Olen pari vuotta juossut iltarasteja retkikompassin kanssa. Kuitenkin muut puhuvat suunnistuskompasseista joita saa vain alan erikoiskaupoista.
Mitä eroa näillä on? CHinta ainakin. Molemmissa neula näyttää pohjoiseen...
Mitä eroa on retki- ja suunistuskompassilla?
6
1795
Vastaukset
- pitkään harrastanut
Suosittelen lämpimästi suunnistukseen suunniteltuun kompassiin. Ne ovat huomattavasti nopeampia ja sitäkautta helpottavat huomattavasti suunnassa kulkemista.
- Suunnistajamätaidanolla
Suunnistajan kauppa kiertää ainakin helsingin suunnistajien iltarasteilla ja ihan kivijalkaliikkeitä löytyy Helsingistä, Turusta ja Tampereelta. Suunistajan kaupassa myydään juuri näitä suunnistuskompasseja, toki löytyy muitakin suunnistuskauppoja.
- Anonyymi
Kun suunnistustaito kehittyy, varsinainen suunnan "otto" jää kokonaan pois. Perinteisen suunistus (peukalo) kompassin olen jättänyt muutama vuosi sitten pois. Nyt on enää rannemalli, joka on siis pelkkä rasia ilman levy - osaa.
- Anonyymi
Ei nyt ihan kokonaan. Kyllä tulee tilanteita joissa suunta tulee vain kompassin kautta, kun ei ole mitään mistä saa kiinni.
- Anonyymi
Tosiaan tuo neulan nopeus ja erityisesti tarkkuus on noissa suunnituskompaissa merkittävästi parempi. Just testasin vanhaa retkikompassia, ja siinä neula heiluu niin rajusti, että rastilta lähtiessä on hyvin hankalaa katsoa suuntaa, juuri tuon neulan heilumisen vuoksi. Suunnituskompassaissa eli noissa kalliimmissa neula liikuu taseisesti.
- Anonyymi
Molemmissa neula näyttää pohjoiseen, mutta liikkeellä oltaessa retkikompassin neula heiluu minne sattuu ja voi jopa pyörähtää ympäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137420- 505578
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011433Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251077Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926