Missä on tämän päivän alaisten alaistaidot? Kaikki päätökset kyseenalaistetaan ja valitetaan joka asiasta. Small talk on tärkeämpää kuin itse työnteko. Mikä helvetin sukupovi on astunut työelämään kun halutaan "vaan kaikkea kivaa" kuten osa-aikaista työtä ja perhevapaita pentujen hoitamiseen eli laiskotteluun.
Sopisi lukea tämä kirja alaisten https://www.booky.fi/tuote/silvennoinen_markku/kehity_alaisena_onnistuneet_alaistaidot_kaytannossa/9789512656998
Kyllä tässä esimies tuntee itsenä kiuastuksi kanalauman keskellä!
Alainen kiusaajana
21
956
Vastaukset
- olet oikeassa
Uskon tämän.
Alaistaitoja, ei niitä tahdo olla. Varsinkaan naislauman keskuudessa.
Aina löytyy porukkaan sellainen uppiniskainen tyyppi, joka pokkuroi joka asiassa vastaan, leikkii, häiriköi ja lietsoo ilmapiiriä.
Ei usko esimiesten sanaa, vaan leikki jatkuu ja jatkuu.
Kai se on niin, että henkinen kypsymättömyys vaivaa joitakin ihmisiä koko ikänsä.
Alaistaidot ovat aivan yhtä tärkeitä kuin esimiestaidot. Ihan jo työilmapiirinkin vuoksi. - Is this a mans world
Minä kun olen kuvitellut, että naiset ovat niin sivistyneitä että eivät kiusaamiseen syyllistyisi?
- hujjj
Naisethan ne vasta kiusaakin!
Mutta tuohon yleiseen alaisten harjoittamaan kiusaamiseen: tuttavani yrityksen romahdukseen 1970-luvulla yksi syy olivat varmasti kiusaavat taistolaiset. Se saboitoivat firman omaisuutta ja tekivät tahallaan surkeaa työjälkeä. Toimitusjohtajalle tuli jatkuvia valituksia venkoilevista ja myöhästelevistä työntekijöistä. Siinä meni maine pienellä paikkakunnalla ja konkurssi tuli. Sitten konkurssin jälkeen nämä taistolaiset syyttivät julkisesti tuttavaani verojen kiertelystä ja työntekijöiden oikeuksien polkemisesta. Vittu miten törkeitä ihmiset voivat olla! Tämä yritys oli aikanaan kuntansa suurin työllistäjä!
- symb
Tämän olen kokenut itse.
Hieno, että täm äkin huomataan ja tunnustetaan, että alaisten pitää yhtälailla opetella alaistaitoja kun työnjohdon johtamistaitoja. Enää ei riitä se, että vaaditaan vain pomolta taitoja. Pitäähän henkilöstöllä olla normaalit vuorovaikutus- ja kanssakäymistaidot ja normit sekä säännöt. Ne on vaan unohtuneet, kun mistään ei alaiset enää halua ottaa vastuuta, edes omasta käytöksestään.- .,.,.,.,.,.,.,.,,.,.
Yks vastaan hangoittelija jätkä sai Pitäjän kirkolta lähtöpassit, kun ei pomoaan uskonut.Sitten tämä ääliö otettiin toisessa työpaikassa pomoksi.
Olin hänen alainen.Voi perlele!
Jätkä oli täys skakka.Suosi surutta kavereitaan ja kiusasi minua.
Laita ne hemmotellut, huonosti kasvatetut kakarat kuriin.Jatkavat kiusantekoaan seuraavassa asemassan kahta pahemmin. - liisa m
.,.,.,.,.,.,.,.,,.,. kirjoitti:
Yks vastaan hangoittelija jätkä sai Pitäjän kirkolta lähtöpassit, kun ei pomoaan uskonut.Sitten tämä ääliö otettiin toisessa työpaikassa pomoksi.
Olin hänen alainen.Voi perlele!
Jätkä oli täys skakka.Suosi surutta kavereitaan ja kiusasi minua.
Laita ne hemmotellut, huonosti kasvatetut kakarat kuriin.Jatkavat kiusantekoaan seuraavassa asemassan kahta pahemmin.Ne syövät sinua ulos työpaikasta.Näin se menee.Ängetään ja vängätään vastaan.Tehdään töitä heikosti, että näytät huonolta pomolta ja ikävältä ihmiseltä.
Ole jämäkkä.Juttele asiasta omalle esimiehelle ja työsuojeluun.
Hanki vaikutusvaltainen ystävä!
Minut on ulos syöty pomo asemasta juuri sinun kertomilla keinoilla.Minulla myös esimieheni oli kiusanteossa mukana.
Olet varmaan hyvä tyyppi ja mukava ja pätevä ihminen, mikä kanalaumaa VITUTTAA.
Jos olet vielä hoikka ja viehättävä...Otan osaa.
Pidä pintasi.Ole jämäkkä.Älä noteeraa niiden kommentteja.
Sano vain, että hyvä kun huomasit ja pistä tekemään työ.
Niillä akoilla on huonoja päiviä, mikä puretaan sinuun.
Niiden asiat on huonommin.Ovathan ne jo huonomassa asemassa kuin sinä.
HORJUTA NIIDEN ITSELUOTTAMUSTA.ÄLÄ JÄÄ SANATTOMAKSI.ÄLÄ NÄYTÄ PELKOA.
TUNNE PÄINVASTAISTA;MITÄ TUNNET.
Koita kestää.Muuten ne syö sinut tyhjiin, surkeuteen,pelkoon,itsetuhoon.
Mainitse hyvät alaistaidot.Saat ne tuntemaan itsensä huonoksi ;) - 13+
liisa m kirjoitti:
Ne syövät sinua ulos työpaikasta.Näin se menee.Ängetään ja vängätään vastaan.Tehdään töitä heikosti, että näytät huonolta pomolta ja ikävältä ihmiseltä.
Ole jämäkkä.Juttele asiasta omalle esimiehelle ja työsuojeluun.
Hanki vaikutusvaltainen ystävä!
Minut on ulos syöty pomo asemasta juuri sinun kertomilla keinoilla.Minulla myös esimieheni oli kiusanteossa mukana.
Olet varmaan hyvä tyyppi ja mukava ja pätevä ihminen, mikä kanalaumaa VITUTTAA.
Jos olet vielä hoikka ja viehättävä...Otan osaa.
Pidä pintasi.Ole jämäkkä.Älä noteeraa niiden kommentteja.
Sano vain, että hyvä kun huomasit ja pistä tekemään työ.
Niillä akoilla on huonoja päiviä, mikä puretaan sinuun.
Niiden asiat on huonommin.Ovathan ne jo huonomassa asemassa kuin sinä.
HORJUTA NIIDEN ITSELUOTTAMUSTA.ÄLÄ JÄÄ SANATTOMAKSI.ÄLÄ NÄYTÄ PELKOA.
TUNNE PÄINVASTAISTA;MITÄ TUNNET.
Koita kestää.Muuten ne syö sinut tyhjiin, surkeuteen,pelkoon,itsetuhoon.
Mainitse hyvät alaistaidot.Saat ne tuntemaan itsensä huonoksi ;)Ämmillä kova pätemisen tarve ja mikä on parempi kohde kuin pomo.
- Nöyrä alammainen
Kysykää työntekijältä työhönottotilanteessa onko työntekijä täydellinen ja tekeekö hän työnsä 100 % virheettömästi. Älkää ottako täydellistä työntekijää töihin, hän haastaa teidät jossakin vaiheessa lakitupaan ja lietsoo vihaa työpaikalla. Kokemusta on. Asialle ei pystytä tekemään työpaikallani mitään.
- veturi
Työnantajan tai tämän edustajan on ryhdyttävä (kaikin) käytettävissään olevin keinoin toimiin epäasiallisen kohtelun poistamiseksi saatuaan siitä tiedon (työturvallisuuslain 28 §). Toimintavelvollisuus ei riippu siitä, kehen epäasiallinen kohtelu kohdistuu. Käytännössä ainoa edellytys on se, että epäasiallisesta kohtelusta aiheutuu jonkun toisen terveydelle haittaa tai edes vaaraa.
Työnantajan keinoista se viimeinen on epäasiallisesti käyttäytyvän irtisanominen, jos muut keinot (esim. kirjallinen varoitus) eivät ole tehonneet. On turha väittää, että asialle ei pystytä tekemääm mitään. Asialle voidaan tehdä paljonkin ja se on jopa työnantajan velvollisuus. Tuon velvollisuuden laiminlyönti on säädetty rangaistavaksi rikoslain 47 luvun 1 §:ssä.
- sade9
onko olemassa vielä ns. huomautus-kirjallinen varoitus-irtisanominen? Voiko työnantaja irtisanoa suoraan?
- veturi
Kyllä työnantaja voi sanoa alaisensa irti ilman varoitusta, mutta se edellyttää työntekijältä merkittävää työssä noudatettavien säännösten rikkomista.
Työsopimustain 7 luvun 1 §:n mukaan "Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan."
Saman pykälän 3 momentin mukaan "Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä."
Ja 5 momentin mukaan "Jos irtisanomisen perusteena on niin vakava työsuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista, ei 3 ja 4 momentissa säädettyä tarvitse noudattaa."
Siis ilman varoitusta tapahtuvalle irtisanomiselle pitää olla todella vakavat työsuhteeseen liittyvä rikkomus. Ts. se pitää myös pystyä perustelemaan huolellisesti.
- mies_jostakin_-
Työnantaja on ikuinen paha jota vastaan pitää vittuilla ja sanoa minkä ehtii. Jos joku työntekijä vaihtaa puolta työnantajan edustajaksi, niin on puolensa valinnut ja ei ole enää työyhteisön suojelun takana. Näin meillä. Tosin työnantaja on tämän myös osittain itse aiheuttanut aivan idioottimaisella käytöksellään alkuvaiheessa.
- pomon painajainen
Oman osansa nykypalapelin vaikeudesta luo nämä narsistiset ilmapiiriä lietsovat ihmiset työelämässä, jotka ovat niin kovakalloisia ja sisukkaita häiriköitä, ettei niitä tahdo saada kuriin millään tavalla. Etenkin kun tahto ja rohkeus irtisanoa puuttuu.
- bambi
Miten toimitaan kun esimiehen esimies ei tue tätä neuvotteluissa vaan ikään kuin myötäilee työntekijää, joka puhuu perättömiä esimiehestään?
Tämä on nyt näköjään uusin trendi, todella käsittämätöntä toimintaa.- bambille
Miten toimia? Sinun tulee keskustella esimiehesi kanssa, mitkä asiat ovat faktoja ja mitkä perättömiä puheita. Faktat ovat perusteltavissa ja todistettavissa. Sana sanaa vastaan tilanteissa voit yrittää asettaa oman esimiehesi itsesi asemaan siten, että tiedustelet häneltä, miten hän toimisi sinun asemassasi alaisen väittämässä ja kuvailemassa tilanteessa.
Sinun on myös hyvä tunnistaa, miksi alaisesi puhuu sinusta tiettyyn sävyyn. Tarkastele ensin, onko asiassa jotain perää, jotta et kieltäisi omaa puutettasi huomaamattomuuttasi. Jos kyse on esimerkiksi epäoikeuden mukaisesta kohtelusta, kysy muiden alaistesi mielipidettä sinun ja heidän välisestä suhteesta sekä näkevätkö hekin sinun toimivan väärin tuota perättömien puheiden levittäjää kohtaan-
- Nykypolven puolesta
Pissedoff toteaa: "Mikä helvetin sukupovi on astunut työelämään kun halutaan "vaan kaikkea kivaa" kuten osa-aikaista työtä ja perhevapaita pentujen hoitamiseen eli laiskotteluun."
Pissedoff:lla ei taida olla lapsia tai joku muu on hoitanut hänen lapsensa hänen puolestaan? Olen jyrkästi erimieltä hänen vertauksestaan, että äitiyslomat, lapsen sairastumisen tms. takia työstä poissaolo olisi laiskottelua. En myöskään ymmärrä, mikä vika on osa-aikatyössä. Joillekin vanhemmille ihmisille se voi olla ainoa tapa selvitä työelämässä esimerkiksi tulevaisuudessa toivottavaan 68-vuoden eläkeikään.
Olen samaa mieltä siitä, että työnteko on tärkeämpää kuin pitkään kestävät jutustelut kahvihuoneessa (jotka eivät liity työasioihin). Kaikkia päätöksiä ei pidä kyseenalaistaa, mutta jos jotakin aivan älytöntä on annettu tehtäväksi niin kyseenalaistaminen on jopa velvollisuus.
En ole itse huomannut, että nykypolvi olisi sen laiskempaa kuin vanhemmat. Voi olla, että minulla on ollut työyhteisössäni parempi tuuri tai rekrytoijani ovat osanneet karsia riskiryhmään kuuluvat pois työhaastatteluissa. - Onko tämä kiusaamist
Joissakin työpaikoissa joku työntekijä saattaa esitellä toisen työntekijän tekemää työtä lähimmälle esimiehelle kysymyksin miksi näin? eikö tuo ole väärin tehty? jne.
Tarkoituksena on ilmeisesti saada esimieheltä pluspisteitä ja korostaa itseään ja että tarkkana tässä ollaan. Siinä on vain yksi paha miinus -- se kaikki tapahtuu toisen työntekijän tietämättä jne. Todella raukkamaista touhua. Tämä esimiehelle kertoja ei välttämättä ymmärrä mitä on tekemässä. Kun totuus selän takana puhumisesta alkaa paljastumaan toiselle työntekijälle, tuntuu se todella pahalta. Kukaan ei kuitenkaa sano että tämä tietämätön työntekijä olisi tehnyt jotenkin väärin.- pomona ollut
kuule. Olen törmänny vastaavaan tilanteeseen. Tarkastelimme pitkään yhdessä kyseessä ollutta tuotetta ja kerroin hyvin yksityiskohtaisesti, mitkä asiat olivat hyvin ja missä oli kehitettävää. Lopuksi totesin hänelle olevani ylpeä hänestä, koska hän halusi henkilökohtaisen palautteen tekemänsä työnsä tuloksesta. Ilme oli hyvin mielenkiintoinen. Aavistin toki, että tuote ei ollut hänen tekemänsä.
Lopputulos oli se, että samanlaisia toisten mollaamisyrityksiä ei enää tullut - eikä tuotteissakaan ollut samoja puutteita...
Pomon olisi tärkeää pysyä ns henkilökemiallisten aineiden ulkopuolella ja tarkastella faktoja...
- rasmus
Ehkä spede et vaan osaa. Tollasia keijoja on työnjohdossa useita
- m..guu
Päätökset tulee kyseenalaistaa tietyissä tilanteissa. Itse aluksi kyseenalaistin moniakin asioita, mutta kaikki tyrmättiin samalla kerralla, jollakin "äkkiä keksityllä lauseella". Monet näistä on monta kertaa todettu paljonkin haittaa tekeviksi, joten taas on palattu siihen, mistä on ensin saatu moitteita, ilman, että olisi tullut pahoittelua siitä, että ne on kielletty jossakin vaiheessa.
On hyvä, että alaiset antavat palautetta johon voi reagoida kun on aihetta.
Itse en enää viitsi alaisena kovastikaan neuvoa pomoa, ja annan hänen tehdä virheet ihan rauhassa. Koska palautetta ei koskaan tule positiivisena vaan aina negatiivisena. Eihän minulle enemmästä makseta kuin vain tietyn henkilön työpanoksesta... :) - hävettää olla nainen
Olen töissä isossa kaikkien suomalaisten tuntemassa yrityksessä. Työpaikan naiset puhuvat toisistaan selän takana pahaa, kukaan ei ole lojaali kenellekään. Eniten ryöpytystä saavat esimiehet, ilman syytä. Kahvihuoneessa vollotetaan kuinka paskaa työ on ja osa toitottaa sitä isoon ääneen työhuoneessakin kaikkien kuullen. Sitten pelätään että "saankohan mä potkut". Esimiehet on muka ihan kauheita miehiä (akkavaltainen työpaikka) ja loukkaannutaan ihan kaikesta mitä he sanovat, positiivisetkin kommentit ovat muka piilovittuilua.
Itse työtilanteisa nuo naiset mielistelevät esimiehiä ja muutama heistä jopa flirttailee estottomasti. Minuakin kiusataan jonkin verran, koska en ole mikään ylipitkillä kahvitunneilla lorviva juoruakka, vaan hyvin hiljainen ja työkeskeinen nainen. Ei voi kun ihailla meidän esimiesten sinniä, vaikka voin aistia heistä että työ ottaa koville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232