Töihin / harjoittelijaksi kahvilaan IRLANTIIN

IrishDream

Hei!
Oon 19-vuotias tyttö, joka on nyt lähdössä au pairiksi Liettuaan 3-6kk.
Uskon pärjääväni siis työelämässä ulkomailla, myöskin englannin kielitaitoni parantuu varmasti huomattavasti.

Minua on aina kiinnostanut työskentely kahvila- tai hotellialalla.
Irlanti maana on aina kiehtonut, joten mietin jos yhdistäisin nämä kaksi kiinnostuksen kohdetta ja au pair aikani jälkeen lähtisin aluksi vaikka harjoittelijaksi Irlantiin jonnekin kahvilaan.

Onko tämä aivan tuhoontuomittu idea ja jos ei, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

5

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dublinista

      Hei,

      Dublinissa asuvana suomalaisena voin sanoa että pubeja täällä ainakin riittää ja duunia niissä. Muistaakseni Dublinissa on nykyisellään noin 1000 pubia. Lisäksi satoja ravintoloita ja yökerhoja. Töitä varmasti piisaa muttaitäeurooppalaiset polkevat palkat ihan maahan. Jos Englannin kielen taitosi on oikeasti hyvä löydät duunia varmasti eikä tarvitse olla harjoittelija... Mutta jos ei niin kilpailet puolalaisten kanssa jotka ovat valmiita painamaan duunia alle 10€ tunti ilman lisiä.

      Huomaa että sillä rahalla ei täällä pitkälle pääse. Itse tienaan lähes 3,5 x tuon ja silti on välillä tiukkaa tosin iso talo ja pari autoa. Verot on pienemmät ja viina halvempaa, mutta muuten lähes Helsingin hinnoissa. Jos mietit harjoittelijan hommaa niin paikallinen min. palkka on 8,60€ / h ja sen alle ei lain mukaan saa mennä kukaan. Muualla irlannissa halvempaa mutta duunejakin on vähemmän.

      Nopeasti katsoen oli pari sataa alan hommaa auki.

      http://www.jobs.ie/pubs_bars_clubs_jobs.aspx

      • Dublinista

        Unohtui eli tämän verran ilmeisesti noista hommista Irlannissa maksetaan.

        http://www.payscale.com/research/IE/Job=Bartender/Hourly_Rate

        Ensimmäinen steppi on hankkia osoite irlannista vaikka jonkun tutun osoite jos sattuu olemaan ketään saarella.
        Nimittäin seuraavaksi tarvitset sen että saat haettua PPS numeron (paikallinen SOTU) ilman sitä et voi irlannissa töitä laillisesti tehdä.

        Näiden jälkeen vain oikeaan työn ja kämpän hakuun joko paikan päältä tai etänä. Kämpät löydät Jobs.ie, Nixers.ie, Monster.ie, tai joku sadasta rekryfirmasta. Kämpät joko daft.ie tai myhome.ie äläkä luota kuviin käy oikeasti katsomassa.


    • IrishDream

      Hei nim. Dublinista!
      Kiitos kattavasta vastauksesta, siitä oli paljon apua! :)
      Itseäni kiinnostaa paikkana erityisesti Galway, mutta totta kai sinne lähdetään, missä töitä on.

      En tunne ketään Irlannista. Mitenkä tämä osoite homma sitten onnistuu? Vai voinko hankkia ensin kämpän vai tarvitseeko jo sitä varten olla tuo PPS?

      • töihin dubliniin 1

        Hei -

        PPS -numeron, pankkitilin tms avaamiseen tarvitaan yleisesti kotiosoite, mutta myös todistus työnantajalta, että olet töissä missä olet. Se on hankala noidankehä, jos miettii, että ei ole ketään Irlannissa asuvaa apuna.

        Mainittakoon, että silloin kun itse muutin, työnantajani auttoi minua tässä kaikessa:

        Kirjoittivat tarvittavat todistukset, järjestivät työpaikassani tapaamisen pankin kanssa, jossa edustaja tuli luokseni avaamaan tilin (pankilla ja firmalla on diili, joten vältyn byrokratialta), ja antoivat palkallisen vapaapäivän, jotta voin mennä hakemaan tarvittavien papereiden kanssa PPS numeron. "Kotiosoitteena" oli mahdollista käyttää jonkun uuden tiimikaverin osoitetta tai sitten työpaikan kouluttajan. Muuttaessani minulle tarjottiin "relocation package", joka tarjosi minulle mm. ensimmäisen kuukauden hotellissa (jonka duunipaikan henkilökunta varaa sinulle puolestasi alennuksen kanssa) - sittenpä oli aikaa etsiä kämppää paikan päältä. ..ja työpaikalla oli paljon töissä kansainvälistä sakkia, joten vapautuvia huoneita mainostetaan ilmoitustauluilla töissä. Aika kätevää!


    • Töitä Dublinista

      Nykyisessä taloustilanteessa voi olla vähän hankalaa saada Irlannista töitä kahvila- tai hotellialalta. Pääasiassa täällä kahviloissa työskentelee itäeurooppalaiset, jotka tekevät myös työtä paikallisia pienemmillä palkoilla. Tietysti tämä riippuu paljon siitä, missä päin Irlantia haluat asua. Dublin on upea paikka, mutta vuokra, kulkeminen, sähkö tms. ovat varsin kalliita alan pieniin palkkoihin verrattuna.

      Jos haluat kuitenkin muuttaa Irlantiin - mitä suosittelen lämpimästi - kannattaa sinun etsiä työpaikkaa puhelinasiakaspalvelun tiimoilta. Irlannista löytyy verotussyistä useita kansainvälisiä asiakaspalvelukeskuksia, joista löytyy sinulle varmasti töitä, jos olet asiakaspalveluhenkinen ja hyvän työmoraalin omaava. Monesti olet osana kansainvälistä tiimiä, mutta asiakkaasi ovat suomalaisia. Työkieli on muutoin englanti, joten se kohenee myös tarvittaessa varmasti. Työilmapiiri on myös varsin nuorekas, joten ystäviä on helppo löytää.

      Jos kiinnostuit, suosittelen sinulle Stream Global Services -nimistä firmaa, jonka sijainti on Swords, Dublin. Tällä hetkellä he etsivät suomalaisia laskutustiimin asiakaspalveluun, mutta myös Xboxin asiakastukeen. Löydät HR:n ja Streamin myös Facebookista hakemalla "Stream Recruitment Dublin".


      Onnea työnhakuun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe