En juo -kaverit katoaa

80-4.7

Ikävän jutun olen saanut huomata tässä viime aikoina.
En käytä juurikaan alkoholia, enkä nykyisin enää juo humalahakuisesti. Ei vain huvita. Saatan ottaa viinilasillisen ruoan kanssa, mutta en juuri enempää. Muutamalle "ystävälle" olen sanonut, että voin kyllä lähteä baariin/muualle, mutta että en aio juoda känniin enkä etenkään niin, että filmi pätkäsee.

Kuinka kummaa, niin minulta on viimesen 6 kk aikana "hävinnyt" jo neljä "ystävää". Hävinneet kuin tuhka tuuleen, vaikka olen yrittänyt soittaa/viestittää, ei kukaan vastaa. Nämä ihmiset eivät ole ystäviä keskenään.

Ihmettelinkin, että onko todella näin, että kun ei juo, joutuu olemaan yksin. Joutuu maksamaan veroja omasta sosiaalisesta elämästään, kun ei halua örveltää kadulla? Lähden kyllä baariin ja bileisiin, ei siinä mitään. Enkä pidä niissä meteliä, että mäpäs en juokaan tänään. Vaan juon sen oman määräni ja vaihdan sitten limsaan. Ihan hiljaa, meteliä pitämättä.

Kun tässä jokin aika sitten tajusin, mistä kenkä puristaa, niin pisti kyllä ärsyttämään. Onko todella niin, että olet sosiaalisesti hyväksyttävä/cool vain, jos imet alkoholia kuin sieni?

17

4425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12,8

      Fiksuille ihmisille itsestään selvää ettei alkoholia juoda känniin asti.

      • Viisikko Rex

        Mäkin olin nuoruudessani vetänyt rajat juomiseeni... Ei vaan oo kiinnostanut eikä se oo mua varten.. Joten aina oon juonut 1-2 siideriä tai lonkkua ja se on siinä... Baareissa käynyt muutamia kertoja joskus silloin mut lopulta olen vain huomannut, ettei se vaan oo mun paikka.. Joten lopetin käymiset ja aloin muuta etsiä mikä mua kiinnostaa ja aloin harrastaa johon annoin aikani siihen samaan aikaan ku muut joivat ja kävivät baareissa... Eivät pitäneet muhun yhteyttä ku muuten tiesivät ettei mua kiinnosta nähä niiden örveltämiset... Sain samal uusia tuttavia harrastusten piireistä... Muutaman vuoden jaksoin harrastaa... Sitten lopetin harrastuksen motivaation puutteen takia... Sitten mun vanhat kaverit palasivat takais elämääni... Että silleen näin kävi...


      • Koulunsa käynyt
        Viisikko Rex kirjoitti:

        Mäkin olin nuoruudessani vetänyt rajat juomiseeni... Ei vaan oo kiinnostanut eikä se oo mua varten.. Joten aina oon juonut 1-2 siideriä tai lonkkua ja se on siinä... Baareissa käynyt muutamia kertoja joskus silloin mut lopulta olen vain huomannut, ettei se vaan oo mun paikka.. Joten lopetin käymiset ja aloin muuta etsiä mikä mua kiinnostaa ja aloin harrastaa johon annoin aikani siihen samaan aikaan ku muut joivat ja kävivät baareissa... Eivät pitäneet muhun yhteyttä ku muuten tiesivät ettei mua kiinnosta nähä niiden örveltämiset... Sain samal uusia tuttavia harrastusten piireistä... Muutaman vuoden jaksoin harrastaa... Sitten lopetin harrastuksen motivaation puutteen takia... Sitten mun vanhat kaverit palasivat takais elämääni... Että silleen näin kävi...

        Mikä tää on tää nykyisin yleistynyt tapa, että lauseen loppuun lyödään pisteitä yhden sijasta kolme? Näyttää äärimmäisen typerältä.


    • 20+1

      Kyllä se Suomessa vähän tuppaa olemaan niin että jos ei harrasta ryyppäämistä niin ei saa myöskään kavereita. Jostain syystä Suomessa on sellainen kulttuuri että raitis ihminen on muiden mielestä yhtä kuin tylsä ihminen.

    • Tutulta kuulostaa

      Mulle sanoi kerran yks entinen työkaveri, et "siks sua ei pyydetä baariin mukaan ku et juo niinkuin muut". :) Ja on mulla noita entisiä so called ystäviäkin jäänyt taakse kun se ainut yhdistävä tekijä oli todella vain baareilu ja dokaaminen. Oikeet ystävät eivät lähde mihinkään.

    • krist2

      Ei tuollaiset mitään ystäviä ole. Eivät onneksi kaikki ihmiset ole tuollaisia, olet vaan tekemisissä vääränlaisten ihmisten kanssa.

      Itse en juo alkoholia ja minulla on avopuoliso, ystäviä ja kavereita jotka ovat samanhenkisiä kuin minä, eikä heidän (joidenkin) satunnainen juominen vaikuta meidän väleihimme mitenkään ja keksimme muutenkin parempaa tekemistä kun baarissa notkuminen.

      Mistä päin olet ja minkä ikäinen? Voisi vaikka tutustua jos haluat. :)

    • *absolutisti*

      valitettavasti saman olen huomannut. mä en ole koskaan juonut ja nuorena "kelpasin" juoppokuskiksi. ei siinä mitään, ihan jees. ja voin olla baarissa/seurueessa juomatta jne.. mutta jostain syystä silti porukka aikuisella iällä on valikoitunut siten, että dokaavat menevät yhdessä ja meikäläistä ei kysytä mukaan. miksi? en tiedä, en ole kysynyt. kai mun juomattomuus ja hauskanpidon puute ilman alkoholia koetaan ongelmana kuitenkin, koska miksi porukka muuten valikoituisi viihteelle tuolla tavalla. enkä itsekään koskaan ole pitänyt melua juomattomuudestani, mulle ei ole mikään ongelma olla vesituopillisen kanssa kun muilla on jotain muuta. jotenkin erikoista huomata aikuisiällä tälläsiä piirteitä ihmisissä.

    • Vilwa

      Kaveripiirissä on absolutisteja ja sitten sellaisia, jotka ottavat kunnolla. Molempien kanssa pärjää kyllä. Itse kuulun kohtuudella ottajiin eli ei koskaan ördäreitä.

      Joskushan absolutist saarnaavat ja katsovat juovia pahalla silmällä tai huokailevat ja tylsistyvät.. siksi heitä ei kutsuta mihinkään. Ilmeisesti et ole kuitenkaan tällainen?

    • *absolutisti*

      ^ en ole, heitän läppää juovien kanssa siinä missä hekin. miks mä edes lähtisin baariin istumaan jos pitäis huokailla tai saarnata, kun tarkoitus on kuitenkin yhdessäolo. ei sillä, harmi, että nuo kaveruudet on sitten kuivuneet kasaan, kun ei itsekään viitsi joka kerta olla se joka pyytää mukaan, ja jota ei koskaan pyydetä. mutta elämä on. tää vaan on ollut jotenkin absurdia huomata aikuisiällä, luulisi tälläsen käytöksen olevan enemmän teini-ikään sidottua, mutta näköjään ei ole.

    • 5+11

      Minulla ei ole koskaan ollut ainuttakaan absolutistia kaverina. Aina vain pitäisi mennä kaikkien kanssa ryyppäämään ja se alkaa käydä rasittavaksi kun on alkanut kyllästymään sellaiseen touhuun. Ei siitä tule kuin rahanmenoa, hukkaan heitettyä aikaa ja saa vielä hankittua itsensä kipeäksi. Usein ryyppäämisen jälkeen pari päivää meneekin sitten ikävässä väsymys ja ahdistusolotilassa. Ehkä ei niillä muilla mene mutta minulla menee.

    • Rettomus

      Huomannut samaa yliopisto/ammattikorkeamaailmassa. Kun itse et harrasta juomista (itse en vain yksinkertaisesti pidä alkoholijuomien mausta), on todella vaikea tutustua ihmisiin, sillä kaikenlaiset opiskelijamenot ja tapaamiset keskittyvät tiukasti alkoholin ympärille.

      • nuorekas nainen 52v.

        Minä kun lopetin alkoholin käytön ja tupakoimisen kokonaan ja aloin syömään terveellisesti ja Harrastaa liikuntaa niin monet ystävät eivät ottaneet enää yhteyttä ja naapuritkin pitävät vähän outona.


    • teinilissuvalehtelij

      Saman olen huomannut itsekkin kaveriporukassa. Jos ilmoitan heille ryyppääväni niin sitä ollaan niin kaveria ja on hauskaa, mutta auta armias kuinka tulee etäisyyttä kun ilmoitan olevani selvinpäin koska ei huvita joka viikonloppu lähteä viihteelle.
      Jos olen selvinpäin kaverit lähtevät muualla seurastani ja päätyvät niiden seuraan jotka juovat sinä iltana. Tulee vähän sellainen olo että olenko edes heidän ystävänsä loppupeleissä.
      Ja useimmat ovat "enemmän" kavereita sellaisten ihmisten kanssa jotka ryyppäävät sairaalloisen paljon.. varsinkin nämä kolme vuotta nuoremmat naiset.
      En vain tajua, en yksinkertaisesti tajua? ehkä vain jätän tämän kaveriporukan ja ilmoitelkoon jos haluaa tehdä jotain muuta kuin juoda kanssani!
      Mittani on täynnä tekoystävyyttä...............

    • ...:(...

      tuttua juttua....

      eikö erilaisuuden pitäisi olla rikkaus, joten miksi pitää ns. pakottaa juomaan, että kelpaa....

    • Anonyymi

      Jep!Ei huvita enään juoda ja nyt ei löydy enään kavereita joiden kanssa tekis jotain muuta.En jaksa mennä katsomaan muiden kännäämistäkään.Se on sitten oltava yksin tai hommattava uudet kaverit.Ei ehkä niin helppoo enään näin viiskymppisenä.Dokaamaan en nyt kuitenkaan aijo alkaa.

      • Anonyymi

        Hyvä päätös on sinulla. Ihmisellä pitää olla niin hyvä itsetunto, että pystyy sanomaan ei, jos ei halua juoda.


      • Anonyymi

        Tiedätkö, yhä suurempi osa suomalaisista tajuaa kännäämisen olevan ala-arvoista energian tuhlausta. Sääli vain ettet ole tutustunut heihin aiemmin.

        Aivan varmasti, jos laajennat harrastuspiiriäsi, tulet tapaamaan älykkäitä viinattomia ystäviä.

        Kokeile edes. Uutta oppiessasi saat myös uusia tuttuja ja kavereita!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe