Paljasjalkajuoksu, asfaltti, säärikivut

barefoot?

Lukekaapa tämä nyt alkuunsa:

http://undergroundgarage.fi/paljain-jaloin-vai-ei-2/

Siis näitä juoksusta meuhkaavia "asiantuntijoita" riittää pilvin pimein ja kaikki ovat toisiaan vastaan. Ei tässä tiedä enää mitä ajatella. Itse en ole koskaan juoksut pitkiä matkoja tuetuilla kengillä. Aloittelin lenkkareilla, mutta siirryin nopeasti barefoot-mallisiin kenkiin ja niillä on tullut juostua useita satoja kilometrejä yhteensä. Noin 1,5 vuotta olen juoksua harrastanut ja sen aikana on ollut 4kk tauko, jonka jälkeen aloittelin juoksua taas hiljalleen.

Penikat ovat oikeastaan olleet aina enemmän tai vähemmän vaivana. Mutta nyt olen alkanut miettiä onko tämä järkevää kun lähiympäristössäni olevat maastot ovat joko kovaa hiekkatietä tai asfalttia. Pehmeämpää maastoa varten pitäisi mennä kauemmas ja itselläni ei ole autoa. Pystyn juoksemaan, mutta sääriluun ulkosyrjä on lyhyempienkin matkojen jälkeen todella kipeä. Siitä olen varma, etten tule kantapää edellä maahan juostessa. Kipua ei välttämättä esiinny juostessa tai sitten jonkin ajan kuluttua juoksun aloituksesta tai lopetuksesta. Sääriluun ulkosyrjä tuntuu muhkuraiselta ja kipu tuntuu lähinnä polven alapuolella ja säären keskiosassa. 1-2 päivän kuluttua juoksusta kipu laimenee huomattavasti, mutta luu voi silti tuntua aralta. Välipäivinä on sitten lihasharjoittelua.

Minulla on noin 10kg ylimääräistä joita siis yritän tässä pudotella pois. Voiko liikapaino kuitenkin olla merkittävä rasite, kun juoksen 10-12km lenkkejä? Venyttelyt teen ja kaikenmaailman kompressiosukat, lämpö- ja kylmägeelit on käytössä.

Olen miettinyt vaihtamista tavallisiin vaimennettuihin juoksukenkiin, mutta toisaalta uskon, että kivut eivät niillä lopu. Siksi en haluaisi laittaa rahojani hukkaan, jos lopputulos on silti sama juoksinpa paljasjalkakengillä tai vaimennetuilla. Kokeilin kerran juosta vanhoilla vaimennetuilla kengillä ja tuntui, että säärien lisäksi, myös pohkeet kipeytyivät. Ne kengät heitin kuitenkin pois joten nyt ei ole mitään millä testata taas. Kun sanotaan, että jos on juossut vaimennetuilla kengillä niin paljasjalkakenkiin siirtyminen pitää tehdä asteittain. Entäs toisinpäin kun minun tapauksessani olen periaatteessa juoksua alusta alkaen treenannut enempi paljasjalkakengillä? Voiko asfalttijuoksu edes olla mahdollista minun tapauksessani, jos jalkani eivät siihen yksinkertaisesti kykene adaptoitumaan?

Kaikesta huolimatta juoksen välillä, vaikka jalat tuntuisivatkin hieman kipeältä. Välillä saatan sitten kävellä ja yleensä lenkin aluksi kävelenkin reipasta tahtia lämmitelläkseni. Mielestäni juoksutekniikkani on oikein. Pidemmällä tähtäimellä ei varmaan ole kannattavaa jos tälläinen krooninen säärien kipeytyminen jatkuu?

3

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OrthoMan

Mikä sulla on tuon pronaation ja jalkaholvien tilanne?

Kannatta kyllä katsoa, kumpi se on parempi tuo barefoot vai tuettu lenkkari. Itsennäni ei ole ylikuormaa, mutta lättäjalat, jotka aika pahasti pronatoivat yli. Jalka on vielä edestä viuhka, eli tuo etuosan poikittainenkin holvi on lysyssä.

No, hyvin tuetuilla lenkkareilla on juoksuharrastus kuitenkin sujunut.

Tänä kesänä sitten päätin juuri tuon suuren julkisuuden herättänä kokeilla noita barfeet varusteita. Juoksen maastossa. No, kyllä se kokeilu jäi aika lyhköseksi. Eli että oli vähän joka ainut paikka tuolla alakerrassa sekaisin.

Tutulta ja turvalliselta tuntui taas sitten elokuun tullen siirtyä noihin paljon parjattuihin voimakkaasti tuettuihin lenkkareihin.

Että sellaista. Kun nyt päivällä nauhakengissäkin tukipohjallisia käytän, ei noita jalkoja voi jättää ilman ulkopuolelta tulevaa tukea sitten lenkkipolullakaan.

• Pehmeälasku

Minusta paljasjalka juoksuun totuttautuu parhaiten jos on oma piha tai kesämökki tepastelemalla ulkona paljain jaloin. Itse olen ollut koko kesän paljain jaloin puuhastellessani puutarhassa ja mökillä. Samoin jos käy jumpissa niin ole paljain jaloin jos tunti mahdollistaa sen.

• PariMaratonia

Minulla katosi ainakin jalkapöydässä vaivannut kipu vaimennetuilla lenkkareilla. Olen kans ylipainoinen, joten asicsin nimbusit olivat hyvä hankinta. Tuosta paljasjalka juoksusta ei tule muuta mieleen kuin se, että siperia opettaa juoksemaan oikein. Tuskin tulee potkaistua kantapää edellä maahan ja painopisteen etupuolelle.
      Itselläni polvikivut aluksi vaivaavat pitkillä lenkeillä, mutta ne katoavat noin parin kolmen harjoittelu kuukauden jälkeen.(ja tietenkin kipu loppuu aina juoksun loputtua ei jää päälle).
      Pohjekivut kertoo mielestäni palautumisen tarpeesta. Eli silloin kun pohkeet ovat kipeät ei kannata lähteä lenkille. Varsinkin jos polvissa tuntuu vähän kipua, niin aloittelen aika rauhallisesti niin, että kipu ei enään häiritse ja sitten vasta nostan vauhtia. Tällöin mielestäni tasainen asfaltti on paras alusta ei pururata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe