Kiertoliittymä ja pyörätie

Uncle Ben

Osui silmiin artikkeli kiertoliittymästä pyörätiestä.
Pyörätien jatkeena olevalle suojatielle ajanut iäkäs pyöräilijä osui kiertoliittymästä poistuneen henkilöauton takapuskuriin, kaatui ja menehtyi vammoihinsa.

Lainsäädännöstä ei löydy pykäliä, että kiertoliittymää kiertävää pyöräilijää pitäisi väistää.
Mutta älkää vaan lopettako väistämästä, koska on vuosikymmeniä opetettu, että pyöräilijä ajaa ensin!!!
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/onko-kiertoliittyma-sama-kuin-risteys

70

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saivare

      Lainsäädännöstä ei myöskään löydy kiertoliittymää. On vain liikenneympyrä. Kiertoliittymänimitys ei tietääkseni ole virallinen.

    • Jo on vaikeaa

      Jos pyörätie kuuluu etuajo-oikeutettuun liikenneympyrään, jota jostakin tuntemattomasta syystä kiertoliittymäksi kutsutaan, eli pyörätie sijaitsee kärkikolmioiden takana ympyrää lähestyvän suunnasta katsottuna, ei asiassa pitäisi olla kenelläkään epäilyksen häivää. Silloin autoilija väistää pyöräilijää sekä tullessaan että poistuessaan. Tullessaan kolmion takia, poistuessaan risteyksessä kääntyvänä ajoneuvona.

      Jos taas pyörätie on kolmioiden ulkopuolella, niin pyöräilijä väistää.

      • epäilevä

        Kun sulla on noi säännöt hyvin hallussa, niin laitapa tänne ne pykälät, joihin perustuu.


      • Selvää pässinlihaa
        epäilevä kirjoitti:

        Kun sulla on noi säännöt hyvin hallussa, niin laitapa tänne ne pykälät, joihin perustuu.

        Liikenneympyrä on risteysaluetta jossa monta liittymää. Outoa jos oikeus ei tätä selvästi ymmärtänyt.

        Tieliikennelaki 14 § - Väistämisvelvollisuus

        "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä."


        Lisäksi vielä tämä aiheeseen liittyvä info:
        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/risteysajoIII.php


      • Selvää pässinlihaa kirjoitti:

        Liikenneympyrä on risteysaluetta jossa monta liittymää. Outoa jos oikeus ei tätä selvästi ymmärtänyt.

        Tieliikennelaki 14 § - Väistämisvelvollisuus

        "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä."


        Lisäksi vielä tämä aiheeseen liittyvä info:
        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/risteysajoIII.php

        Onko kyseessä yksi risteys vai useampi? Laki kun ei määrittele, niin tulkinnanvaraista on...

        Saattoi siis ihan hyvin ajaa suoraan tuosta yhdestä risteyksestä.


      • Lähimmäinen
        The_Rat kirjoitti:

        Onko kyseessä yksi risteys vai useampi? Laki kun ei määrittele, niin tulkinnanvaraista on...

        Saattoi siis ihan hyvin ajaa suoraan tuosta yhdestä risteyksestä.

        Katsos vaan, tuota trollausta et olekaan hetkeen käyttänyt. Onneksi muistit sen!


      • Uncle Ben
        The_Rat kirjoitti:

        Onko kyseessä yksi risteys vai useampi? Laki kun ei määrittele, niin tulkinnanvaraista on...

        Saattoi siis ihan hyvin ajaa suoraan tuosta yhdestä risteyksestä.

        Rotta on oikeassa epäilyksessään.


      • sdg zgbv
        The_Rat kirjoitti:

        Onko kyseessä yksi risteys vai useampi? Laki kun ei määrittele, niin tulkinnanvaraista on...

        Saattoi siis ihan hyvin ajaa suoraan tuosta yhdestä risteyksestä.

        sama kuinka monta risteystä, ympyrästä poistuva autoilija kääntyy oikealle ja joutuu väistämään suoraan menijää eli sitä joka ylittää tietä, jolle autoilija on kääntymässä


    • Mehän poikaparka

      vielä aatookouluun.Kyllä nimimerki Jo on vaikeaa on aivan oikeassa.Menkää PORIIN katsomaan ja opettelemaan ajamaa kiertoliitymässä.Aina ennen kiertoliitymään tultaessa on kolmio ja heti on pyörä ja suojatie, kiertoliitymästä poistuttaessa väistät myös pyöräilijät ja jalankulkijat.

      • mätipussi

        Eipä ole AINA ennen liikenneympyrää kolmiota. Silloin ympyrässä oleva väistää oikealta tulevaa.


      • mätipussi kirjoitti:

        Eipä ole AINA ennen liikenneympyrää kolmiota. Silloin ympyrässä oleva väistää oikealta tulevaa.

        On, koska jos yhdeltäkin suunnalta puuttuu kolmio ja pakollisen kiertosuunnan merkki, on kyseessä kiertoristeys tai useita pieniä risteyksiä...

        Tämä on niin lähellä laillista määritelmää kuin olla voi, perustuen merkkien asettamista koskevaan ohjeeseen.


      • Samaa mieltä
        The_Rat kirjoitti:

        On, koska jos yhdeltäkin suunnalta puuttuu kolmio ja pakollisen kiertosuunnan merkki, on kyseessä kiertoristeys tai useita pieniä risteyksiä...

        Tämä on niin lähellä laillista määritelmää kuin olla voi, perustuen merkkien asettamista koskevaan ohjeeseen.

        Tässä olen rotan kanssa samaa mieltä. "Modernissa" liikenneympyrässä on aina kyseinen "kolmio ja pakollinen kiertosuunta" -merkkiyhdistelmä ennen ympyrää.

        Liikenneympyrän osalta tarkennuksia lakiin kaivataan kipeästi.


    • Pässin lihaa

      Liikenneympyrästä käännytään aina pois ainakin muodollisesti ja kääntyvä autoilija väistää pyörätienjatkeella kulkevaa pyöräilijää.

      Ennen liikenneympyrää olevaa p.tienjatkeella kulkijaa väistetään, jos sitä ennen on kärkikolmio tai stop-merkki. Muutoin väistää pyöräilijä.

      Jos ylitykset eivät ole pyörätienjatkeeksi tulkittavia tai merkittyjä, niin autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta pyöräilijään nähden tuossa kohtaa.

      Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla liikenteen mukana, niin toimitaan kuten muiden autojen kanssa.

      Porissa on kaikenmaailman risteysvirityksiä ja oikokaistoja, ei kiva "turistille".
      TL jutun Niinivaaran ympyrässä on liikennemerkillä merkitty se liikenneympyräksi, joten asia on selvä. Ellei lakiin tule muutosta.
      http://goo.gl/maps/Y3BHS

    • Ympyrässä?

      "Lainsäädännöstä ei löydy pykäliä, että kiertoliittymää kiertävää pyöräilijää pitäisi väistää."

      Jos pyöräilijä ajaa liikenneympyrässä, on hänellä samat oikeudet ja velvollisuudet kuin autoilla jotka kiertävät siinä. Autot väistävät normaaliin tapaa ajoneuvoja, olivat ne sitten pyöriä.

      Sitten itse asiaan, eli pyörätien jatkeeseen ja liikenneympyrästä poistuvan auton väistämisvelvollisuuteen. Artikkelin loppupuolella todetaan ihan samaa kuin kaikille on aina opetettu.

      "Liikenneympyrästä poistuvan on ehdottomasti väistettävä suojatietä – pyörätien jatketta – käyttäviä. Siksi Hukanhaudantien ja sen ylittävän suojatien leikkauspisteessä oli ratkaisevaa kääntyjän väistämisvelvollisuus risteyksessä. Mutta sillä hetkellä, kun Toyota Corollan kuljettaja ohjasi ympyrästä ulos, pyöräilijä ei ollut tulossa suojatielle.

      Henkilöauton kuljettaja ei voinut mitään sille, että pyöräilijä osui auton takapuskurin kulmaan. Tällainen törmäys ei olisi ollut mahdollinen, jos pyöräilijä olisi tullut suojatielle eli pyörätien jatkeelle ennen autoa."

      • Täysi mahdottomuus

        "Henkilöauton kuljettaja ei voinut mitään sille, että pyöräilijä osui auton takapuskurin kulmaan" Kun tarpeeksi kovaa ajaa, niin ei silloin asialle voi mitään.


      • Oikeassa olet
        Täysi mahdottomuus kirjoitti:

        "Henkilöauton kuljettaja ei voinut mitään sille, että pyöräilijä osui auton takapuskurin kulmaan" Kun tarpeeksi kovaa ajaa, niin ei silloin asialle voi mitään.

        Onhan autoilija velvollinen ajamaan varovaisemmin risteysalueella (liikenneympyrä mukaanlukien) kuin suoralla tienpätkällä.


    • jumppane

      Tuohan on selvää pässinlihaa. Kolmio liikenneympyrässä ennen suojatietä tarkoittaa, pitää väistää KAIKKEA. Poistuttaessa ollaan kääntyvä ajoneuvo, ja taas pitää väistää KAIKKEA.

      Sitten taas tuo pyörätien jatke, ei tarkoita sen kummempaa kuin suojatiekään. Se suojaa pyöräilijää VAIN jos tämä taluttaa pyörää, ja on ns jalankulkija. Pyörätien jatke tai suojatie suoralla tiellä ei suojaa PYÖRÄILEVÄÄ pyöräilijää. Tottakai autoilijalla on AINA yleinen varomisvelvollisuus, ja se ei oikeuta ajamasta tahallaan kenenkään päälle. Liikuntarajoitteisten ja pienten lasten kohdalla laki myös velvoittaa olemaan erityisen varovainen, etuajo-oikeudesta huolimatta.

      • jumppane

        Tarkennetaan vielä siis, että se pyörätien jatke antaa oikeuden pyöräillä suojatien yli, sillä edellytyksellä että pyöräilijä on SILTI AINA väistämisvelvollinen. Pelkän suojatien yli ei lain mukaan saa pyöräillä laisinkaan, vaan pyörää on AINA talutettava. Se on pyörätien jatkeen ja suojatien ero.


      • Alamaan kettu

        Eihän se jatke varsinaisesti suojaa anna, mutta kertoo kääntyvälle autoilijalle, että tässä kohdassa pyöräilijä voi ylittää risteävän ajoradan. Ja kääntyvä autoilijahan väistää siinä ja silloin pyöräilijää.

        Se, onko liikenneympyrästä poistuminen kääntymistä, on sitten toinen asia ja nykylain mukaan jopa kiistanalaista. Eihän laissa ole edes määritelty mikä liikenneympyrä on.


      • Jumppaas lisää
        jumppane kirjoitti:

        Tarkennetaan vielä siis, että se pyörätien jatke antaa oikeuden pyöräillä suojatien yli, sillä edellytyksellä että pyöräilijä on SILTI AINA väistämisvelvollinen. Pelkän suojatien yli ei lain mukaan saa pyöräillä laisinkaan, vaan pyörää on AINA talutettava. Se on pyörätien jatkeen ja suojatien ero.

        Ei todellakaan mene niin. Pyörätienjatkeen saa ylittää pyöräillen.
        Jos paikassa ei ole pyörätienjatketta merkitty tai muutoin tulkittavissa ettei sellaista ole (toistaiseksi riittää että on suojatie pyöräteiden välissä, joka tulkitaan pyörätien jatkeeksi), niin pyöräilijä ei saa ajaa yli siitä, eikä autoilijoiden tarvitse väistää.
        Jos pyöräilijä ajaa pyörätienjatkeella, niin:
        - kääntyvä autoilija väistää risteävällä p.tienjatkeella olevaa pyöräilijää
        - väistää kaikkiin suuntiin risteyksessä olevia p-tienjatkeella pyöräilijöitä, kun tulee itse kärkikolmion tai stop-merkin takaa
        - väistää kaikkia, kun tulee pihalta, parkkipaikalta, pihkadulta tai muulta vähäiseltä tieltä
        - liikennevalojen mukaan ja jos ei ole ns. nuolivalo, niin väistää kääntyessään taas risteävää p.tienjatketta käyttävää pyöräilijää
        - liikenneympyrässä ja kun kärkikolmio on ennen p.tietä väistää kaikilla p.tienjatkeilla
        Muutoin väistäjä on yleensä pyöräilijä.

        Mikäli jäi epäselväksi, niin vielä muutaman vuoden (2017 saakka) pyörätienjatketta ei tarvitse erikseen merkitä, vaan siihen riittää että suojatien kummassakin päässä on pyörätien johonkin suuntiin. Tällä olevien oikeuskäytäntölinkkien mukaan myös pelkästään toisella puolella oleva pyörätie riittää.


      • jumppane
        Jumppaas lisää kirjoitti:

        Ei todellakaan mene niin. Pyörätienjatkeen saa ylittää pyöräillen.
        Jos paikassa ei ole pyörätienjatketta merkitty tai muutoin tulkittavissa ettei sellaista ole (toistaiseksi riittää että on suojatie pyöräteiden välissä, joka tulkitaan pyörätien jatkeeksi), niin pyöräilijä ei saa ajaa yli siitä, eikä autoilijoiden tarvitse väistää.
        Jos pyöräilijä ajaa pyörätienjatkeella, niin:
        - kääntyvä autoilija väistää risteävällä p.tienjatkeella olevaa pyöräilijää
        - väistää kaikkiin suuntiin risteyksessä olevia p-tienjatkeella pyöräilijöitä, kun tulee itse kärkikolmion tai stop-merkin takaa
        - väistää kaikkia, kun tulee pihalta, parkkipaikalta, pihkadulta tai muulta vähäiseltä tieltä
        - liikennevalojen mukaan ja jos ei ole ns. nuolivalo, niin väistää kääntyessään taas risteävää p.tienjatketta käyttävää pyöräilijää
        - liikenneympyrässä ja kun kärkikolmio on ennen p.tietä väistää kaikilla p.tienjatkeilla
        Muutoin väistäjä on yleensä pyöräilijä.

        Mikäli jäi epäselväksi, niin vielä muutaman vuoden (2017 saakka) pyörätienjatketta ei tarvitse erikseen merkitä, vaan siihen riittää että suojatien kummassakin päässä on pyörätien johonkin suuntiin. Tällä olevien oikeuskäytäntölinkkien mukaan myös pelkästään toisella puolella oleva pyörätie riittää.

        No tottakai. Luettelit itsestäänselvyyksiä. Tarkoitin vain sitä tapausta, jossa pyörätien jatke ylittää ajoradan suoralla tiellä. Lisäys oli jatkoa edelliseen tekstiin, jossa puhuin suorasta tiestä. En maininnut lisäystekstissäni suoraa tietä, joten tulkitsit ilmeisesti asiani koskevan kaikkia tapauksia. Tottakai kolmion takaa ja risteyksissä on eri säännöt voimassa.


    • Eise ainakaan

      kiertoliittymä mummon perunapelto ole vaan liikenneväylä.Joensuulaiset ovat vielä Niinivaaralla olleet ajelulla hevosenvetämissä kolipyöräisillä paskanajo kärrillä,kun toiset ajelivat jo kiertyliitymissä autoilla.

    • Missä nyt luuraavat

      ne viisat ympyrässä ajelevat vain laatimassa omia sääntöjä.

    • Uncle Ben

      Näin pyöräilijänä oli aivan upeaa saada teiltä asiantuntevaa opetusta. Ystävien tuki on kaikki kaikessa. Tulee ihan tippa linssiin.

      • Aunt Bens

        Kun omasta mielestään keskivertoa paremmat kuljettajat alkavat opettamaan toinen toisiaan ja osoittamaan omaa erinomaisuuttaan jää pyöräilijälle vain sivustaseuraajan rooli. Neuvoja kun tulee jokaiselta keskivertoa paremmalta niin pyöräilijä saa osakseen kyllä melkoisen "tietotulvan". ; )


    • hmmmm4

      Tuollaisten idioottien ei pitäisi ajaa autoa lainkaan. Näki pyöräilijän ja kaasutti eteen ja käräjäoikeus vapautti? Suomi on oikeasti oikeusvaltio.

      Jos ei ymmärrä ihan alkeellisia liikennesääntöjä niin jopas jotain... Taas pykälänn*ss*joiden voitto. Oikeasti käytäntö on se, että kevyenliikenteen väylän käyttäjiä väistetään aina liikenneympyrään liityttäessä ja sieltä poistuttaessa.

    • ei ole ei

      Tämähän on selvää pässinlihaa, pyöräilijähän tuossa toheloi ajamalla takakulmaan, eli sitä saa mitä tilaa. Ei pyöräilijälläkään ole päälleajo-oikeutta.

    • Suojatiellä ei

      saa ajaa polkupyörällä vaan se on talutettava.Ainakin kuvan perusteella kyseessä oli suojatie,väärä päätös.

      • Selkokielellä

        Pyörätienjatkeet on oltava merkitty 2017 mennessä.
        Siihen saakka riittää, että suojatien toisessa päässä on pyörätie ja siten suojatie toimii myös pyörätienjatkeena em. tapauksessa.


      • Korjaus edelliseen
        Selkokielellä kirjoitti:

        Pyörätienjatkeet on oltava merkitty 2017 mennessä.
        Siihen saakka riittää, että suojatien toisessa päässä on pyörätie ja siten suojatie toimii myös pyörätienjatkeena em. tapauksessa.

        Pyörätie pitää olla suojatien molemmissa päissä, jotta suojatie muodostaa pyörätien jatkeen.


      • Katko viivat
        Korjaus edelliseen kirjoitti:

        Pyörätie pitää olla suojatien molemmissa päissä, jotta suojatie muodostaa pyörätien jatkeen.

        Tulkinta näyttää olevan että toisessa päässä riittää. Näin on merkintälinja nyt kun täälläpäin on alettu merkkaamaan näitä jatkeita.


      • Korjaus edelliseen
        Katko viivat kirjoitti:

        Tulkinta näyttää olevan että toisessa päässä riittää. Näin on merkintälinja nyt kun täälläpäin on alettu merkkaamaan näitä jatkeita.

        On eri asia se, että maalataanko jatke johonkin kuin mitä se on ennen jatkeen maalaamista ollut.


      • Vanhaa stooria
        Korjaus edelliseen kirjoitti:

        On eri asia se, että maalataanko jatke johonkin kuin mitä se on ennen jatkeen maalaamista ollut.

        Eikös täällä aiemmin rummutettu korkeimman oikeuden tulkinta ollut, että toisella puolella riittää, kun sitä ei ole riittävän selkeästi laissa määritetty?


      • Korjaus edelliseen
        Vanhaa stooria kirjoitti:

        Eikös täällä aiemmin rummutettu korkeimman oikeuden tulkinta ollut, että toisella puolella riittää, kun sitä ei ole riittävän selkeästi laissa määritetty?

        Just toisinpäin.


      • Niin tai näin
        Korjaus edelliseen kirjoitti:

        Just toisinpäin.

        Juu, on rummuteltu jostain vanhasta surkeasta korkeimman oikeuden päätöksestä jota voi tulkita ihan miten sattuu. Toivottavasti tämäkin jatke asia tullaan tarkentamaan kun tieliikennelakia nyt käydään läpi.


    • Tuota noin...

      Tieltä A oikealle tielle B kääntyvä on oikealle kääntyvä, mutta päinvastaiseen suuntaan tieltä B oikealle tielle A kääntyvä ei olekaan oikealle kääntyvä.
      Ympyrään menevä ei ole oikealle kääntyvä, mutta poistuja on. Mikä logiikka siinä on?

      • A tai B hälläväliä

        Mitä väliä on mihin suuntaan käännyt, kun puhutaan pyöräilijän väistämisestä?


      • bhgytu
        A tai B hälläväliä kirjoitti:

        Mitä väliä on mihin suuntaan käännyt, kun puhutaan pyöräilijän väistämisestä?

        Taidat olla pyöräilijä, kun et ymmärtänyt tuota asiaa, johon vastasit. Mutta vastaan pitää änkätä.


      • Pystyykö ympyräst

        kääntyy vasemmal?


      • Missä ajat
        bhgytu kirjoitti:

        Taidat olla pyöräilijä, kun et ymmärtänyt tuota asiaa, johon vastasit. Mutta vastaan pitää änkätä.

        Mihin viittasit Alla ja Bllä tässä ketjussa, missä puhutaan väistämisestä liikenneympyrässä?
        Jos menet tavalliseen tasa-arvoiseen risteykseen ja missä pyöräilijät ajaa ajoradalla, niin on merkitystä mihinpäin kääntyy, ympyrässä ei.


      • Kummissaan
        Pystyykö ympyräst kirjoitti:

        kääntyy vasemmal?

        Minulla ainakin on ympyrässä ajaessani ratti käännettynä vasempaan.


      • Pystyykö ympyräst
        Kummissaan kirjoitti:

        Minulla ainakin on ympyrässä ajaessani ratti käännettynä vasempaan.

        kääntymisel ja ajamisel ehkä ero?liikenneympyräs ajat tien mukaan et siis käänny vasemmal,menikö jakeluun vai tarviiko väänt rautlankast?


      • Pystyykö ympyräst kirjoitti:

        kääntymisel ja ajamisel ehkä ero?liikenneympyräs ajat tien mukaan et siis käänny vasemmal,menikö jakeluun vai tarviiko väänt rautlankast?

        Yrität jollain murteella sotkea tilannetta?

        Kun ajaa tien mukaan, ei käänny risteyksestä. Näinhän se on.

        Mutta kun laissa sanamuoto on: "kääntyy risteyksessä"

        Ja ympyrässä tie kääntyy. Jos auto ei käänny, se ei tietä myöskään seuraa. Ja jos auto kääntyy, ja siinä on risteys, niin silloin kääntyy risteyksessä.


    • Näin se vain menee

      Kääntyvä auto väistää.

      Väistämisvelvollisuus on yksiselitteisesti niin että risteyksessä kääntyvän (liikenneympyrästä poistuvan) ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Liikenneympyrästä poistumista voi suoraan rinnastaaa risteyksessä kääntymiseen.

      Kääntyvällä autoilijalla on väistämisvelvollisuus risteävän tien ylittävään nähden, riippumatta siitä saako ko. paikassa ajaa pyörällä. Kääntyvä auto väistää risteävän tien ylittäjää. Näin sanoo laki eikä ota kantaa miten riseävää tietä ylittävä on siihen tullut.

      "Kärkikolmio" taas on niin selvä tapaus etten kommentoi sitä.

      • Ei aina

        Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo ei ole väistämisvelvollinen aina, jos:
        - ajoneuvolle palaa vihreä nuolivalo, niin jalankulkijoille (ja mahd. pyörätienjatkeella) pitää olla punainen
        - jos ei ole pyörätien jatke, niin ei tarvitse väistä polkupyörää tai mopoa
        - jos pyörätie ei ole sallittu mopoille, niin ei tarvitse väistää mopoa
        - jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop-merkki ko risteyksessä, ei tarvitse väistää polkupyörää tai mopoa
        Montaa muutakin asiaa ei ole suoraan laissa sanottu, saanko koukata autolla jostain jos sitä ei ole erikseen kielletty...


      • ....,,,,
        Ei aina kirjoitti:

        Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo ei ole väistämisvelvollinen aina, jos:
        - ajoneuvolle palaa vihreä nuolivalo, niin jalankulkijoille (ja mahd. pyörätienjatkeella) pitää olla punainen
        - jos ei ole pyörätien jatke, niin ei tarvitse väistä polkupyörää tai mopoa
        - jos pyörätie ei ole sallittu mopoille, niin ei tarvitse väistää mopoa
        - jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop-merkki ko risteyksessä, ei tarvitse väistää polkupyörää tai mopoa
        Montaa muutakin asiaa ei ole suoraan laissa sanottu, saanko koukata autolla jostain jos sitä ei ole erikseen kielletty...

        "- jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop-merkki ko risteyksessä, ei tarvitse väistää polkupyörää tai mopoa"

        Suosittelen autokouluun menoa, tai tieliikennelain lukemista!
        Ennen kuin tulee ruumiita.


      • 88juythi
        ....,,,, kirjoitti:

        "- jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop-merkki ko risteyksessä, ei tarvitse väistää polkupyörää tai mopoa"

        Suosittelen autokouluun menoa, tai tieliikennelain lukemista!
        Ennen kuin tulee ruumiita.

        ....,,,,, väitätkö ettei kärkikolmio tai STOP-merkki koske pyöräilijöitä?
        Esitit tieliikennelain lukemista. Jos sinä esität jotain asiaa, niin sinä näytät esittämäsi väitteen tueksi tarvittavat asiat, kuten pykälät.
        _Sinun_ puolesta ei haeta _sinun_ väittämän tueksi tarvittavaa.
        Jos et itse pysty esittämään, niin tuo esittämäsi jääköön pelkäksi hourailuksi.


      • Kyllä aina
        Ei aina kirjoitti:

        Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo ei ole väistämisvelvollinen aina, jos:
        - ajoneuvolle palaa vihreä nuolivalo, niin jalankulkijoille (ja mahd. pyörätienjatkeella) pitää olla punainen
        - jos ei ole pyörätien jatke, niin ei tarvitse väistä polkupyörää tai mopoa
        - jos pyörätie ei ole sallittu mopoille, niin ei tarvitse väistää mopoa
        - jos pyörätiellä on kärkikolmio tai stop-merkki ko risteyksessä, ei tarvitse väistää polkupyörää tai mopoa
        Montaa muutakin asiaa ei ole suoraan laissa sanottu, saanko koukata autolla jostain jos sitä ei ole erikseen kielletty...

        > - jos ei ole pyörätien jatke, niin ei tarvitse väistä polkupyörää tai mopoa
        > - jos pyörätie ei ole sallittu mopoille, niin ei tarvitse väistää mopoa

        Mihin nuo väittämäsi perustat?!

        Laissa lukee että "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa." Ei ole väliä miten ne polkupyöräilijät, mopoilijat ja jalankulkijat siihen kohtaan ovat tulleet. Ei autoilijan tarvitse alkaa arpomaan onko jatketta ja mopolla ajo sallittua vai ei. Heitä on väistettävä jos ovat ylittämässä risteävää tietä.

        > - ajoneuvolle palaa vihreä nuolivalo, niin jalankulkijoille (ja mahd. pyörätienjatkeella) pitää olla punainen

        Pitää ja pitää. Jalankulkijoiden valo voi olla vaikka rikki. Autoilija väistää edelleen risteävää tietä ylittävää...


      • Kuva kertoo enemmän
        Kyllä aina kirjoitti:

        > - jos ei ole pyörätien jatke, niin ei tarvitse väistä polkupyörää tai mopoa
        > - jos pyörätie ei ole sallittu mopoille, niin ei tarvitse väistää mopoa

        Mihin nuo väittämäsi perustat?!

        Laissa lukee että "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa." Ei ole väliä miten ne polkupyöräilijät, mopoilijat ja jalankulkijat siihen kohtaan ovat tulleet. Ei autoilijan tarvitse alkaa arpomaan onko jatketta ja mopolla ajo sallittua vai ei. Heitä on väistettävä jos ovat ylittämässä risteävää tietä.

        > - ajoneuvolle palaa vihreä nuolivalo, niin jalankulkijoille (ja mahd. pyörätienjatkeella) pitää olla punainen

        Pitää ja pitää. Jalankulkijoiden valo voi olla vaikka rikki. Autoilija väistää edelleen risteävää tietä ylittävää...

        http://3.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN6fHp4uFgI/AAAAAAAAAQA/M_Cs8UIdjdw/s320/ympyra.png

        http://4.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5YiJFisPI/AAAAAAAAAPk/uN24xiSH-OM/s320/risteys1.png

        http://2.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN5Ysjbb9tI/AAAAAAAAAPo/KIma9suxhd4/s320/risteys2.png


    • Vaikka olisi

      minkälainen kieltomerkki päälle ei saa ajaa.

      • Hysteriaa?

        Ei kukaan aja kenenkään päälle. Lakkaa nyt vapisemasta.


    • valehtelet nyt

      monenko päälle ajettiin viimeviikolla suojatiellä???

      • Kuinka monta

        Moniko niistä ajoi "alle", kun jättää vastuun muille? Eli itsekkin katsottava voiko mennä ja heiluttaa vaikka törpölle keskaria sen sijaan että minähän saan mennä ensin...
        Suojatie ei edelleenkään anna etuajo-oikeutta ajoneuvoa kulljettavalle pyöräilijälle, vaikka se olisi pyörätienjatke.


      • "etuajo-oikeus"
        Kuinka monta kirjoitti:

        Moniko niistä ajoi "alle", kun jättää vastuun muille? Eli itsekkin katsottava voiko mennä ja heiluttaa vaikka törpölle keskaria sen sijaan että minähän saan mennä ensin...
        Suojatie ei edelleenkään anna etuajo-oikeutta ajoneuvoa kulljettavalle pyöräilijälle, vaikka se olisi pyörätienjatke.

        "Suojatie ei edelleenkään anna etuajo-oikeutta ajoneuvoa kulljettavalle pyöräilijälle, vaikka se olisi pyörätienjatke. "

        Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Tässä tilanteessa risteävää tietä ylittävällä on aina "etuajo-oikeus" kääntyvään autoon nähden. Ihan sama onko jatketta vai ei. Pyöräilijä tai mopoilija saattaa tehdä väärin mutta kääntyvä autoilija väistää silti.


      • Sakkoa tulee
        "etuajo-oikeus" kirjoitti:

        "Suojatie ei edelleenkään anna etuajo-oikeutta ajoneuvoa kulljettavalle pyöräilijälle, vaikka se olisi pyörätienjatke. "

        Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Tässä tilanteessa risteävää tietä ylittävällä on aina "etuajo-oikeus" kääntyvään autoon nähden. Ihan sama onko jatketta vai ei. Pyöräilijä tai mopoilija saattaa tehdä väärin mutta kääntyvä autoilija väistää silti.

        Ei ole aina, poikkeuksia löytyy katso ylempää.
        Toki jos autoilija jyrää luvatta suojatiellä pyörällä ajavan yli, niin siitä tulee penaltyä, mutta ei niin paljon kuin sellaisessa tapauksessa että pyöräilijä ajaa siinä luvallisesti ja on "etuajo-oikeus". Ensin mainitussa se pyöräilijäkin saa penaltya, jos on mahdollista vielä antaa.


      • Jalankulkijat
        "etuajo-oikeus" kirjoitti:

        "Suojatie ei edelleenkään anna etuajo-oikeutta ajoneuvoa kulljettavalle pyöräilijälle, vaikka se olisi pyörätienjatke. "

        Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Tässä tilanteessa risteävää tietä ylittävällä on aina "etuajo-oikeus" kääntyvään autoon nähden. Ihan sama onko jatketta vai ei. Pyöräilijä tai mopoilija saattaa tehdä väärin mutta kääntyvä autoilija väistää silti.

        Suojatien määritelmä Tieliikennelaista:
        "suojatiellä JALANKULKIJOIDEN käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa"
        Kuljettajan suotiesäännöt:
        "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku JALANKULKIJALLE, joka on suojatiellä tai astumassa sille."


      • velvollisuus väistää
        Jalankulkijat kirjoitti:

        Suojatien määritelmä Tieliikennelaista:
        "suojatiellä JALANKULKIJOIDEN käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa"
        Kuljettajan suotiesäännöt:
        "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku JALANKULKIJALLE, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

        14 §
        Väistämisvelvollisuus

        "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."

        Kyseessä siis velvollisuus väistää kun on kääntyvä auto. Lue tarkasti ja ajatuksella tuo lakikohta vielä kertaalleen.


      • .....
        velvollisuus väistää kirjoitti:

        14 §
        Väistämisvelvollisuus

        "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."

        Kyseessä siis velvollisuus väistää kun on kääntyvä auto. Lue tarkasti ja ajatuksella tuo lakikohta vielä kertaalleen.

        Aivan, tämä ei todellakaan edellytä että kyseisessä paikassa olisi minkäänlaista suojatietä tai muunkaan laista ylityspaikkaa tai pyöräilijä ei sitä käyttäisi.

        Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa tien oikealla puolella kulkee vain jalankulkutie. Ei siis yhdistettyä pyörätietä, joten pyöräilijä joutuu ajamaan ajoradalla tai vähintäänkin sen oikeassa laidassa. Hän jatkaa samaan suuntaan eteenpäin kun autoilija taas kääntyy. Autoilija tietenkin väistää, vai onko tästäkin jotain epäselvyyttä?

        Miksi tilanne siitä muuttuisi, onko pyöräilijän alla suojatie, suojatien jatke, vaiko ei mitään? Autolija kääntyy, pyöräilijä jatkaa eteenpäin, autoilija väistää.


      • Oikeassa olet
        ..... kirjoitti:

        Aivan, tämä ei todellakaan edellytä että kyseisessä paikassa olisi minkäänlaista suojatietä tai muunkaan laista ylityspaikkaa tai pyöräilijä ei sitä käyttäisi.

        Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa tien oikealla puolella kulkee vain jalankulkutie. Ei siis yhdistettyä pyörätietä, joten pyöräilijä joutuu ajamaan ajoradalla tai vähintäänkin sen oikeassa laidassa. Hän jatkaa samaan suuntaan eteenpäin kun autoilija taas kääntyy. Autoilija tietenkin väistää, vai onko tästäkin jotain epäselvyyttä?

        Miksi tilanne siitä muuttuisi, onko pyöräilijän alla suojatie, suojatien jatke, vaiko ei mitään? Autolija kääntyy, pyöräilijä jatkaa eteenpäin, autoilija väistää.

        Juuri noin se laki sanoo.


      • qwerty7+4
        Sakkoa tulee kirjoitti:

        Ei ole aina, poikkeuksia löytyy katso ylempää.
        Toki jos autoilija jyrää luvatta suojatiellä pyörällä ajavan yli, niin siitä tulee penaltyä, mutta ei niin paljon kuin sellaisessa tapauksessa että pyöräilijä ajaa siinä luvallisesti ja on "etuajo-oikeus". Ensin mainitussa se pyöräilijäkin saa penaltya, jos on mahdollista vielä antaa.

        Luehan tuolta siitä penaltystasi:
        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1986/19860113t?search[type]=pika&search[pika]=suojatie


      • Se pieni ero
        ..... kirjoitti:

        Aivan, tämä ei todellakaan edellytä että kyseisessä paikassa olisi minkäänlaista suojatietä tai muunkaan laista ylityspaikkaa tai pyöräilijä ei sitä käyttäisi.

        Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa tien oikealla puolella kulkee vain jalankulkutie. Ei siis yhdistettyä pyörätietä, joten pyöräilijä joutuu ajamaan ajoradalla tai vähintäänkin sen oikeassa laidassa. Hän jatkaa samaan suuntaan eteenpäin kun autoilija taas kääntyy. Autoilija tietenkin väistää, vai onko tästäkin jotain epäselvyyttä?

        Miksi tilanne siitä muuttuisi, onko pyöräilijän alla suojatie, suojatien jatke, vaiko ei mitään? Autolija kääntyy, pyöräilijä jatkaa eteenpäin, autoilija väistää.

        Ajoradan reunassa saa ja välillä jopa pitää ajaa fillarilla.
        Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä.


      • ....
        Se pieni ero kirjoitti:

        Ajoradan reunassa saa ja välillä jopa pitää ajaa fillarilla.
        Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä.

        "Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä."

        Se ei silti tarkoita sitä etteikö kääntyvä auto väistä risteävän tien ylittäjää. Lue tuo lakikohta hitaasti ja tarkasti. Kääntyvä auto väistää vaikka pyörän päällä istuu vaaleanpunainen norsu.


      • qsdfghjk
        .... kirjoitti:

        "Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä."

        Se ei silti tarkoita sitä etteikö kääntyvä auto väistä risteävän tien ylittäjää. Lue tuo lakikohta hitaasti ja tarkasti. Kääntyvä auto väistää vaikka pyörän päällä istuu vaaleanpunainen norsu.

        Ole vahva uskossasi, ja muistuta myös omaisiasi siitä, että kuolet hyvillä mielin ajaessasi jalkakäytävältä suojatielle.


      • Vieras kylässä
        qsdfghjk kirjoitti:

        Ole vahva uskossasi, ja muistuta myös omaisiasi siitä, että kuolet hyvillä mielin ajaessasi jalkakäytävältä suojatielle.

        Ei ulkopaikkakuintalaisen autoilijan tarvitse alkaa arpomaan onko jatketta ja mopolla ajo sallittua vai ei. Kääntyvä auto väistää poistuessa liikenneympyrästä. Jos joku mokaa ja fillaroi suojatiellä, niin ei ole päälleajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus.

        http://3.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN6fHp4uFgI/AAAAAAAAAQA/M_Cs8UIdjdw/s320/ympyra.png


      • Entäs talvella?
        Se pieni ero kirjoitti:

        Ajoradan reunassa saa ja välillä jopa pitää ajaa fillarilla.
        Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä.

        "Pelkän suojatien yli ei saa ajaa millään ajoneuvolla ml. polkupyörä. "

        Vuoden 2017 loppuun asti pyörätien jatkeet eivät tarvitse olla mitenkään erikseen merkittyjä vaan tiemaalaukseksi riittää normaali suojatiemaalaus. Mistä sitä tietää onko siinä silloin jatke vai ei. Entäs talvella kun maalauksia ei näe alkuunkaan.

        Näistä syistä on hyvä sääntö että kääntyvä auto väistää. Helpottaa kun on jämpti sääntö olemassa.


    • vain niin

      (;)haista tämä

    • TM artikkeli aiheest

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2895
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      238
      1538
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1172
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      950
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe