Rasvanpoltosta ja sykkeistä

Nainen 20v

Olen 20-vuotias nainen ja harrastanut liikuntaa koko ikäni. Painan 60 kiloa ja olen 163cm pitkä. Säännöllisen ja pitkäaikaisen kuntosaliharjoittelun tuloksena lihaskuntoni on hyvä, mikä näkyy myös ulospäin. Haluaisin kuitenkin hieman enemmän lihaserottuvuutta. Tiedän, että rasvaprosentin pienentämiseen avain on ruokavalion hienosäätäminen, mutta nyt en kuitenkaan kaipaa ravintovinkkejä.

Haluaisin tiedustella, millaisilla sykkeillä minun kannattaisi harrastaa aerobista liikuntaa, jotta rasva palaisi parhaiten. Onko tehokkainta, jos vedän aina täysillä tehoilla niin että hiki lentää ja sykkeet hipovat maksimia?

Olen nyt hurahtanut maastojuoksuun: juoksen mäkisessä maastossa kovaa. Keskisyke on lenkeilläni useimmiten noin 185 ja syke nousee yli kahdensadan useita kertoja lenkin aikana. Maksimisykkeeni (jonka olen juossut mittariini) on 213. Juoksen kerrallaan noin 45 minuuttia 1-4 kertaa viikossa. Onko tämä järkevää maksimaalista kulutusta ja tuloksia silmällä pitäen, vai kannattaisiko minun juosta maltillisemmilla sykkeillä?
Juoksun lisäksi treenaan tietenkin kovaa salilla useita kertoja viikossa.

Lähinnä minua kiinnostaa, uskotteko oikeasti rasvanpolttosykealueisiin? Eikö rasva pala matalatehoisella liikunnalla vain suhteellisesti paremmin kuin korkeatehoisella? Eikö absoluuttinen rasvanpoltto ole kuitenkin sitä suurempi, mitä korkeammilla sykkeillä harjoittelen?

Aihe kiinnostaa minua paljon, joten olen kiitollinen, jos vaivaudutte vastaamaan :)

3

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

      Rasvanpolttosyke tarkoittaa rasitustasoa, jolla pääasiallinen energianlähde on rasva. Se on peruskestävyysharjoitusta. Myös vauhdikas liikunta polttaa rasvaa, viimeistään lenkin jälkeen.
      Nuo sinun maastojuoksulenkkisi ovat varmaankin vauhtikestävyysharjoitusta. Laktaattia alkaa muodostua, maitohapot jyllää. Ehkä et tunne sitä, mutta niin siinä käy.
      Yleensä suositellaan peruskestävyyslenkkiä molemmin puolin vauhtikestävyyslenkkiä.
      Laske tuosta maksimisykkeestäsi 214, mikä on peruskestävyysalue ja mikä vaihtikestävyysalue. Peruskestävyysalue jaetaan usein vielä kahtia.
      Se että kestät tuollaista juoksurääkkiä perustunee siihen että arkiliikuntasi on sopivan rasittavaa ja palauttavaa.
      Voihan sitä aina vetää täysillä, mutta ennen pitkään tulee stoppi vastaan, eikä sillä tavalla kuntokaan kasva kovin hyvin. Kehitys tapahtuu levossa tai palauttavassa liikunnassa.
      Lihasten erottuvuus on estraadiviihdettä, en tiedä siitä mitään. Kannattaa varmaan kysyä esiintyviltä bodareilta.

    • wroomwroom

      Pk-hommissa suurempi osa energiasta tuotetaan kyllä rasvasta mutta kokonaisenergiankulutus on niin paljon pienempi, että ei tolla käytännössä kauheesti väliä. Energiavaje se olennaisin homma on dietatessa, eikä joku parin gramman ero lenkillä poltetun rasvan määrässä. Kannattaisi ennemmin keskittää vaivannäkö salilla rehkimiseen ja proteiinin nauttimiseen, ettei häviä ne jo olemassa olevat lihat diettaillessa.

    • kkkkkkkkkkkkkkkk

      Uskon tavallaan, sillä jos vedät täysillä ja mäkeä niin väsyt, ja lisäksi se rasittaa myös jalkalihaksia, joten et jaksa juosta niin pitkään kuin jos juoksisit matalamalla sykkeellä ja tasaista, joten lopputuloksena rasvaa palaa vähemmän 2x45min lenkillä kuin 1x1:30 lenkillä. Kyllä hiki lentää matalammassakin vauhdissa (kokeile) sen aikaa kuin sitä hikeä riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6579
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      531
      3770
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      193
      3677
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2856
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2549
    6. 292
      2327
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1623
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      114
      1530
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1459
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1240
    Aihe