Persoonallisuushäiriö

Elinkautinen********

Yritän kirjoittaa mahdollisimman lyhyesti, toivon että jaksatte lukea loppuun....

Olen vajaa 50-kymppinen nainen, rankan lapsuuden seurauksena sairastuin persoonallisuushäiriöön, tarkemmin tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus, keskivaikea masennus, joidenkin psykiatrien mukaan rajatila.
Olen koko ikäni tuntenut itseni erilaiseksi, hakenut hyväksyntää jopa epätoivoisesti ja kärsinyt paljon tästä sairaudesta johtuvista oireista sekä ihmisten ennakkoluuloista.

Jos kuvailen itseäni hieman...olen ulospäinsuuntautunut (muiden silmissä), mutta sisimmässäni elän jonkinlaisessa tunnelukossa. Tunnen kyllä tunteita vahvasti, mutten osaa hillitä niitä, mutta nykyään osaan piilottaa ne.
Nuorempana olin äärimmäisen impulsiivinen ja en pystynyt esim. käymään aloittamiani lukuisia koulutuksia loppuun. Alkuinto oli valtava ja sitten tuli täysin yhtäkkinen loppu.
En ole ilkeä muita ihmisiä kohtaan, parisuhteissa kylläkin riitoja tuli paljon ja ne ovat järjestään kariutuneet.
Olen ollut hyvinkin empaattinen, nykyään sekin on jotenkin haalistunut. En jaksa enää välittää muiden ongelmista paljoakaan, kun tuntuu että koko oma elämä on mennyt kaikilla osa-alueilla pilalle tämän häiriön takia. Olen sairaseläkkeellä, ollut jo pitkään.
Kun katselen taaksepäin elämääni, huomaan että olen epäonnistunut kaikessa mitä olen yrittänyt ja en enää uskalla yrittää mitään. En kestä enää enempää näitä ainaisia pettymyksiä.
En ole paha ihminen, tämä sairaus ei ole omaa syytäni ja siksi tuntuu pahalta tulla leimatuksi väärällä tavalla.
Vuosia olen juossut psykiatreilla ja psykologeilla, niistä on kai ollut jotain apua ja ikä on hieman tasoittanut tilaani.
Haluan tällä kirjoituksella tuoda esiin sitä ettei persoonallisuushäiriöinen välttämättä ole yhteiskunnalle vaarallinen "hullu", vaan syvästi kärsivä ihminen joka ei voi sairaudelleen paljoakaan.
Lääkkeet eivät kovin paljoa ole apua tuoneet, lähinnä turruttaneet ja vieneet pois luovuuden jota minulla nuorempana on paljon ollut.
Minua on testailtu useaan otteeseen, todettu jopa suhteellisen älykkääksikin...harmittaa etten saa sitäkään kapasiteettia käyttöön. Olisin joskus haaveissani halunnut kouluttautua korkeallekkin, mutta pitkäjännitteisyyttä ei ole.
Nyt edessä häämöttää yksinäinen vanhuus pienellä eläkkeellä, enhän ole saanut eläkekertymää kasvamaan kun työsuhteet ovat olleet lyhyitä ja rikkonaisia.
Olin aiemmin hyvin katkera isälleni, tunsin että hän pilasi elämäni, mutta en enää jaksa ketään syyttää tilastani.
Yritän mennä päivä kerrallaan eteenpäin, mutta elämässäni ei ole mitään johtolankaa, se on vaan ajan tappamista tavalla tai toisella.
Tahtoisin myös parisuhteen, mutta en usko että kelpaan kellekkään jos kerron mikä minulla on.
Päällepäin tämä sairaus ei minusta arkipäivässä näy, kukaan vaikkapa naapureistani tai tuttavistani ei tiedä asiasta. Vain kaikkein läheisimmät ihmiset.
Eli suurin tuska on sisälläni, ei ulkoisesti havaittavissa.
Onko minulla kohtalotovereita jotka kokisivat asioita samoin?
Miten te selviätte päivästä toiseen tietäen ettei tulevaisuus tuo juurikaan mitään hyvää tullessaan?
En halua nyt tässä vaikuttaa kauhean itsesääliseltä, mutta nämä asiat vaan ovat täyttä realismia, ainakin omassa mielessäni.
Kirjoitelkaa jos näette itseänne yhtään tästä "tilityksestäni"...
Lopuksi...olen ollut aina hyvin huumorintajuinen, osaan nauraa itselleni, mutta juuri tällä hetkellä ei oikein naurata.

24

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri?

      Suosittelen kirjaa Epävakaapersoonallisuushäiriöisen hoito, jonka kirjoittanut mm. Maaria Koivisto. Kirjan alkuosa selittää miten kyseinen häiriö syntyy. Sen valossa omaa käyttäytymistä ja tunne-elämää ymmärtää paremmin. Samojen tekijöiden, jotka tuon kirjan kirjoittaneet, itsehoito-opas löytyy netistä ja on printattavissa ihan ilmaiseksi.

    • Kilpaileminen?Sindet

      Sehän on läheisyydenkyvytön, eikö totta?
      - Pelkkä osoitteleminen lääkärinä ei riitä aikuisen virike-ympäristöksi.
      Älyllisyydettömyyden, hektisyyden painostaminen ei riitä ihan selviytymiskeinoksi, kun sen ympäristönä on painostaminen, eri ympäristöinä.
      Se ei ole persoonallisuushäiriö, vaan ehdoton kielteisyys, psyykkisen kivun tuottamisen oikeutuksen pyytämiseksi, mm. ulkoisen kauneuden koskettelemisena syrjinnän tuottamiseksi, sitä aiheuttaen arvona, tulevaisuuden tuhoten samanaikaisesti, hyvinvoinnitta monilta.

      Persoonallisuushäiriö on vain osoittava hektisyyden trillerieleviittoma.
      - Se on samankaltainen kehitysvammaisella, joka ei pysty täysin omaksumaan mielikuvitus-leikki iän mukanaan tuomaa egoismiään, normaalein leikkiän motoriikka-leikein.
      ' - Oletko jotenkin sairas?

      ' Se kuvaa vahingollista persoonaa psyykkisen kivun tuotosta.

      'Tulevaisuuden tuhoaminen psyykkisen kivun tuottamisella.

      "Kidutuksessa oleva eläin-ihminen, hakee apua, psyykkisen kivun avulla, toimivalle olemukselleen kidutuksessa."

    • Born to be wild

      Aivan kuin olisin lukenut joskus kirjoitetut omat muistiinpanot. Siksi paljon samankaltaisuutta löytyy. Diagnoosikin sama höysteillä epäsosiaalinen persoonallisuus. Ennen itseä kiinnosti hyvinkin moni asia, nyt ei oikeastaan mikään. Ei huomaa itsestänikään päällepäin mitään. Saan sakin nauramaan ja juttu on kourassa, mutta vain hetken. Usein huomaan johtavani keskustelua, vaikka saunan lauteilla. Mutta mutta, särmikkyydestä ja hetkellisestä hauskuudesta olen yksin. En tiedä mikä on mennyt vikaan, mutta uravalinta tämä ei ole.

    • Elinkautinen********

      Minulla on vaikeuksia nimenomaan ajatusten hallinnassa koska ne kulkevat tunteiden kautta (siis minulla) ja siksi en ikäänkuin ehdi ajatella ennenkuin tunneryöppy tulee ja vääristää/suurentaa ongelmaa.
      Olen lukenut paljon kirjoja joissa kerrotaan mistä persoonallisuushäiriö syntyy, ymmärrän hyvin mekanismit.
      Hoito onkin sitten se vaikeampi puoli. On terapiamuotoja jotka saattavat auttaa, mutta ne olisi pitänyt aloittaa jo kauan sitten.
      Käyttäytymistä voi aina yrittää hallita, kuten teenkin. Tunne-elämän hallinta on paljon vaikeampaa, tunne kun tulee niin ennalta arvaamatta ja persoonallisuushäiriöinen reagoi yleensä voimakkaasti niihin tunteisiin.
      Kuvasin tuossa ensimmäisessä tekstissä sitä että olen tukahduttanut tavallaan tunteitani, jotten reagoisi näkyvästi. Vaarana on aina se ylireagointi ...
      Miten voi jättää kaiken negatiivisen pois, elämä ei ole pelkkää positiivista?
      Pitäisi oppia hallitsemaan sekä negatiivisia ja positiivisia tunteita siten ettei niistä paisu aina elämää suurempia asioita.
      Sehän se ongelma juuri on että persoonallisuushäiriöinen ei osaa pitää asioita oikeissa mittasuhteissa.
      Keskustelen mielelläni asioista, ainahan sitä voi toinen toisiltaan oppia.

      • tribulus terrestris

        "Olen lukenut paljon kirjoja joissa kerrotaan mistä persoonallisuushäiriö syntyy, ymmärrän hyvin mekanismit." Ne on täyttä soopaa ne sellaiset kirjat, joten ei tietosi ole voinut kasvaa.

        Hae voimia uskonnosta mieluummin, vähemmän vaarallista kuin psykiatrien ja psykologien kanssa pelleileminen.


    • Elinkautinen********

      Valitettavasti en ole kiinnostunut uskonnosta...ja toisaalta uskon vielä lääkärien taitoihin.
      Jos menee jalka poikki, en todellakaan jätä sitä "herran haltuun".

      • hjhjhjhjhj

        Se onkin eri asia. Aika itsestään selvästi.


    • ryyt

      Et todellakaan ole ainoa jolla on häiriö omassa persoonallisuudessaan. Olen nyt 46 mies ja vasta nyt, tänä vuonna sattumalta löysin netistä tietoa kun olen vuosia ihmetellyt ja epätoivoisesti taistellut vaihtelevia tunteitani, ajatuksiani ja kaaosta päässäni vastaan Luonteeltani olen sellainen, ettei kukaan varmaan voisi arvata että sisälläni vallitsee enimmäksen tukala ja ahdistunut olo.
      Onneksi on vielä toivoa jäljellä ja puukko pysyy tupessa.

    • Anonyymi

      Mulla on diagnoosina Muu Persoonallisuushäiriö... epävakaa piirteitä
      Ja uusin diagnoosi; Riippuvainen persoonallisuus

      • Anonyymi

        Jatkaen edellistä, oon tuntenut vihaa paljon.. kateutta, huomiota etsien


      • Anonyymi

        Vielä pahempi kuin ton aloittajan, eivät löydä yhtikäs mitään yhtenäistä oireistoa niin luotava näitä kaatoluokkien kaatoluokkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä pahempi kuin ton aloittajan, eivät löydä yhtikäs mitään yhtenäistä oireistoa niin luotava näitä kaatoluokkien kaatoluokkia.

        Päätohtorit hulluimmasta päästä ihmisiä. Selvajarkisyyden nimissä pysyteltävä loitolla näistä.


    • Anonyymi

      Epävakaa eli rajatilainen persoonallisuushäiriö on kontroversiaalinen.


      ---Kirjoittajien mukaan Borderline Personality Disorder nousi kategoriaksi psykoanalyysin kukoistusaikoina, jolloin sitä käytettiin osoittamaan tapauksia, jotka olivat neuroosin ja psykoosin "rajalla".

      Huolimatta siitä, että se luokitellaan persoonallisuushäiriöksi (PD), kirjoittajat väittävät, että BPD:n ominaisuudet eivät ole linjassa muiden PD:iden konsensusymmärryksen kanssa. Esimerkiksi "sen diagnostiset kriteerit eivät ole pysyviä persoonallisuuden piirteitä, vaan vaihtelevia oireita ja käyttäytymistä."

      ----ADHD:llä, kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä ja muilla mielialahäiriöillä on samanlaiset oireprofiilit, mikä lopulta sekoittaa diagnostisen maiseman.


      ---Kun kielen, kuten dialektiikan, mentalisoinnin, skeeman muodostuksen ja siirron patina on riisuttu pois, tarjolla olevat hoidot ovat täsmälleen samat kuin yleiseen psyykkiseen ahdistukseen ja

      https://www.madinamerica.com/2023/06/borderline-personality-disorder-no-longer-has-a-place-in-clinical-practice/

      • Anonyymi

        Samasta.

        ---He huomauttavat lisäksi, että mikään lääkkeistä ei ole jatkuvasti osoittautunut hyödylliseksi BPD:n hoidossa.

        "Kaksi suurinta ja parhaiten suunniteltua" tutkimusta BPD:n farmakologisesta hoidosta, joissa käytettiin olantsapiinia (tunnetaan yleisesti nimellä Zyprexa), antipsykoottinen lääke, ja lamotrigiini (tunnetaan yleisesti nimellä Lamictal), mielialan stabilointi, tuottivat ratkaisevasti negatiivisia tuloksia.


      • Anonyymi

        Samasta.


        ---Diagnoosia rajallisesta, emotionaalisesti epävakaasta persoonallisuushäiriöstä käytetään laajalti ja sopimattomasti, se antaa vähän tietoa, aiheuttaa hämmennystä ja epävarmuutta sekä valtavaa leimautumista. Sillä ei ole perustaa tieteellisessä persoonallisuuden tutkimuksessa, ja sitä käytetään umpimähkäisesti kuvaamaan lukemattomia kielteisiä vuorovaikutuksia ihmissuhteissa, jotka ovat syitä paljon muutakin kuin persoonallisuuden toiminta, ulottuen yksinkertaisesta erimielisyydestä täydelliseen toiminnalliseen hajoamiseen.
        Sen tuhlaan käytön ja tieteellisen epätarkkuuden vuoksi tämän sairausryhmän hallinta ja erityinen hoito on vakavasti vaarantunut, ja siitä on tullut suuri ymmärryksen este.
        Borderlinella ei ole enää paikkaa kliinisessä käytännössä."


      • Anonyymi

        Samasta.

        ---Yhteiskuntatutkijat keskustelevat usein BPD:n nousuun ja käyttöön liittyvistä kontekstuaalisista tekijöistä. Psykologi Bethany Morri s, joka haastatteli aiemmin Mad in America -sivustolle, huomauttaa häiriön historiallisesti naisvihasta, joka johtuu ylivoimaisesti naisista miehistä – yhden lähteen mukaan ero 75 % tai 3:1 .


    • Anonyymi

      Nimeäminen on helpotus helpoimmasta päästä mutta voi viedä ojasta allikkoon.

      --Monet lääkärit ja potilaat sopeutuvat rajapiirteiden diagnostisiin kuvauksiin, koska niiden piirteet ovat helposti havaittavissa ja hyvin yleisiä teini-iästä lähtien ja diagnoosi näyttää antavan rauhoittavan varmuuden muuten käsittämättömistä monimutkaisista oireista ja käyttäytymisestä. 5

      https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01410768231164780

      • Anonyymi

        Samasta.

        ----Ne, joilla on emotionaalinen epävakaus, oireyhtymä, joka on kiistatta olemassa, mutta jota on parasta ajatella mielialahäiriöksi, ovat taistelijoita ja usein kaunopuheisia hakeutuessaan hoitoon ja käyttävät aikoinaan "epäkypsiksi" kutsuttuja puolustuskeinoja, kuten halkeilua ja projisointia. Yksinkertaisemmassa muodossa ne häiritsevät ja ärsyttävät kliinikkoa. 1On monia muita syitä, miksi potilaat haastavat lääkärinsä, mutta nykyisessä ilmapiirissä tämä käyttäytyminen – ilmentyipä sitten tapaturma- ja ensiapuosastoilla, yleislääkäreiden leikkauksissa tai psykiatrisissa tiloissa – johtaa silmien pyörittelyyn, nyökkäyksiin ja silmäniskuja kollegoille sekä kuiskattuun kommenttiin. "toinen raja", joka ennakoi sopimatonta ja epäsympaattista puuttumista. Terveydenhuollon ammattilaiset ovat pahimpia rikoksentekijöitä stigman ja sen aiheuttamien vihaisten reaktioiden edistämisessä. Tämän seurauksena näin tunnistettuja potilaita pidetään vaikeammin hallittavissa, vaikka heidän käyttäytymisensä ei ole huonompi kuin muiden potilaiden, joilla ei ole rajapatologiaa


    • Anonyymi

      YLE areenassa on hyvä ruotsalainen sarja nimeltä Sumussa. Minusta sarja on hyvin tehty ja uskottavan oloinen, en tiedä onko tällaisia suhde pelejä oikeasti olemassa, Suomessa? Jos on niin ihmettelen sitä naisen sokeutta asioissa?

      Itse irtautuisin heti tilaisuuden tullen sellaisesta suhteesta. Ehkä siinä on mieslogiikan ja naislogiikan ero. Miehet ilmeisesti tunnistaa epäterveen tilanteen paremmin?

      Ymmärrän paremmin naisten rikkoutuneita sydämiä, jos ovat sumussa- sarjan suhteita kokeneet. Turvaton suhde, joka alistaa toisen. Uhriutuminen olisi ymmärrettävää noissa, mut tietynlaiset asiat ilmeisesti estää uhriutumisen näissä (pelko)?

      • Anonyymi

        Korjaan, sarjan nimi Sumutus (Gaslight).


    • Anonyymi

      Ennen kuin mitään diagnooseja tehdään, olisi hyvä kartoittaa ihmisen juuri senhetkinen elämäntilanne, onko jotain joka aiheuttaa hankaluutta.
      Asiat, ongelmat ym. useimmiten tulevat ja menevät ihmisen elämässä, eivät aina jää pysyviksi.
      Jonkun lyhyemmänkin esi. masennus- tai ahdistusjakson aikana annetaan diagnooseja, jotka jäävät riesaksi koko loppuelämän ajaksi.
      Joku asiantuntija kirjoitti kerran jossain lehdessä, että psyyken diagnooseja tulisi tarkastaa aina silloin tällöin. Niin olisikin hyvä, juuri vaihtelevien elämäntilanteiden takia.
      Se ei mene niin, jos joskus on jotain, että olisi sitten muka aina.

    • Anonyymi

      Olet pitkälti minun kohtalotoverini. Ero, joka on meillä on se, että otin Juusuksen matkakumppanikseni. Hän auttoi niin, että olin työelämässä 40 vuotta. muuten elämäni on mennyt samoja latuja kuin sinulla. Traaginen lapsuus, kaksi kasvattikotia oman perheeni hajotessa. Tulin uskoon 23 ikäisenä. Nyt olen 71-vuotias ja olen onnellinen.34-ikäisenä koin valtavan kriisin. Ennen kuin se oli ohi, meni 15 vuotta. Nyt eläkkeellä olen tehnyt vapaaehtoistöitä. Nyt asun Tampereella. Muutan ensi kesänä takaisin Ouluun omistusasuntooni, jolloin minulle jää varoja hiukan matkustellakin. Sanon sinulle: koita nauttia elämästä. Kyllä me se ollaan ansaittu.

    • Anonyymi

      "Olen ollut hyvinkin empaattinen, nykyään sekin on jotenkin haalistunut. En jaksa enää välittää muiden ongelmista paljoakaan, kun tuntuu että koko oma elämä on mennyt kaikilla osa-alueilla pilalle tämän häiriön takia. "

      Jos syöt masennuslääkkeitä, niin nuo yleensä latistavat tunteita ja vie terävimmät tunteet pois. Oli ne sitten hyviä tai huonoja tunteita.
      Voi olla, että masennuslääkkeiden syömisestä lopulta kärsii paljon enemmän kuin siitä, että olisi ilman ja käsittelisi tunteet loppuun saakka sellaisina kuin ne ovat.

      Masennuslääkkeet voivat myös tuoda tyhjyyden tunnetta ja suorittamisen tuntua. Mikään ei oikein tunnu miltään niin on haettava jatkuvasti jotain täytettä ja fiilinkiä elämään.

      Minun mielestäni tuot esille ehkä liikaa sitä, että olet tietynlainen ihminen. Mitä väliä sillä on, että onko sinulla sairautta vai ei. Tutustu rauhassa ihmisiin äläkä anna itsellesi mitään leimoja. Ei kukaan muu sitä tiedä, ellet itse tuo sitä avoimesti esille. Voisit hyvinkin olla jollekin juuri se oikea omana itsenäsi, kunhan ensin opettelet pitämään itse itsestäsi.
      Meillä ihmisillä on monenlaisia sairauksia eikä se ole estänyt löytämästä parisuhdetta.

      Toivotan sinulle voimia.

    • Anonyymi

      Joskus pelkästään se voi lisätä ongelmia, kun annetaan joku diagnoosi.
      Ihminen saattaa alkaa pitää itseään jotenkin viallisena ja epäonnistuneena yksilönä, kun on ihan diagnosoitukin, todettu sairaaksi.
      Mutta joo, diagnoosista huolimatta hyvä tai tyydyttävä elämä on täysin mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe