odottavan aika on pitkä

rakastan2

Sain taas vaihteeksi todeta, että on mulla huono itsehillintä. Olen koettanut olla puhumatta paremmalle puoliskolleni kihlauksesta yms. Omasta mielestäni olin hyvin onnistunutkin, kun koin olleeni puhumatta siitä puoli vuotta. Oon niin malttamaton. Tiiän ettei täs mikää kiirus erityisemmin ole. Itse asiassa en nyt heti edes haluaisi kosintaa, mutta en nyt ihan haluaisi montaa vuotta odotaakaan. Ollaan miehen kans seurusteltu parin kk päästä 3v. Ollaan kuitenkin vasta melko nuoria. Tiedetään kuitenkin että tässä tää elämäni rakkaus, jonka kanssa haluan perustaa perheen yms. En tiedä mitä tekisin, kun järki sanoo, että odota ja tunteet huutaa toista. Oon niin onnellinen mieheni kanssa. Mies on kuulemma jo tehnyt päätöksensä, mutta aika ei vain ole oikea. Kertokaa hyvät ihmiset, että miten te olette oikein saaneet hillittyä itsenne odottaessanne? Itse olen miettinyt jos tekisi puhelakon kyseisen asian kohdalla oikein kunnolla. Kenelläkään kokemuksia?

Toisekseen minulle tuli paha mieli itselleni, kun huomasin puhuessani, että puhun asiasta aivan turhaan. Olin siis samat asiat puhunut aikasemmin ja yleistin hieman liikaa miehiä. Nyt mies varmaan luulee että epäilen hänen tunteitaan, vaikka selvempää rakastunutta miestä ei voisi olla. Tuntuu niin tyhmältä tää olo... Se että puhun ja vatvon asiaa ei kuitenkaan nopeuta pätkän vertaa ajan kulumista. Toisaalta en osaa olla ajattelematta meidän yhteistä tulevaisuutta niin hyvine ja huonoine päivineen.

18

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiveet ja tarpeet

      Mieshän voi olla tosi rakastunut, mutta se ei tarkoita sitä, että hän haluaisi naimisiin tai että hän haluaisi lapsia. Ehkä hänelle riittää se, että saa sinut sänkyynsä ja joskus muuallekin seurakseen ja pesemään paitojaan.

      Eikös sitä yhteistä tulevaisuutta pitäisi suunnitella yhdessä. Jos mies haluaa ihan eri asioita kuin sinä, niin ei siitä avioliittoa koskaan tule.

    • tuleva-rouva

      Voi, tuo aloittajan tunne on niiiiin tuttu! Se, kun toista rakastaa niin mielettömästi ja toivoisi kihloja ja on jo mielipiteensä tuonut julki ja sitten pitäisi vain odottaa! Se on kyllä sietämätöntä (hyvälläkin tavalla). Itse en osannut pitää suutani kiinni, vaan silloin tällöin vihjailin ja sanoin suoraankin, etten vuosikausia aio odottaa.
      En uhkaillut mitenkään tai ollut puhelakossa yms. Tein vain selväksi, että haluan kihloihin niin että mies sen ymmärsi. Pidin kyllä huolen, että mies ymmärsi myös sen, että en aio häntä pakottaa ja ehdottomasti haluan että hän tekee sen omasta tahdostaan silloin kun on itse valmis. En halunnut, että mies joskus pääsisi sanomaan että "enhä minä olis naimisii menny, mutku akka pakotti"

      Hassua sinällään, koska mieheni oli sanonut minulle, että hän kyllä kosii ja me menemme naimisiin yms. näistä puhutttiin yllättävänkin paljon, ja mies oli kaikista aiheista avoin. Vain kihloista puhuttaessa hiljeni ja hymyillen pyysi minua malttamaan mieleni.
      Koko ajan siis tiesin, että rakkaani minua kosii, mutta odottavan aika on todella pitkä, ja vaikka kuinka yritin olla asiasta hiljaa enkä udella tai kysellä tai vihjailla, niin kyllähän minä siihen ratkesin silloin tällöin. Myöhemmin mieheni kyllä sanoi, että ei se toisaalta huono juttu ollut, sillä vaikka hän olikin varma siitä, että minut vaimokseen haluaa ja nini päin pois, niin kosiminen aina vaan jäi. Että minä kyllä nopeutin asiaa, joka olisi vääjäämättä kuitenkin tapahtunut ;D

      Kyllä minusta 3 vuotta on jo ihan riittävästi seurustelua, että suhdetta voisi viedä eteenpäin.

      mieheni kosi minua kuukausi ennen kaksivuotispäiväämme. Menemme naimisiin muutaman vuoden kuluttua.

      Oletteko puhuneet naimsiiinmenosta? Perheestä?
      Mielestäni näistä asioista puhuminen on hyvin tärkeää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ja jos mies ei halua puhua, välttelee tai vastaa kaikkeen en tiedä tai en ole ajatellut, niin onnea vaan odottamiseen, sillä miehellä ei ole sitten vielä aikomustakaan kosia saatika häitä suunnitella :/

      • rakastan2

        Ihanaa kuulla, että joillakin toisillakin on samoja tunteita ollut aikanaan. :) Ollaan kyllä miehen kanssa keskusteltu lapsista ja naimisiinmenosta melko useinkin. Mies sanoo kyllä että haluaa lapsia ja mennä joskus naimisiin, mutta niitten ajattelu jää paremmin tuonne 25-26 vuotiaana vietetylle ajalle. Välillä kyllä ihan leppoisasti ollaan juteltu mahdollisista meidän tulevista lapsista, mutta vähemmän kuitenkaan häistä. Paitsi nyt on ollut hyvä jutella, kun isoveli menee naimisiin, niin siinä väkisinkin tulee asiasta juteltua, ehkä juuri siksi on minullakin kauheasti asia mielessä.

        Itse täällä mietin, että tulkitsinkohan ihan oikein miehen sanomisia tässä aikoinaan. Kysyin häneltä, että jos päätös kosimisesta olisi kiinni vain ja ainoastaan hänen tunteistaan ja valmiudestaan (ei iästä ja tilanteesta), niin olisiko hän valmis kosimaan. Vastasi siihen, että kyllä hän olisi. Kuulemma hän on tehnyt päätöksen jo ja ei mieltään muuta. Vain ajankohdalla on enää mitään tekemistä. --> Tästä siis päätellen, hän odottelisi vain oikeaa hetkeä, mutta kuinka pitkää se odottelu on.

        Ilmeisesti minun kannattaa vain ratkeilla silloin tällöin asiasta puhumisen suhteen. :)


      • rakastan2
        rakastan2 kirjoitti:

        Ihanaa kuulla, että joillakin toisillakin on samoja tunteita ollut aikanaan. :) Ollaan kyllä miehen kanssa keskusteltu lapsista ja naimisiinmenosta melko useinkin. Mies sanoo kyllä että haluaa lapsia ja mennä joskus naimisiin, mutta niitten ajattelu jää paremmin tuonne 25-26 vuotiaana vietetylle ajalle. Välillä kyllä ihan leppoisasti ollaan juteltu mahdollisista meidän tulevista lapsista, mutta vähemmän kuitenkaan häistä. Paitsi nyt on ollut hyvä jutella, kun isoveli menee naimisiin, niin siinä väkisinkin tulee asiasta juteltua, ehkä juuri siksi on minullakin kauheasti asia mielessä.

        Itse täällä mietin, että tulkitsinkohan ihan oikein miehen sanomisia tässä aikoinaan. Kysyin häneltä, että jos päätös kosimisesta olisi kiinni vain ja ainoastaan hänen tunteistaan ja valmiudestaan (ei iästä ja tilanteesta), niin olisiko hän valmis kosimaan. Vastasi siihen, että kyllä hän olisi. Kuulemma hän on tehnyt päätöksen jo ja ei mieltään muuta. Vain ajankohdalla on enää mitään tekemistä. --> Tästä siis päätellen, hän odottelisi vain oikeaa hetkeä, mutta kuinka pitkää se odottelu on.

        Ilmeisesti minun kannattaa vain ratkeilla silloin tällöin asiasta puhumisen suhteen. :)

        Ihmetyttää vain se, että miksi mieheni ei vain sano, että kyllä hän minua kosii ja joskus mennään naimisiin. Minusta on ärsyttävää, että ei suoraan sano, mitä ajattelee, kun toinen kuitenkin odottaa lupausta.


    • Sophia87

      " Ilmeisesti minun kannattaa vain ratkeilla silloin tällöin asiasta puhumisen suhteen."


      Ei, ei kannata. Tuosta voi vaan seurata täysin päinvastaista. Ja onko se sitten kivaa, että se kosinta on osittain "pakotettu toimenpide suoritettavaksi" ?

      Miksei voi vaan odottaa? Asioita voi tehdä ja elämää elää ilman sormuksiakin. Minä olen seurustellut avopuolisoni kanssa kohta 5 vuotta, eikä meillä ole ollut puhettakaan mistään naimisiinmenosta. Tai aikonaan mies sanoi, että se on sitten kertalaaki, eli kerran kosii ja kerran menee naimisiin ja siitä päätöksestä haluaa olla 100% varma. Sitä päivää odotan. Kyllä se vielä tulee. Sitten kun on oikea hetki, sitten kun kaikki on oikein mallillansa ja niinkuin pitää. Sitten kun pystyy täyttämään sen lupauksen, jonka aikoo antaa.

    • tuleva-rouva

      Joo noh...siinähän se onkin, että jos on ihan hiljaa ja odottelee vaan niin voi joutua odottamaan vaikka kuinka pitkään. Ja kärsimättömälle ihmiselle, joka sitä kosintaa odottaa kuin kuuta nousevaa (niinkuin minä tein) niin se voi olla yhtä tuskaa. Milloin olo on semmoinen et "eihän tässä mitään, kyllähän minä voin odottaa kun kuitenkin on tarkoitus koko elämä olla yhdessä.." ja seuraavassa hetkessä "miksei se jo kosi, kun on kerran luvannut? onko alkanut epäilemään? eikö se haluakaan minua vaimokseen?" että minä en kyllä olisi hissunkissun koko aikaa.

      Ja kuten miehinikin sanoi minulle, niin hän kosi aivan vapaaehtoisesti ja suoraan sydämestään. Hän itse asiassa on se, joka häitä enemmän suunnittelee kuin minä. Minun silloin tällöinen vihjailuni vain muistutti miestäni, että ainiin!! kyllähän hän oli sitä monesti miettinyt ja tosiaan päättänyt, että minusta hänelle kyllä vaimo leivotaan, mutta itse kosiminen aina vain jäi, ei mitenkään tahallisesti :)

      Meillä on kaikki ollut jo pitkään mallillaan, jo kauan ennen kihlaustakin. joten vaikka TIESIN 100% varmuudella, että mies kosii, niin tein selväksi, etten aio vuosikausia odottaa. :)

      Mutta tuo kyllä kuulostaa jo oikein lupaavalta, että olette paljon asiasta puhuneet ja olette samaa mieltä. Myös perheenperustamisesta sun muista isoista jutuista on hyvä puhua jo ajoissa, ettei sitten tule myöhemmin kriisejä, kun ajatusmaailmat eivät kohtaakkaan. Minä esimerkiksi olen hyvin aikaisessa vaiheessa kerotnut miehelleni, etten pidä lapsista ja todennäköisesti en niitä halua. Silloin annoin hänen vapaasti miettiä ja päättää, haluaako olla kanssani vai ei.

      minä luulen, että miehesi kyllä aikoo kosia sinua, mutta miehille tuo asian suorittaminen tuntuu olevan vähän vaikempaa. Vähän niinkuin he odottaisi, että heille sanotaan, että NYT menet ja kosit (mutta et tietysti sinä, koska kuitenkin mies haluaa yod. näk. yllättää ja olla se ketä sen päätöksen teki)... eli kyllä minä edelleen suosittelen silloin tällöistä vihjausta.. ;) (itse sanoin kerran kun olin kovin ahdistunut, että koeaika päättyy pian et jotaa tarttis alkaa tekee, et minä en ikuisesti aio pelkkä avopuoliso olla... :D )

    • Kosi jo!

      Täällä kuudetta vuotta edelleen kihlausta odotellen... Odottavan aika todellakin on pitkä. Tapasimme vieläpä kesällä sellaisen tapahtuman merkeissä joka sattumoisin ei minään vuonna ole jäänyt kummaltakaan väliin ja aina siellä samoilta vanhoilta tutuilta saadaan molemmat kuulla utelua että koskas häihin tulee kutsu ja kuka saa olla kaaso!?

      Itse olen tyytynyt jo kertomaan kaikille että kysyvät tältä viisaammalta puoliskoltani, sillä minä vanhoillisiin arvoihin asiassa tykästyneenä tykkään naisellisesta tavasta vain odottaa että kättäni pyydetään.

      Toki olen vihjaillut jo neljännestä vuodesta lähtien ja tässä välissä on jo ehditty kohta yhtä monta vuotta asua yhdessä kuin seurustellakin.

      Aina kun asiaa itse utelen, viimeksi juuri sen kesäisen tapahtuman yhteydessä yllätyin itsekin hiljaisuuteni jälkeen udellessani taas suunnitelmia. Tähän mennessä olen saanut selville: Suunnitelma on, ovelasti siihen ei vastattu onko suunnitelmalla joku tietty paikka tai aika. Kysymyksiä kierrettiin ja hymyiltiin epämääräisesti.

      Joskus tekisi mieli huutaa kuin monet muutkin: KOSI NYT JO! Mutta, koska en halua pakottaa ja tykkään lopulta tästä tiedottomasta tilastani, annan asian olla.

      Toivon vain että ei mene kymmeneksi vuodeksi sillä silloin itselläni on varasuunnitelma. Jos ei kymmenentenä seurustelun vuosipäivänä ala kihlausta kuulua: minä kosin! Tiedän paikan ja ehkä ajankin omalle suunnitelmalleni. Toivon vain etten ehdi suunnitella omaani niin paljon että petyn hänen kosintaansa mikäli se tulee ajoissa...

    • tasa-arvoko kateissa

      Järkyttävää huomata, miten alistuvia naiset ovat vielä vuonna 2013!
      Siis odotellaan tossun alla, milloin tuo herra ja hidalgo armollisesti suvaitsisi pyytää naista vaimokseen!
      Tällaisena vapaan ja tasa-arvoisen nuoruuden eläneenä naisena en moista ymmärrä.
      Miten tuleva avioliittokaan sitten voisi olla tasa-arvoinen!
      Monen vuoden nöyryyttäminen pakottamalla "odottamaan kosintaa" kertoo totuuden miehen tunteista...siis vallanhimosta ja tarpeesta alistaa toista.
      Mikäli tunteet ovat aidot molemminpuolin, ei tuollaista pomotusleikkiä todellakaan tarvita, asiat etenevät ihan luonnostaan yhteisellä sopimuksella.

      • En kosi enää koskaan

        Olemme jo keski-ikäisiä, joten voisi kuvitella, että tiedämme molemmat mitä haluamme. Minä kosin miesystävääni vuoden seurustelun jälkeen - ja sain rukkaset. En vain taida olla yhtä rakas ja sopiva elämänkumppani, kuin joku muu joskus. Suhde jatkuu, päivä kerrallaan. Aika näyttää vanhenemmeko yhdessä. Pieni epäilys minulle jäi. Sormuksia saa kaupasta, joten sitä ei kannata jäädä odottelemaan. Sen sijaan kosijan on hyvä varautua myös kieltävään vastaukseen ja siitä seuraavaan tilanteeseen.


    • 3+14

      Hankkikaa hei leidit elämä ja unohtakaa kihlaukset ja häät. Keskittykää johonkin muuhun ja lopettakaa se miehen ahdistelu. Voi nimittäin olla niinkin että ne kihlat venyy siksi kun ahdistelette ja kyselette, odotatte.
      Saattaa käydä niinkin että kun siitä oikeasti lopettaa sen puhumisen ja odottamisen, elää vaan, mies yllättääkin kosinnalla. Siinä miettimistä.

      • Haluaa tai ei halua

        Ihmiset tapaavat niin eri elämäntilanteissa. Jos kaksi aikuista kohtaa, niin kyllä se hääpäivä on vuoden kuluttua selvillä. Silloin molemmilla on halu sitoutua toisiinsa.
        Jos vielä viiden vuoden kuluttua odotellaan, niin ei siitä suhteesta mitään tule. Turhaan vain hukataan aikaa olla yhdessä hyvän partnerin kanssa. Mahdollisesti lapsetkin jäävät saamatta.


      • tahdoin
        Haluaa tai ei halua kirjoitti:

        Ihmiset tapaavat niin eri elämäntilanteissa. Jos kaksi aikuista kohtaa, niin kyllä se hääpäivä on vuoden kuluttua selvillä. Silloin molemmilla on halu sitoutua toisiinsa.
        Jos vielä viiden vuoden kuluttua odotellaan, niin ei siitä suhteesta mitään tule. Turhaan vain hukataan aikaa olla yhdessä hyvän partnerin kanssa. Mahdollisesti lapsetkin jäävät saamatta.

        Kyllä sen jo parissa päivässä ja viimeistään viikossa tietää, että tämä on elämänkumppanini loppu elämäksi.

        Minua kosittiin kolmantena päivänä ensi tapaamisesta, ja totta kai suostuin, koska homma oli ihan selvä. Mitä järkeä tuhlata kenenkään elämää miettimällä vuosi kausia olisiko tässä minulle lopullinen kumppani. Ihan varmasti ei ole, jos alusta asti mietityttää ja epäilyttää.


      • Pettävää on
        tahdoin kirjoitti:

        Kyllä sen jo parissa päivässä ja viimeistään viikossa tietää, että tämä on elämänkumppanini loppu elämäksi.

        Minua kosittiin kolmantena päivänä ensi tapaamisesta, ja totta kai suostuin, koska homma oli ihan selvä. Mitä järkeä tuhlata kenenkään elämää miettimällä vuosi kausia olisiko tässä minulle lopullinen kumppani. Ihan varmasti ei ole, jos alusta asti mietityttää ja epäilyttää.

        Voi olla, että vain toinen puoli on tosissaan.
        Viikossa ei ehdi tutustua. Luurangot jäävät kaappiin.
        Kukin tyylillään.


      • tahdoin
        Pettävää on kirjoitti:

        Voi olla, että vain toinen puoli on tosissaan.
        Viikossa ei ehdi tutustua. Luurangot jäävät kaappiin.
        Kukin tyylillään.

        Oltiin eksäni kanssa oltu 2 vuotta yhdessä ennen kihloihin menoa ja siitä 4 vuoden kuluttua mentiin naimisiin. Yhdessä oltiin vajaa 20 vuotta. Olisi voinut olla ihan sama lopputulos sillä kaavalla, että 2 kk kuluttua ensitapaamisesta kihloihin ja puolen vuoden kuluttua naimisiin ja n. 20 vuotta yhdessä. Ero olisi yhtä mahdollinen molemmissa tapauksissa.

        Ei mikään aika takaa yhtään mitään. Jos heti molemmista tuntuu, että se oma oikea löytyi, niin siitä sitten vain suhdetta viemään eteen päin reippain mielin. Voi kihlaukset ja häävalat purkaa, jos niikseen menee, että kyllä sitä ihmiset eroavat monen kymmenen yhdessäolovuoden jälkeenkin, vaikka alussa olisi tarkkaillut toisen luurankoja vuosia ennen naimisiin menoa.


    • nipsuh

      mä oon ollu ihan hiljaa jo parisen vuotta.. miäs aina joskus vihjailee jotain tyyliin "sitte häämatkalla" ym! olin ihan varma et viimeistää tön vuoden syksyllä kosis mut eipä oo vielä... tilaisuuksia on ollu vaikka mitä! vuosipäiviä, juhlia, koti-iltoja, romanttisia paikkoja, reissuja ym! mies ollu myös yksin kotona viikonloppuna koko päivän et ois voinu järjestää vaik sillon jotain yllätystä mut ei!!

      alkaa tuntua et ihan tahallaan vaan puhuu tollasia ettei vaa pääsis unohtuu :(

    • suppusuu

      Tuosta edellisestä viestistä tulikin mieleen eräs ilta, jolloin jo luulin Sen Hetken tulleen.. Avopuolisoni on lähiaikoina kertonut tosi usein rakastavansa minua ja nyt eräänä päivänä hän oli kotona koko päivän, kun taas minä tulin vasta illalla kotiin.
      Ihmettelin, että miksi hän soitteli minulle muutamaan kertaan, että moneltako olen tulossa, olenko jo syönyt, olenko väsynyt jne. (ei kovinkaan tavallista)
      Tullessani kotiin ulko-ovi oli lukossa ja väliovi kiinni (ei siis normaalisti ole, jos hän on kotona) ja kerkesin jo luulla, että hän on järjestänyt jonkun yllätyksen minulle.

      No eipä ollut. Syy kyselyihin ei ollut yllätys saati kosinta, vaan p*netus. Nice.

      • että mitä

        Miten tuo panetus ilmeni? Oliko toinen nainen pantavana, vetikö käteensä, vai halusiko sinun kanssa panna?

        Eikös tuo ollut jo yllätys, kun luulit jotain mitä ei sitten ollutkaan..


      • 19+9
        että mitä kirjoitti:

        Miten tuo panetus ilmeni? Oliko toinen nainen pantavana, vetikö käteensä, vai halusiko sinun kanssa panna?

        Eikös tuo ollut jo yllätys, kun luulit jotain mitä ei sitten ollutkaan..

        ??? Ihanko tosissaan tuollaisia kyselet?
        Sinustako olisi mukava yllätys, kun jotain ei olekaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe