Suunto Ambit2 S

aosdijadgtasdf

10

2988

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ambittia

Sain vuoden alussa sunnon Ambit HR Black:n joka on tuon Ambit2:n edeltäjä, (hieman harmmittaa kun puolessa vuodessa se kelloni on nyt sitten jo vanhaa mallia). Mutta kuitenkin tuon Ambitin kokemuksen perusteella uskaltaisin suositella Ambit2:sta. Jos ei kuitenkaan tarvitse GPS:ää niin silloin kello on ehkä hieman iso ja kallis, (Ambit2 taitaa olla kuitenkin hieman pienempi kuin Ambit).

Kun kellon kytkee tietokoneeseen USB kaapelilla harjoituksen tiedot latautuvat automaattisesti movescount sivustoon. Ja toisinpäin, eli kellon asetukset ja omat mitat voi syöttää movescountin kautta, josta ne sitten latautuvat kelloon kun sen kytkee koneeseen. Kellon näytön sisältö on pitkälti käyttäjän muokattavissa. Movescountin:n kautta voi valita esimerkiksi kuinka monta näyttöä vaikkapa juoksuharjoitus tilassa on, ja mitä tietoa minkin näytön rivilä näytetään. Tuo movescount ei ole kaikilta osin mikään paras systeemi, ja edellinen uudistuksen myötä lähti joitakin hyviä ominaiisuuksia pois.

"Voiko vyöhän vaihtaa itse patterin?"

Mukana tuleva HR tuossa kuvassasi näyttää olevan sama kuin itellä tuli, joten kyllä siihen voi vaihtaa patteriston erittäin helposti (en oo joutunut viellä vaihtamaan, mutta kokeilin äsken tuota). Paristoluukku on kuvassa näkyvän sykevyön pyöreän osan takana, ja sen saa auki ilman ruuvimeisseliä.

"Kestääkö kellon akku normaalitilassa kauan?"

Mulla ei ole koskaan akku tyhjentynyt, mutta toisaalta en käyttä kelloa arkikäytössä sen kokaan koon takia, vaan pelkästään juoksulenkeillä (0,5h - 3,0h). Kävi tänään 10,3 km lenkillä, niin akkua oli lenkin jälkeen jälejlelä viellä 96 % vaikka GPS ja sykevyö olivat päällä, joten ei se urheillessa helposti tyhjene. Yleensä viellä haluaa siirtää harjoituksen tiedot koneelle samanpäivän aikana, niin siinä samalla akkukin latautuu. Jos kello on paikallaan, niin silloin kello sammuuttaa näyttönsä. Olen säilyttänyt pöydällä kelloa viikkojan ilman koskematta siihen, eikä akku ole mennyt tyhjiin. En tiedä sitten normi ranne kellona se kestäisi. Ambit2 on kai hieman kevyempi ja pienempi kuin edeltäjänsä, joten en sitten tiedä onko se saatu akun kustannuksella aikaan, mutta kyllä itsekin vähemmällä pärjäisin. Siitä en tiedä mikä akun elinkaari loppujen lopuksi on.

"Miten kello piippaa, kun sykerajat ylitetään/alitetaan?"

Tietääkseni tuollaista ominaisuutta ei ole kelloon sisään rakennettuna (en ainakaan ole löytänyt sitä Ambit:sta). Movescountista voi yrittää etsiä löytyykö tuohon valmista appsia, tai sitten sellaisen voi tehdä itse. Appseista löytyy pippaus komento ("Suunto.alarmBeep") joten tuollainen toiminto on kuitenkin mahdollista toteuttaa kelloon.

"Mitä nuo appsit käytännössä tarkoittaa?"

Voit ladata sinne kelloon joko itse tehtyjä, tai muiden tekemiä, sovelluksi (eli appseja). Tämä tapahtuu movesecount:n kautta, jota kautta niitä appseja voi myös itse tehdä. Movescountissa on saatavilla myös paljon valmiita appseja joita ihmiset ovat tehneet ja asettaneet julkisiksi.

Appsi on siis sovellus joka näyttää kellon näytöllä jotain mitä sen appsin on ohjelmoitu näyttämään. Appsit voivat sisältää myös piippauksia. Esimerkiksi appsi voi sellainen joka näyttää miten paljon olet jäljessä haluaamasi tavoite aikaa jollakin matkalla, tai apsi joka piippaa jos joku syke raja ylittyy tai joku toinen sykeraja alittuu, tai appsi joka näyttää mikä tulee juoksussa kympin ajaksi nykyisellä lenkki vauhdilla.

Movescount:n kautta voi määrätä millä kellon sivulla ja millä rivillä appsi näytetään missäkin harjotus moodissa. Pelkässä Ambit:ssa käynnissä olevien appsien määrä taisi olla rajoitettu yteen, ja siinä on myös varattu vähemmän muistia appseille kuin Ambit2:ssa.

Jos haluaa että kello piippaa joka 5 sekuntti kun syke on alle 141 bpm ja joka 2s kun syke on yli 160 bpm, niin sen voisi tehdä vaikka alla olevasti, eli käyttämällä alarmBeep komentoa (testasin tuon appsin toiminnan vain ala alueen osalta kun en jaksanut nostaa sykettä, enkä jaksanut tehdä tuohon myöskään mitään hysteersiä tilanteisiin jossa syke seilaa rajalla). Tuo alarmBeep näyttää näköjään Ambit kelossa tekevän kaksi piipausta joiden yhteis kesto ehkä 1s. Nuo appsit on ajatuksena tosi näppäriä, mutta appsien teko on aika kökköä, eli teko kieli rajoittunutta ja muisti tila kellossa melko vähän. Tuolle alla olevalle appsille movescount ilmoittaa kooksi: Ambit (koko 40%), ja Ambit2 S (koko 19%).

--- APPSI ALKAA ---

RESULT = SUUNTO_HR;

if (piipPaalla >= 1)
      {
      piipLaskuri = piipLaskuri 1;

if (piipLaskuri >= piipVali)
      {
      Suunto.alarmBeep();
      piipLaskuri = 0;
      }
      }

if (SUUNTO_HR < 140)
      {
      piipVali = 5;
      piipPaalla = 1;
      }
      else if (SUUNTO_HR > 160)
      {
      piipVali = 2;
      piipPaalla = 1;
      }
      else
      {
      piipPaalla = 0;
      }

--- APPSI LOPPUU ---

• ambittia

Näköjään suomi24 jätti sisennykset ja aaltosulkeet pois tuosta appsista, sori...

• aosdijadgtasdf

Wau! Kiitti! Mukava nähdä että suoli24:ssa saa asiallisiakin vastauksia.

• ambittia
        aosdijadgtasdf kirjoitti:

Wau! Kiitti! Mukava nähdä että suoli24:ssa saa asiallisiakin vastauksia.

Pakko kuitenkin sen verran lisätä tai painottaa, vaikka jo ehdin ja suoteilla tuota kelloa, että käytän tuota kelloani vain juoksussa. En edes harrasta saleillla käyntiä (eli olen vain eksynyt väärällä palstalle), mutta jos harrastaisin, niin en siellä tuota omaa kelloani käyttäisi, sillä se kuitenkin on melko kookas pelkäksi sykemittariksi, eikä sitä edes kellon koon, rannekkeen ja muodon (GPS antenni taittuu sivuun, ranneke ei taivu kohdasta josta se liittyy kelloon) voi laittaa taskuunsa.

Kellon ranneekkeessa on myös paljon säätö varaa (mulla hoikka ranne), mutta itse mielummin laitan vähän löysemmälle kuin täysin kireälle, sillä muutoin se alkaa jossain vaiheessa lenkkiä kiristää. Ehkä näistä syistä johtuen mulle on kaksi kertettaa käynnyt siten, että ranne tehnyt liikeen jossa käsi on osunut pysäytys/tauko nappiin jonka olen huomannut vasta myöhemmin, (toinen noista tapahtui kartan mukaan kohdassa missä juoksin metsikön läpi ja jouduin siirtämään oksistoa, ja toisen kerran kohdassa jossa kiskoin pitkähihaista paitaa pois).

Joten jos joku sali käyttöön, missä ranteet kai tekevät paljon erinlaista taivutus liikettä, miettii kyseistä GPS kellon ostoa, niin ei ehkä paras valinta tuo Ambit, (en sitten osaa sanoa onnko tuo Ambit2 miten paljon pienempi, tai miten merkittävästi kilpailijoiden laitteet ovat pienempiä). Mutta lenkki käytölle kyllä ihan suurenmoinen peli, eteenkin GPS:n takia. Jos rahaa on, suosittelisin miettimään tuota lenkki käyttöön ja sali käyttöön ehkä jotain muuta kelloa (jossa ei GPS:ää).

• veterano-vm43

Suorastaan surkea laite.Minulla hajosi parissa viikossa.Suosittelen hankkimaan laadukkaamman.

• Smack

Kerro lisää...

• Harrastelijaurheilua

Itse hankin viime syksynä Suunto Ambit 2 Sapphiren, jolla silloin ovh 600 e, mutta onnistuin tinkimään ihan hyvin ja ei ole tarvinnut päivääkään katua. Korkea hinta on perusteltavissa laitteen ominaisuuksilla ja hyvällä laadulla sekä jopa pelkällä ulkonäöllä. Kelloksihan tuo ei ole edes kallis. Ko. malli on jopa voittanut eräässä kilpailussa muotoilullaan käytön pukukellona.

Sitten itse asiaan. Akku saa minulta pelkkää kiitosta - se kestää useita viikkoja kellokäyttöä, vaikka mukana olisi myös treenikertoja. Kolmen päivän vaelluksella ja silloin GPS:n ollessa ad 20 tuntia käytössä oli akusta reissun jälkeen jäljellä hieman alle 50 % eli parempaa saanee kilpailijoista etsiä.

Käytän kelloa lähes päivittäin sekä arki- että työkäytössä ja koko ei näin miehen näkökulmasta ole kyllä häirinnyt. Kello ei koostaan huolimatta paina paljoa. Lasiin ei tule naarmuja normaalissa käytössä ja muutenkin tuossa Sapphiressa on malliston kestävin rakenne.

Käytön oppii helposti ja erilaisia ominaisuuksia on läjäpäin, osa toki tavalliselle käyttäjille turhia, mutta valitsemalla itselleen sopivimmat appsit, saa laitteen muokattua mieleisekseen. Movescount on käytännössä välttämätön tili, joka toimii minusta erinomaisesti.

Suosittelen kaikille aktiiviliikkujille sekä ammattilaisurheilijoille tai ylipäänsä ko. kellon ulkoasuun ihastuneille varauksetta. Negatiivista en osaa laitteesta sanoa, koska mitään ongelmaa ei omassa Ambitissa ole ilmennyt. Vaimolle ostettiin Ambit 2S, joka on hieman ohuempi ja siinä ei ole barometria. Tykännyt on hänkin.

• Potter78

Loistava kuulla!
        itse hankin kellon n. kk sitten ja "opettelu" vaihe menossa! Hiukan vielä epäselvää miten appseja saan ladattua kelloon sykerajat ja niiden asetus kiinostaa en siis ole mikään tietokone nörtti ;) moveslink2 löytyy ja perusjutut ns hallussa mutta treenin kautta!

• ewe 60

Hei haluaisin tietää kuinka monta perättäistä harjoitusta voi tehdä tai säilyykö tiedot kellossa
      etelään menossa ilman tietskaria

• ..............,

Katso kellon logissa miten monta peräkkäistä harjoitusta siellä on muistissa, ja arvioi sen perusteella riittääkö reissun ajaksi. Ambit/Ambit2 yli kirjoittaa harjoituksen aina vanhimmasta päästä kun muisti tulee täyteen. Harjoituksen viemään tilaan varmasti vaikuttaa asetukset (esim. GPS talennus väli, onko syke vyö käytössä...). Perus Ambit talennus tila juoksu moodissä näyttää olevan n. 15h jos käyttää sykevyötä ja 1 s GPS talennus väliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe