Kannattaako aina ostaa omaa?

Mikä on totuus

Olisi perintö tulossa ja sitten olisi varaa ostaa uusi/uudehko oma pieni kaksio mutta mietin kannattaako se. Nyt minulla on 2008 rakennettu pieni (47 neliötä)kaupungin kaksio. Iso lasitettu parveke, iso hissi, uudenveroinen, olen ensimmäinen asukas, hyvin olen pitänyt.

Vuokra on kympin neliö. Siihen kuuluu vesimaksu ja kymmenen megan nettiyhteys. Pesutuvassa yksi iso pesukone ja kaksi tavallisen kokoista sekä kuivausrumpu. Pesutupa on ilmainen.

Markkinavuokra alueella on noin kuusitoista euroa neliöltä. Eikö minun kannata asua tässä kun osan vuokrasta maksaa kaupunki? Olen itse työssäkäyvä mutta ei mikään hirveän iso liksa. Laskin että eläkkeelle jäädessäni vuokran jälkeen jäisi noin 700 euroa elämiseen. Kun raha ei ole sijoitettu asuntoon vaan esim. osakerahastoihin saa siitä tuottoa ja voi pääomastakin helposti ottaa.

Mitä mieltä olet, kannattaako aina ostaa omaa? Kai joku asiantuntija tämän osaa laskea?

267

5233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8899

      Ei noilla tiedoilla lasketa.

      Jos annat pankin päättää sijoittamisesta, osta asunto, ehkä epäselvän asuntomarkkina tilanteen jälkeen?

      Jos osaat ohjata sijoittamista itse, sijoita (tämä tuottaa paremmin kuin asunto, mutta ei pankin ohjaamana)

      • Mikä on totuus

        Miten niin ei lasketa? Vuokra on nyt huomattavasti markkinavuokraa alhaisempi. Kai sillä on merkitystä?


      • 77788889999999999999

        Kyllä siinä omat riskinsä on kaikessa sijoittamisessa, pörssiosakkeissa hyvinkin.
        Pörssiosakkeet ovat menneet vähän sellaiseksi, että ainakin piensijoittajan ilman sisäpiiritietoja pitäisi pyrkiä niistä nettoamaan lähinnä suht lyhyen aikavälin kurssiheilahteluista. Omalta koneelta klikkaillen tällainen pörssipeli kyllä nykyään luontevasti menee.
        Pitkäksi aikaa jos osakkeet itselleen jättää makaaamaan niin riskit kasvaa, että niiden kanssa käy kuin mitä esim Nokialle on nyttemmin käynyt. Ja jos vaikka osakkeiden numeraaliset hinnat nousisivatkin iflaation verran niin siitä inflaatiosta joutuu maksamaan vielä 30% veroa. Eli inflaatiokompensaatiokertoimen ollessa i tarvittaan sijoitetun pääoman skaalaimeksi s = (i - 0,3)/0,7. Esim. jos vaikka 10 vuotta on osakkeitaan itsellään makuuttanut ja rahan arvo on pudonnut 1/(1,5) kertaiseksi siitä mitä se oli sijoituksen tekoaikaan niin skaalaimeksi s tarvitset siinä jo (1,5 - 0,3)/0,7 eli jotain 1,715. Ja tämä siis päästäksesi osto/myynti juttujen suhteen vasta omillesi, toki ne kaupanteoista koituneet kulut saat vähentää myyntihinnoista ensin päältä pois. Hyviä osingon maksajia pörssissä taasen ei paljon olekkkaan. Esim. Elisa on tässä suhteessa ollut vähän parempi, mutta paljon on nykyään ollut nollalinjaakin osingoissa. Juuri tätä osinkojen verotusta vielä lisäsivät kun siitä tuloksesta ensin päältä pois maksettavaa yhteisöveroa vähän laskivat.


      • AlfMelmac
        Mikä on totuus kirjoitti:

        Miten niin ei lasketa? Vuokra on nyt huomattavasti markkinavuokraa alhaisempi. Kai sillä on merkitystä?

        Jos ei ole tutun kautta niin kuinka kauan voi asua?


      • Niin tuttua ei
        AlfMelmac kirjoitti:

        Jos ei ole tutun kautta niin kuinka kauan voi asua?

        ole keksittykään, etteikö fudun kuva perskannikkaan saata yllättäen ilmaantua.

        Jos sitä rahaa sukurasitteiden myötä taskuun tippuu niin miksikäs ei osta itselleen asuntoa, vuokraa sitä edelleen ja jatka asumista nykyisessä koska se tuntuu mieleiseltä ja edulliselta vaihtoehdolta?


      • Asuntosijoittaja
        Mikä on totuus kirjoitti:

        Miten niin ei lasketa? Vuokra on nyt huomattavasti markkinavuokraa alhaisempi. Kai sillä on merkitystä?

        Kyllä sillä toki on merkitystä!

        Jos olet asuntoosi tyytyväinen etkä menetä oikeuttasi siihen omaisuuden lisääntyessä, niin sitten voi ajatella sijoittamista!

        Minä suosin asuntosijoittamista. Se on aika varmaa ja kohtuullisen hyvätuottoista. Sitten riippuu hieman siitä, miten haluaa toimia.

        Jos esim. saat rahaa 150.000, ota pankista lisäksi velkaa 80.000 - 100.000 ja osta kaksi yksiötä! Et tarvitse mitään lisävakuuksia. Niistä saat "nettovuokraa" kohtuullisen helposti noin 1.000 €/kk (vastikkeet ja vesimaksut jo vähennetty). Vaikka laskisit, että et saa yhden kuukauden vuokraa vuodessa (vuokralaisen vaihtuminen, välittäjän palkkio), saisit velan maksettua noin 10 vuodessa. Sen jälkeen olet joko kaksinkertaistanut perintösi tai saat jatkossa sen 1.000 €/kk (reaaliarvo, oikea luku varmaan isompi, inflaatiosta riippuen). Jos haluaa riskeerata hieman enemmän, ottaa velkaa 150.000 - 180.000 ja ostaa kolme hieman edullisempaa yksiötä! Tulot ovat isommat (1.500 €/kk), joten velan takaisinmaksuaika ei hirveän paljon pitene.

        Tai voit ostaa nyt sen yhden kaksion ja laittaa sen vuokralle. Siitä nettovuokra voi olla esim. 600 €/kk saman tien! Siitä toki menee vero päältä, mutta silti jää yli 400 €/kk käteen. Ja voit aina halutessasi muuttaa siihen!

        Nämä laskelmat perustuvat pääkaupunkiseudun hintatasoon. Jos asut muualla, vuokratuotto voi olla prosenteissa jopa isompi (hankintahinta pienempi ja vuokratuotto myös hieman pienempi).

        En ole huomioinut pääomatulojen veroa tässä laskelmassa velkojen takaisinmaksusta. Sitä toki kertyy jonkin verran ja jos se halutaan maksaa puhtaasti vuokratuloilla, pitää lainan takaisinmaksuaikaa hieman pidentää. Muutkin luvut ovat karkeita arvioita, kohteesta riippuen saatat päästä jopa parempiin tuloihin - tai jäädä hieman näistä arvioistani. Kunhan ostamiisi kohteisiin ei pian tule isoja remontteja!

        Apua on saatavissa monestakin paikasta. Vuokraturva ainakin neuvoo ja auttaa mielellään sijoittamisessa, mutta myös veloittaa palveluistaan (neuvoja voi saada ilmaiseksikin). Muitakin lähteitä on olemassa.

        Menestystä tulevaisuuden suunnitteluun ja sijoittamiseen!


      • TörppöTörppöTörppöTö
        Asuntosijoittaja kirjoitti:

        Kyllä sillä toki on merkitystä!

        Jos olet asuntoosi tyytyväinen etkä menetä oikeuttasi siihen omaisuuden lisääntyessä, niin sitten voi ajatella sijoittamista!

        Minä suosin asuntosijoittamista. Se on aika varmaa ja kohtuullisen hyvätuottoista. Sitten riippuu hieman siitä, miten haluaa toimia.

        Jos esim. saat rahaa 150.000, ota pankista lisäksi velkaa 80.000 - 100.000 ja osta kaksi yksiötä! Et tarvitse mitään lisävakuuksia. Niistä saat "nettovuokraa" kohtuullisen helposti noin 1.000 €/kk (vastikkeet ja vesimaksut jo vähennetty). Vaikka laskisit, että et saa yhden kuukauden vuokraa vuodessa (vuokralaisen vaihtuminen, välittäjän palkkio), saisit velan maksettua noin 10 vuodessa. Sen jälkeen olet joko kaksinkertaistanut perintösi tai saat jatkossa sen 1.000 €/kk (reaaliarvo, oikea luku varmaan isompi, inflaatiosta riippuen). Jos haluaa riskeerata hieman enemmän, ottaa velkaa 150.000 - 180.000 ja ostaa kolme hieman edullisempaa yksiötä! Tulot ovat isommat (1.500 €/kk), joten velan takaisinmaksuaika ei hirveän paljon pitene.

        Tai voit ostaa nyt sen yhden kaksion ja laittaa sen vuokralle. Siitä nettovuokra voi olla esim. 600 €/kk saman tien! Siitä toki menee vero päältä, mutta silti jää yli 400 €/kk käteen. Ja voit aina halutessasi muuttaa siihen!

        Nämä laskelmat perustuvat pääkaupunkiseudun hintatasoon. Jos asut muualla, vuokratuotto voi olla prosenteissa jopa isompi (hankintahinta pienempi ja vuokratuotto myös hieman pienempi).

        En ole huomioinut pääomatulojen veroa tässä laskelmassa velkojen takaisinmaksusta. Sitä toki kertyy jonkin verran ja jos se halutaan maksaa puhtaasti vuokratuloilla, pitää lainan takaisinmaksuaikaa hieman pidentää. Muutkin luvut ovat karkeita arvioita, kohteesta riippuen saatat päästä jopa parempiin tuloihin - tai jäädä hieman näistä arvioistani. Kunhan ostamiisi kohteisiin ei pian tule isoja remontteja!

        Apua on saatavissa monestakin paikasta. Vuokraturva ainakin neuvoo ja auttaa mielellään sijoittamisessa, mutta myös veloittaa palveluistaan (neuvoja voi saada ilmaiseksikin). Muitakin lähteitä on olemassa.

        Menestystä tulevaisuuden suunnitteluun ja sijoittamiseen!

        Mitäpä jos alkuperäinen kysyjä surisi vainajaa


      • kirvesmies.
        Mikä on totuus kirjoitti:

        Miten niin ei lasketa? Vuokra on nyt huomattavasti markkinavuokraa alhaisempi. Kai sillä on merkitystä?

        Ostin perintö rahoilla asunnon halvalla joka oli huonossa kunnossa. Minä remppasin sen ja myin. Sain 14 tonnia voittoa. Itse asun vuokralla mut olen harkinnut asunnon ostoa. En minä tarvii kun kaksion jotain 57 neliöö vaikka. Sellasii saa aika halvalla ja sitten remppaan sen uudestaan ja ehkä joskus taas myyn.


      • siis muutto maalle
        kirvesmies. kirjoitti:

        Ostin perintö rahoilla asunnon halvalla joka oli huonossa kunnossa. Minä remppasin sen ja myin. Sain 14 tonnia voittoa. Itse asun vuokralla mut olen harkinnut asunnon ostoa. En minä tarvii kun kaksion jotain 57 neliöö vaikka. Sellasii saa aika halvalla ja sitten remppaan sen uudestaan ja ehkä joskus taas myyn.

        Vai halvalla..riipuu mistä ostaa 50 neliötä Haagassa maksaa 200-250 t.euroa
        ainakin minun rahoissa ei ole halpa


      • Asunnon ostaminen

      • www1
        Niin tuttua ei kirjoitti:

        ole keksittykään, etteikö fudun kuva perskannikkaan saata yllättäen ilmaantua.

        Jos sitä rahaa sukurasitteiden myötä taskuun tippuu niin miksikäs ei osta itselleen asuntoa, vuokraa sitä edelleen ja jatka asumista nykyisessä koska se tuntuu mieleiseltä ja edulliselta vaihtoehdolta?

        "Jos sitä rahaa sukurasitteiden myötä taskuun tippuu niin miksikäs ei osta itselleen asuntoa, vuokraa sitä edelleen ja jatka asumista nykyisessä koska se tuntuu mieleiseltä ja edulliselta vaihtoehdolta?"

        Jos sinulla on asunnon verran varallisuutta niin saattaapi tuet vähän laskea..


      • www1
        Asunnon ostaminen kirjoitti:

        Kysymyshän oli "Kannattaako asunnon ostaminen AINA". Ei tietystikään kannata. Lue http://minimalistisuus.blogspot.fi/2010/10/asunnon-ostaminen.html ja tuossa nyt on useita syitä miksi asunnon ostaminen monesti ei ole kannattava päätös.

        "Kysymyshän oli "Kannattaako asunnon ostaminen AINA". Ei tietystikään kannata. Lue http://minimalistisuus.blogspot.fi/2010/10/asunnon-ostaminen.html ja tuossa nyt on useita syitä miksi asunnon ostaminen monesti ei ole kannattava päätös."

        Minimalisti on unohtanut että vuokralla ollessa maksetaan jonkun toisen lainaa korkoineen päivineen.


      • nhbhbjh
        AlfMelmac kirjoitti:

        Jos ei ole tutun kautta niin kuinka kauan voi asua?

        AlfMelmac...Jos se kerran on kaupungin asunto ja aloittaja on ensimmäinen asukas siinä, niin ei kai se ole silloin tutun kautta ja eriköhän kaupungin asunnossa saa asua niin kauan kuin haluaa jos elää nätisti ettei saa häätöä :)


      • vaihtoehtoiskustannu
        www1 kirjoitti:

        "Kysymyshän oli "Kannattaako asunnon ostaminen AINA". Ei tietystikään kannata. Lue http://minimalistisuus.blogspot.fi/2010/10/asunnon-ostaminen.html ja tuossa nyt on useita syitä miksi asunnon ostaminen monesti ei ole kannattava päätös."

        Minimalisti on unohtanut että vuokralla ollessa maksetaan jonkun toisen lainaa korkoineen päivineen.

        Luitko tosta vaihtoehtoiskustannuksen?

        Ihmiset eivät myöskään useasti ymmärrä vaihtoehtoiskustannusta, joka heidän asunnossaan on

        "Suurin osa ihmisistä kuvittelee heidän 300 000 euron asuntonsa olevan ilmainen koska se on velaton eikä lainaa pankille enää ole. Asuntoon säästettäessä rahat oltaisiin voitu sijoittaa muualle ja välttää korkojen maksaminen. Kun asunto on omistuksessa niin kyseinen 300 000 euroa voisi kohtalaisesti sijoitettuna tuottaa 15 000 euroa vuodessa. Kyseinen 15 000 euroa on aivan vastaava kulu kuin 15 000 euroa, joka oltaisiin käytetty vuokraan. Taitavammalle sijoittajalle vuosittainen kustannus saattaa olla jopa yli 30 000 euroa 300 000 euron asunnosta.

        Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Samaisesta linkistä.


      • samaa paskaa
        vaihtoehtoiskustannu kirjoitti:

        Luitko tosta vaihtoehtoiskustannuksen?

        Ihmiset eivät myöskään useasti ymmärrä vaihtoehtoiskustannusta, joka heidän asunnossaan on

        "Suurin osa ihmisistä kuvittelee heidän 300 000 euron asuntonsa olevan ilmainen koska se on velaton eikä lainaa pankille enää ole. Asuntoon säästettäessä rahat oltaisiin voitu sijoittaa muualle ja välttää korkojen maksaminen. Kun asunto on omistuksessa niin kyseinen 300 000 euroa voisi kohtalaisesti sijoitettuna tuottaa 15 000 euroa vuodessa. Kyseinen 15 000 euroa on aivan vastaava kulu kuin 15 000 euroa, joka oltaisiin käytetty vuokraan. Taitavammalle sijoittajalle vuosittainen kustannus saattaa olla jopa yli 30 000 euroa 300 000 euron asunnosta.

        Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Samaisesta linkistä.

        Onko se sitten huomioitu mitä voisi tehdä vuokraan kuluvilla rahoilla?


      • Usik
        siis muutto maalle kirjoitti:

        Vai halvalla..riipuu mistä ostaa 50 neliötä Haagassa maksaa 200-250 t.euroa
        ainakin minun rahoissa ei ole halpa

        Maalta saa n.500 km välimatkan pk- seudusta
        50 donalla neliön.


      • densuilia.
        kirvesmies. kirjoitti:

        Ostin perintö rahoilla asunnon halvalla joka oli huonossa kunnossa. Minä remppasin sen ja myin. Sain 14 tonnia voittoa. Itse asun vuokralla mut olen harkinnut asunnon ostoa. En minä tarvii kun kaksion jotain 57 neliöö vaikka. Sellasii saa aika halvalla ja sitten remppaan sen uudestaan ja ehkä joskus taas myyn.

        Juot ne rahat kumminkin.


      • www1
        vaihtoehtoiskustannu kirjoitti:

        Luitko tosta vaihtoehtoiskustannuksen?

        Ihmiset eivät myöskään useasti ymmärrä vaihtoehtoiskustannusta, joka heidän asunnossaan on

        "Suurin osa ihmisistä kuvittelee heidän 300 000 euron asuntonsa olevan ilmainen koska se on velaton eikä lainaa pankille enää ole. Asuntoon säästettäessä rahat oltaisiin voitu sijoittaa muualle ja välttää korkojen maksaminen. Kun asunto on omistuksessa niin kyseinen 300 000 euroa voisi kohtalaisesti sijoitettuna tuottaa 15 000 euroa vuodessa. Kyseinen 15 000 euroa on aivan vastaava kulu kuin 15 000 euroa, joka oltaisiin käytetty vuokraan. Taitavammalle sijoittajalle vuosittainen kustannus saattaa olla jopa yli 30 000 euroa 300 000 euron asunnosta.

        Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Samaisesta linkistä.

        "Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Kuten vuokraan vai joka on jonkun toisen lainaa?

        Minimalisti ei olta nyt huomioon että mihin se asumiseen laitettava summa on fiksuinta käyttää.

        Sinun on käytettävä joka kuukausi tietty summa asumiseen ja et voi yhtäkkiä vaikka sijoittaa tätä summaa minnekkään muualle.


      • TörppöTörppöTörppöTö
        www1 kirjoitti:

        "Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Kuten vuokraan vai joka on jonkun toisen lainaa?

        Minimalisti ei olta nyt huomioon että mihin se asumiseen laitettava summa on fiksuinta käyttää.

        Sinun on käytettävä joka kuukausi tietty summa asumiseen ja et voi yhtäkkiä vaikka sijoittaa tätä summaa minnekkään muualle.

        To: Alkuperäinen kirjoittaja. Perusta ruumisarkkutehdas.


      • onnekas gorvekku
        www1 kirjoitti:

        "Minimalisti pitääkin siis erittäin tärkeänä mihin muualle rahoja olisi voitu käyttää kuin asuntoon."

        Kuten vuokraan vai joka on jonkun toisen lainaa?

        Minimalisti ei olta nyt huomioon että mihin se asumiseen laitettava summa on fiksuinta käyttää.

        Sinun on käytettävä joka kuukausi tietty summa asumiseen ja et voi yhtäkkiä vaikka sijoittaa tätä summaa minnekkään muualle.

        Jos kaikki on kiinni asunnossa silloin ei voi. Jos on vuokralla niin asunnossa kiinni olevat rahat olisi voitu sijoittaa. Lue tosta ylempää lainaus tai koko teksti linkistä.


    • oma kannattaa aina

      Kyllä kannattaa. Eläkkeelle siirtyessäsi buokra tuossa asunnossa on noussut ties minkä verran. Kaiken lisäksi uudehkossa omassa maksat vastiketta tänä päivänä 200 euroa, jonka jälkeen olet "tienanut" erotuksena tuosta vuokrastasi 270 euroa joka kuukausi ylimääräistä törsättävää käyttörahaa.

      • Mikä on totuus

        Vuokra nousee hyvin maltillisesti, vain inflaation verran. Vaikka olisi uusi talo täytyy sitä ennemmin tai myöhemmin alkaa remontoimaan. Pitää laskea remonttikulut mukaan asumisen hintaan.


      • ööääåååååppppppppppp

        Mä kyllä uskon että eivät ne uskalla lähteä omistusasunnossa asumisen kannattavauutta paljonkaan nykyisestä huonontamaan verotusta ja byrokratiaa kiristämällä ja eri tavoin kuppaamalla. Kyllä siellä aina joitakin on seassa sen verran asioista perillä olevia jotka tietävät tämän vääjäämättä johtavan siihen, että yhä vaan kasvava osa kansasta lyö läskiksi tässäkin asiassa(ja yhä useamman vaikkapa pienellä eläkkellään kituuttelevan on pakkokin lyödä läskiksi kun rahat ei kertakaikkiaan riitä), ja alkaa vaatia ilmaisia julkisrahoitteisia asuntoja.


      • vuokralainen maksaa
        Mikä on totuus kirjoitti:

        Vuokra nousee hyvin maltillisesti, vain inflaation verran. Vaikka olisi uusi talo täytyy sitä ennemmin tai myöhemmin alkaa remontoimaan. Pitää laskea remonttikulut mukaan asumisen hintaan.

        Vuokralainen maksaa aina remonttikulut. Ei niitä vuokranantaja maksa, hän korottaa vuokraa kohonneiden kustannusten takia. Sen normaalin 3-5% vuosikorotuksen lisäksi. Aina kannatta ostaa oma.


      • Näin se vain on
        vuokralainen maksaa kirjoitti:

        Vuokralainen maksaa aina remonttikulut. Ei niitä vuokranantaja maksa, hän korottaa vuokraa kohonneiden kustannusten takia. Sen normaalin 3-5% vuosikorotuksen lisäksi. Aina kannatta ostaa oma.

        Ei tietenkään kannata ostaa omaa jos vuokra on selvästi markkinavuokraa halvempi. Aivan sama jos on halpa työsuhdeasunto, ei silloinkaan kannata omaa ostaa vaan säästää ja ostaa oma vasta kun jää eläkkeelle.


      • ei ilmaista
        vuokralainen maksaa kirjoitti:

        Vuokralainen maksaa aina remonttikulut. Ei niitä vuokranantaja maksa, hän korottaa vuokraa kohonneiden kustannusten takia. Sen normaalin 3-5% vuosikorotuksen lisäksi. Aina kannatta ostaa oma.

        Kukas ne omassa asujan remonttikulut maksaa? Vuokralainen vai? Taloyhtiössä on omistaja-asujia sekä vuokralle annettuja asuntoja. Itse asukkaat maksaa asumansa asunnon remontit. Remontteja on tehtävä että asunnon arvo ei laske.
        Eli aivan sama maksaako ostamansa ja asumansa asunnon remontit vai vuokralla asuessa vuokra-asunnon remontit. Maksettava ne on MOLEMMISSA.

        Minäkin maksan tulevan putkiremontin aivan itse omassa asunnossani.


      • dffdffdhh

        Outoa edes miettiä vuokra vaihtoehtoa. Mikään laki ei tosin kiellä tyhmyyttä, valitettavasti.


      • ########????????????
        ei ilmaista kirjoitti:

        Kukas ne omassa asujan remonttikulut maksaa? Vuokralainen vai? Taloyhtiössä on omistaja-asujia sekä vuokralle annettuja asuntoja. Itse asukkaat maksaa asumansa asunnon remontit. Remontteja on tehtävä että asunnon arvo ei laske.
        Eli aivan sama maksaako ostamansa ja asumansa asunnon remontit vai vuokralla asuessa vuokra-asunnon remontit. Maksettava ne on MOLEMMISSA.

        Minäkin maksan tulevan putkiremontin aivan itse omassa asunnossani.

        Mutta tälläkin palstalla on niitä jotka haluaisivat päästä muiden kustannuksella asumaan. Kokonaankin yhteiskunnan kustantamaan asumiseen, mutta myös ylipäätään niin alhaisella vuokralla että sillä ei kateta kuin hädin tuskin asunnosta koituvat juoksevat hoitokulut. Kyllä sitä tietysti ensialkuun pääsisi vähän asuntojen omistajien siivellä asumumaan jos jollain tavalla saataisiin vuokrat alle kannattavuuden, siksi kun asuntokanta toistaiseksi vielä on asumiskelpoisessa kunnossa. Mutta vähänkin pidemmän päälle tässä näin mennen alkaisi asuntokanta hyvää vauhtia rapautua rumaksi ja asumiskelvottomaan kuntoon, kun ketään ei kiinnostaisi varojaan niiden ylläpitoon laittaa eikä paljon uusiakaan rakennella. Ja niillä harvoilla tahoilla(lähinnä kunnat) joita asia periaatteessa kiinnostaisi ei riittäisi varat.


      • näin tehdään
        ########???????????? kirjoitti:

        Mutta tälläkin palstalla on niitä jotka haluaisivat päästä muiden kustannuksella asumaan. Kokonaankin yhteiskunnan kustantamaan asumiseen, mutta myös ylipäätään niin alhaisella vuokralla että sillä ei kateta kuin hädin tuskin asunnosta koituvat juoksevat hoitokulut. Kyllä sitä tietysti ensialkuun pääsisi vähän asuntojen omistajien siivellä asumumaan jos jollain tavalla saataisiin vuokrat alle kannattavuuden, siksi kun asuntokanta toistaiseksi vielä on asumiskelpoisessa kunnossa. Mutta vähänkin pidemmän päälle tässä näin mennen alkaisi asuntokanta hyvää vauhtia rapautua rumaksi ja asumiskelvottomaan kuntoon, kun ketään ei kiinnostaisi varojaan niiden ylläpitoon laittaa eikä paljon uusiakaan rakennella. Ja niillä harvoilla tahoilla(lähinnä kunnat) joita asia periaatteessa kiinnostaisi ei riittäisi varat.

        Rapautumiskehitystä saadaan aikaiseksi myös osaketaloissa, jos sattuu sijoittajilla olemaan suuri valta/osanotto yhtiökokouksissa. Pyrimme (siis hallitus) pitämään taloa hyvässä kunnossa (nostaa kustannuksia/vastiketta), mutta yhtiökokouksessa sijoittajat enemmistöllä torppasivat meidät ja tulevaisuudessa korjataan vaan ihan välttämätön ja kilpailutetaan huolto sekä isännöinti niin, että kulut ajetaan minimiin ja asunnosta saatava hyöty maksimiin. Sijoittajat siis pumppaavat kaiken hyödyn itselleen ja myyvät sen jälkeen pintaremontoidun asunnon jollekin hyväuskoiselle. Siis siinä vaiheessa, kun tulevat jättiremontit ei vielä näy myyntiasikirjojen liitteissä (julkisivuremppa, putkiremppa, sähköremppa ym)


      • 78889955555555555555
        näin tehdään kirjoitti:

        Rapautumiskehitystä saadaan aikaiseksi myös osaketaloissa, jos sattuu sijoittajilla olemaan suuri valta/osanotto yhtiökokouksissa. Pyrimme (siis hallitus) pitämään taloa hyvässä kunnossa (nostaa kustannuksia/vastiketta), mutta yhtiökokouksessa sijoittajat enemmistöllä torppasivat meidät ja tulevaisuudessa korjataan vaan ihan välttämätön ja kilpailutetaan huolto sekä isännöinti niin, että kulut ajetaan minimiin ja asunnosta saatava hyöty maksimiin. Sijoittajat siis pumppaavat kaiken hyödyn itselleen ja myyvät sen jälkeen pintaremontoidun asunnon jollekin hyväuskoiselle. Siis siinä vaiheessa, kun tulevat jättiremontit ei vielä näy myyntiasikirjojen liitteissä (julkisivuremppa, putkiremppa, sähköremppa ym)

        Taloyhtiöissä tosiaankin vuokrakämppää pitävät eivät ole niin innokkaita mitään ylimääräisiä tai ennenaikaisia remontteja tekemään.
        Mulla on pääkaupunkiseudulla ollut vuokralla jo 15 vuotta aiemmin omassa käytössäni ollut asunto 75 rakennetussa taloyhtössä. K.o taloyhtiössä on itse omistusasunnossaan asuvilla selvä enemmistö, ja niiden mukaan on mentävä. Nyt kuitenkin pitää julkisivuremppaa tehdä rapautuneiden parvekkeiden osalta ja ikkunanpokat ja ovet pitää uusia, itse seinä kuitenkin vaan korjaillaan ja maalataan kun ei se sen kummempia tarvitse. Ei pitäisi sillä tulla niin hirmukallista. Mutta jos kalliimman arvioijalta tilatun vaihtoehdon mukaaan olisi edetty, niin julkisivuremontin hinta olisi kohonnut niin korkeaksi suhteessa siihen minkä arvoiseksi talo remontoituna olisi tullut, että hädin tuskin pankki olisi sitä niiden remontointikustannusten vakuudeksi riittämään arvioinut. Putkiremppa on siinä vielä tekemättä. Joku saksalainen ruosteenpoistosysteemi siihen kyllä asennettiin, ja se myös pidentää putkien käyttöikääkin.
        Mutta jos siis remppaa ei kannattavaksi katso vuokrakämpän pitäjät eikä oikeastaan pankkikaan, niin ei se silloin niin kannattava voi olla omistusasunnoissaan itse asuvillekkaan. Joskin itse asunnoissaan asuvilla voi tietenkin olla paljon muita syitä miksi haluavat juuri siihen asuntoonsa statsata ja lisäksi voivat olla juuri tehneet hintavia sisäremontteja asuntoihinsa.


      • Omakas
        näin tehdään kirjoitti:

        Rapautumiskehitystä saadaan aikaiseksi myös osaketaloissa, jos sattuu sijoittajilla olemaan suuri valta/osanotto yhtiökokouksissa. Pyrimme (siis hallitus) pitämään taloa hyvässä kunnossa (nostaa kustannuksia/vastiketta), mutta yhtiökokouksessa sijoittajat enemmistöllä torppasivat meidät ja tulevaisuudessa korjataan vaan ihan välttämätön ja kilpailutetaan huolto sekä isännöinti niin, että kulut ajetaan minimiin ja asunnosta saatava hyöty maksimiin. Sijoittajat siis pumppaavat kaiken hyödyn itselleen ja myyvät sen jälkeen pintaremontoidun asunnon jollekin hyväuskoiselle. Siis siinä vaiheessa, kun tulevat jättiremontit ei vielä näy myyntiasikirjojen liitteissä (julkisivuremppa, putkiremppa, sähköremppa ym)

        Meinaatko, että niitä jättiremppoja pystyisi viivästyttämään kalliilla vastikkeella?


      • et sillee

        ei kannata yleistää 60 neliötä Hesassa vastike 305 euroa,yhtiöllä oma tontti


      • Anonyymi
        dffdffdhh kirjoitti:

        Outoa edes miettiä vuokra vaihtoehtoa. Mikään laki ei tosin kiellä tyhmyyttä, valitettavasti.

        Jonkun sortin matkatyössä voin ymmärtää jonkun bungalowin vuokraamisen. Mutta niissä matkatöissäkin on liksat kohdallaan ja jonkun halvan luukun ostaa pian omaksikin, omaan käyttöön, vaikka tukikohdaksi, romuvarastoksi tai vuokralle toiselle reppurille jne. Sen voi siis pitää ja myöhemmin myydä, pantata ja vaikka pelata ym. mikä kaikki sisältyy omistamiseen. Ei kai autoakaan vuokrata toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla, ei tunnu luontevalta. Mikä ero siinä on periaatteessa? Tietty töissä pitää huvittaa käydä. Tekee nimittäin hyvää elintasolle ja elämänlaadulle. Kehoitan tekemään vertailua jos tuli uutena tietona. Ja kaikkea ei voi neuvoa ja sanoa kun pitää itsekin kunkin jotain snaijata.


      • Anonyymi
        ########???????????? kirjoitti:

        Mutta tälläkin palstalla on niitä jotka haluaisivat päästä muiden kustannuksella asumaan. Kokonaankin yhteiskunnan kustantamaan asumiseen, mutta myös ylipäätään niin alhaisella vuokralla että sillä ei kateta kuin hädin tuskin asunnosta koituvat juoksevat hoitokulut. Kyllä sitä tietysti ensialkuun pääsisi vähän asuntojen omistajien siivellä asumumaan jos jollain tavalla saataisiin vuokrat alle kannattavuuden, siksi kun asuntokanta toistaiseksi vielä on asumiskelpoisessa kunnossa. Mutta vähänkin pidemmän päälle tässä näin mennen alkaisi asuntokanta hyvää vauhtia rapautua rumaksi ja asumiskelvottomaan kuntoon, kun ketään ei kiinnostaisi varojaan niiden ylläpitoon laittaa eikä paljon uusiakaan rakennella. Ja niillä harvoilla tahoilla(lähinnä kunnat) joita asia periaatteessa kiinnostaisi ei riittäisi varat.

        Toisten piikkiin kokonaan ja/ tai kaupungin asunnossa joka (ainakin oli) vuosikymmenet alle markkinahintojen luulis että keinotekoisesti alempien asumiskuntannusten tuoma säästö näkyisi jossain. Mutta ei näillä tietyillä talousneroilla. Jos asuu jo sossun piikkiin eikä talous kestä edes siihen tulevia korotuksia niin miten nämä ihmiset kuvittelevat elävänsä elämänsä missään mitenkään. Olisko kivaa että olis varaa johonkin. Adam Smith sanoi jos tarvii tätä selostaakaan, että kaiken vaurauden ja tulon alkulähteitä ovat voitto, työtulo sekä ns. maankorko. Valitse niistä. Ei hallitus. Ei Orpo eikä Purra, persut, Sanna Marin, viranomaiset. Ei verottaja, kela, poliisi. Lopeta jo.


    • ei tietenkään

      Jos saat paremman tuoton rahoillesi vaikka osakkeista, niin olisi tyhmää sitoa niitä hitaasti tuottavaan asuntoon.

      Mutta jos makuutat rahoja vain pankktitililläs saaden niistä surkeaa korkoa, niin asunnon osto on 1000 kertaa kannatavampaa. Inflaatio syö 10 vuodessa pankkitalletuksen olemattomaksi. Vielä 90-luvulla 1 000 000 markkaa oli järjetön summa. Nykyään se on reilusti alle 200 000 euroa eli ei siis mitään.

      • Niljakas

        Taas provo


      • Viimeisen 20 vuoden aikana inflaatio söi 29 % arvosta. Tässä ei edes ole oletettu mitään korkoa. Pelkästään prosentin korolla tämä putoaisi 13 %;iin. Lisäksi asiassa on myös ihan pelkkä muuttamisen vaiva. Jos ei halua muuttaa, niin miksi muuttaa? Kannattaa myös miettiä sitä, miten helposti omaisuuden voi reaalisoita. Oma asunto on huonoin siinä.

        Miljoona markkaa oli järjetön summa joskus 1970-luvulla ei enää 1990-luvulla.


    • Omakas

      Sijoituksena asunto ei yleensä tuota yhtä hyvin kuin pörssi, mutta on toki vaivattomampi / vähäriskisempi. Kuitenkin pörssin ka. 10%/V tuotto on niin muhkea verrattuna asuntojen ka. alle 5% tuottoihin, että enemmän vaurastut laittamalla 200 000e pörssiin ja elämällä vuokralla kuin jos ostat velattoman asunnon. Vuosituotto pörssistä olisi siis n.20 000e, jolla maksaa vuokrat, n.6000e/v ja edelleen jää 14 000e, mikä on enemmän kuin asunnosta voi keskimäärin odottaa. Ok, verottajahan tuosta vie noin 6000e, mikä tasoittaa peliä. Onneksi onkin vielä se paras vaihtoehto jäljelle: laitat rahasi pörssiin JA ostat asunnon maksimipitkällä ja suurella lainalla. Näin saat pörssin korkeimmat tuotot, lainan verovähennysoikeudet, oman arvonnousun.. riskiä toki eniten tässä vaihtoehdossa, mutta mielestäni se pysyy siedettävänä.

      • rahan kirous

        Tottakai kannattaa.On aivan eri tunne asua omassa kuin toisten nurkissa.Jäät eläkkeelle so what.Miks pitäsit setelinippua kainalossa?En ymmärrä.


      • dsdsdsdsdsdsd

        Pörssistä 10% tuotto/v. ?? No eipä oo näkyny ainakaan skandinaviassa...Asunnosta 5% tuotto? No, jos on rittävän tyhmä.. 7% min. aina


      • Tuulipukusi haisee
        dsdsdsdsdsdsd kirjoitti:

        Pörssistä 10% tuotto/v. ?? No eipä oo näkyny ainakaan skandinaviassa...Asunnosta 5% tuotto? No, jos on rittävän tyhmä.. 7% min. aina

        Ei saa asunnosta koskaan 7 % tuottoa. Se on idioottien haave.


      • Omakas
        dsdsdsdsdsdsd kirjoitti:

        Pörssistä 10% tuotto/v. ?? No eipä oo näkyny ainakaan skandinaviassa...Asunnosta 5% tuotto? No, jos on rittävän tyhmä.. 7% min. aina

        http://www.vuokranantajat.fi/asuntosijoittaminen/tuottoennuste/

        www.porssisaatio.fi/blog/2009/08/20/helsingin-porssin-tuotot-parhaasta-paasta/

        18, 7% hgin pörssin ka. vuosituotto. Reaalituottoakin 10%. Skandinaviaan ei oletatarvetta sijoittaa, vaikka ulkomaille voikin hajauttaa.

        Asunnoista parhaastakaan kaupungista ei luvassa yli 7% ja esimerkiksi Helsingissä alle 5%.


      • Sama käry sinun
        Tuulipukusi haisee kirjoitti:

        Ei saa asunnosta koskaan 7 % tuottoa. Se on idioottien haave.

        saketissasi kun sen huuhaapörssisijoituksesi arvo nousee kuten Nokian osake viimeisten vuosien aikana.


      • Ok-Loordi
        Tuulipukusi haisee kirjoitti:

        Ei saa asunnosta koskaan 7 % tuottoa. Se on idioottien haave.

        Minulla on tällä hetkellä tuotto 7,5% vuokrayksiössä päälle asunnon hinnan nousu. Juuri remontoitu yksiö hyvästä yhtiöstä jossa remontit ml. putkiremontti tehty, vuokrattuna 358 eur/kk, vastike 93 eur, maksoi 42.500 eur. Vuodessa tulee vuokravoittoa bruttona 3180 eur eli 10 vuodessa 31.800 eur, vuokrankorotukset arvonnousu eli n. 40.000 eur 10 v:ssa vuokratuotto vuokrankorotuksineen hinnan nousu vähintään inflaation verran. 10v:ssa yksiö maksanut itsensä takaisin ja se on edelleen omana olemassa tuottamassa vuokravoittoa. Eli "lypsävä lehmä" kätevästi tuo on. Helppoa ja tuottavaa rahaa varmalla tuotolla. Päälle pörssisijoituksia on toki, mutta hajauttaminen kannattaa ja asuntosijoittaminen on Suomessa pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin tuottavaa suhteessa riskiin.


      • voi tuulipukuja
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Minulla on tällä hetkellä tuotto 7,5% vuokrayksiössä päälle asunnon hinnan nousu. Juuri remontoitu yksiö hyvästä yhtiöstä jossa remontit ml. putkiremontti tehty, vuokrattuna 358 eur/kk, vastike 93 eur, maksoi 42.500 eur. Vuodessa tulee vuokravoittoa bruttona 3180 eur eli 10 vuodessa 31.800 eur, vuokrankorotukset arvonnousu eli n. 40.000 eur 10 v:ssa vuokratuotto vuokrankorotuksineen hinnan nousu vähintään inflaation verran. 10v:ssa yksiö maksanut itsensä takaisin ja se on edelleen omana olemassa tuottamassa vuokravoittoa. Eli "lypsävä lehmä" kätevästi tuo on. Helppoa ja tuottavaa rahaa varmalla tuotolla. Päälle pörssisijoituksia on toki, mutta hajauttaminen kannattaa ja asuntosijoittaminen on Suomessa pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin tuottavaa suhteessa riskiin.

        Valitettavasti unohdit rahan realiarvon eli menet koko ajan tappiolla. Myös mainitsemalla aikavälillä asuntosi hinta on laskenut rahan todellisen arvon mukaan. Jätit myös verot pois.


      • Ok-Loordi
        voi tuulipukuja kirjoitti:

        Valitettavasti unohdit rahan realiarvon eli menet koko ajan tappiolla. Myös mainitsemalla aikavälillä asuntosi hinta on laskenut rahan todellisen arvon mukaan. Jätit myös verot pois.

        Tappiolla? Omalla rahalla ilman lainaa ostettuna tuo yksiö, josta bruttotuotto 7,5% koko ajan. Mitä tappiota minulle siitä tulee kun saan vuokrarahaa tililleni joka kuukausi? Pankkitililläkö ne 42.500 eur pitäisi pitää, sittenkö ei tulisi tappiota? Mistä saat paremman tuoton varmasti ja pienemmällä riskillä? Inflaatio on toki otettava huomioon, mutta asunto-osakkeessahan ne rahat ovat inflaatiolta suojassa, koska asunnon hinta nousee koko ajan inflaation verran vähintään, eli vaikka reaaliarvo pysyisi samana niin hinta nousee koko ajan inflaation verran. Hinta saattaa nopusta myös enemmän kuin inflaatio. Miksi asunnon arvo laskisi reaaliarvoltaan, sehän nousee. Inflaatio on pienempi kuin vuokratason nousu, vuokrankorotukset ovat olleet 4% luokkaa keskimäärin Suomessa. Verot toki jätin pois koska kerroin bruttotuoton. Myös osakkeista ja pankkitilin korosta menee sama vero.
        Bruttotuotto yleensä ilmoitetaan, sama se on muissakin osakkeissa kuin asunto-osakkeessa.


      • Omakas
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Tappiolla? Omalla rahalla ilman lainaa ostettuna tuo yksiö, josta bruttotuotto 7,5% koko ajan. Mitä tappiota minulle siitä tulee kun saan vuokrarahaa tililleni joka kuukausi? Pankkitililläkö ne 42.500 eur pitäisi pitää, sittenkö ei tulisi tappiota? Mistä saat paremman tuoton varmasti ja pienemmällä riskillä? Inflaatio on toki otettava huomioon, mutta asunto-osakkeessahan ne rahat ovat inflaatiolta suojassa, koska asunnon hinta nousee koko ajan inflaation verran vähintään, eli vaikka reaaliarvo pysyisi samana niin hinta nousee koko ajan inflaation verran. Hinta saattaa nopusta myös enemmän kuin inflaatio. Miksi asunnon arvo laskisi reaaliarvoltaan, sehän nousee. Inflaatio on pienempi kuin vuokratason nousu, vuokrankorotukset ovat olleet 4% luokkaa keskimäärin Suomessa. Verot toki jätin pois koska kerroin bruttotuoton. Myös osakkeista ja pankkitilin korosta menee sama vero.
        Bruttotuotto yleensä ilmoitetaan, sama se on muissakin osakkeissa kuin asunto-osakkeessa.

        Noiden syrjäseutujen mörskien reaaliarvot tuppaavat tippumaan. Siksi sieltä saa hyvää vuokratuottoa suhteessa arvoon, stadissa taas vuokratuotto alle kannattavuusrajan, mutta arvonnousu korvaa sen yleensä.


      • Realisti.
        Omakas kirjoitti:

        http://www.vuokranantajat.fi/asuntosijoittaminen/tuottoennuste/

        www.porssisaatio.fi/blog/2009/08/20/helsingin-porssin-tuotot-parhaasta-paasta/

        18, 7% hgin pörssin ka. vuosituotto. Reaalituottoakin 10%. Skandinaviaan ei oletatarvetta sijoittaa, vaikka ulkomaille voikin hajauttaa.

        Asunnoista parhaastakaan kaupungista ei luvassa yli 7% ja esimerkiksi Helsingissä alle 5%.

        Nyt hieman lähdekritiikkiä!

        Tuo tuotto olisi saatu jakamalla rahat TASAN kaikkien pörssissä olleiden yhtiöiden osakkeiden kesken. Joissakin on tuotto ollut parempi, jotkut ovat jopa menneet konkurssiin ja arvo nollautunut. Tuon 90 vuoden aikana on myös ollut maailmanhistorian merkittävimmät ja suurimmat kasvupiikit.

        Lisäksi on otettava huomioon, että riippuen tarkasta päivästä, jota tuon tutkimuksen tuottoarvona käytetään, on Helsingin pörssi saattanut laskea jopa 20 - 30 % sen jälkeen. Tutkimus kun on 4 - 5 vuotta vanha! Sillä on melkoinen vaikutus tuohon tuottoarvioon!

        Tutkimuksen aikana on ollut 10 - 20 vuoden jaksoja, jolloin osakkeiden arvo on pysynyt samana tai jopa laskenut! Jos nyt osut sellaiseen jaksoon, ei merkittäviä tuottoja ole odotettavissa pitkään aikaan! Aika harvalla on kuitenkin aikaa odottaa sijoitustensa tuottoa 90 vuotta tai edes 30 vuotta!


      • Näin.
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Tappiolla? Omalla rahalla ilman lainaa ostettuna tuo yksiö, josta bruttotuotto 7,5% koko ajan. Mitä tappiota minulle siitä tulee kun saan vuokrarahaa tililleni joka kuukausi? Pankkitililläkö ne 42.500 eur pitäisi pitää, sittenkö ei tulisi tappiota? Mistä saat paremman tuoton varmasti ja pienemmällä riskillä? Inflaatio on toki otettava huomioon, mutta asunto-osakkeessahan ne rahat ovat inflaatiolta suojassa, koska asunnon hinta nousee koko ajan inflaation verran vähintään, eli vaikka reaaliarvo pysyisi samana niin hinta nousee koko ajan inflaation verran. Hinta saattaa nopusta myös enemmän kuin inflaatio. Miksi asunnon arvo laskisi reaaliarvoltaan, sehän nousee. Inflaatio on pienempi kuin vuokratason nousu, vuokrankorotukset ovat olleet 4% luokkaa keskimäärin Suomessa. Verot toki jätin pois koska kerroin bruttotuoton. Myös osakkeista ja pankkitilin korosta menee sama vero.
        Bruttotuotto yleensä ilmoitetaan, sama se on muissakin osakkeissa kuin asunto-osakkeessa.

        Et ymmärrä rahan arvoa. 10 vuotta sitten ostetun asunnon numeroarvo on noussut 18 %. Todellisuudessa sen arvonnousu on silloin nolla.


      • itse et ymmärrä
        Näin. kirjoitti:

        Et ymmärrä rahan arvoa. 10 vuotta sitten ostetun asunnon numeroarvo on noussut 18 %. Todellisuudessa sen arvonnousu on silloin nolla.

        10 vuotta siten ostetun asunnon nimellishinta on noussut jo 50%.


      • Omakas
        Realisti. kirjoitti:

        Nyt hieman lähdekritiikkiä!

        Tuo tuotto olisi saatu jakamalla rahat TASAN kaikkien pörssissä olleiden yhtiöiden osakkeiden kesken. Joissakin on tuotto ollut parempi, jotkut ovat jopa menneet konkurssiin ja arvo nollautunut. Tuon 90 vuoden aikana on myös ollut maailmanhistorian merkittävimmät ja suurimmat kasvupiikit.

        Lisäksi on otettava huomioon, että riippuen tarkasta päivästä, jota tuon tutkimuksen tuottoarvona käytetään, on Helsingin pörssi saattanut laskea jopa 20 - 30 % sen jälkeen. Tutkimus kun on 4 - 5 vuotta vanha! Sillä on melkoinen vaikutus tuohon tuottoarvioon!

        Tutkimuksen aikana on ollut 10 - 20 vuoden jaksoja, jolloin osakkeiden arvo on pysynyt samana tai jopa laskenut! Jos nyt osut sellaiseen jaksoon, ei merkittäviä tuottoja ole odotettavissa pitkään aikaan! Aika harvalla on kuitenkin aikaa odottaa sijoitustensa tuottoa 90 vuotta tai edes 30 vuotta!

        Tietysti on notkahduksia, onko se uutinen jollekin? Niin on asunnoissakin, 80-90-laman jälkeen asuntojen reaaliarvot nousivat samalle tasolle vasta yli 10 vuoden kuluttua. Pinta-alallisesti suurimmassa osassa Suomea reaaliarvot ovat nytkin alle vuoden 2007 tasojen.
        Osakkeissa notkahduksia enemmän, mutta keskiarvotuotto parempi. Asunnoissa notkahduksia enemmän kuin pitkäaikaistilillä, mutta keskiarvotuotto parempi. Todennäköisesti osakkeilla vaurastuu eniten. Pitkäaikaistili varmin, mutta harvoin edes inflaatiosuojattu. Asunnot taas työläin vaihtoehto, tuotoiltaan ja varmuudeltaan näistä kolmesta vaihtoehdosta puolivälistä.

        Jokainen voi myös miettiä mikä seuraavista aktiivisesti TUOTTAA: yritys, jossa ihmiset töissä tehdäkseen rahaa vai asunto, joka nököttää paikallaan passiivisena vai rahasäkki pankkiholvissa?
        No pankkihan voi saada tuon säkin tuottamaan, mutta ei se tallettajalle jaa kuin murusia.

        Pidemmän päälle yhteiskunta ajautuisikin kestämättömään tilanteeseen jos asunnot tuottaisivat enemmän kuin liike-elämä. Tarkoittaisi sitä, että lopulta kaikki raha ja enemmänkin menisi asumiseen.


      • Omakas
        Omakas kirjoitti:

        Tietysti on notkahduksia, onko se uutinen jollekin? Niin on asunnoissakin, 80-90-laman jälkeen asuntojen reaaliarvot nousivat samalle tasolle vasta yli 10 vuoden kuluttua. Pinta-alallisesti suurimmassa osassa Suomea reaaliarvot ovat nytkin alle vuoden 2007 tasojen.
        Osakkeissa notkahduksia enemmän, mutta keskiarvotuotto parempi. Asunnoissa notkahduksia enemmän kuin pitkäaikaistilillä, mutta keskiarvotuotto parempi. Todennäköisesti osakkeilla vaurastuu eniten. Pitkäaikaistili varmin, mutta harvoin edes inflaatiosuojattu. Asunnot taas työläin vaihtoehto, tuotoiltaan ja varmuudeltaan näistä kolmesta vaihtoehdosta puolivälistä.

        Jokainen voi myös miettiä mikä seuraavista aktiivisesti TUOTTAA: yritys, jossa ihmiset töissä tehdäkseen rahaa vai asunto, joka nököttää paikallaan passiivisena vai rahasäkki pankkiholvissa?
        No pankkihan voi saada tuon säkin tuottamaan, mutta ei se tallettajalle jaa kuin murusia.

        Pidemmän päälle yhteiskunta ajautuisikin kestämättömään tilanteeseen jos asunnot tuottaisivat enemmän kuin liike-elämä. Tarkoittaisi sitä, että lopulta kaikki raha ja enemmänkin menisi asumiseen.

        Kävinpä tarkistamassa stat.fi:stä: asuntojen reaaliarvot pk-seutu poislukien eivät Suomessa ole vieläkään ylittäneet vuoden -89 tasoa. Monin paikoin laahataan alle. Ka koska tässä kyse kaikista asunnoista, tarkoittaa se sitä, että jos ostit vuonna -89 10v vanhan, niin nyt se on 34v vanha eli keskiarvoon verrattuna sen hinta on tippunut. Lisäksi 24v aikana rahaa on palanut remontteihin. Niin ja jos myyt sijoitusasuntosi, jossa et ole itse asunut, joudut maksamaan myyntivoitosta veroa nimellisarvon mukaan eli maksat veroa inflaatiosta, kun asuntosi reaalihinta ei kerran ole noussut.


      • 44455566663333333333
        itse et ymmärrä kirjoitti:

        10 vuotta siten ostetun asunnon nimellishinta on noussut jo 50%.

        Siitä numeraalisesta noususta joutuu maksamaan sen 30% myyntivoittoveroa. Eli jos i on aikanaan likoon laitetuille rahoille tarvittava inflaatiokompensaatiokerroin tarvitset ostohinnan kertoimeksi skaalaimen s = 1 (i-1)/0,7 Eli jos rahan arvo on laskenut vaikkapa 10 vuodessa 1/1,5 kertaiseksi eli i = 1,5 niin silloin s = 1 0,5/0,7 eli tarvitset silloin ostohinnan skaalaimeksi noin 1,7143 saadaksesi asunnostasi realisesti yhtä paljon mitä siitä maksanutkin olet. Mutta kun se 1,6% tai nyt jo 2% ostohinnasta menee varainsiirtoveroa niin se ostohinta pitää muistaa skaalata vielä näillä 1,016 tai 1,02. Sitten jos käyttää välittäjää myynnissä niin 24% alvilla korotettuna se puree vielä jotain 3,5-4,5 % saadusta myyntihinnasta päältä pois.


    • 20+1

      Osta asunto, jossa ei ole ollenkaan hoitovastiketta tai se on alle satasen/kk. Näitä löytyy.

      • Ei ilmaista lounasta

        Sellainen asunto varmasti maksaakin hieman enemmän kuin tavalliset kaksiot. Tonnin tai parin vuotuinen etu näkyy hinnassa helposti muutaman kymppitonnin lisänä.


      • TörppöTörppöTörppöTö

        Täh


      • TörppöTörppöTörppöTö
        TörppöTörppöTörppöTö kirjoitti:

        Täh

        To: 20 1 Täh


    • sijoittaja.

      älä mitään asuntoja osta. ryyppää kaikki rahat ja sitten tule tänne krapulassa haukkumaan niitä jotka eivät ole ryypänneet rahojaan / työpaikkaansa vaan ovat toimineet järkevästi. siinä on melkoisessa kankkusessa sitten aina hyvä haukkua muita ja hehkuttaa että "kohta rulee rommi, kohta tulee rommi, kohta tulee rommi, korot nousee, korot nousee, korot nousee, rommi tulee, korot nousee....."

    • Älä osta!

      Et tietenkään osta omaa koska vuokrasi on niin alhainen. Laitat perinnöstä suurimman osan (80%) osakeindeksirahastoihin ja unohdat ne. Loput voi olla pankkitilillä, niillä ostelet kaikenlaista kivaa. Kun jäät eläkkeelle on indeksirahasto kasvanut keskimäärin kymmenen prosentin vuosivauhtia. Toki välillä mennyt miinuksen puolella mutta vastaavasti joinakin vuosina nousu ollut 20-30 prosenttia.

      Täällä on ihme pölvästejä neuvomassa. Varmaan heidän mielestään kannattaa ostaa oma jos vuokra olisi euronkin yhtiövastiketta suurempi. He järkeilisivät että 30 vuodessa siitä tulee paljon rahaa.

      Jos markkinavuokra on 16 euroa neliöltä ja itse maksaa kympin niin totta helvetissä kannattaa pysyä vuokralla. Ei tässä ole mitään epäselvää, itse ei tarvitse maksaa koko vuokraa vaan yhteiskunta maksaa siitä lähes 40%.

      • Omakas

        Jätät täysin huomiotta asunnon arvonnousun. Joskus oma on kannattavampaa kuin vuokra vaikka vuokra olisi euron kuukaudessa. Näin on ollut omalla kohdallani viime vuosina.


      • pintuloiseneikannata

        Sanoisin vielä että nimenomaan silloin jos oma työurakin näyttää epävarmalta ja eläkkeetkin jäänevät pieniksi kannattaa mieluummin pysytellä vaikkapa juuri kaupungin vuokra-asunnossa. Se on aika ikävä juttu jos vanhana pienellä eläkkeellä kituutellessa joutuu vielä isoja remontteja makselemaan, jos tai kun ne siihen mennessä tulevat ajankohtaisiksi. Kaupungin vuokra-asunnon maksut hoitaa vaikka sossu jos tulot pieniksi jää. Ja kaupuki remontoi asuntoja säännöllisesti eikä kustannuksista tarvitse huolta kantaa. Remontin ajaksikin järjestävät vaikka hotellimajoituksia. Ei muuta kuin arvostelee ja valittaa vaan hunosta kohtelusta, ja mitä pikemmin kaupungin vuokralaiset saavat asuntonsa paskattua niin sitä pikemmin laitetaan taas kaikki uuteen uskoon tai vaikka rakennetaan uusi talo. Omistusasunnoissa asuvia on alettu vielä verottaa ja muutoinkin kupata asumisestaan monin tavoin, ja verobyrokraattien sunnitelmissa on kiinteistöverojen mittavien korotusten lisäksi mm. uusi omistusasunnoissa asuville lanseerattava asumistulovero.
        Se vaan että niitä kaupungin asuntoja tai ylipäätänsä yhteiskunnnan kustantamaa asumista ei ole suinkaan kaikkien pienituloistenkaan mahdollista saada, se on ihan oma rälssinsä joka tällaisesta edusta nauttimaan pääsee.


      • Älä osta
        Omakas kirjoitti:

        Jätät täysin huomiotta asunnon arvonnousun. Joskus oma on kannattavampaa kuin vuokra vaikka vuokra olisi euron kuukaudessa. Näin on ollut omalla kohdallani viime vuosina.

        Mitä tekee asunnon arvonnousulla, perillisiä se vain hyödyttää. Pörssiyhtiöiden osakkeet tuottavat pitkässä juoksussa paremmin kuin asuntosijoittaminen. Ihmeellistä että kaikki unohtavat että aloittaja asuu halvassa asunnossa, hänen vuokraansa yhteiskunta subventoi. Ei tietenkään siitä pidä luopua!


      • Omakas
        Älä osta kirjoitti:

        Mitä tekee asunnon arvonnousulla, perillisiä se vain hyödyttää. Pörssiyhtiöiden osakkeet tuottavat pitkässä juoksussa paremmin kuin asuntosijoittaminen. Ihmeellistä että kaikki unohtavat että aloittaja asuu halvassa asunnossa, hänen vuokraansa yhteiskunta subventoi. Ei tietenkään siitä pidä luopua!

        Arvonnousun voi jättää perillisille, toiset kun ihan haluavat perillistensä parasta. Tai sitten sen voi realisoida siinä vaiheessa kun siltä tuntuu käteiseksi. Saattaa onnistua ns. käänteisen velan tai sijoittajalle myymisen kautta jopa ilman muuttotarvetta.

        Veroale velalliselle on myös kiva etu ja myyntivoiton nollavero tasaa tilannetta osakkeisiin verrattuna.


      • jghdw
        Älä osta kirjoitti:

        Mitä tekee asunnon arvonnousulla, perillisiä se vain hyödyttää. Pörssiyhtiöiden osakkeet tuottavat pitkässä juoksussa paremmin kuin asuntosijoittaminen. Ihmeellistä että kaikki unohtavat että aloittaja asuu halvassa asunnossa, hänen vuokraansa yhteiskunta subventoi. Ei tietenkään siitä pidä luopua!

        "Pörssiyhtiöiden osakkeet tuottavat pitkässä juoksussa paremmin kuin asuntosijoittaminen."
        Mistä tiedät, että sitä "pitkää juoksua" edes on olemassa? Maailman talous on rapistumassa ja vain kiinanaiset yhtiöt kannattaa. Eurooppa ja USA kurjistuu.


      • www1
        pintuloiseneikannata kirjoitti:

        Sanoisin vielä että nimenomaan silloin jos oma työurakin näyttää epävarmalta ja eläkkeetkin jäänevät pieniksi kannattaa mieluummin pysytellä vaikkapa juuri kaupungin vuokra-asunnossa. Se on aika ikävä juttu jos vanhana pienellä eläkkeellä kituutellessa joutuu vielä isoja remontteja makselemaan, jos tai kun ne siihen mennessä tulevat ajankohtaisiksi. Kaupungin vuokra-asunnon maksut hoitaa vaikka sossu jos tulot pieniksi jää. Ja kaupuki remontoi asuntoja säännöllisesti eikä kustannuksista tarvitse huolta kantaa. Remontin ajaksikin järjestävät vaikka hotellimajoituksia. Ei muuta kuin arvostelee ja valittaa vaan hunosta kohtelusta, ja mitä pikemmin kaupungin vuokralaiset saavat asuntonsa paskattua niin sitä pikemmin laitetaan taas kaikki uuteen uskoon tai vaikka rakennetaan uusi talo. Omistusasunnoissa asuvia on alettu vielä verottaa ja muutoinkin kupata asumisestaan monin tavoin, ja verobyrokraattien sunnitelmissa on kiinteistöverojen mittavien korotusten lisäksi mm. uusi omistusasunnoissa asuville lanseerattava asumistulovero.
        Se vaan että niitä kaupungin asuntoja tai ylipäätänsä yhteiskunnnan kustantamaa asumista ei ole suinkaan kaikkien pienituloistenkaan mahdollista saada, se on ihan oma rälssinsä joka tällaisesta edusta nauttimaan pääsee.

        "Kaupungin vuokra-asunnon maksut hoitaa vaikka sossu jos tulot pieniksi jää. Ja kaupuki remontoi asuntoja säännöllisesti eikä kustannuksista tarvitse huolta kantaa. "

        Tässä on tämä suomi 24 mentaliteetti kiteytettynä..sossu kyllä sitten maksaa..kaupunki remontoi ja järjestää hotellimajoituksia..huolta ei tarvii kantaa mistään itse.

        Mihin on hävinnyt ihmisten pyrkimys seistä omilla jaloillaan.


      • Älä haaveile
        Omakas kirjoitti:

        Jätät täysin huomiotta asunnon arvonnousun. Joskus oma on kannattavampaa kuin vuokra vaikka vuokra olisi euron kuukaudessa. Näin on ollut omalla kohdallani viime vuosina.

        Asuntojen arvo laskee koko ajan. Nousu on pelkkä rahan muutoksen harha. Vanhoja taloja saa ilmaiseksi ja useat lähiöt tullaan purkamaan.


      • hohhoijakkaa,k,k

        Ehän sä tollo mitään asumistukea saa jos sulla on varallisuus asunnon ostoon.

        Harvassa on ne tilanteet että asunnon osto ei olisi kannattaavaa suhteessa vastaavan vuokraamiseen.


    • asun ilmaiseksiiiiii

      Ei se välttämättä omaa kannata ostaa jos kohtuuhintaan kelpoasunnon ostamattakin käyttöönsä saa.

      • Omakas

        No minä tienaan asumalla. Voittaa siis ilmaisuuden. Olen maksanut asumisestani omassa lyhennys korko vastike noin 63 000e ja jos nyt myisin ja maksaisin lopun lainan pois, jäisi tilille noin 20 000e enemmän kuin olen maksanut näinä vuosina.


    • Velaton asukas

      Tuollaisen kaksion vastike olisi ainakin 150 euroa ja vesi ja netti maksavat 50 euroa lisää. Lisäksi saat varata talon ja asunnon korjauksiin lähes satasen verran kuukaudessa. Yhteensä asumiskulut omassa olisivat siis 300 euron tienoilla.

      Säästö oman ostamisesta olisi 170 euroa kuukaudessa eli 2000 euroa vuodessa. Jos asunto maksaa satatuhatta, pääoman tuotto on kaksi prosenttia. Satatuhatta sijoitettuna hyvää osinkoa maksaviin yrityksiin tuottaa vähintään kaksinkertaisesti. Eivätkä arvonnousumahdollisuudetkaan ole sen huonommat kuin asuntomarkkinoilla. Jos saisit kaksion viidelläkympillä, tilanne olisi tasan.

      Asun omassa enkä pidä markkinavuokralla asumista yleensä järkevänä. Asia muuttuu silloin, kun joku muu maksaa 40 % vuokrasta. Mihinkään viihtyvyys- tai sijaintitekijöihin en tässä ota kantaa.

      • Älä osta

        Jos jostain hyödykkeestä, oli se sitten vaikka vuokra-asunto, saa 40% subventiota kannattaa se käyttää. Jos joutuisi maksamaan markkinavuokraa olisi asia aivan toisin, silloin kannattaisi ostaa.


      • Älä osta kirjoitti:

        Jos jostain hyödykkeestä, oli se sitten vaikka vuokra-asunto, saa 40% subventiota kannattaa se käyttää. Jos joutuisi maksamaan markkinavuokraa olisi asia aivan toisin, silloin kannattaisi ostaa.

        Saahan sitä omistusasuja subventiota myyntivoiton verossakin 30% joten kannattaa ostaa..

        Vaikea neuvoa kun ei tarkkaan tiedä kaikkea; onko tämä niitä hintasäänneltyjä vuokria jotka esim. 5vuoden päästä vapautuu ja kyseessä markkinavuokra?
        5vuoden päästä markkinavuokra 18€/m2 ja jos jäät eläkkeelle esim. 30vuoden päästä, vuokra on varmaan noussut enemmän kuin palkat/eläkkeet.

        Omassa on aina se hyvä puoli että vaikka tekee vähemmän voittoa kuin pörssissä, saat samalla asua siinä vastikkeen korjausvastikkeen (mahd)koron osuudella.

        Jos oletetaan, että sinulla on perintö, joka (mahd) verojen jälkeen riittää velattomaan asuntooj, joka riittää sinulle, niin vastikkeen korjausvastikkeen erotus vuokrasta on esim. joitain satasia. Nämä saturaiset voi laittaa pörssiin ja koska sinulla on koko palkka vielä, niin siitäkin voi osan laittaa.

        Omistuasunnon voi aina myydä ja vaikka eläkkeellä muuttaa vuokralle ellei halua perintöjä jättää. Tosin eläkeläiset ei usein näin tee, koska se käteenjäävä tulo on pienempi ja vanhemmat ihmiset ei ole tottuneet törsäämään.


    • vuokralla aina

      Jos pystyt maksattamaan muilla (päiväraha,asumistuki,toimeentulotuki), käytä rahasi johonkin muuhun. Jos taas teet pätkätöitä, ja harvoin työtön, osta oma. Turha ostaa omaa sen takia että yhteiskunnalta saamasi tuet pienenisi. Ei siitä rahallisesti ole silloin itselle hyötyä.

      • paljonkos on rahaa?

        Jos rehellisiä ollaan, niin on siitä jotakin hyötyä. Olen nimittäin huomannut, että vuokralaisilla on aina rahat loppu ja sossusta pitää hakea lisää. Kumma juttu, kun tulot ovat kutakuinkin samat.


    • IsäEspoosta

      Oikea vastaus riippuu yksilöllisesti elämäntilanteestasi. Jos olet alle kolmekymppinen, perheetön ja sitoutumaton, nauti nyt elämästäsi ja jätä oma ostamatta. Perusta sen sijaan yritys ja pyri elämään säästeliäästi ja keräämään varallisuutta myöhempään elämän vaiheeseen, voit luottaa siihen, että sellainen tulee viimeistään eläkkeellä. Jos ei ole lapsia, käy ulkomailla, reissaa kaupungit ja tapaa kiva nainen jossain. Sen jälkeen jossain kohtaa tulee muksu, ja se kuuluu siihen kuvioon. Sen jälkeen on se hetki, kun pitää alkaa miettimään muutakin kuin itseään. Silloin klousataan tilanne ja ostetaan omakotitalo, kerralla kuntoon. Jos ei ole vielä fyrkkaa, sitten ei tehdä lapsia eikä mennä naimisiin. Eka pitää olla fyrkkaa. Lapsia ei pidä persaukisena mennä tekemään. Siitä kärsii mukulat liikaa, kun ei voi olla niille kuitenkaan läsnä, homma hajoaa atomeiksi huonolla suunnittelulla.

      Siinä.

      • suosittelen kakkosta

        Jos omistaa velattoman kämpän tai tuottavan firman, on helpompi saada akka. Se tekee mielellään muutaman muksun. Pari vuotta kotileikkejä ja sitten ero. Puolet omaisuudesta akalle. Ukko makselee elatusmaksuja 18-vuotiaaksi asti, siihen asti kärvistelee pienessä vuokrayksiössä koska rahallisesti menee tiukille. Tämä on niiiin nähty.


      • Ei omaa tarvitse
        suosittelen kakkosta kirjoitti:

        Jos omistaa velattoman kämpän tai tuottavan firman, on helpompi saada akka. Se tekee mielellään muutaman muksun. Pari vuotta kotileikkejä ja sitten ero. Puolet omaisuudesta akalle. Ukko makselee elatusmaksuja 18-vuotiaaksi asti, siihen asti kärvistelee pienessä vuokrayksiössä koska rahallisesti menee tiukille. Tämä on niiiin nähty.

        Aika surkeata jos naista ei saa ilman asuntoa tai muuta omaisuutta. Meikäläisellä ei ole omaa asuntoa ja töidenkin kanssa ollut vähän niin ja näin. Naisia on piisannut, pari lastakin.


      • eimuutakuinnussiivaa
        Ei omaa tarvitse kirjoitti:

        Aika surkeata jos naista ei saa ilman asuntoa tai muuta omaisuutta. Meikäläisellä ei ole omaa asuntoa ja töidenkin kanssa ollut vähän niin ja näin. Naisia on piisannut, pari lastakin.

        Ei todellakaan noihin lapsentekohommiin meillä tarvita mitään kykyä huolehtia lapsistaan taloudellisesti tai muutenkaan. Mies voi meillä vaikka ihan vaan keskittyä siihen, että nussii mahdollisimman paljon eri naisille lapsia. Kyllä yhteiskunta niiden lapsien ja naisten toimeentulosta ja muutenkin huolen pitää. Nimenomaan yksinhuolatjanaisia meillä paapotaankin mielin määrin, eikä heille lapsia nussineita miehiä mihinkään vastuuseen lapsistan aseteta.


      • suosittelen kakkosta kirjoitti:

        Jos omistaa velattoman kämpän tai tuottavan firman, on helpompi saada akka. Se tekee mielellään muutaman muksun. Pari vuotta kotileikkejä ja sitten ero. Puolet omaisuudesta akalle. Ukko makselee elatusmaksuja 18-vuotiaaksi asti, siihen asti kärvistelee pienessä vuokrayksiössä koska rahallisesti menee tiukille. Tämä on niiiin nähty.

        Ensinnäkin, voit valita varakkaan vaimon, tai jos et, niin avioehtohan on toki olemassa.

        Pärseaukisen naisen ja omillaantoimeentulevan miehen välisessä huoltajuuskiistassa lapsen etu on ilmanmuuta isän luona.

        Hullu saa olla, muttei tyhmä.


      • halvalla saa...
        Ei omaa tarvitse kirjoitti:

        Aika surkeata jos naista ei saa ilman asuntoa tai muuta omaisuutta. Meikäläisellä ei ole omaa asuntoa ja töidenkin kanssa ollut vähän niin ja näin. Naisia on piisannut, pari lastakin.

        Kuka tahansa luuseri saa naista jos haluaa. Lähibaariin istumaan ja tarjoaa jollekin pubiruusulle muutaman oluen. Sen jälkeen reitti selvä. Varsinkin jo pubiruusu on asunnoton, se antaa ilman oluttakin. Ei siis kannata kehuskella noilla "saavutuksilla", mitä sinulla on.


      • Kysyn vaan
        eimuutakuinnussiivaa kirjoitti:

        Ei todellakaan noihin lapsentekohommiin meillä tarvita mitään kykyä huolehtia lapsistaan taloudellisesti tai muutenkaan. Mies voi meillä vaikka ihan vaan keskittyä siihen, että nussii mahdollisimman paljon eri naisille lapsia. Kyllä yhteiskunta niiden lapsien ja naisten toimeentulosta ja muutenkin huolen pitää. Nimenomaan yksinhuolatjanaisia meillä paapotaankin mielin määrin, eikä heille lapsia nussineita miehiä mihinkään vastuuseen lapsistan aseteta.

        Nainen päättää kenen kanssa lapsia tekee vai onko naiset syyntakeettomia?!


      • Haisetkin
        Ei omaa tarvitse kirjoitti:

        Aika surkeata jos naista ei saa ilman asuntoa tai muuta omaisuutta. Meikäläisellä ei ole omaa asuntoa ja töidenkin kanssa ollut vähän niin ja näin. Naisia on piisannut, pari lastakin.

        Eli olet nussinut hylättyjä vanhoja pubiraatoja.


      • Köyhä äiti :)
        laupias60 kirjoitti:

        Ensinnäkin, voit valita varakkaan vaimon, tai jos et, niin avioehtohan on toki olemassa.

        Pärseaukisen naisen ja omillaantoimeentulevan miehen välisessä huoltajuuskiistassa lapsen etu on ilmanmuuta isän luona.

        Hullu saa olla, muttei tyhmä.

        Riippuu isästä.
        Raha ei korvaa huolenpitoa.
        Ei ne miehet üleensä haluaa 24/7 vastuuta! Lapsen ottaminen luokseen on vaan uhkaus, silloin, kun määrätän elatusmaksua. Sit, kun arki alkaa, niin 24/7 onkin vaikeeta...nähtyy on.


      • fyrkkapoika

        Klousaa ny suus vaan. Siinä.


      • ihan iisiä

        "Perusta sen sijaan yritys ja pyri elämään säästeliäästi ja keräämään varallisuutta myöhempään elämän vaiheeseen, voit luottaa siihen, että sellainen tulee viimeistään eläkkeellä."

        Elämä on helppoa kun perustat vain tuottavan yrityksen niin rahaa tulee. Huonosti tuottavaa yritystä ei kannata perustaa.


      • Pubiraato
        Haisetkin kirjoitti:

        Eli olet nussinut hylättyjä vanhoja pubiraatoja.

        Hei. Pubiraato, otan heti kielivarastooni. Voi olla yleinenkin, mitta ei minulle


    • Ostaminen ja sijoittaminen eivät ole vaihtoehtoja. Asuntoa vastaan saa hyvin lainaa, joka on suorastaan naurettavan halpaa.

      Jos persaus suinkin kestää (=yhtään nollaa enemmän riskinottokykyä), niin otat lainaa niin paljon kuin saat katsomaasi kämppään (70-80 prossaa varmaan nyt), ja sijoitat loput rahat 2-5 suhteellisen varmaan rahastoon (vähän määrästä riippuen).

      Nykyinen vuokrasi on siis noin 500 e/kk. Et maininnut mitään asuntojen hinnoista, mutta jos nyt oletetaan tuollaisen kaksion kustantavan vaikkapa 150 000 euroa, niin 120 000 euroa 20 vuotta kustantaa vajaat 600 e/kk. Lisäksi tulee sitten vastike ja netti, yhteensä ehkä 150 euroa. Käytännössä tässä vaiheessa käteen jää 250 e/kk *vähemmän* kuin tuhnuttelemalla.

      Korjauskuluja ei kannattane laskea. Uuteen asuntoon ei kahteenkymmeneen vuoteen merkittäviä kuluja kohdistu.

      Kahdenkymmenen vuoden kuluttua muuten inflaatio on kaksinkertaistanu vuokrasi. 1000 e/kk. Toki vastikekin on kaksinkertaistunut ja on jo luokkaa 300 euroa. Säästät vain 700 euroa kuussa (tästä voi 100-200 mennä sitten korjausvastikkeisiin).

      Tässä vaiheessa sinulla on siis noin 70-80 % niistä rahastosijoituksista, joita nyt mietit vaihtoehtona asunnon ostolle. Ja velaton kaksio, arvoltaan noin 300 000 euroa.

      Tarkkaa laskelmaa ei antamillasi tiedoilla voi tehdä, mutta kyllä oman ostaminen selvästi tuossa tilanteessa kannattaa.

      • Neuvoja satelee...

        mutta valittavasti tässäkin tapauksessa kaveri oikeasti halusi vaan varmistusta, ettei noilla spekseillä kannattaisi ostaa omaa. Näin hän voisi paremmin perustella itselleen, miksi kannattaa ostaa uusi auto ja matkustella. Lopputulema on, ettei hän sijoita sen enempää kämppään kuin rahastoihinkaan, vaan 10 vuoden päästä perintö on sulanut peltilehmään ja turismiin.


      • Omalta kassulta
        Neuvoja satelee... kirjoitti:

        mutta valittavasti tässäkin tapauksessa kaveri oikeasti halusi vaan varmistusta, ettei noilla spekseillä kannattaisi ostaa omaa. Näin hän voisi paremmin perustella itselleen, miksi kannattaa ostaa uusi auto ja matkustella. Lopputulema on, ettei hän sijoita sen enempää kämppään kuin rahastoihinkaan, vaan 10 vuoden päästä perintö on sulanut peltilehmään ja turismiin.

        Sijoitus se on turismikin tavallaan. . Kokemukset ja näkemykset karttuvat. Ellei sitten vietä koko 10v kännissä Pattayalla.

        Mutta mieluummin ostaisin oman JA reissaisin.


      • josh5

        '120 000 euroa 20 vuotta kustantaa vajaat 600 e/kk'. Matematiikka ei ole vahvimpia puoliasi. 20v ajalla lopullinen laina on 180 000 eli 900e/kk, herätys.


      • The rat (puhelimella
        josh5 kirjoitti:

        '120 000 euroa 20 vuotta kustantaa vajaat 600 e/kk'. Matematiikka ei ole vahvimpia puoliasi. 20v ajalla lopullinen laina on 180 000 eli 900e/kk, herätys.

        Käytin nordean laskuria. Muuten hyvä.


      • klasu5

      • NORDEAN laskuri :P
        The rat (puhelimella kirjoitti:

        Käytin nordean laskuria. Muuten hyvä.

        Wau. Ihan NORDEAN laskuri. Tosi upeeta.


    • 20+20,5

      Eläähän kannattaa ja pitääkin silloin kun siihen on mahdollisuudet. Omistuasunnosta voi itse kukakin olla mitämieltä hyvänsä. Yksissäkään
      hautajaisissa en ole ollut jossa olis kämppä työnnetty hautaan mukaan. Turhalta jotenkin vain tuntuu että elää juma-lauta korviaan myöten veloissa koko parhaan ikänsä, ja kun kämppä on ns melkein maksettu, vierailee tummakaapuinen viikatemies talossa ja maksumies lähtee mukaan. Siinä sitä voivotellaan jäljelle jääneiden kanssa, että olis pitänyt sitä ja olis pitänyt tätä.

      • Raha pelottaa tuhnua

        Kädestä suuhun eläviä vuokraeinareita pelottaa raha? No, kaikki outo pelottaa ;-D

        Tässähän oli yhtälössä mukana myös se perintö, mikä takaa, ettei mitään 500 €/kk kämppiä ole enää jatkossa tarjolla. Nykyisestähän voi joutua lähtemään vaikkapa putkiremonttia pakoon.

        Ja sitten ei ole hirveän kivaa, kun kunto edellyttää hissitaloa hyvällä sijainnilla ja kaksion vuokra on tällöin samaa luokkaa kuin eläke = kaikki muut (ruokailu, lääkkeet yms.) pitää maksaa säästöistä.

        Toki aina voi lähteä palvelutaloon. Kaksion vuokra sellaisessa 1200 €/kk ja ne ateriat, siivoukset yms. laskutetaan sen päälle. Tämän päivän hinnoilla. Vuonna X nuo kerrotaan vielä kertoimella K, joka voi hyvin olla 2 tai 3. Saattaa ne perinnötkin sulaa yllättävää vauhtia...

        Omassa asuvalla menee hiukan toisin. Kun on ajoissa ostettu asunto, etenkin vähän liian iso (entinen perheasunto), sen voi eläkeiän kynnyksellä vaihtaa pykälää pienempään, mutta uudempaan/remontoituun. Näin ei tarvitse kärvistellä remonttihelvetissä ja toisaalta seuraavat 20-30 vuotta eli tod. näk. koko loppuikä menee ilman isoja remontteja ja asumiskulut ovat vain pari sataa kuussa (tämän päivän hintatasolla), joten tonnin eläkkeelläkin pärjää mainiosti. Ja edelleen on hätävarana se oma asunto eli tämänkin voi myydä ja siirtyä vuokralle tuhnuttamaan.

        Liian aikaisin ei vain em. liikettä kannata tehdä, koska inflaatiokorotuksilla höystetty vuokra kuppaa myynnistä saadut rahat 15 vuodessa tjsp.

        > Siinä sitä voivotellaan jäljelle jääneiden kanssa, että olis pitänyt sitä ja olis pitänyt tätä

        Parempi on tehdä "hesarin mummot" eli itkeä lehdissä, miten tässä asunnossa on asuttu 30 vuotta ja nyt on pakko muuttaa halvempaan (=pienempään, syrjäisempään tai paljon huonokuntoisempaan), kun vuokra on noussut niin, ettei eläke enää riitä vuokraan JA ruokaan?

        Näitä avautumisia on ollut lehdissä useammankin kerran...


      • www1

        "Eläähän kannattaa ja pitääkin silloin kun siihen on mahdollisuudet. Omistuasunnosta voi itse kukakin olla mitämieltä hyvänsä."

        Miten omistusasuminen ja eläminen sulkee toisensa pois?

        "Yksissäkään
        hautajaisissa en ole ollut jossa olis kämppä työnnetty hautaan mukaan. Turhalta jotenkin vain tuntuu että elää juma-lauta korviaan myöten veloissa koko parhaan ikänsä,"

        Kämppä voidaan myydä ja siitä saadut rahat työntää perillisten taskuun.

        Eikö se sitten tunnu turhalta että maksaa vuokran muodossa jonkun toisen asuntoa pois jonka lisäksi perivät vuokraisännän lapset omien sijaan?

        Olen itse noin 45vuotias kun olen maksanut asuntovelan pois, vuokranmaksu jatkuisi sitävastoin viimeiseen auringonlaskuun asti.


    • hahhahhahhaa

      Enpä tiedä kannattaisiko mutta yksi vaihtoehto olis se että asut siinä nkyisessä kympillä neliö ja ostat lisäksi sijoutusasunnon jonka vuokraat kuudellatoista euroa per neliö, pysyy raha tallessa ja tuottaakin vähän.

      • Omakas

        Jolloin valtio veisi 5e/neliö 30% arvonnoususta ja joutuisit maksamaan asunnon korjauksia, vastikkeet ja vuokralaisen hankintakulut ja riskin maksamattomista vuokrista.


      • www1

        "Enpä tiedä kannattaisiko mutta yksi vaihtoehto olis se että asut siinä nkyisessä kympillä neliö ja ostat lisäksi sijoutusasunnon jonka vuokraat kuudellatoista euroa per neliö, pysyy raha tallessa ja tuottaakin vähän. "

        Saat isohkon perinnön ja tuet vaan edelleen juoksee..luuletkos näin?


    • Riitta P

      Minä en ostaisi omaa tuossa tilanteessa. Jos kerran saa asua edullisesti itseä tyydyttävässä asunnossa, niin miksi turhaan sitoa rahaa seiniin? Osakemarkkinoilta saa paremman tuoton ja arvopaperivarallisuus on perinnönjaossakin kätevä verrattuna kaksioon.

      • hahhahhahhaa

        Avaajaa tuskin kiinnostaa perinnöjakovaiheessa vastaan tulevat kätevydet. Muutenkin jos on fiksu on myynyt asuntonsa hyvissäajoin ennen perinnönjakoa ja käyttänyt myyntirahat itseensä. Seinät on sikäli kätevä että siellä se raha kuitenkin varmasti säilyy ja hyvällä paikalla oleva asunto on aina vuokrattavissa tai itse asuttavissa, väitän että aika fakiiri saa olla joka osakekaupoilla parempaa tuottoa tekee jos huomiodaan vuokratulot, arvonnousut ym. ja lisätään yhtälöön vielä pienehköihin kaupunkiasuntoihin liittyvä kaikinpuolinen riskittömyys.


    • www1

      oma kannattaa ostaa sillä sen jälkeen maksat vain vastiketta. Tuet putoavat kun asut omassa mutta niin se saattavat tippua muutenkin kun tilillesi imestyy kaksion hinnan verran rahaa..eli et asumistukea enää tarvitse.

      Asunto pitää arvonsa ja sen voi aina eläkkeelle siirtyessä vaikka myydä jos haluaa matkustella tai jotain mutta tietysti eläke riittää paremmin kun ei tarvitse maksella kuin vastikkeita.

      • Edullinen tilanne

        Tuskinpa aloittaja saa nytkään varsinaista asumistukea. Kaupungin asunto on kuitenkin käytännössä verrattavissa asumistukeen, mutta sitä ei oteta pois vaikka varallisuutta ilmaantuukin. Erinomainen tilanne siis asua reilusti halvemmalla, jos vaan asunto on kelvollinen.

        Omistusasunnon kustannuksena ei ole pelkkä hoitovastike. Lisäksi tulevat remonttikulut ja menetetty tuotto asunnon hinnalle. Yhdessä nämä tulevat helposti kalliimmaksi kuin huomattavan alhainen kaupungin asunnon vuokra.


      • ikävä totuus

        Tuskinpa nämä vuokra-aasit elävät eläkeikään.


      • zabi1

        Eihän asumistukea saa, jos on saanut perinnöksi rahaa tai on talletuksia.


      • Kysyn vaan
        zabi1 kirjoitti:

        Eihän asumistukea saa, jos on saanut perinnöksi rahaa tai on talletuksia.

        Ettekö osaa lukea? Aloituksessa kerrotaan että on töissä, ei siis ole saanut nytkään asumis tai muita yhteiskunna tukia. Aino tuki on se että kaupunki ei peri lähdeskää markkivuokraa.

        Harvinaisen typeriä neuvoja muutenkin annetaan. Jos asuu halvassa kaupungin kämpässä ei siitä kannata mihinkään muuttaa. Kaupungin asunnossa voi asua loppuikänsä, ei siitä pois häädetä vaikka saisi mijoonaperinnön.


      • varokaa vaan
        zabi1 kirjoitti:

        Eihän asumistukea saa, jos on saanut perinnöksi rahaa tai on talletuksia.

        Niinpä. Kannattaa ilmoittaa vaurastumisesta, ettei sitten tule mitään jälkiperintää korkoineen.


      • www1
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Ettekö osaa lukea? Aloituksessa kerrotaan että on töissä, ei siis ole saanut nytkään asumis tai muita yhteiskunna tukia. Aino tuki on se että kaupunki ei peri lähdeskää markkivuokraa.

        Harvinaisen typeriä neuvoja muutenkin annetaan. Jos asuu halvassa kaupungin kämpässä ei siitä kannata mihinkään muuttaa. Kaupungin asunnossa voi asua loppuikänsä, ei siitä pois häädetä vaikka saisi mijoonaperinnön.

        "Ettekö osaa lukea? Aloituksessa kerrotaan että on töissä, ei siis ole saanut nytkään asumis tai muita yhteiskunna tukia. Aino tuki on se että kaupunki ei peri lähdeskää markkivuokraa.

        Harvinaisen typeriä neuvoja muutenkin annetaan. Jos asuu halvassa kaupungin kämpässä ei siitä kannata mihinkään muuttaa. Kaupungin asunnossa voi asua loppuikänsä, ei siitä pois häädetä vaikka saisi mijoonaperinnön. "


        Aloittaja kyllä kirjoittaa että osan vuokrasta maksaa helsingin kaupunki


      • Trilittanmenikatolle
        Edullinen tilanne kirjoitti:

        Tuskinpa aloittaja saa nytkään varsinaista asumistukea. Kaupungin asunto on kuitenkin käytännössä verrattavissa asumistukeen, mutta sitä ei oteta pois vaikka varallisuutta ilmaantuukin. Erinomainen tilanne siis asua reilusti halvemmalla, jos vaan asunto on kelvollinen.

        Omistusasunnon kustannuksena ei ole pelkkä hoitovastike. Lisäksi tulevat remonttikulut ja menetetty tuotto asunnon hinnalle. Yhdessä nämä tulevat helposti kalliimmaksi kuin huomattavan alhainen kaupungin asunnon vuokra.

        To.WWW1. Unohdetaan vaan tahallaan vanhojen talojen linjasaneeraukset ja peruskorjaukset jotka vievät vanhalta asunnon alta.


      • www1
        Trilittanmenikatolle kirjoitti:

        To.WWW1. Unohdetaan vaan tahallaan vanhojen talojen linjasaneeraukset ja peruskorjaukset jotka vievät vanhalta asunnon alta.

        "To.WWW1. Unohdetaan vaan tahallaan vanhojen talojen linjasaneeraukset ja peruskorjaukset jotka vievät vanhalta asunnon alta."

        Voi katsoa myös yhtiön missä remontteja on tehty ja aloittajan tilanteessa tuet kyllä lähtee kun se perintö tulee eli hänen asumiskulunsa nousee. Kannattaako sitä perintöä sitten käyttää vuokran maksuun koska se on loputonta.

        Jos vastike nousee vaikka 400euroon kuussa niin parempi sitä on maksaa kun 500euroa vuokraa varsinkin jos käytät siihen vuokranmaksuun niitä perintörahoja. Vaikka se vastike olisi tuon 500euroa koska niin silti se on fiksumpi vaihtoehto koska siinä maksetaan oman omaisuuden korjauksesta ja asunnon voi tarvittaessa realisoida tai vaihtaa pienempään tai halvempaan.

        Oma asunto on mainio pesämuna vanhuuden varalle.


    • Rabbe781
      • yli 40v.

        Olen asunut kolmessa omistusasunnossa. Kaksi meni pienellä voitolla, mutta kolmas talossa ilmenneiden vikojen vuoksi tappiolla.
        Ensimmäinen asunto meni aikoinaan juuri ajoissa. Talossa ilmeni putkivikoja ja myynti myöhemmin olisi tuonut suuren tappion arvon romahtamisen vuoksi.

        Pitää muistaa että oman asunnon ostaminen on sijoittamista. Ja oikeasti ihan riskiaijoittamista.
        Usein esille tulee suhteellisen uusissakin taloissa virheellisen rakennustavan tuomia ongelmia joita sitten raastuvassa puidaan, mitkä kuitenkin sitten loppujen lopuksi jää taloyhtiön, eli omistajien maksettavaksi. Tällaiset helposti romahduttavat asunnon arvon.

        Sampopankin ja Nordea analyytikot ovat arvioineet Suomen ja Ruotsin omistusasuntojen voimakkaan arvon aleneman lähitulevaisuuteen. Kuten maailmalla on käynyt, valitettavasti jopa 20-40%:n menetykset ovat mahdollisia.

        Omalla kohdallani jo ilman mitään tällaista isompaa katastrofia vuokraaminen olisi ollut loppujen lopuksi edullisempaa.

        Aina pitää muistaa että omistusasunto sitoo sinua enemmän siihen kylään ja taloon.
        Kun suunnitelmat muuttuu, vuokra-asunto on joustava.

        Mielestäni kaikista oleellisinta laskelmissa on huomioida se haluatko säästää ja elää perillisten hyväksi?

        Pääsääntöisesti ei pelkkä asunnon mahdollinen arvon nousu, vaan koko asunnon arvo on sinun ulottumattomissa käytännössä kuolemaasi saakka.

        Minä pitkien laskelmien jälkeen päädyin vuokraamaan ihka uuden 110 neliön asunnon. Asunto on vuokrattu vuokratalotoimintaan keskittyneeltä yhtiöltä, jonka vuoksi asunnon hallinta on minulla varmasti halutessani vaikka kuolemaani saakka.

        Nyt koko varallisuuteni liki puoli miljoonaa ovat kokonaan minun käytössäni ja minun hyväksi. Aika lailla tiedänkin jo paljon kivaa mitä niillä teen.

        Huom! Tuolla edellä suositeltiin yrityksen perustamista. Yli 30 vuoden kokemuksella sanon; ÄLÄ PERUSTA.

        Sen myötä menetät kaikkein tärkeimmän mitä sinulla on.
        Se on aika. Sitä et saa isollakaan rahalla.

        Jos sinulla ei ole aikaa, sinulla ei ole mitään.


      • Ei toimi

        Sijoitusansuntojen realituotto on aina ollut Suomessa miinuksella. Inflaatio ja verottaja vie koko tuoton ja ylikin vielä.


      • Omakas
        yli 40v. kirjoitti:

        Olen asunut kolmessa omistusasunnossa. Kaksi meni pienellä voitolla, mutta kolmas talossa ilmenneiden vikojen vuoksi tappiolla.
        Ensimmäinen asunto meni aikoinaan juuri ajoissa. Talossa ilmeni putkivikoja ja myynti myöhemmin olisi tuonut suuren tappion arvon romahtamisen vuoksi.

        Pitää muistaa että oman asunnon ostaminen on sijoittamista. Ja oikeasti ihan riskiaijoittamista.
        Usein esille tulee suhteellisen uusissakin taloissa virheellisen rakennustavan tuomia ongelmia joita sitten raastuvassa puidaan, mitkä kuitenkin sitten loppujen lopuksi jää taloyhtiön, eli omistajien maksettavaksi. Tällaiset helposti romahduttavat asunnon arvon.

        Sampopankin ja Nordea analyytikot ovat arvioineet Suomen ja Ruotsin omistusasuntojen voimakkaan arvon aleneman lähitulevaisuuteen. Kuten maailmalla on käynyt, valitettavasti jopa 20-40%:n menetykset ovat mahdollisia.

        Omalla kohdallani jo ilman mitään tällaista isompaa katastrofia vuokraaminen olisi ollut loppujen lopuksi edullisempaa.

        Aina pitää muistaa että omistusasunto sitoo sinua enemmän siihen kylään ja taloon.
        Kun suunnitelmat muuttuu, vuokra-asunto on joustava.

        Mielestäni kaikista oleellisinta laskelmissa on huomioida se haluatko säästää ja elää perillisten hyväksi?

        Pääsääntöisesti ei pelkkä asunnon mahdollinen arvon nousu, vaan koko asunnon arvo on sinun ulottumattomissa käytännössä kuolemaasi saakka.

        Minä pitkien laskelmien jälkeen päädyin vuokraamaan ihka uuden 110 neliön asunnon. Asunto on vuokrattu vuokratalotoimintaan keskittyneeltä yhtiöltä, jonka vuoksi asunnon hallinta on minulla varmasti halutessani vaikka kuolemaani saakka.

        Nyt koko varallisuuteni liki puoli miljoonaa ovat kokonaan minun käytössäni ja minun hyväksi. Aika lailla tiedänkin jo paljon kivaa mitä niillä teen.

        Huom! Tuolla edellä suositeltiin yrityksen perustamista. Yli 30 vuoden kokemuksella sanon; ÄLÄ PERUSTA.

        Sen myötä menetät kaikkein tärkeimmän mitä sinulla on.
        Se on aika. Sitä et saa isollakaan rahalla.

        Jos sinulla ei ole aikaa, sinulla ei ole mitään.

        Saahan omastakin muuttaa vuokralle vanhana ja viedä rahasäkin mukanaan. Ja pankit tarjoavat nykyisin muitakin vaihtoehtoja, kuten käänteisen lainan tai sitten voit myydä sijoittajalle ja jatkaa vuokralaisena.


      • pientorppari
        Ei toimi kirjoitti:

        Sijoitusansuntojen realituotto on aina ollut Suomessa miinuksella. Inflaatio ja verottaja vie koko tuoton ja ylikin vielä.

        Ei pidä paikkaansa. Helsingissä viisi opiskelijaa etsi kiivaasti asuntoa. Olivat toisilleen tuntemattomia, mutta "samassa veneessä". Myytävänä oli loistoasunto hyvässä kaupunginosassa, mutta sellainen oli hintakin. Joku meni ehdottamaan, että ostetaan asunto yhdessä tällä porukalla, sillä kämpässä oli niin paljon tilaa, että jokaiselle löytyi oma huone. Niinpä porukka otti asuntolainaa jokaiselle, ja he asuivat tuossa asunnossa koko opiskeluaikansa. Opinnot kestivät useita vuosia, ja kun kaverukset valmistuivat, he laittoivat kämpän myyntiin. Hinta oli tänä aikan noussut niin paljon, että velat saatiin kaikki maksettua ja vielä opintolainat päälle. Eikä ole tuulesta temmattu juttu.


      • Omakas
        pientorppari kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Helsingissä viisi opiskelijaa etsi kiivaasti asuntoa. Olivat toisilleen tuntemattomia, mutta "samassa veneessä". Myytävänä oli loistoasunto hyvässä kaupunginosassa, mutta sellainen oli hintakin. Joku meni ehdottamaan, että ostetaan asunto yhdessä tällä porukalla, sillä kämpässä oli niin paljon tilaa, että jokaiselle löytyi oma huone. Niinpä porukka otti asuntolainaa jokaiselle, ja he asuivat tuossa asunnossa koko opiskeluaikansa. Opinnot kestivät useita vuosia, ja kun kaverukset valmistuivat, he laittoivat kämpän myyntiin. Hinta oli tänä aikan noussut niin paljon, että velat saatiin kaikki maksettua ja vielä opintolainat päälle. Eikä ole tuulesta temmattu juttu.

        Tuossahan ei ollut kyse varsinaisesti sijoitusasunnosta, vaan kodista, josta saa veroalet ja säästää vuokrakulut.


      • www1

        "Voit ostaa sijoitusasunnon ja laittaa vuokralle. Siinä on vanhuudenturvaakin...

        tuolta löytyy vinkkiä:

        http://www.investori.com/b/index.php/asunto101/"

        Aloittaja ostaa sijoitusasunnon ja kaupunki makselee silti osan hänen vuokrastaan...i doubt!

        Asuntosijoittajat tuskin saa kaupungilta asumistukea.


    • väinöksi

      Ostat omakotitalon alueelta jossa katukyltitkin ovat vain suomeksi, saat hulppean asunnon ilman yhtiövastiketta ja kymmenen kertaa paremman asuinympäristön!
      Lisäksi löydät todennäköisesti parempipalkkaisen työn ja kuntosikin kohoaa kun hissillä ajelun sijaan työnnät ruohonleikkuria muutaman tunnin viikottain.

    • sijoittaja?

      Osta yksiö/kaksio rahoillasi jajatkat asumsta vuokra-asunnossa jos niin haluat. Laitat sen ostamasi asunnon vuokralle. Vuokratulot sitten säästöön tahi kiertoon :)

      • Omakas

        Tuolloin joutuu maksamaan vuokratulosta sekä arvonnoususta veroa, eikä saa edes velkavivusta apua. Niinpä rahojen laittaminen pörssiin on todennäköisesti tuottoisampaa ja varmasti helpompaa eli vähävaivaisempaa.


    • Tuet loppuu seinään

      Tais unohtua jotain? Kun perintö tulee, tuet loppuu kuin seinään. Eläkkeellä et saa mitään tukea ennen kuin perintö on käytetty/asunto myyty. Et myöskään ennen eläkettä. Äitini osti oman asunnon(kaksio). Jäi työttömäksi. Sossu teki selväksi ettei mitään heiltä heru niin kauan kuin on oma asunto. Joten asunto meni myyntiin ja se itsi joutui muuttamaan hirveään kunnan kerrostalo koloon. Eikä silloinkaan sossu rahaa antanut koska oli asunnosta jäänyt käteen jotain, vaikka pankki vei osansa.

      • Omalas

        Asumistukea ainakin saa omaankin.


      • Omqlas
        Omalas kirjoitti:

        Asumistukea ainakin saa omaankin.

        Niin ja tietysti työttömyystukea normaalisti.


      • Pummit kuriin

        Se on oikein.


      • Tuet loppuu seinään

        Ei ainakaan äiti saanut sossulta mitään. Laskettiin että asunnosta jäi sen verran rahaa käteen ettei rahaa tarvi. Eikä asumislisää/tukea makseta jos tulot ylittyy. Pointtini oli että ei siinä rahaa säästöön jää vaikka vuokralla asuu jos on työtön. Tai eläkkeellä.


      • ååääppööåååäääääääää

        Tosiaankaan ei varmasti saa sossusta pitkään aikaan mitään jos on vaikka asuntonsa myynnistä jäänyt velkojen maksun jälkeen muutamakin tonni. Juuri tästä syystä se kämppä pitäisikin myydä pois jo hyvissä ajoin, eli silloin kun vielä ansiosidonnaisella tai muutoin omillaan pärjäilee eikä sossun luukulle tarvitse mennä. Tämä näin siis jos tulevaisuuden työnsaantinäkymät ovat heikot esim. liian korkean työmarkkinaiän vuoksi, ja eläkkeetkin ovat jäämässä pieniksi eikä perintöjäkään ole mitään tulossa. Rahat mitä siitä asunnon myynnistä jää pitää käteisenä tai jos enemmästä rahasta on kyse niin silloin pitää inflaatiosuojaksi ostaa vaikka kultaa ja viedä ne pankin tallelokeroon.


    • ojamo5

      Osta pieni sijoitusasunto pääkaupunkiseudulta suositulta alueelta, jos rahat riittää.
      Pörssi kannattaa unohtaa.
      Asunto tuottaa tasaisemmin ja varmemmin kuukausittain, kuin pörssi.

      Jos haluaa uuden harrastuksen, niin sitten rahat pörssiin.

      • Omqlas

        Jos on saanut vaikka 200 000e perinnön ja käy töissä, niin tarvitseekohan ihan välttämättä varmaa kuukausittaista vuokratuottoa? Luulisi noissa varoissa olevan melko yhdentekevää tuleeko raha tasaisena norona vai ketsuppipulloilmiön tapaan rykäyksinä.

        Enemmän se vuokraisännyys on harrastus tai työ. Osakkeilleni en ole viimeiseen vuoteen tehnyt muuta kuin välillä kurssit vilkaissut. Siellähän ne pöhisevät kivasti. Kannattaa muistaa, että simpanssi on ammattisijoittajan tasolla osakkeenvalitsijana. Siitä voit päätellä, että paljonko touhuun kannattaa käyttää aikaa? Paljonkohan se simpanssi käyttää ja miltä koulutuspohjalta?


    • Omistus..

      Asunnossa aina omistaja maksaa kaikki asunnon korjaus ym. kulut. Esim. jos taloyhtiössä tehdään kallis putkiremontti, taas asunnon omistaja maksaa. Entä sitten vuokra-asunnossa. Tässä on kiinteä kuukausi vuokra. Jos kodinkone menee rikki,vain soitto niin vuokranantaja tuo uuden tilalle,tai jos vesihana vuotaa taas saat ilmaiseksi uuden ja asennettuna. Hölmöläisen hommaa on asua "omassa"asunnossa ja olla vuosikausia velkavankeudessa, kun voi asua vuokralla edullisesti ja tehdä lomamatkoja, vaihtaa autoa ja velkaa on nolla euroa.

      • mek

        Ei noita niin usein tarte vaihtaa ja itsekki vaihdoin remontissa kaikki kylppärin hanat ja ne kestää seuraavat 20 vuotta ja ei se jääkääppi maksa kuin 500€ tai alle ja nuo ovat niin pieniä kuluja asumismukaavuudesta ja oama asunto eimen koskaan alta jos hoitaa hommansa oikein. Vuokrakämppä voi menna aina alta koska vain kun omsitaja voi myydä sen milloin vain ja jos laittaa 10000e remonnteihin 20 vuodessaa niin ei se paljon ole. Itse ostin vantaalta rivarikolmion oikeeseen aikaan ja arvo melkein tuplaastunut ja ei mitään isoja remontteja oletarvinnut kylppäriremonttia lukuunottamatta mutta siitäkin osa meni teloyhtiolle ja arvo nousee ja reissuja tehnyt ihan samaan tappaan kuin muutenkin . Asumismenot eivät saa olla kuin 1/3 osa perheen nettotuloista niin ei tule hankaluukisa jos elämäntilanne muttuu. Itse ne olek oskaan ollut velkavankeudessa saan ole laittanut rahani asunroon johon otetaan velkää ja elää vähän yli 20000€ jäljellä että silleen. Yksi asia unohtui eli kun pääkaupunkiseudulla asuu niin perheen nettotulot pitää olla yli 4000e kuussa että pärjää.


      • www1

        "Asunnossa aina omistaja maksaa kaikki asunnon korjaus ym. kulut. Esim. jos taloyhtiössä tehdään kallis putkiremontti, taas asunnon omistaja maksaa. Entä sitten vuokra-asunnossa. Tässä on kiinteä kuukausi vuokra. Jos kodinkone menee rikki,vain soitto niin vuokranantaja tuo uuden tilalle,tai jos vesihana vuotaa taas saat ilmaiseksi uuden ja asennettuna. Hölmöläisen hommaa on asua "omassa"asunnossa ja olla vuosikausia velkavankeudessa, kun voi asua vuokralla edullisesti ja tehdä lomamatkoja, vaihtaa autoa ja velkaa on nolla euroa."

        Arvaatkos yhtään millä se vuokraisäntä maksaa ne kodinkoneet ja sun muut hanat..


    • Syö naapurin rahat

      Työttömät ja sossupummit voivat asua ilmaiseksi Suomessa. Työtä tekeviä rangaistaan asumisesta, he joutuvat maksamaan kaiken itse ja veroillaan myös pummien asumisen.
      Eli jos olet loispummiluonne, niin asu vuokralla koko elämäsi. Silloin työtä tekevä naapuri ja hänen lapsensa maksavat asumisesi veroillaan.

      Osakerahastojen tuotto on haave.

      • vuokralainen=työtön?

        Taas tätä paskaa, jossa menee sekaisin vuokralaiset, työttömät ja sossupummit.

        Mikä helvett-ti porukkaa oikein vaivaa, kun pitää kihistä raivosta siellä päätteiden


    • +30 %

      kyllä ehdottomasti.asuntojen hinta on noussut viimeisen 12 vuoden aikana kovasti.itse ostin asunnon 2000 luvun alussa,maksoi 108000 euroa.nyt asunnon hinta on 400000-426000 euroa.mutta olen asunnon hankkinut itselleni.joskus se jää lapsenlapselleni.olisi tarkoittus antaa syytinkiä vastaan eli hoitaa minut asuntoon ja sillalailla on verottajan ulottumattomissa.asunto on aina hyvä sijoitus.korkotuotto rahoille mahtava noin 10 prosenttia vuodessa.itselläni varmaan noin 30 prosenttia.

      • säälittävää

        Opettele laskemaan.


      • TörppöTörppöTörppöTö
        säälittävää kirjoitti:

        Opettele laskemaan.

        Miten niin. Tämä riippuu täysin paikkakunnasta.


      • Kaikki oma ostamaan

        "kyllä ehdottomasti.asuntojen hinta on noussut viimeisen 12 vuoden aikana kovasti.itse ostin asunnon 2000 luvun alussa,maksoi 108000 euroa.nyt asunnon hinta on 400000-426000 euroa.mutta olen asunnon hankkinut itselleni.joskus se jää lapsenlapselleni.olisi tarkoittus antaa syytinkiä vastaan eli hoitaa minut asuntoon ja sillalailla on verottajan ulottumattomissa.asunto on aina hyvä sijoitus.korkotuotto rahoille mahtava noin 10 prosenttia vuodessa.itselläni varmaan noin 30 prosenttia."

        Taloushistoria ei tunne yhtä tuottavaa mutta turvallista sijoituskohdetta kuin oman asunnon ostaminen. Ei mitään riskiä, valtavat tuotot!


    • 17 + 15

      Vai on pieni sun kämppä (47 m2) ? Jos asut yksin, mä sanoisin että hulppean kokoisen lukaalin olet onnistunut saamaan.- ja halvan!! En tiedä ikääsi, mutta et varmasti osaa laskea tulevaa eläkettäsi varman päälle. Siihen eläkkeen lopullliseen määrään, kun vaikuttavat niin monet tekijät, joita ei eläkelaskentaa taitamaton todellakaan osaa ottaa huomioon. Saako niissä kaupungin asunnoissa asua sitten enää, jos saa ison perinnön? Eikös niihin tehdä asukasvalinnat sosiaalisin perustein..?

    • sivusta seurannut

      Mitä köyhempi, sitä enempi etuja, siskiköhän monet juovat rahansa, ei tarvii olla huolissaan mistään.

      Kaikki menee juojien ehdoilla, eikä heitä saa koskaa syyttää et juovat liikaa, sehän on kunnianloukkaus?

      Myös kolmosolutta ei saa kaupasta ennen yhdeksää, ettei vaan juovalle tulee ongelmia, eli juoppojen ehdoilla mennään.

      Siksiköhän on juoppoja, kun heillä on oikeus kaikkeen ensimmäisenä.

      • Sejokameistäon......

        Se joka on synnitön...
        To:sivusta surannut


    • Sijoita

      Osta yksiö, jossa on vuokralainen ja jatkat asumista edullisessa vuokra-asunnossa.
      Vuokratuotto on surempi, kuin pankkitilille tarjottu korko. Vuokralaisen vaihtuessa ja vuokra-asunnon korjaukset teet itse niin tuotot eivät katoa.

    • vakkivikki

      Ostaisin oman. Tosin omistusasunnossa asuva ei saa asumistukea. Mutta toisaalta taas perintösi ei esim. pankkitilillä koskaan kasva sellaista korkoa kuin kiinnitettynä omistusasuntoon. Mitäpä jos pitäisit nykyisen asuntosi, koska kerran pidät siitä, ja ostaisit rahoillasi uuden asunnon, jonka laitat vuokralle. Menettäisit asumistukesi, koska sinulla on säännöllistä vuokratuloa. Vuokratulosta menee tietysti pääomavero, joka on lähes kolmannes tulosta. Mutta jäisi sitä sittenkin. Ja asuntojen hinnat nousevat koko ajan, eli rahasi kasvaisi mukavasti korkoa.

    • WildFuck

      Ehdottomasti kannattaa ostaa oma talo. Siellä voi sitten villisti nussasta vaimoa ja kiljua riemusta.Kerrostaloa tai rivitaloa ei kannata hankkia. Kateelliset naapurit vain kyttää ja valittaa.

    • Provo-----

      Selvä provo.vastaus on ilmiselvä.

    • Kannattaa omistaa asuntonsa, se on puskuri tilanteissa joissa tarvitsee rahaa johonkin tarpeelliseen. Vakuudellinen luotto kun pankista on aina edullisempi kuin vakuudeton kulutusluotto.

      Kannattaa koska 100 m2 rivarin vuokra omistamalla on luokkaa 250€/kk ja kun sen vuokraa niin luokkaa 1000€/kk (naapuri).

      On todellista vedätystä ja muiden halveksuntaa laskea yhteiskunnan vuokratukien varaan, ne eivät saisi edes olla pysyviä vaan ainoastaan muutostilanteisiin tarkoitettuja ja alenevia ajan funktiona. Ihmisen pitää osata järjestää elämänsä omien mahdollisuuksiensa varaan. Niin on tehnyt Työeläkeläinenkin.

      Ei sitä asuntoa enää eläkkeellä saata ostaa jos se ei ole varsin hulvaton, 700€/kk edes kohtuullisen vuokran jälkeen tuskin riittää halvoillakaan koroilla. Asunto on hankittava aktiiviaikanaan ja mieluummin suurella omarahoituksella ja pienellä velalla, fifty/fifty lienee se vähin vaatimus. Säästäminen kunniaan!!!

      • ##########??????????

        Ei sitä ainakaan pienellä eläkkeellä elellen kannata yksin 100 neliön kämpässä asua. Pieni kaksio ja yksiökin riittää. Yksiöstä hoitovastike vesi säkölasku kotivakuutus kaikkinensa vain jotain 150- 180 kuussa, riippuen vähän taloyhtiöstä ja siitä paljonko sähköä käyttää.


    • .-.-.-.--.-.

      haista vittu ja mene muualle kyselemään typeriä.

    • rapi5

      ÄLÄ IHMEESSÄ MUUTA. OSTA PIENI SIJOITUSASUNTO JOHON MUUTAT KUN JÄÄT ELÄKKEELLE. MEILLÄ ON YKSI ELÄMÄ ! NAUTI SIITÄ!

    • 25-vuotias mies

      Olen sitä mieltä, että oman asunnon ostaminen kannattaa aina. Harva pystyy ostamaan omaa asuntoa ilman asuntolainaa. Jos sinun tapauksessasi (otsikon kirjoittaja) pystyt kuitenkin ostamaan itsellesi oman asunnon saamillasi perintörahoilla, se kannattaa kyllä tehdä. Voithan laittaa asunnon aina vuokralle. Jos asunto sijaitsee hyvällä paikalla, siitä saa helpostikin hyvän vuokrahinnan. Oman asuntosi vuokratuloilla voit maksaa nykyisen asuntosi vuokran, jos et halua itse muuttaa asumaan omistusasuntoon. Minusta oman asunnon ostaminen kannattaa aina, (nm. on kokemusta) koska asunto pitää hyvin arvonsa, jos siitä pitää huolta, eikä asu "rämäpäisesti".

    • Oma on aina oma

      Sinulla on kaupungin vuokra-asunto josta kaupunki maksaa osan vuokrasta, eli saat asumistukea. Poikkaise äkkiä asumistuki, koska joudut maksamaan kaiken takaisin perinnön saantipäivästä lukien. Et tule senjälkeen enään saamaan elinaikanasi asumistukea, koska perinnön lasketaan riittävän lopun ikäsi. Samaten jos olet saanut toimeentulotukea. Sinuna ostaisin oman asunnon, jo tunteen takia, on aivan eri tunne asua vuokralla kuin omassa!

      • Näin se vain on

        "Sinulla on kaupungin vuokra-asunto josta kaupunki maksaa osan vuokrasta, eli saat asumistukea. Poikkaise äkkiä asumistuki, koska joudut maksamaan kaiken takaisin perinnön saantipäivästä lukien. Et tule senjälkeen enään saamaan elinaikanasi asumistukea, koska perinnön lasketaan riittävän lopun ikäsi. Samaten jos olet saanut toimeentulotukea. Sinuna ostaisin oman asunnon, jo tunteen takia, on aivan eri tunne asua vuokralla kuin omassa!"

        Tämä on idioottien palsta kun eivät osaa/jaksa/viitsi lukea aloitusta. Siinähän hyvin selvästi kerrotaan että markkinavuokra olisi 16 euroa mutta koska asunto on kaupungin niin vuokra on vain kympin neliö. Ei niistä joudu muuttamaa pois vaikka saisi kuinka ison perinnön. Eikä vuokrakaan nouse perinnön takia.

        Jos on halpa vuokra-asunto jossa voi asua loppuikänsä ei siitä kannata mihinkään muuttaa. Perintörahat pörssiyhtiöihin osakkeisiin, tarpeeksi kun hajauttaa on riski kohtuullinen. Eläkepäivinä elää niillä sekä eläkkeellä jota aloittajalle jää vuokran jälkeen 700 euroa kuussa. Niinhän tuossa aloituksessa selvästi kerrotaan.


      • www1
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Sinulla on kaupungin vuokra-asunto josta kaupunki maksaa osan vuokrasta, eli saat asumistukea. Poikkaise äkkiä asumistuki, koska joudut maksamaan kaiken takaisin perinnön saantipäivästä lukien. Et tule senjälkeen enään saamaan elinaikanasi asumistukea, koska perinnön lasketaan riittävän lopun ikäsi. Samaten jos olet saanut toimeentulotukea. Sinuna ostaisin oman asunnon, jo tunteen takia, on aivan eri tunne asua vuokralla kuin omassa!"

        Tämä on idioottien palsta kun eivät osaa/jaksa/viitsi lukea aloitusta. Siinähän hyvin selvästi kerrotaan että markkinavuokra olisi 16 euroa mutta koska asunto on kaupungin niin vuokra on vain kympin neliö. Ei niistä joudu muuttamaa pois vaikka saisi kuinka ison perinnön. Eikä vuokrakaan nouse perinnön takia.

        Jos on halpa vuokra-asunto jossa voi asua loppuikänsä ei siitä kannata mihinkään muuttaa. Perintörahat pörssiyhtiöihin osakkeisiin, tarpeeksi kun hajauttaa on riski kohtuullinen. Eläkepäivinä elää niillä sekä eläkkeellä jota aloittajalle jää vuokran jälkeen 700 euroa kuussa. Niinhän tuossa aloituksessa selvästi kerrotaan.

        "Tämä on idioottien palsta kun eivät osaa/jaksa/viitsi lukea aloitusta. Siinähän hyvin selvästi kerrotaan että markkinavuokra olisi 16 euroa mutta koska asunto on kaupungin niin vuokra on vain kympin neliö. Ei niistä joudu muuttamaa pois vaikka saisi kuinka ison perinnön. Eikä vuokrakaan nouse perinnön takia."

        ALOITTAJA KIRJOITTAA AIVAN SELVÄSTI ETTÄ OSAN VUOKRASTA MAKSAA KAUPUNKI JA KUN VAURASTUU NIIN ASUMISTUKI EI OLE ENÄÄ TARPEELLINEN.


    • Mies 32 v

      Näin on nimenomaan, mutta pöllöjen suunnitelmista ei koskaan tiedä, mitä keksivät kansalaisten kurittamiseksi.

    • Sekä-että

      Älä vain luovu kaupungin vuokra-asunnostasi, sehän on ikuinen ja lähes ilmainen. Voithan ostaa perintörahoillasi asunnon ja laittaa sen vuokralle.

    • Asunto 78

      Tarkoitatko jotta saat kelan asuntotukea ? Se lakkaa sen jälkeen ku tilillä on yli 2000 e rahaa.

      Tai mitä tarkoitat et kaupunki maksaa, tuskin toimeentulotukea saat kun olet työssä.

      Ihan mukavalta toi taloyhtiö kyllä kuulostaa ! Omistusasunnossa asuvana tuo vuokra neliöhinta tuntuu suurelta, tosin siihen kuuluu noita vastikkeettomia asioita paljon.

    • Joskus isäntä

      Hm... Jaa, itsellä on tarkoitus ostaa sijoituskämppä, ihan eläkepäivien turvaksi.

    • landlady

      Osta ihmeessä perinnöllä se asunto ja laita se vuokralle sillä 16 euron neliöhinnalla. Asunnot ovat parhaita sijoituksia nykyaikana ja et voisi saada parempaa tuottoa vähemmällä riskillä millään muulla sijoitustavalla. Pääomatulot ovat kiva lisä kukkaroon. Jos olet tyytyväinen nykyiseen asumiseesi, miksi muuttaisit pois? Voit sen tehdä sitten myöhemmin jos olosuhteet muuttuvat.

    • kartsa_setä

      Kannattaa ostaa oma.

    • villejunttila

      Taitaa loppua se kaupungin maksama osuus, ko saat kerta perinnön..

      • Kysyn vaan

        "Taitaa loppua se kaupungin maksama osuus, ko saat kerta perinnön.."

        villejunttila kertoo miten se kaupungin maksama osuus muka loppuu. Saa häädön siitä syystä kun saa perinnön, kaupunki nostaa vuokraa, miten?


      • www1
        Kysyn vaan kirjoitti:

        "Taitaa loppua se kaupungin maksama osuus, ko saat kerta perinnön.."

        villejunttila kertoo miten se kaupungin maksama osuus muka loppuu. Saa häädön siitä syystä kun saa perinnön, kaupunki nostaa vuokraa, miten?

        "villejunttila kertoo miten se kaupungin maksama osuus muka loppuu. Saa häädön siitä syystä kun saa perinnön, kaupunki nostaa vuokraa, miten? "

        Miksi kaupunki maksaisi tukea ihmiselle jolla on asunnon hankintahinnan verran rahaa tilillä?

        Aloittaja kirjoittaa että osan vuokrasta maksaa kaupunki, häädöstä ei ole ollut puhe.


    • Konstit on monet

      Ehkä kannattaisi harkita osaomistusasunnon hankkimista. Siinä saa kaupan päälle asumisturvan eikä tarvitse sijoittaa koko perintöä. Muutama ystäväni asuu näin ja he ovat olleet todella tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

    • AsuMaija

      Jos olisin samassa tilanteessa, jatkaisin asumista nykyisessä vuokra-asunnossa jos se kerran tuntuu kivalta ja on edullinen.

      Mahdollisilla perintörahoilla ostaisin asunnon minne sitten josku haluan muuttaa. Asunto olisi mahdollisimman hyvällä paikalla, hyvästä yhtiöstä ja laittaisin sen vuokralle. Se vähä mikä jää hoitovastikkeen ja veron jälkeen laittaisin säästöön.

      Pörssiosakkeisiin en rahojani laittaisi ellen olisi riittävän hyvä ja osaava seuraamaan kurssikehitystä, myymään ja ostamaan oikeaan aikaan. Pankkien sijoitusneuvoihin en luota. Kallista sijoittamista pankin kautta. En myöskään pidä pankin rahastoista, tuotto on niin vähäinen.

    • 3691

      Kerrassaan mainioita sijoitusvinkkejä. Ilmeisesti keskustelunaloittajalla ei ole sijoituskokemusta ja eläke-ikäkin näyttää lähestyvän. Eli jos todellakin asut kaupungin vuokratalossa niin jatka asumista siellä. Tosin perintörahoja ei kannata makuuttaa millään tilillä ja jos ei ole sijoituskokemusta niin harkitsisin vakavasti ostamaan sijoitusasunnon hyvästä yhtiöstä ja hyvältä alueelta. Vuokratuloilla katat osan omat vuokrastasi. Lisäksi asunnot pitävät melko hyvin arvonsa - ainakin PK-seudulla.

      Jos haluat kokeilla taitojasi sijoittamalla pörssiosakkeisiin niin osta vain niiden yhtiöiden osakkeita, jonka liiketoiminnan TODELLA ymmärrät. Aikaisemmin keskustelussa esitetty esimerkki Nokian osakkeesta on todella huono, koska hyvin harva tällä keskustelupalstalla TODELLA ymmärtää, mitä Nokia tekee. Ymmärrykseksi ei riitä, että omistaa ja käyttää Nokia matkapuhelinta. Muuten itse myin Nokia osakkeet pois jo vuonna 2007 elo-syyskuussa kun huomasin, ettei edes Nokian johto edes itsekkään ymmärrä liiketoimintaympäristöään.

      • Omakas

        Ei simpanssikaan mitään ymmärrä, mutta on yhtä hyvä kuin indeksi eli 10% v eli parhaiden ammattilaisten tasoa.


      • www1

        "Tosin perintörahoja ei kannata makuuttaa millään tilillä ja jos ei ole sijoituskokemusta niin harkitsisin vakavasti ostamaan sijoitusasunnon hyvästä yhtiöstä ja hyvältä alueelta. Vuokratuloilla katat osan omat vuokrastasi. Lisäksi asunnot pitävät melko hyvin arvonsa - ainakin PK-seudulla."

        Luuletteko oikeasti että kaupunki tukee rahallisesti asuntosijoittajaa? Saattaapi lähteä asumistuki pois aika liukkaasti kun rahat tulee tilille.


    • tyhjin käsin paras

      Kaikkein paras kun ei omista mitään kiinteätä omaisuutta,
      omaiset saavat vain harmaita hiuksia niistä kun lähtö tulee.
      Vaikka empä minä siitä riitelystä mitään tiedä.

    • Köyhä oon

      Anna mulle ne rahat-

    • HannuStadista

      Oma koti on aina hyvä sijoitus pääkaupunkiseudulla, jonka arvo kasvaa asunnossa asuessa ja vastike on huomattavasti edullisempi, kolmannes tai neljännes vuokrasta. Uudessa talossa ei ole remonttihuolia ja näin vastike pysyy kohtuullisena.
      Jos saa perintöä niin paljon, että pystyy ostamaan oman kodin ilman pankkilainaa, niin mikään ei ole sen varmempi sijoitus pääkaupunkiseudulla. Hyvä sijoitus olisi sittenkin jos vaikka ottaisi vähän lainaa.
      Sen verran kuitenkin suosittelen omasta kokemuksesta, ettei ihan tuliterää, vasta valmistuvaa asuntoa kannata ostaa, koska niissä on alussa kaikenlaista säätöä joka häiritsee asumista. Haluamalla alueelta kannattaa pari vuotta vanhasta talosta "sisäänastuttu" siisti asunto, joka usein on myös hiukan edullisempi mitä tuliterä.

    • setä123

      Osta mieleisesi asunto ja laita se vuokralle. Asu nykyisessä niin kauan kuin viihdyt. Saat tuloja jotka kattavat todennäköisesti oman vuokrasi. Kun tilanne muuttuu voit muuttaa omaan asuntoosi, mutta siihen saakka saat rahasi kiinni kiinteään omaisuuteen.

    • nytjaainavuokralla

      Minä olen kokenut molemmat, sekä vuokralla että oma asunto. (kerrostalo kolmio 79,5 m2) Asuin omassa 5 vuotta, myin ja menin takaisin vuokralle. Mielestäni vuokralla on helpompi olla.

    • Sijoittamiseen

      Osta ns sijoitusasunto. Eli osta asunto jonka laitat vuokralle. Saat perinnölle hyvän tuoton ja voit itse asua silti vuokralla nätissä ja edullisessa kodissasi. :)
      Noin minä sinuna tekisin.

      PS: Onnea perinnöstä *nostaa peukkua* =D

    • db885

      joopajoo jos käyt töissä ja maksat vuokran omilla rahoilla sillon kannattaa,jos olet sosiaali pummi ja valtion rahoilla elät niin,ei kannata.

    • onneksiolkoonperinnö

      Miksi kaupunki maksaa osan vuokrastasi? Jos alhaisten tulojen takia asumistukena niin perinnön jälkeen kaupunki ei enää maksa sitä..vai meinaakko yrittää pimittää kaupungilta perintösi?

      • Näin se vain on

        "Miksi kaupunki maksaa osan vuokrastasi? Jos alhaisten tulojen takia asumistukena niin perinnön jälkeen kaupunki ei enää maksa sitä..vai meinaakko yrittää pimittää kaupungilta perintösi? "

        Et ole sattunut kuulemaan sosiaalisesta asuntotuotannosta? Niissä kaupunki ei peri markkinavuokraa vaan omakustannushinnan. Sitähän tuossa aloituksessa tarkoitetaan.


      • www1
        Näin se vain on kirjoitti:

        "Miksi kaupunki maksaa osan vuokrastasi? Jos alhaisten tulojen takia asumistukena niin perinnön jälkeen kaupunki ei enää maksa sitä..vai meinaakko yrittää pimittää kaupungilta perintösi? "

        Et ole sattunut kuulemaan sosiaalisesta asuntotuotannosta? Niissä kaupunki ei peri markkinavuokraa vaan omakustannushinnan. Sitähän tuossa aloituksessa tarkoitetaan.

        Aloittaja kirjoittaa että kaupunki maksaa osan vuokrasta..


    • kylmää faktaa,,

      Nyt ei kannata ostaa asuntoa. Koko maan talous on
      vapaassa pudotuksessa, asuntojen hinnat tulevat
      perässä noin vuoden viiveellä. Niin kauas kuin edes
      uskaltaa ajatella mittään virallisen propagandan "valoa"
      tunnelin päässä ei näy.

    • elämää nähnyt

      Asiantuntija kun ei näe pääsi sisälle, joten jos polla kestää asua siellä niin mikäs siinä, halvemmaksi kai se tulee pidemmän päälle. Kapunki ei kai häädä varallisuuden takia, mutta eihän kukaan elä täysin sosiaalisessa tyhjiössä ja siinä on sitten omat hankaluutensa, jos joku kokee asumisesi oikeudettomaksi.

    • sijoitusasunto

      En tiedä hirveästi mistään mitään, mutta jos ITSE olisin sun tilanteessa, niin ostaisin sijoitusasunnon ja asuisin itse vielä kaupungin vuokrakämpässä. Voit ottaa sen toisen asunnon sitten itse käyttöön myöhemmässä vaiheessa jos haluat. Tietysti vuokralaisista voi koitua myös ongelmia että harkitse asiaa läpikotaisin.

      Ps. Itse olen tosi onnellinen päätökseen ostaa oma kämppä, asuttu avokin kanssa kohta 3 vuotta ja tuntuu siltä että maksaa itelleen eikä kenellekään toiselle :)

    • SBR-767

      Nimenomaan kannattaisi puhua asiantuntijoiden kanssa tai ei ainakaan hakea sijoitusneuvoja suomi24:n palstalta.

      Jotain tiedän ja vastaan sen mukaan. Vuokrasi on selkeästi halpa, 40% pois markkinahinnasta (16e-10e). Eli kämpässäsi voi jopa kannattaa asua. En mene vannomaan tätä asiaa.

      Et maininnut ikääsi, mutta eläkesuunnitelmien välkkyessä perheen perustamisen sijaan oletan, että olet vanhempi kuin nuorempi.

      Omasta et maksaisi vuokraa, vastikkeen kylläkin, joten sinulla jäisi elämiseen ja yllättäviin kuluihin enemmän rahaa. Eläkkeellä yllättävät sairauskulut voivat viedä paljonkin rahaa.

      Sijoitusmielessä monet ovat sitä mieltä, että sijoitusasunto voittaa osakkeet. Syynä on se, että asuntojen arvo ei yleensä ikinä laske. Niiden arvon nousu voi hidastua tietenkin ja laskea lähelle nollaakin. Osakkeissa taas on AINA riskiä. Esimerkkinä mainittakoon takavuosien arvo-osake Nokia. Arvo-osake = osake, jota arvostetaan huonoinakin aikoina, suht turvallinen sijoitus. Mutta toisaalta korkeampi riski tuo korkeammat tuotto-odotukset. Riskiä on myös rahastojen kautta sijoitettaessakin. Lisäksi rahaston hoitokulut voivat huonompina aikoina syödä tuotot.

      Ehkäpä sinun kannattaisi ostaa asunto, vaikka nykyinenkin on halpa. Jos sijoitat, osta mieluummin yksiö läheltä keskustaa, joka on helpoimmin myytävissä, jos rahan tarve yllättää.

      • jlkjh

        Asunnon arvo voi helposti laskea. Syynä on esimerkiksi se, että remontit tehdään huonosti tai että asunto sijaitsee muuttotappiokunnassa.


    • Taivassalo17

      Hmmmm.... Itse olen sitä mieltä, että tottakai kannattaa ostaa oma asunto, voithan sä tehdä sen niin, että ostat oman asunnon mutta jatkat asumista nykyisessä asunnossasi ja laitat ostamasi asunnon vuokralle, eli jos vaikka sattuu käymään niin että sulta menee nykyinen asunto jossakin vaiheessa jostain syystä alta, niin sulla on jonkinlainen turva olemassa, (omistusasunto). Ja kun asuntojen hinnat vaan koko ajan nousee niin periaatteessa et voi hävitä. Tietenkin on sitten vielä lisäksi toinenkin vaihtoehto, ostat oman asunnon muutat siihen itse ja asut siinä vähintään 2 vuotta, sitten alat kartoittamaan et paljonko sen alueen asuntojen hinnat on noussu, teet pienen pintaremontin myyt pois ja ostat kalliimman paremmalta alueelta. =)
      Mut 2 vuotta asut niin ei mee turhia veroja.

      • #########???????????

        Verobyrokraatit suunnittelevat nimenomaan asuntoihin kohditettavan verotuksen ja kaikenlaisen byrokratian ja kuppauksen merkittävää kasvattamista. Ompa suunnitteilla taas ihan uusikin vero omistusasunnossa asuville, nimittäin tämä n.s. asuntotulovero jota perustellaan sillä että omassa asunnossaan asumisesta koituu asujalle tuloa. Toki tätä uutta veroa vastustetaankin, mutta verobyrkraatit vaan sanovat että tästä asumisesta koituu asujalleen tuloja joita pitää alkaa verottaa, ja että tätä veroa vastustavat ovat vaan niin tyhmiä että eivät ymmärrä asumisestaan heille koituvan tuloja.


    • mek

      Jos et asu kallliilla sudulla niin oma asunto kannattaa aina koska nyt maksat vuokraa 470 kuussa eli vajaat 6000e vuodessa ja 10 vuodessa 60000e ja 20 vuodessa 120000€ eli asunnon hinnan ja et omista mitään. Kuntakin voi myydä ne vuokrakämpät ja ne voidaan muuttaa omistusasunnoksi ja asunto menee alat ja kun tulee korjauksia niin vuokra voi nousta tuplaten ja kun otat pitkällä maksuajalla niin lainan lyhennys ja korot voivat olla alle nykyisen vuokran. kaksion voi saada saada alle 100000e jos asut halvemmalla seudulla kuin pääkaupuniseutu että silleen. Omistus asunto kannattaa aina ja kun se on maskettu ja tartte vaikka 10000e lainaan niin se korko on halvempi kun se otetaan asuntoa vastaa ja on aina takuut eikä taartte takaajia mihinkään.

    • ei saakeli...

      No kannattaako? Maksatko 470€ joka kuukaus vai maksaisitko ennemin jonkun 150€ vastiketta joka kuukaus? Oletko jäämässä eläkkeelle lähiaikoina vaiko vasta jotain 20-30 vuoden päästä? Sillon ei todellakaan kannata jäädä asumaan koska kerkeet maksamaan kämpän parhaimillaan kahteen kertaan. Oletko vielä niin tyhmä että uskot vuokran pysyvän samana vuosikymmenet?

    • Pankkitäti

      Oma kannattaa ostaa, se raha jonka omasta maksat yhtiövastikkeena tms. menee asuntoon ja sen ylläpitoon, ei vuokranantajalle. Oma asunto tuo varallisuutta, vuokra on hukkaanheitettyä rahaa. Jos et sijoita perintörahoja omaan asuntoon, mikä muu sijoituskohde olisi kannattavampi pidemmällä tähtäimellä? Jos olet yli 55-vuotias ja jäämässä kohta eläkkeelle ehkä silloin voisi miettiä esim. sijoitusasunnon ostamista, jotta eläkepäivät olisi turvattu muuten kyllä ehdottomasti asunto omaan käyttöön. Jos haluat jutella asiantuntijan kanssa omassa pankissa löytyy sijoitusneuvojia.

    • ilmoitus viranomaise

      mIELENTERVEYSPUOLI TARKKAILEE., oMAN ASUNNONostaja saattaa ja varmuudella onkin mielenterveyspotilas.Vaaarallinen oman asunnon ostaja.

      • neonvarallisia

        Heti ilmoitus heistä virzanomaisille.


      • vaara ja vastuu

        Eikun vaarallinen omalle ja ehkä muille?


    • ne hoidetaan nuijita

      Ensin pankkilaina ja sitten hoitoon. Tarvii olla aika hullu jos ottaa 6000 00000 euroo lainaa.

      • väh tarkkaillaan

        Vain mielisairas ostaa oman asunnon. Heistä on informoitu mielenterveystoimistoon Heitä tulee hoitaa eikä jättää heitteille..


    • 4646464646

      Omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista. Joudut maksamaan yhtiövastiketta taloyhtiölle. Myös remontteja järjestetään säännöllisesti, ja joudut maksamaan ne hoitovastikkeen kanssa.

      Nyt kaupunki maksaa osan vuokrastasi. Se ei kuitenkaan ole tuloa, koska vaihtoehtonasi on omistusasunto. Silloin koko vuokra on sinulle menoa.

      Vähennä vuokran määrästä yhtiövastike ja muut asumiseen menevät kulut, niin saat tietää paljonko tienaat kuukaudessa, jos muutat omistusasuntoon. Loppuikää ei kannata asua vuokralla, mutta parin vuoden kulut voivat olla hyvin pieniä.

      Asunnon arvo voi nousta tai laskea, samoin osakesijoitusten. Jos et ole asiantuntija, osakesijoittamista kannattaa kokeilla parin vuoden ajan pienellä rahasummalla. Jos et ole asiantuntija, älä edes kuvittele ostavasi asuntoa ja vuokraavasi sitä eteenpäin.

      Rahaa kannattaa joka tapauksessa pitää parin vuoden menoja vastaava määrä pankkitilillä tai sijoitettuna, vaikka ostaisitkin asunnon. Asuntolainaa kannattaa ottaa jonkin verran, koska korot voi vähentää sijoitusten tuotoista.

      Jos perintö on pienempi kuin asunnon hinta, lainaa on pakko ottaa. Erityisesti silloin on tärkeää pitää myös muita säästöjä, jotta voit maksaa lainaa ongelmitta työttömyyden sattuessa useiden kuukausien tai vuosien ajan, vaikka et saisikaan työttömyyskorvausta. Potkut saadaan yleensä huonossa taloustilanteessa, jolloin asuntoa on hyvin vaikeaa myydä.

    • Nainen1111****

      Mulla ei ole mitään velkaa. Olen töissä käyvä ja asun vuokra asunnossa (200€/kk), tälläisessä mökissä maalla. Tienaan 1800 - 2000€/kk käteen eli verojen jälkeen jää suunilleen tuon verran. En halua yhtään velkaista elämää. Olen haaveillut omakotitalon ostosta, mutta ahdistaa ajatus siitä, kuinka kauan sitä joutuu makselemaan ja muutkin kustannukset ovat paljon suuremmat. Vuokra asunnossa ei tarvitse itse kustantaa, jos vaikkapa menee joku rikki.

      Sähkö ja vesilaskut tulevat erikseen, sähkölaskut noin 2-3kk välein ja vesilasku vaan kerran vuodessa.

      Mulle jää hyvin rahaa elämiseen kun ei ole velkaa mihinkään. Luottokortteja en omista ainuttakaan.

      Joten.. En suosittele omaa asuntoa vaan vuokra asuntoa mahdollisimman halvalla vuokralla. Toki siinä on se että koskaan asunto ei ole sun oma vaan makselet toiselle ihmiselle vuokraa.. Mutta ei minua haittaa. Rahaa jää paremmin itselle.

      • 20.000

        Asut mökissä maalla, josta maksat vuokraa 200 euroa kuussa.

        Vuokramökkisi arvo on vuokran perusteella noin 20 tuhatta euroa. Jos ostat sen omaksi, pystyt maksamaan sen helposti sillä 200 euron vuokralla noin kymmenessä vuodessa.


    • viedän sairaspaska

      Joutuu mielisairan kirjoille. Vain hullu ostaa ja maksaa200000000. Ne pitää sua mielisairaana.

    • mul on sen verran

      5000 00000 000 eiriitä valitettavasti. Kaksio Helsingissä maksaasen 300 000 000 00

      • KKKKaisa

        0 neliö Helsingissä maksaa sen 4000000 9999 9999, Lainaehdoista voidaan sopuia.


      • jo vain
        KKKKaisa kirjoitti:

        0 neliö Helsingissä maksaa sen 4000000 9999 9999, Lainaehdoista voidaan sopuia.

        tuohan on halpa. Kaksio Tampereen keskustassa maksaa sen 2000 000 000 euroa.


      • HARMISTUNUT
        jo vain kirjoitti:

        tuohan on halpa. Kaksio Tampereen keskustassa maksaa sen 2000 000 000 euroa.

        maKSOIN ASUNNOSTA 200 00 000. TULEVATKO HAKEEN.


      • näin pitkälle
        HARMISTUNUT kirjoitti:

        maKSOIN ASUNNOSTA 200 00 000. TULEVATKO HAKEEN.

        vÄHÄN KIIRETTÄ PUKKAA. nIITÄ meinaan ASUNNON HNKKIJOITA ON. Elimeinaan vähän kiirusta on. Jokainen Tamperelainen on ostanut oikeen asunnon ja tulee poliisille. Rahaa emme voi antaa.


    • Pitkäniemen mielisai

      Mä maksoin sen 200000 000 0000.

      • saakelin halpa

        Höh Kalkusa maksaa sen 2000 00000 000. Bussi käy kerran kuukaudessa.. Tesomalta 300 00000 0000 00000.


    • EI PUHEKONTAKTIA

      Kuinka vaarallinnen tällainen ensiasunnonostja on itselleen ja yhteiskunnalle.
      Hä'n saattaa olla hyvin vaaRALLINEN.

    • SYRJÄYTYNEITÄ

      eNSIASUNNON OSTAJAT ERITYISTARKKAILUUN. kOVIN NORMAALEJA VOI OLLA.
      mITÄ NÄÄ ON SYYNÄTTÄVIÄ VAARALLISIA. sYRJÄYTYNEITÄ

      • HUI PARVEKE

        tiRTOS AIKA HALVALLA.AMMELA 10000 00 0000.


      • RENIKANEN JA TULI TU
        HUI PARVEKE kirjoitti:

        tiRTOS AIKA HALVALLA.AMMELA 10000 00 0000.

        hALVALLA YKSIÖ 2000000. jA MÄÄ OSTIN SNIINKU SIJOITUSASUNNOSI


    • mdfölnmfd

      Lainalla kannattaa ostaa asunto omaan käyttöön, mutta omalla rahalla ei. Joutuisit kuitenkin maksamaan yhtiövastiketta ainakin parisataa euroa kuukaudessa jolloin säästäisit vuodessa sen 3500 euroa asumiskuluissa. Samaan aikaan sulla olisi esim. 200 000 euroa siinä kämpässä kiinni eli vuosituotto olisi alle 2%. Toki asunnon arvonnousua on odotettavissa pitkällä aikavälillä, mutta sitten taas tulee joku putkiremontti 1000 € per neliömetri, joka syö aika tehokkaasti sen kuvitteellisen hinnannousun. Kuvitteellistahan se on siihen asti kunnes myyt asunnon ja se tuskin on ihan heti tapahtumassa.

      • HETI YHTEYS

        JA NYT SÄÄ OOT MYYMÄSSÄ SITÄ SIJOITUASUNTOA HINTAAN NO EI SE KOVIN HALPA TÄNÄPÄNÄ OLE 150 0000EUROO. kIINTEISTÖ KAISA JA tEUVO JA POIKAYSTÄVÄ.


      • OTETAANKO OTETAAN
        HETI YHTEYS kirjoitti:

        JA NYT SÄÄ OOT MYYMÄSSÄ SITÄ SIJOITUASUNTOA HINTAAN NO EI SE KOVIN HALPA TÄNÄPÄNÄ OLE 150 0000EUROO. kIINTEISTÖ KAISA JA tEUVO JA POIKAYSTÄVÄ.

        HYVÄ KOHDE TV-FORMAAATTI.


    • specter

      Ei välttämättä kannata ostaa omaa. Mutta raha kannattaa laittaa poikimaan, eikä säilyttää tilillä, jossa inflaatio syö sen.

      Itse ostaisin osakkeita, vahvalla osinkopohjalla. Asunnon hintainen osakesalkku tuottaisi osinkoina melkein koko vuokran hinnan!
      Ja pitkällä aikavälillä osinko nousee (tosin niin nousee vuokrakin).

    • Ajatuksia.......

      Omistusasunnossa kyllä on vuokria pienemmät vastikkeet, joten siitäkin saisi rahaa säästöön. Kun kerta tilanne on tuo, että pystyy ostamaan ilman velkaa.
      Mutta olisiko sellainen mahdollista, että sijoitat perintörahasi vaikka 10 vuodeksi(ammattilaisen avulla jos et itse hallitse niitä kuvioita kunnolla) ja katsot sitten tilannetta uudestaan?
      Tuo raha on siihen mennessä varmaan tuottanut jo ihan hyvän potin siihen lisäksi ja asunnon hankintaakin on sitten ihan eri lähteä suunnittelemaan.
      Eläkepäiviksi kyllä kannattaa varmaan ostaa oma luukku.
      Niin juu ja kyl ehkä perinnöstä kannattaa jättää joku osuus vanhuuttakin varten sitten muhimaan tuottoa. Jos sait esim 100 000e, niin kymppitonni siitä sivuun pitkäaikaissijoitukseen.

    • kbhgv bnm

      Miksi sinulle kaupunki maksaa osan vuokrasta? Jos siis tarkoitat että sossu maksaa...niin ei maksa enään kun saat sen perinnön. kaupunki saa kyllä tietää sellaset asiat ja sitten et enään saa...saattavat periä jo maksetutkin takaisin.

      Mä kyllä ostaisin oman jos siihen tulisi mahdollisuus...tai en sittenkään tiedä. olen sen verran vaihtelun haluinen että jos haluankin vaihtaa maisemaa niin se ei ole niin helppoa.
      En tiedä...se on vähän miten sen kattoo. Kaikessa on niin hyvät kuin huonotkin puolet.

    • hbhjbjhj

      Muista että perinnästä menee aikamoiset perintöverot...

      • hbhjbjhj

        Siis PERINNÖSTÄ...ei perinnästä :)


    • Perunkirja tehty?

      Tässä taitaakin nyt olla se harmi ettet peri asuntoa ja vielläpä velatonta suht kulutonta sellaista?
      Perit siis rahaa jolla voisi ostaa jonkinlaisen asunnon?
      Tiedätkö mitä asuntobisnes on nykyään?
      Siitä johtuvat monet maailmantaloudenkin suurimmat ongelmat.
      Se on useinmiten keinottelua ja puijaamista sekä sillä "rikastumista" vastíkkeettomalla
      oletetutulla arvonnousulla.
      Siinä on vissi ero peritkö asunnon vai rahaa?
      Ja mitä teet perinnöllä?
      Laskevat asiantuntijat ovat oletusarvoilla pelaavia "konsultteja" ja kovia laskuttamaan.
      Kannattaako velka?
      Perintöverotkin on maksettava.

      • ppääåååååååååållllll

        No joo. Kyllä tuossa vähän kritisoitavaakin olisi, mutta olkoon. Tärkein asia minkä tuosta jätit pois on se, että kaikenlainen sijoitustoiminta on varmasti tuottavaa vain niille jotka pelailevat toisten varoilla ja siten ulkoistavat kaikki riskit varansa likoon laittaville, vetävät siis vaan välistä itselleen mahdollisimman suuret palkkiot. Juuri tästä syystä näitä erinäisiä sijoituspalvelujen tarjoajia riittääkin joka puolella kuten pankeissa ja vakuutusyhtiöissäkin. Nämä sijoitusalan ammattilaisiksi itseään kutsuvat myös tulkitsevat aina varojansa likoon laittaville tuotoiksi inflaatiosta johtuvat numeraaliset hintojen nousut, ja yleensä he nostavat hirveästi palkkioitaan käyttäen perusteena tällaista inflaatiosta johtuvaa nousua silloin kun sitätapahtuu. Ja siinä vaiheessa kun taas huonosti menee, niin silloin n.s. sijoittajan riskit realisoituvat varansa likoon laittaneille.


      • 77788889999555555555

        Omia varojaan likoon laittaen ei asuntobisneksestäkään ole äkkiseltään helposti mitään netottavissa, tappiota helposti vaan tulee.
        Mutta toisten varoilla pelaillen ja niin menne riskit(ja tarvittavat inflaatiokompensaatiotkin) ulkoistaen asuntbisneksestäkin saa nettoa kaiken sen minkä osuuden saa itselleen revittyä bisenksessä pyörivistä rahoista. Osuuden ei tarvitse olla edes suuri kun siitä jo paljon nettoaa siksi kun asuntobisneksessä pyörii suuret rahat. Verottaja tietenkin on asuntobisksestä nettoamassa ylivoimaisesti kaikista suurinta osuutta, mutta on siinä muitakin apajalla pienemmillä osuuksillaan ja uusia välistävetäjiä siihen nykyään kovasti tunkee siksi kun siinä pyörii isot rahat. Nämä välistävetäjät jotka asuntosijoittamisen ja kaupan ammttilaisiksi itseään tituleeraavat käyvät myös alituiseen propakantakamppanioitaan tiedotusvälineissä. Paasaavat ne sitten mitä tahansa, niin aina ne omia intressejään palvelevaa propakantaa paasaavat. Jos eivät aina suoranaisesti valehtelekkaan(mitä sitäkin paljon hararstavat), niin ainakin jättävät kertomatta asioita jotka eivät ole omien intressien mukaisia ja toisaalta korostavat omien intressien mukaisia asioita. Ja mikä irvokkainta niin nämä omia intressejään tukevaa propakantaa paasaavat saavat paasata tätä ilmaiseksi koko kansan varoilla ylläpidetyissä valtamedioissa kuten YLE:n televiolähetyksissä.


    • ahneudelle raja

      ota huomioon jos jäät eläkkeelle ja rahaa on pankissa ja osakkeissa,niin
      kaikki yhteiskunnan tuet jää pois kela hoitaa sen takuuvarmasti.
      Ja sitäpaitsi jos on varaa omaan asuntoon miksi pitäisi viedä kaupunkin asunto joltain sitä enenmän tarvitsevalta,Ei pidä olla ahne.

    • olisiko näin ???????

      Ei kannata yrittää rämpiä pienillä perinnöillä niitä sijoittamaan yrittämällä. Jos ei kunnollista hyväpalkkaista työtä saa jossa saa olla koko työikänsä, niin ei siitä väkisin yrittämisestäkään mitään tule. Jos et kuulu tärkeisiin hyvinpalkattuihin joukkoihin joilla vahvat etujärjerstöt puolellaan, niin varmasti sinua joka puolelta vedetään kuin vierasta sikaa jos vaan mitä tahansa yritätkin. Eli jos ei elämäänsä saa tällaiselle ykkösluokan työuralle niin ei muuta kuin pysyttelee kaupungin asunnossa vuokralla ja sossulinjalla elämisensä kanssa.

    • jotain omistava

      osta asunto niin on sinullakin eläke ikäsenä edes oma asunto, sehän on selkeä että sulla ei oo koskaan mitään jos et mitään osta vaan vuokraat, aina maksat sen vuokran mutta se ei ikinä lopu.

    • Kannattava kauppa

      Kalokun Taipaleelta pikkuyksiö. Sain meinaan halvalla. ei maksanut kuin 2000 00000000. Jos elän 150-vittuvuotiaaksi saan maksettua.

      • Stoi!!!!! eli seis

        Täähän on jo ihan hullua.


      • ei mitään välii
        Stoi!!!!! eli seis kirjoitti:

        Täähän on jo ihan hullua.

        Asuntojen hinnat tulevat nousemaan. Se on yleinen arvio


    • rahalla ei saa...
    • aerhet5jyyu

      On tuossa se moraalinen näkökanta että sinulla on nyt rahaa hankkia oma ja monella ei ole. Sinuna ostaisin sen oman ja antaisin halvan vuokra-asunnon jollekin enemmän tarvitsevalle.

      Sitä paitsi ei ole mitään takuita siitä, että sinulla vielä eläkeiässäsi on tuo kaupungin vuokra-asunto. Maailma voi muuttua ja jos kokoomus pääsee kunnolla jylläämään niin kaupungin vuokra-asunnot voi poistua kokonaan ja kaikki joutuu maksamaan markkinavuokraa...

      • fakta..

        Tuossa tilanteessa jäisi sitten tyhjilleen paljon vuokraluukkuja.


      • åååääälllööööööööööö
        fakta.. kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa jäisi sitten tyhjilleen paljon vuokraluukkuja.

        Ei ne asunnot hetikohta tyhjilleen jäsi kuin mitä ehkä osittain. Monet antaisivat olla vaikka hoitovastikkeiden ylipäätänsä juoksevien kulujen tasoisellakin vuokralla mutta tuskin kukaan sentään alle tämän. Näin siksi kun asunnoista ei siinä vaiheessa maksettaisi juuri mitään, ja monet omistajat siinä saattaisivat kuitenkin jäädä pitämään asuntoa parempia aikojen toivossa. Pian tilanne siinä alkaisi kuitenkin mennä siihen suuntaan, että asuntoja ei haluasi kukaan ilmaiseksikaan omistukseensa ja vastuulleen. Aika nopeasti alkaisi mennä myös siihen, että hoitovastikkeita jätettäisiin kasvavassa määrin asunnoista maksamatta, ja siksi hoitovastikkeet lähtisivät rajuun nousuun. Remontteja ei tietenkään tehtäisi mitään ja asunnot rapautuisivat nopeasti rumaan kuntoon ja alkaisivat muuttua asumiskelvottomiksi. Laiminlyötyjen hoitovastikkeiden vuoksi alettaisiin katkaista taloista lämmityksiä, vesiä, viemärijuttuja ja sähköjä j.n.e.


      • Rahat vapaana

        Sitten kun vuokra nousee, myydään sijoitukset ja ostetaan oma asunto. Niin kauan kuin kaupunki antaa asua mikkihiirivuokralla, ei kannata ostaa.


      • öööääääååååååå
        Rahat vapaana kirjoitti:

        Sitten kun vuokra nousee, myydään sijoitukset ja ostetaan oma asunto. Niin kauan kuin kaupunki antaa asua mikkihiirivuokralla, ei kannata ostaa.

        Mä tiedän yhden joka sai 40 neliöisen rivaripäädyn yksiön omalla takapihalla ja terassilla 265€ vuokralla. Kämppä laitettiin vk.o. vuokralaiselle vielä sisältä uusiksi keittiön ja kylpyhuoneen osalta. Kylpyhuoneeseen patterikin lattiasähkölämmityksen lisäksi, niin että ei tarvitse välttämättä sähkölaskuakaan sen vuoksi kasvattaa. Eteläsuomesta tämä on, pieneltä paikkakunnalta, kaupungin rivarista.


      • Voi kun olisi köyhä
        öööääääååååååå kirjoitti:

        Mä tiedän yhden joka sai 40 neliöisen rivaripäädyn yksiön omalla takapihalla ja terassilla 265€ vuokralla. Kämppä laitettiin vk.o. vuokralaiselle vielä sisältä uusiksi keittiön ja kylpyhuoneen osalta. Kylpyhuoneeseen patterikin lattiasähkölämmityksen lisäksi, niin että ei tarvitse välttämättä sähkölaskuakaan sen vuoksi kasvattaa. Eteläsuomesta tämä on, pieneltä paikkakunnalta, kaupungin rivarista.

        Aikamoista ilmaispalveluahan tuollainen on. Oman kämpän hoitovastike olisi 120 - 150 euroa ja remontteihin saa varata ainakin viisikymppiä kuukaudessa lisää, jos riittääkään. Ei siinä paljon oman ostajalle hyötyä jää. Järjestöntä edes harkita oman ostamista niin kauan kuin tuossa saa elää.


      • ppppååååääääääääääää
        Voi kun olisi köyhä kirjoitti:

        Aikamoista ilmaispalveluahan tuollainen on. Oman kämpän hoitovastike olisi 120 - 150 euroa ja remontteihin saa varata ainakin viisikymppiä kuukaudessa lisää, jos riittääkään. Ei siinä paljon oman ostajalle hyötyä jää. Järjestöntä edes harkita oman ostamista niin kauan kuin tuossa saa elää.

        Tässä on kyseessä siis eteläsuomen kunta eikä kaupunki, kunnan sellainen 4-5 tuhannen taajama missä k.o. rivari sijaitsee. Hyvällä paikalla vielä siinä mielessä, että kaupat ja palvelut oat lähellä. Henkilöllä joka tämän asunnon sai on työpaikka tuolla alueella. Itse asiassa hän asui aiemmin yksityisellä samalla alueella o.k. talon yläkerrassa ahtaasti n. 20 neliön tilassa suurin piirtein samaan hintaan, mutta siinä vuokranantaja yhtäkkiä nosti sen vuokran johonkin yli 400 euroon, ja siksi stten muutti tähän. Kyseessä on ulkomaalainen nainen joka on töissä meillä, ja hyvin on nt tyytyväinen kämppäänsä. Mä sanoin että kyllä on syytäkin olla, ei kukaan yksityinen voisi sinne päinkään tuollaiseen hintaan vuokrata minkäänlaista kämppää millään sijainnilla ottamatta siitä takkiinsa. Ajattele sitäkin että jos jotain häikkää siinä tulee niin huoltomies tulee korjaamaan, eikä siitä mitään ylimääräist laskua tule.


    • aahhh

      Kannattaisi varmaan selvittää ensin kaupungilta ne vuokra-asunnon pitämisen ehdot ja siinäkin tapauksessa, että ei ole estettä esimerkiksi omistusasunnon pitämiseen, niin arvioida tilanteen pysyvyyttä.

      Onhan siitä ollut kirjoituksia, että asunnon tarve tulisi tarkistaa muulloinkin kuin vain hakiessa. Itseasiassa kaupunki salliessaan sellaisten asua, jotka eivät täytä enää asunnon saamisen kriteerejä, voi toimia jopa lain vastaisesti syrjimällä jonottavia hakijoita.

    • saariston mies

      Kyllä se on niin että oma on aina oma joten siinä mielessä kannattaa pitää mieluummin omistusasuntoa. Pääkaupunkiseudulla asuntojen arvo nousee miltei jatkuvasti joten siinä arvo ainkin säilyy. Niinikään myös vuokrat nousevat ja ne nousevat nopeammassa tahdissa kuin taloyhtiöden yhtiövastikkeet. Omassa asunnossa asuminen on turvattua ja siinä mielessä laadukkaampaa kun jokainen pitää omasta omaisuudestaan parempaa huolta kuin jossain vuokralla asuessa. Sitäpaitsi omistuksessa on myös oma päätäntävalta kaikkeen asumiseen liittyvää ja sekin on arvo sinänsä. Asuntoa vastaan saa myös lainaa ja muuta rahoitusta jos aikoo itse hankkia noita kodinkoneita yms arvokkaampaa. Tosin osamaksulainat yleensä kannattavat jos korot eivät ole suuria noissa hankinnoissa kuten esim. auton tai veneen ostossa ja siihen ei välttämättä edes tarvita asuntoakaan vakuutena. Oma asia tietysti on että mistä sen asunnon hankkii ja mitkä kustannukset niihin liittyy joten niihin on syytä perehtyä kun asunnon ostaa. Onko asunto uusi vai vanha ja onko siihen tulossa putkiremonttikuluja tai muita isompia menoja ja mitkä ovat yhtiövastikkeiden suuruudet. Niissä kun on tapauskohtaisesti suuriakin eroja eri taloyhtiössä. Oli niin tai näin niin olen sitä mieltä että kun tuollaisen isomman summan rahaa saa niin kannattaa ostaa asunto hyvältä paikalta koska muutoin ne rahat tulevat käytettyä eikä sitten myöhemmin enää tule uutta vastaavaa tilaisuutta. Jollei tule sitten myöhemmin uusia perintöjä tai lottovoittoja...

    • vuokraaja 69

      Vuokraaminen on hauskaa. Rumat ja vanhat maksaa rahassa ja nuoret ja nätit taas jossain muussa muodossa ;)

    • no johan on vaikeeta

      Maksamallasi vuokralla joku maksaa asunnon omakseen ja näin kerryttää varallisuuttaan. Samalla rahalla voisit kerryttää omaa varallisuuttasi ja maksettuasi asunnon, asut siinä ns. ilmaiseksi, tietenkin hoitovastikkeen joutuu maksamaan. Vähänkö on vaikee yhtälö. Mutta jos pitää hetken nautinnoista, mikäs siinä, ostelee sitten niitä.

      • Tilanne on erilainen

        Noinhan se tietenkin olisi, jos aloittaja maksaisi oikeaa markkinavuokraa. Omassa minäkin asun ja säästän sillä kovan vuokran. Mutta kaupungin asunnossa vuokra on 40 % halvempi eikä irtisanominen uhkaa. Hyöty ostamisesta jäisi kovin pieneksi. Halvalla vuokralla asuva voi siis muulla tavoin kerryttää varallisuuttaan tehokkaamminkin kuin ostamalla turhaan oman asunnon.


      • ppppååääåååäääääääää
        Tilanne on erilainen kirjoitti:

        Noinhan se tietenkin olisi, jos aloittaja maksaisi oikeaa markkinavuokraa. Omassa minäkin asun ja säästän sillä kovan vuokran. Mutta kaupungin asunnossa vuokra on 40 % halvempi eikä irtisanominen uhkaa. Hyöty ostamisesta jäisi kovin pieneksi. Halvalla vuokralla asuva voi siis muulla tavoin kerryttää varallisuuttaan tehokkaamminkin kuin ostamalla turhaan oman asunnon.

        Juuri näin se on tämä. Mutta se on huomattava että ei kakilla suinkaan ole mitään mahdollisuutta saada näitä kaupungin kustantamia asuntoja. Se on täysin harhainen käsitys, joskin varsin yleinen, että kakki pienituloiset voisivat saada näitä asuntoja. Oikeasti se on ihan oma etuoikeutettu rälssi jaka näitä asuntoja saa.


      • Tilanne on erilainen
        ppppååääåååäääääääää kirjoitti:

        Juuri näin se on tämä. Mutta se on huomattava että ei kakilla suinkaan ole mitään mahdollisuutta saada näitä kaupungin kustantamia asuntoja. Se on täysin harhainen käsitys, joskin varsin yleinen, että kakki pienituloiset voisivat saada näitä asuntoja. Oikeasti se on ihan oma etuoikeutettu rälssi jaka näitä asuntoja saa.

        Kaikilla ei tosiaan ole mahdollisuutta. Siksi minunkin on pitänyt hankkia oma, koska en ole löytänyt sponsoria. Mutta aloittaja on päässyt tähän rälssiin mukaan ja asuu niin halvalla ja hyvin, että olisi täysin hullua edes harkita oman ostamista. Perintörahat nyt siis muihin sijoituskohteisiin, ja niillä voi ostaa oman, jos joskus lentää kaupungin kämpästä pihalle.


      • www1
        Tilanne on erilainen kirjoitti:

        Kaikilla ei tosiaan ole mahdollisuutta. Siksi minunkin on pitänyt hankkia oma, koska en ole löytänyt sponsoria. Mutta aloittaja on päässyt tähän rälssiin mukaan ja asuu niin halvalla ja hyvin, että olisi täysin hullua edes harkita oman ostamista. Perintörahat nyt siis muihin sijoituskohteisiin, ja niillä voi ostaa oman, jos joskus lentää kaupungin kämpästä pihalle.

        "Mutta aloittaja on päässyt tähän rälssiin mukaan ja asuu niin halvalla ja hyvin, että olisi täysin hullua edes harkita oman ostamista. Perintörahat nyt siis muihin sijoituskohteisiin, ja niillä voi ostaa oman, jos joskus lentää kaupungin kämpästä pihalle."

        Jos aloittajalla on mahdollisuus siirtyä ilman velkaa kaupungin asunnosta omistusasuntoon niin tämä kortti kannattaa käyttää ehdottomasti.

        Ja ihan oikeasti, ne ihmiset jotka sijoittelee varallisuuttaan niin tuottoisasti että niillä rahoilla ostellaan asuntoja eivät kirjoittele/hae neuvoja täältä.

        joka toinen täällä neuvoo sijoittamaan tai jopa perustamaan yrityksen ihan kuin se olisi maailman helpointa hommaa.

        Omistusasunto lienee perusduunarin ainoita vaurastumisen mahdollisuuksia,sijoittaminen on taas harvojen hommaa.


      • Tilanne on erilainen
        www1 kirjoitti:

        "Mutta aloittaja on päässyt tähän rälssiin mukaan ja asuu niin halvalla ja hyvin, että olisi täysin hullua edes harkita oman ostamista. Perintörahat nyt siis muihin sijoituskohteisiin, ja niillä voi ostaa oman, jos joskus lentää kaupungin kämpästä pihalle."

        Jos aloittajalla on mahdollisuus siirtyä ilman velkaa kaupungin asunnosta omistusasuntoon niin tämä kortti kannattaa käyttää ehdottomasti.

        Ja ihan oikeasti, ne ihmiset jotka sijoittelee varallisuuttaan niin tuottoisasti että niillä rahoilla ostellaan asuntoja eivät kirjoittele/hae neuvoja täältä.

        joka toinen täällä neuvoo sijoittamaan tai jopa perustamaan yrityksen ihan kuin se olisi maailman helpointa hommaa.

        Omistusasunto lienee perusduunarin ainoita vaurastumisen mahdollisuuksia,sijoittaminen on taas harvojen hommaa.

        > Omistusasunto lienee perusduunarin ainoita vaurastumisen mahdollisuuksia,sijoittaminen on taas harvojen hommaa.

        Tämän takia perusduunari pysyy aina duunarina. Asunnon se ostaa, ja kun saa yhden maksetuksi, vaihtaa suurempaan. Kaikki tienattu raha on kiinni seinissä ja lainan maksamista riittää koko iäksi. Mitään muita sijoitusmahdollisuuksia duunari ei edes uskalla ajatella, sellainenhan kuuluu porvareille ja rikkaille.

        Aloittaja ei säästä oman ostamisella juuri mitään, koska asuu jo hyvin ja halvalla. Eikä mahdollisuus siirtyä kaupungin asunnosta omaan katoa minnekään, vaikka rahat ovat muuallakin seuraavat kymmenen vuotta.


      • www1
        Tilanne on erilainen kirjoitti:

        > Omistusasunto lienee perusduunarin ainoita vaurastumisen mahdollisuuksia,sijoittaminen on taas harvojen hommaa.

        Tämän takia perusduunari pysyy aina duunarina. Asunnon se ostaa, ja kun saa yhden maksetuksi, vaihtaa suurempaan. Kaikki tienattu raha on kiinni seinissä ja lainan maksamista riittää koko iäksi. Mitään muita sijoitusmahdollisuuksia duunari ei edes uskalla ajatella, sellainenhan kuuluu porvareille ja rikkaille.

        Aloittaja ei säästä oman ostamisella juuri mitään, koska asuu jo hyvin ja halvalla. Eikä mahdollisuus siirtyä kaupungin asunnosta omaan katoa minnekään, vaikka rahat ovat muuallakin seuraavat kymmenen vuotta.

        " Kaikki tienattu raha on kiinni seinissä ja lainan maksamista riittää koko iäksi. Mitään muita sijoitusmahdollisuuksia duunari ei edes uskalla ajatella, sellainenhan kuuluu porvareille ja rikkaille."

        Maksamista koko iäksikö? mulla on liuta tuttuja jotka viississäkymmenissä maksaneet asuntonsa ja omakin laina on maksettu jo ennen viittäkymppiä. Termi "iki-laina" on taas näitä suomi 24:sen erikoisuuksia.

        Kaikki tienattu raha ei ole kiinni seinissä koska minulla ei mene koko palkka lainanlyhennykseen.

        Lienee kuitenkin fiksuinta tienata sitä rahaa omiin kuin vuokraisännän seiniin.


    • kallis talo

      Ajatellaan että joku sai 2005 loppuvuodesta perinnöksi omakotitalon irtaimistoineen ym. Talo olisi tarvinnut pientä remonttia joten hän ei muuttanutkaan siihen vaan myi sen kaikkineen noin 400 000 eurolla. Ajatellaan että setämiehen suosituksesta näillä rahoilla ostettiin Kone Oy osakkeita joita tuolloisella hinnalla sai hiukan yli 29 000 kappaletta.

      Tuon osakepotin arvo on tänään yli 1,66 miljoonaa euroa. Sen lisäksi osakkeista on saanut yli 260 000 euroa osinkoja näinä vuosina. Asuminen siinä omassa talossa olisi ollut helkkarin kallista näin ajatellen.

      • Omakas

        Aika hedelmätöntä vertailla yksittäiseen huippuosakkeeseen jälkikäteen. Varmaan jostain päin maailmaa olisi voinut löytää vastaavasti arvoaan nostaneen asunnonkin.
        Jos haluaa jotain rotia vertailuihin, pitää verrata indeksejä. Ja Helsingin pörssi on 7v takaiseen verrattuna -33%. Toki osingot päälle, noin 4%/v, mutta reaaliarvolla turpaan on tullut. Helsingin asunnoista taas olisi voittanut jotain, muun Suomen asunnoista ei niinkään.


      • Miten on
        Omakas kirjoitti:

        Aika hedelmätöntä vertailla yksittäiseen huippuosakkeeseen jälkikäteen. Varmaan jostain päin maailmaa olisi voinut löytää vastaavasti arvoaan nostaneen asunnonkin.
        Jos haluaa jotain rotia vertailuihin, pitää verrata indeksejä. Ja Helsingin pörssi on 7v takaiseen verrattuna -33%. Toki osingot päälle, noin 4%/v, mutta reaaliarvolla turpaan on tullut. Helsingin asunnoista taas olisi voittanut jotain, muun Suomen asunnoista ei niinkään.

        "Aika hedelmätöntä vertailla yksittäiseen huippuosakkeeseen jälkikäteen. Varmaan jostain päin maailmaa olisi voinut löytää vastaavasti arvoaan nostaneen asunnonkin.
        Jos haluaa jotain rotia vertailuihin, pitää verrata indeksejä. Ja Helsingin pörssi on 7v takaiseen verrattuna -33%. Toki osingot päälle, noin 4%/v, mutta reaaliarvolla turpaan on tullut. Helsingin asunnoista taas olisi voittanut jotain, muun Suomen asunnoista ei niinkään"

        Huippuosakkeesta tuli mieleen Nokia. Sitä aikoinaan myytiin 40-60 euron hintaan. Nyt saisi muutamalla eurolla, ei nyt kannata ostaa kun halvalla saa?


      • katohan

        Tosi fiksu setämies sulla! Kyseisen osakepotin arvo nousi näemmä pelkästään tänään yli 56000 euroa. Ei taida talon hinta ihan pysyä perässä ...


      • www1

        "Ajatellaan että joku sai 2005 loppuvuodesta perinnöksi omakotitalon irtaimistoineen ym. Talo olisi tarvinnut pientä remonttia joten hän ei muuttanutkaan siihen vaan myi sen kaikkineen noin 400 000 eurolla. Ajatellaan että setämiehen suosituksesta näillä rahoilla ostettiin Kone Oy osakkeita joita tuolloisella hinnalla sai hiukan yli 29 000 kappaletta.
        Tuon osakepotin arvo on tänään yli 1,66 miljoonaa euroa. Sen lisäksi osakkeista on saanut yli 260 000 euroa osinkoja näinä vuosina. Asuminen siinä omassa talossa olisi ollut helkkarin kallista näin ajatellen."


        Mutta tässähän on ratkaisu eriarvoistumiseen ja vähävaraisuuteen. Valtio lainaa jokaiselle vähävaraiselle 200 000 euroa. Nämä ihmiset sijoittavat rahat ja muuttuvat miljonääreiksi jotka sitten maksavat rahat korkoineen takaisin ja myös huimat verotulot minkä lisäksi he eivät enää tarvitse yhteiskunnan tukia. Tästä seuraa rahavirta valtion kassaan josta voidaan maksaa valtion velat ja kustantaa vaikka ilmainen joukkoliikenne.

        Tämä on ihan mahdollista ainakin tämän palstan ajattelutavan mukaan.


      • kfkfkckgk
        www1 kirjoitti:

        "Ajatellaan että joku sai 2005 loppuvuodesta perinnöksi omakotitalon irtaimistoineen ym. Talo olisi tarvinnut pientä remonttia joten hän ei muuttanutkaan siihen vaan myi sen kaikkineen noin 400 000 eurolla. Ajatellaan että setämiehen suosituksesta näillä rahoilla ostettiin Kone Oy osakkeita joita tuolloisella hinnalla sai hiukan yli 29 000 kappaletta.
        Tuon osakepotin arvo on tänään yli 1,66 miljoonaa euroa. Sen lisäksi osakkeista on saanut yli 260 000 euroa osinkoja näinä vuosina. Asuminen siinä omassa talossa olisi ollut helkkarin kallista näin ajatellen."


        Mutta tässähän on ratkaisu eriarvoistumiseen ja vähävaraisuuteen. Valtio lainaa jokaiselle vähävaraiselle 200 000 euroa. Nämä ihmiset sijoittavat rahat ja muuttuvat miljonääreiksi jotka sitten maksavat rahat korkoineen takaisin ja myös huimat verotulot minkä lisäksi he eivät enää tarvitse yhteiskunnan tukia. Tästä seuraa rahavirta valtion kassaan josta voidaan maksaa valtion velat ja kustantaa vaikka ilmainen joukkoliikenne.

        Tämä on ihan mahdollista ainakin tämän palstan ajattelutavan mukaan.

        Juuri näin. Tämä sama automaatti toimii myös asuntovarallisuuden kasvun muodossa kun vain asuntojen hinnat nousevat aina ja ikuisesti kuten täällä osa ajattelee. Eli varallisuus nousee silloin kun alla olevan pirtin hinta kipuaa aina vain ylemmäs. Totuus on kuitenkin että maailman isot kriisit voivat vaikuttaa myös asuntojen hintoihin romahduttaen ne kuten pörssi osakkeetkin. Näin on jo tapahtunut eteläisen Euroopan velkaisissa maissa esimerkiksi Espanjassa jossa kiinteistöjen hinnoista on lähtenyt iso osa kun ostajia ja ostovoimaa ei enää ole. Kiinteistöjen hintakupla muodostuu kovin helposti talouden rullatessa hyvin. Se toimii vähän kuin pyramidipeli jossa lisää maksajia tulee koko ajan kunnes..


      • omakas
        kfkfkckgk kirjoitti:

        Juuri näin. Tämä sama automaatti toimii myös asuntovarallisuuden kasvun muodossa kun vain asuntojen hinnat nousevat aina ja ikuisesti kuten täällä osa ajattelee. Eli varallisuus nousee silloin kun alla olevan pirtin hinta kipuaa aina vain ylemmäs. Totuus on kuitenkin että maailman isot kriisit voivat vaikuttaa myös asuntojen hintoihin romahduttaen ne kuten pörssi osakkeetkin. Näin on jo tapahtunut eteläisen Euroopan velkaisissa maissa esimerkiksi Espanjassa jossa kiinteistöjen hinnoista on lähtenyt iso osa kun ostajia ja ostovoimaa ei enää ole. Kiinteistöjen hintakupla muodostuu kovin helposti talouden rullatessa hyvin. Se toimii vähän kuin pyramidipeli jossa lisää maksajia tulee koko ajan kunnes..

        No nythän talous ei ole 5 vuoteen rullannut hyvin, joten kuplan vaaraa ei voi olla.


      • kfkgkgkgn
        omakas kirjoitti:

        No nythän talous ei ole 5 vuoteen rullannut hyvin, joten kuplan vaaraa ei voi olla.

        Maailman talous (Kiina) on rullannut lujaa ja se on kannatellut Eurooppaa. Nyt kuitenkin Kiina on jarruttamassa ja sen vaikutukset voivat olla tuhoisat. Asuntojen hinnat ovat jatkaneet nousua Suomessa lainojen korkojen alhaisuuden siivittämänä mutta nyt vailla sitä pohjaa joka pitäisi tulla kansantalouden noususta. Kuinka kauan näin voi olla?


      • kfkgkgkgn
        omakas kirjoitti:

        No nythän talous ei ole 5 vuoteen rullannut hyvin, joten kuplan vaaraa ei voi olla.

        Maailman talous (Kiina) on rullannut lujaa ja se on kannatellut Eurooppaa. Nyt kuitenkin Kiina on jarruttamassa ja sen vaikutukset voivat olla tuhoisat. Asuntojen hinnat ovat jatkaneet nousua Suomessa lainojen korkojen alhaisuuden siivittämänä mutta nyt vailla sitä pohjaa joka pitäisi tulla kansantalouden noususta. Kuinka kauan näin voi olla?


      • www1
        kfkfkckgk kirjoitti:

        Juuri näin. Tämä sama automaatti toimii myös asuntovarallisuuden kasvun muodossa kun vain asuntojen hinnat nousevat aina ja ikuisesti kuten täällä osa ajattelee. Eli varallisuus nousee silloin kun alla olevan pirtin hinta kipuaa aina vain ylemmäs. Totuus on kuitenkin että maailman isot kriisit voivat vaikuttaa myös asuntojen hintoihin romahduttaen ne kuten pörssi osakkeetkin. Näin on jo tapahtunut eteläisen Euroopan velkaisissa maissa esimerkiksi Espanjassa jossa kiinteistöjen hinnoista on lähtenyt iso osa kun ostajia ja ostovoimaa ei enää ole. Kiinteistöjen hintakupla muodostuu kovin helposti talouden rullatessa hyvin. Se toimii vähän kuin pyramidipeli jossa lisää maksajia tulee koko ajan kunnes..

        "Juuri näin. Tämä sama automaatti toimii myös asuntovarallisuuden kasvun muodossa kun vain asuntojen hinnat nousevat aina ja ikuisesti kuten täällä osa ajattelee."

        Asunnoissa on arvo aina pysynyt ja noussutkin vuosien saatossa. Asunnon osto on perusduunarin ainoita realistisia varallisuuden kartutuskeinoja.

        Valinta siinä että maksaako omaa vai jonkun muun lainaa ei ole vaikea.

        Palstan realismista kertoo nuo "hei sijoitat vaan silleen fiksusti niin sust tulee sit miljonääri ja sitten kantsii ostaa se asunto" tyyliset neuvot.


      • hehkuttaaaa
        www1 kirjoitti:

        "Juuri näin. Tämä sama automaatti toimii myös asuntovarallisuuden kasvun muodossa kun vain asuntojen hinnat nousevat aina ja ikuisesti kuten täällä osa ajattelee."

        Asunnoissa on arvo aina pysynyt ja noussutkin vuosien saatossa. Asunnon osto on perusduunarin ainoita realistisia varallisuuden kartutuskeinoja.

        Valinta siinä että maksaako omaa vai jonkun muun lainaa ei ole vaikea.

        Palstan realismista kertoo nuo "hei sijoitat vaan silleen fiksusti niin sust tulee sit miljonääri ja sitten kantsii ostaa se asunto" tyyliset neuvot.

        Pääministerikin hehkuttaa Konetta voimakkaasti. Sillä on voinut tehdä käsittämätömästi rahaa kun ei ole makuuttanut rahojaan jossain asunnossa tai mikä vielä pahempaa pankin tilillä ja surkealla korolla.


        http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/jyrki katainen hehkuttaa konetta/a921231


      • omakas
        hehkuttaaaa kirjoitti:

        Pääministerikin hehkuttaa Konetta voimakkaasti. Sillä on voinut tehdä käsittämätömästi rahaa kun ei ole makuuttanut rahojaan jossain asunnossa tai mikä vielä pahempaa pankin tilillä ja surkealla korolla.


        http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/jyrki katainen hehkuttaa konetta/a921231

        Niin varmaan joo, vaan kun jossain on täytynyt asuakin. Ja ainakin itselläni 100% velkapääomalla asuminen kotona on voittanut Koneenkin sijoituksena.

        Ja toisaalta tuo yksittäisten osakkeiden poimiminen nyt on naurettavaa, Helsingin pörssi on kuitenkin keskimäärin -25% pakkasella viiden vuoden takaiseen verrattuna. Helsingin asunnot taas ainakin 25% plussalla.


      • www1
        hehkuttaaaa kirjoitti:

        Pääministerikin hehkuttaa Konetta voimakkaasti. Sillä on voinut tehdä käsittämätömästi rahaa kun ei ole makuuttanut rahojaan jossain asunnossa tai mikä vielä pahempaa pankin tilillä ja surkealla korolla.


        http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/jyrki katainen hehkuttaa konetta/a921231

        Okei! Ostat siis koneen osakkeita mutta mites se asumispuoli sitten?

        a) Lyhennät asuntolainaa.
        b) Lyhennät jonkun toisen asuntolainaa.


      • katohan

        Kyseinen "kallis talo"n osakepotti on noussut tässä kuukauden aikana melkein alkuperäisen pääoman verran eli n. 380 000 euroa. Ei liene epäselvää kumpi on parempi sijoitusmuoto jos puhutaan pelkästä aron noususta.


      • kas vain
        katohan kirjoitti:

        Kyseinen "kallis talo"n osakepotti on noussut tässä kuukauden aikana melkein alkuperäisen pääoman verran eli n. 380 000 euroa. Ei liene epäselvää kumpi on parempi sijoitusmuoto jos puhutaan pelkästä aron noususta.

        Toisin sanoen jos olisi kuukausi sitten myynyt esimerkiksi 400 tuhannen arvoisen mörskänsä ja laittanut rahat kuukaudeksi Koneeseen kiinni niin nyt olisi 490 tuhannen edestä lappuja. Puhumattakaan että jos olisi ostanut vaikkapa Nokiaa koko summalla niin olisikin 570 tuhannen potti käsissä. Tai vaikka Nesteen lappuihin niin olisi kuukaudessa netonnut 114 tuhatta euroloista. On näitä mahdollisuuksia näköjään. Olisi siitä välistä kuukauden vuokran juuri pystynyt maksamaan.


    • Elämä on valintoja

      Jos se alue on kiva, siisti ja naapurit mukavia niin kannattaa jäädä asumaan sinne kaupungin vuokrakaksioon. Minä en vielä kuuna päivänä ole nähnyt mukavaa kaupungin vuokrataloa, johon olisin halunnut jäädä asumaan, mutta ehkä sellaisiakin on.

      Laatutekijöitä ei voi mitata rahassa, mutta moni on valmis maksamaan siitä, että saa asua rauhallisella alueella siistissä talossa eikä tarvitse asua kaupungin vuokratalossa. mutta ei sitäkään voi mitata rahassa, mitä kukakin arvostaa tia pitää tärkeänä. Jos se talo on sinusta ok ja kiva, niin jää sinne ja käytä rahat johonkin muuhun, mitä pidät tärkeämpänä, vaikka purjehdukseen.

      • www1

        "Laatutekijöitä ei voi mitata rahassa, mutta moni on valmis maksamaan siitä, että saa asua rauhallisella alueella siistissä talossa eikä tarvitse asua kaupungin vuokratalossa."

        Ja aloittajan tapauksessa rahat tulee vielä perintönä,itse en epäröisi ostaako oma.

        Mutta niin tietysti..palstan huippuneuvo:ostat vaan kuule niitä supertuottoisia osakkeita koko rahalla tai perustat kuule tosi tuottavan yrityksen..


      • Kysyn vaan

        "Jos se alue on kiva, siisti ja naapurit mukavia niin kannattaa jäädä asumaan sinne kaupungin vuokrakaksioon. Minä en vielä kuuna päivänä ole nähnyt mukavaa kaupungin vuokrataloa, johon olisin halunnut jäädä asumaan, mutta ehkä sellaisiakin on."

        Kuinka monessa kaupungin vuokratalossa olet asunut tai edes käynyt kylässä? Aloituksessa kerrotaan että talo on rakennettu vuonna 2008 joten lienee aika hyvässä kunnossa. Ainakin kun sitä vertaa johonkin 1970-luvun mummotaloihin jossa vanhat asukkaat eivät ole tahtoneet tehdä mitään remonttia kun omasta mielestään kuolevat kohta kumminkin. Tätä kuolemaa ovat tehneet jo 20 vuotta.


      • 77888899966666666666
        Kysyn vaan kirjoitti:

        "Jos se alue on kiva, siisti ja naapurit mukavia niin kannattaa jäädä asumaan sinne kaupungin vuokrakaksioon. Minä en vielä kuuna päivänä ole nähnyt mukavaa kaupungin vuokrataloa, johon olisin halunnut jäädä asumaan, mutta ehkä sellaisiakin on."

        Kuinka monessa kaupungin vuokratalossa olet asunut tai edes käynyt kylässä? Aloituksessa kerrotaan että talo on rakennettu vuonna 2008 joten lienee aika hyvässä kunnossa. Ainakin kun sitä vertaa johonkin 1970-luvun mummotaloihin jossa vanhat asukkaat eivät ole tahtoneet tehdä mitään remonttia kun omasta mielestään kuolevat kohta kumminkin. Tätä kuolemaa ovat tehneet jo 20 vuotta.

        "Ainakin kun sitä vertaa johonkin 1970-luvun mummotaloihin jossa vanhat asukkaat eivät ole tahtoneet tehdä mitään remonttia kun omasta mielestään kuolevat kohta kumminkin. Tätä kuolemaa ovat tehneet jo 20 vuotta. "

        No sellaista ikääntyvää vanhaa pienillä eläkkeillään kituutelevaa väkeä on paljon niin monissa 70-luvun taloissa. Kalliisti aikanaan maksettu asunto vielä ihan alkuperäisessäkin kunnossa tai jotain pientä vähän itse laiteltu, ja isot kalliit taloyhtiön remontit tulossa. Propakantatasolla kuitenkin puhutaan aina vuokra-asujista ikäänkuin jonain huono-osaisina joille pitää rahaa syytää ja heidän asuntojaan remontoida ja heille uutta rakentaa. Toisaalta omistusasujien annetaan ymmärtää olevan niitä joille voidaan surutta mätkiä uutta veroa asmisestaan ja kaikenlaista kuppausta, vaikka omiensa työllistämiseksi pakkoremontteja.


      • Elämä on valintoja
        Kysyn vaan kirjoitti:

        "Jos se alue on kiva, siisti ja naapurit mukavia niin kannattaa jäädä asumaan sinne kaupungin vuokrakaksioon. Minä en vielä kuuna päivänä ole nähnyt mukavaa kaupungin vuokrataloa, johon olisin halunnut jäädä asumaan, mutta ehkä sellaisiakin on."

        Kuinka monessa kaupungin vuokratalossa olet asunut tai edes käynyt kylässä? Aloituksessa kerrotaan että talo on rakennettu vuonna 2008 joten lienee aika hyvässä kunnossa. Ainakin kun sitä vertaa johonkin 1970-luvun mummotaloihin jossa vanhat asukkaat eivät ole tahtoneet tehdä mitään remonttia kun omasta mielestään kuolevat kohta kumminkin. Tätä kuolemaa ovat tehneet jo 20 vuotta.

        "Kuinka monessa kaupungin vuokratalossa olet asunut tai edes käynyt kylässä?"

        - Olen viettänyt lapsuuteni isossa lähiössä kaupungin vuokratalossa ja arava-talossa. Muuttanut 17 kertaa. Paljon on tullut vierailtua myös kavereitten luona. Olen siis köyhän perheen pentu.

        Nyt on omalla työllä ansaittu oma talo kivalla alueella enkä todellakaan vaihtaisi takaisin kerrostalolähiöön. Never. Mutta jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

        Tunnen edelleen sellaisiakin ihmisiä, jotka on sieltä samaisesta lapsuuden lähiöstä kotoisin ja asuvat siellä edelleen vuokralaisina. Heillä se on kyllä rahakysymys, jos olisi rahaa niin tottakai valitsisivat oman.


    • OstettuKäteisellä

      15 vuoden säästämisen jälkeen ostin asunnon viime vuonna.

      Ei velkaa. 400 euroa/kk enemmän kädessä ja asuntojen hinnat eivät oikeastaan edes kiinnosta enää.

      En ole miettinyt rahojen riittävyyttä enää moneen kuukauteen (sitä ei usko kuinka sitä rupeaa kertymään, vanha sanonta "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot" on sananmukaisesti totta), sitä riittää kaikkeen mahdolliseen ja silti sitä kerääntyy siihen malliin tilille, että pankki on (taas) lähetellyt kutsuja "Sijoitusiltamiin, kahvitarjoilu". Kai sitä pitää johonkin tunkea. Vaikka matkustella vähän.

      Mutta ennenkaikkea olen saavuttanut jotakin. Omin avuin, ilman kerjäämistä, pankkeja, finanssineuvontaa tai muuta roskaa. Saavutuksiin luen myös kiinteistövälittäjän ilmeen... Olisi pitänyt ottaa kuva...

      Niin että jos nämä miljardööri vuokralaiset haluavat tulla antamaan sijoitusvinkkejä, niin minä olen ravintolassa syömässä perjantaisin. Sama koskee tietysti myös sitä joukkoa omistusasunnossa asuvia, jotka kertoivat minulle 15 vuotta "ei kukaan pysty ostamaan asuntoa ilman lainaa" tai "tyhmähän sinä olet, se on verovähennyksellinen se korko". Tästä viimeisestä porukasta tosin aina pääsee eroon mutisemalla "eikös se viitekorko tänään noussut 0,25 prosenttiyksikköä...", missä vaiheessa ne juoksevat pankkiin "neuvottelemaan".

      Jos tämä kuulostaa hivenen kerskailuilta niin sitä se on. Minä ansaitsin oikeuden siihen.

      • Omakas

        No tyhmähän olet, koska se korko on verovähennyksellinen ja 15 vuodessa hinnat.kaksinkertaistuivat.
        Mutta tyhmyyden lisäksi olet sinnikäs säästäjä ja pitkäjänteinen puurtaja. Onneksi olkoon asunnostasi. Olet esimerkki siitä, ettei tyhmyyden tarvitse antaa estää elämää eikä vaurastumista. Olet oiva roolimalli kaikille maan tyhmille!


    • Anonyymi

      Varmaan tälle kysyjälle asia on valjennut jo ajat sitten. Vuokra-asumista puolustaville totean vain sen, että omistusasumisessa ei "menetä mitään" kun vuokra-asumisessa menettää. Nimittäin sen oman asunnon saa pitää ja vaikka myydä, jolloin kämppään sidottu raha muuttaa muotoaan. Lainan korot toki menettää, mutta inflaatio suttaa lainan pääomassa. Näin siis jos ymmärtää muutakin omaisuuden muotoja ja arvoja kuin kolikot taskussa. Niistäkin sosialistisen Suomen nerokas talousosaaminen kuppaa ostovoimaa eli oikeastaan köyhtyy jollei tätä tajua.

    • Anonyymi

      Omaa ei kannata enää ostaa valitettavasti,liikaa riskejä/jos jäät työttömäksi et saa tukia,koitat myydä niin kukaa ei osta

    • Anonyymi

      Tulonsiirtojen varassa elävien määrä kasvaa koko ajan eli oman ostoon kykenevien määrä vähenee. Nyt alkaa olla viimeiset hetket päästä omasta edes siedettävällä tappiolla eroon.

    • Anonyymi

      Älä helvetissä osta,vuoden parin päästä saat ilmaeks

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe