Pääsin nyt Aaltoon sisää suoraan lukiosta ja lykkään opintojen aloitusta vuodella, että saan intin alta tammikuussa. Tarkoitus olis selvitä puolessa vuodessa, jotta pääsis jo ensi syksynä alottaa opiskelut.
Pari lääkkiksessä opiskelevaa kaveria kuitenkin sano, että RUKilla on vieläkin merkitystä erityisesti kaupallisella alalla. Lähinnä varmaan johtotehtäviin viittasivat. Joten teenkö suuren virheen, jos vedän testit ym. tahallaan väärin ja lähen puolen vuoden jälkeen pois? Olis hyvä kuulla jo töissä olevilta tai muuten jo intin käyneiltä!
Miten paljon RUKia oikeesti arvostetaan?
70
8995
Vastaukset
- RUK:n käynyt
RUK:lla ei ole mitään väliä.
- g,kökköä.,,,,,,,,,,,
ARMEIJAN JOHTAJA KOULUTUS ON NYKYÄÄN VITSI.
Täysin vanhentunut,ei mitään hyötyä selväjärkisten maailmassa.
Johtajat lihavia,alemmat laihoja.
- Valintoja...
RUK on hyvä elämänkokemus. Enpä ole kuullut juuri kenenkään sen käyneen jälkikäteen harmitelleen. Mikäli käyt armeijaa vuoden ja myös RUK:n tulet huomaamaan miten porukka muuttuu alokas -> AUK 1 -> RUK tupien välillä. Armeijasta saa myös hyviä verkostoja ja tuttuja erityisesti nimenomaan RUK-ajalta. Sanotaan näin, että jos esittelisit todistuksen, jossa olisi erittäin hyviä arvosanoja Aallosta ja olisit käynyt intin rivimiehenä niin kyllä se varmasti muidenkin kuin itseni silmissä jotain asenne-epäilyjä herättäisi. Jos tarkoitus on vain läpäistä Aalto hälläväliä asenteella niin ehkä se on sinun tiesi..;)
- ...
Vähän ristiriitasia vastauksia : p
Väität siis, että tämän päivän työnantajat ovat niinkin avarakatseisia että liittävät yliopiston ja vanhanaikaisen armeijan paperit tiiviisti yhteen? Sivari kavereilla ei oo sit mitään jakoja...
Ois kiinnostava tietää et miten moni on RUK:n käynyt, siis about, ja korreloituuko sit arvosanoihin ;) - C Mies
Skeidaa! C papereitakin arvostetaan nykyään enemmän, kuin vessapaperiksi kelpaavaa palvelustodistusta. (Osoitus omasta ajattelukyvystä.)
Inttilampaat johtotehtävissä ovat menneisyyden väistyvä jäänne, mikä tulee kyllä kaupallista alaa opiskeleville selväksi. - B-mies,VMTL 180 pv
"Valintoja" taitaa jäädä tänäpäivänä aika yksin kantansa kanssa.Suomalaisten armeijan arvostus on kyllä aika pohjamudissa joten ei sitä enään arvosteta tai katsota työelämässä isona merkittävänä tekijänä.
Ja onko rivimies tai RUKin käynyt,on todellakin aivan sama!Ainoastaan ne jotka aidosti nauttivat siellä olosta,menevät RUKiin tai AUKiin.Jokainen joka haluaa päästä elämässä aidosti eteenpäin,muualla kuin armeija uralla,käy sen pakollisen 180pv lusimassa ja menee kouluun/töihin.Jos sota syttyy,niin äkkiä Venäjälle,Viroon tai Ruotsiin...niin minä ainakin teen ;) - maailma muuttui
Joo, varmaan oli vänrikin natsat kova juttu joskus 50-luvun paperitehtaalla, mutta ei nuo inttitouhut paljoa kiinnosta ketään globaalissa 2010-luvun yritysmaailmassa. Jotkut perähikiän konepajat ovat varmaan eri juttu, mutta harvemmin niihin mitään yliopiston käyneitä kauppureita haetaan hommiin.
- tädää
maailma muuttui kirjoitti:
Joo, varmaan oli vänrikin natsat kova juttu joskus 50-luvun paperitehtaalla, mutta ei nuo inttitouhut paljoa kiinnosta ketään globaalissa 2010-luvun yritysmaailmassa. Jotkut perähikiän konepajat ovat varmaan eri juttu, mutta harvemmin niihin mitään yliopiston käyneitä kauppureita haetaan hommiin.
Jaa-a... Olen työskennellyt kahdessa Suomen suurimmassa rakennusalan firmassa ja molemmissa RUK:ia katsottiin ihan hyvällä (ihan tuon johtamisnäkökulman kannalta). Voi olla myös merkki siitä, että olet ollut halukas suorittamaan myös vähemmän mielyttäviä asioita pidemmän kaavan mukaan.
Totta on, että nykymaailma ei ole lähellekkään niin militantti, mutta ei se johtajakoulutuksen arvostus sieltä koskaan täysin häviä. - asioina_
asiat asioina. kauppakorkea auttaa kaupallisen alan ymmärtämisessä ja RUK auttaa johtamaan ihmisiä sodan aikana. Toki moni arvostaa näistä jompaa kumpaa tai molempia.
- Armeijapah
En millään jaksa uskoa, että yhtään ketään kiinnostaa. Siis pätkääkään. Ja ne vanhat jäärät joita se kiinnostaa tuskin ovat enää työelämässä n.6 vuoden päästä, joka olisi normaali valmistumisaika sinulle. Jos jollain armeijan johtajakoulutuksella olisi jotain väliä, olisivat naiset lievästi sanottuna kusessa työnhaussa. Harva heistä kun on edes käynyt pyörähtämässä intissä.
Jos tällaisia oikeasti mietit, tulet varmaan olemaan se ensimmäinen joka murtuu puolustusvoimien propagandan edessä. Oikeasti ainoa hyöty RUK/AUK-linjoilta on todennäköinen itseluottamuksen boosti, kun muut tottelevat käskyjä ja olet heidän yläpuolellaan siinä rajatussa ympäristössä. Työelämässä sillä ei kyllä tee hevonhelvettiä.
Ps. Palikkatestistä sain varmaan saman tuloksen kuin joku Down-poika, mutta en kadu pätkääkään. Puoli vuotta oli ihan säädyllinen aika enkä yhtään enempää olisi jaksanut.- Rek.ry
Näinpä.. Laskisin enemmän miinukseksi jos rekrytoidessa hakija pitäisi RUKia kovana meriittinä CV:ssään
- Viestimies 2/12
Intti on koominen kokemus, "sirkus pysyy, pellet vaihtuu"-tyyppinen paikka. Suosittelen kaikille käymään sen ihan elämänkoulun takia. Mutta että onko RUK:sta mitään hyötyä erikseen? Onko sen arvoista lykätä opintoja vuodella? Ei.
Pitkälti AUK:hon joutuu, ei pääse. RUK:hon voi olla jo jotain pyrkijöitäkin, mutta kyllä sinnekkin lähetetään "kiertopalkintoja", eli ongelmatapauksia, jotka mahdollisesti halutaan vain pois varuskunnasta. Paljon isompi duuni on välttää se AUK kuin "päästä" sinne (ja kun AUK1 alkaa, vuoden nakki on käytännössä selvä).
Tuo "johtajakoulutus" on aikansa elänyt, missään ei ole vastaavaa hierarkista, huudolla toimivaa järjestelmää. Sille ei ole muuta käyttöä työelämässä kuin itsetunto-boosti. Ja työnantajalla ei edes ole oikeutta kysyä intistä oikein muuta, että onko se käyty... jos siinä kertoo käyneensä RUK:n, antaa itsestään vähän jopa surullisen kuvan. Eikö muuta ole elämässä saavuttanut, kuin mahdollisesti peräti joutumisen Santahaminaan, ja sitä vielä täytyy mainostaa kuin pitäen sitä jonkinsortin saavutuksena.
Intti on sinun tilanteessasi paras käydä puolella vuodella. Suurin osa 6 kk pesteistä ovat paskaa, mutta jälkeenpäin ajatellen niistä yö-hälytyksistä ja h-e-l-v-e-t-i-n pitkistä vartiovuoroista jäi ne kultaisimmat ja koomisimmat muistot. Jos vuoden haluat olla, mene moto-AUK:hon: "Johtajakoulutus" sekä C-kortti(?). enemmän siitä jää käteen kuin vain "johtajakoulutuksesta" sekä "reservin vänrikin" arvosta.- Res.Vänr.
Et tainnut "joutua" edes AUK:iin vai kuinka? Tunnen monta ns."ylisuorittajaa" joilla tie katkesi jo ennen AUK:ia saatika RUK:ia.
Mitä siihen RUK:n hyödyllisyyteen tulee niin kannatan sen käymistä jos vain mahdollista ihan asnnekasvatuksen ja tuon "elämänkoulun" kannalta.
Arvokasta kokemusta yhtä kaikki ja ainakin oma paineensieto ja - paskan nielemiskyky harppasivat hyvin eteenpäin jälkimmäisessä ahjossa ;) - Viestimies 2/12
Res.Vänr. kirjoitti:
Et tainnut "joutua" edes AUK:iin vai kuinka? Tunnen monta ns."ylisuorittajaa" joilla tie katkesi jo ennen AUK:ia saatika RUK:ia.
Mitä siihen RUK:n hyödyllisyyteen tulee niin kannatan sen käymistä jos vain mahdollista ihan asnnekasvatuksen ja tuon "elämänkoulun" kannalta.
Arvokasta kokemusta yhtä kaikki ja ainakin oma paineensieto ja - paskan nielemiskyky harppasivat hyvin eteenpäin jälkimmäisessä ahjossa ;)En tainnut joutua AUK:iin en, lueppas millä nimellä lähetän.
Itse vältin lääkintä-AUK:n juuri opiskelujen (ts. valmennuskurssin) takia. Kyllä minua kummasti oltiin sinne laittamassa, vaikka motivaatio ei nyt millään huipputasolla ollut edes P-kaudella. Tieto, että haen lääkikseen tuntui riittävän.
Sama asennekasvatus ja "elämänkoulu" tulee mistä tahansa intin pestistä. Samoja herroja siellä kumarrellaan, mitä nyt miehistökllä vähän enemmän niitä kumarrettavana.
Kokemus voi olla arvokasta, en kiellä, sitä kun on vaikea mitata tai verrata. Paskansieto...jaa-a, eipä se miehistön duuni mitään muuta ole kuin paskaa. Kuten itse, rakentamassa yhteyksiä pitkin metsää yöllä, samalla kun herra kokelaat nukkuvat teltassa/auttavat upseereita sisätiloissa. En toki kiellä RUK:n koulutuksen "paskaisuutta", varmasti oli paljon sitäkin AUK1:ssä ja RUK:ssa, mutta kyllä se paskansieto ihan miehistön nakeissakin parani :)
Paineensieto? Miten? Eihän intissä ole vastuussa loppujen lopuksi oikein mistään, paitsi omista varusteistaan. Paskaa voi sataa niskaan herra ylisotajumalilta jos satut nyt olemaan myöhässä joukkueen kanssa, mutta huudolla ja "kyllä herra, kyllä herra":n toistelulla siitäkin selviää (kuten selvittiin, kun yhteydet eivät toimineet ja sen rakennuksessa kesti liian kauan)
Itselläni paineensieto on ollut lääkiksen kokeissa koetuksella, 5-6kk duuni yhden kokeen varassa, jossa kilpailet kelloa vastaan. Intti on lepokoti juuri paineen osalta, ei tarvitse mitään stressata (paitsi nyt oman RK:n sijainnista), kun aina on joku ylempänä jolle olet vastuussa, ja joka voi vain huutaa sinulle kun asiat ei suju.
T. Viestimies ja lääket. YO - kelaperseet
Viestimies 2/12 kirjoitti:
En tainnut joutua AUK:iin en, lueppas millä nimellä lähetän.
Itse vältin lääkintä-AUK:n juuri opiskelujen (ts. valmennuskurssin) takia. Kyllä minua kummasti oltiin sinne laittamassa, vaikka motivaatio ei nyt millään huipputasolla ollut edes P-kaudella. Tieto, että haen lääkikseen tuntui riittävän.
Sama asennekasvatus ja "elämänkoulu" tulee mistä tahansa intin pestistä. Samoja herroja siellä kumarrellaan, mitä nyt miehistökllä vähän enemmän niitä kumarrettavana.
Kokemus voi olla arvokasta, en kiellä, sitä kun on vaikea mitata tai verrata. Paskansieto...jaa-a, eipä se miehistön duuni mitään muuta ole kuin paskaa. Kuten itse, rakentamassa yhteyksiä pitkin metsää yöllä, samalla kun herra kokelaat nukkuvat teltassa/auttavat upseereita sisätiloissa. En toki kiellä RUK:n koulutuksen "paskaisuutta", varmasti oli paljon sitäkin AUK1:ssä ja RUK:ssa, mutta kyllä se paskansieto ihan miehistön nakeissakin parani :)
Paineensieto? Miten? Eihän intissä ole vastuussa loppujen lopuksi oikein mistään, paitsi omista varusteistaan. Paskaa voi sataa niskaan herra ylisotajumalilta jos satut nyt olemaan myöhässä joukkueen kanssa, mutta huudolla ja "kyllä herra, kyllä herra":n toistelulla siitäkin selviää (kuten selvittiin, kun yhteydet eivät toimineet ja sen rakennuksessa kesti liian kauan)
Itselläni paineensieto on ollut lääkiksen kokeissa koetuksella, 5-6kk duuni yhden kokeen varassa, jossa kilpailet kelloa vastaan. Intti on lepokoti juuri paineen osalta, ei tarvitse mitään stressata (paitsi nyt oman RK:n sijainnista), kun aina on joku ylempänä jolle olet vastuussa, ja joka voi vain huutaa sinulle kun asiat ei suju.
T. Viestimies ja lääket. YOnyt on kyllä maailmankirjat sekaisin jos viestimies on lääkiksessä:)
ei hyvää päivää!
hah hah - Viestimies 2/12
kelaperseet kirjoitti:
nyt on kyllä maailmankirjat sekaisin jos viestimies on lääkiksessä:)
ei hyvää päivää!
hah hahJuu, ja minua fiksummat ovat sivarissa :)
Ja olin oikea kelaperse, oikein viestikomppanian 1. joukkueen viestiryhmässä. Mitään muuta ei toimenkuvaan metsässä kuulunut kuin linjojen "rakennus". - 362
En tainnut joutua AUK:iin en, lueppas millä nimellä lähetän.
T. Viestimies ja lääket. YONiin no lääkistä ajatellen johtajakoulutuksesta on likipitäen vähiten hyötyä kun työssä ei varsinaista johtamista tule olemaankaan.
Se että johtaja ja sotilaskoulutuksesta olisi useimmiten mitään muuta kuin hyötyä pitää paikkansa hyvin pitkälti
Itse tykkään pitää CV:ssäni tuon RUK merkinnän tai lähinnä reserviarvo merkinnän ja jokaisessa työhaastattelussa jossa olen ollut siitä on saatu jutun juurta aikaiseksi (lue myös että 90% olen paikan saanut). Ei minua kukaan ole toistaiseksi kieroonkaan katsonut (tai sitten ei ole sattunut vastaan tarpeeksi kiukkuista pasifistisivaria).
Ei oo pakko jos ei nappaa, mutta ei niistä inttikokemuksista haittaakaan ole. Kunhan vain muistaa lopettaa alituisten "inttilegendojen" jauhamisen hyvän sään aikana. Ovat meinaan aika puuduttavaa kuultavaa pitkässä juoksussa, pieninä pläjäyksinä ok. - Viestimies 2/12
362 kirjoitti:
Niin no lääkistä ajatellen johtajakoulutuksesta on likipitäen vähiten hyötyä kun työssä ei varsinaista johtamista tule olemaankaan.
Se että johtaja ja sotilaskoulutuksesta olisi useimmiten mitään muuta kuin hyötyä pitää paikkansa hyvin pitkälti
Itse tykkään pitää CV:ssäni tuon RUK merkinnän tai lähinnä reserviarvo merkinnän ja jokaisessa työhaastattelussa jossa olen ollut siitä on saatu jutun juurta aikaiseksi (lue myös että 90% olen paikan saanut). Ei minua kukaan ole toistaiseksi kieroonkaan katsonut (tai sitten ei ole sattunut vastaan tarpeeksi kiukkuista pasifistisivaria).
Ei oo pakko jos ei nappaa, mutta ei niistä inttikokemuksista haittaakaan ole. Kunhan vain muistaa lopettaa alituisten "inttilegendojen" jauhamisen hyvän sään aikana. Ovat meinaan aika puuduttavaa kuultavaa pitkässä juoksussa, pieninä pläjäyksinä ok.Erittäin fiksu kommentti, myönnetään että ammuin itsekkin hieman yli varsinkin väittäessäni miten RUK:n mainitsemisesta työhaastattelussa olisi jotain haittaa...
Itselläni oli vain aika mulkut kokelaat noin niin kuin varusmiesjohtajina, tiedostan täysin että se on vain minun oma henkilökohtainen kokemukseni, eikä tulisi johtaa yhtään pidemmälle kuin heihin itseensä... Silti varsinkin tällaisella keskustelupalstalla tulee helposti heitetettyä vähän sitä sun tätä... usein tunnepohjalta. - hk..
Juu, ja minua fiksummat ovat sivarissa :)
Ja olin oikea kelaperse, oikein viestikomppanian 1. joukkueen viestiryhmässä. Mitään muuta ei toimenkuvaan metsässä kuulunut kuin linjojen "rakennus".metsän nopein eläin,,, viestimies.. hi hih
niin oli enen,,onko nyt,, - Narunjatkoksi
kelaperseet kirjoitti:
nyt on kyllä maailmankirjat sekaisin jos viestimies on lääkiksessä:)
ei hyvää päivää!
hah hahKukast vittu se sinä olet?? jorma75v? Voi pojat, tässä on niitä nykyajan ihmisraunioita joiden takia suomen ongelmat eivät parane tulevaisuudessakaan (olettaen että olisit alle 30v).
- ...
Joo, ilmeisesti ei ole mitään merkitystä ja ainahan voi lähteä ulkomaille töihin... ;) Enkä todellakaan rupee toista vuotta lykkäämään opiskelua, jos olis nyt kesällä päässy inttiin niin ois voinut ihan huvin vuoks sen puol vuotta lisää olla. Tai ainahan olis voinut ens kesään inttii lykätä ja käydä yliopistoo vuoden.
Mut voiko ne pakottaa mut RUK:iin, jos vedän päälle 3000m Cooperissa ja muutenkin vedän testit kunnolla? Vai riittääkö, jos sanon et lykkäsin jo opiskeluja vuoden ja sen takii pitäs lykätä toinen? Onko niillä oikeutta pakottaa menee AUK:iin tai RUK:iin?- untamo99
Ketään ei voida pakottaa menemään AUK:iin tai RUK:iin. Sinulle voidaan toki ehdottaa sitä. Ne jotka haluavat RUK:iin tuovat yleensä asian itse ilmi hyvissä ajoin.
Opiskeluaikoina useimmat kavereistani olivat käyneet RUK:in, joku taisi olla käynyt vain AUK:in. Itse en kumpaakaan. Ainoastaan tuolloin tuntui hieman pahalta, enkä kertonut kenellekään asiasta. Yleensä välttelin koko aihetta, joskin nämä RUK:n käyneet puhuivat siitä mielellään.
Jälkikäteen mietittynä asialla ei ole ollut mitään merkitystä. RUK:n käyneet kaverini ovat omissa CV:ssään korostaneet asiaa ja heille se tuntuu olevan merkityksellinen. Ehkä firmoista löytyy vielä samanmielisiä vanhakantaisia pomoja, jotka arvostavat sitä. Tuskin se kuitenkaan katkaisee kenenkään uraa..
Itse olen poistanut jo aikapäiviä sitten CV:stä koko varusmiespalveluksen. Lähdin töihin ulkomaille ja täälläpäin merkintää sotilaspalveluksesta katsotaan kieroon. Sellaisia pidetään hieman yksinkertaisina, eikä sotilaallinen ajattelumalli ja hierarkinen valtaan perustuva ylhäältä alas suuntautuva johtajuus sovi nykypäivän dynaamisiin organisaatioihin, joissa korostetaan tiimityötä, luovuutta ja itseohjautuvuutta. - eikylläeikyllätauski
untamo99 kirjoitti:
Ketään ei voida pakottaa menemään AUK:iin tai RUK:iin. Sinulle voidaan toki ehdottaa sitä. Ne jotka haluavat RUK:iin tuovat yleensä asian itse ilmi hyvissä ajoin.
Opiskeluaikoina useimmat kavereistani olivat käyneet RUK:in, joku taisi olla käynyt vain AUK:in. Itse en kumpaakaan. Ainoastaan tuolloin tuntui hieman pahalta, enkä kertonut kenellekään asiasta. Yleensä välttelin koko aihetta, joskin nämä RUK:n käyneet puhuivat siitä mielellään.
Jälkikäteen mietittynä asialla ei ole ollut mitään merkitystä. RUK:n käyneet kaverini ovat omissa CV:ssään korostaneet asiaa ja heille se tuntuu olevan merkityksellinen. Ehkä firmoista löytyy vielä samanmielisiä vanhakantaisia pomoja, jotka arvostavat sitä. Tuskin se kuitenkaan katkaisee kenenkään uraa..
Itse olen poistanut jo aikapäiviä sitten CV:stä koko varusmiespalveluksen. Lähdin töihin ulkomaille ja täälläpäin merkintää sotilaspalveluksesta katsotaan kieroon. Sellaisia pidetään hieman yksinkertaisina, eikä sotilaallinen ajattelumalli ja hierarkinen valtaan perustuva ylhäältä alas suuntautuva johtajuus sovi nykypäivän dynaamisiin organisaatioihin, joissa korostetaan tiimityötä, luovuutta ja itseohjautuvuutta.Kyllä voidaan pakottaa johtajakoulutukseen sekä Kuljuun. Tämähän on simppeli pakko, jos ei vapaaehtoisia riitä. Kiintiöt pitää saada täyteen ja sieltä parhaasta/särmimmästä päästä ne aletaan täyttämään. Toki skapparitkin on ihmisiä ja hyvä syy voi olla peruste, mutta aina se ei riitä.
P-kaudella ei todellakaan kannata olla liian hyvä ja pällitesteissä mielellään ollaan vähän tyhmempiä. Meillä oli alikersanttina varmaan joku 120 kilonen läski jätkä, joka oli soveltuvuuskokeissa ollut komppanian paras tjsp. Kaveri oli pakotettu AUK:iin. - ...
eikylläeikyllätauski kirjoitti:
Kyllä voidaan pakottaa johtajakoulutukseen sekä Kuljuun. Tämähän on simppeli pakko, jos ei vapaaehtoisia riitä. Kiintiöt pitää saada täyteen ja sieltä parhaasta/särmimmästä päästä ne aletaan täyttämään. Toki skapparitkin on ihmisiä ja hyvä syy voi olla peruste, mutta aina se ei riitä.
P-kaudella ei todellakaan kannata olla liian hyvä ja pällitesteissä mielellään ollaan vähän tyhmempiä. Meillä oli alikersanttina varmaan joku 120 kilonen läski jätkä, joka oli soveltuvuuskokeissa ollut komppanian paras tjsp. Kaveri oli pakotettu AUK:iin.Joo, ei vittu. Pitää varmaan soittaa opintotoimistoon ja yrittää muuttaa itteni läsnäolevaks ja hommata kämppä. Siirtää suosiolla intti ens kesään, että ei katastrofia seuraa, jos siellä pitää vuos leikkiä.
Minkälaisia vallasta sokaistuneita ihmisiä ne armeijan päättäjät on? Miten en vittu miettiny tätä aikasemmin... Elin siinä uskossa et sieltä pääsee 6kk ulos jos vaan haluu :D
Hohhoijaa... Mä kun kuvittelin et se sisäänpääsy on hankalinta. Kerkesin jo ne yliopiston ilmottautumispaperitkin pistää. Kaikista parasta ois ollu päästä nyt kesällä alottaa. - hk..,..
eikylläeikyllätauski kirjoitti:
Kyllä voidaan pakottaa johtajakoulutukseen sekä Kuljuun. Tämähän on simppeli pakko, jos ei vapaaehtoisia riitä. Kiintiöt pitää saada täyteen ja sieltä parhaasta/särmimmästä päästä ne aletaan täyttämään. Toki skapparitkin on ihmisiä ja hyvä syy voi olla peruste, mutta aina se ei riitä.
P-kaudella ei todellakaan kannata olla liian hyvä ja pällitesteissä mielellään ollaan vähän tyhmempiä. Meillä oli alikersanttina varmaan joku 120 kilonen läski jätkä, joka oli soveltuvuuskokeissa ollut komppanian paras tjsp. Kaveri oli pakotettu AUK:iin.ei oo pakko tosi on,,,,,, se iso vale jos kaveri puhuu ett pakotetiinn,, ha hha on meinaan kokemusta asiasta,,aina sit jiku juttu keksitään, jos lipsahtaa siihen joutui,, sesiitä..
- ...
Pitää kyllä sanoo, että ei vois enää vähempää kiinnostaa välittääkö joku vitun konservatiivinen pappa jostain sotaleikki lapuista. En sellaseen paskaan haluu edes töihin.
Tän kesksutelun myötä ainoa juttu, mitä haluan tehdä on aloittaa adressi palkka-armeijan puolesta. Ei mulla sinäänsä oo mitään inttii vastaan, mutta kyllä tää vaikeuttaa asioita. Turha valittaa, jos on valmistumisajat pitkät. - ...
Ehtiikö muuten 9kk:n hommat hoitaa ennen syyskuun alkua? Tai onko mahdollista päästä alottaa yliopisto jo sillon?
- 8a7
Itse cooperissa P-kaudella jotain 2200m, kuntotestissä välttävästi ja pällitestissä vastailin sopivan luovasti, ei liian persiilleen. Haastattelussa vielä ilmaisin, että vaikeuksia on ollut, mutta eiköhän sitä koita sinnitellä. Pelotti vähän, että häntäpäässä jäisi jotenkin silmätikuksi, mutta höpöhöpö. Kukaan ei sanonut mitään, ihan hyvin loppujen lopuksi meni palvelus. Kunhan ei erotu joukosta ja koittaa hakea yksikköön, jossa yleensä paljon halukkaita johtajakoulutukseen. Esim. jossain jääkärikomppaniassa kuulemma oli vaikea päästä AUK, koska oli niin paljon halukkaita. Meidän yksikössä taas prikaatin vähiten halukkaita. Vuoden kuskin hommista en sitten tiedä, meillä sinne oli tarpeeksi vapaaehtoisia.
- Eipä_juuri
Ei taida olle Rukilla juuri enää mitään merkitystä, riippuu toki aina vähän henkiöistä jotka ovat rekrytointia tekemässä, mutta yleisesti en usko sillä enää olevan suurta merkitystä, edes sillä onko käynyt koko armeijaa ei ole välttämättä suurta merkitystä.
Moni opiskelija luulee myös, että joillain arvosanoilla on merkitystä, sanoisin että monessa yrityksessä kun hakevat uutta työntekijää, niin arvosanoilla ei ole juuri mitään merkitystä, olen itse valmistunut TKK:lta ja kyllä nyt huvittaa, kun muistelen miten jotkut stressasivat jostain arvosanoista.
Tärkeintä on hankkia relevanttia työkokemusta jo opiskeluaikana ja valmistua nopeasti, se takaa parhaan startin työelämään, joku RUK on aivan epäolennainen asia nykyajan työmarkkinoilla.
En tiedä mitä tarkemmin olet menossa opiskelemaan, mutta jos haet esim. johonkin IT-firmaan töihin, voi tilanne olla se, että sinua haastattelee henkilö, joka on itse suorittanut siviilipalveluksen.
Jämäkkä esiintymiskyky kyllä on hyödyksi työelämässä, niin haastattelussa kuin muutenkin, varsinaiset johtamistason tehtävät tulevat todennäköisesti vastaan työelämässä vasta myöhemmin ja ei silloin enää edes muista mitä armeijassa teki, ja amerijan tyylinen johtaminen on ihan eri asia kuin jossain asiantuntijaorganisaatiossa olevien erittäin osaavien ihmisten johtaminen, siellä vaaditaan johtajalta vähän toisenlaista lähestymiskulmaa jos aikoo onnistua. - ...
Kannattaako vetää nyt varman päälle ja lykätä intti ens kesään? Opiskelemaan sisi nyt ja sit, jos joutuu olee vuoden niin ei olisi maailman suurin juttu. Nyt se kuitenkin tarkoittaisi kahden vuoden lykkäystä.
Ainut huono juttu tässä voi olla se, että tippuu ns. ryhmän matkasta, onko näin? Ensimmäisen vuoden jälkeenhän on kuitenkin erikoistumisvalinta kauppiksessa.- eläpoikastressaa
Mene suosiolla sinne inttiin vaan, tulee mitä tulee. Todennäköisesti pääset kuitenkin puolella vuodella, mikäli pelaat korttisi oikein ja vapaaehtoisia riittää AUK:iin. Usein niitä riittää, riippuen tietenkin komppaniasta ja palvelupaikasta.
Kyllä tuo putoaminen muiden kelkasta on suurempi paha kuin joku armeija. Älä stressaa, mene vaan larppaamaan rauhassa. On siellä välillä kivaakin.
- Soihtu219
RUK:n käyneitä on myös jatkossakin työelämässä ja yleensä johtaja-asemassa. Kyllä he arvostavat tällöin myös RUK:n käyneitä työhön otettaessa. Ei se minnekään tule katoamana vanhojen jäärien hävitessä työelämästä. Ehkä nekin jäärät on vain käyny RUK:n tms ja arvostavat samantyylistä arvomaailmaa omaavaa henkilöä.
- 8a7
Itse hoitaisin ensin sen intin alta pois. Ei ole kiva sitten kesken kaiken lähteä, kun opiskelut päässeet vauhtiin ja on tutustunut opiskelutovereihin. Kyllä puolella vuodella pääsee jos haluaa ja asiat niin suunnittelee.
- Max Martin
Se on sellainen harhaluulo, että armeijan opeilla ja liike-elämällä olisi jotain yhteistä. Tiukan komennon läpäissyt ja pitkälle armeijassa päässyt ei ehkä kykene sitten taas luovuuteen ja innovatiivisuuteen. Aalto-yliopistohan on taiteeseen painottuva ala, että taiteenteon ja intin yhdistäminen ei voi toimia missään työelämän tehtävissä. Ainoa asia mitä armeijassa voi oppia on tehokas ajankäyttö ja tiukka työtahti, mutta sitten taas monet ovat kertoneet, että koko armeijakin on vaan sellaista odottelua ja ajan kuluttamista ja päivien laskemista. Ohi on.
- ...
Joo, kyllä se nyt vaikuttaa siltä, että lykkään ens kesään. Kaikki kaverit on joutunu olee vuoden intissä ja näissä talven jutuissa on yleensä pulaa halukkaista.
Voi olla vitutus aika suuri ens kesänä, mutta enemmän se 1 vuoden pelkkä istuminen porukoiden luona ärsyttäisi, täältä on turha nimittäin toivoa muuta kuin kesätöitä.
Ja lisäksi saan hyvällä tuurilla tutulta kämpän melko huokeasti nyt. Eikä sitä armeijaa olee mahdotonta käydä opiskelujen jälkeenkin ja samalla tavalla porukasta tippuu kun lähtee ulkomaille vaihtoon.
Puolella vuodella yritän joka tapauksessa selvitä, vaikken usko että RUK:sta yms. mitään haittaakaan on! - Kapteeni_morgan1
Käpykaartilaisten armeijaväheksyntöjä ei kannata noteerata. Heillähän ei tunnu olevan mitään perusteita kommenteilleen. Ainoastaan luuserointi ja tietyt poliittiset mielipiteet.
RUK ei opeta siviilielämään suoraan sovellettavia johtajataitoja. Ne pitää opetella sitten muuta kautta. Sen sijaan sieltä oppii paljon asennetta, esiintymistaitoa ja niihin liitettäviä taitoja jotka kyllä tukevat tulevaa siviiliuraasi.
Puoli vuotta lisää "täyshoitoa" kaikkine etuuksineen ei ole tuosta kokemuksesta iso hinta.- Max Martin
Jokainen pikkujätkäkin osaa pyssyllä ampua, kun vihollinen hyökkää ja sitten on vielä tänä päivänä suurvaltapolitiikka erikseen, että ydinpommeilla sitten tuhotaan vihollismaat. Että armeijan käyminen ns. tosissaan tämän päivän maailmassa ja sitten niiden oppien kanssa eläminen on kyllä vaikea sosiaalinen ja psyykkinen haitta. Sitä paitsi kuka tahansa osaa esiintyä, mutta tietysti se että puoli vuotta viitsii leikkiä sotilasta leikisti ilman naurua voi jonkinlaista teatteritason pätevyyttä tuoda.
Eihän armeijassa tänä päivänä edes muuta opeteta kuin sitä, kuinka helppoa on sota aloittaa ja kuinka nopeasti yllätyshyökkäysellä pystyy tappamaan yhden maan. Sitten on vielä se todellinen sotakorkeakoulu eli pitäisi opetella myös ne vastahyökkäysten periaatteet, että mitä sitten tapahtuu? Mutta siihen tasoon ei taida mikään persuarmeija edes kouluttaa, sillä Naton johtoakin yllätti EU:n vastaiskujen voima Suomen kansanmurhan jälkeen. Vaikka ihan jo tavallisellekin kansalle se oli itsestäänselvyys, että maailmanloppuhan siitä tulee. Että välillä tuntuu, että sotilaskouluissa opetetaan vaan vanhoja menestyksekkäitä sotia. Entä sitten, kun tuleekin vastaan kokonaan uusi suurvalta ja hyökätään suoraan suurvaltaan?
- No jopas jotain
Tuskin on sehän on pikkulasten koulu ja ei siellä mitää johtamistaitoja opita päinvastoin latistamaan ja simputtamaan.
Sellaisia kiusaajia, johtajia ei työmaailma tarvitse. Armeija ja johtamiskoultus on kaksi ihan eri asiaa.
Huutamista, käskytystä, alistamista ja simputusta, sehän on henkistä kisaamista ei siis mittän johtamiseen liittyvää laisinkaan.
Ilmankos työmaiilmassa menee päiv prinkkalaa kun painotetaan ihan vääränlaisia johtamistaitoja ja niitä ei valitettavasti armeija anna, eikä niistä saa mitään johtamisen erikoistumispätevyyttä.
Ihan puppua nämä tälläiset keltanokkien ja kuoripoikien sotakoulut. Armeija on armeija eikä mikään johtamislaitos, ei sinne päinkään.
Mistä tällainen harhaluulo syntyy. Johtaminen, kokemus ja osaaminen tulee vankan kokemusken, koultuksen ja erikoispätevyyksien kautta lujalla opiskleulla eikä Valtion simputuslaitoksista.- Max Martin
Ja jos oikein tyhmä on, niin sitten ei edes erota armeijan tyyliä ja ns. tavallista maailmaa toisistaan ja ihmetellään vaan tavallisella työpaikalla, mikä on kun ei kunnioiteta edes kapteenia? Sosiaalinen haittahan se on, jos ei ymmärrä sitä, että armeijan tittelit herättävät sitä arvostusta vain omiensa parissa, siis armeijaporukoissa. Ja muut pitävät sotilaita yleensä helvetin hankalina ja jotkut jopa kiusaavaisina vihollisina. Armeijakaan tänä päivänä sodan keskellä kun ei ole mikään kunnioitusta herättävää toimintaa, kun soditaan kiduttamalla ja raiskaamalla ja sitten joku vielä oikein kehuu armeijataustoillaan ja ihmettelee, miksei murhaajaa kunnioiteta.
Joillakin armeijan käyneillä kokonaan unohtuu se, että armeijahan on tappokoneisto. Että eihän kukaan täysjärkinen sellaista arvosta yhtään. - damn hippies
Max Martin kirjoitti:
Ja jos oikein tyhmä on, niin sitten ei edes erota armeijan tyyliä ja ns. tavallista maailmaa toisistaan ja ihmetellään vaan tavallisella työpaikalla, mikä on kun ei kunnioiteta edes kapteenia? Sosiaalinen haittahan se on, jos ei ymmärrä sitä, että armeijan tittelit herättävät sitä arvostusta vain omiensa parissa, siis armeijaporukoissa. Ja muut pitävät sotilaita yleensä helvetin hankalina ja jotkut jopa kiusaavaisina vihollisina. Armeijakaan tänä päivänä sodan keskellä kun ei ole mikään kunnioitusta herättävää toimintaa, kun soditaan kiduttamalla ja raiskaamalla ja sitten joku vielä oikein kehuu armeijataustoillaan ja ihmettelee, miksei murhaajaa kunnioiteta.
Joillakin armeijan käyneillä kokonaan unohtuu se, että armeijahan on tappokoneisto. Että eihän kukaan täysjärkinen sellaista arvosta yhtään.Oo hippi hiljaa
- Max Martin
damn hippies kirjoitti:
Oo hippi hiljaa
Hipit on nykyään Al Qaida, että sullekin tiedoksi, että hippiliike lakkautettiin jo 80-luvulla. Mutta ei Al Qaida-vaimotkaan sodankäymistä arvosta, vaan se on sellaista alauokkaista ulkopolitiikkaa. Vain täysseko voi luulla, että raiskaavat, kiduttavat ja tappavat sotilaat olisivat arvossaan... varsinkaan kotimaansa ulkopuolella.
- anonnyym
Max Martin kirjoitti:
Hipit on nykyään Al Qaida, että sullekin tiedoksi, että hippiliike lakkautettiin jo 80-luvulla. Mutta ei Al Qaida-vaimotkaan sodankäymistä arvosta, vaan se on sellaista alauokkaista ulkopolitiikkaa. Vain täysseko voi luulla, että raiskaavat, kiduttavat ja tappavat sotilaat olisivat arvossaan... varsinkaan kotimaansa ulkopuolella.
Mene takaisin sinne TV ruudun ääreen. Aivopesty lammas... Al Qaida (Al-CIAda) on keksitty järjestö joka ei edes ole olemassa...
- muakin
muakin oltiin laittamassa aukiin, vältin kyseisen pestin käymällä kapteenin juttusilla ja sanoin että jos joudun aukiin, meen sivariin. pyysin jopa erityisesti että on muita suunnitelmia elämän suhteen, ja toivoin pääseväni 6kk, näin tapahtui, enkä kadu. Jos oisin ollut vuoden, en olisi tavannut yhtä naista jonka kanssa asuin 3 vuotta ja näin ollen koko se kokemus olisi jäänyt väliin. Mutta todellisuus on se että jos ei tarpeeksi pyrkijöitä ole aukiin tai rukiin, niin sinne on pakko jengiä tunkea. Siellä on tietty ihmismäärä jotka on pakko olla siellä, sama pätee myös muihin tehtäviin. Esim. lääkintämies henkilöstö on 9kk muistaakseni, sinne määrätää tietty määrä henkilöitä myös.
Omassa komppaniassani tuli tietoon, että seuraavaan saapumiserään tulee paljon alokkaita, enemmän kuin viimekerralla. Näille alokkaille piti saada johtajat, näitä johtajia ne aukin käyneet ja rukin käyneet ovat. He käyvät intin kaikki jutut läpi ja sitten aloittavat alusta uusien kanssa, toimien alokkaiden johtajina. Vastuuta on paljon, sekä saavat normaalia enemmän kokemusta intistä, sekä ovat paljon kiinnostuneempia, tietävät ulkoa kaikki osastomerkinnät sekä ylipäälliköiden nimet, saavat asekokemusta 2 kertaa enemmän, matkustavat paljon, saavat ilmaisen ruoan, eikä ole vuoteen tylsää. SItten koittaa päivä jolloin kaikki on ohi. Ovat vuoden seikkailleet jos millaisissa paikoissa ja actionia paljon, ja sitten tulevat kotiin katsomaan salkkareita tai menevät töihin. Vahtihommassa ollessa, oli yks käynyt rukin ja ollut töissäkin intissä. se kesti tylsää vahtihommaa vain 2 päivää ja sanoi että tää on niin tylsää että pakko lopettaa. Olihan se tylsää, mutta siitä hommasta maksoivat yli 10€ tunti, hieman eri palkat töissä kuin intissä..
Jos sulla on tylsää elämän suhteen, niin mene rukiin ja aukiin. sieltä saat kontakteja paljon. Voi jopa 1000 ihmistä tuntea sut vuoden aikana. siellä voi olla mahdollisia työnantajiasikin, ja jos haluaa, voi kontakteja saada paljon, paljon kavereita ja ystäviä ja ryyppykavereita siellä saa. Valitettavasti ite pidän vain naisista, enkä halua himaani 10 äijää pelaamaan pleikkaa, mut jotkut tykkäävät semmoisesta. Jos siellä ois ollu vaik 100 naista ni oisin mielelläni jäänyt kauemmaksikin. - Lämäri2/12
RUK=AAMUJA ;DD
- dfghdfddddhgf
Lyhyesti: Ei ole.
- Tykistön ltn
Jos menet esim. pohjanmaalla hakemaan töitä sivarina tai RUK:n käyneenä, niin huomaat eron. Eivät työnantajat sielläkään mitään tyhmiä ole, sivareilla ja rukin käyneillä kun sattuu ihan oikeasti olemaan eroa. Sivarit jäävät selkeästi kakkoseksi jos yli päätään sijoittuvat laisinkaan.
Ihan sama kun samaa työtä hakisi umpihomo ja kolmen lapsen aviossa oleva heteroisä. Somali ja suomalainen. Kepulainen ja kommari. 190/90 ja 175/150 mitoilla varustetut miehet. Vastakohtia voisi jatkaa loputtomiin, mutta pointti tässä on se, että paras saa paikan, ja se paras tässä tapauksessa on keskustapuolueen jäsenkirjan omaava suomalainen, RUK:n käynyt kolmen lapsen aviossa oleva heteromies jolla on vartta 190 senttimetriä ja massaa 90 kilogrammaa.
Mahdollisen koulutuksen puutteet voi usein korvata muilla avuilla. - Anonygyymi
Ei siitä ole yhtään mitään hyötyä, puoli vuotta hukkaan vaan... kuten koko armeijasta, ainakin täällä Suomessa. Jos syttyy sota niin Suomen armeijalla ei ole mitään mahiksia esim. Venäjää vastaan...
- mielipiteeni4
Itse olen käynyt AUK:n eli palvellut 12kk. Muistaakseni aukissa meille kerrottiin tutkimuksesta jonka mukaan 80% armeijan johtajakoulutuksen käyneistä tulee olemaan jossain vaiheessa elämäänsä jonkunlaisessa esimies-asemassa. Allekirjoittanut kävi aukin vuonna 2006.
Mielestäni työnantajille on se ja sama oletko käynyt intin johtajakoulutusta vai et, mutta henkilökohtaisella tasolla siitä voi olla sinulle hyötyä itsetunnon ja elämänkokemuksen kannalta. Voit myös tutustua siellä ihmisiin joilla tulee olemaan tärkeä rooli loppuelämäsi kannalta. (Ps. muista että tänä päivänä menestys perustuu suhteisiin) - Toim.joht 42v
Niin suhteisiin tämä perustuu!En ole kysynyt yhdeltäkään työntekijältäni mitään armeijan papereita!
Noo,jos on hyvin aivopesty armeijassa,niin kunnioittaa kyllä esimiestään paremmin,tämän olen huomannut,muutamissa alaisissani....(37 henk.palveluksessani,palkkaa vastaan).Oli pakko kirjoittaa,kun olen peräti 2 viikon lomalla 16 vuoteen.........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - RUK käynyt!
Armeijan suorittamisesta on yhtä paljon hyötyä,kuin WC paperista,Ei nykyään enää kukaan (työnantaja) ole edes ole kiinnostunut näistä,päinvastoin voipi jopa olla haittaa,jos menee kehumaan ns.RUK/AUK suorittamisesta,siis johtaja tasolla.
Ei parane edes mainita koko asiasta,eikä cv:hen laittaa tietoa tästä,koska se kertoo,että on vähä-älyinen otus...Ei tarvitse uskoa,mutta riippuu yrityksestä....Eli tämä kertoo tosiaan sen, ettei ei ole omia mielipiteitä mihinkään asiaan.- RUK käynyt!
Niin tai voihan sitä mielipitetä olla,mutta ei uskalla ääneen niitä sanoa.
On tottunut siihen,että muut sanoo miten toimitaan,ja omat aivot voi heittää narikkaan,odottelemaan....
Suomen armeijan voisi lakkauttaa, ja palkata tilalle nämä sotahullut säästyneillä rahoilla ostaa valtion budjetista muutaman ydinpommin,niin se toisi uskottavuutta paljon lisää......Esim venäjältä 5kpl "zar bomba" 50-100 megatonnin pikku laukauksia!!!Varmasti tulee halvemmaksi,kuin nykyinen asepalvelus kaikille miehille.
Usa on muuten ainut maa, joka on käyttänyt ydinasetta ihmisten tuhoamiseen!!!Hiroshima ja Nakazaki!
Noo esim.Snowden on turvassa venäjällä,kun Usa ei uskalla ryttyillä heille....Mielestäni Usan voisi tuhota saman tien,mutta siellä on liikaa syyttömiä ihmisiä tähän soppaan,mutta ovat kuitenkin pahimpia terroriristeja tällä telluksella(maapallolla)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - RUK käynyt!
RUK käynyt! kirjoitti:
Niin tai voihan sitä mielipitetä olla,mutta ei uskalla ääneen niitä sanoa.
On tottunut siihen,että muut sanoo miten toimitaan,ja omat aivot voi heittää narikkaan,odottelemaan....
Suomen armeijan voisi lakkauttaa, ja palkata tilalle nämä sotahullut säästyneillä rahoilla ostaa valtion budjetista muutaman ydinpommin,niin se toisi uskottavuutta paljon lisää......Esim venäjältä 5kpl "zar bomba" 50-100 megatonnin pikku laukauksia!!!Varmasti tulee halvemmaksi,kuin nykyinen asepalvelus kaikille miehille.
Usa on muuten ainut maa, joka on käyttänyt ydinasetta ihmisten tuhoamiseen!!!Hiroshima ja Nakazaki!
Noo esim.Snowden on turvassa venäjällä,kun Usa ei uskalla ryttyillä heille....Mielestäni Usan voisi tuhota saman tien,mutta siellä on liikaa syyttömiä ihmisiä tähän soppaan,mutta ovat kuitenkin pahimpia terroriristeja tällä telluksella(maapallolla)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Pistäkää kommenttia!
Kuka kehtaa olla eri mieltä?Jos seuraa vähänkin Usa:toimintatapoja....No ei tuo venäjäkään ole hyvä toimintatavoissaan,mutta ei sentään ole koskaan tehnyt samaa mitä Usa! - Max Martin
RUK käynyt! kirjoitti:
Pistäkää kommenttia!
Kuka kehtaa olla eri mieltä?Jos seuraa vähänkin Usa:toimintatapoja....No ei tuo venäjäkään ole hyvä toimintatavoissaan,mutta ei sentään ole koskaan tehnyt samaa mitä Usa!Onhan meidän oma maa EU kanssa tuhonnut kaikki Suomeen vuonna-95 hyökänneet maat ydinaseilla. Ei sitä vaan huomaa, kun asuu itse täällä EU:ssa. Englanti tuhottiin jo vähän ennen noin 10 vuotta sitten, kun Windsorit tekivät omia eläintutkimuksiaan Suomen fitneksistä raiskaamalla ja häiriköimällä. Ja USA tuhottiin sitten Suomen kansanmurhan jälkeen.
EU:lla on omat ydinpommit tietenkin, eihän kukaan suurvaltaa johda ilman tehokasta puolustusta. Varsinkin, kun EU on maailman rikkain maa ja rosvoja riittää. Jopa uskontomme fitness on yritetty ryöstää. - Tavallinenkansalaine
RUK käynyt! kirjoitti:
Pistäkää kommenttia!
Kuka kehtaa olla eri mieltä?Jos seuraa vähänkin Usa:toimintatapoja....No ei tuo venäjäkään ole hyvä toimintatavoissaan,mutta ei sentään ole koskaan tehnyt samaa mitä Usa!Olen itse ihan tavallinen lääkintämies, mutta broidi kävi Ruk:in. Ja kyllä se on antanut hänelle hyvän edun työ elämässä. Hän kävi lukion ja sen jälkeen Ammatti korkea koulun ja tällä hetkellä on johtajan asemassa. Asia on kyllä niin, että työn hakijoita kiinnostaa tietää oletko vähintään käynyt armeijan, koska se kertoo sinusta jo itsestään paljon ''Että ole patalaiska nuori joka ei näy töissä''. Nimenomaan kun olet hakemassa esim ''Johtajan paikkaa'' työ paikalta, niin kyl siin katotaan onko hyvä koulutus takana ja isoa plussaa tuo Ruk läpäiseminen. En itse pistäisi johtaja asemaan, tavallista opiskelijaa joka on käynyt amiksen ja sen jälkeen intin (Ruk:in käynyt) ja yrittää tulla hakemaan yrityksestäni johtaja paikkaa. Jos olet lukion käynyt, jatkat vielä korkeamman asteen opiskelua tietystä alasta, ja omistat vielä Ruk:in paperit, niin on lähes varmaa että saat paikan.
- seseseko
No olipas siinä iso läjä paskaa sanojen muodossa... Uskotko itsekkään RUK:ssa olleesi?
- Riippuukoulutuksesta
Tavallinenkansalaine kirjoitti:
Olen itse ihan tavallinen lääkintämies, mutta broidi kävi Ruk:in. Ja kyllä se on antanut hänelle hyvän edun työ elämässä. Hän kävi lukion ja sen jälkeen Ammatti korkea koulun ja tällä hetkellä on johtajan asemassa. Asia on kyllä niin, että työn hakijoita kiinnostaa tietää oletko vähintään käynyt armeijan, koska se kertoo sinusta jo itsestään paljon ''Että ole patalaiska nuori joka ei näy töissä''. Nimenomaan kun olet hakemassa esim ''Johtajan paikkaa'' työ paikalta, niin kyl siin katotaan onko hyvä koulutus takana ja isoa plussaa tuo Ruk läpäiseminen. En itse pistäisi johtaja asemaan, tavallista opiskelijaa joka on käynyt amiksen ja sen jälkeen intin (Ruk:in käynyt) ja yrittää tulla hakemaan yrityksestäni johtaja paikkaa. Jos olet lukion käynyt, jatkat vielä korkeamman asteen opiskelua tietystä alasta, ja omistat vielä Ruk:in paperit, niin on lähes varmaa että saat paikan.
Eiköhän ne RUK:n paperit voit auttaa joillain harvoilla, tietyillä aloilla...mutta pitkältihän se menee niin, että mitä pidemmälle kouluttaudut, sitä vähemmän on intin papereista hyötyä. Jos haet jonkun teollisuusosaston pikkupomon paikkaa, voi RUK:lla ollakkin jotain käyttöä. Siinä paikassa kun ei välttämättä pahemmin muita vaatimuksia ole.
Mutta jos haet esim. ylilääkärin paikkaa, siinä kiinnostaa ammattitaito ja osaaminen alalla, ei RUK:n paperit. Sama menee oikeastaan kaikilla yliopistotason johtajan paikoilla.
Jos aiot oikikseen, en voi millään uskoa, että RUK:n papereita kukaan lähtisi kyselemään... Eiköhän jonkun juristitoimiston pomolta vaadita vähän muita asioita, kuin 30:n "ei-vittu-kiinnosta"-asenteella varustetun jampan hallitsemista.
- Flyboy1
Tässä kertomus Lentoreserviupseerikurssi 58:n yhdestä päivästä Menkijärven taitolentoleirillä vuonna 1983. Meitä oli 38 ja joukossa on monta suomalaisen mittapuun mukaan erittäin hyvin menestyneitä: Nokian johtajia 90-luvulla, Finnairin lentäjiä, 4 everstiä, jotka johtavat Ilmavoimien eri joukko-osastoja. 21 ammattilentäjää. Suosittelen lämpimästi minkä tahansa erikoisjoukkojen Reserviupseerikurssia! Tärkein asia siinä kaikessa on verkostoituminen eli suhteet kurssikavereihin, koska heidän avullaan on myöhemmin saavuttanut kivoja juttuja!
Tämä teksti on Lentoreserviupseerikurssi 58: kurssikirjasta vuodelta 83-84.
Varusmiehen arkipäivää
Herään tänä leiriaamuna normaaliin tapaan kello kuudelta, niin kuin tuhannet nuoret miehet varuskunnissaan ympäri Suomea tekevät. Kömmin ulos makuupussistani ja puen lentovarusteet päälleni laulua, "Mä joka päivä töitä teen", samalla hyräillen. Teltta on lämmin, vaikka aamuyöstä elohopeapatsas taisikin laskea kymmenen asteen tienoille. Esikuntakomppanian vartiomiehet ovat pitäneet teltan sisälämpötilan optimissaan ja hyvin nukuttu kahdeksantuntinen yhdessä teltan katossa olevasta reiästä sisään tunkeutuvien auringonsäteiden kanssa nostaa mielialan korkealle.
Suoritan aamutoimet ja palaan takaisin teltalle käydäkseni aamupäivän ensimmäisen lennon mielessäni läpi, minkä jälkeen siirryn muun kurssin mukana Menkijärven pienkenttäelueelle. 12 metriä leveän kiitotien ylittäessäni muistelen, kuinka kapealta se oli, tehdessäni sille ensimmäisen laskuni, näyttänyt Kauhavan 60 metriä leveän kiitotien jälkeen, mutta hyvinhän sillekin osui.
Kurssinjohtaja jakaa aamupäivän lennot, minkä jälkeen käymme opettajani kanssa ensimmäisen lentoni läpi. Molemmat aamupäivän keikkani ovat taitolentoa, ensimmäinen opettajan kanssa ja toinen yksin.
Kello ei ole vielä aivan kahdeksaakaan, kun vedän Vinkan ensimmäisen kerran tänä auringontäyteisenä päivänä kirkkaansiniselle taivaalle. Jo matkalla harjoitusalueelle nousen puoleentoista kilometriin ihaillen samalla allani lipuvia sinisiä järviä, vihreitä metsiköitä ja ruskean ja sekä keltaisen kirjavia peltoja ja niittyjä.
Alueella teen verryttelynä ensin muutaman heilurin, jonka jälkeen painan Vinkan nokan syöksyyn. Kun nopeusmittarin neula näyttää 250 km/h, aloitan silmukan teon vetämällä ensin varovaisemmin ja kun nokka nousee läpi horisontin, lisään vetoa.
Riemuissani teen silmukan toisensa perään, kunnes minulla on korkeutta enää kolmesataa metriä ja aloitan korkeuden keräämisen uusia liikkeitä varten.
Ehdin saman keikan aikana harjoitella vielä vaakakierteitä, tynnyreitä ja immelmanneja ennen kuin hiukan haikeana käännän nokan kohti Menkijärveä ja pyydän lähestymisohjeet.
Lasku menee hyvin, käymme opettajan kanssa lennon läpi ja hän antaa minulle seuraavan tehtävän. Täytän tarvittavat paperit, aukaisen virvoitusjuomapullon ja istahdan kannolle odottelemaan konettani maahan. Puolen tunnin päästä olen jälleen ilmassa, tällä kertaa yksin ja väännän temppua koko nuoruuteni innolla!
Näin päivä jatkuu; käyn välillä syömässä ja sitten taas nousen ilmaan tullakseni viimeistä kertaa laskuun hieman iltakuuden jälkeen, takanani kolme taitolentokeikkaa ja yksi suunnistuslento.
Väsyneenä mutta onnellisena raahaudun saunaan ja pesen itsestäni päivän pölyt pois. Istahdan hetkeksi saunan rappusille ihallakseni auringonlaskua ja pääskysten matalalentoa, ennen kuin hiippailen teltalle. Aukaisen makuupussini ja ryömin sen sisään, painan pääni tyynynä toimivan lentohaalarin päälle, suljen silmäni hymyillen samalla viimeiselle ajatukselleni: Taas on yksi aamu vähemmän! - VaunuKorpr
Pientä faktaa pöytään kaikille höpöttäjille.
1. työnantaja katsoo viimeisenä armeijan meriitit
- Väliä vain ylennyksillä (lue: korpr ja kers) ja kunniamaininnoilla
2. Koulut (mainittakoon suuri ja mahtava Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ei pisteytä eikä hyväksilue RUK:ia _MILLÄÄN_ tavalla.
3. Ei ole minkäänlaisia empiirisiä tutkimuksia olemassa sotilasarvojen suhteesta työpaikkoihin tai työtehtäviin (on todettu, että "monet" toimitusjohtajat ovat käyneet RUK:in, muttei mainita kuinka monta on esim. miehistöä tai intin käymättömiä)
4. Empiirisiä tutkimuksia toisaalta ON tehty siitä, että johtotehtävät nostavat köyhän itsetunnon omaavien ihmisten itsetuntoa asepalveluksessa. (Lue: jos olet kiusattu tai hyväksikäytetty, pura ihmeessä elämän ongelmasi uusiin alokkaisiin. Muuten ei kannata vaivautua)
Omana mielipiteenä jokainen puolustaa aina omaa asemaa. Intin käymättömät ovat automaattisesti sitä mieltä että "intti on paska paikka, johtajat ovat homoja", samoin kuin uudet vänrikit kulkevat leuka ylhäällä sillä mielin että "kaikki jotka ovat sotilasarvoltaan alempia ovat huonompia ihmisiä kuin minä". Tämä on ihan luonnollista.
T. 2/11 VaunuKorpr (362 palveluspäivää Prikaatin kunniamitali suosituksia yms. paskaa)- VaunuKorpr
Mainittakoon vielä opiskelupaikakseni Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu.
- läpinäkyvää
Siis olet hädin tuskin ollut 2 vuotta koulunpenkillä ja nyt jo tiedät kaiken tutkimuksista ja siitä mitä työnantaja katsoo ainoastaan rekrytoidessa? Bullshit much?
- res kers
Itselläni ei ole sen suhteen näkemystä, miten armeijan johtajakoulutusta arvostetaan työelämässä. Eiköhän se vaihtele työnantajasta riippuen , mutta tuskinpa millään työpaikalla valintakriteerien kärkipäässä on.
Itse olisin todennäköisesti RUK:hon päässyt, mutta totesin AUK:n aikana, ettei homma oikein nappaa. Olin hieman pettynyt siihen, ettei intti oikeastaan tarjonnut juurikaan mitään johtajakoulutusta, vaan kaikki toiminta keskittyi vain sodanajan tehtävän opetteluun (mikä lienee ihan hyvä asia Suomen puolustuskykyä ajatellen). Sen sijaan minusta on tärkeää huomata johtajakoulutuksen sijaan johtaKOKEMUS. AUK:n aikana en oppinut mitään johtamisesta, mutta johtajakautena alikersanttina ja myöhemmin kersanttina johtajana toimiessa uskon oppineeni ehkä jopa jotakin.
Faktahan on kuitenkin se, että ainoa paikka, jossa 18-21 -vuotias nuori voi oikeasti päästä harjoittelemaan esimiehenä toimimista on armeija. Oli se ihan siisti kokemus toimia viikko yksikön apuvalvojana, jolloin alaisia oli noin 120. Toki siviilijohtamisen ja inttijohtamisen välillä on suuria eroja. Keskeisimpänä ehkä se, ettei siviilielämässä ole hihassa niitä nappuloita. Loppujen lopuksi intissäkin kuitenkin se oma karisma ja esimerkki oli todella tärkeää. Kyllä niillä johtajilla oli vaikeaa, jotka olivat alaisten silmissä menettäneet luottamuksen.
No aika kultaa muistot. Olihan se paskaa kun tarkemmin miettii. Tulevat mosat hajotkaa aamuihinne ;) Intti ohi ja kauppakorkea alkaa syksyllä.- nbbvcbvn
"Faktahan on kuitenkin se, että ainoa paikka, jossa 18-21 -vuotias nuori voi oikeasti päästä harjoittelemaan esimiehenä toimimista on armeija."
Oletko koskaan kuullut partiosta, urheiluseuroista, opiskelijayhdistyksistä tai oikeastaan mistä tahansa harrastuksesta jossa ollaan tekemisissä muiden ihmisten kanssa?
- Itsekin rekrynnyt
Paljon järkevämpää hoitaa opinnot mahdollisimman nopeasti ja normiajassa pois alta ja päästä työelämään kiinni ja hankkia monipuolinen työkokemus. Joitain muinaisia armeija-asioita ei takuuvarmasti sinulta kukaan kysele, ei edes rekrytoinnissa. Sen sijaan jos opinnot on jääneet kesken tai työkokemus on pirstaleista ja aukkoista, se herättää kysymyksiä.
- Tohtorikoulutettava
En lukenut aikaisempia tekstejä, koska niitä näyttää olevan niin paljon. Itse olen johtajana pörssiyhtiössä ja RUK:n läpikäymisellä on suuri merkitys työhönottotilanteessa, mikäli itse satun olemaan rekrytoijana. Olkoon nykyaika miten isänmaalis- ja puolustusvoimavastainen tahansa, niin johtajat, eli työpaikkojen jaosta päättävät ovat edelleen 1950-1960 -luvuilla syntyneitä. Meidän arvoinamme koti, uskonto ja isänmaa ovat hyvin korkealla riippumatta siitä, mitä nuoriso, joka ei ole köyhyyttä ja itsemääräämisoikeuden menettämisen todellista mahdollisuutta koskaan nähnytkään, ajattelee.
- ...
Joo, no pitää toivoo ettet satu olee mulle sit rekrytoijana. Enkä jaksa uskoa, että noilla "teidän" arvoillanne nykyajan muuttuvassa ympäristössä kovin montaa yritystä johdetaan. Ei korkean teknologianaloilla pärjää armeijan ajattelumallilla, mikä on Nokiastakin nähtävissä.
Arvot muuttuvat ajassa ja faktahan on se, että nämä 50-luvun kaverit lähentelee seitsemääkymmentä, kun itse olen työelämään menossa. Ja kuten olet varmaan huomannut, ei nämä nykyajan nuoret niin armeijasta välitä.
Onhan sillä intillä arvoa perinteenä, mutta ei sen tulisi mielestäni millään tavalla vaikuttaa työnhaku tilanteessa. Ajattelin hakea tiedustelijaksi, koska vaikuttaa 6kk:n hommista haastavimmalta ja saapahan telttailla. Ja kuten olen jo kirjoittanut aiemmin (sinä et ilmeisesti niitä jaksanut lukea), olisin varmaan ollut vuoden intissä ihan vain kokemuksen takia, jos olisin nyt kesällä päässyt.
- kwjebdiev
Onhan se selkeää, että RUKin käymisellä ja korkealla sijoittumisella työelämässä on yhteys.
Tämä ei tarkoita sitä, että RUK tekisi nuorista johtajia, vaan ne nuoret, jotka ovat parempaa ainesta ja tulevat joka tapauksessa älyllään ja kunnianhimollaan menestymään elämässä valitsevat RUKin.
Kuvitelkaa nyt jotain teollisuus- tai finanssialan yritystä jolla on johdossa kimittävä auktoriteettivihainen sivari. Sellaista yritystä, ainakaan menestyvää, ei ole eikä tule olemaan.
Tästä seuraa se, että RUKin käyneet johtavat ja valitsevat seuraajikseen RUKin käyneitä, ja näin tämä rinkirunkkausketju jatkuu katkeamatta.- eivielärukissa
Mielestäni RUKin hyöty perustuu lähinnä siihen, että siellä tapaa monesti ihan fiksuja tyyppejä, jotka pärjäävät hyvin myös työelämässä. Pelkkänä merkintänä CV:hen tuskin auttaa paljoa, suhteilla tekee sitäkin enemmän :)
- eivielärukissa
Mielestäni RUKin hyöty perustuu lähinnä siihen, että siellä tapaa monesti ihan fiksuja tyyppejä, jotka pärjäävät hyvin myös työelämässä. Pelkkänä merkintänä CV:hen tuskin auttaa paljoa, suhteilla tekee sitäkin enemmän :)
- Setä
Täysin absurdia ja jopa lapsellista ajatella että varusmiespalvelus vaikuttaisi millään tavalla työelämässä. Tämänkaltaista systeemiähän ei ole enää juuri missään muualla länsimaissa tai koko maailmassa kuin Suomessa.
Korkeakoulutettujen työmarkkinoilla militarististen tai kirkollisten ansioiden sisällyttäminen esim. CV:een tai muuten sen esilletuominen tulkitaan käytännöissä poikkeuksetta negatiivisenä signaalina. Samoin kuin jos korostat esim. omaa uskonnollisuuttasi hyvin vahvasti. Kirkon ja armeijan vahva asema on menneisyyttä.
Työntekijätason ammateissa taas uskoakseni voi varusmiespalveluksen ansiokkaalla suorittamisella olla vielä jotakin asemaa. Jos haet töihin esimerkiksi autokorjaamolle pikkukihoksi tai McDonaldsille vuoropäälliköksi voit hyvinkin saada siitä etulyöntiasemaa muuten samankaltaiseen hakijaan nähden.- ...
Joo, en mä tuolla päivääkään pidempää aio olla kuin on pakko. Oonpahan sit vaikka työttömänä lopun ikää jos se rukista on kiinni ;)
Toisaalta jos kesällä oisin mennyt niin olisin varmaa ollut sen vuoden ja pyrkinyt rukkiin. Olis varmaan ihan vapauttavaa päästä huutaa välillä kun kaltaiseni mortit toheloi :p
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760