Pakkovanhuus

Työkykyinen :)

Onko jokin ikä, jonka jälkeen nuorten ihmisten mielestä ikääntynyt on siinä vaiheessa, että hänet on ehdottomasti saatava hoivan piiriin?

Nuoret kirjoittavat palstoilla, kuinka he joutuvat huolehtimaan vanhuksistaan, jotka ovat jo jopa 70-vuotiaita, tai valittavat sitä, että mummo asuu yksin kaukana kaikesta ja häntä on käytävä vuoroviikoin hoitamasa, kun pappakin putosi katolta ja kuoli.

Moni kirjoittaja uhraa perheensä ja yhteiset hetkensä aviopuolison ja lasten seurassa ja matkustaa appivanhempia hoitamaan niin usein kuin pystyy.

Millaisia isovanhempia he ovat, jotka tällaisen uhrauksen ottavat vastaan? Ovatko ikääntyneet yhä tänään niin avuttomia, etteivät pärjää ilman lapsiaan? Ovatko yhteiskunnan antamat avut vähentyneet siinä määrin, että toiselta puolen maata on tultava vanhuksista huolehtimaan?

Kuka on vanhus?

2

318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minnikäinen

No, minä ainakin aion huolehtia äidistäni mutta hän onkin sellainen persoonaj jonka kanssa varmasti pystyy kompromisseihin asumisen suhteen. Jos haluaa pitää kiinni siitä maalaistalosta 600 km päässä niin onhan se vaikea tulla auttamaan kun on ne omat työt yms. velvollisuudet kun ei sitä työtäkään siellä maalla meille nuorille ole niin ihanaa kuin olisikin. Miksei vanhuksia voitaisi siirtää asumaan lähemmäs lapsiaan? Ymmärrän toki, että on vaikea luopua rakkaista kotiseuduistaan, mutta on myös vaikea hoitaa ja auttaa pitkien matkojen päästä. Eihän se lähelläkään asuminen aina asiaan auta, toki nuorempi väki on itsekästäkin.

• Huolenpitoa

Visainen - ja ehkäpä myös moraalinen - kysymys tässä. Yhteiskuntarakenteemme on muuttunut vuosikymmenten saatossa sellaiseksi, että perheet elävät ylhäisessä yksinäisyydessään - myös vanhukset. Se on surullista.

Jos itse ei kykene/halua hoitaa vanhuksiaan, niin ainahan voi ostaa vanhukselle joko kunnallista - tai yksityistä hoiva-, koti- ja siivouspalvelua sekä turvapuhelimen. Sekin on huolenpitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1222
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      685
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56