Ahdistus ruoan jälkeen

Kohta liian laiha

Sairastuin ahdistuneisuushäiriöön kymmenisen vuotta sitten. Aluksi ahdisti kaikki ja koko ajan, mutta vuosien kuluessa opin kontrolloimaan ahdistustani, saaden siitä edes siedettävän. Viimeisen vuoden aikana ahdistusta on ollut huomattavasti vähemmän, kunnes muutama kuukausi sitten kuvioihin astui uusi ahdistuksenkohde: ruoka.
Tai itse ruoka ei ahdista, mutta syömisen jälkeen ahdistaa ja paljon. Etenkin jos on kylläinen olo. Mitä tyhjempi ja nälkäisempi olo on, sen vähemmän ahdistaa.

Lämmin ruoka ei nää tule kuuloonkaan, se tekee liian täyden olon. Tänään meni puoli purkkia raejuustoa, ja vaikka se oli hyvää, niin itku ja ahdistushan siitä tuli, ja taas lääkekaapille hakemaan opamoxeja jotka ei enää tehoa kunnolla.
Ja varmasti kaikki, jotka ahdistuksesta ovat kärsineet, tietää että jos ruoan jälkeen ahdistaa, niin ei paljon tee mieli kyllä syödä. Sen verran kauhea tunne on tuo ahdistus.

En ole laihduttaja, paino-ongelmainen tai syömishäiriöinen. Ennen tätä oireilua suhtautumiseni ruokaan on aina ollut hyvin neutraali ja tavallinen.

Olen kokeillut syödä pieniä annoksia, syödä normaalisti, jättää ruoka-aineita pois (ajattelin että jos vaikka joku lievä allergia tekee huonon olon), syödä seurassa, syödä yksin jne, mutta helpotusta ei löydy.

Tämä on pelottavaa, ja varmasti ei ainakaan normaalia!

Missä siis vika? Onko muilla samaa ongelmaa? Millä olette helpottaneet oireita? Löytyykö jotain hyviä neuvoja, mitä voisin vielä kokeilla ennen lääkärin luokse uskaltautumista?
Ja tuli mieleen, että onko tämä nyt sitten ikäänkuin päinvastainen, kuin niillä jotka syövät juurikin ahdistukseen? Tai siis onhan se varmaan, mutta mikä siihen on teillä auttanut ja mistä se johtuu että minulle tulee tämä päinvastaisena? Itsetuntoni on tavallisen hyvä.

12

7193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällaista tuli miele

      Tulee mieleen selitykseksi että aikaisemmin olet kontrolloinut ahdisutustasi muuten ajattelun voimalla. Nyt olet mieltänyt siihen yhden tavan olla syömättä. Kun syöt niin alitajuisesti koet epäonnistuneesi kontrollissa.
      Uudeksi paoksi voisi kehitellä jonkin muu konsti, mutta eihän se sisimpäsi ahdistusta tietenkään poista.
      Kannataisi kyllä tarttua härkää sarvista kiinni alkaa työstää syvemmällä olevia pahan olon syitä.
      Oletko saanut juteltua tai mitenkään konkreettiseti käsiteltyä asioita ettei tarvitsisi keksiä niille peittoja ja sijaistoimintoja.

      • Kohta liian laiha

        Minulla, kuten varmasti monilla muillakin, on sellainen määrittelemätön ahdistus. Vuosien terapioidenkaan jälkeen ei saatu selville, mikä ahdistaa ja miksi. Kun ahdistaa, ei yleensä ole mitään erityistä syytä, jolloin sitä on hirveän vaikea purkaa millään, vältellä ahdistusta aiheuttavia asioita tai puhuakaan siitä. Tai sitten terapeuttini ei osannut, tai minä en osannut. Yhtä kaikki, terapia oli melko turhaa, vaikka hengitysharjoitukset toisinaan auttoivatkin joihinkin oloihin.


      • Vaivojen vanki
        Kohta liian laiha kirjoitti:

        Minulla, kuten varmasti monilla muillakin, on sellainen määrittelemätön ahdistus. Vuosien terapioidenkaan jälkeen ei saatu selville, mikä ahdistaa ja miksi. Kun ahdistaa, ei yleensä ole mitään erityistä syytä, jolloin sitä on hirveän vaikea purkaa millään, vältellä ahdistusta aiheuttavia asioita tai puhuakaan siitä. Tai sitten terapeuttini ei osannut, tai minä en osannut. Yhtä kaikki, terapia oli melko turhaa, vaikka hengitysharjoitukset toisinaan auttoivatkin joihinkin oloihin.

        Hei,
        tuttua juttua, mitä kirjoitat.
        Itselläni ilmaantui sama tilanne syyskuun aikana. Tosin tänään vasta löysin tämän sivun, kun olen hakenut tietoa kaikkialta muualta.
        Aamuisin syön pienen annoksen ja kuuntelen, miten vatsa reakoi. Päivällä pyrin syömään salaattia tai jotain pientä kevyttä ja illalla mustikkakeittoa kahvikupillisen.
        Jos syön rasvaista olo on on todella kauhea.
        Olen sairastanut paniikkihäiriötä 20 vuotta ja viimeinen 10 vuotta on ollut hyvin raihallista. Nyt olen saanut syyskuusta lähtien mekoisia kohtauksia. Tämä syömisen ahdistus on minulle ihan uutta, mutta todella inhottavaa.
        Jotenkin olen yrittänyt ajatella, että se liittyy näihin kohtauksiin tai sitten syömisen aiheutama ahdistus laukaisee kohtauksen.
        Ajattelin jo, että minulla on vatsassa jotain vakavaa, mutta turvotus laskee yön aikana ja vatsa on pieni ja pehmeä aamulla.
        Ymmärränn hyvin tilanteesi ja tunteesi, ne eivät todella ole kuviteltuja. Olen esiintyvä laulaja, mutta näissä tilanteissa ei koskaan ole mitään ongelma, ehkä siksi, että siihen ajatukseen ei jää silloin tilaa. Olet varmaankin itseni kaltainen kontrolloiva henkilö. Tarkkailen oloani turhankin tarkkaan, mutta en minä sille mitään voi. Ei tätä ole terapiakaan poistanut. Ehkä sitten, kun jokin asia elimistössä tulee täyteen , oireet häviää. Nyt vain opettelen elämään tämän helvetin kanssa. Voimia sinullekin.


    • Isoja vaan lempeitä

      Tiedän yhden nuoren jolla on saman tyylisiä oireita kuin sulla ja saa pidettyä sen kurissa hevosten parissa. Sairastaa anoreksiaa vaan kuulemma tallille meno laittaa syömään päivän aikana jotain jotta jaksaa hoitaa vastuunsa loppuun asti. Olo ei ole ahdistunut karva turpien seurassa kun ne lähinnä tyyneesti seurailevat sivusta touhuja ja hiljaa ovat läsnä. Ehkä se näkymätön yhteys on paljon vakuutavampi kuin puhuminen jollekin, tiedä sitä. Aikoo silti jatkaa talleilua kun kerta auttaa hillitsemään oireiden pahenemista.

      Sanoisin että kannattaa ainakin kokeilla jos pääsisit kokeilemaan jonnekin tallille hetkeksi tietenkin valvovan silmän alla kun isoista eläimistä on kyse heppailua. Kun taidot kertyy voisit hiljaksiin alkaa itsenäisesti tekemään hommia. Olisi päivän aikana joku paikka minne hetkeksi paeta ''arkea''.

      Tuolla on listattu muutama talli eri puolelta Suomea ja markkina osuudesta löytyy lisää.

    • tytteli1

      Oireet saattavat olla täysin psyyken kehittämiä, mutta voit tietysti tarkistaa olisivatko kuitenkin ihan oikeasti fysiikan aiheuttamia.

      Itselle tuli vastaavia oireita, vatsa tuntui paisuvan, henki ei kulkenut kunnolla ja aloin ylihengittämään ja paniikki ja huono olohan siitä aina sitten tuli. Myöhemmin kävi muiden testien yhteydessä selville, että en pelkästään kärsinyt useista ruoka-aineallergioista vaan myös hapottomasta mahasta. Aloin käyttämään ruoansulatusentsyymejä ja suolahappoa ruokailun yhteydessä ja auttoi minua. Voit ainakin testata jos toisi sinullekin avun.

      Suolahappoa löytyy apteekista ja se tulee ottaa raskasta ruokailua ennen tai sen aikana (jos unohtuu, niin ei enää ruokailun päätteeksi!) ja ruoansulatusentsyymit otetaan ruokailun aikana tai sen päätteeksi. Suolahappopilleripurkilla ei ole hintaa kuin n. kympin, entsyymit maksaakin jonkin verran enemmän.

      Suosittelen lukaisemaan myös Kaisa Jaakkolan kirjoittaman kirjan Hormonitasapaino. Sieltä aloin ymmärtämään niin monia juttuja mitkä itseäkin oli vaivanneet ja löysin avun moniin oireisiin :)

    • Lääkäriin heti

      "...en ole syömishäiriöinen..."

      Sori vaan, mutta kyllä tuo aika vahvasti syömishäiriöltä vaikuttaa. Mene rohkeasti lääkärille ja myönnä syömishäiriösi ennen kuin olet luisunut liian syvälle anoreksiaan tms. Ongelman kieltäminen ei auta yhtään.

    • parempaa elämää..

      Hei! Olen itsekin kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä jo pian kymmenen vuotta nuoresta iästäni huolimatta. Nyt viime aikoina juuri syöminen on osoittautunut hankalaksi, sillä jokin alitajuinen pelko sairastumisesta saa aina vallan, enkä ainakaan julkisissa paikoissa pysty rentoutumaan niin, että saisin syötyä kunnolla. En kärsi anoreksiasta! Päin vastoin tahtoisin terveellä tavalla olla " isompi". Ulkopuoliset ei todellakaan tajua mitä tämän asian kanssa kamppailevat käyvät läpi, niinkuin edellisestä viestistä huomataan. Itse olen kuukausien mietinnän jälkeen päättänyt aloittaa psykiatrini määräämät paniikkihäiriölääkkeet, että toivotaan niistä olevan jotain apua! :)

    • Lääkärille ajoissa.

      Ootko jutellut tuosta jollekin tai käytkö siis jossain juttelemassa, psykologilla tai lääkärillä tmv?

      Ja toisaalta juu, vaikka sulla ei olisikaan ollut syömishäiriötä. Tulee vaan mieleen, kun itselläni syömishäiriön alkuaikoina kävi noin, kontrolloin ahdistusta ja kaikkea syömättömyydellä. Siitä se alkoi ja pikkuhiljaa kehittyi syömishäiriöksi. Syömishäiriöö ei oo välttämättä helppo itessään huomata tai myöntää. Eikä tietenkään täältäkään osaa yhtään sanoa mikä voisi olla. Mutta huolestuttavaa, eikä kyllä normaalia jos ahdistuu syömisen jälkeen. :/

    • maarit1

      Laitoin hakusanaksi ruoan jälkeinen ahdistus ajatellen, että onko muilla sellaista. Näin tulin tälle palstalle. Ymmärrän mitä tarkoitat. Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja keskivaikeaa masennusta. Nyt noin viikon ajan työpaikkalounaan jälkeen on tullut yllättäen ahdistus, huimaus ja tuskainen olo. Kysyin eilen terapeutilta, että mistä voi johtua ja onko hän kuullut tällaisesta. Ei ollut. Opamoxilla tilanne menee ohi, mutta kestää reippaan puoli tuntia ennen kuin se alkaa vaikuttaa. Kärsin yleensä aamuahdistuksesta, mutta tämä on uutta ja ikävää etenkin työpaikalla ollessa.

      • Anonyymi

        Insulinooma tai reaktiivinen hypoklygemia,tai idiopaattinen postprandiaalisen oireyhtymä


    • Persona_non_grata

      Minulla on samoja ongelmia, tosin oireet tuntuvat ihan verisuonissa asti. Epäilen, että ruokani on myrkytetty ja minulla on tekotavastakin jo aavistus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe