Töihin / harjoittelijaksi kahvilaan IRLANTIIN

IrishDream

Hei!
Oon 19-vuotias tyttö, joka on nyt lähdössä au pairiksi Liettuaan 3-6kk.
Uskon pärjääväni siis työelämässä ulkomailla, myöskin englannin kielitaitoni parantuu varmasti huomattavasti.

Minua on aina kiinnostanut työskentely kahvila- tai hotellialalla.
Irlanti maana on aina kiehtonut, joten mietin jos yhdistäisin nämä kaksi kiinnostuksen kohdetta ja au pair aikani jälkeen lähtisin aluksi vaikka harjoittelijaksi Irlantiin jonnekin kahvilaan.

Onko tämä aivan tuhoontuomittu idea ja jos ei, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

5

490

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dublinista

Hei,

Dublinissa asuvana suomalaisena voin sanoa että pubeja täällä ainakin riittää ja duunia niissä. Muistaakseni Dublinissa on nykyisellään noin 1000 pubia. Lisäksi satoja ravintoloita ja yökerhoja. Töitä varmasti piisaa muttaitäeurooppalaiset polkevat palkat ihan maahan. Jos Englannin kielen taitosi on oikeasti hyvä löydät duunia varmasti eikä tarvitse olla harjoittelija... Mutta jos ei niin kilpailet puolalaisten kanssa jotka ovat valmiita painamaan duunia alle 10€ tunti ilman lisiä.

Huomaa että sillä rahalla ei täällä pitkälle pääse. Itse tienaan lähes 3,5 x tuon ja silti on välillä tiukkaa tosin iso talo ja pari autoa. Verot on pienemmät ja viina halvempaa, mutta muuten lähes Helsingin hinnoissa. Jos mietit harjoittelijan hommaa niin paikallinen min. palkka on 8,60€ / h ja sen alle ei lain mukaan saa mennä kukaan. Muualla irlannissa halvempaa mutta duunejakin on vähemmän.

Nopeasti katsoen oli pari sataa alan hommaa auki.

http://www.jobs.ie/pubs_bars_clubs_jobs.aspx

• Dublinista

Unohtui eli tämän verran ilmeisesti noista hommista Irlannissa maksetaan.

http://www.payscale.com/research/IE/Job=Bartender/Hourly_Rate

Ensimmäinen steppi on hankkia osoite irlannista vaikka jonkun tutun osoite jos sattuu olemaan ketään saarella.
        Nimittäin seuraavaksi tarvitset sen että saat haettua PPS numeron (paikallinen SOTU) ilman sitä et voi irlannissa töitä laillisesti tehdä.

Näiden jälkeen vain oikeaan työn ja kämpän hakuun joko paikan päältä tai etänä. Kämpät löydät Jobs.ie, Nixers.ie, Monster.ie, tai joku sadasta rekryfirmasta. Kämpät joko daft.ie tai myhome.ie äläkä luota kuviin käy oikeasti katsomassa.

• IrishDream

Hei nim. Dublinista!
      Kiitos kattavasta vastauksesta, siitä oli paljon apua! :)
      Itseäni kiinnostaa paikkana erityisesti Galway, mutta totta kai sinne lähdetään, missä töitä on.

En tunne ketään Irlannista. Mitenkä tämä osoite homma sitten onnistuu? Vai voinko hankkia ensin kämpän vai tarvitseeko jo sitä varten olla tuo PPS?

• töihin dubliniin 1

Hei -

PPS -numeron, pankkitilin tms avaamiseen tarvitaan yleisesti kotiosoite, mutta myös todistus työnantajalta, että olet töissä missä olet. Se on hankala noidankehä, jos miettii, että ei ole ketään Irlannissa asuvaa apuna.

Mainittakoon, että silloin kun itse muutin, työnantajani auttoi minua tässä kaikessa:

Kirjoittivat tarvittavat todistukset, järjestivät työpaikassani tapaamisen pankin kanssa, jossa edustaja tuli luokseni avaamaan tilin (pankilla ja firmalla on diili, joten vältyn byrokratialta), ja antoivat palkallisen vapaapäivän, jotta voin mennä hakemaan tarvittavien papereiden kanssa PPS numeron. "Kotiosoitteena" oli mahdollista käyttää jonkun uuden tiimikaverin osoitetta tai sitten työpaikan kouluttajan. Muuttaessani minulle tarjottiin "relocation package", joka tarjosi minulle mm. ensimmäisen kuukauden hotellissa (jonka duunipaikan henkilökunta varaa sinulle puolestasi alennuksen kanssa) - sittenpä oli aikaa etsiä kämppää paikan päältä. ..ja työpaikalla oli paljon töissä kansainvälistä sakkia, joten vapautuvia huoneita mainostetaan ilmoitustauluilla töissä. Aika kätevää!

• Töitä Dublinista

Nykyisessä taloustilanteessa voi olla vähän hankalaa saada Irlannista töitä kahvila- tai hotellialalta. Pääasiassa täällä kahviloissa työskentelee itäeurooppalaiset, jotka tekevät myös työtä paikallisia pienemmillä palkoilla. Tietysti tämä riippuu paljon siitä, missä päin Irlantia haluat asua. Dublin on upea paikka, mutta vuokra, kulkeminen, sähkö tms. ovat varsin kalliita alan pieniin palkkoihin verrattuna.

Jos haluat kuitenkin muuttaa Irlantiin - mitä suosittelen lämpimästi - kannattaa sinun etsiä työpaikkaa puhelinasiakaspalvelun tiimoilta. Irlannista löytyy verotussyistä useita kansainvälisiä asiakaspalvelukeskuksia, joista löytyy sinulle varmasti töitä, jos olet asiakaspalveluhenkinen ja hyvän työmoraalin omaava. Monesti olet osana kansainvälistä tiimiä, mutta asiakkaasi ovat suomalaisia. Työkieli on muutoin englanti, joten se kohenee myös tarvittaessa varmasti. Työilmapiiri on myös varsin nuorekas, joten ystäviä on helppo löytää.

Jos kiinnostuit, suosittelen sinulle Stream Global Services -nimistä firmaa, jonka sijainti on Swords, Dublin. Tällä hetkellä he etsivät suomalaisia laskutustiimin asiakaspalveluun, mutta myös Xboxin asiakastukeen. Löydät HR:n ja Streamin myös Facebookista hakemalla "Stream Recruitment Dublin".

Onnea työnhakuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1371
    2. 68
      1340
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1261
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      1009
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      886
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      638
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      622
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      586
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      577
    Aihe