hammashygienisti mistään kotoisin?

hammastusta

Kun viimeksi (n. kolme vuotta sitten?) kävin hammashygienistillä, hän kauppasi minulle hampaisiin laitettavan jonkun hoitopinnoitteen tai siis semmottisen hoidon. Kannattaako tuosta maksaa vai onko melko turha. En käy vallan usein hampaitani hoisatuttamassa.

Kaupunki ei päästä hammaslääkärille ennen kuin on käynyt hygienistillä. Olen muutenkin skeptinen tähän tapaan lyhentää jonoja…

20

852

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+10

"Kaupunki ei päästä hammaslääkärille ennen kuin on käynyt hygienistillä. Olen muutenkin skeptinen tähän tapaan lyhentää jonoja… "

Eiköhän se ole niin päin, että hammashygienistille ei voi varata aikaa ennen kuin on käynyt hammaslääkärillä tarkastuksessa. Hammaslääkäri ohjaa sitten jatkohoitoon hygienistille tai lievemmissä tapauksissa poistaa itse hammaskiven.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä hankepotilas-järjestelmä eli yksityiseltä hammaslääkäriltä ja -hygienistiltä voi varata ajan julkisen terveydenhuollon hinnoin. Tämä on voimassa kahteen käyntiin / vuosi, ja minä ainakin sain varattua ajan ihan muutaman päivän sisällä. Suosittelen käymään usemammin siellä hampaitaan "hoisatuttamassa". Tuosta mainitsemastasi pinnotteesta en tiedä mitään.

• eri asia

Terveyskeskuksessa mennään ensin suuhygienistille ja jos hän arvioi, että tarvitaan hammaslääkärin hoitoa, ohjaa hammaslääkärille.

Yksityispuolella puolestaan on ensin käytävä hammaskääkärillä, joka arvioi tilanteen ja voi delegoida osan työstä suuhygienistille. Hammaslääkärin lähetteellä suuhygienistin hoidosta saa kela-korvauksen.

Helsingissä on käynnissä ns. kumppanuushanke, joka on poikkeustapaus. Käyntiin sisältyy perustarkastus ja jokin ennaltaehkäisevä toimenpide.

• Lienee eroja

Ehkä jossain muussa kaupungissa on tuollainen käytäntö. Helsingissä olen AINA "joutunut" ensin hammaslääkärin tekemään tarkastukseen ja hän on joko ottanut omaan hoitojonoonsa tai asettanut yleiseen hoitojonoon jollekin toiselle lääkärille. Vasta kun hammashoidot tai jos hoidettavaa ei löytynyt tarkastuksessa, lääkäri lähettää hygienistille jonka jälkeen senkertainen hoitojakso on ohi.

Sain myös tarjouskirjeen, mutta en hyväksynyt tuota hankepotilastarjousta koska oletin että se toimii kuten hoitoseteli eli joutuisin maksamaan sekä yksityiselle erotuksen että kunnalliselle taksan mukaisen maksun. Tarjouskirjeessä asiaa ei kylläkään selvitetty mitenkään joten odottelen nyt kutsua kunnalliselle koska kyseessä on vain säännöllinen tarkastuskäynti ja sen jälkeiset mahdolliset hoidot joten ei ole kiirettä..

• 20+10

Hankepotilaana kustannukset oli noin 50 euroa yhteensä (n. 34 e tarkastus, 16 e hygienisti). Eli ei paha. Yksityinen hammaslääkäri sitoutuu tiettyihin summiin: tarkastus max 84 e ja hygienisti max 60 e, joista kela korvaa potilaalle liki satasen. Jatkohoitoon, mikäli sellaiselle on tarvetta, saa halutessaan palata takaisin julkiselle.

• hammastusta

Täällä joutuu tosiaan hygienistille ennen kuin pääsee oiekin lekurille. Minusta on turha maksaa hygienistille, jos kuitenkin pitää paikata. Vaan ei taida auttaa asiassa, kun julkista käyttää...

• hammastusta

Kannattaako tuosta hoidosta maksaa vai onko melko turha?

• 20+10

Hammaskiven poisto ei ole koskaan turhaa. Itse olisin mieluummin jättänyt hammaslääkärikäynnin väliin, koska tiesin ettei reikiä ollut. Hammaslääkärillä kesti 10-15 min, mutta hammaskiven poisto koko sen 45 min mikä oli varattu ja josta omavastuu oli ainoastaan sen 16 euroa.

• Umppu1

Joissakin paikoissa kunnallisella puolella on alettu kokeilla systeemiä, jossa oireettoman ja aikaisemmin terveen potilaan ottaa ensin vastaan suuhygienisti. Shg tekee alustavan tarkastuksen, poistaa mahdollisen hammaskiven ja antaa terveysneuvontaa. Mikäli hän arvioi tilanteen tarvitsevan vielä hammaslääkärin arviota, saat uuden ajan hll:lle.
      Systeemin ajatus on säästää aikaa ja hammaslääkäriresursseja, mutta antaa potilaalle kuitenkin tämän tarvitseman hoidon. Et maksa tyhjästä.

• hammastusta

En kysyt hammaskiven poistosta, ati tämän turhuudesta vaan siitä, että kannattaako siitä lopuksi tuputetusta purskutuksesta maksaa. Tähän otan vielelläni vastauksen, kiitos.

• Umppu1

Kerroit keskustelun avauksessasi käyväsi suuhygienistin (kenties myös hammaslääkärin?) hoidossa melko harvoin, viimeksi siis kolme vuotta sitten.
        Sinulle on ilmeisesti "kaupattu" silloin hampaiden fluoraus, mikä kuuluu yleensä riskiryhmissä olevien ihmisten ennaltaehkäisevään hoitoon.

Suuhygienistin työhön kuuluu potilaan hampaiston kunnon peruskartoitus - ei kuitenkaan suun sairauksien varsinainen diagnostiikka, joka on hammaslääkärin heiniä. Tämän lisäksi suuhygienistin tehtäviin kuuluu valistaminen suun terveydenhuoltoon liittyvistä asioista, ennaltaehkäisevä hammashoito (kuten fluoraus, informoinnin lisäksi) sekä etenkin suuhygieniasta huolehtiminen puhdistuksen ja hammaskiven poiston muodossa.

Lyhyt vastaus kysymykseesi: jos sinua kiinnostaa oman terveytesi huolto, niin jatkuvan omatoimisen hyvän suuhygienian lisäksi ammattihenkilön arvion mukaan toteutettu ajoittainen puhdistus ja fluorilakkaus on hyväksi terveydellesi ja siksi hyvä sijoitus.
        Jos et viitsi hoitaa hampaitasi itse paljoakaan väliaikana, niin muutaman vuoden välein tehtävällä purskutuksella tai lakkauksella ei ole mitään käytännön merkitystä.

Vielä lyhyemmin: jos haluat hyvät hampaat, pese ne itse tarpeeksi usein. Jos haluat tosi hyvät hampaat, hae apua ammattilaisilta ja käy heidän luonaan tarpeeksi usein. Jos ei kiinnosta, niin älä tuhlaa rahojasi.

• hammastusta

Tuli tunne puolustaa itseäni, pesen hampaani säännöllisesti aamuin ja illoin sekä käytän hammastikkuja tökkien välejä niillä. Koen siis hotavani hampaitani.

Jos siis hoidan hampaitani muuten hyvin, ei tuosta purskutuksesta ati miklä se onkaan, ole hyötyä. Umppu on hyvä, ja väittää vastaan.

• Toinen vastaaja

Tikulla ei saa hammasvälejä kunnolla puhtaaksi. Kun vaihdoin tikut hammasväliharjaan, hammaskiven esiintyminen väheni radikaalisti.

• Umppu1

Pyydän anteeksi, jos edellinen viestini on aiheuttanut mielipahaa. Minä sain kuitenkin sinun aloitusviestistäsi sen käsityksen, että olisit epäillyt fluorilakkausta rahastukseksi ja halusin korjata tämän käsityksen.

Hampaiden säännöllinen puhdistus on tärkeää ja on oikein hyvä, että peset hampaasi kahdesti päivässä. Hammastikku on hyvä apuväline, mutta sillä ei saa useinkaan hammasvälejä puhdistetuksi yhtä hyvin kuin hammaslangalla tai hammasväliharjoilla. Hyvä mekaaninen puhdistus (harjaus ja hammasvälien puhdistus) on kuitenkin hyvän suuhygienian ja suun terveyden peruskivi.

Mikäli kuulut riskiryhmään joko karieksen tai ientulehduksen osalta, erilaiset suuhuuhteen tai fluorilisät voivat auttaa suuhygienian ylläpidossa. Fluori- tai xylitolipitoisilla aineilla pyritään vahvistamaan hampaan kiillettä ja ehkäisemään reikiintymistä. Esim. klooriheksidiinipitoisia taas käytetään vähentämään suusta haitallisia bakteereita ja sitä kautta ientulehdusta. Huuhteet tai geelit eivät kuitenkaan yksin riitä huolehtimaan suun terveydestä, vaan niitä käytetään tarpeen mukaan kotihoidon tukena.

• ...

Mitä sinä täällä kyselet, kun olet näköjään jo itse päättänyt että fluoraus on turhaa. Jos ammatti-ihminen sinulle sanoo, että fluorilakka/purskuttelu olisi hammaskiven poiston jälkeen hyödyllinen, niin miksei häntä voi uskoa? Ei ne suuhygienistitkään tule sinun työpaikallesi epäilemään ja arvostelemaan. Ihme nillitystä.

• hammastusta

Onpa edellinen kiukkuisen luontoinen. MIelstäni kyselin vallan neutraalisti itselleni epäselvää asiaa. Voinet ehkä tarkentaa missä kohden selviää, että olen päättänyt fluorauksen olevan turhaa?

Umppu saa anteeksi! Mukava, että vastasit noinkin perusteellisesti!

Yksi asia, mikä saa minut epäilemään hygienistin työn jälkeä on seuraava: Olen nyt käynyt kolme kertaa hyvgienistillä, viimeksi tosiaan kolme vuota sitten. Kertaakaan ei ole ollut reikiä. Tätä ennen (siis vajaat 30 v.!) hammaslääkäri on aina löytänyt reikä tai kolme. MIelestäni hampaisiini voisi vielä mahtua reikä tai toinenkin, mutta eipä tunnu löytyvän. HHMMMMmm?

Kävin siis jo hygienistillä. Hän sanoi, että tikulla tökkiminen on tälle harvahampaalle tarpeeksi, langasta ei kuulemma olisi apua. Juu, ei ole kaunista jennkiriviä, vaan vanhan aidantolpat irvikuvat ikenien päällä häiritsemässä muuten melkein täydellistä hymyäni.

• hammastusta

Onnistuin sitten hiljentämään ns. kommentoijat. Ettekö jaksa räksyttää enää?

• ...

"Kannattaako tuosta hoidosta maksaa vai onko melko turha?"

No kyllä tuo aika vähättelevältä minusta "kuulostaa". Jos suuhygienisti sanoo että fluoraus olisi tarpeen, niin sitten se on tarpeen. Suuhygienistin työ on kuitenkin useimmiten melkoista minuuttipeliä, ettei siinä oikeasti ole aikaa millekään ylimääräisille toimenpiteille. Ja ei, hän ei saa yhtään enempää tai vähempää palkkaa, tehtiin fluoraus tai ei.

Tuohon reikäasiaan voisin sanoa sen verran, että loogisista syistä johtuen hammaslääkärin koulutuksessa on huomattavasti paljon enemmän karieksen (=reikien) tunnistamiseen liittyvää opetusta. Suuhygienistien varsinainen työsarka liittyy kuitenkin parodontologiseen hoitoon (mm. hammaskiven poisto) ja omahoidon ohjaukseen. Ainakin kunnallisella puolella normaaliin shg-käyntiin on varattu noin 30-45 min. ja siinä ajassa pitäisi hoitaa alkujorinat (mm. anamneesin kertaaminen), mahdolliset puudutukset, hammaskiven poisto ultralla ja kyreteillä, lankailut, ehkä pastaputsit ja fluoraukset, loppuhöpinät (omahoidon ohjaus), hoidontarpeen ohjaus eteenpäin, hoitokäynnin kirjaaminen koneelle, hoitohuoneen putsaus seuraavaa asiakasta varten, jne. Hammaskivi on usein niin tiukassa ja syvällä ientaskuissa, että sen poistoon haluaa oikeasti käyttää aikaa ja vaivaa, jotta kaiken bakteerimassan saisi pois. Valitettavasti kariestilanteen tarkastaminen näinollen voi välillä jäädä vähemmälle huomiolle.

• hammastusta

Tarkoitukseni ei ole vähätellä, vaan välttää tuputusta. Nykyään kun niin kovin usein tuputetaan elymääräisä palveluita.

Minulle hygienisti sanoi, että hammaskiveä ei juuri ole, mutta poisti kuitenkin jotain. Perushuolestuneena pessimistinä pohdin nyt, että onko tämä huolto ookoo, vai pitäisi kuitenkin pyytää päästä oikein hammaslääkärille.

Hygienisti oli oikein mielyttävä eikä yhtään kiireinen.

• Hyötykäynti

Käyntisi oli hyödyllinen ja voit päätellä tuloksesta että hammashoitosi on oikealla linjalla. Koska hammaskiveä oli vasta vähän, voit jatkossa pidentää hoitoväliä hieman.

• hammastusta

Mukava kuulla, tai siis lukea. Minulla olikin hiukan huono omatunto, koska saan käynnin aikaiseksi n. kolemn vuoden välein.

Sitä vain pohdiskelen, että miksi alle 35- vuotiaana minulla oli aina reikä tai pari. Nyt päällä 4-kymppisenä niitä ei jostain ihme syystä enää tule...

Vaikka suklaata mussutan kun nainen ikänään osaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66