Eli , olisin ottamassa kotiini hepan ensi kesäksi vuokralle :) Pihassani on hyvää tilaa ja laidunkohtia on hyviä ;) Kenttää minulla ei ole , mutta hyvät maastot ja piha ;) Olen harrastanut ratsastusta n.4v. ja 2 v. vähän köykäsemmi ;) mutta nyt olen este ja koulujunnuissa ja re. 50-60cm yksittäisenä 60-65cm ;) Olen ratsastanut vaikeilla hepoilla ja uskon että pärjään hyvin kiltin vuokrahevosen kanssa ;) Ympärillä on hevosihmisiä , jotka voivat auttaa minua tarvittaessa . eli siis olen heB tasoinen tuntiratsastaja . Haluaisin tietää mitä tämä touhu maksaa :
- 2 laidunta ( kepit sähkö laitumen pystytys ja tarvikkeet Eli tarkoitus olisi sähkölangalliset aidat ;) Ja sen takia 2 laidunta koska toinen ihan hyvä 1-2:lle mutta aika aurinkoien kohta ja sit taas on ns. metsälaidun myös saatavilla ;)
- ruuat kengitykset
- Maksaako vuokraaja vai omistaja yleensä jos hevonen sairastuu ??
- vedet ??
Mitä nämä maksaa 1-2 hepalle ja kumpi maksaa vuokraaja että saa hepan/ hepat itselleen vai omistaja joka antaa hepan koko kesälle minulle hoidettavaksi ?? Onko jollain kokemusta tälläsestä ( kertokaa :) !! ) kertokaaa myös jos viitsitte laskea tai tiedätte mitä yhden tai kahden hepan pito kesän ajan maksaa ;) Jos viitsitte laskea erikseen , niin olisi suuri apu
Mitä tehdä ??!
6
187
Vastaukset
- ansu5
Kommentteja lisää !!!
- Valkosuklaa :)
Eli tossa on kyseessä ylläpito. Tällöin ylläpitäjä (=sinä) maksaa kaikki hevosen kulut ylläpidon ajalta. Sairaskuluista kannattaa ehdottomasti sopia kirjallisesti etukäteen. Yleensä ylläpitäjä maksaa pienemmät haaverit, mutta jos hevonen loukkaantuu käyttökelvottomaksi, sopimus useimmiten puretaan.
Laitumelle tarvitaan
- sähköpaimen (n. 100-200€)
- aitatolppia (hinnat jotain 3-4€/kpl, tarvittava määrä riippuu laitumen koosta, mutta joitain kymmeniä varmaan tarvitaan)
- aitalanka (agrimarketissa näyttää olevan 124€/1000m)
Eli joku 300€ voisi ainakin varata laitumen perustamiseen, jos kaikki pitää ostaa uutena.
Kengitys maksaa n. 60-120€/krt riippuen kenkääjästä. Meillä taitaa olla joku 100€/krt ja kengitetään 8vk välein. Jos kenkiä tippuu niin sitten tarvitaan useammin kengittäjä.
Ruokien hinta riippuu ihan siitä mitä hevonen syö. Kaura on halpaa, mmutta jotkut täysrehut maksaa. Ja tietysti jos laidunheinä ei riitä, pitää ostaa heinää.
Vesilasku tietysti riippuu siitä miten kallista vesi teillä on. Olen enimmäkseen samaa mieltä Valkosuklaan kanssa, mutta heinästä totean, että ainakin meillä hevonen söi mielellään kuivaakin heinää vaikka sillä oli vapaa pääsy laitumelle. Ei sitä paljon kulunut, siivu tai pari päivässä kelistä riippuen, mutta kuitenkin. Joten kannattaa hankkia muutama pikkupaali vaikka hevonen ei sitä aivan välttämättä tarvitsisikaan. Jo siksikin, että jos tulee pitkiä sadejaksoja, hevosen ei ole kiva mennä kaatosateeseen laiduntamaan.
Ja laitumista tulikin mieleeni, että ovathan ne teidän laitumet tarpeeksi suuria että siinä varmasti riittää syötävää kahdeksi kuukaudeksi? Mikään 10x10m laidun ei riitä edes yhdelle hevoselle, eikä riitä kaksikaan sen kokoista aluetta. Kahdesta hevosesta puhumattakaan.
Mitä taas tulee tarvittavien tikkujen määriin, niin esim meillä oli n. 5m välein. Mutta meillä on maa aika pehmeää laitumen reunamilla joten oli laitettava aika tiheään tai ne helposti kaatuivat kun lankoja alkoi kiristellä. Kovemmassa maaperässä riittäisi pidemmätkin välit, mikä tietysti vähentäisi tikkujen määrää.
Mitä tulee kysymykseen, että pärjäisikö hevonen pelkästään laitumella katoksen suojissa, niin karkeasti sanottuna pärjää jos on pakko pärjätä, mutta eri asia on, onko se hevoselle mukavaa. Minä en jättäisi pelkän katoksen suojiin, edelleen vedoten keliolosuhteisiin. Jos tulee tuulista, kylmää ja sateista, mikä ei ole ennenkuulumatonta edes kesäaikaan, hevonen ei pääse tuulensuojaan, ja jos kova tuuli kuljettaa sadetta vaakatasossa, se ei pääse suojaan sateeltakaan. Eli hommaa sille sellainen suoja, mihin se voi turvautua kelillä kuin kelillä, riippumatta siitä mistä suunnasta tuuli puhaltaa. Ja junttaa se maahan niin lujasti, ettei hevonen saa kaadettua sitä jos se vaikka yrittää hinkata kaulaansa siihen tms...
Jos otat myös ponin ja haluat sillä myös ratsastaa, kannattaa katsella n. 140cm tai isompaa. 120cm poni on todella pieni.
Kannattaa ehkä myös varmistaa, tarvitseeko kesähevosen ottamiseen jotain lupia. Pysyvää järjestelyä varten kyllä tarvitsee, mutta minulla ei ole aavistustakaan, koskeeko se väliaikaisiakin tapauksia.- ansu5
Käviskö multapohjainen jossa heinikkoo , muttei heinää ;( niin ja vieressä pientä mettikköö kooltaan n. leveys. 15-20m pituus 20-30m ja pientä rinnettä ;) mun varmaa tarttis aina viedä kummallekkin laitumelle aina heinää johonki pusiin jonka vois laittaa roikkuun johonki oksaan hevosen ulottuville kuiteskin , koska kummallakaan laitumellla ei ole kasvamassa heinää . Jos vuokraisin 1-2 hevosen kontti/ siirtotallin mistä voisin saada ja mitä tulisi maksamaan 1-2kk vuokra ?? kiitos teille tiedoista , lisää tietoa saa vielä antaa kylläkin ;) :))
20x30m alue menisi mainiosti tarhana, mutta laitumena se on liian pieni.
Öh... Tarkoitatko "multapohjaisella" sellasta multaa minkä päälle perustetaan pihanurmikko tai kukkapenkki? Sellaisessa on se huono puoli, että se on yleensä todella pehmeää; kun hevonen käveleksii siellä, maahan jää syvät kavion jäljet ja vähänkään märemmällä kelillä se liejuuntuu todella nopeasti.
Heinikolla tarkoittanet villiintynyttä kasvustoa joka sisältää kaikenlaisia heinäkasveja ja rikkaruohoja, muttei viljeltyä heinää. Sellainen käy hyvin hevoselle, kunhan joukossa ei ole liian paljon apilaa (liikaa valkuaista ->kaviokuumeriski).
Heinäverkko on hyvä ajatus. Siihen ei kannata laittaa paljoa heinää kerralla. Jos hevonen ei sitä juurikaan syö, heinä vanhenee eikä se sitten enää kelpaa hevoselle.
Siirtotallista en osaa sanoa mitään. Luulisin, että netistä löytäisi osviittaa googlaamalla.- ansu5
Tietääkö joku, mitä maksaa siirtotallin ( 2 hevosen ) vuokra n. 1-2 kk ? Tai onkojollain vuokrata semmoista ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566712Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414695- 672474
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat401920Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81472- 181458
- 171271
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151269- 241194
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671107