Päätin työkokeilun, karenssia?

nohacX

Olen korkeasti koulutettu ja päätin työkokeilun. Olin 2kk töissä yrityksessä, jossa tein ainoastaan kokoonpanoa ja niitä hommia mitä muut eivät tahtoneet tehdä. Kysyin kyllä koulutusta vastaavia/muita tehtäviä. Minulla olisi ollut 5kk työkokeilu jakso, josta 2kk jaksoin ja lähdin ominpäin pois ja nyt tuossa työkokemus lapussa lukee, että lähdin omintahdoin. Tuleeko nyt karenssia päälle?

Ajattelin kirjoittaa selvityksessä työturvallisuudesta. esim, että työkengät, työvaatteet puuttuivat. Sekä teettivät töitä työtulipa tiloissa vaikka minulla ole työtulikorttia.

Sekä ajattelin hommata lääkärin todistuksen, kun kädet menivät aivan ihottumaan ja sairastan atopista ihottumaa.

Riittääkö?

12

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      Tuurista kiinni. Jos kohdalle sattuu inhimillinen virkailija, saatat välttyä karenssilta, mutta vahvasti kyllä epäilen että karenssia tulee. Tuossa tilanteessa olisi kannattanut keskustella asiasta työkkärin kanssa ja hankkia mahdolliset lääkärintodistukset ENNEN työkokeilun kesken jättämistä, mutta sille nyt ei tietysti enää voi mitään. Oman kokemuksen mukaan mitään ei ikinä kannata tehdä ilman työkkärin lupaa, vaikka olis miten hyvät perustelut, tai sanktioita tulee.

      • epäkelpo_lause

        Kummallinen yhteiskunta? Seuraus ennen syytä!


    • voi voi

      Jos oikeasti olet "korkeasti koulutettu" miten et ole ymmärtänyt allekirjoittaessassi työkokeilusopimusta mihin sitoudut ja mikä on toimenpiteen tarkoitus?

      Vähemmänkin koulutettu tajuaa että jos kokeilusta on sovittu Te-toimiston, työnantajan ja sinun välillä, ei työpaikalla toimita oman pään mukaan muille ilmoittamatta kuten pöljäkustaa.

      Jos sulla oli työturvallisuusongelmia, miksi et puhunut työnantajan kanssa? Ja jos he eivät olisi asiaan puuttuneet, sitten olisit voinut puhua virkailijallesi te-toimistossa.

      Samoin työtehtävien laadun suhteen. Miten ei aikuinen, koulutettu ihminen osaa neuvotella normaaleista asioista?

      Työkokeilun voi siis sanoa epäonnistuneen asenteesi takia. Lisäksi menetit nyt ne lisät, jotka työkokeilussa ollessa saa.

      • systeemi_sekaisin

        Itse vedin joskus tuollaisen määräaikaisen läpi ja kyllä sieltä pitää ehdottomasti lähteä silloin kun tulee oireita. Kaikki muu on terveydellä leikkimistä - mistä voi seurata työkyvyttömyys tuollainen ihottuma kun kroonistuu niin ei ole elämä enää sen jälkeen helppoa. Eikö yhteiskunta ymmärrä mitään nykyaikana?


    • nohacX

      Itseasiassa kävin te-toimistossa ensin kysymässä miten pitää menetellä, jotta päääsee työkokeilusta pois. Sitä ennen soitinkin sinne 2-3 kysyn, että mitä pitää tehdä. Te-toimisto ei ole puuttunut mitenkään asiaan. Lisäksi olen kunnan työntekijöiden kanssa jutellut ja erilaisten muiden palvelujen kanssa etukäteen. Sekä olen käynyt terveydenhoitajalla lääkärillä jo ennen, kun lopetin työkokeilun.

      Sinänsä karenssi ei tunnu miltään -100€/kk budjetissa. Eikä auta yhtään minua työllistymään. Katsos aikuinen koulutettu ihminen ei alussa tiennyt minkälaisiksi hommat alkaa muuttumaan. Mikäli olisin alkutilanteessa tiennyt tekeväni ainoastaan pelkästään kyseisiä hommia en olisi allekirjoittanut paperia. Koska en tahdo tehdä moisia.

    • voi voi

      No siinä tapauksessa tuomitsin liian pian, sori. Ekasta viestistäsi sai sen kuvan että lähdit kävelemään sanomatta kellekään mitään.

      Outoa ettei te-toimisto puuttunut asiaan, kyllä heillä se valvontavelvollisuus on.

      No. eiköhän tuossa sitten ole kaikkinensa hyvät perustelut karenssin kumoamiseen. Lisää tuo ettei työkkärin virkalija auttanut mitenkään.

      Tuossa on sellainen kokemus josta oppii kantapään kautta: nykyisin pitää näköjään kaikki olla paperilla millintarkasti.

      Työkokeilun tarkoitus olisi tukea sitä työllistymistä - nyt tuo sitten näyttää tukevan sitä ettet työllisty enää väärään paikkaan ja tehtävään. Mikä ei tapa, tekee vahemmaksi jne...

      • voi voi

        sorge, tarkoitin siis "mikä ei tapa tekee vahvemmaksi" :-)


    • Minun nimi

      Tottakai tulee karenssia.

      Suomen perustuslakiin on kirjoitettu monenlaisia kirjoituksia joista kukaan viranomainen ei piittaa kun työttömistä on kyse.

      Yksi siinä perustuslaissa olevista teksteistä kertoo että Suomen kansalaisella on oikeus valita ammatinsa, mutta valitettavasti se ei sano että jos huomaa valinneensa väärin siitä eikä silloin saisi saada tai tulisi joutua viranomaissanktioiden eli terrorin kohteeksi.

      On siis niin että Suomen kansalainen voi vapaasti valita ammatinsa, mutta jos hän ei valitse TE-virkailija voi sen hänelle vapaasti valita, kuuluisi kuulua tuo parustuslain kohta, vaan ei kuulu.

      Siispä:
      [email protected]

      Arvoisa kansanedustaja Se ja Se

      Kirjoitan teitille nyt ensimmäistä kertaa.

      Minusta kansalaisena on perin outoa että perustuslaissa on sellainen kohta jossa kansalaiselle luvataan vapaus valita ammattinsa.

      Emmehän me tavalliset rivikansalaiset sellaiseen valintaan pysty. Mitäpä me rivikansalaiset omasta edustamme ymmärtäisimme tai tietäisimme tai siitä edes välittäisimme, siksipä olisi mitä suotavinta että valtiovallan karvainen käsi mielivaltaisen viranomaistoiminnan kautta meitä taloudelliseen tilanteeseemme ja ansioihimme nähden täysin kohtuuttomia rangaistusten uhkia käyttäen tai niillä uhaten meitä potkii ei vaan sysii kutakin asianomaista kansalaista sinne minne kulloinkin katsoo että kyseisen kansalaisen parasta oli mennä - olla - tahi suuntautua.

      Siksipä ehdotankin että tuo mainittu perustuslainkohta muutetaan sellaseksi että Suomen kansalaisella on vapaus saada viranomaisen määrämä mielivaltainen rangaistus jos hän kansalainen ei nurisematta alistu kouluttautumaan siihen ammattiin jonka TE-virkailija merkonomiopintojensa suomalla pätevyydellä kyseisen kansalaisen puolesta on hänelle kyseiselle kansalaiselle valinnut.

      Terveisin Minun Nimi
      Suomen kansalainen.

      • asenteet_väärät

        Ei toiminut kohdallani! Minulta kun lähti ala alta juuri valmistumisen aikoihin - siirrettiin jonnekin kiinan/intian seutuville ja sitten pitikin kehitellä uusi ura. Täytyy sanoa, että se, että joku vie alan pois suomesta - kostautuu kaikille em. alan työntekijöille. Sitä kun ei uskota, että uuden ammatin oppiminen tällaisessa tilanteessa vaatii hieman enemmän aikaa/motivaatiota - enkä nyt sano että kaikissa tapauksissa olisi mahdotonta. Mutta jos vaatimustaso säilyy samana kuin aiemmassa ammatissa - ei varmasti tule samaa tulosta kuin ennen. Ala 1: Mieluinen, sopiva, hakenut itse. Ala 2: TE-toimiston listoilta valittu, hakenut pakosta karenssin uhatessa, toimeentulo-ongelmia opiskellessa, jne. Lopputuloksena eräänlainen uuden alan vammainen, joka ei ymmärrä edes perusasioita "slangi puuttuu". Tästä seuraa, että olet aina ja kaikkialla se ensimmäinen tyyppi joka firmasta lähtee jos tarvitsee supistaa toimintaa. Näin ollen se työkkärin koulutuskaan ei ole mitenkään autuaaksi tekevä: 30% saa uuden paikan edes väliaikaisesti. Hyötysuhde todella alhaalla, enkä yhtään ihmettele miksi.


    • Suomaganzalainen

      Juuri näin! Hyvä!

      Terveisin Suoma Kansalainen

    • RealistiXX

      Valitettavasti huonosti käy. Mikään työturvallisuuteen viittaava ei tule menemään läpi TE-puolelle.

      Tervetuloa meidän huonommin koulutettujen todellisuuteen. Sitä pääsee näinä päivinä kokemaan myös yhä useampi hyvin koulutettu. Järjestelmä vaan ei kykene erottelemaan hyviä ja huonoja.

      Elikkäs jutun ydin on siinä, että kun olet työtön, olet käytännössä lainsuojaton. Oli se koulutustasosi miten hyvä tahansa. Sinä on sitten ikäänkuin puntit tasan.

      Tuon jutun luettuaan ei pitäisi kenellekään olla epäselvää, että miksi hyvin kouluttautuneet pakenevat Suomesta kiihtyvään tahtiin.

      Pitäisi myös olla selvää se että se hyväksytään, eikä nurista "maan pettureista" ja muuta roinaa.

      Jos itse tuli kouluaikoina notkuttua kaljalla ja lintsattua, niin ei ole oikeutettu valittamaan kun toiset jaksoivat enempi.

      • en_auta

        Itse lopetin yrittämisen kun tajusin olleeni koulussa kiusattu. Näin ollen en tee koskaan - enkä mitään yhteiskunnan hyväksi. Se kun elättää myös nämä kiusaajat. Pärjätköön omillaan kaikki!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe