Istuinluut

hmmmm.....

Olen aloittelija ja tunteja ei ole takana vielä kovin montaa. Ongelmani on, että istuinluuni kipeytyvät häiritsevästi. Tämä on varmaan normaalia alussa, mutta kauanko tämä kestää? Ja kuinka suuri ongelma on "normaali"? Tuntuu että seuraavalle tunnille mentäessä luut ovat vielä arat viime kerrasta ja sitten kipeytyvät helposti heti uudestaan. Istuntani varmasti ei ole täydellinen, mutta yritän kiinnittää siihen huomiota ja oppia paremmaksi.

Asia on todella ärsyttävä, kun se häiritsee niin paljon ratsastusta. Esim näin alkeiskurssilla kun mennään paljon harjoitusravia, on hankala rentoutua kun sattuu. Ja jopa loppukäyntikin on epämiellyttävää. Onko kellään vinkkejä asiaan? Vai onkohan mulla jotenkin erityisen luinen takapuoli...;)

6

2628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selssi

      Kokeile sitä että nojaisit vähän enemmän taaksepäin, niin että painosi on perslihasten päällä. Vähän liioitellusti taakse näin aluksi. Ja muista myödätä hevosen liikettä alavartalolla, ole kuin napatanssija, vyötäröstä alaspäin liikkuva, ylöspäin paikallaan.

    • Selssin neuvot auttavat useimpia. Samat ohjeet minäkin olisin antanut.

    • 10v hevosten parissa

      Hei

      Istunluiden kipu alkaa häviämään noin 1-2 vuoden sisällä

      Ja rennosti istuminen auttaa asiaan jos on liian jäykkä niin se aiheuttaa kipuja enemmän joten rentoudu.

      ja vielä että omat kokemukseni istunluiden kivuista 10 vuoden aikana
      voisin sanoa niin että kipuja tulee välillä vaikka olenkin jo ratsastanut 10v
      ja varsinkin silloin kun on ollut koulutunti niin silloin varsinkin Istuinluut ovat kipeät

    • jääskelä

      ei mulla koskaa oo ollu tota ongelmaa en usko et sulla on sitte persettä ollenkaa siellä takapuolella :Dd

    • hmmmm.....

      Kitos vastauksista. Kokeilen noita neuvoja seuraavalla tunnilla, toivon että auttaa!

      Huomasin, että ne eivät itse asiassa ole ne istuinluut jotka kipeytyvät, vaan yksinkertaisesti se "takapuolen pehmike" joka on istuinluiden kohdalla :D, siis takapuoli yksinkertaisesti. Mustelmat tulee siihen istuinluiden kohdalle, ja ne sattuvat. Kyllähän sen periaatteessa ymmärtää. Jos tässä rupeaisi yhtäkkiä vaikka konttaamaan pitkiä matkoja, niin kyllä ne polvetkin varmaan olisivat mustelmilla. Toivon vaan että ongelma pienenee mahdollisimman nopeasti.

      Olen yrittänyt istua rennosti, ja ihan ok hyvin olen siinä mielestäni onnistunut, ainakin alkutunnista. Mutta yritän oppia paremmin.

      Tässä vähän googlettelin asiasta, ja myös satulalla tuntuisi olevan väliä. Englanniksi asiasta löytyi paljonkin keskusteluja. Harmi että siihen satulan valintaan ei tällainen tavallinen tuntilainen voi vaikuttaa.

      (Ja googlatessani muuten huomasin, että ongelma on yleinen myös pyöräilijöillä ja moottoripyöräilijöillä. Että kaiken maailman satulat sitten ovatkin takapuolelle epäystävällisiä...)

    • mummon mussu

      Entäpä sitten, kun istuinluut tulevat kipeiksi pelkästä istumisesta? Samainen vaiva oli joskus kolme vuotta sitten pyöräillessä, mutta nyt tulee kipu molempiin persusluihin. Liikkuminenkin tekee kipeää ja varsinkin, jos joututu kyyristymään eteen- ja alaspäin.
      Tietysti on painoa, mutta sitä ei nyt saa noin vain pois. Olen tehnyt erilaisia pehmytvirityksiä, mutta ne eivät auta, jopa ryppy lakanassa vaikuttaa kivun tuloon. Jotkut naiset tietävät, miltä tuntuu, kun lantioluut avautuvat synnytyksen edetessä, ei kiva tunne. Sain liikku paljon ja olinkin "valmis tapaus", kun se hetki koitti. Siis avautuminen, joskin kivulias, nopeutti synnytystä pariin tuntiin.

      Nyt olen niin kivulias, että kipulääkkeitä ahtaan suuhuni. En ole netistä löytänyt muuta neuvoa, kuin sen, että ehkäpä minulla on liian pehmeä istuinalusta. Se ja moni muukin neuvo liittyi pyörän satutaan. Neuvokaa, jos osaatte! Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11241
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3133
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2984
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1785
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1754
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    9. 85
      1738
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe