Tarttis saada ohjaintankoa vanhassa naisten hybridipyörässä nostettua. Nykyinen ajoasento ei miellytä.
Ohjaintangon (putki) halkaisija on n. 22mm
Markkinoilla on tuumakoossa nostimia kokoa 1.1/8" milleinä tämä on n. 28,6. Ilmeisesti vakiintunut koko.
Kysymys. Sopiiko nostin putkeen. Siis ei jää väljäksi.
Ohjainkannattimen korotus
26
5350
Vastaukset
- LZ 127
Kyse siis on jostain tuontyyppisestä härvelistä?
http://www.reveloutdoors.co.uk/img/products/windwave/2929612209 zoom.jpg
Ohjaustangon halkaisijalla ei ole merkitystä tuollaisen kanssa. Se tulee ohjainkannattimen ja etuhaarukan ruotoputken väliin. Siihen vaikuttaa se, onko ruotoputken halkaisija 1" vai 1 1/8" ja se, onko ohjainlaakeri kiila- vaiko aheadset-tyyppinen.
Minä suosittelisin harkitsemaan pikemminkin tuollasita riser-tyyppistä ohjaustankoa, jolloin ei tarvita mitään jatkevirityksiä:
http://images.freshnessmag.com/wp-content/uploads/2009/08/revolution-black.jpg- LZ 127
Ja sitten on mahdollista vielä se, että ajoasento ei ole liian matala, vaan esimerkiksi liian pitkä. Tätä voidaan tiettyyn rajaan saakka kompensoida lyhyemmällä ohjainkannattimella.
Jos haluaa merkittävästi erilaisen ajoasennon, kannattaa suosiolla vaihtaa pyörää. Nykyisen ohjaus- ja istuinkulmat jne. eivät välttämättä sovellu kovin paljon pystymmälle ajoasennolle.
- stemmillä nosto
Säätöstemmi. Ei mitään helvatan nostimia, kun on olemassa säätöstemmi.
- LZ 127
Miksi pitäisi laittaa sellainen notkuva ja rutiseva paska, kun on toimiviakin vaihtoehtoja? Kiinteitäkin stemmejä saa myös suurella kulmalla, eli se ei voi olla mikään perustelu.
- www1
Vaihdat/vaihdatat ohjainkannattimen lyhyemmäksi ja ehkä vähän jyrkemmäksi. Pyörän kanssa liikkeeseen niin löytynee oikea.
Säätöstemmejäkin on mutta suosittelen vahvasti kiinteää koska mitä vähemmän pyörässä on kiristettäviä tai säädettäviä kohtia niin sitä vankempi se on.- Alkup. Maantiepyöräi
Sekä LZ 127 että www1 ovat todennäöisesti oikeilla jäljillä. Pyörän ajoaseno tuskin on liian matala, vaan sinulle on myyty liian pitkä runkoinen pyörä. Pyörän ajoasennon on oltava sentilleen oikea, tai se tuntuu epämielyttävältä.
Koska kyseessä on hybridi, niin paras neuvo on heittää se roskalavalle ja hankkia oikean kokoinen polkupyörä.
Stemmiä lyhentämällä, kuten www1 tuossa mainitsee, voit vaikuttaa ajoasentoon joitakin senttejä. Kovin lyhyt stemmi tekee ohjauksesta kuitenkin epämielyttävän. Stemmejä saa kaupasta käytännössä viiden tai kymmenen millin välein. Kymmenenkin milliä vaikuttaa ajoasentoon paljon, mutta myyjä on saattanut kusettaa sinua paljonkin pyörän koon kanssa.
Jos stemmiä lyhentämällä saat ajoasennon melken kohdalleen, niin siirtämällä satulaa eteenpäin voi saada vielä reppaat kymmenen milliä pois pituudesta. Sekin kannattaa ottaa huomioon. - Alkup. Maantiepyöräi
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Sekä LZ 127 että www1 ovat todennäöisesti oikeilla jäljillä. Pyörän ajoaseno tuskin on liian matala, vaan sinulle on myyty liian pitkä runkoinen pyörä. Pyörän ajoasennon on oltava sentilleen oikea, tai se tuntuu epämielyttävältä.
Koska kyseessä on hybridi, niin paras neuvo on heittää se roskalavalle ja hankkia oikean kokoinen polkupyörä.
Stemmiä lyhentämällä, kuten www1 tuossa mainitsee, voit vaikuttaa ajoasentoon joitakin senttejä. Kovin lyhyt stemmi tekee ohjauksesta kuitenkin epämielyttävän. Stemmejä saa kaupasta käytännössä viiden tai kymmenen millin välein. Kymmenenkin milliä vaikuttaa ajoasentoon paljon, mutta myyjä on saattanut kusettaa sinua paljonkin pyörän koon kanssa.
Jos stemmiä lyhentämällä saat ajoasennon melken kohdalleen, niin siirtämällä satulaa eteenpäin voi saada vielä reppaat kymmenen milliä pois pituudesta. Sekin kannattaa ottaa huomioon.Perus sääntö on, että oikea, mielyttävä ajoasento löytyy tuontyyppisessä pyörässä, kun tanko on vähän satulaa alempana. Joku 50 mm on aika hyvä aloittaa kokeilut.
- Joo, siis ei
Pyörää ostaessa PITÄÄ ottaa huomioon vain merkit, jotka tarjoavat täyden kokojakauman.
Ps, laadukas säätöstemmi ei rutise eikä pauku.- Alkup. Maantiepyöräi
Laadukas säätöstemmi:
http://velosport.fi/verkkokauppa/look_695_red-p-44968-25/
Me muut käytämme sitten kiinteitä stemmejä turvallisuussyistä. - realiteettia
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Laadukas säätöstemmi:
http://velosport.fi/verkkokauppa/look_695_red-p-44968-25/
Me muut käytämme sitten kiinteitä stemmejä turvallisuussyistä.Säädettävä ohjainkannatin on miljoonissa pyörissä, eikä sellaisen pettämisen ole raportoitu aiheuttaneen yhtään vakavaa onnettomuutta.
- www1
realiteettia kirjoitti:
Säädettävä ohjainkannatin on miljoonissa pyörissä, eikä sellaisen pettämisen ole raportoitu aiheuttaneen yhtään vakavaa onnettomuutta.
"Säädettävä ohjainkannatin on miljoonissa pyörissä, eikä sellaisen pettämisen ole raportoitu aiheuttaneen yhtään vakavaa onnettomuutta."
En minäkään sen välitöntä katkeamista pelkää mutta tuo kiinteä A-head systeemi on niin tanakka.
Joskus näkee noita kiilasysteemejä jotka on vielä nostettu ihan tappiin asti..ne on hurjannäköisiä. Edellämainittuja näkee usein vanhoissa droppitankoisissa retkipyörissä joissa on haluttu saada pystympää ajoasentoa ja tanko on nostettu siihen merkkiin asti.
Kiintä stemmi on paras.
Kokeile sitä uutta stemmiä niin pyörästäsi voi saada ihan soivan pelin.
Arvon kanssapyöräilijät,pliis ei lähdetä aina tähän kokojakauma-roskalava jorinaan taas..se ei auta ketään ja se on kuultu niin monta kertaa.
- Urheilija fillaristi
Ostin tuhannen euron hybridin keväällä, jossa oli kiinteä stemmi, joka ei ollut mielestäni oikeassa kulmassa. Myyjä antoi kaksi eripituista säätöstemmiä ja kuusiokoloavaimen lainaksi, joita kokeilemalla oikea kulma löytyi. Sitten oikean kulman löydyttyä liikkeeseen ja siihen vaihdettiin tällä kulmalla ja pituudella oleva kiinteä stemmi. Tämän liike suoritti veloituksetta ja tätä minä kutsun palveluksi.
- www1
Näin se homma menee oikein!!
- amastoori
Tulipa lyhyessä ajassa paljon hyviä vastauksia. Kiitoksia.
- ent.kilpapyöräiljä
Tein kerran omaan hybriidin sellaisen "kääntötempun". Ahead-setin kannatin oli maantiepyörään tottuneelle liian korkealla, niinpä käänsin sen ylös-alaisin, ja tanko meni sopivasti alemmas.
- Elämäntapaliikkuja
Itse tilasin maantiepyörääni säädettävän stemmin tuolta:
http://www.bike-discount.de/shop/k446/a3696/adjustable-stem-road-black.html
Ajoasennon sai kerralla kohdalleen, reilun 150 kilsan lenkkejä ajettu ilman, että kädet tai hartiat olisi puutuneet. Ei muuten notku, eikä natise!- Alkup. Maantiepyöräi
Itse en uskaltaisi ajaa tuolla. Koko paino yhden kevytmetallipultin varassa! Kätevä tuo on, kun haetaan stemmin kulmaa, jos haarukka on katkaistu turhan alhaalta.
On olemassa myös toimivia säätöstemmejä, mm. Spessulla. Hintaa on niissä enemmän. - Joo, siis ei
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Itse en uskaltaisi ajaa tuolla. Koko paino yhden kevytmetallipultin varassa! Kätevä tuo on, kun haetaan stemmin kulmaa, jos haarukka on katkaistu turhan alhaalta.
On olemassa myös toimivia säätöstemmejä, mm. Spessulla. Hintaa on niissä enemmän.Totta, säätötemmeissä pätee myös tuo täysi kokojakauma ohje. Tuo kyseinen stemmi kelpaa ainoastaan romulavalle tai korkeintaan talvipyörään. Itse en tuota hankkisi, kuin korkeintaan talvipyörään. Sua on taidettu nyt pissiä öögaan.
- realiteettiä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Itse en uskaltaisi ajaa tuolla. Koko paino yhden kevytmetallipultin varassa! Kätevä tuo on, kun haetaan stemmin kulmaa, jos haarukka on katkaistu turhan alhaalta.
On olemassa myös toimivia säätöstemmejä, mm. Spessulla. Hintaa on niissä enemmän.Paino ei ole yhden pultin varassa. Pultti puristaa kahta kartiota jotka kiilautuvat tarkasti vastakappaleisiinsa ohjainkannattimessa. Rasitus on näiden kartioiden varassa ja pultti pitää paketin kasassa eikä siihen kohdistu erityisiä voimia.
Sitäpaitsi kuvan pultti ei ole kevytmetallia vaan terästä.
Jos säädettävä ohjainkannatin (tai mikä tahansa osa) nitisee tai heiluu, niin silloin kireys ja kunto pitää tarkistaa. Löysä pitää kiristää ja vasta rikkinäisen, jota ei voi korjata voi heittä roskalavalle lajiteltuna metallinkierrätykseen. - elämäntapaliikkuja
Joo, siis ei kirjoitti:
Totta, säätötemmeissä pätee myös tuo täysi kokojakauma ohje. Tuo kyseinen stemmi kelpaa ainoastaan romulavalle tai korkeintaan talvipyörään. Itse en tuota hankkisi, kuin korkeintaan talvipyörään. Sua on taidettu nyt pissiä öögaan.
Taas tullaan siihen tosiasiaan, ettei kannata asiasta puhua, jos ei siitä itsellä ole kokemusta. Kannatin on terästä, ja sen sisällä on hammastus, joka lomittuessaan tekee siitä yhtenäisen rakenteen. Huono puoli kannattimessa on se, ettei kulman säätäminen onnistu muutoin kuin purkamalla osat KOKONAAN irti toisistaan, eli mikään heppoinen pikasäätö ei siis ole kyseessä. Painoahan tuolla on toki paljon enemmän kuin hiilikuituisella kannattimella, jonka korvasin, mutta sehän ei haittaa, jos ja kun reisistä vain potkua löytyy...
- LZ 127
elämäntapaliikkuja kirjoitti:
Taas tullaan siihen tosiasiaan, ettei kannata asiasta puhua, jos ei siitä itsellä ole kokemusta. Kannatin on terästä, ja sen sisällä on hammastus, joka lomittuessaan tekee siitä yhtenäisen rakenteen. Huono puoli kannattimessa on se, ettei kulman säätäminen onnistu muutoin kuin purkamalla osat KOKONAAN irti toisistaan, eli mikään heppoinen pikasäätö ei siis ole kyseessä. Painoahan tuolla on toki paljon enemmän kuin hiilikuituisella kannattimella, jonka korvasin, mutta sehän ei haittaa, jos ja kun reisistä vain potkua löytyy...
Eiköhän tuo kannatin kuitenkin suurimmaksi osaksi alumiinia ole? Pultit varmaan ovatkin terästä; en todellakaan tajua, mistä tuo yksi on keksinyt tuon kevytmetallipulttihomman.
- Joo, siis ei
LZ 127 kirjoitti:
Eiköhän tuo kannatin kuitenkin suurimmaksi osaksi alumiinia ole? Pultit varmaan ovatkin terästä; en todellakaan tajua, mistä tuo yksi on keksinyt tuon kevytmetallipulttihomman.
Siitä, että yksi on paukahtanut. Onneksi kiristettäessä.
- elämäntapaliikkuja
LZ 127 kirjoitti:
Eiköhän tuo kannatin kuitenkin suurimmaksi osaksi alumiinia ole? Pultit varmaan ovatkin terästä; en todellakaan tajua, mistä tuo yksi on keksinyt tuon kevytmetallipulttihomman.
Teräspultti siinä on, ja vaikka sen hyvin tiukkaan väänsin, ei katkeamista tarvinnut pelätä... Se pultti vain kiristää ne hammastetut palat yhteen, eli sen funktio on olla pelkästään kiinnittävä osa, muuta rasitusta (esim. vääntöä) siihen ei kohdistu. Niin kuin jo aiemmin totesin, ei kannata soittaa suutaan, jos ei tiedä mistä puhuu...
- LZ 127
Joo, siis ei kirjoitti:
Siitä, että yksi on paukahtanut. Onneksi kiristettäessä.
Hieno päätelmä taas. Kyllä teräksinenkin pultti voi paukahtaa.
- ÄläAjaPyörällä
voi,voi sinua...
- hommatoimii
Jos ohjaustangon runkoputkeen saa korokepaloja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241