Joustohaarukka jäykäksi?

Lenkkipolkija

Ostin käytetyn Nishikin Hybridin, jossa "löysä" joustohaarukka jossa lukitustoiminto, joka ei toimi. Pystyyko jollain kotikonstilla lukitsemaan tuon haarukan, vaikka lopullisesti, (sittenhän se olisi huoltovapaakin :) Klappia siinä ei ole, enkä raaskisi ostaa uutta. haarukka on Sasuntour NVX merkkinen.
Kysymys kaksi, tuossa fillarissa on uudet 42mm leveät nappulakuvioiset renkaat ja ajan melkeimpä vallan asfaltilla, eli onko järjen hiventä vaihtaa hienompikuvioisiin renkaisiin?

29

5731

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • www1

      Osta samantien jäykkä teräshaarukka vaikka pyörätohtorilta. Onko tuossa muuten se lukitusvipu ohjaintangossa vai siinä haarukassa, jos tangossa niin voi olla että vaijeri on vain löysällä.

      • Lenkkipolkija

        Se lukitusvipu on haarukassa. Kiitti vinkistä, eipä nuo kalliita ole. Täytynee ottaa kaikki tiedot haarukasta ja soitella, jotta osuisi oikean korkuinen.


      • Joo, siis ei
        Lenkkipolkija kirjoitti:

        Se lukitusvipu on haarukassa. Kiitti vinkistä, eipä nuo kalliita ole. Täytynee ottaa kaikki tiedot haarukasta ja soitella, jotta osuisi oikean korkuinen.

        Taloudellisesti tuo ei ole järkevää, etkä saa tuosta hyvää lenkkipyörää tekemälläkään. Ainoa positiivinen seikka on, että opit korjaamaan pyöriä.


    • Joo, siis ei

      Noilla spekseillä sanoisin, että kärrää Nishiki roskalavalle ja osta polkupyörä. Eikä tämä ole edes v****lua. Nishikillä on hyviä lenkkipyöriä ja pyöriä, joista pienellä virittelyllä saa kelvollisia. Tuo ei ole sitä.

      • TIETÄ!!!!!!!!

        Eihän aloittaja ole edes kertonut pyörän mallia. Sinulla ei kyllä ole alkeellisiakaan käytöstapoja.


      • Lenkkipolkija

        Minulle lenkkipyörä tarkoittaa fillaria, jolla ajan viikossa neljä -viisi n 20km:n lenkkiä, joiden tarkoitus on polttaa mahdollisimman paljon kaloreita. Jos saivarrellaan, niin mitä painavempi ja raskaampi fillarini on, sen paremmin ajaa asiansa.
        Fillari on Nishiki hybrid XC5, jolla on ajettu muutama vuosi todella paljon. Nyt siinä uudet ketjut, rattaat ja takavaihtaja sekä renkaat. Ainoa miinus on tuo aloituksessa mainitsemani viallinen joustoetupää. Tolla Pyörätohtorilla oli uusi sopiva joustohaarukka alle kuudenkympin ja taidan ostaa sellaisen, koska pienillä sivuteillä voisi olla asiaa?
        Taloudellisesti järkevää oli ostaa tämä fillari edullisesti kaveriltani, joka osti uuden Nishik Hybridin, jolla ajaa parikymmentä tuhatta ilman ongelmia taas.


      • Joo, siis ei
        TIETÄ!!!!!!!! kirjoitti:

        Eihän aloittaja ole edes kertonut pyörän mallia. Sinulla ei kyllä ole alkeellisiakaan käytöstapoja.

        Pomppukeppihybridi -> ainoa järkevä toimenpide on roskalava. Ei tässä kaivata käytöstapoja vaan järkeviä neuvoja. Ainoa järkevä neuvo on heittää roskat roskikseen ja aloittaa alusta.


      • Joo, siis ei
        Lenkkipolkija kirjoitti:

        Minulle lenkkipyörä tarkoittaa fillaria, jolla ajan viikossa neljä -viisi n 20km:n lenkkiä, joiden tarkoitus on polttaa mahdollisimman paljon kaloreita. Jos saivarrellaan, niin mitä painavempi ja raskaampi fillarini on, sen paremmin ajaa asiansa.
        Fillari on Nishiki hybrid XC5, jolla on ajettu muutama vuosi todella paljon. Nyt siinä uudet ketjut, rattaat ja takavaihtaja sekä renkaat. Ainoa miinus on tuo aloituksessa mainitsemani viallinen joustoetupää. Tolla Pyörätohtorilla oli uusi sopiva joustohaarukka alle kuudenkympin ja taidan ostaa sellaisen, koska pienillä sivuteillä voisi olla asiaa?
        Taloudellisesti järkevää oli ostaa tämä fillari edullisesti kaveriltani, joka osti uuden Nishik Hybridin, jolla ajaa parikymmentä tuhatta ilman ongelmia taas.

        Ihan oikeasti. Menit halpaan, eli sinua pissittiin ns. öögaan. Jos et saa rahoja takaisin, niin joudut kärsimään tappion ja se voidaan katsoa oppirahoiksi. Tuosta pyörästä et tee edes isolla setelipinolla järkevää lenkkipyörää. Isolla setelipinolla, opiskeliulla ja työllä siitä voi tehdä ehkä talvipyörän.

        Nishikillä on ihan hyviäkin lenkkipyöriä:

        http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/cyclocross/cross-master-pro

        Nishiki on viimeaikoina ulkolaisessa omistuksessa ollut vähän hintava verrattuna kokoonpanoonsa, mutta keskihintaluokan pyörät kuten tuo, ovat periaatteesa ihan ok. Ei kelvollisia polkupyöriä tekevältä merkiltä kannata käytettynäkään ostaa ihan mitä tahansa.


      • Pomppukeppi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pomppukeppihybridi -> ainoa järkevä toimenpide on roskalava. Ei tässä kaivata käytöstapoja vaan järkeviä neuvoja. Ainoa järkevä neuvo on heittää roskat roskikseen ja aloittaa alusta.

        Pomppukeppihybridi ilman sitä pomppukeppiä on ihan vain hybridi. Et siis edelleenkään ole esittänyt kuin pelkkiä ennakkoluuloja.


      • Pomppukeppi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ihan oikeasti. Menit halpaan, eli sinua pissittiin ns. öögaan. Jos et saa rahoja takaisin, niin joudut kärsimään tappion ja se voidaan katsoa oppirahoiksi. Tuosta pyörästä et tee edes isolla setelipinolla järkevää lenkkipyörää. Isolla setelipinolla, opiskeliulla ja työllä siitä voi tehdä ehkä talvipyörän.

        Nishikillä on ihan hyviäkin lenkkipyöriä:

        http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/cyclocross/cross-master-pro

        Nishiki on viimeaikoina ulkolaisessa omistuksessa ollut vähän hintava verrattuna kokoonpanoonsa, mutta keskihintaluokan pyörät kuten tuo, ovat periaatteesa ihan ok. Ei kelvollisia polkupyöriä tekevältä merkiltä kannata käytettynäkään ostaa ihan mitä tahansa.

        Edelleenkään kukaan ei tiedä minkä mallinen tuo aloittajan Nishiki on eikä sitä miten se soveltuu hänen kaavailemaansa lenkkikäyttöön. Ajattelitteko ihan oikeasti edistää pyöräilyä Suomessa tällaisilla öykkärimäisen ylimielisillä "roskiin vaan" mielipiteillä?

        Eikä kyse ole siitä etteikö olisi olemassa paljon parempiakin lenkkipyöriä. Vaan siitä että on ihan taloudellisesti järkevää tehdä jo olemassaolevasta pyörästä parempi vaihtamalla siihen jäykkä keula ja ajamalla sillä kunnes on valmis satsaamaan pyöräilyyn vähän enenmmän.


      • Joo, siis ei
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Pomppukeppihybridi ilman sitä pomppukeppiä on ihan vain hybridi. Et siis edelleenkään ole esittänyt kuin pelkkiä ennakkoluuloja.

        Pomppukeppihybridistä et tee järkevin kustannuksin/työmäärällä ajokelpoista polkupyörää.


      • Joo, siis ei
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Edelleenkään kukaan ei tiedä minkä mallinen tuo aloittajan Nishiki on eikä sitä miten se soveltuu hänen kaavailemaansa lenkkikäyttöön. Ajattelitteko ihan oikeasti edistää pyöräilyä Suomessa tällaisilla öykkärimäisen ylimielisillä "roskiin vaan" mielipiteillä?

        Eikä kyse ole siitä etteikö olisi olemassa paljon parempiakin lenkkipyöriä. Vaan siitä että on ihan taloudellisesti järkevää tehdä jo olemassaolevasta pyörästä parempi vaihtamalla siihen jäykkä keula ja ajamalla sillä kunnes on valmis satsaamaan pyöräilyyn vähän enenmmän.

        Onhan se tuossa ollut jo moneen kertaan: Nishiki hybrid XC5. Perus kankialumiininen trekkingpyörän runko, joka ei ole kovin mielyttävä ajaa. Ei sellainen, millä haluaisi ajaa asfaltilla.


      • kokemus-k
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Onhan se tuossa ollut jo moneen kertaan: Nishiki hybrid XC5. Perus kankialumiininen trekkingpyörän runko, joka ei ole kovin mielyttävä ajaa. Ei sellainen, millä haluaisi ajaa asfaltilla.

        "Onhan se tuossa ollut jo moneen kertaan: Nishiki hybrid XC5"

        Yhteen kertaan ja vasta sen jälkeen kun se oli ensimmäisen kerran tuomittu roskalavalle...


      • Joo, siis ei
        kokemus-k kirjoitti:

        "Onhan se tuossa ollut jo moneen kertaan: Nishiki hybrid XC5"

        Yhteen kertaan ja vasta sen jälkeen kun se oli ensimmäisen kerran tuomittu roskalavalle...

        Noilla spekseillä tarkennettunakin ensimmäinen neuvo roskalavasta pätee yhä.


    • Kuntoilija evp

      Eilen klo 19:00 lähetetyssä viestissä tossa pari pykälää ylöspäin ketjun aloittaja kertoo pyörän mallin ( Nishiki hybrid XC5). Mielestäni tuo on varsin hyvä lenkkifillari ja alkuperäisen joustokeulan voi korjauttaa ja huollattaa, niin tuo mielestäni tärkeä lukitusmekanismi toimisi, vaikkakin uusi jäykkä haarukka maksaa muutaman kympin. Itse olen ehdoton lukittavan joustokeulan kannattaja Hybridissä, ajan pitkiä lenkkejä sekä asfaltilla, jossa lukitus on poikaa ja sitten huonoilla ja kuoppaisilla metsäteillä ja poluilla, jossa jousitus on hyvä varuste.

      • LZ 127

        "ja alkuperäisen joustokeulan voi korjauttaa ja huollattaa, niin tuo mielestäni tärkeä lukitusmekanismi toimisi,"

        Voiko? Saako tuon pyörän keulaan varaosia?

        Periaatteessa on tietysti mahdollista koneistaa siihen varaosia, mutta se taitaa tulla kalliimmaksi kuin uusi haarukka.


    • LZ 127

      Kannattaa sitten valita sellainen vähän pidempi jäykkä haarukka, joka on tarkoitettu joustokeulan korvaamiseen. Muuten pyörän kulmat muuttuvat.

      • Joo, siis ei

        Työmäärältään sellainen työ, ettei minusta kannata, kun vertaa lopputulokseen. Jos ainoa idea on opetella polkupyörän korjausta, niin silloin tuota voi puolustuella.

        Silloinkin ehkä tekisin tuosta lähinnä talvipyörän. Sen verran on kokemusta Nishikin hybridien alurungoista, etten viitsisi edes yrittää tehdä sellaisesta varsinasita lenkkipyörää.


      • koopyörä
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Työmäärältään sellainen työ, ettei minusta kannata, kun vertaa lopputulokseen. Jos ainoa idea on opetella polkupyörän korjausta, niin silloin tuota voi puolustuella.

        Silloinkin ehkä tekisin tuosta lähinnä talvipyörän. Sen verran on kokemusta Nishikin hybridien alurungoista, etten viitsisi edes yrittää tehdä sellaisesta varsinasita lenkkipyörää.

        Jos keulan vaihto on mielestäsi työläs homma, niin kannattanee olla hiljaa.


      • Joo, siis ei
        koopyörä kirjoitti:

        Jos keulan vaihto on mielestäsi työläs homma, niin kannattanee olla hiljaa.

        Ei maksa vaivaa, kun tietää lopputuloksen.


      • hömelööppi
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ei maksa vaivaa, kun tietää lopputuloksen.

        Älä puhu soopaa tai ole joskus vaiti.


      • Joo, siis ei
        hömelööppi kirjoitti:

        Älä puhu soopaa tai ole joskus vaiti.

        Sen verran tunnen noita alurunkoisia pomppukeppihybridejä, etten näe mitään järkeä laittaa aikaa ja rahaa tuollaisen korjaamiseen. Jos kyseessä olisi esimerkiksi vanhempi teräsrunkoinen maasturi, olisi touhussa järkeä.


    • Lenkki polkien aina

      Minä en luopuisi Hybridini joustoetupäästä (varustettu lukolla) mistään hinnasta. Ajan päivittäin 10-20km lenkkejä ja mitä erilaisimmissa maastoissa, tosin enimmikseen asfaltilla, jolloin etupää lukittuna. Noilla pikku kuoppaisilla metsäteillä ja poluilla tuo jousitus on mukava varuste ja kilo painoa moisesta upeasta varusteesta lisää ei haittaa pätkääkään. Ymmärrän monien hybriidi kuskien negatiivisen suhtautumisen joustoon, mutta luulen kyseessä olevan pelkästään asfaltilla ajavia ja silloin joustosta ei ole kuin haittaa.
      Sorry, tämä ei ollut vastaus kysymykseesi, mutta sivuaa aihetta.

      • Joo, siis ei

        Kokeile pyörää, jossa on hyvä kuituhaarukka, niin ymmärrät miksi noita pomppukeppejä hyljeksitään. Pomppukepit lyövät käsille huomattavasti enemmän huonolla pinnalla kuin kuituhaarukka.

        Oikea joustohaarukka, joka on täysin säädettävissä, on toki mukava. Oleellista on päästä säätämään jouston alku ja loppu erikseen. Sellaisen hinta on kuitenkin sen verran, mitä näissä keskusteluissa ollaan valmiita laittamaan koko pyyörään.


      • Lenkkipolkija
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Kokeile pyörää, jossa on hyvä kuituhaarukka, niin ymmärrät miksi noita pomppukeppejä hyljeksitään. Pomppukepit lyövät käsille huomattavasti enemmän huonolla pinnalla kuin kuituhaarukka.

        Oikea joustohaarukka, joka on täysin säädettävissä, on toki mukava. Oleellista on päästä säätämään jouston alku ja loppu erikseen. Sellaisen hinta on kuitenkin sen verran, mitä näissä keskusteluissa ollaan valmiita laittamaan koko pyyörään.

        Mitä ainetta tuo kuituhaarukka on entä hinta? Löytyykö sopivan pituista korvaamaan joustoetupään (akselista alalaakeriin 480mm).


      • Joo, siis ei
        Lenkkipolkija kirjoitti:

        Mitä ainetta tuo kuituhaarukka on entä hinta? Löytyykö sopivan pituista korvaamaan joustoetupään (akselista alalaakeriin 480mm).

        Periaatteesta noita löytyy varmasti kaikkiin polkupyöriin. Pyorahuolto.com'lla on joskus ollut hyllyssä, mutta eivät ole ainakaan viimeaikoina mainostaneet. Tosin sesonki taitaa olla syksy, kun tehdään talvipyöriä vanhoista raadoista.

        Toinen juttu on sitten, että kokonaisuuden kannalta on hyvä arvioida, onko pyöräsi runko sen laatuinen, että vaihto on järkevää. Itselläni on yleispyörässä, crossarissa, kova alurunko ja hyvä kuituhaarukka. Menetteleehän se, mutta seuraava yleispyöräni on kyllä terästä. Pääsääntöisest voi melkein sanoa, että pyörän vaihto kokonaan uuteen on usein edullisempaa.


      • pissittiinkööögaan
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Periaatteesta noita löytyy varmasti kaikkiin polkupyöriin. Pyorahuolto.com'lla on joskus ollut hyllyssä, mutta eivät ole ainakaan viimeaikoina mainostaneet. Tosin sesonki taitaa olla syksy, kun tehdään talvipyöriä vanhoista raadoista.

        Toinen juttu on sitten, että kokonaisuuden kannalta on hyvä arvioida, onko pyöräsi runko sen laatuinen, että vaihto on järkevää. Itselläni on yleispyörässä, crossarissa, kova alurunko ja hyvä kuituhaarukka. Menetteleehän se, mutta seuraava yleispyöräni on kyllä terästä. Pääsääntöisest voi melkein sanoa, että pyörän vaihto kokonaan uuteen on usein edullisempaa.

        Miksi olet ostamassa uutta pyörää? Eikös sinulla ole ensiluokkainen, kestävä polkupyörä tuolla ammattituntemuksella ja loistavalla taidolla.


      • Joo, siis ei
        pissittiinkööögaan kirjoitti:

        Miksi olet ostamassa uutta pyörää? Eikös sinulla ole ensiluokkainen, kestävä polkupyörä tuolla ammattituntemuksella ja loistavalla taidolla.

        Pyörät kuluvat, kun niitä käyttää. Yleispyörän vaihto tulee eteen joidenkin vuosien päästä ja haluan seuraavaan paremmin tärinää vaimentavan rungon. Käytännössä vaihtoehdot ovat siis kuitu, teräs ja titaani. Kuitu on ehkä vähän arka yleispyörään ja titaani on kallis. Kohtuu hyvälaatuinen teräsrunko on siis järkevin.

        Seuraavaksi, ennen sitä vaihtunee maantiepyörä.


      • 1.22222222222
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pyörät kuluvat, kun niitä käyttää. Yleispyörän vaihto tulee eteen joidenkin vuosien päästä ja haluan seuraavaan paremmin tärinää vaimentavan rungon. Käytännössä vaihtoehdot ovat siis kuitu, teräs ja titaani. Kuitu on ehkä vähän arka yleispyörään ja titaani on kallis. Kohtuu hyvälaatuinen teräsrunko on siis järkevin.

        Seuraavaksi, ennen sitä vaihtunee maantiepyörä.

        "Seuraavaksi, ennen sitä vaihtunee maantiepyörä."

        varo ettei sua ns pissitä öögaan


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe