etupainoinen kaahari-polle(ko?)

delmerion

mulla on siis pikku ongelma mun todella reippaan nuoren connemaran kanssa.kun mä hyppään sillä:mä nostan laukan ja käännän esteelle päin.se alkaa kiihdyttää ihan hullun lailla ja heiluttaa päätä,jolloin se tulee ihan epätasapainossa esteelle mutta hyppää sen kuitenkin.esteen jälkeen se vetää pään tosi voimakkaasti ja nopeasti alas ja tekee pieniä pomppuja ja lopulta äkki pysähdyksen,jolloin olen yleensä jo kaulalla roikkumassa ja yrittämässä vetää päätä ylös mutta liian myöhään.minulle on jo kaksi kertaa käynyt noin että olen pudonnut suoraan pärstä edellä seuraavaan esteeseen ja jälkiäkin on tullut joten tämä ei voi jatkua,poni on kuitenkin lupaaava ja pirteä ja rakastaa hyppäämistä.sen selkä on tutkittu, (ei mitään vikaa)hampaat raspattu,( ei mitään piikkejä) kuolaimet vaihdettu pehmeimpiin,sitten kovempiin,nyt takaisin normaaleihin.mitä tehdä? olen siis ratsastanut n.12 -13 vuotta

1

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkä ikäisestä nuoresta hepasta nyt puhutaan? Eli onko vielä remonttihevonen joka vasta opettelee esteitä, vai jo kokeneempi?
      Tekeekö se noin kaiken kokoisilla esteillä, vai ainoastaan isommilla/pienemmillä? Miten se muuten käyttäytyy ratsastettaessa, onko rauhallinen vai kuumeneeko muutenkin kuin esteillä?

Jos on muutenkin pirteä, vähennä ensimmäisenä väkirehun määrää. Kaurassa on hirveästi energiaa, ja hevoset saavat lisäpuhtia vihreästä heinästäkin mitä ne saavat laitumelta päivittäin. Eli jos se saa väkirehua (kauraa tai mitä tahansa mikä edes sisältää kauraa), jätä kaikki pois tai vähennä ainakin puoleen alkajaisiksi. Odota viikon verran ja katso rauhoittuuko heppa.

Sen jälkeen hanki opettaja ellei vielä ole. Sinulla on jo pitkä kokemus ratsastuksesta, mutta siitä huolimatta tunnit tekisivät nyt hyvää teille molemmille. Opettaja kuitenkin näkee miten hevonen käyttäytyy ja reagoi apuihin, joten hän pystyisi neuvomaan paremmin kuin me täällä.

Mutta elleivät tunnit syystä tai toisesta ole mahdollisia, tässä muutama kokeiltu ja hyväksi havaittu juttu.

Pikkuesteillä, maks. 70cm, voisit kokeilla lähestyä estettä kaarevalla uralla. Älä ota suoraa lähestymistä, koska silloin sillä on aikaa innostua ja lähteä kiihdyttämään. Ota mahdollisimman lyhyet lähestymiset ja jatka kaarevaa uraa heti laskeutumisen jälkeen. Tee vaikka pieni voltti esteen ympäri hypyn jälkeen ennen kuin palaat suoralle uralle. Jos käännät sen jyrkästi heti laskeutuessa, eli aloitat käännöksen jo hypyn aikana, se joutuu keskittymään tasapainoonsa eikä ehdi miettiä muita temppuja.

Kokeile myös mitä tapahtuu, jos laukkaat sillä ympyrää niin, että se on hetkellisesti estettä kohti, mutta että ympyrä kuitenkin johtaa sen esteen ohi. TARPEEKSI KAUKAA, ettei se opi sillä lailla kieltämään.

Esteen jälkeen, kun se painaa päänsä alas, nykäise toisella ohjalla suoraan ylöspäin, sen verran lujasti kuin tarvitsee että se pää sieltä nousee. Ilmeisesti sillä on taipumusta pukitteluun ja tuo pään vetäminen alas on ennakkovaroitus siitä. Estä pään veto alas, niin sen ei ole yhtä helppo pomppia. Jos on pakko ja jos ehdit, voit vaikka ottaa kaksin käsin kiinni siitä toisesta ohjasta ja antaa toisen löystyä, kunhan varot ettei se pääse sotkeutumaan jalkoihin. Pääasia on, että pää ei pääse painumaan alas.

Joillekin hevosille auttaa jos niitä ravauttaa raipalla siinä vaiheessa kun pää painuu alas, mutta esim omani aloitti vain hillittömän pukittelun jos sitä meni napauttamaan tuollaisessa tilanteessa, joten en voi varauksetta suositella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6648
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      40
      4582
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      56
      2319
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      39
      1878
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      7
      1438
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1219
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      17
      1214
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      17
      1191
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1154
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1097
    Aihe