Miksi toinen ei halua sopia mitään riitaa?

Mikä vaivaa?

Tilanne on se, että olemme riidelleet verisesti ja usein noin neljä vuotta. Avokki ei ymmärrä, että huonosta käytöksestä voi aiheutua se, että toinen suuttuu. Hän kieltää minua suuttumasta ja lakaisee ongelmat maton alle. Asioista ei keskustella yhtään, koska sanoja hän ei kuulemma löydä. Hänen ei myöskään "tarvitse" olla pahoillaan mistään mitä väittää. Joka kerta kun uusi riita tulee siitä että hän keksii perättömiä väitteitä minusta tai sukulaisistani, hän vain sanoo, että hänestä tuntuu niin kuin hän väittää ja sitä hän ei muuta miksikään. Anteeksipyyntö tai pahoillaan olo ovat vieraita asioita hänelle. Mistä johtuu? Olen kysynyt, mutta arvatkaapa saanko vastausta? Tai tokihan saan, mutta sekin on haukkumista ja vääristelyä.

Jos hän pyytääkin joskus harvoin ja pitkän ajan (jopa vuoden) kuluttua jotain esim. väkivaltaa minua kohtaan minun vanhempieni kodissa anteeksi, se on hänelle aina todella ahdistavaa, hän itkee ja molemmat itkemme välillä, mutta vähän ajan päästä peruu koko anteeksipyynnön. Hän ei ole koskaan, kertaakaan pyytänyt anteeksi mitään haukkumistaan tai väittämistään oma-aloitteisesti, vaan sitä joutuu kerjäämään. Olen myös usein saanut erouhkauksia ja muita uhkauksia, kun olen kysynyt syytä haukkumiseen.

Tästä on tullut kierre eräällä lailla, koska ensin alkaa riita, josta alkaa toinen ja kolmas riita ja vielä neljäskin riita, kun aina edelliseen asiaan ei sovintoa tule vaikka kysyisi syytä, mutta haukutaan lisää vaikka se ensimmäinen riita piti sopia eikä aloittaa uutta. Mutta hän ei tee yhtään mitään sovinnon aikaansaamiseksi, ainoastaan haukkuu minua ja kieltää kaiken, ei muista muka mitään ja jopa julistaa olevansa itsekäs. Kaiken lisäksi olen joutunut useasti itse pyytelemään anteeksi sitä, että kysyn häneltä syytä outoihin, täysin perättömiin väitöksiin.

Riitelemme aina samankaltaisista asioista, jotka koskevat hänen huonoa käytöstään eli erilaisia ahdistuneita väittämiä minusta ja suvustani. Väitteet ja ahdistuksen aiheet ovat täyttä puppua. On niinkuin en tuntisi häntä enää lainkaan, sillä hän on aivan eri ihminen kuin mihin tutustuin. Emme koskaan riitele rahankäytöstä, siivouksesta, mistään pienistä asioista vaan asiat ovat aina jotain koko yhteiselämäämme liittyviä tai minun sukuuni liittyviä. Vanhempani ovat jo kieltäytyneet tapaamasta avokkiani, koska ovat tyrmistyneitä hänen oudosta käytöksestään. Hän suuttui todella paljon ja huusi minulle, kun kerroin hänen käytöksestään vanhemmilleni. Siitä oli kuulemma hänelle haittaa. Hän haluaa ilmeisesti kulissiliiton, jossa ulospäin näytellään muuta kuin mitä kotona ollaan. Emme ole enää mitään teini-ikäisiä, mutta silti elämä on tällaista. Minä en kuulemma vain osaa olla onnellinen...

Avokilla on tapana myös määrätä minua ja käskeä olemaan hiljaa jos kysyn miksi ja millä oikeudella hän minua määrää. On kumma että itse joudun lepyttelemään häntä, mutta hän ei koskaan minua. Olen väsynyt ja ero on mietinnässä ihan vakavasti. Vielä jos kuukauden kestäisin käytännön syistä, niin sitten voisin lähteä pois. Uskomatonta miten sinisilmäisenä olen odotellut, että avokki muuttuisi jotenkin. Hän onkin tässä ihan viimeisen kahden viikon sisällä tehnyt jotain muutosta käytöksessään sen jälkeen kun olin pois kotoa pari viikkoa ja yrittää selvästi olla ystävällisempi. Kun noin neljä vuotta on kulunut, ei minulla enää kyvyt riitä ymmärtämään, vaikka hän kiskoisi kuut taivaalta.

Mietin vaan nyt sitä, että mikä tuollaisen käytöksen saa aikaan? Mitä hän haluaa sillä saavuttaa? Mitä hän yleensäkin haluaa? En voi kysyä häneltä, joten kysyn täällä muilta.

3

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghjk1

      Jepjep, en kyllä itsekkään ymmärrä miksei asioista voi joidenkin ihmisten kanssa keskustella? Mikä siinä on? Olisikohan narsismilla osasyytä? Ken tietää... Tuo tapaus vaikuttaa kyllä siltä.

      • queipdkm

        Tätä mietin itsekin. Minulle ei ole ollut koskaan vaikea jutella, avoimesti. On raskasta kun rinnalla on ihminen, joka ei puhu.


    • eikannataodottaa

      Sun miehesi käytös ei oo normaalia. Ja pahoinpidellytkin sua. Ota jalat alle ja lähde. Tuo muuttuu vain pahemmaksi ajan myötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe