työnarkomaani isä

kova tekemään töitä

En pidä työstäni, mutta uhraan siihen kaiken energiani. En kotona jaksa tehdä mitään oma-aloitteisesti. Teen kyllä kotitöitä kunhan vaimoni ensin nalkuttaa. Lapsien kanssa olen mielelläni, mutta olen niin väsynyt, että lähes nukahdan. Vaimon kanssa olen ihan mielelläni. On kiva kun hän on vierelläni, mutta yleensä en yksinkertaisesti jaksa puhua mitään hänen kanssaan. Olisi mukava vain olla vierekkäin hyväntuulisena ja nauttia hiljaisuudesta.

Käymme joskus sukulaisten luona, mutta olen niin rättiväsynyt, että joudun äärimmilleen ponnistelemaan kun joudun keskittymään johonkin keskusteluun. Minua ei yleensä muiden ihmisten tekemiset ja kuulumiset kiinnosta. Silloin tietenkin kiinnostaa jos joku on kuollut, joutunut vakavaan onnettomuuteen, voittanut lotossa tai on siis jotain ihan oikeaakin asiaa.

Ystäviäni en jaksa tavata, eikä se varmaan olisi kovin suotavaa, koska silloinhan en olisi koskaan kotona. Teen muutenkin pitkää päivää.

Miksi teen pitkää päivää jos en erityisemmin välitä työstäni eikä se tuo mitään suurempaa tyydytystä. Syy on se, että pitää saada rahaa laskujen maksamiseen. Vaimo tienaa niin huonosti, että emme pystyisi maksamaan laskuja jos tuloni tippuisivat vaikkapa tonnilla kuussa. Nykyisessä työssäni kilpailu on kovaa ja kaikki muutkin tekevät yhtä paljon työtä kuin minä ja voivat pahoin. Olen ajatellut, että vaihtoehtona on maallisen omaisuuden menetys velkasaneerauksen kautta tai se, että teen hulluna töitä.

Vaimo ei pidä siitä, että panostan kaikkeni työhön. Kuitenkin hän haluaa, että lapsilla olisi kunnon vaatteet, itse pääsee kampaajalle, sähkölaskut maksetaan, jne.

Minusta tuntuu, että jos teen vähemmän työtä niin seurauksena potkut, koska työpaikallani ei siedetä VAPAAMATKUSTAJIA, jotka antavat muiden tehdä kaiken työn. Tästä seuraisi tulotason romahdus ja velkasaneeraus.

Onko ideoita?

9

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15 + 18

Periaatteessa olet lapsillesi velkaa aikaasi ja energiaasi, mutta jos lasten elanto ja hyvinvointi sitä vaatii, heidän on selvittävä isättä. Itse asian punnitset, ja toivottavasti pääsette vaimosi kanssa yhteisymmärrykseen.

• Tsemppiä1234

Perhe, onni ja oma elämä on työtä tärkeämpää. Kukaan tuskin voi antaa mitään hyvää ohjetta täällä.
      En tiedä mitä teet työksesi, mutta sinun on turha kuvitella että saisit jonkun palkkion ylimääräisistä hommista, tai siitä miten paljon yrität auttoo työtovereitasi.
      Minulle ei ole tullut töistä mitään valituksia, pelkästään kehuja, mutta silti en saanut uutta työsopimusta lomautuksien vuoksi.
      Yritä mittiä mitkä hommat on sinulle kuuluvia äläkä yritä miellyttää poma tai työkavereita. Jos se ei riitä niin sitten se on epäreilua sinua kohtaan. Voit miettiä omaa ratkaisua siihen.. potkivatko ne sinut siitä hyvästä? Onko työyhteisön tai paikan vaihto mahdollinen... Oma elämä on työtä tärkeämpi kuitenkin. Tämä yhteiskunta on perseestä.

• Noin kun asian esität niin saa ensisijaisesti käsityksen että ongelma on työmaalla. Ihminen on kyllä tehty myös työntekoa varten ja jos työstään tykkää niin sitä ei välttämättä ole henkisesti niin uupunut pitkänkään päivän jälkeen. Ehkä et ole sinulle sopivalla alalla? Tai ehkä voit miettiä läpi mitä positiivisia asioita työssäsi on ja mitä negatiivisia. Työstä tykkääminen on vähän määrittelykysymys, mutta yleensä ihmiset nauttivat onnistumisen tunteesta sekä siitä että jonkun asian saa valmiiksi (vaikka olisi jäljellä vielä tekemättömiä asioita). Ehkä voit itse vaikuttaa työhösi sen verran että saat siitä enemmän irti?
      Vähän alastasi riippuen ja jos tykkäät lukea niin kannattaa lukaista Rework. Löytyy todennäköisesti myös suomeksi: http://37signals.com/rework
      Siinä on paljon ideoita, osittain varmaan toteuttamiskelvottomia mutta saa kuitenkin ajattelemisen aihetta.

• Jämäköidy

Laadi ptkän ajan vakava suunnitelma, sellainen että pääset normaalin ihmisen 8h työpäivään. Älä vertaa itseäsi muihin työntekijöihin. Työnantajakin voi aluksi kitistä ja yrittää kääntää päätäsi, mutta työnantajakin katsovat ihan hyvällä lopulta heitä, jotka tekevät kunnolla ja hyvää työtä koko työajan, mutta kieltäytyvät ylitöistä. Silllä he eivät pala loppuun, ja he ovat ajankäytössään tehokkaita,toisin kuin he, jotka ovat 12h paikalla. Vaimo kitisköön rahanpuutteesta, menköön itse töihin, jos se on niin tärkeää hänelle. Älä ole vaimosi rahapussi.

• Näin on

Mun työkaveri paloi loppuun, pitkältä sairaslomalta palattuaan vähensi työtään ja kävi ajankäytön hallinta koulutuksen, delegoi hommiaan ym. Mutta edelleen on todella työllistetty. Mutta osin omaakin syytään, olen huomannut, että monet hommat olisi ollut tehtävissä yksinkertaisemmin ja vähemmän työllistävällä tavalla. Tekee usein turhaa työtä.

• Perheenisä

Voi voi voi...
      "Kova tekemään työtä" tarkoittaa helposti "Kova luopumaan elämästä ja perheestä".

Olet valinnut luopua elämisestä, voimasta lapsillesi ja vaimollesi. On hyvä muistaa, että työ ei ole mikään kaikkeen oikeuttava instituutio jota kumartaa kaikki asiat elämässä.

Kannattaisi ehkä pysähtyä miettimään, että mikähän tässä elämässä olikaan tärkeää ja mikä ei... vaimosi kun tapaa miehen, joka tienaa 4k käteen 6-7h päivällä, on energinen, iloinen, rakastava ja pitää työtä "jonain juttuna missä ollaan päivisin ja väliin vähän matkustetaan", niin teidän setti on tasan tarkelleen sillä hetkellä loppu.

Kukaan ihminen ei kestä tuollaista baskaa, missä mies myy itsensä johonkin työn kaiken kaiken muun ylittävälle alttarille.

• työnarkomaani isä

Sellaisia miehiä josta puhuit, jotka tienaavat 4 tonnia käteen 6-7h työllä ei kovin montaa ole. Tuollainen 4k käteen vaatii tyypillisesti jonkinlaista sitoutumista.

• Onko järkeä

Ymmärtäisin jotenkin, jos palkkasi riippuisi työpäiväsi pituudesta? Eli saisit ylitöistä korvausta tai olisi joku urakkapalkka tai provisio. Vika kyllä on selkeästi työpaikassasi, jos se käy liikaa voimille ja kaikki voi pahoin. Ei oo hyvä ei, saat pian jonkun burnoutin!

Voisitteko jotenkin tinkiä elintasostanne? Tai pystyisitkö vaihtamaan työpaikkaa, jossa vähemmällä raadannalla saisi saman palkan? Mun miehellä on tilanne, että työpäivät on 2-4 h pidempiä kuin mulla, mutta tienaa saman verran kun minä tai joskus vähemmänkin kuin minä.

Onko järkeä raataa, jos ei koskaan ehdi nauttia rahoista? Ja lapsetkin varmaan pitää enemmän siitä, että isä on kotona kuin että saavat hienoja vaatteita?

• Erään vaimon näkemys

Hmm, mikä on hulluna töitä. Kuulostaa kuitenkin siltä että ihmisten aikoihin pääset kotiin perheesi luo jos kotitöitäkin voit tehdä ja vaimon vieressä istuskella.
      Kuulostaa siltä että maallista mammonaa on tullut hankittua velaksi ja nyt olet loukussa työhön josta et nauti jotta olisi käytössä kaikki pelit ja pensselit. Jos vaimo kerran on niin huonopalkkainen ettei saa kampaamoakaan omistaan maksettua niin kannattaako tuollaisessa työssä ollakaan.
      Vaimosi asemassa kouluttautuisin lisää tai vaihtaisin alaa, jotta työssäkäynti alkaisi kannattamaan.
      En halua loukata, mutta tuloihinne nähden olette siis ottaneet liikaa velkaa. Olisiko pienempi asunto/halvempi auto kelvannut?

Mun mieheni on yrittäjä, poissa kotoa 09.00-23.00, joskus jopa 10.00-02.00. Työpäiviä on 6-7, joten kaikki kotityöt ym. jää minulle. Emme edes näe paljoakaan. Mies on väsynyt mutta nauttii työstään. Elämme silti vaatimattomasti, ja pienellä rahalla. Ei ole asuntoa eikä autoa velalla. Ostetaan kaikki kunhan rahat on kaikki säästössä. Siten mies voi lopettaa milloin haluaa, koska ei olla velkaloukussa, eikä se ole katastrofi.

En siis sanoisi että olet työnarkomaani, vaan yksinkertaisesti et nauti työstäsi ja maallinen ostettu velalla, eli olet nalkissa. Vaimosi ei pysty tukemaan riittävästi koska on jättäytynyt matalapalkka-alalle.

Työnarkomaani on sellainen jota ei kotona näy, ja joka asettaa työn kaiken muun edelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe