Suolapatit haulikkoon?

Haulikko-mies

Elokuvissa ja sarjakuvissa joskus ammutaan suolarakeilla haulikolla. Onko niitä olemassa oikeasti ja miten tositilanteessa kävisi. Tuski tehokkaita vaatetuksen läpi tai pidemmälle matkaa?

34

12168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hggh

      Tee niitä ja kokeile vaikka kankaiseen hiekkasäkkiin.

      • ViliHuli

        Omenavarkaita oli nöösipoikana tarkoitus yöllä suolapaukuilla pelotella. Latasimme niitä itse mustaruudilla ryyditettynä. Kävi vain niin, että ilmeisesti suola hiippaili osaksi ruudin mukaan (suli), eikä paukut kunnolla toimineet. Senverran kyllä tussahtivat, ja liekkiä maailmaan saivat, että kylän kakarat jättivät omenapuumme rauhaan.


    • Poliisi

      Ampuminen ihmistä kohti johtaa aina siihen että pääset aseista ja hyvällä tuurilla linna reissuuun. Ainakin silloin jos aiheutat jonkin asteisen vamman oli sitten kyseessä vaikka omena varas.

      • uuno

        Jo pelkästään aseella uhkailu ilman ammuskelua johtaa sanktioihin.


      • Erämies

        Olen aina halunnut tietää: jos joku yrittää tappaa minut käsiaseella ja ampuu minua kohti ja menen suojaan missä kaivan taskustani pistoolin kunnes uhkaaja seuraa minua piilopaikkaani yrittäen ampua minut mutta minä ehdin ampua häntä ensin
        jalkaan ja uhkaaja kaatuu maahan mutta yrittää edelleen lahdata minut joten ammun häntä rintaan ja tämä potkaisee tyhjää. Onko kyse laittomasta vai laillisesta itsepuolustuksesta?


      • Niin
        Erämies kirjoitti:

        Olen aina halunnut tietää: jos joku yrittää tappaa minut käsiaseella ja ampuu minua kohti ja menen suojaan missä kaivan taskustani pistoolin kunnes uhkaaja seuraa minua piilopaikkaani yrittäen ampua minut mutta minä ehdin ampua häntä ensin
        jalkaan ja uhkaaja kaatuu maahan mutta yrittää edelleen lahdata minut joten ammun häntä rintaan ja tämä potkaisee tyhjää. Onko kyse laittomasta vai laillisesta itsepuolustuksesta?

        joku jos hyökkää tappo aikeissa, joko kuolet tai puolustat itseäsi ja istut linnassa vuosikausia. Ei täällä saa puolustaa itseään ilman asettakaan joutumatta siitä koviin seuraamuksiin. Sitten ehkä jos toinen on jo haavoittanut sinua, saattaa se olla lieventävä asianhaara. Siis saattaa.. Rikolliset ovat yhteiskunnassa paremmin suojattuja, kuin uhri. Se ei liene kellekkään uutta.


      • Kimi
        Erämies kirjoitti:

        Olen aina halunnut tietää: jos joku yrittää tappaa minut käsiaseella ja ampuu minua kohti ja menen suojaan missä kaivan taskustani pistoolin kunnes uhkaaja seuraa minua piilopaikkaani yrittäen ampua minut mutta minä ehdin ampua häntä ensin
        jalkaan ja uhkaaja kaatuu maahan mutta yrittää edelleen lahdata minut joten ammun häntä rintaan ja tämä potkaisee tyhjää. Onko kyse laittomasta vai laillisesta itsepuolustuksesta?

        ..niin, että jos minä yöllä herään siihen, että meillä on esim. murtovaras sisällä, niin minä ammun aivan varmasti kyselemättä, tai jos mut uhataan tappaa (tai perhettä uhataan), niin sillon tulee 125 grainista HollowPointtia kohti!! Parempi olla 12 miehen tuomittavana, ku 6 miehen kannettavana. Näin se vaan on. Urheiluammunta on asia erikseen..


      • Andy
        Niin kirjoitti:

        joku jos hyökkää tappo aikeissa, joko kuolet tai puolustat itseäsi ja istut linnassa vuosikausia. Ei täällä saa puolustaa itseään ilman asettakaan joutumatta siitä koviin seuraamuksiin. Sitten ehkä jos toinen on jo haavoittanut sinua, saattaa se olla lieventävä asianhaara. Siis saattaa.. Rikolliset ovat yhteiskunnassa paremmin suojattuja, kuin uhri. Se ei liene kellekkään uutta.

        Mihin väitteesi perustuu? Korkeimman oikeuden nettisivulta löytyy ennakkopäätös, jossa A ammuskeli haulikolla ympäri seiniä. Tällöin talon isäntä B haki pienoiskiväärin. Kun A oli suuntaamassa haulikkoaan kohti B:tä, B ampui A:n kuoliaaksi yhdellä rintaan osuneella laukauksella. B vapautettiin, koska teko katsottiin hätävarjeluksi.


      • Andy
        Erämies kirjoitti:

        Olen aina halunnut tietää: jos joku yrittää tappaa minut käsiaseella ja ampuu minua kohti ja menen suojaan missä kaivan taskustani pistoolin kunnes uhkaaja seuraa minua piilopaikkaani yrittäen ampua minut mutta minä ehdin ampua häntä ensin
        jalkaan ja uhkaaja kaatuu maahan mutta yrittää edelleen lahdata minut joten ammun häntä rintaan ja tämä potkaisee tyhjää. Onko kyse laittomasta vai laillisesta itsepuolustuksesta?

        Asiaa ei voi sanoa varmasti. Ensimmäisen laukauksen osalta riippuu mm. siitä, olisiko sinulla ollut mahdollisuus poistua paikalta sen sijaan, että ryhdyit tulitaisteluun. Toisen laukauksen osalta mm. siitä, olisiko sinulla ollut mahdollisuus suojauta tai paeta hyökkääjän tulitukselta, siitä saatoitko olettaa hyökkääjän kykenevän seuraamaan sinua ja siitä, oliko sinulla koulutuksesi, etäisyyden, tilanteen äkillisyyden tms. takia edellytyksiä suunnata laukaus muuallekin kuin rintaan.

        Lisäksi asiaan vaikuttaa mm. se, tapahtuiko hyökkäys kotonasi vai jossain muualla ja onko sinulla ollut esim. syytä pelätä hyökkääjän vahingoittavan muita ihmisiä, ellet estä häntä.

        Hätävarjelutapaukset ratkaistaan aina yksi kerrallaan, koska jokainen tilanne on uniikki ja asianhaarat erilaiset.


      • Niin
        Andy kirjoitti:

        Mihin väitteesi perustuu? Korkeimman oikeuden nettisivulta löytyy ennakkopäätös, jossa A ammuskeli haulikolla ympäri seiniä. Tällöin talon isäntä B haki pienoiskiväärin. Kun A oli suuntaamassa haulikkoaan kohti B:tä, B ampui A:n kuoliaaksi yhdellä rintaan osuneella laukauksella. B vapautettiin, koska teko katsottiin hätävarjeluksi.

        Ja mitä olen kuullut suomalaisesta oikeusjärjestelmästä. Mutta hyvä niin, jos itseään saa ihan lainkin näkökulmasta puolustaa. Sellanenkin on kiinnostanut, että jos joku tulee asuntoon väkivalloin sisään, saako sitä ampua esim. jalkaan ilman että itse joutuu lusimaan?? Vai osotellaanko rauhassa kunnes hörhö on esim. puukottanut ensin ja sitten puolustetaan, jos vielä kyetään.


      • Kimi
        Niin kirjoitti:

        Ja mitä olen kuullut suomalaisesta oikeusjärjestelmästä. Mutta hyvä niin, jos itseään saa ihan lainkin näkökulmasta puolustaa. Sellanenkin on kiinnostanut, että jos joku tulee asuntoon väkivalloin sisään, saako sitä ampua esim. jalkaan ilman että itse joutuu lusimaan?? Vai osotellaanko rauhassa kunnes hörhö on esim. puukottanut ensin ja sitten puolustetaan, jos vielä kyetään.

        ..mihinkään jalkaan, vaan massan keskustaan. Tunkeutujat ammutaan, henkiinjääneeitä ammutaan uudestaan.. Jos oikeusjärjestelmä ei voi taata, että meille ei tunkeuduta, niin sillon vastuu mun perheen turvallisuudesta siirtyy automaattisesti mulle. En minä ainakaan aio odotella, että mitä se rosvo seuraavaks aikoo tehä, se on siirtonsa tehny, sillon ku meille murtautu.


      • Andy
        Niin kirjoitti:

        Ja mitä olen kuullut suomalaisesta oikeusjärjestelmästä. Mutta hyvä niin, jos itseään saa ihan lainkin näkökulmasta puolustaa. Sellanenkin on kiinnostanut, että jos joku tulee asuntoon väkivalloin sisään, saako sitä ampua esim. jalkaan ilman että itse joutuu lusimaan?? Vai osotellaanko rauhassa kunnes hörhö on esim. puukottanut ensin ja sitten puolustetaan, jos vielä kyetään.

        Kuten sanoin, jokainen tapaus on yksilöllinen. Jos sinä olet satakiloinen, kaksimetrinen ammattinyrkkeilijä ja kotiisi tunkeutuu aseeton teinipoika on asia eri, kuin jos olisit kahdeksankymmentävuotias vanhus, jonka kotiin tunkeutuu revolveriaan laukova motoristijengiläinen. Edellisessä tapauksessa joudut taatusti linnaan, jälkimmäisessä luultavasti et.

        On mm. oikeustapaus, jossa A yritti tunkeutua B:n taloon ja B ampui tämän kuoliaaksi. B ja tämän vaimo C sanoivat nähneensä A:lla revolverin, mutta sitä ei koskaan löytynyt, vaikka panoksia löytyi A:n kotoa. A oli aiemmin puukottanut B:tä ja oli myös aiemmin tuomittu kahdesta henkirikoksesta. B vapautettiin.

        Toisessa tapauksessa Huumehörhö D tuhosi vanhuksen E pihakalusteita ja taloa. Kun E meni kieltämään D:tä, tämä yritti hyökätä E:n kimppuun aseenaan vesuri. Tällöin E ampui revolverilla jalkaan D:a, joka haavoittui lievästi. E ei saanut edes syytettä.

        Nämä siis esimerkkeinä tapauksista, joissa aseellinen puolustautuminen on katsottu oikeutetuksi. Ei kannata uskoa vain iltapäivälehtiä näissä asioissa, koska niiden etu on saada lukijoita kertomalla väärin kohdelluista ihmisistä. Useimmiten syy siihen, että puolustautumisesta saa rapsuja on siinä, että sitä jatketaan kostoksi senkin jälkeen, kun uhka on jo torjuttu.

        Oikeusmurhia tapahtuu, muttei läheskään niin usein, kuin monet kuvittelevat.


      • Kimi
        Andy kirjoitti:

        Kuten sanoin, jokainen tapaus on yksilöllinen. Jos sinä olet satakiloinen, kaksimetrinen ammattinyrkkeilijä ja kotiisi tunkeutuu aseeton teinipoika on asia eri, kuin jos olisit kahdeksankymmentävuotias vanhus, jonka kotiin tunkeutuu revolveriaan laukova motoristijengiläinen. Edellisessä tapauksessa joudut taatusti linnaan, jälkimmäisessä luultavasti et.

        On mm. oikeustapaus, jossa A yritti tunkeutua B:n taloon ja B ampui tämän kuoliaaksi. B ja tämän vaimo C sanoivat nähneensä A:lla revolverin, mutta sitä ei koskaan löytynyt, vaikka panoksia löytyi A:n kotoa. A oli aiemmin puukottanut B:tä ja oli myös aiemmin tuomittu kahdesta henkirikoksesta. B vapautettiin.

        Toisessa tapauksessa Huumehörhö D tuhosi vanhuksen E pihakalusteita ja taloa. Kun E meni kieltämään D:tä, tämä yritti hyökätä E:n kimppuun aseenaan vesuri. Tällöin E ampui revolverilla jalkaan D:a, joka haavoittui lievästi. E ei saanut edes syytettä.

        Nämä siis esimerkkeinä tapauksista, joissa aseellinen puolustautuminen on katsottu oikeutetuksi. Ei kannata uskoa vain iltapäivälehtiä näissä asioissa, koska niiden etu on saada lukijoita kertomalla väärin kohdelluista ihmisistä. Useimmiten syy siihen, että puolustautumisesta saa rapsuja on siinä, että sitä jatketaan kostoksi senkin jälkeen, kun uhka on jo torjuttu.

        Oikeusmurhia tapahtuu, muttei läheskään niin usein, kuin monet kuvittelevat.

        Kyllähän tapaukset tutkitaan yksilöllisesti. En väitä, että "amerikanmalli" olis täällä suomessa tarpeellinen, koska ainahan voidaan väittää kaiken voimankäytön tapahtuneen itsesuojelutarkoituksessa. No, nämä nyt on asioita joista voi olla vaikka mitä mieltä, mutta mun kanta on varmaan tullu selväks..hmm..heh.. Palaillaanpa astialle


      • Andy
        Kimi kirjoitti:

        Kyllähän tapaukset tutkitaan yksilöllisesti. En väitä, että "amerikanmalli" olis täällä suomessa tarpeellinen, koska ainahan voidaan väittää kaiken voimankäytön tapahtuneen itsesuojelutarkoituksessa. No, nämä nyt on asioita joista voi olla vaikka mitä mieltä, mutta mun kanta on varmaan tullu selväks..hmm..heh.. Palaillaanpa astialle

        Ihan huomiona, että amerikassakaan ei saa vastoin yleistä harhakuvitelmaa ampua pihalle/kotiin tunkeutuvaa henkilöä mitenkään automaattisesti.

        Tarinat siitä, kuinka postinkantajia yms. on ammuttu, eikä rangaistusta ole tullut, johtuvat yleensä siitä, että ampujalla on ollut olosuhteiden johdosta perusteltu syy olettaa olevansa hengenvaarassa, vaikka näin ei oikeasti ollut asian laita.


    • kerron

      Suola panoksia todellakin voi tehdä itse mutta tietääkseni se se kannatta tehdä pahviseen hylsyyn.
      avaa panos, poista haulit, lisää suola rakeet sulje panos. Tämä tuskin on tappamista varten mutta eräs tuttuni oli lapsena porkkana varkaissa ja talon vihainen isäntä tuli ja ampui kyseisen panoksen tälle persuuksiin. (auts) kuvittele kun suolarakeet
      uppoavat nahan läpi liukenevat hitaasti haavaan, suola nimittäin kirvelee haavaan jouduttuaan mikäli joku ei tiennyt

      • Andy

        Jos joku on kyllin typerä kokeillakseen tätä systeemiä, niin varokaa sitten herran tähden ampumasta läheltä. Lähilaukaus suolapanoksella aiheuttaa luultavasti kuoleman, kun yhtenäinen suolamöykky lävistää ihmisen satojen metrien sekuntinopeudella.

        Suolarakeet hidastuvat nopeasti, mutta samalla ruutipanoksella ne lähtevät paljon kovempaa, kuin normaali haulilasti.


      • Erämies
        Andy kirjoitti:

        Jos joku on kyllin typerä kokeillakseen tätä systeemiä, niin varokaa sitten herran tähden ampumasta läheltä. Lähilaukaus suolapanoksella aiheuttaa luultavasti kuoleman, kun yhtenäinen suolamöykky lävistää ihmisen satojen metrien sekuntinopeudella.

        Suolarakeet hidastuvat nopeasti, mutta samalla ruutipanoksella ne lähtevät paljon kovempaa, kuin normaali haulilasti.

        Hyvä muuten kun lisäsit kyseisen kirjoituksen sillä se jäi minulta mainitsematta


      • Valmetti 16 cal
        Andy kirjoitti:

        Jos joku on kyllin typerä kokeillakseen tätä systeemiä, niin varokaa sitten herran tähden ampumasta läheltä. Lähilaukaus suolapanoksella aiheuttaa luultavasti kuoleman, kun yhtenäinen suolamöykky lävistää ihmisen satojen metrien sekuntinopeudella.

        Suolarakeet hidastuvat nopeasti, mutta samalla ruutipanoksella ne lähtevät paljon kovempaa, kuin normaali haulilasti.

        Ota haulikonpanos ja poista haulit, laita tilalle karkeaa ns. merisuolaa, sulje patruunan styykkaus. Ammu haulikollasi vaikka naapurisi kattia enintään 10 m matkalta. Ei tule toiste pihaasi! Pitemmällä matkalla suola hajoaa niinettei tehoa. Jos matka on alle 5 m niin katti kuolee ! Muista ampua sylinteripiipulla tai edes sillä horommalla! Eikä saa ampua ihmisiä !!! Niin kannattaa myös putsata haulikko melko pian!!!!!!


    • kruuti

      Paras tulos taisi tulla messinkisillä hylsyillä (vaan hankalaa löytää enää). Sieltä kamat pois, ajoaineeksi mustaakruutia joku teelusikka, jos sitäkään. Välitulpaksi joku huopatulppa (varmaan sellainen makuualusta kävisi kans). Sitte se suolalautas merisuolalla. Lähtönopeuden tulee olla hidas, ettei ne rakeet murennu (laskee kantamaa).

      Nii ja jos koitat nii ei saa ampuu päin ihmisii/eläimii.

    • Eenokki

      Voisko sitä tehdä suolapanoksen .30-06 kaliperin kivääriin ku pennut varastaa omenia puista? Pippurkin kävisi!! VOI HERRANJEESUS!! ÄLKÄÄ NYT IHMEESSÄ KETÄÄN SUOLAPANOKSILLA AMPUKO, kusessa ootte luultavasti sen jälkeen. Jos pitää ampua, niin ampuu sitte oikeilla hauleilla, niin ei jää kitumaan..

      • Erämies

        Kuka hullu nyt aseilla ampuu kesken kasvuisia omenavarkaita, minä suosittelen ritsaa ja panoksiksi herneitä tai pistoolin hylsyjä sillä ne eivät rintaan tai pehvaan osuessaan aiheuta pahaa vahinkoa vaikka sattuvatkin. Hylsyillä ammuttaessa ne surisevat mukavasti lentäessään ja olen ollut niillä pikkuveljen kanssa sotaakin mutta tulin siihen tulokseen että parempi kun jättää koko homman sikseen, kun sain sellaisen hylsyn ohimooni osuma sattui mutta olen minä silti elossa.


    • asemyyjä

      ...ei koskaan enää palaa, ja jutut on juttuja. Muinaisessa menneisyydessä, n.25-35 vuotta sitten oli jo tarinoita suolapaukuista, päällekäyvistä koirista, maamiinoista yms. pelotteista omenavarkaille. Itse aikoinaan asiaa käytännössä tutkineena,(sekä maaseudulla, että kaupunkialueella) ei koskaan tullut eteen tosissaan suolaajapaukkuja käyttänyttä, tai edes suunnitellutta henkilöä.Juttuja kyllä riitti. Taisi olla puheet senverran varoittavia, ettei tarvinnut kokeilua yritää. 35 vuoden kokemuksella asemyyjänä ja alaa läheltä seuranneena luulen olevani melkein lähellä aitoa asiaa.

    • no huh!

      ootte te vittu URPOJA, ei jumalavita sentää... huhh huhh

    • Valmedar

      Jos lastani uhkaillaan aseella, niin soitan polisiille, ja sen jälkeen ko. ihmisellä ei ole enää ikinä aseita. Jo uhkailu aseen kanssa johtaa tähän. Sitten jos vielä ammut jotain suolapanosta, niin tulee vielä törkeä pahoinpitely ampuma-aserikos ja varmaan jotain muutakin.

      Itse kävin nuorempana varastamassa omenia. Kävi niin, että aseella uhkailtiin. Olin tietysti nuori ja en tiennyt ettei aseella saa edes uhkailla, joten asia jäi siihen. On vähän erikoista alkaa puolustamaan paria omenaa asein. Ei sieltä kukaan sankokaupalla omenoita hae, vaan kersat käy varkaissa ihan vain huvikseen. Kotona saa omenoita kyllä ilmaiseksi.

      Näitä päästään sekaisin olevia ihmisiä on kyllä, mutta onneksi nykyään on herätty tilanteeseen ja näitä ei enää katsota läpi sormien.

      • syytönkö

        Aseella uhkailu on väärin, mutta niin on myös varastaminen, Jotenkin ajatusmaailma on sekaisin kun alkaa heti syyllistämään uhkailijaa kun ensisijainen syyllinen on oma lapsi. Nykyisin väärintekijät alkavat aina ensiksi puolustaa oikeuksiaa ja syyllistää muita sen sijään kun myöntäisivät tehneensä väärin.

        Varastaminen on rikos eikä sitä voi puolustella millään tavalla. Jos joku tekee sen estämiseksi mahdollisen rikoksen niin se ei varastamista mitenkään lievennä. Varkaus on aina väärin. Sitä ei voi puolustella mitenkään. Ei vaikka olisi varkaan vanhempi.

        Ennen osattiin myöntää kun tehtiin väärin. Nykyjään etsitään syyllinen aina jostain toisesta.

        Eikö enää osata HÄVETÄ.


      • suolapati

        Näin on, mutta kyllä siitä varasteleville kersoillekin jää pieni muisto takapuoleen.


    • dfghfdfgd

      Riippuu ruudin määrästä, voi muuten aiheuttaa kuoleman lähietäisyydeltä.
      Laita vähän ruutia ja ruokalusikallinen suolaa kreppipaperiin ja koita omaan jalkaan =)

    • Aeffghhhhh

      Kun sota syttyy ja vihollinen tulee rajan ylitse ase kädessään, takaan että se olen minä joka jää haistelemaan ilmassa leijuvaa vienoa aseöljyn ja ruudin tuoksua.

    • bceuhbced

      Joskus kokeilin tuota suolapaukkua, karkeaa merisuolaa latasin patruunaan ja päätin että koeammun pahviin, kului kumminkin pari päivää ennen kuin pääsin testaamaan, kuului vain pieni paukku, suola oli kerännyt kosteutta ja ruuti todennäköisesti kastunut.
      Kovia herneitä ei ole tullut vielä kokeiltua ja Saarioisten hernesoppaa ei viitsi edes kokeilla.

    • kokeilijakokeilij

      Jos kokeilumielessä tekee sikaflexistä pistooliin tai kiväärin luodin niin mitä arvelette kuinka tällainen "kumiluoti" käyttäytyy ammuttaessa piipussa, purkautuuko paine ohi sikaflex-luodin vai lähteekö "kumiluoti" piipusta normaalisti rihloissa kiertäen, oletetaan että onnistuu tekemään luodista tarkalleen saman kokoisen kuin kokovaippaluotikin on.

      • Ei_oikein_toimi

        Sikaflex ja vastaavat ovat kuivuttuaankin liian pehmeitä. Klunssi lentää kuin räkä läpi rihloista. Osuminen on onnenkauppaa.


    • Anonyymi

      Itse ajattelin ladata haulikon paukkuihin haulien tilalle paskaa ja ampua niillä lokkeja.

    • Anonyymi

      Täyteinen lyijymöntti projektiiliksi eli ammukseksi haulikkoon jotta potkii.

      Karkeaa merisuolaa laitat piippuun, suolapaukku.

      • Anonyymi

        Onhan näitä kumiluoteja , kumihauleja ,hernepussi latauksia. tehdaspaukuissa myytävänä. Suolapaukkujakin kai. Metsästäjä lehti näitä testaili, tarkoitus oli karkoitta susia ja karhuja pihapiiristä . Pitäisi löytyä testi netistä.😁😁😁


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe