Bont Semirace - 1. testi

SemiDP

Nyt vihdoin tuli kokeiltua hankkimiani Bont Semiraceja. Tein lämpömuovauksen Bontin ohjeilla (85 C uunissa 15-20 min ja sitten jalkaan jäähtymään). Vasen jalka piti tehdä kolme kertaa.

Luistin on paljon vakaampi kuin K2 Rad 100. Korko kantapään alla on pienempi ja vähän aikaa sai hakea tasapainoa ja oikeaa kohtaa tuoda jalka alas maahan. Asento pitää olla hieman matalampi. Kantapää istuu kolossaan aivan tarkasti ja luistin tottelee hyvin. Yhtä kaikki kenkä on todella kova, painaa luita ja vaatii edelleen lämpömuovausta.

Kiskot ovat pystysuorassa. K2:ssa vasen kisko oli negatiivisella camberilla. Kerrankin tuli tunne, että asento on symmetrinen eiäk pronaatiota ole, mutta jostain syystä oikean jalka vielä hieman epävarma ulkosyrjälle mentäessä.

Jarrun saan vasta 3 vkon päästä jälkitoimituksena. Sen puute on minulle aika vaikea asia. Olin hiljaisella tiellä ja vetelin edestakaisin hyvää jaksoa.

Käytin lämpömuovauksessa apuna Bilteman epoksi "muovailuvahaa" vähän korostamaan pari törröttävää luuta. Tarvii tehdä näköjään vielä uusiksi hieman eri kohdasta.

Aika makeet on. Vähän lisää lämpömuovausta ja muutama kilometri lisää, niin luistimet tuntuvat omilta. Hienoa, kun kulumajäljet ihan symmetriset.

12

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SemiDP

      Tarkemmin ajateltuani huomsain kirjoittaneeni väärinpäin. Bontissa on enemmän kantakoroketta kuiin K2:ssa ja siitä syystä luistin tuppaa ensin tulemaan takafillarilla alas. Tämä kuitenkin tottumiskysymys.

      Joskus tarttee funtsia kaksi kertaa, ennen kuin huomaa totuuden.

    • SemiDP

      No niin, nyt on uusi lämpömuovaus tehty. Tein uudet korottimet veneluun (?) kulman päälle Bilteman epoksitöhnästä - noin 3..4 mm korkea keskeltä ja ohenee reunoihin ... 3-4 cm pitkä ja 2-3 cm korkea.

      Tuntuis istuvan kuin sukka. Fillareilla tuntee lopullisesti.

    • SemiDP

      Ei oikein istu vieläkään. Teen vielä isomman paakun Bilteman töhnästä veneluun päälle. Pitää varmaan antaa vähän kuumailmapuhaltimesta paikallisesti lisää lämpöä.

      Toinen kelju juttu on se, että jarrulaitetta ei saakaan lupauksista huolimatta. Ei näytä olevan missään päin maailmaa Bontilla saatavana ja nyt se on vedetty 100mm kokonaan pois tarjonnasta :(

      Pitänee tehdä oma jarrurunko .. tai sitten tämän hutran bambumajan pitää vaan opetella jarruttamaan toisella tavalla = O

      (K2 Radit ihan loppu. Kengän liimaus lasikuidusta on alkanut pettää. Vasen jalka menee ihan camberilla. On tossa vielä yhdet 90 mm korkeavartiset Salomonit - hyvälaatuiset, mutta ihan liian korkeat.)

    • -O-O-O-Ob

      Jos sinulla on 100mm pyörät niin siihen saa sovitettua Salomon pilot pro:n jarrupalapidikkeen yhden reijän kiskoon poraamalla.

      • SemiDP

        Minulla on Salomonin Motion 90 ... katos perk... mutta fillarit ei sovi ... der rollershop tyrkyttää nyt Powersliden yleisjarrua...


    • SemiDP

      6.8 tein uudet töhnämöykyt(*) veneluiden päälle ja uuden lämpömuovauksen. Taas tuntui istuvan kuin sukka, mutta kun meni kokeilemaan fillareiden kanssa niin taas vasemman jalan veneluu painaa niin maan pxrkxlxxsti.

      Kokeilin ensin K2 pohjallisella. Hieman syö tukevuutta, mutta istuu hyvin. Ilman pohjallista tukevampi, mutta painaa veneluuta ihan sikana.

      Seuraavaksi kuumennan ja työnnän lastalla Bontin ohjeiden mukaan.

      Ei tää ihan niin helppoa ole kuin ne antaa ymmärtää.



      * Tällä kertaa noin 15 mm Bilteman epokstitöhnätankoa per jalka ... levitän ilmastointiteipin päälle pöydällä, muotoilen, teipaan toisen ilmastointiteipin päälle ja lopuksi teippaan tämän laminaatin jalkaan veneluun päälle

    • Rullaillen

      Joo Powersliden yleisjarru vaan jos sellaista tarttee. Tulee nopeesti netistä tilattuna, myös lisäpala jos kuluu. Mulla oli Bontissa sellainen ja 100mm renkaat mutta kun kävin kisoissa ilman jarrua niin huomasin että en oikeastaan tee sillä mitään. Silloin harvoin kun tarttee jarruttaa nii t-jarrutus on tehokkaampi ja kun on 100mm fillarit niin kisko tulee jarrupalan kanssa jo niin pitkäksi että suoran sanottuna en uskalla laittaa sitä enää takaisin. Siihen kun jalka kopsahtaa vauhdissa niin lähdöt valkenee. Lisäksi tällaisilla tosi lyhytvartisilla luistimilla tuo kantajarrutus ei oikein edes onnistu eikä ole ollenkaan tehokas kun ei tule samalla lailla vääntöä kuin fitness-luistimilla.

    • Rullaillen

      En oikein saanut kiinni mikä ongelma istuuvuuden kanssa lopulta oli. Lisäsitkö "täyttöä" luistimiin "epoksilla" vai mihin sitä laitoit? Itse lämmitin 2-3 kertaa ja ihan ok istuivat, lopun istuvuuden sitten säädin sitomalla nauhat tiettyyn kohtaan solmuun niinku jo "matkalla", ja sit vielä ylävarteen normaalisti uudestaan. Tuotakin kannattaa kokeilla. Eli siis pystyt erikseen kiristämään esim varpaiden osalta ja sitten taas aloittaa löysemmän kiristämisen jalkapöydän osalta. Kaikista ylimpänähän kiinnityksen kireys ei enää hyödytä tällaisessa luistimessa jos ei muuten istu.

      • SemiDP

        Eikus minulla on siis ongelmana se, että jalan sisäsivulla törröttää melkein piikkimäinen luu. Käsittääkseni se on veneluun kulma. Kun lämmitän kengat ja laitan jalkaan niin kengät tuntuvat hyviltä. Mutta kun laitan fillarit alle, jalat vähän leveämmälle niin kohta painaa tuota luuta niin pirusti, ettei voi luistella.(Jos mietit menevätkö jalkani lintalle, niin eivät näyttäisi pahemmin menevän. Pyörät näyttävät pystyiltä nenänjuuresta katsottuna.)

        Olen siis korostanut tätä törröttävää luuta Bilteman epoksitöhnällä tekemälläni lisämuhkuralla. Se on kuin muovailuvahaa, joka kovettuu noin tunnissa. Idea siis, että kun kuumina laitan kengät lisämöykytettyyn jalkaan, niin syntyy kuoppa luulle ... vaan ei oikein tahdo syntyä. Se on sellaisessa kohdassa, että kun kiristän narut niin kenkä pingoittuu aina luun päälle. Kenkä on siis ok, mutta jalka sekunda.

        Jarrutuksen suhteen ongelmani on se, etten ole kovin taitava luistelija, hutera kuin mikä ja T-jarrutus tuntuu ylivomaiselta. Olen kyllä yrittänyt treenata, mutta tuntuu ylivoimaiselta. Pitäisi uskaltaa mennä yhden luistimen varassa enemmän ... kumma kuinka sitä uskaltaa vauhdissa kuitenkin rullailla yhden varasssa =/

        Minulla on ollut K2 Rad 100 ja niissä jarru ja olen tottunut kiskon pituuteen. Tilaan siis nuo Powerslidet samantien.

        Kiitos vinkeistä.


    • Rullaillen

      Ookoo. No siinä ei kai sitten ole vaihtoehtoa muuta kuin koettaa siinä lämmityksen jälkeen kun ne pitää jalkaan heti laittaa niin oikein kovasti painaa siitä kohtaa että se muokkaantuisi. Ja luulis just että jos siinä on jotain epoksia vielä korostamassa niin muokkaantuis. Kun tarpeeks pitkään painaa ja yhtämittaisesti. Tiedä sitten auttaako mutta vähintäänkinhän tuo kohta jalasta kannattaa sitten teipata ettei hierrä. Tietty jos painaa oikein kunnolla niin sitten ole tuostakaan apua.

      Hmm, nyt kun kerroit että heti jalkaan laitettaessa tuntuu hyvältä mutta renkaat alla ei, niin kuulostaa että siinä voisi silti jotain pronaatiota olla. Vilkaises vielä huvikseen tämä kiskon asemointia koskeva ohje:

      http://www.htl.fi/harjoittelu/pikarullaluistelu/valinevinkkeja/

      Eli hyvin helpolla hiekkapaperin lisäämisellä oikeaan kohtaan kiskon ja kengän väliin saattaa muuttua tuo painopiste kengässä otollisempaan suuntaan. Itse luulin luistelevani pystyssä kunnes huomautettiin että lintallaan menee...

      Joo kyllä minullakin se jarru siinä pitkään kumminkin roikkui eikä osunut jalka pahemmin. Samalla kun tilaat sen koko jarrusysteemin niin tilaa toinenkin jarrupala, todella vähällä kulutuksella oli minulla mutta kului loppuun aika nopeasti. Muutama reilumpi jarrutus niin se oli siinä.

      • SemiDP

        K2 Radeissa olen rakentanut vasemman jalan alle camber-kiilat, koska nissä kiskot ovat vasemmassa kengässä tosi kiinalaisittain asennettu. Niissä ongelma on vaan se, että pulttilinjaa ei voi vastaavasti kallistaa. Kiinnitysruuvi jää kanittamaan. Bontillahan on suorastaan säätöpalat tarjolla systeemi on fiksumpi.

        Luin nuo säätöohjeet. Huomaa myös, että jos kiskoa säätää edestä ulospäin (auraus/haritus) eli nilkkaa joutuu kääntämään sisäänpäin kompensoinniksi, niin "pronaatio" vähenee, paino siirtyy enemmän ulkosyrjälle jalkapohjaa.. Samalla käy helposti niin, että kisko ei olekaan enää painopisteen päällä. MInusta aika hyvä testi on ylittää sellainen tie, jossa on uria. Jos luistimet alkavat uria ylittäessä vedellä sivulle edes takaisin, sivusuuntainen säätö ei ole kohdallaan.

        Olen myös huomannut, että hyvin vähäisilläkin kisko "aurauskulman" säädöillä on iso merkitys ulkosyrjäpuristukseen. Kun kisko on kohdallaan, niin jalkaa uskaltaa viedä pitkällekin ulkosyrjän puolelle. Jos kisko ei ole kohdallaan, niin jalka tuntuu huteralta.

        Yritän seuraavaksi painaa pientä klommoa noihin Bontteihin. Vasta sen jälkeen uskallan säätää kiskoja. Ne nimittäin tuntuvat aika hyvältä: kenkä on vakaa ja menee hyvin painaumien yli venkoilematta.


    • SemiDP

      No niin, nyt on sitten vähän enemmän kokemusta Bontin Semiraceista. Kilometrejä on kertynyt nyt sellainen vaujaa sata, joten johtopäätöksiä uskaltaa alkaa tehdä. Aimmen vain lyhyitä testejä, kun kenkä ei oikein istunut.

      Viisi kertaa jouduin lopulta lämpömuovaamaan ja tuurnalla tekemään kuoppaa venesluulleni. Lisäksi otin käyttöön Salomonin pohjallisen, josta jouduin sitten leikkaamaan varpaiden alta palat pois, jotta nakit mahtuisivat mukavasti.

      Kiskot paralleelina olen säätänyt nilkat hieman auraamaan ja toisella lenkillä sain sivusuunnan säädönkin kohdalleen. Nyt menee pronatoimatta ja paino on linjalla. Urien ylitys kuin vettä vaan.

      Luistin on todella tarkka. Kengät voivat olla vaikka auki ja silti istuvat kuin sukat ja aivan erityistä kiitosta pitää antaa sille, kuin kantapää pysyy paikallaan kuin liimattuna. Kenägn tarkkuus ja positiivinen istuvuus antavat paljon lisää itseluottamusta ja tyyli pysyy pidempään kasassa. Nopeilla tasaisilla jaksoilla iso siirtymä puhtaampaa DP:tä kohti.

      En huomaa nopeudessa eroa luistellessa, mutta keskinopeus kasvoi kellon mukaan 1..2 km/h. Suurin hyöty ylämäissä, joissa kengän istuvuus saa aikaan sen, että uskaltaa pidempään rullata. Samoin kantapään tiukka istuvuus pitää kengän tasan jalan liikkeessä mukana. Tajuan nyt, että K2 Rad100 tipahtaa jalassa joka kerta, kun nostaa jalkaa.

      Summa summarum. En suosittele tällaisia lämpömuovattavia luistimia satunnaliselle luistelijalle. Sellaiselle sopii vaikkapa K2 -tyyppinen softboot, mutta jos rullailee useamman sata km kesässä, niin sitten suosittelen. Täytyy vaan olla valmis näkemään vaivaa lämpömuovauksen kanssa ja virittää askel kerrallaan popot omiin jalkoihinsa.

      Ja on ne makeen näköiset, punaiset kuin Ferrarit. Tytötkin huomasivat lenkillä ;)


      Testaaja: Noin 50 v, 196/102, suht hyväkuntoinen, luistelumäärä 400-600 km kesässä. Kokonaisluistelumäärä noin 5000 km. Ei mitenkän erityisen taitava luistelija. Tyyli parhaimmillaan vähän double-pushin suuntaan,mutta kuitenkin aika kaukana täydellisestä. Reittikeskinopeudet noin 20 km/h. Maksimitehorajoittunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      6997
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4123
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2171
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      62
      1946
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1456
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      196
      1454
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe