "joutuu" kotona siivoamaan ja laittamaan ruokaa ? Eiköhän tuon pitäisi olla sanomattakin jo selvää - jos olet kyllin kypsä käymään kapakoissa ja pitämään poikaystävää, niin olisitkohan jo kyllin kypsä myöskin ottamaan muut huomioon kotitöidenkin osalta, kuten itse painotat, olet JO 19-vuotias ! Pitäisikö mielestäsi vanhempiesi tehdä kaikki työt samalla kun saat edelleen asua kotona ja hengaat vaan kavereiden kanssa ??

      Anteeksi, mutta näyttää sille, että henkinen kehityksesi todellakaan ei ole ikäisesi tasolla. Olet lapsellinen, etkä kykene näköjään ottamaan vastuuta. Jos minä olisin äitisi, olisit saanut lentää pesästä jo joitakin vuosia sitten. Ei tuon ikäisten kuulu loisia kotona vanhempien passattavana. Siitä ei seuraa muuta kuin juuri kaltaisiasi kypsymättömiä muka-aikuisia, jotka näkevät oikeutensa "hengata" ja käydä baareissa, mutta jos joutuisi siivoamaan ja laittamaan ruokaa kuten normaalit aikuiset ja ikäisesi pitäisi jo ymmärtää tehdä, niin alkaa tuo 14 vuotiaan tyylinen kitinä "kun kotona täytyy siivota ja laittaa ruokaa".

      Vielä ihan kysymys; mikset muuten muuta pois vanhempiesi helmoista ? Kun kerran olet niin kypsä, niin miksi et ? Olisi korkea aika...

    • o.o1

      ööööööööööö miks et muuta? mitä sä enää äipän helmois teet jos töitä ja rahaaki on. Taijat olla ite mamistelija.

    • järkikätee

      sullat ois sentää varaa asua omillas ku toiset viskataan pellolle vaik ei penninpyörylääkää ois. MUUTA!

    • kaksi sanaa sinulle ...GROW UP !!!

      Olet ikäiseksesi todella lapsellinen, olet täysi ikäinen j akehtat valittaa vanhemmistatsi, itse muutin 18vuotiaana olosuhteitten pakosta.

      Ihan itse kaikne hoitanut, koskaan apua pyytänyt,,,en olisi kehdannut, kun ei sitä rahaa sillä alilla olut ja meitä kuitenkin lapsia 4....

      vai ei skootteria no voi voi...tiedätkös mitä ne maksaa ylläpidosta puhumattakaa, onko sinulla nitä rahoja...vakutukset bensat ym...???

      Te myky nuoriso olette niins aatanan piloille lellittyjä kermaperseitä , etää oksettaa, juuri sinunlaisesi kun kaikki pitäsis saada heti nyt...OLET TÄYSIKÄINEN !!

      hANKI TYÖPAIKKA JA MUUTA KOTOA RUIKUTTAMASTA, VANHEMPIASI KÄY KYLLÄ SÄÄLIKSI, he ovat työnsä tehneet ja heillä ei myöskään ole mitään velvoitteita sinua kohtaan, hyvää hyvyyttään antavat kotona asua,,,tulee aika helvetin kalliiksi ruokkia aikuisia lapsia ym..muut kulut....

      asuin jossain välissä koton vuoden , ja siltä ajalta maksoin pienen vuokran, ja
      ruoan eteen tein koti töitä...niin kuin pitääkin....


      "Miten saisin hänet tajuamaan, etten ole enään lapsi? Sen että HALUAN että minulla olisi muutakin elämää kuin koti (siivoominen) koulu ja työt ? "


      VASTAUS....muuta pois kotoa jossei kelpaa....

      • 122161

        Niin ja vielä, jos olet noin katkera lapsuudestasi, ja et millään pääse siitä yli, eikä netin asiallinen//kohtuullinen käyttökään oikein onnistu, suosittelen sydämmellisesti uudenkaupungin psykiatrista poliklinikkaa :) - http://psykiatria.vsshp.fi/fi/pva
        Ystävällisin terveisin (maailmanparantaja) ^^

        Hyvää loppukesää:)


    • Se hauska piirre monessa viestissä on, että puhutellaan aloittajaa et hän on "Jo 19 ja Vielä kotona". Ikään kuin tuo 19 vuotta olisi millään mittapuulla tarkasteltuna varttuneen ja aikuisen ihmisen mittari. Niin kauan kuin nuori osallistuu kotitöiden tekemiseen ja yleensä talouden pyörittämiseen, niin ei tuo nyt ole mikään katastrofi ole, että aloittaja tai kukaan muukaan 19-vuotias asuu kotona. Itellä ainakin syyttävä sormi osoittaisi vanhempia, jos lapsi ei enää sovi omiin kuvioihin. Vuosi sinne tai tänne, ei pitäisi vanhempien elämää kääntää mihinkään, mutta sillä yhdelläkin vuodella voi olla iso merkitys nuoren elämää ajatellen. Siirtyäkö omaan asuntoon ja oman elämän pyörittämiseen just valkolakin saaneena keltanokkana, vai siinä vaiheessa kun on saanut jalan esim. ylipistoon tai ammattikorkeaan, tai jonkunlaiseen työelämään. Tuollaiset alle parikymppiset on suurelta osin lähempänä vanhaa lasta kuin nuorta aikuista, kun ihan raadollisesti mietitään. Minäkin olin, vaikka miten kypsänä itseäni pidin aikanaan.

      Jotenkin näissä(kin) asioissa taasen toivoisi ymmärrystä myös vanhemmilta sitä omaa lastaan kohtaan. Toki voi aina vetää sen "minäkin muutin jo 15kesäisenä kotoa pois silloin vuonna 1973" -kortin tiskiin, mutta kannattaa tätäkin tilannetta vähän yläpäällä miettiä. En sano et aiemmin on asiat olleet ilmaisia, mutta nykyään monessa kaupungissa pienenkin yksiön vuokra on sellainen, että rahat ei riitä välttämättä vuokran maksamiseen mitenkään, puhumattakaan koko talouden pyörittämisestä omin voimin. Ja mikä järki siinä "aikuisen 19v ihmisen" kotoa poismuuttamisessa on, jos sitä on vielä taloudellisesti enemmän tai vähemmän riippuvainen lapsuudenkodistaan? Kyllä sitä kerkiää yksinkin vielä olemaan ja asumaan. Antakaa nuorille mahdollisuus aikuistua omaan tahtiin ja nuoret, opetelkaa ottamaan vastuuta sekä ennen kaikkea olemaan luottamuksen arvoisia.

    • miihailija

      Kun vastaat itse asumisesi, harrastustesi kulut, huolehdit kotityösi itse, ostat ja kokkaat ruokasi- Ei sinua pitäisi kukaan voida niin vain määräillä. onko noin, että kustannat itse?
      Tottakai aikuisen pitääkin lähteä omilleen- Josko ne vanhemmat sillä... kauttarantain kiukkuavat, että kerran tuumaat et on kämppä ja muutto tulossa...

      15 v. olin aikoinaan, enkä ole katunut sitä kotoalähtöä, ehdin ennen lasten tekoa kiertää duunissa, ja nyt on noin 45 v. aikaa, ihan omaakin, ja jaksaa työt ja ehtii mitä vaan, kun ei kukaan riipu helmuksissa kiinni enää-

      Ajatteletko asiaa siltä kantilta, että tarttet repiä rahaa peruselämisen kuluihin vähintään 750 egeä per kk, että pärjäät? Kasvukeskuksissa ja kehäkolmosen sisäp. jo enempi, ei se ole mitään että se kaikki raha jäisi huvitteluun!

    • eurecc

      Oma poikani on kohta 19-v ja kyllä minäkin häntä kontrolloin. Oletkos ajatellut asiaa vanhempien kannalta? Heillä edessä työpäivä, mutta ei voi mennä ajoissa nukkumaan, koska pitää vahtia, että missä aikuinen lapsi oikein on. Minusta se olisi vanhemmilta heitteillejättöä, ettei yhtään katsoisi perään, että missä nuori liikkuu ja kenen kanssa.

      Oma poikani joutuu siivoamaan huoneensa ja tekemään 2 kertaa viikossa ruokaa sekä tarpeen mukaan muitakin juttuja. Minusta se on nuoren itsensä etu, että hän oppii kotona tarpeelliset kotityöt ja ottamaan vastuuta. Monen nuoren kivat vanhemmat onkin ikävä juttu sitten, kun nuori muuttaa omilleen, eikä osaa siivota, hallita rahojaan eikä motivoitua niihin tylsiin juttuihin.

      Itselläni on sellainen motto, että "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt". Niin kauan kun nuori (vaikka olis jo aikuinen lain mukaan) ei maksa itse mitään asumisestaan, syömisestään yms, niin viime kädessä vanhemmat sanelevat sen, millaiset säännöt perheessä on.

      Kaiken tämän sanottuani totta kai AP:n pitäisi keskustella asiasta vanhempiensa kanssa ja vaikka sopia kirjallisesti, että mihin kumpikin osapuoli sitoutuu. Täysikäinen voi käydä baarissa, seurustella, harrastaa seksiä jne ilman vanhempiensa suostumusta. Silti nuoren itsensä on hyvä ymmärtää, että joskus nuoren aikuinen elämä voi loukata vanhempia ja heidän arvojaan vastaan. Jos sopua ei millään löydy, niin olisiko sitten se kodista muuttaminen paras ratkaisu?

    • mammapaska

      Heh, aika kusipää mamma. Sietäisi hävetä!

    • moimoiiii

      siis mitä vittua ne ei voi päättää mitä sä teet jos oot jo 19v muuta vaik poikaystävälles tai jtn hanki joku opiskeluasnto? ja sano vanhemmilles et milt se tuntuis teist jos teille oltas tehty samat asiat ku te olitte mun ikäsii ja haluuttekste jättää huonon kuvan mulle mite lapsia pitää kasvattaa? tuossa ei mun mielestä kyllä ollu mitää kohtuutta t 12 v poika

    • kanukki 1

      Nyt onkin se ongelmana, että nuorena lähdetään kotoa joko opiskelemaan tai mennään yhteen asumaan ja sitten kun vastustaa, muutetaan kotia takaisin vielä lähes kolmekymppisenä.

      Jos ei muuteta, ollaan kysymässä vippiä ja ei niitä lapsia näe muulloin kun silloin, kun on jotakin antaa oven välistä, ruokatavaraa, syntymäpäivälahjaa.

      Aikaa ei ole tulla muuten käymään. Sähköpostilla, kännykällä saa viestin ja monta kertaa pahan mielen ja jopa F youkin tulee, jos ei ole samaa mieltä. Ei tosin kaikilta.

      Kasvoin yksinhuoltaja äidin kodissa. Kaikkien oli osallistuttava kotitöihin. Preussilainen sotilaskuri ja joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa sanottiin ennen.

      Nyt kaikki lapset ovat menneet, ei ne huolet silti ole.

    • JoÄiditön

      Voi voi,kumpa kaikilla olisikin noinhyvä äiti kun Sinulla on.Joakus olet siitä tosi kiitollinen. Sinulla on asiallinen äiti.

    • OrdoTO

      Tee niin kuin minä eli säästä rahaa tarpeeksi, suunnittele kaikki valmiiksi ja vuokraa itse asunto. Sitten kun olet yksin kotona, jätä itsemurhaviesti, pakkaa tavarasi ja muuta pois. Vaihda puhelinnumerosi ja muut ja sano että et halua olla enää missän tekemisissä vanhempiesi kanssa.

      Tein tuon 8 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. 8 vuotta erossa koko suvusta, ihanaa. :)

      • inniarvokki

        Tosi sairasta. Joko olet itse sairas tai perheessäsi on tosi rankkoja ongelmia. Miksi vanhempia pitäisi säikytellä itsemurhaviesteillä ja katkaista välit? Itse lähdin maailmalle 19-vuotiaana, kun sain oppikoulun käytyä. Aina olen ollut tervetullut kotiin ja välit vanhempiin ovat hyvät. Millaisia ihmissuhteita kuvittelet pystyväsi solmimaan, jos elämä on ihanaa, kun välit vanhempiin ja sukulaisiin ovat poikki?


      • OrdoTO
        inniarvokki kirjoitti:

        Tosi sairasta. Joko olet itse sairas tai perheessäsi on tosi rankkoja ongelmia. Miksi vanhempia pitäisi säikytellä itsemurhaviesteillä ja katkaista välit? Itse lähdin maailmalle 19-vuotiaana, kun sain oppikoulun käytyä. Aina olen ollut tervetullut kotiin ja välit vanhempiin ovat hyvät. Millaisia ihmissuhteita kuvittelet pystyväsi solmimaan, jos elämä on ihanaa, kun välit vanhempiin ja sukulaisiin ovat poikki?

        En ole sairas ja perheeni oli suhtkoht tavallinen. Äitini vaan yritti liikaa kontrolloida minua eikä uskonut että haluan aloittaa oman itsenäisen elämän.

        Sitten tein mitä oli pakko ja itse asiassa vanhemmistani en ole juurikaan välittänyt edes kun olin lapsi. Tuntuivat vain jotenkin erilaisilta kuin minä.

        Miksi olisin tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät merkitse minulle mitään? Mihin minä tarvin sukua? En yhtään mihinkään. Sukulaisteni kunniaksi on kuitenkin sanottava että eivät yrittäneetkään etsiä minua muutaman mailin ja puhelinsoiton jälkeen kun sanoin haluavani olla erossa ja sanoin heidän kärsivän seurauksista jos eivät ymmärrä jättää minua rauhaan.

        Olen myös luopunut kaikista sukulaisteni perintäoikeuksista, kun en tahdo heiltä mitään.


    • niinkinvoiolla

      "Minusta on outo ajatus että lapsi maksaisi vanhemmilleen vuokraa (täysi-ikäsenäkään). Toki jotain panosta (esim. apua kotitöissä) olisi syytä tuoda yhteiseen talouteen."

      Jos lapsi on täysi-ikäinen, eikä opiskele vaan käy töissä niin sehän on ihan normaalia. 29-vuotias serkkuni asuu kotona, maksaa äidilleen vuokraa 200e/kk vaikka kyse on omistusasunnosta. Tekee myös ruokaa, yleensä käy kalassa. Kylpee rahassa. Tienaa n. 3000e kuussa mutta laittaa n. 2500e säästöön..

    • lucid dreamer

      Kokemusta on ollut aikalailla samasta asiasta. Äiti edelleen yrittää kontrolloida ja pitää minut täysin turvassa maailman murheilta, onnettomuuksilta ja tabuilta vaikka olen 22-vuotias. Muutin kuitenkin kotoa pois opiskelemaan toiselle paikkakunnalle kun täytin 18 ja se jos mikä oli vapautta. Olen siitä asti asunut itsekseni ja tehnyt mitä haluan ja milloin haluan. Onko kotoa muuttaminen mielestäsi täysin poissuljettu vaihtoehto? Teetkö lainkaan kotitöitä ja kunnioitatko asumista kotona? Onko liikaa vastuuta oikeasti lähteä elämään omaa elämää?

      Tiedän että tilanne ei muuksi muutu, vaan sinun täytyy näyttää konkreettisesti että olet jo osaava aikuinen (kotiaskareet kuitenkin seuraavat sinua läpi aikuiselämän, niitä et pääse pakoon). Sinun täytyy antaa heidän ymmärtää että vaikka olisitkin poissa kotoa, se ei tarkoita sitä ettetkö välittäisi heistä. Jos aiot asua heidän kodissaan, se kuuluu niin, että tottelet heitä, koska he maksavat asumisesta ym. kuluista, tekevät ruoan ja ns. palvelevat sinua.
      Sinähän et omista taloa, vaikka perheenjäsen oletkin. Ehkä äitisi oletti sinun jo poistuvan kodista koska se veisi paljon taakkaa pois ja riidan kautta ilmoittelee, että hänellä on aivan liikaa murheita ja kerta jos mitään ei siellä voi tehdä, miksi siellä pyörit.

      Edelleen kun käyn vanhemmilla kylässä, palaan takaisin äidin prinsessaksi, enkä aikuiseksi joka hoitaa asiansa, mutta täytyykin omalla käytöksellä näyttää minkä ikäinen olet, huolimatta vanhemman ehkä lapsellisesta käytöksestä.

    • hohhoijaa taas...

      Hahha onks tämä joku vitsi? Ei mullakaan olle ollut ikinä skootteria. Vaikutat vähän pissis kermaperseeltä! Ei sun vanhempien tarvitse sulle skootteria ostaa,jollei halua.

    • kotoo muuttamassa.

      jaa-a.. tää on taas tätä... on se kyllä aika kauheeta, jos ei saa kotonaan olla, jos vähäki pistää porukoilleen vastaan. mutta tottahan se on, että kannattais alkaa omaa asuntoa ettimään jos ei meno kotona miellytä. siiinä pitää sit kuitenki ottaa huomioon kaikki vuokrat, vesi- ja sähkölaskut yms.yms.yms.
      mutta tuommosta kontrollointia en ymmärrä. ite täysikäsenä saan jo ihan ite päättää omista menoistani, ilmotan vaan porukoille että menen. harvoin ne minua kieltää. ne jopa sanoo että voisin käydä enemmänki kylillä. sano kuule vaan vanhemmilles että vaishaistamiseen ja lähet. muutat sinne kaverilles. mutta elä muuta poikaystävälles. ei sen sukulaiset jaksa että sä siellä kokoajan oot (kokemuspuhuu)

      • jaskjcfaljkdl

        Selvasti on kyseessä 15 vuotias. ensiksi sinä saatat olla ansainnut vanhempiesi luottamuksen jotta saat mennä vaikka kannabista maistelemaan tai toinen vaihtoehto on että he eivät välitä sinusta


    • pantakaulassa

      Oma koti.
      Koska et varmasti omista seiniä, olet vuokralla jonkun omistamassa. Asumisella on säännöt, koskien kaikkea mikä vaikuttaa muihin asukkaisiin.

      Neliövuokra on helposti 10-15 €/kk
      Vesimaksu 20 - 25 €/kk
      Vaikka olisit kuinka pihi sähköön kuluu 25 - 30 €/kk
      Puhelin maksa / netti maksu (Minä selviän 20 €/kk molemmista)
      Puhtaus 8 - 10 €/kk ( jos käy lääkärissä lääkkeet)
      Vaateisiin uppoaa n. 30 €/kk
      Liikkumiseen 50-80 €/kk
      Ruokaan 6 - 8 €/ pv
      Talous astiat? vaikka löytäisi ne kirpputorilta ei ilmaiseksi..
      Pyykki on pestävä asunto siivottava (Pyykkikone, imuri..)
      Kotia joutuu järjestelemään: sinne ajautuu jätettä roskaa postiluukusta tippuu jätettä..
      Huonekalut matot verhot liinavaatteet
      Jokaisen omaan kotiin muuttavan, on opittava ihan itse, tulojen ja menojen suhde sekin vie aikaa ja rahaa..

      Muuta vaan ja ala itse vastata elämästäsi.
      Pää vastuu sitten ehkäisyyn, se ei saa pettää, luonteellasi lapsesi saisi ikuisen velka saldon..

    • SilleeOn

      Kuka on velvollinen Sinulle ns.siivoamaan,omat sotkusi?,kuka?.Se sitten on siistiä?.
      et sillee.

    • Wow99

      Mikset muuta salaa esim. poikaystävällesi?

    • Oisko oikeesti aika muuttaa kotoota, taitaa olla provo koko juttu.

    • Ruokarahaa max 4e/pv

      On harhaluuloa, että vanhempasi voisivat kontrolloida sinua. Itse olen kohta 19v eikä ole mitään kotiintuloaikoja tai oikeastaan mitään rajoja, koska elämme sovussa eikä näinollen rajoja/sopimuksia tarvita. Vanhempani ymmärtävät etten suostu mihinkään sääntölistaan tässä iässä, yritän olla kuitenkin mm. meluamatta. Teen "oman osuuteni" mm. siivoamalla huoneeni.

      Rahaa ei minulla ole/jää käteen yhtään. Viikkorahaa en enää saa, mutta en kehtaa vaatiakaan kun kukaan ei ole häätämässä kotoa. Bussikulut vanhemmat maksavat, mutta vain sen takia että niitä tulee erittäin vähän kun on oma auto. Maksoin itse auton kesätyörahoillani. Autokoulu ja muut kulut menevät yhteisestä rahastosta, kuten muidenkin sisarusten kohdalla. Ruokailuni menevät 50-50 minun/vanhempieni pussista. Nettiyhteys myös 50-50.

      Kuten tästä voi päätellä, minulle ei makseta kuin vain sen verran ettei minun tarvitse velkaantua. Varsinaisesti ei patisteta muuttamaan pois, mutta aina karsitaan "etuuksia" jotta en tuntisi oloani liian kotoisaksi. Esim. minun huoneessani ei ole yhtään uutta huonekalua, vain yli 10v vanhoja käytettyjä. Ostaisin itse jos olisi rahaa. Opiskelijalla vaan ei ole ylimääräistä.

      Vanhempani myös tuhlaavat kaiken varallisuutensa itseensä, esim. käyvät ilman lapsia ravintolassa ja ostavat härpäkkeitä itselleen. Perinnöksi jää ainakin velkaa. Autoakaan eivät vaihda vaan ajavat loppuun aivan romuraudaksi asti, ei mennyt viime katsastuksestakaan läpi. Olen itse joutunut ostamaan nykyisen ja edellisen tietokoneeni ja nykyisen ja edellisen kännykkäni. Pienempänä sain valita käytetyistä 10e puhelimista tai muuten puhelin maksettiin 50-50.

      Muutan pois kun valmistumiseni jälkeen saan duunin ja on varaa.

    • äiti 45 vee .

      Kotitöitten teko, siivous ym. kuuluvat ilman muuta sinulle, kun kotona asut. Vai pidätkö itsekin itseäsi neljävuotiaana, jonka ei tarvitse tehdä kotona yhtään mitään, kun on niin pieni?

      Muuta hyvä ihminen omaan kotiin. Omaan kotiin muuttaminen ei ole mikään vanhempien ja lasten keskinäinen pelottelunaihe vaan ihan normaalia käytöstä tuonikäiselle.

    • Vastuuta

      Jos asutaan yhdessä kuuluu hyviin tapoihin osallistua kodinhoitoon ja ilmoitella menemisistään etukäteen asui nyt sitten isän, äidin tai poikakaverin kanssa. Vastuuta opitaan ei se tule itsestään. Kai osallistut talousmenoihin? Itse asuin pari kk 19 vuotiaana kotona työn takia ja ostin koko 5 nekilsen perheen ruuat ihan vaan korvatakseni siellä asumisen. Muutin kotona heti kirjoitusten jälkeen, ikää oli 18 v 3 kk.

      • ewwwrrtt56

        Kannattaa vaan muuttaa jos kerta varasi itsesi elättämiseen riittävät. Saat oman huushollin, jossa saat tehdä mitä ikinä haluat kunhan noudatat vuokrasopimusta. itse olen 20v ja asun kotona, koska ei ole varaa muuttaa kotoa. Osallistun perheen kotitöihin: siivoamalla, tekemällä/olemalla apuna ruuanlaitossa, käymällä kaupassa, hoitamassa sisarusteni asioita(esim. kuljettaminen harrastuksiin), maksamalla autoni vakuutuksen (kunhan vain on varaa siihen), ja ylipäätänsä hoitamalla kodin asioita(kodin imurointi jne.). Jos minä olisin asemassasi olisin luultaavsti jo muuttanut. Minulle kodin asioiden hoitaminen on itsestäänselvyys, käyn myös töissä perheyrityksessä, mutta koska yrityksellä ei ole mennyt hyvin viimeiseen 1-1.5 vuoteen niin enpä saa sieltä palkkaa, mutta osallistun kodin pyörittämiseen tällä tavoin. Jos töitä saisi jostain vieraalta niin saisin varallisuutta ja voisin muuttaakin tai sitten opiskelemaan.


    • Muori7

      Ymmärrän, että olet surullinen. Vanhempasi ovat myös varmaan surullisia tilanteesta. Asut vanhempiesi kodissa, jossa vallitsevat vanhempiesi säännöt. Niin se vaan on. Jos kerran olet täysi-ikäinen ja sinulla on tuloja, niin kukaan ei voi estää sinua muuttamasta omillesi. Eikä sinun tarvitse kysyä vanhemmiltasi, minne muutat ja kenen kanssa. Omassa kodissasi voit sitten noudattaa omia sääntöjäsi.

      Mutta kuulehan, vanhempasi ovat huolissaan sinusta. Kun et tule suoraan töistä kotiin, he murehtivat kotona , mitä sinulle on sattunut. Sinä koet sen kontrollointina. Kun lapsi asuu omillaan tilanne helpottuu. Niin tapahtui omalla kohdallani. Minä vaan olin se huolestunut äiti. Rakastan lapsiani sydämeni pohjasta. Siitä tuo "kontrollointi".

    • Vanha muija

      Usein maalla itsenäistytään lähtemällä opiskelemaan ja asutaa aluksi opiskelija-asunnoissa, kuten soluissa. Oletko erityisnuori ja siksi vanhempasi huolehtivat enemmän? Jos Sulla on kesätöitä, yritä säästää jotain, ett pääset syksyllä hyvin alkuun. Miksi vanhempasi etsisivät Sinulle asuntoa, jos kerran olet aikuinen? Varojen salliessa vanhemmat auttavat kyllä. Oletko perillä heidän raha- ja terveystilanteestaan? Jos äidilläsi on mielenterveysongelmia, Sun on ihan hyvä päästä pois kotoa. Mutt voi olla pelkkää huolenpitoakin.

      • Surullinen19vuotias

        En oleta että he etsivät minulle asuntoa vaan toivoisin,että JOS he oikeasti haluaisivat, että muutan niin osallistuisivat ja näyttäisivät edes vähän kiinnostusta sitä kohtaa. Uskon, että se on vaan huolenpitoa ja siksi he uhkailevat. Mutta mielestäni 19 vuotiasta ei pitäisi uhkailla vaan puhua....


    • Surullinen19vuotias

      1.

      Ja kaikille vielä selvennykseksi Olen aina tehnyt kotityöni ja tottakai autan vanhempiani. Olen pienestä asti tehnytkin.... jopa paljon paljon enemmän kun monet ystäväni. Mutta se ei ollut pointti vaan pointtini oli se, että äitini ei varmaan haluaisi minun tekevän muuta... Haluaisi koko ajan minun istuvan kotona neljän seinän sisällä siivoomassa, tekemässä läksyjä ja välillä käyvän töissä. Tottakai tiedän ettei tuo ole aivan totta, mutta siltä se tuntuu.

      Ja Kun isäni oli työtön 5 vuotta sitten äitini meni toiseen työhön. Aina töiden jälkeen hän oli aivan puhki... ja arvatkaapa kuka teki KAIKKI kotityöt ? Ei ainakaan isäni. Minä tein kaikki kotityöt ilmaan mitään valituksia.
      Nykyään vaan en jaksa tehdä kaikkea. Perheellämme on nyt paljon helpompaa niin minkä takia minun pitäisi vieläkin olla se joka tekee KAIKKI työt.
      Isäni sanoo, että ei jaksa tehdä koska hän tuli töistä. No niin tulin minäkin. Minulla on joka päivä joko koulua ja töitä, saan minäkin mielestäni olla välillä puhki!?

      2.

      Ja rakastan vanhempiani ja he ovat hyviä vanhempia, mutta minun mielestä he tekevät virheitä, mutta niin tekevät jokainen meistä ihmisistä....

      3.

      Olen melkeenpä aina maksanut kaikki herkut itse. Ja jos minua on pyydetty käymään kaupassa niin minä käyn. Maksan omat laskuni itse ja olemme sopineet vanhempieni kanssa, että maksan puolet ulkomaan matkastani ja he maksavat 1/4. (Tuotakaan en oleta, että he maksavat. Mutta se käy heille ja me sovimme niin)

    • voivoi:((((

      On tuo kyllä niin epäreilua! :( eikä tuon ikäistä kuuluisi enään uhkailla!

    • 113

      kuulostaa hieman oudolle,että vanhempasi passittavat sinut pois luotaan riidan tullessa.Anteeksi mutta eivätkö osaa riidellä oikein?Jos olisin sinä,minä sitten menisinkin pois kotoa:D

    • tosihetero

      ootte kaikki homoja

    • Ei jumala-auta

      Muuta saatana yksiöön!

    • mutsi on pässi

      ite oon 12v ja mutsi huutaa melkeenpä joka päivä että muuta pois... kyl sen pitäs ymmärtää etten mä voi enkä saa muuttaa pois, mutta ei näytä ymmärtävän

      • asdf6

        Kotitöihin sun muihin osallistumisesta turha valittaa, se on normaalia sekä velvollisuus niin kauan kun asut heidän luonaan, mutta tommonen kiristäminen kotiintuloajoilla että "kuule niin kauan ku asut täällä niin toimit meidän sääntöjen mukaan" on kyllä täysi-ikäiselle vähän kohtuutonta, kyllä pitäisi jo antaa elää omaa elämää


      • Anonyymi
        asdf6 kirjoitti:

        Kotitöihin sun muihin osallistumisesta turha valittaa, se on normaalia sekä velvollisuus niin kauan kun asut heidän luonaan, mutta tommonen kiristäminen kotiintuloajoilla että "kuule niin kauan ku asut täällä niin toimit meidän sääntöjen mukaan" on kyllä täysi-ikäiselle vähän kohtuutonta, kyllä pitäisi jo antaa elää omaa elämää

        Mulla perseilee /majoittuu kohta 20 v sälli, ei tee mitään, ei käy koulua eikä töissä, minä maksan viulut, nuori ei edes vie roskia, vittuilee ja ohittaa joka asiasta, todella epäsiisti nuori, mulla työsuhde rivari, minä maksan kaikki asumiskulut, teen kaiken muun, ainoa mitä hän tekee, huutaa pihassa että sun kämppä. Lopetti koulunkäynnin aikanaan kun ei viitsi tehdä töitä. Makaa sängyssä ja vittuilee. Paino noussut hänellä 30 kiloa tänä aikana?


    • Anonyymi

      no joo tiedän kyllä että on sairaita venhempia.....sellasia jotka ei arvosta mitään muuta työtä kuin he käskee ja toisen mielipidettä ei edes kuunnella ja alennetaan tosi alas...ne kuvitlee että on normaalia että pitäsi tehdä jopa niitten harrastuskeskin/maksaa niille jopa palkkaa jos ne tekee puutarhahommia...ne luulee omistavansa toisen mielen ja kokonaan.kieltäävät jopa kävelyn sanomalla että pihatöissä saa tarpeeksi liikuntaa..No muuta pois kotoa jos on hyvä mies sulla! Jokainen kaipaa omaa rauhaa ja vanhempien kanssa se ei onnistu ainakaan kaikilla..

    • Anonyymi

      Mutta älä juo liikaa/ota tavaksi äläkä sotkeudu ongelmiin...ja kaupungissa yksin asuminen ei myöskään ole minusta kunnon elämää

    • Anonyymi

      Olet tullut täysi ikäiseksi jo 18 vuotiaana. Hanki jo ihmessä opiskelupaikka ja muuta opiskelua asuntoon. Aloita itsenäinen elämä ja katkase itse napanuorasi irti vanhemistasi. Niin kauan kun asut heidän katon alla ja olet heidän elätti,He määräävät säännöt vaikka olisit 50vuotias.Tytäreni poika muuti itsenäisesti asumaan 18v. Opiskelee ja EI PIDÄ KEHENKÄÄN YHTEYS. On sentään F.B. profili.näkyvillä olemassa,mutta ei vastaa siellä kellekän sukulaiselle,ei serkun kumin kaimalle.Sanoisin on itsenäisyttä Helsinki 98.

    • Anonyymi

      Minulla on motkotettavaa jo edesmenneestä anopistani. Hän ei hyväksynyt meitä miniöitä, ei myöskään veljensä vaimoa, ja tämä vie-
      roksuminen ei jäänyt keneltä
      kään huomaamatta... ja kun anoppini hoiti poikaamme meidän kotona, hän tonki joka paikan, jopa kahvimyllyn se oli suht korkealla joten hän on tarvinnut tuolin avuksi... tiedän tämän koska meillä oli rahaa siellä myllyssä ja anoppi huomautti siitä..

    • Anonyymi

      Onnekseni minut laitettiin pois kotoa 14 vuotiaana, siitä asti olen tehnyt töitä elääkseni... kaukana vanhem
      mistani... äiti kuoli kun olin parinkymmenen, ehkä 19 v ja isä kuoli paljon myöhemmin 90-luvulla... niin että vanhempani eivät olleet riesa minulle tai muille sisaruksilleni...

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe