Vantaan Islanninhevostalli Fagur?

Faguristi(ko)

Kyseisestä tallista on täällä varmastikin jo miljoona aihetta, mutta en jaksa etsiä ja tahtoisin tuoreita mielipiteitä.

Olen tosissani ruvennut pohtimaan ratsastuksen uudelleenaloittamista. En oo 2-3 vuoteen ratsastanut kuin yhden tunnin... tosin menen ehkä ensi viikolla ja sitä seuraavalla tunnille eräälle yksityistallille.

Ja koska aktiivisesta ''hevoselämästä'' on noin pitkä aika, on lonnollisesti taidot aika ruosteessa, joten alkeiskurssi voisi olla paikallaan... kyllä ne taidot varmaankin löytyisi menemällä perustunnillekkin aluksi, mutta olisi varempi olo, kun olisi ensin alkeiskurssin käynyt.

Siksi kysynki:
Minkälainen paikka kyseinen talli on? En ole siis edes siellä pihalla ikinä käynyt, ohi vain mennyt, mutta vaikuttaa ihan kivalta ja siistilta paikalta.
Entä minkälainen ilmapiiri? Millälailla uudet ja aloittelijat otetaan vastaan? Opettajat henkilökunta?... kaikki tieto on kohdallaan. ;)

Ja en siis kaipaa mitään siirappisia ylistyskommentteja, vaan oikeita mielipiteitä, joista selviäis hyvät, ja ehkäpä huonotkin puolet...

Kiitos jo etukäteen!! :)

147

12225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hötö netti
      • Faguristi(ko)

        Kiitos vinkistä! Laitettu :)


      • Anonyymi

        Hei ! Oikeest miks kaikki laittaa vale puheita ratsastan ite sielläja tiien enemmän ensinäkin siellä ei laiteta kipeitä hevosia tunneille toisekseen siellä on kaikille omat varusteet kolmanneksi kerran kun meidän öiti mennä maastoon niin me ei päästy sinne koska yks veto heppa oli reväyttäny sen jalan vahingossa niin miten muka siellä laitettais kipeitä hevosia tunneille jos et oo käyny niin kannattais käydä !!!!! :)


    • ???

      Eikö kenelläkää oikeesti oo tietoaaaaaaaa.........

      • Anonyymi

        No mul on


      • Anonyymi

        Siis mä ratsastan siellä


    • marin4

      käytiin siel viime keväänä luokkaretkel tyttöjen kaa kahen tunnin maastolenkki. ite tykkäsin tosi paljo, monipuoliset maastot ja ihan mukavan olone henkilökunta:D hevosia näytti oleva laidasta laitaan mikä on hyvä, että jokaiselle löyty joku sopiva:D kannattaa mennä, itekki haluaisin uudestaa muttaku asun niin kaukana ettei oo oikeein mahollista sinne päästä. :/ mutta siis hyvänolone paikkahanse on:))

      • kflvösöld

        Nostelen vanhaa ketjua, jos joku vaikka on menossa tälle tallille..

        Ihmiset ja henki tallilla on kivat. Tilat myös hyvät. Hevosten terveys mielestäni on kyllä hyvin huono. Hevosten jalat ja selät kipeät.


      • .......
        kflvösöld kirjoitti:

        Nostelen vanhaa ketjua, jos joku vaikka on menossa tälle tallille..

        Ihmiset ja henki tallilla on kivat. Tilat myös hyvät. Hevosten terveys mielestäni on kyllä hyvin huono. Hevosten jalat ja selät kipeät.

        Olen kyllä kuullut kyseisen tallin ilmapiiristä aika ristiriitaista juttua.. Varsinkin hoitajien kesken :)


      • Anonyymi
        kflvösöld kirjoitti:

        Nostelen vanhaa ketjua, jos joku vaikka on menossa tälle tallille..

        Ihmiset ja henki tallilla on kivat. Tilat myös hyvät. Hevosten terveys mielestäni on kyllä hyvin huono. Hevosten jalat ja selät kipeät.

        No itseasiassa hevosista pidetään kovasti huolta. Vähänkin jos esim jalka olisi kipeä, eikä pystyisi kunnolla kävellä, niin ei todellakaan lähtisi ratsastamaan. Mä tiedän sen, koska oon tallin omistajan lapsi :D ei oo syytä väittää vastaan.


    • sarasips

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hoitajat mukavia ja hevoset ihania, mutta hevosten kunto ja kohtelu ei kyllä aina ole parasta mahdollista. Hevosten satulat ja suitset eivät ole kaikki hyviä niiden selälle ja siksi selkä kipeänä.. mutta kantsii varmaan mennä kattelemaan niin tietää paremmin itse :)

      • Anonyymi

        Satuloita ostetaan kokoajan lisää, jos ne ei ole sopivat hevoselle. Hevoset ei ratsasta Fagurilla, jos selkä on kipeänä. Ei todellakaan ratsasta.


    • ...

      Tällä hetkellä omistaja on kyllä täysin seonnut. Ostaa itselle hevosia (ei issikoita) ja laittaa ne isoihin tarhoihin ja issikat aivan pieniin tarhoihin. :/
      Hoitajat eivät ole kovin ystävällisiä.

      Hepat ovat kyllä mukavia, ja opettajat ovat myös mukavia, mutta vain kokeneille.
      Aloittelijoille he ovat vähän töykeitä mielestäni. :/

    • ,,,

      Hevoset olisivat kivoja, jos ne eivät olisi kipeitä. Enkä ymmärrä, miksi faguriin ostettiin se ori, joka ei edes ole issikka? Vai onko se jo ruunattu? En tiedä, ehkä siinä olikin jotain järkeä.

      Ystäväni, joka hoitaa hevosta täällä, on sanonut että hoitajia kohdellaan välillä töykeästi. Nyt heille tehtiin jotain hyvin oudonkuuloisia sääntöjä, eikä heihin oikein luoteta. Tekevät parhaansa, mutta.. Niin.

      Ne hevosten selät ja jalat! Yh :(

      Opettajat osa ovat ihan kivoja, mutta osa taas einiinkivoja. Varmaan hyviäkin puolia on, mutta itselläni on aika huonot kokemukset..

      • LUKEKAA_MITÄ_KIRJOITIN

        Fagurin henkilökunta on todella mukava ja auttavainen. Hevoset ovat kaikki todella kivoja ja ihania, eikä yksikään ole sairas. Hevosista huolehditaan esimerkillisesti. Varusteet ovat hyviä. Olen aina ollut iloinen ja tyytyväinen ratsastuksen jälkeen. Harmi jos siellä on ollut jotain sairauksia hevosilla tai huono ilmapiiri, mutta nyt ainakin omasta mielestäni asiat ovat loistavasti. Suosittelen jokaiselle.


      • Anonyymi

        Mieti jos kaikki olisivat liiankin kilttejä. Oppisivatko lapset/aikuiset mitään? Opettajan pitää olla tiukka ja määrääväinen. Mutta ei liian.


      • Anonyymi
        LUKEKAA_MITÄ_KIRJOITIN kirjoitti:

        Fagurin henkilökunta on todella mukava ja auttavainen. Hevoset ovat kaikki todella kivoja ja ihania, eikä yksikään ole sairas. Hevosista huolehditaan esimerkillisesti. Varusteet ovat hyviä. Olen aina ollut iloinen ja tyytyväinen ratsastuksen jälkeen. Harmi jos siellä on ollut jotain sairauksia hevosilla tai huono ilmapiiri, mutta nyt ainakin omasta mielestäni asiat ovat loistavasti. Suosittelen jokaiselle.

        Juuri näin! Tänäänkin olin tallilla ja mukavat tallitytöt ja opettajat auttoi mua☺️!Moni teistä on saanut sitten aika harmillisen käsityksen tästä upeasta tallista johon oon todella tyytyväinen!🥰


      • Anonyymi
        LUKEKAA_MITÄ_KIRJOITIN kirjoitti:

        Fagurin henkilökunta on todella mukava ja auttavainen. Hevoset ovat kaikki todella kivoja ja ihania, eikä yksikään ole sairas. Hevosista huolehditaan esimerkillisesti. Varusteet ovat hyviä. Olen aina ollut iloinen ja tyytyväinen ratsastuksen jälkeen. Harmi jos siellä on ollut jotain sairauksia hevosilla tai huono ilmapiiri, mutta nyt ainakin omasta mielestäni asiat ovat loistavasti. Suosittelen jokaiselle.

        Tämä!!


    • Doris123

      Omat kokemukseni asiakkaana ovat pääasiassa positiivisia. Kaikki opettajat ovat olleet asiallisia ja mukavia minulle ja kavereilleni. Toki kovin erilaisia persoonia ovat.

      Hoitajat ovat monet aika nuoria ja luulen, että heille ei ole kaikille ihan selvillä miten asiakkaiden kanssa tulisi toimia. Eivät välttämättä osaa tarjota apua tai neuvoja, vaan pitää osata itse kysyä ja tentata.

      Minun kohdalle osuneet hevoset ovat olleet kaikki oikein kivoja, erilaisia persoonia nekin. On kovin harmillista, jos varusteet eivät ole kaikille hevosille sopivia ja siten tulee ongelmia.

      • Miksi?

        Miksei niitä hevosia hoideta? Miksi niille ei osteta sopivia varusteita? Miksi niitä laitetaan kipeänä tunnilla? Miksi niiden annetaan kärsiä? Miksi?


      • Anonyymi
        Miksi? kirjoitti:

        Miksei niitä hevosia hoideta? Miksi niille ei osteta sopivia varusteita? Miksi niitä laitetaan kipeänä tunnilla? Miksi niiden annetaan kärsiä? Miksi?

        Asia ei nyt vaan ole näin. Hevosille ostetaan uusia varusteita jos ne eivät ole sopivat. Fagur ei laita kipeää hevosta tunnille. Tiedän sen.


      • Anonyymi
        Miksi? kirjoitti:

        Miksei niitä hevosia hoideta? Miksi niille ei osteta sopivia varusteita? Miksi niitä laitetaan kipeänä tunnilla? Miksi niiden annetaan kärsiä? Miksi?

        Olen samaa mieltä, kävin kyseisellä tallilla yli 10.v


    • jojoj

      Itse olen kanssa kuullut juttua, ettei hoitajia kunnioiteta ollenkaan... Vaikka osa onkin nuorta porukkaa, ei niitä saisi mielestäni käyttää hyväkseen. Ja nuoret nyt ei hirveästi näe sen sinisilmäisyyden takaa.
      Muutama vuosi sitten tallilta pyöri aikalailla erilaista juorua, vissiin monia eläinsuojeluilmoituksia tehtiin just eläinten kunnosta ja tiloista, ja niihin sitten puututtiin mihin oli puuttumista.
      Omistajan menoista en ole koskaan ymmärtänyt, se ostelee niitä hevosia ja myy niitä eteenpäin, mutta osan hevosista pitää itselllään vaikkei issikoita olisikaan. Loppujen lopuksi kuitenkin myy ne pois..

    • Fagur

      Kaikilla issikoilla yhteiset varusteet (satulat/suitset...)

      • eyjdis

        Ei pidä paikkaansa. Jokaisella issikalla on oma satula ja omat suitset.


      • katsovuosi

        Toi kommentti on laitettu vuosi sitten :D Ehkä se silloin piti paikkansa.


      • Eyjdis

        Ei kyl pitänyt silloinkaan


    • Ihmettelen

      onpa ikävää lukea tälläisiä valheellisia juttuja, joita tässä ketjussa on sanottu. Olen ollut itse Fagurin asiakkaana pitkään ja koskaan ei sairaita hevosia oteta tunneille ja jokaisella hevosella on omat varusteet, niinkuin kuuluukin. Tallilla on hyvä ja reilu henki ja opetus on hyvää sekä tarhat ovat isoja, enkä itse ole pääkaupunkiseudulla törmännyt isompiin tarhoihin, lisäksi iso laidun on tallin yhteydessä

      • Fagurista

        Taidat olla sitten hyvin onnekas.

        Sairaita hevosia on laitettu tunneille, koska muuten hepat eivät olisi riittäneet. Nythän niitä uusia hevosia on tulossa, ehkä sillä vähän parantuu se asia. Jokaisella hevosilla on varusteet, totta, mutta ikävä kyllä ne eivät ole kaikille hevosille sopivia.

        Opetus on kaikkea muuta kuin korkeatasoista. Istunta ystävilläni, jotka kävivät fagurissa, on hyvin huono. Esteistunnasta puhumattakaan. Siihen ei kiinnitetä lainkaan huomiota. Siellä opetetaan välillä ihan ihmeellisiä höpöhöpöjuttuja ja ratsastajat ovat pulassa siirtyessään toiselle tallille. "Olen ratsastanut 5 vuotta. Osaan kääntää hevosen ja paukuttaa sitä kylkiin. Mille tunnille sopisin?" En voi kun naurahtaa kommentillesi.

        Ympäristö on upea, siinä olet aivan oikeassa. Tarhat ovat suuria ja laidun ihana.

        Minulla pistää vähän vihaksi, kun sanot muita kommentteja valheellisiksi. Voit kertoa, että mielestäsi talli on hyvä, mutta tuollainen on minun mielestäni jo vähän törkeää.

        Mielipiteeni tähän asiaan on se, että tällä tallilla on jokin pahasti vinksallaan. Itse en suosittelisi tallia kenellekään, parempia paikkoja löytyy varmasti.


      • Anonyymi

        Oot aika töykee


      • Anonyymi

        Juuri näin. En itekkään ymmärrä miksi näitä valheita kerrotaan. Yksikään hevonen ei ole kipeällä selällä, tai muulla kehon osalla mennyt tunnille. Varusteet on sopivat niinkuin jo mainitsit. Olen sun puolella!😂


    • Mailaaja

      Minusta Fagur sopii tosi hyvin myös aloittelijalle. Olen saanut kivaa kohtelua ja kysyessäni minua on aina neuvottu. Voi olla itsestäkin kiinni,miten kokee, mutta kannattaa hakea apua ja kysyä aktiivisesti niin aina autetaan. Sähköposteihin voisi saada nopeammin vastauksia Fagurissa. Kun se on vain klikkauksen aikaa vievä juttu. Jos ilmoittautuu tai kysyy kurssista,vastausta ei ehkä koskaan tule...harmi...

      • Mailaaja

        Tosin netti-ilmoittautuminen toimii loistavasti ja on helppo tapa katsoa sopivaa maastoa tms. Sellaiseen en olekaan muilla talleilla törmännyt. Siis erittäin paljon plussaa tästä Fagurille


    • Fagurrrr

      Fagur on todella hyvä paikka jatkaa ratsastusta.
      Hevoset on kilttejä.
      Opettajat on mukavia ja opettaa hyvin.
      Hevosia myydään vähän väliä mut uusiakin tulee aina lisää.

    • Kokemustaon

      Fagur on oikeasti tosi mukava paikka. Hepat on kivoja ja luotettavia. Opetus on hyvää ja maastot on ihania. Issikat on yleensä erittäin kilttejä. Jopa oma Äitini, joka pelkää heppoja haluisi mennä niillä!
      Suosittelen

    • amppari123

      Olen käynyt pari vuotta Fagurissa tunneilla. Opetustyyli vaikutti aluksi kieltämättä vähän tylyltä, mutta totuin siihen alun ärsytyksen jälkeen ja kyllähän opettaja hevosista ja ratsastuksesta paljon tietää, aina voi kysyä jos ei tunnu kerralla oppivan. Hepat Fagurissa ovat kivoja (tai no niistä tämän kesän uusista ei ole vielä kokemusta). En ole kertaakaan törmännyt siihen että hevonen sentään sairaana tunnille joutuisi!

      • wiwiwiwiiwiwiwiwiwiwiiwi

        En minäkään ole sairaita hevosia tunnilla tavannut. Yhden tylyn opettajan olen tavannut rästitunnilla ollessani, mutta hänestä en tiedä sen enempää. En edes tiedä opettaako hän enään. Ja yksi opettaja on suoraan sanottuna huono, mutta monet pikkutyttöoppilaat tykkäävät hänestä ja sen takia hän siellä vielä opettaa. Muut opettajat ovat kokemukseni mukaan todella mukavia ja päteviä. Jos on tyytymätön opetukseen, kannattaa vaihtaa opettajaa, miksi jäädä sellaiseen ryhmään jossa ei ole tyytyväinen?


    • mgo

      En suosittelisi edellä mainituista syistä. Älkää tukeko tuollaista toimintaa, teidän pitäisi vain nähdä kulissien taakse. Aluksi kaikki vaikuttaa ihanalta, mutta jossain vaiheessa totuus paljastuu. Moni kertoo samoja juttuja hevosten ja hoitajien oloista.

      "Hevoset voi hyvin!! Ihana talli ja henkilökunta! Hyvää kohtelua!"

      Kun ette te voi tietää mitä siellä tapahtuu. Itse olin tallilla hoitajana ja sain nähdä mm. sairaita hevosia tunneilla, hevosten lyömistä, hevosille huutamista, huonoa opetusta ja työhönsä kyllästyneitä opettajia.

      Mutta älkää tuomitko kaikkia hoitajia. Monet heistä ovat nuoria, jotka tekevät parhaansa ja uskovat sinisilmäisesti omistajien toimivan oikein.

      Vasta siirtyessäni toiselle tallille, tajusin miten huonoa opetusta olin saanut.

    • viisitoista

      Ohoh! En ehkä ymmärrä. Olen käynyt noin vuoden silloin tällöin maastossa. Tätä ennen ratsastuskokemusta on n. 40 vuoden takaa. Silloin oli ihan ok, että opettajat haukkuivat oppilaat. Nyt en sitä hyväksyisi, paitsi jos oppilas esim. repisi hevosta suusta. Asiantuntemukseni ei varmaankaan ole kovin vankka, mutta väittäisin huomaavani, jos sairaita hevosia käytetään tunneilla.

    • Kartturi11

      Todella kiva paikka! Viihtyisä ja mukava ilmapiiri, hyvä opetus, upeat maastot ja aivan ihanat hevoset! Siistit tilat ja vaikuttaa kyllä, että hepoista pidetään hyvää huolta! Tänä syksynä aloitin ko. tallilla tunnit ja olen tykännyt kovasti!

    • vihainen..j

      Miks mun viesti poistettiin? :D
      No yritän nyt tiivistää sen tähän.

      Eli hoidin parhaan kaverin heppoja tuolla jonkun verran yli vuoden. Ja aluks kaikki meni tosi kivasti. Saatiin välil olla siellä jopa ilman aikuisii ja ne issikat on oikeesti ihania! Ne maastot oli upeet.
      Sit jossain vaiheessa tajuttiin et jotain on pielessä. Meinaan hevosia alko olemaan aina enemmän kipeinä ja lopulta niitä alettiin laittamaan tunneille.

      Joittenki hevosten lopetusta pitkitettiin? Tai tuntu ainakin siltä että ne oli kärsimyksissään ihan liian kauan.. Esim. Tango. En oo tästä nyt ihan satavarma, mut mun mielestä se ois ihan ehdottomasti pitäny päästään vihreille laitumelle aikasemmin.

      Vaihettiin molemmat tallia ja kaikki on nyt järkevämmän tuntuista.

      Harmittaa jos tästä nyt jäi puuttumaan jotain tärkeetä. Haluisin kovasti tietää et mikä oli edellisessä viestissäni asiatonta? Täältä on poistettu jo useempi viesti, mitähän niissä on sanottu? Mistä kukaan tietää tallin huonoja puolia, jos niistä ei saa puhua? Se oli nimittäin tän kessan tarkotus.

      Suosittelenko: En.

      Poistakaa tää vaikka sata kertaa, laitan aina uudestaan.

      • vihainen..j

        Siis parhaan kaverin KANSSA.


      • Vihainen..j

        .Siis parhaan kaverin KANSSA.


    • Ratsastaja445

      Ratsastin alkuvaiheessa puolitoista vuotta Fagurissa. Aluksi siellä oli tosi kivaa mun kaverin kanssa, mutta sitten, Tangoa ei voitu viedä laitumelle, koska se ontui liikaa jos vaikka, laukkasi. Tangoa pidettiin siis tarhassa ja muita laitumella. Laukannostot ja pohkeenväistöä opetettiin aivan väärin! Hepat oli ihan kivoja.
      En suosittele, ainakaan hirveesti.

    • t1iän

      Joo muakin harmitti tangon kivut kun siit nyt puhutte.. mut muuten mul on ihan semit fiilikset. mut uskon kyl aika helposti ton mitä sanotte.

    • faguristi

      Siel on parantunut opetukset tosi paljon ja nykyään kaikki otetaan huomioon ja siellä on vähän hevosia jotka ovat kipeitä mutta niitä on viety klinikalle ja nykyään on uudet satulatkin jotta hevosten olisi parempi olla kaikille vaan tiedoksi

    • faguristi

      Ja ilmapiiri onbhyvä ja kaikkien terveydestä huolehditaan;)

    • faguristi

      Joten suosittelen lämpimästi
      Ette ehkä pidä paikasta mutta opettajat vaihtuu ja tallin henkilökunta tietää näistä viesteistä ja moni asia on parantunut:D

      • Erehtyväinen

        Rakentava palaute annetaan tehokkaimmin suoraan tallilla eikä täällä. Opetus ollut aina hyvää. Kullakin opella omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ihan kuten oppilaillakin.Ja kukin painottaa eri asioita ja jokaisen tavoitteet erilaisia-harrastus omaksi iloksi tai jotain vielä enemmän? Ja jokaisella päivät vaihtelevat,jopa issikallakin erilaisia fiiliksiä. Opettajienkin täytyy saada olla joskus huonolla tuulella kuten kaikkien. Ei pidä vaatia liikoja. Ihmiset ovat ihmisiä vikoineen ja puutteineen ja hevoset hevosia


      • mä__vaan
        Erehtyväinen kirjoitti:

        Rakentava palaute annetaan tehokkaimmin suoraan tallilla eikä täällä. Opetus ollut aina hyvää. Kullakin opella omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ihan kuten oppilaillakin.Ja kukin painottaa eri asioita ja jokaisen tavoitteet erilaisia-harrastus omaksi iloksi tai jotain vielä enemmän? Ja jokaisella päivät vaihtelevat,jopa issikallakin erilaisia fiiliksiä. Opettajienkin täytyy saada olla joskus huonolla tuulella kuten kaikkien. Ei pidä vaatia liikoja. Ihmiset ovat ihmisiä vikoineen ja puutteineen ja hevoset hevosia

        Palautetta tietenkin kannattaa antaa suoraan tallille. Mutta uusi harrastaja ei mistään muualta saa tietää toisten kokemuksia tallin tasosta kuin keskusteluista. Siksi näitä kysellään ja kerrotaan. Kellään ole aikaa ja mahdollisuutta käydä testaamassa joka tallia ja opettajaa henk koht.

        Opettaja EI SAA näyttää eikä kostaa omaa huonoa päiväänsä oppilaalle, KOSKAAN. Hän on siellä töissä joka ikisen minuutin tunnista. Kaikki mikä tulee opettajan suusta, vaikuttaa lapseen ja oppimiseen. Jos ei tätä tiedä, on väärässä työssä.


    • Fagur

      Mä oon käyny fagurissa jo 4 vuotta ja siellä on tosi ammattitaitoinen opetus sekä ihan sika mahtava henkilökunta ja tallin ilmapiiri on mukava. Hevosia hoidetaan parhaan mukaan ja niillä on hyvät oltavat ja jos jollain on selkä tai jalka kipeänä niitä kyllä hoidetaan. Ja siellä ei koskaan vahingoiteta hevosia eikä huudeta niille. Kaikilla hevosilla on omat varusteet ja niistä pidetään hyvää huolta. Tallilla on myös hyvät tilat ja kaikki . Tallin omistaja käy tallilla usein ja on mukana toiminnoissa tosi paljon ja pitää huolta talliväestä ja ratsastajista sekä hevosista. Miettikää 2 kertaa ennenku tuuutte haukkuu Fagurin ihan pystyy!!

      • hämmästynyt

        Tekstistäsi päätellen olet aika nuori. Näitä sinisilmäisiä nuoriahan ne on juuri, joita vedetään höplästä.

        Ja nyt ihan oikeasti, herätys. Jos sinä et ole nähnyt, miten huonosti hevosia saatetaan kohdella, et voi kieltää sitä kokonaan. Jos et ikinä ole nähnyt elefanttia, sitä ei voi olla olemassa, eikö niin?


      • fagurkävijä

        Kuule! Luulen että viiden vuoden kokemuksella tietää jo fagurin tallista tarpeeksi ja on valmis väittämään seuraavasti! Oletko käynyt itse edes ratsastamassa Fagurilla? Millä perusteella tuut sanomaan että niitä kohdellaan huonosti? Ne on ihan samassa asemassa kun muutkin hevoset ja ponit ympäri Suomea. Viimeksi kun yksi tallin hevosista ontui, se laitettiin pois käytöstä ja on nyt taas mukana tunneilla! En ymmärrä millä perusteella tuutte haukkumaan hevosten kuntoa ja huolenpitoa


      • nauran
        hämmästynyt kirjoitti:

        Tekstistäsi päätellen olet aika nuori. Näitä sinisilmäisiä nuoriahan ne on juuri, joita vedetään höplästä.

        Ja nyt ihan oikeasti, herätys. Jos sinä et ole nähnyt, miten huonosti hevosia saatetaan kohdella, et voi kieltää sitä kokonaan. Jos et ikinä ole nähnyt elefanttia, sitä ei voi olla olemassa, eikö niin?

        Mitä sä fagurista mitään tiiät huohs sentään sain päivän naurut


    • aassddffgg

      "Opettajienkin täytyy saada olla joskus huonolla tuulella kuten kaikkien. Ei pidä vaatia liikoja. "

      Ei ole kyllä liikaa vaadittu, että opettaja käyttäytyy asiallisesti. Kuten erehtyväimen sanoikin, jos ei pysty käyttäytymään hyvin (ammattitaitoisesti), on kyllä väärässä työssä. :D

      Kerron vielä nyt oman mielipiteeni, enkä suosittele. Lukuisia parempia talleja löytyy, miksi tukea tällästä toimintaa?

    • rahastusta

      Mun (päivä)leirin piti olla vaellusleiri, jossa vaellukset kestää sellasen muutama tuntia ja eväät otetaan satulalaukuissa mukaan.

      In real life - Meillä oli kaksi tuntia päivässä ratsastusta, joo, mutta se jaettiin kahteen osaan. Yksi aamulla, yksi iltapäivällä. Kerran käytiin maastossa, muuten oltiin kentällä. Silloin kun ei ratsastettu, vain istuttiin. Hoitajat yritti keksiä jotain tekemistä, hippaa tms. Rahastusta sanon minä.

      Pohkeenväistö opetettiin todella huonosti. Uralta heti poispäin, monimutkaiset ohjeet, vaikka se on oikeasti yksinkertainen juttu. En saanut viikon aikana kertaakaan hevosta väistämään. Mun omalla tallilla syksyllä sain hevosen väistämään onnistuneesti heti ensimmäisellä yrityksellä.

      Tunnilla sattui myös niin, että opettajan viha purkautui yhtä hevosta kohtaan ja varoittamatta se löi raipalla todella kovaa. Siis ihan tosi suurella voimalla, ei hevosta kohdella noin. Se säikähti erittäin paljon, pukitteli, ratsastaja lensi kaaressa selästä. Tämän jälkeen vielä "Ohhoh mikä hevonen. Kylläpä se suuttui, teuraaksi kuuluisi"

      Tämä sen takia, että se ei suostunut laukkaamaan (koska siellä laukka nostettiin kummallisesti).

      En tiedä, onko sama opettaja siellä vielä. Tän leirin loputtua en ole voinut suositella tallia kenellekään. Ja niinkun on sanottukkin jo, suurin osa hoitajista on ihan syyttömiä. Osa ei tiedä mitä tapahtuu, osa vain jatkaa, koska rakastaa hoitohevostaan.

      Todella, todella törkeää hoitajia kohtaan. Ja tosi rankkaa henkisesti ja fyysisesti hevosille. Kulissit kuitenkin on kunnossa.

      • Issikkamummo

        Jos syytetään , täytyy tietää, että yhtä pettynyttä kohti voi löytyä 100 tyytyväistä? Ja puolustautua myös tulee...Tässä keskustelussa ei taida kukaan olla syytettynä itse. Niin ja minusta Fagur on huipputalli. Ihanat issikat, ihanat olosuhteet ja inhimillisiä opettajia. t. Aikuisratsastaja - erehtyväinen


      • pwhzjr
        Issikkamummo kirjoitti:

        Jos syytetään , täytyy tietää, että yhtä pettynyttä kohti voi löytyä 100 tyytyväistä? Ja puolustautua myös tulee...Tässä keskustelussa ei taida kukaan olla syytettynä itse. Niin ja minusta Fagur on huipputalli. Ihanat issikat, ihanat olosuhteet ja inhimillisiä opettajia. t. Aikuisratsastaja - erehtyväinen

        Mitä ihmettä? Mistä oikein puhut? Niin toki SAATTAA olla, että yhtä tyytymätöntä kohden on 100 tyytyväisiä. Ihan lukemalla tätä keskustelua, voit huomata että yli puolet asiakkaista eivät ole tyytyväisiä. Sinunkaan ei pitäisi olla tyytyväinen, kun kuulet mitä tallilla oikeasti tapahtuu.

        Viestistäsi ymmärsin vain sen, että olet aikuinen. Lisäksi joku on erehtyväinen, kuka? Sinä, minä vai opettaja joka erehtyi lyömään hevosta? Aikuisena sinun pitäisi osata kirjoittaa niin, että edes puolet siitä voitaisiin ymmärtää. Ja kenen tulisi saada puolustautua?

        Kaipaan myös enemmän perustelua sille, että fagur on hyvä talli. Onko teillä jotain todisteita siitä, ettei hevosia ole lyöty? Sokeasti taas vaan inisette "eiei, fagur on kiva talli, ei, hevosia ei ole ikinä lyöty, olette väärässä!!!!1!!1".


      • Rakentavaapalautetta

        Tämä keskustelun taso täällä netissä on kyllä todella hämmentävää. Varmasti on monia, jotka ovat erittäin tyytyväisiä talliin ja toisilla taas on negatiivisiakin mielipiteitä paikasta. Niinhän se aina menee joka asiassa. Mutta olkaa nyt hyvät ihmiset asiallisia ja kunnioittakaa myös toisten mielipiteitä ja kokemuksia. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Faguriin, enkä ole huomannut hevosia kohdeltavan huonosti, päin vastoin. Opetukseen olen myös ollut tyytyväinen, vaikkakin jos todella haluaa kehittyä pitkälle, kannattaa ehkä harkita jotain muuta kuin issikkatallia. Mutta tämä siis ainoastaan oma kokemukseni. Suosittelen laittamaan palautetta suoraan tallille, he varmasti arvostavat myös rakentavaa palautetta ja ovat valmiita korjaamaan epäkohtia jos ja kun sellaisia ilmenee. Mukavaa alkanutta vuotta kaikille :)


      • Issikkamummo
        pwhzjr kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Mistä oikein puhut? Niin toki SAATTAA olla, että yhtä tyytymätöntä kohden on 100 tyytyväisiä. Ihan lukemalla tätä keskustelua, voit huomata että yli puolet asiakkaista eivät ole tyytyväisiä. Sinunkaan ei pitäisi olla tyytyväinen, kun kuulet mitä tallilla oikeasti tapahtuu.

        Viestistäsi ymmärsin vain sen, että olet aikuinen. Lisäksi joku on erehtyväinen, kuka? Sinä, minä vai opettaja joka erehtyi lyömään hevosta? Aikuisena sinun pitäisi osata kirjoittaa niin, että edes puolet siitä voitaisiin ymmärtää. Ja kenen tulisi saada puolustautua?

        Kaipaan myös enemmän perustelua sille, että fagur on hyvä talli. Onko teillä jotain todisteita siitä, ettei hevosia ole lyöty? Sokeasti taas vaan inisette "eiei, fagur on kiva talli, ei, hevosia ei ole ikinä lyöty, olette väärässä!!!!1!!1".

        My goodness, jokainen saa muodostaa oman mielipiteensä ja ei voi olla niin, että ne jotka ovat olleet tyytyväisiä Faguriin, ovat joidenkin mielestä väärässä, eikä heillä saisi olla tyytyväistä mielipidettä.
        Jos esitetään syytöksiä ja yksityiskohtaisia tapausselostuksia, silloin olisi toki kohtuullista, että joku muukin tapahtuneen nähnyt kertoo oman versionsa ...ns. second opinioninsa. Onko tämä ymmärrettävää nyt. Ja jos joku väittää, ettei ole koskaan erehtynyt mistään asiasta tai tulkinnasta yleensä elämässä, hän ei ole ihminen. Me kaikki ihmiset olemme erehtyväisiä...
        Ja ihmeellistä on sekin fakta, että juuri fagur keskusteluttaa...Onkohan mistään toisesta tallista näin paljon kommentoitavaa. Fagur on mielenkiintoa herättävä issikkatalli. Ja vanha suomalainen sananlasku kertoo, että kateus vie kalatkin vedestä. Enkä todellakaan ala vääntää rautalangasta, mitä tämäkin tarkoittaa...jokainen saa ihan itse ajatella ja tulkita ja muistaa, että tulkinnat eivät välttämättä ole koko totuus...


      • rahastusta
        Issikkamummo kirjoitti:

        Jos syytetään , täytyy tietää, että yhtä pettynyttä kohti voi löytyä 100 tyytyväistä? Ja puolustautua myös tulee...Tässä keskustelussa ei taida kukaan olla syytettynä itse. Niin ja minusta Fagur on huipputalli. Ihanat issikat, ihanat olosuhteet ja inhimillisiä opettajia. t. Aikuisratsastaja - erehtyväinen

        Pakko myöntää, etten minäkään ihan täysin tajunnut kommenttiasi. :D

        Tässä nyt olivat minun mielipiteeni ja kokemukseni, kun niitä kysyttiin. Kaikilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, joten rauhoittukaahan nyt. Vaikka mun mielestä talli oli pettymys, sillä oli kuitenkin kivat tilat ja ihanat maastot (kunpa niihin olisi vain päässyt!). Eniten suututtaa tuon opettajan käytös ja se, etten saanut rahoilleni vastinetta.

        Ja tietenkin kaikki saavat puolustautua! Eikä nimiä ole täällä kerrottu, joten mitä nyt lukaisin nopeasti läpi niin ketään yksittäistä henkilöä ei ole suoraan syytetty.

        "Kateus vie kalatkin vedestä"
        Anteeksi. Ihan oikeasti tunnen itseni vähän vajaaksi, mutta kuka siis on kateellinen? Liittyykö se jotenkin minuun? :D

        ihan pakko vielä sanoa, että kaikki tallit ei puhuta, koska niissä ei yksinkertaisesti ole mitään puhuttamisen aihetta? Ei pidä ollakaan.


      • fagurratsastaja
        rahastusta kirjoitti:

        Pakko myöntää, etten minäkään ihan täysin tajunnut kommenttiasi. :D

        Tässä nyt olivat minun mielipiteeni ja kokemukseni, kun niitä kysyttiin. Kaikilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, joten rauhoittukaahan nyt. Vaikka mun mielestä talli oli pettymys, sillä oli kuitenkin kivat tilat ja ihanat maastot (kunpa niihin olisi vain päässyt!). Eniten suututtaa tuon opettajan käytös ja se, etten saanut rahoilleni vastinetta.

        Ja tietenkin kaikki saavat puolustautua! Eikä nimiä ole täällä kerrottu, joten mitä nyt lukaisin nopeasti läpi niin ketään yksittäistä henkilöä ei ole suoraan syytetty.

        "Kateus vie kalatkin vedestä"
        Anteeksi. Ihan oikeasti tunnen itseni vähän vajaaksi, mutta kuka siis on kateellinen? Liittyykö se jotenkin minuun? :D

        ihan pakko vielä sanoa, että kaikki tallit ei puhuta, koska niissä ei yksinkertaisesti ole mitään puhuttamisen aihetta? Ei pidä ollakaan.

        Minusta liioittelit vähän! Opettajat fagurissa tietää kyllä mitä tekee. Fagurissa ei todellakaan tehdä noin pohkeenväistöä ja fagurin hepat on siinä hakoja! Jos et saanut yhtäkään Fagurin hevosta väistämään niin vika johtuu aina ratsastajasta eikä suinkaan hevosesta!!


      • rahastusta

        Camoon, mulle opetettiin niin. Uralta poispäin. Oli muuten pirun vaikeaa. Kiitos kuitenkin, tiedän että hevonen olisi osannut väistää.


      • Huhhuijjaa
        pwhzjr kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Mistä oikein puhut? Niin toki SAATTAA olla, että yhtä tyytymätöntä kohden on 100 tyytyväisiä. Ihan lukemalla tätä keskustelua, voit huomata että yli puolet asiakkaista eivät ole tyytyväisiä. Sinunkaan ei pitäisi olla tyytyväinen, kun kuulet mitä tallilla oikeasti tapahtuu.

        Viestistäsi ymmärsin vain sen, että olet aikuinen. Lisäksi joku on erehtyväinen, kuka? Sinä, minä vai opettaja joka erehtyi lyömään hevosta? Aikuisena sinun pitäisi osata kirjoittaa niin, että edes puolet siitä voitaisiin ymmärtää. Ja kenen tulisi saada puolustautua?

        Kaipaan myös enemmän perustelua sille, että fagur on hyvä talli. Onko teillä jotain todisteita siitä, ettei hevosia ole lyöty? Sokeasti taas vaan inisette "eiei, fagur on kiva talli, ei, hevosia ei ole ikinä lyöty, olette väärässä!!!!1!!1".

        Fagur on huippu talli monista syistä. Monen vuoden perusteella voi todeta kaikkea, enkä ole kertaakaan katunut päätöstäni Fagurissa ratsastamisessa. Huomaisin kyllä jos hevosia ei kohdeltaisi hyvin ja olosuhteet olisivat huonot. Ja jos et saa jotain hevosta väistämään. se ei ole hevosen eikä opettajan neuvojen vika vaan sinun itsesi


      • Siparakass

        Kuuleppas nyt,me menimme juuri ei viime vaan sitä edellisellä kerralla pohkeenväistöä ja Fagurilla EI opeteta pohkeen väistöä niinkuin sanoit! Eikä Fagurilla opeteta laukannostoa kummallisesti🙄Vaan sisäpohje eteen ulkopohje taakse ja pohkeita ja jos hevonen ei nosta niin varmaan joka paikassa sanotaan että voi vähän näpäyttää raipalla😁


        On totta että hevosten hyvinvointi ei ole parasta mahdollista mutta sitten voi tietty vaihtaa tallia:)

        Mielestäni opetus Fagurilla on hyvää ja tilat aivan erinomaiset! Meillä on 2 omaa hevosta ja äitinikin sanoo tiloja käteviksi ja hyviksi...

        Minä suosittelen Faguria lämpimästi💗(Ihan minkä tasoisille ratsastajille tahansa)


    • rahastusta

      Niin ja valitusta on mennyt tallille ja eläintensuojeluilmoitus tehty.

      • Eyjdis

        Mistä asiasta teit ilmoituksen jos saa kysyä?


    • säikähdin

      Olen ilmoittautunut lasten alkeisille faguriin ja nyt kun näitä lukee nii alan epäilemään että kannattaakohan mun sinne tallille ratsastamaan lähtee..

      • Siinnevaan

        Kannattaa mennä kokeilemaan. Ihanat hevoset ja mukava lämminhekinen paikka ratsastuksen aloittamiseen. Uusi opettaja on myös todella mukava.


      • kannattaakokeillamonia

        Kannattaa kokeilla useampia talleja ja päättää vasta sitten, minne "lopullisesti" jää. Tällä tavalla löytää itselleen sopivimman paikan! Kun olet nyt ilmoittautunut sinne ja varausmaksunkin maksanut (?), mene vaan.


      • Kokeilemaanvaan

        Yhtään väheksymättä muiden kokemuksia, olen kuitenkin huomannut, että täällä netissä yleensä negatiiviset mielipiteet/kokemukset korostuvat ja ylipäätään ne, joilla on negatiivista palautetta enemmän kirjoittavat täällä. Se ei toki tee heidän kokemuksistaan yhtään vähäpätöisempiä. Pointti oli vaan se, että Fagurilla on varmasti suurinosa kuitenkin tyytyväisiä asiakkaita, eli eikun rohkeasti tallille vaan muodostamaan oma mielipide :)


    • kateellisetpuhuukenties

      Olen ratsastanut nyt vuoden, ja voin suositella tallia oikein lämpimästi! En ole koskaan nähnyt yhtään hevosta (enkä ihmistä) kohdeltavan huonosti. Huonojakin puolia on joitain, kuten joka tallilla, mutta itse rakastan Fagurissa ratsastusta! Hevoset voi hyvin, eikä ole ollut näköpiirissä mtn hakkausta, todellakaan.

      Eräs toinen pk seudun (issikka) talli sen sijaan sai multa moitteita kolmelta eri kerralta.... Tällä TOISELLA tallilla mm yksi hevonen liiskasi minut seinään (ei iso juttu, mutta kuitenkin). Toisella kerralla yksi oli valmiiksi satuloitu ja ei kerrottu miksi, kunnes sain itse tuntea sen ihossani pureman muodossa useamman kerran, muun muassa kun nousin selkään- Tällä hevosella ei ollut kaikki hyvin, mutta sitä silti käytetään tunneilla... Ja sitten viimeksi yksi hevonen kompastui maastossa, ja ohjaajalla oli niin kiire jonnekin (omaan menoon?), että kun sanoimme tallissa että sillä tulee verta jaloista niin ohjaaja vain sanoi että " ei se ole mitään, ulos vain!". EIKÄ EDES VILKAISSUT heppaa!!!! TODELLA huonoa kohtelua! Mutta Fagurissa ei koskaan näin! :)


      Opettajista mulla on kokemusta vain kahdesta (toinen on jo lähtenyt pois). Kummatkin kivoja, etenkin tämä uusi. Näin omalta puolelta katsottuna minustakin tuntuu, että kateelliset täällä panettelee... Mutta tämä on vain minun mielipide, tällä hetkellä.

      • hahhaaaa

        Kateelliset :D


    • Aikuinen_hevoshöperö

      Ihan näin alkuun, en tiedä miksi edes vaivaudun tänne vastaamaan, mutta keskustelun löysin kun halusin saada selville mitä muut ovat tallista mieltä. Itse olen käynyt 5 v. ajan pääkaupunkiseudulla eri talleilla, niin issikka kuin ratsastuskoulu puolella. Sitä ennen omistin 10 v. omaa. Itse koe tietäväni hevostenhoidosta ja pidosta yhtä jos toista ja olen aina päättänyt etten tue rahallisesti huonoa toimintaa. Fagurissa kävin keväällä 2015 keväällä ja kesällä maastoilemassa. Surullista on että mutainen 2 tunnin reitti on ilmeisesti joka kerta sama. Ymmärrettävää on että pkseudulla maastoja ei ole asutuksen vuoksi ihan joka lähtöön, mutta ehkä sitä samaa reittiä ei sitten pitäisi taapertaa 10 hevosen voimin useita kertoja päivässä, kyllä varmasti hiekkateille tulee uria. Nyt kävin keväällä 2016 maastolla ja minusta on surullista miten hevoset on laihtunut. Useimmilla näkyy kylmikas takamus ja ei tulisi mieleenkään että luisevaan selkään ilman satulaa menisi.. Aikaisemmin oma issikkani oli lähinnä satulattomassa käytössä, ihan koska se oli vain parasta. En tarkoita että maasotilla tarvitsee tai saisi ilman satulaa, tarkoitus oli vaan herättää että selkäranka, takapuoli ei kuulu olla luisevan kulmikas. Hyvinvoivilla hevosilla siinä on lihaksia. Ruokaa nämä saivat kahden maaston, eli 4 tunnin rupeaman jälkeen. Ei ole minun asia selvittää mitä ja kuinka paljon, mutta muille talleille ja liikuntaa verrattuna vähän.
      Päätin että oli viimeinen kerta Fagurissa, surullista, koska Perla muistuttaa kovasti omaa edesmennyttä issikkarouvaani, josta jouduin luopumaan hepan ollessa 29 v.
      En aio tukea tallia jossa rahallinen on suurempi painoarvo kun laadulla ja hevosten hoidolla. Mielestäni tilanne ei koskaan ole ollut idyllinen ja nyt se on talven jäljiltä mielestäni kamala.

      • hohhoijjakkaa

        Fagurin heppojen kunto on tällähetkellä loistava ja jos esim. yksi heppa Fagurissa oli hiukan luiseva, se ei tarkoita että kaikki 30 muuta heppaa oisi. Niillä mennään paljon ilmansatulaa eikä niissä pahalta tunnu istua, koska osa tallin hepoista on enemmänkin laihdutuksen tarpeessa, kun ruuan puutteessa.... ja Fagurilla on monta eri maastoreittiä pitkin metsiä ja peltoja, mutta tietyillä maastoilla joita ostetaan erillisinä, niin niissä mennään vaan sitä samaa lenkkiä. Vakio tuntilaiset pääsevät kokeilemaan kaikkia mahdollisia reittejä.


    • epäilevätyttö

      Itse olen käynyt Fagurissa kaksi kertaa, kerran tutustumiskerralla ja kerran kahden tunnin alkeismaastossa. Ensimmäisellä tutustumiskerralla olin aika pieni, ehkä 10v enkä muista siitä oikein mitään. Toisella kerralla kävin kaverini kanssa syksyllä 2014 maastossa. Sitä ennen olin käynyt kahdella ratsastusleirillä, joten osasin alkeet ja tiesin jokseenkin kuinka hevosia pitää kohdella. Nyt jälkeenpäin kun mietin, tuo Fagurin meno vaikuttaa vähän...vastuuttomalta? En tiedä onko meno muuttunut, mutta silloin meitä oli n. yhdeksän ratsukkoa maastossa, ohjaaja ensimmäisenä. Ennen tuntia kaikki saivat kertoa oman osaamisensa, ja muistan kaikkien olleen joko aloittelijoita tai taukoa pitäneitä. Maasto oli kaunista, ja kaikki meni hyvin. Nyt kuitenki mietityttää, mitä jos vaikka minun hevoseni olisi esim. säikähtänyt jotain ja hypännyt pystyyn? Kukaan ei olisi voinut auttaa tarpeeksi nopeasti, kaikilla muillahan oli omat hevosensa hoidettavana. Siinä olisi sitten aloittelija roikkunut yksin pillastuneen issikan selässä. Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on se että joku olisi esim. vetänyt hevosta suusta tai hakannut kylkiä, eikä ohjaaja näe sieltä etupäästä eikä myöskään pysty puuttumaan siihen. Minun mielestä järkyttävä ajatus että joku saattaa tehdä jotain joka satuttaa hevosta kahden tunnin ajan eikä kukaan puutu asiaan.
      Myöhemin, ratsastuksen jälkeen kun olin tallin ulkopuolella odottamassa äitiäni, kuulin yhtäkkiä ohjaajan huutavan hevoselle täysiä. Ymmärrän että hepoille pitää sanoa jämäkästi, mutta sellainen huuto? Ketä se auttaa? Siitä jäi kyllä huono fiilis.
      Ja muuten, tietääkö joku mitä tapahtui Bylgialle? En ole varma kirjoitetaanko se noin, mutta se oli siis tummanruunikko issikkatamma.
      Itse olen nyt 13v tyttö, ja olen käynyt monena kesänä leirillä ihanassa paikassa, jossa pääasia on hevosten hyvinvointi. En todellakaan väitä tietäväni läheskään kaikkea Fagurista tai hevosista ylipäänsä, mutta tälläinen kuva minulla on.

      • fagurinratsastajatar

        Bylgia myytiin. En ole ihan varma miksi...


      • yksivaaan

        Bylgja myytiin. Sen osti joku, joka oli siihen kovin tykästynyt jo pidemmän aikaa ja joka halusi sen omaksi.
        En oikein ymmärrä tuota vastuuton-juttua. Jokaisella tallilla, jossa olen käynyt maastossa, on ohjaaja mennyt ensin ja sitten muut perässä. Miten sitten muuten mentäisiin? Ja kyllä ne ohjaajat varmasti sieltä edestä katsovat parhaansa mukaan, että miten ratsastajat pärjäävät ja mitä siellä takana tapahtuu. Missä tahansa paikassa, jossa ihmiset saavat tavata eläimiä, on se sitten talli tai kotieläinpiha tai muu, on vain luotettava ihmisiin sen verran että heidät voi eläinten pariin päästää. Ei kukaan voi koko ajan olla vieressä kyttäämässä mitä ihmiset tekevät. Tietenkin hyvässä paikassa tarkkaillaan ja katsotaan mahdollisuuksien mukaan, mutta on sinutkin varmasti siellä leiritallilla päästetty hevosen kanssa kahdestaan, esim harjatessa.
        Alkeismaastoon varmasti valitaan aina rauhallisimmat hevoset, mutta tietenkin kaikkea voi sattua. Kaikki ratsastamaan lähtevät varmasti tajuavat, että hevoset ovat eläviä olentoja, jotka voivat reagoida eri tilanteisiin eri tavalla. Jos on epävarma maastoon lähtemisestä, niin kukaan ei pakota menemään, vaan voi vaikka ensin harjoitella tunneilla. Mutta vaikka olisi kentällä ratsastamassa, hevonen voi pelästyä yhtä lailla, ja ei siinä kukaan ehdi olla sekunnin murto-osassa ratsastajaa jotenkin pelastamassa.
        Itse olen käynyt Fagurin maastoissa, ja kaikki on aina ollut hyvin.


    • Saattevääränkuvan

      Naurattaa tää et negatiiviset kommentit poistetaan. Niin haluttiinko täällä oikeita kokemuksia, vai kelpaavatko vain kehut? :D

    • Kokeilin

      En tykännyt paikasta, kävin kahden tunnin maastossa joka ei ollut kovin ihmeellinen. Maaston vetäjä oli töykeä ja hevosetkin aika väsyneen ja apean oloisia.

      • Fagurinratsastajatar

        Vantaan alueella ei mitään ihan mahdottoman hyviä maastoja ole, itse olen tykännyt näistä maastosta paljon! Hevoset olivat varmaankin väsyneitä kun on ollut koko viikko töitä. Ja mun mielestä kukaan Fagurin henkilökunnasta ei ole töykeä.


      • Notnice

        Reippaaseen maastoon osallistujien pitäisi tietenkin olla jo laukkataitoisia, mutta haasteellista on opettajille, jos mukaan on tullutkin aika aloittelijoita. Olen ollut sellaisessa " reippaassa " maastossa. Vastuullisuutta myös siis osallistujille. Valitse itsellesi sopiva maasto, aloita rauhallisesta mieluiten, että reippaaseen maastoon tulijat eivät joudukin sun takia käyntipainitteiseen hitaaseen menoon, kun sulla ei ollutkaan valmiuksia laukata ja maastoilla vauhdikkaasti...


    • Kukkailid

      Mennäänkö tunneilla tölttiä miten paljon?

      • fagurinratsastajatar

        Riippuu ihan hevosesta. Yleensä opettajat sanoo 'tölttiä tai ravia'. Eli ihan riippuu siitä osaatko nostaa töltin ja hevosesta. On esim. muutama hevonen jotka eivät ravaa vaan tölttäävät.


    • Siparakas

      Tallin ilmapiiri on mielestäni suht hyvä. Yksi aikuinen jonka nimeä en tässä nyt aio mainita niin ei ole mielestäni kovin mukava. Hevosia on kaikentasoisille ratsastajille. Opetus on mielestäni tosi hyvää. Kaikilla hepoilla on omat varusteet. Sitä olen vain miettinyt että kun kaikilla on käytettävänä samat harjat ja kaviokoukut että jos jollakin hepalla on ihossa tai jossain joku ihottuma yms niin sehän tarttuu muihin...No hepoilla on Fagurissa TOSI isot tarhat joka on tietty tosi hyvä juttu. Fagurissa on monipuoliset maastot. Hepoilla on Fagurissa paljon tilaa.

    • Karisipaoffisemeperla

      Fagur on hyvä paikka! Hevosia löytyy laidasta laitaan kaikentasoisille ratsastajille. Opettajat jotka ovat minua opettaneet ovat olleet TOSI mukavia! Hevoset ovat kilttejä. Tallihenki on hyvää. Jos jotain miinusta pitää sanoa niin se on se että (ainakaan minun tunnillani) ei opeteta tölttiä vaan sanotaan "Nostakaa töltti/ravi". Mutta muuten Fagur on tosi ihana paikka.


      Itse siirryn Keravan ratsastuskoululle koska haluan päästä kisaamaan vähän enemmän ja muutenkin Keravan talli lähempänä. Mutta lopullisesti en voi tätä paikkaa jättää joten aion käydä todellakin Fagurissa irtotunneilla!😊❤️


      Joten voin TOOOODELLAAA lämpimästi suositella islanninhevostalli Faguria!💗

      • NOTNICE

        Ehkä vähän vanha viestiketju, mutta sattui silmiin. Eikö tietenkin tulisi opettaa tölttiä, kun on sentään kyse issikkatallista? Tölttiä osaa jokainen issikka, mutta se katoaa, jos sitä ei treenata tai töltti muuttuu passitahtiseksi??? Eikö totta????Toki jotkut islanninhevoset tölttäävät luonnostaankin, mutta haasteellista olisi opetella nostamaan töltti silloin kun on vahvasti ravipainotteinen hevonen. Ja toki issikkatallilla tulisi olla lähse joka tunnilla töltin opettamista vai miksi siellä käydään, ellei opeteta issikoiden ominaisaskellajeja???


    • kuunelkaa

      Nyt tai ei koskaan!!!!
      Jos harkitset ratsastusken aloittamista fagurilla niin kuuntele. Käyn fagurila hoitamassa hoitohevostani sekä auttelen tallilla ja saan siitä ilmaisia tunteja. Tiedän paikan kuin omat taskuni. Henkilökunta on ystävällisä , jotkut toki saattavat olla mielestänne ärsyttäviä mutta... Hevosia on paljon jokaiselle varmasti löytyy se oma. Paikat ovat siistit ja hyvin hoidetut. Maastot ovat aivan ihanat.Fagurilla on 2 kenttää ovaali ja hyvät maastot. Kipeitä hevosia ei pistetä tunille. Hoitajat ovat ystävällisiä ja auttavat, jotkut eivä välttämättä auta mutta apua kuitenkin saa aina tarvittaessa henkilökunnalta.
      On mielestäni aika ärsyttävää kun jotkut tahallaan puhuvat sellaista mistä ei oikeasti tiedä.

      • TÄYTTÄTOTTA

        kyllä! käyn kanssa fagurilla hoitamassa hevosia ja auttamassa muutenkin tallitöissä. Mielestäni kannattaa käydä edes kattomassa jos harkitsee siellä alottamista!


    • Sipaoffisperlakarifani

      Suosittelen kyllä! En ymmärrä noita kommentteja joissa sanotaan Fagurista jotain pahaa! Fagurilla EI laiteta ikinä kipeitä hevosia tunnille! Fagurilla mietitään kuinka monta tuntia hevonen voi mennä. Esim Offis,sillä ei yleensä laiteta kahta tuntia enempää töitä. Joillain talleilla laitetaan ehkä jopa 4 tuntia peräkkäin sama heppa tunnille! Tilat Fagurissa ovat superkäytännölliset ja tilavat ja välttämättä vaikka olisikin moderni lähellä oleva maneesitalli,niin hevosilla ei välttämättä ole kaikki hyvin. Fagur on juuri erilainen talli. Fagurissa melkein kaikki asiat mietitään hevosten kannalta,ei rahan. Ei ole tarkoitus mitenkään siis dissata maneesitalleja tai mitään,tuleehan Faguriinkin kesällä maneesi,mutta tuo oli vain vertailukuva. Fagurissa saa aina apua,kunhan sitä vain pyytää. Ja joo tää ei tullu yhtään myöhäs ei,mutta voihan tää olla niille muille jotka harkitsee Fagurissa aloittamista:)

    • Issikka

      Jos kritisoitte Faguria, niin kannattaisi mennä ensiksi tuomarikyläratsastuskoululle.
      Siellä hevosilla on oikeasti kaameat olot. Hepat antaisi varmaan mitä tahansa päästäkseen Faagurin kaltaiseen paikkaan.

    • Anonyymi

      Noniin, asiat ovat saattaneet kylläkin muuttua, mutta ajattelin kertoa oman näkökulmani asiasta. :)
      Fagurissa EI ikinä laiteta kipeitä hevosia tunneille. Se nyt tähän alkuun.
      Hevosista löytyy varmasti jokaiselle se mieluisa.
      Fagurissa huolehditaan hyvin hevosista. Heti kun mainitsee jos jokin on pielessä hevosella, siihen saa välittömästi apua. Opetus on hyvää (opettajasta riippuen).
      Hoitajat ovat mukavia ja auttavat mielellään aina! Myös henkilökunta auttaa tarvittaessa.

    • Anonyymi

      Kiva talli mutta hintojen jatkuva hilaaminen ylöspäin ärsyttää. Jos ois ratsastus vähän edukkaampaa voisi aina silloin tällöin käydä. Mutta kun hintoja aina vaan nostellaan niin ei tee mieli mennä edes harvakseltaan.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta kommentoin silti.
      Aloitin tosiaan tällä tallilla ratsastuksen ensimmäistä kertaa teini-ikäisenä (14v muistaakseni) ja aikuisemmalla iällä lopetin, ymmärtäessäni ettei minun, asiakkaan, kannalta tämän tallin toiminta ole sellaista, jota haluaisin rahallisesti tukea.
      Alla kokemuksia vuosilta 2012-2019:

      Hevosten terveys ei ole tallilla mielestäni etusijalla. Sairaita eläimiä ei hoideta, vaan laitetaan lepoon, pois ratsastuskäytöstä, vaikka tarvitsisivat eläinlääkärin hoitoa.
      Olen nähnyt, kun muutamalta hevoselta on jopa pettänyt takaosa alta ja kävellyt vuohisillaan eteenpäin. Keväällä 2019 eräs hevonen jopa kuoli kesken ratsastustunnin, toki mahdollista että yksittäinen äkillinen sairaskohtaus... mutta tiedä häntä.
      Hevosilla on valkoisia karvoja selässä satulan kohdalla, mikä kielii satuloiden epäsopivuudesta, usea hevonen pullistelee ja pureekin satulavyötä kiristäessä, eikä ihmekään, jos selät kipeytyvät vääränmallisista satuloista...
      Hevoset ovat muuten peruskilttejä esim tarhasta haettaessa ja ratsastaessa.
      Hevosilla ei ole yksilöllisiä harjoja, vaan hevosten hoitamiseen käytetään yhteisiä harjoja ja kaviokoukkuja, kesäisin myös välillä yhteisiä ihottumaloimia. Yhteiset hoitovälineet mahdollistavat sen, että yhden hevosen sairaus, esim hevosen ihossa oleva bakteeri- tai sienitulehdus, voi levitä muihin hevosiin.
      Osa hevosista asuu pienissä hiekkatarhoissa, joissa on hyvä pohja, mutta liian vähän tilaa liikkua/väistää toista ylempiarvoista hevosta luonnollisen laumakäyttäytymisen mukaisesti. Suurin osa tuntihevosista asuu kuitenkin suuremmassa tarhassa, jossa varsin mutainen pohja. Näiden hevosten vuohiset tuntuvat olevan varsinkin syksyisin ja keväisin erittäin mudassa ja ravassa ympärivuorokautisesti, kenties monellakin vuohisissa riviä? En ole varma kengitetäänkö hevosia kuinka säännöllisesti, saatika hammashuolloista, rokotuksista yms puhumattakaan. Kokonaisuudessaan vaikuttaa siltä, että yritykseen syötettävä raha menee muualle kuin näiden työtä tekevien eläinten hyvinvointiin ja terveyden ylläpitoon, mikä on varsin surullista ja mielestäni erittäin väärin.

      Opetus ratsastustunneilla on pääsääntöisesti keskinkertaisen ja huonon väliltä, opettajasta riippuen. Yksikään opettajista ei ole erikoistunut islanninhevosiin saatikka osaisi opettaa islanninhevosille tyypillistä askellajiratsastusta, esim töltin ratsastusta oikeaoppisesti (kuullut usein; kädet ylös ja nojaa taakse, mikä on väärin). Tuntien ryhmäkoot ovat mielestäni liian suuret, usein jopa 8 ratsukkoa kentällä samanaikaisesti. Hevoset eivät ole kovin osaavia, suurin osa liikkuu 'väärinpäin', selkä notkolla ja jäykkänä, eikä hevosia käsittääkseni läpiratsasteta ollenkaan. Toki joitain harvoja osaaviakin hevosia on. Suurin osa hevosista kaipaisi kuitenkin mielestäni läpiratsastusta ja osa jotain fysioterapian kaltaista kuntouttavaa toimintaa, jotta osaisivat käyttää itseään parhaalla mahdollisella tavalla ja kantaa ratsastajan ilman, että kipeyttäisivät itseään.
      Kokeneempi ratsastaja, joka toivoisi islanninhevosille tyypillistä ratsastusta saa tuskin tällä tallilla vastinetta rahoilleen.
      Aloittelija kenties oppii hyvän opettajan kanssa kyllä ratsastuksesta perusasioita. Osa opettajista on mukavia, osa töykeitä. Erään opettajan olen tallilla kohdannut, jolla ei ollenkaan asiakaspalvelutaitoja, puhui minusta
      jopa ilkeästi tunnin jälkeen ja luuli etten kuullut! Kyseinen opettaja on käyttäytynyt epäasiallisesti myös hevosia kohtaan, mm lyönyt erästä hevosta erittäin kovaa raipalla tallissa samalla sille huutaen.

      Kenttä on keskinkertainen, hyvä hiekkapohja hyvällä säällä, huono talvella jäätyessään ja sohjoontuessaan. Kentälle kerääntyy sadevettä erittäin helposti, joten keväisin on varsin kuraista. Tallilla ei ole maneesia. Kentän yhteydessä on ovaalirata, mutta siitä ei huolehdita mielestäni kovinkaan hyvin. Ovaaliradan pohjassa on usein urautuneita kohtia, kuoppia ja vesilammikoita. Maastot ovat keskinkertaiset, pidemmällä 2 h maastolla ratsastetaan ilmeisesti aina sama reitti.

      Tallilla ei ole paljon työntekijöitä huolehtimassa hevosten päivittäisistä tarpeista. Olen nähnyt monia alaikäisiä hoitajia ja tallityttöjä (alle 15v) vapaaehtoisesti siivoamassa tarhoja ja jakamassa hevosille ruokinta-annoksia. Toki nuoret auttavat tallitöissä varmasti hyväntahtoisuuttaan, mutta silti herää kysymys lapsityövoimasta..? En siis tiedä hyötyvätkö nuoret tekemästään työstään mitenkään vaihdantataloudellisesti, saaden esimerkiksi ilmaisia ratsastustunteja tms...
      Tallilla on varsin nuoria hoitajia, joiden tekemisiä hoitohevostensa kanssa ei valvota lainkaan. On vain ajan kysymys, milloin jotain sattuu, kun useita satoja kiloja painava saaliseläin ja pieni lapsi touhuavat yhdessä ilman aikuisen valvontaa...

      • Nuorien ja lasten kokemusmaailma on hyvin erilainen kuin aikuisten. Hyvä niin. Nyt vanhempana henkilönä kyseenalaistan

        -8 jopa 9 alkeisratsastajan kursseja,ovat vaarallisia ja stressaavia.
        : Mieluummin 3-5 ratsukkoa max kentälle. Tällöin jokaisella on inhimillisempää ja opettajakin ehtii opettaa. Hevoset eivät stressaannu.

        -Likaiset harjat tulisi pitää puhtaana! Hoitajia on riittämiin.

        -Liian haastavia ja nopeita hevosia on annettu alkeistasolle joka lisää vahingon riskiä sekä kuolain kiskontaa.

        -Metallikuolaimiin tulisi suhtautua kriittisesti.

        Sijainnissa paljon potentiaalia.

        Opettajille ihmis/eläinläheisempää otetta.
        Nyt ollaan vuodessa 2019 ei 1999. Tieto ja taito on lisääntynyt.

        Kanssaoppilaat ovat valveutuneita.


        Itse pohdin kannattaako huonoa toimintaa rahoittaa. Omistajille terveiset: Pitäkäähän huolta aikuisoppilaistanne jos talous mietityttää! Toive: Eläkeläiskurssi? Tai seniorikurssi?


    • Anonyymi

      Noh, monessa paikassa lienee sama juttu - eräällä espoolaisella tallilla minulle melko varmasti valehdeltiin, että "valitettavasti meillä ole sinulle sopivia hevosia". Toissa vuonna oli SRL:n kampanja "Seniorit takaisin ratsaille". Käytännössä ratsaille palaava seniori ei ole tervetullut eräisiin ratsastuskouluihin - eräänä "karsintakeinona" käytetään painorajaa, joka on eräällä toisella espoolaisella ratsastuskoululla kuulemma 85 kg! (luulisi löytyvän jopa 95kg kestäviä hevosia jos haluaa). Kyseisen paikan omistaja on kuulemma erittäin "kunnianhimoinen" mitä tulee kiplaratsastukseen. Ns. tavallisia harrastelojoita hän ei halunne sinne.

      T: StadinC

    • Anonyymi

      Ajattelin itsekin aloittaa Fagurissa, mutta tolkuttoman myöhäiset arkitunnit (ainakin senioreille) ja huonot bussiyhteydet - Klo 19-20 tunnin jälkeen pääsisin todennäköisesti kotiin melkein puolen yön aikaan, ainakin hyvin myöhään illalla. Ja erään ratsastuksenopettajan(?) palveluhalukkuus puhelimessa oli huono.

      T: StadinC

    • Anonyymi

      Huonot bussiyhteydet eivät nyt ainakaan alkuunkaan pidä paikkaansa, bussi kulkee suoraan tallin oven eteen, jos vähän nyt persettäsi jaksaisit nostaa.

      • Anonyymi

        Jos tunti loppuu Klo 20 ja bussia joutuu odottamaan tunnin, ovat bussiyhteydet silloin huonot. Ainakin kesäisin on tuommoinen tilanne. Tuo p-sanan käyttö kertonee jotakin paikan kurista= kakarat saavat käyttäytyä miten haluavat. Antaisin sinulle remmiä jos olisit meikäläisen tenava, tässä iässä en enää siedä räkänokkien asiatonta suunsoittoa. Joten paras jotta pysyttelet kaukana meikäläisestä.

        T: StadinC


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tunti loppuu Klo 20 ja bussia joutuu odottamaan tunnin, ovat bussiyhteydet silloin huonot. Ainakin kesäisin on tuommoinen tilanne. Tuo p-sanan käyttö kertonee jotakin paikan kurista= kakarat saavat käyttäytyä miten haluavat. Antaisin sinulle remmiä jos olisit meikäläisen tenava, tässä iässä en enää siedä räkänokkien asiatonta suunsoittoa. Joten paras jotta pysyttelet kaukana meikäläisestä.

        T: StadinC

        Erittäin asiatonta tuollainen, mistä tiedät onko tämä viestin kirjoittaja vaikka 9 vuotias. Ei hän välttämättä tajunnut mitä kirjoitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tunti loppuu Klo 20 ja bussia joutuu odottamaan tunnin, ovat bussiyhteydet silloin huonot. Ainakin kesäisin on tuommoinen tilanne. Tuo p-sanan käyttö kertonee jotakin paikan kurista= kakarat saavat käyttäytyä miten haluavat. Antaisin sinulle remmiä jos olisit meikäläisen tenava, tässä iässä en enää siedä räkänokkien asiatonta suunsoittoa. Joten paras jotta pysyttelet kaukana meikäläisestä.

        T: StadinC

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia, tuostahan voisi vääntäämään lastensuojeluilmoituksen jos henkilöllisyys paljastuisi, remmin käyttöä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia, tuostahan voisi vääntäämään lastensuojeluilmoituksen jos henkilöllisyys paljastuisi, remmin käyttöä...

        Hei, viherpiipertäjä - Näin kokeneena ratsastajana on minulle kehittynyt johdonmukainen taito pistää kurittomia kakaroita kuriin ilman remmiä - riittää kun laittaa pariksi viikoksi arestiin, estää tenavaa olemasta tekemisissä huonoja vaikutteita tartuttavien ihmisten kanssa. Ja puhelin ja tietokone samalla takavarikkoon, eiköhän kovinkin luu jo nöyrry. Minun huushollissani pelataan MINUN sääntöjen mukaan tai sitten itketään ja pelataan. Tiedän kyllä, että varsinkin murrosikäisillä tytöillä on joskus vaikeaa kun hormonit pistävät päätä sekaisin. Mutta rajansa kaikella, huonoa käytöstä ja kiroilemista en suvaitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, viherpiipertäjä - Näin kokeneena ratsastajana on minulle kehittynyt johdonmukainen taito pistää kurittomia kakaroita kuriin ilman remmiä - riittää kun laittaa pariksi viikoksi arestiin, estää tenavaa olemasta tekemisissä huonoja vaikutteita tartuttavien ihmisten kanssa. Ja puhelin ja tietokone samalla takavarikkoon, eiköhän kovinkin luu jo nöyrry. Minun huushollissani pelataan MINUN sääntöjen mukaan tai sitten itketään ja pelataan. Tiedän kyllä, että varsinkin murrosikäisillä tytöillä on joskus vaikeaa kun hormonit pistävät päätä sekaisin. Mutta rajansa kaikella, huonoa käytöstä ja kiroilemista en suvaitse.

        Onneksi en ole sinun lapsesi, mielummin menisin lastenkotiin.


    • Anonyymi

      Mä olen suunnitellut näin aikuisiällä alkeiskurssin Fagurissa nyt keväällä mutta kaikki nää kommentit kyllä sai mut epäröimään...
      8 hlöä otetaan näillekin alkaville kursseille, se on aika paljon.

      Ehkäpä mietin vielä muita vaihtoehtoja.

    • Anonyymi

      Sanonpa minäkin nyt jotain. Mikäli etsitte tietoa tästä tallista, paras tapa on ehkä itse käydä siellä eikä lukea anonyymien kommentteja. Käyn fagurissa ratsastamassa kerran viikossa ja olen ollut tyytyväinen. Kotoisa pikkutalli,Mukavia hevosia, löytyy laiskemmasta reippaaseen päähän ja jokainen varmasti löytää omansa. Hoitajat ovat todella mukavia, auttavat aina samoin kuin henkilökunta. Miinusta kumminkin löytyy mm. Isoista ryhmistä. Mutta niinkuin jo sanoin, käykää itse kokeilemassa , älkää luottako vain siihen mitä netissä luette.

    • Anonyymi

      Mulla ei ole paljoa kokemusta, kun olen siellä vain kerran käynyt 2 v sitten, mutta olisin ylihuomenna menossa uudestaan:) En tietenkään tiedä tallin toiminnasta paljoa mitään, mutta silloin hepat vaikutti tosi kilteiltä, kivoilta ja rauhallisilta. Oli siellä yksi tai kaksi vähän äksyä heppaa, mutta eivät he ilkeitä olleet eikä vaikuttaneet mitenkään kipeiltä. Hepat vaikuttivat myös iloisilta ja hyvinvoivilta ja maastoista kyllä iso plussa. Ihanat maisemat! Hevosilla oli muistaakseeni ihan omat varusteet.

    • Anonyymi

      En suosittele kenellekkään paikkaa. Olen käynyt jo erittäin kauan aikaa ja tunnen paikan kuin omat taskuni. Lopetin siellä vuosi sitten seuraavien syiden takia:
      - Hevosilla ei ole sopivia varusteita
      - Moni hevonen menee etenkin kesäisin ja lauantaisin kun on maastoja 4h päivässä.
      - Opetus on erittäin kehnoa, ja yksi opettajista on myös hirmu töykeä, en mainitse nyt nimeä.
      - Useasti kun olen tallille tullut, olen nähnyt kun hoitajat tekevät tallityöntekijöiden työt: hoitajia laitetaan siivoamaan tarhoja, viemään heiniä, vesia yms.
      - Huonot pohjat talvisin, ja silloin vain kävellään.
      - Leirit pidetään samaan aikaan kuin tunnit, joten hevoset menevät kuumassa säässä 4h.
      - Todella sotkuinen paikka, sotkuisempaa saa hakea.
      Tässä vaiheessa tuntuu jo, että omistajaa kiinnostaa vain ja ainoastaan raha, rahankuvat silmissä se tuota tallia pyörittää, ei hevosten hyvinvointi häntä kiinnosta...

    • Anonyymi

      Edelliseen lisäystä, huomaa että omistajaa kiinnostaa vain setelisäkit, kun hintoja hiilataan jatkuvasti ylös...

    • Anonyymi

      Olen myös käynyt tällä tallilla pari vuotta sitten n 5 vuoden ajan, aloittanut alkeisratsastajana aikuisena.
      Tunneilla vaihtui opettaja tiuhaan tahtiin, moni opettaja lähti ilmeisesti ovet paukkuen pois???? seuraavalla tunnilla vain supistiin, että se nyt vaan lopetti, ei tiedetty syytä.
      Sitten tuli vaki-opettaja, joka valitsi hevoset pärstäkertoimen mukaan, jos olit hänelle mieluinen,sait paremmat hevoset, samaan aikaan kun osa joutui pyörimään saman, vanhemman issikan kanssa, jota ei saanut liikkeelle ,ei sitten millään.
      Kerran ope itse nousi laiskimuksen selkään ja tippui alas...olipa näytösluonteinen demonstraatio.
      Tai ope huuti: onko se issikan syy jos et saa sitä vauhtiin, smaan aikaan kun suosikit pyyhälsivät vauhdikkaasti koko tunnin.

      Aikuisratsastajille olisi hyvä antaa tilaisuus kokeilla useanlaisia hevosia, eikä ratsastuttaa kerta toisensa perään tallin hitainta ja samalla antaa kuva: ei susta mihinkään ole, kun muilla talleilla saanut ratsastaa kaikenlaisilla ja pärjännyt niillä hyvin.
      Siis opetus ollut huonoa, jos oppilas junnaa samassa tasossa useita vuosia, ,vaan opettajan väärisssä käsityksissä. Opetuksessa tärkeää olla kannustava, ei ole kiva nähdä itkeviä lapsia,kun ope kertoo suoraan: ratsastat huonosti.
      Entäs jos onkin kyse, että opettaja ei osaa pedagogisesti kohdata oppilaitaan , vaan valikoidaan automaattipollet epäsuosiossa oleville aiukuisratsastajille???
      Ei vika issikassa, eikä ratsastajassa, jos varusteet epäsopivat, eikä kukaan tee millekään mitään, vaikka rakentavia ehdotuksiakin tuli annettua.

      Nykyään ratsastan suokilla vakituisesti ja käyn muilla talleilla maastoilemassa nuorilla, vauhdikkailla issikoilla ja onpahan tullut vaellettua Islannissakin: sain nopeita, reippaita nuoria, elämänhaluisia islanninhevosia ja pärjäsin ja sain kehuja ratsastustaidoistani, jotka tosin eivät kehittyneet tällä issikkatallilla, vaan luottamalla: en ole huono, mutta osaan ja kehityn, kun saan mieleiseni issikan käyttööni.
      Kannattaa uskoa, että aikuisratsastajilla on oma arviointi kohdillaan ja itsetuntemusta valita itse sopivat hevoset itselleen...toisinaan hitaampi heppa ja toisinaan vauhdikkaampi, ihan mitkä fiilikset itse kulloinkin on.

    • Anonyymi

      Vieläköhän se Nuuksion kupeessa oleva issikkatalli on toiminnassa? Näin autottomana Stadilaisena se olisi oiva vaihtoehto meikäläiselle.

      T: StadinC

    • Anonyymi

      en suosittele

    • Anonyymi

      Fagur on ehdottomasti paras talli jossa olen käynyt ja olen myös oppinut siellä eniten hevosista!

    • Anonyymi

      Tosi hyvä talli ja oon tallin omistajan tytär nii joo tai en tiiä onks se vaa siit ku omistajat on vanhemmat😅 mut tosi hyvä talli ja en tiiä miks kaikki väittää et siel pahoinpidellään heppoi 🤨

    • Anonyymi

      Kertoo varmaan jo jotain, kun jo yli 10 asiatonta viestiä poistettu...

    • Anonyymi

      Jos hevosten tai työntekijöiden olosuhteet yhtään kiinnostaa, niin kannattaa viedä rahansa muualle. Ei ole ainoa issikkatalli pk-seudulla.

    • Anonyymi

      Aivan surkea. 80e / 2h ”tutustuminen islanninhevoseen”. Ratsaillaolo 40min, hevosten harjausta tms ensimmäinen tunti vaikka en kyllä muilla talleilla ole tästä maksanut ratsastustunnin hintaa. Ohjaaja ohjeisti muutamalla sanalla ja lähti haahuilemaan tallille siksi aikaa. Hevoset vaikutti kipeiltä, harjatessa yksi puraisi. Mitään ohjeistusta itse ratsastamiseen ei saatu. Yksi seurueemme ratsastajista ei saanut hevosta liikkeelle pohkeilla, vaikka hänellä oli kyllä ratsastuskokemusta. Hevonen pysähteli ja tunti meni aivan ohi. Ohjaaja talutti hevosta sillä se ei suostunut liikkumaan muuten. 40min löntysteltiin kenttää ympäri, eikä tehty tosiaan mitään muuta. En tiedä annettiinko meille surkeimmat hevoset vai mistä oli kyse, mutta yksikään ei totellut kunnolla. Ihan tosi iso pettymys, en suosittele kenellekään.

      • Samankaltainen kokemus, rahastusta koko juttu.


    • Anonyymi

      Minun mielestä kaikki hevost on erittäin terveitä ja vaikka olisikin jotain kipeyttä se parannetaan nopeasti ja tehokkaasti ja lisäksi olen ratsastanut fagurilla 2v eli tiedän että kaikilla hevosilla on omat varusteet.

    • Anonyymi

      fagur on paras talli missä oon ikinä käynyt! tosi kivat ratsastusopettajat enkä oo kertaakaan nähnyt siellä mitenkään kipeää hevosta. itseni lemppari Skuggis nii on tosi itsepäinen ja ei oikee jaksais tehä mitään mutta ku löytää sen oikeen nii kaikki sujuu:)

    • Anonyymi

      Vaihtelevia kokemuksia. Mielestäni yhdellä opettajalla oli ennakkoluuloinen asenne pitkän ratsastuskokemuksen omaavaan aikuisratsastajaan. Puututtiin epäolennaisiin pikkuasioihin. Asenne muuttui, kun huomasivat, että tämä aikuinen osaakin ratsastaa.

    • Anonyymi

      Onkohan kenelläkään muulla kokemuksia nykyhetkestä? Omana havaintona parina iltana hepat jääneet ilman iltaruokaa ja pihatto on aivan kaameassa kunnossa. Taka laitsalle joutuu polviaan myöten kahlaamaan läpi kakka/kuivike järven. Haju on kaamea ja mietin milloin purut on edes vaihdettu. Omistajalta odottaisin vähintään pahoittelua tilanteesta ja jopa hyvitystä, mutta ei edes lappua pihaton ovessa.

    • Anonyymi

      Itse päätin vaihtaa tallia, jäi huono fiilis. Kaikki opettajat opettavat ihan eri tavalla perusasioitakin, tunneilla niin paljon ratsukkoja että puolet tunnista vaan seisottiin jonossa, hevosten käytös sellaista ettei varmastikaan läpiratsastettu hetkeen ja osalla varusteetkin vaikuttivat epäsopivilta. Osa hevosista ei todellakaan ratsastuskoulukäyttöön soveltuvia mikä pilasi monta ratsastustuntia..

      Laitumet järkyttävässä kunnossa, sääliksi käy niin hevosia kuin ratsastajien varusteita kun joutuu mutavellissä tarpomaan.

    • Anonyymi

      En suosittele. Kävin useita vuosia kunnes päätin lopettaa.
      Hevosilla on mm. epäsopivat varusteet, ja olen nähnyt, kun tuntien välissä hevosilla vaihdetaan satuloita. (monella hevosella sama satula, ja jos toisella hepalla on käytössä satula, joudut mennä ilman satulaa halusit tai et.)
      Ennen täällä opetti aivan suorastaan sanottuna järkyttävä opettaja. Heitteli kiviä, yms hevosten päälle, kiipesi niiden selkään kesken tunnin, sekä karjui ja antoi vain nega palautetta tunneilla. Eipä saanut potkuja kun oli tallin omistajan hyvä ystävä. Hevosten hoito on erittäin puutteellista. Sairaustapauksissa ei soiteta ell, vaan laitetaan kipeät hevoset seisomaan ilman liikuntaa ja hoitoa. Esim. pari hevosta seisoivat melkein 1,5 v tekemättä mitään. Täällä on myös kuollut useita hevosia lyhyen ajan sisällä... Laidun ja tarhat hirveässä kunnossa. Hepat kelluu paskavellin päällä ja monella taatusti riviä kavioissa. :( Tarhoja siivotaan hyvin harvoin ja täynnä paskaa. Tallin omistaja ei koskaan pistäydy paikalle, ja hintoja kiilataan jatkuvasti ylös, vaikkei hinta vastaa tasoa. Opetus on tosi kehnoa. Paikassa opettaa henkilöt, joilla ei ole edes koulutusta. Tunneilla aina sama ohjelma: pääty-ympyröitä. Täällä ei pääse kehittymään, koska opettajat eivät jaksa/osaa opettaa ja hevosia ei koskaan läpiratsasteta. Hepoille laitetaan kokemattomia ratsastajia niitä pilaamaan. Usea he vonen turtunut toimintaan, ennen aina niin kiltit ja ihanat hepat alkaneet potkimaan ja puremaan. Hepat tekevät talvisin sen 1-5h/päivässä, kesäisin olen nähnyt jopa 6h päiviä hevosilla, joista on maastoja ja estetunteja kuumassa paahteessa. Hoitajat saavat käyttäytyä miten haluavat, ja he puhuvat paskaa muista ratsastajista ja juoksentelevat/riehuvat tallialueella. Hoitajat tekevät tallityöntekijöiden työt ilman korvausta = lapsityövoimaa. Selkeää hyväksikäyttöä hyväuskoisia lapsia kohtaan. Tallimestari ilkeä ja nipa, ei vastata puheluihin yms. Työntekijöille maksetaan surkeaa palkkaa alle minimisuosituksen ylitunneilla. Kipeitä polleja tungetaan tunneille koska muuten eivät riitä. Maha verillä ponilla? - Noh kyllä se tunnille potkaistaan ilman satulaa. Ontuva poni? Noh jos se vain hieman ontuu niin miksei voisi mennä tunneille. Eläke käsite on tuntematon Fagurin hepoille, yli 20 vuotiaat hepat tekevät 1-6 tuntisia päiviä, eläkkeelle ei jäänyt edes edesmennyt Sipa, joka taisi olla 28 vuotias lopetettuaan.
      Jos et halua tukea tälläistä toimintaa, suosittelen kiertämään hyvin hyvin kaukaa.

    • Anonyymi

      Jos haluatte issikoimaan, menkää Jaujaulle Järvenpäähän. Upeat hevoset ja maastot, hyvä opetus ja ennenkaikkea hyvinvoivat hevoset. Asiantuntevat opet, jotka osaavat oikeasti opettaa ASKELLAJIRATSASTUSTA. Toinen hyvä vaihtoehto on Talli Fludabaer Vihdissä, ihania paikkoja. <3

    • Anonyymi

      Onko se Fagurin maneesi jo valmistunut???

    • Anonyymi

      Millainen paikka on tällä hetkellä? Suositteletko sitä muille? En ole siis ikinä ratsastanut, haluaisin aloittaa.

      • Anonyymi

        Oon ite ratstastanu Fagurissa vuosia ja oon myös hoitaja. Ilmapiiri on ihan hyvä. Sanotaanko vaikka että talli on "aloittelijoiden unelma" mutta ku on ratsastanu tarpeeks kauan ymmärtää miten asiat on. Hevoset pilataan, opetus on huonolaatuista ja hevoset menee ihan liian monta tuntia päivässä. Hevonen voi mennä jopa kolme tuntia putkeen. En suosittele paikkaa, ja aijon itsekin vaihtaa tallia jossain vaiheessa.


    • Anonyymi

      Minun Mielestä fagurissa on ihana ja mukava ilmapiiri. Suosittelen paikkaa ehdottomasti!

      • Anonyymi

        Okei, kiva kuulla! Ratsastat varmaan siellä?


      • Anonyymi

        Ilmapiiri on hyvä, mutta hevosten hyvinvointi ei.


    • Anonyymi

      Jos sinua ei kiinnosta hevosten tai työntekijöiden olosuhteet ja hyvinvointi, niin varmasti paras mahdollinen paikka sinulle. Myös lapsityövoima on tuttu käsite hoitajien kesken ollut.

    • Anonyymi

      Onko siellä Fagurisssa maneesi vai ei? Luvattiin talveksi, valmistuiko vai jäikö taas johonkin tulevaisuuteen?

      Eikö sille maneesille ja yksityistallille ollut jo rahoitus ja suunnitelmat valmiit, mihin se taas kaatui? Kymmenen vuotta luvattu.

      • Anonyymi

        Joo Faguriin valmistui maneesi tän vuoden alussa.


    • Anonyymi

      Fagurin entisenä työntekijänä joudun ikäväkseni toteamaan, että suurin osa näistä ikävistä kommenteista pitää täysin paikkaansa. Lähdetään vaikka liikkeelle siitä, että paikan yrittäjä ei ole minkään tason hevosalan ammattilainen. Se selittää mm. seuraavat seikat:

      Hevosten pito ja hoito:
      - Siinä missä hevosen olisi kaikkein ihanteellisinta olla pihatossa ovat tilat kuitenkin puutteelliset. Sairasta/sairaita hevosta/hevosia ei saada mihinkään karanteeniin tai sisälle. Hevosille ei ole minkäänlaisia pesutiloja tai mahdollisuutta. Olen suihkuttanut haavoja pihalla puutarhaletkulla.
      -Tarhojen pohjat läpäisevät vettä huonosti. Hevoset seisovat vuohisia myöten kuraliejussa 24/7.
      -Heinää ostetaan sieltä, mistä halvalla saadaan. Ja laadusta todellakin tingitään. Kysyttäessä mihin hävitän oksennukselta haisevan virheellisesti käyneen heinäpaalin kuuluu vastaus että syötät hevosille koska se on maksettu.
      - Töihin pääsee kuka vaan. Alan osaamista tai kokemusta ei tarvita. Monikin eläinlääkäriä vaativa case on jäänyt hoitamatta koska hevostenhoitaja ei tiedä kuinka toimia.
      -Varusteet ovat hevosille epäsopivat. Likaiset satulahuovat hautovat selän ihon rikki, koska pesula maksaa hirveän paljon.
      -Hevosia kävi ennen kengittämässä milloin kukakin harrastelija, jolla pysyi vasara kädessä. Nykyään vissiin ihan ammattiseppä.
      -Lääkityskirjanpitoa ei pidetä.
      - Hevosia ei ole Suomen rekisterissä. Islannista kyllä löytyvät. Samoin osa hevosten asiakirjoista.
      - Lähes kaikilla hevosilla on kipeä kesäihottuma (yleinen vitsaus islanninhevosilla). Hyönteisloimet ovat pahasti revenneet rikki, eikä niitä korjata tai osteta uusia. Osa työntekijöistä on ostanut omalla rahalla hevosille päähuppuja ja loimia. Eläinlääkäri ei ole käynyt katsomassa ihottumahevosia tai määrännyt siihen mitään kipua ja kutinaa helpottavaa.
      - Virkaeläinlääkäri on myös käynyt katsomassa hevosia niiden laihuuden ja likaisen veden takia.

      Työnantajana toimiminen:
      - Palkkaa maksetaan liian vähän ja työntekijän tulee olla yrittäjä/kevytyrittäjä. Näin työnantaja välttyy maksamasta mitään työntekijämaksuja. Työvuorot kyllä jaetaan ihan normaalisti. Yrittäjän vastuut kyllä ovat mutta eduista ei pääse nauttimaan.
      - Vakuutus, tellit ja lellit menevät omasta palkasta. Palkkaa saa sen 8-10€/h ja käteen jää 4-5€/h. Lähtisitkö itse tuolla palkalla töihin? Ihmiskaupan uhrit työskentelevät tämmösillä palkoilla. Nuoria ihmisiä on onneksi helppo kusettaa.
      -Työntekijät vaihtuvat usein ja syy siihen on yksinkertainen: Oletko saikulla enemmän kuin kerran? Tulet raskaaksi? Naama ei miellytä? Kyllä sun tilalle aina uusi duunari löydetään! Ei muuta kuin kengän kuva perseelle. Tämäkin tapahtuu niin, että yksinkertaisesti ei enää tule kutsuja töihin.
      - Ammattitaitoa ei vaadita. Ainakaan hevostenhoitajalta. SRL:n jäsenyys sentään vaatii hevosharrasteohjaajan tutkinnon tunteja pitäviltä.

      Jos olet hakemassa tästä puodista töitä, tallipaikkaa tai menossa ratsastamaan niin mitään et häviä jos jätät menemättä :)
      Rahat tallin pyörittämiseen revitään kaikkien paitsi yrittäjän selkänahasta. Onneksi myös Helsingin läheltä löytyy muitakin islanninhevostalleja, joissa homma osataan. Ei tarvitse rahojaan kantaa tänne.

      • Anonyymi

        Mulla yks kaveri sanonu, että työnanataja haluaa vain välttää kaikki työnanatajan velvollisuudet sillä, että työntekijät ovat kevytyrittäjiä... (Puhun siis yleisesti työpaikoista missä työntekijöiden pitää olla kevytyrittäjiä.)


    • Anonyymi

      Fagur on aivan ihana talli. Siellä on hyväilmapiiri,kiva henkilökunta,hyvää opetusta . Itsekin käyn ratsastamassa siellä.

    • Anonyymi

      Huolestuttava ketju. Mikä on hevosten todellinen vointi?

    • Anonyymi

      Mielestäni ihan paras paikka vaikka jotkut on eri mieltä ja henkilökunta vaihtelee.
      Huom oon käyny siellä jo 3v nii tiiän millasta siellä on. Tosi kivat hepat ja henkilökunta mutta tallin omistaja ei oo ihan mun mieleen ja se käy tosi vähän siellä. Muuten ihan super kiva paikka!

    • Anonyymi

      Hei! 👋🏻Tässä kommentoi Fagurissa ratsastanut tyyppi. 🐎Fagur vaikutti aluks kivalle paikalle, mutta, vähän ajan päästä näkee ne varjo puolet. 😕🫤Hevosia rasitetaan siellä liika ja opettajat erittäin huonoja. 😠Ei keskity työhönsä yhtään!😠 Sen takia lopetinkin ja vaihdoin tallin parempaan. (Tolkinkylän ratsastuskoulu😉)

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe