Onko geologia valmis tiede?

slifjozisits

Näin geologiasta melkein mitään tietämättömänä kysyisin, voidaanko geologia lukea "valmiiksi tieteeksi" vai onko viealä jotain asioita, joita ei ole kyetty selittämään kunnolla?

7

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipa soma kysymys, kyllä geologia on "valmis tiede", vaikka siinä onkin asioita joita ei (vielä) osata selittää.

    • dissamus

      Mutsis on valmis sanonko mille

    • Jokaisella tieteen alalla on selittämättömiä asioita ja ilmiöitä.

      Ainoastaan uskonnoissa on kaikki aina selvää ja yksioikoista. Paitsi tietysti ulkopuolisen mielestä.

    • palaeo

      Todellakin soma kysymys, heh. Tuota täytyy levittää eteenpäin.

      Tulee mieleen tarina 70-luvulta kun kenttägeologit majoittuivat jossain Kainuussa kyläkoululle kesäksi. Kajjaanin seminaarin käynyt opettaja tietenkin sosieteeras innolla kun kylille tuli oikein maistereita. Sai vihdoin puhella 'viksusti'. 'Tieteen' asioista jutustellessa eräs geologi kysäsi sitten, että paljonkos opettajalla on tullut tuota fysiikkaa opiskeltua. Opettaja vastasi pontevana, että kokofysiikka -- tietenkin.

    • Manmittari Koo

      Ei mikään tiede tule koskaan "valmiiksi". Aina uusien tulosten takaa löytyy yhä uusia kysymyksiä. Geologia on yhä aika pahasti jäljessä vaikkapa meteorologiasta eli säätieteestä. Ilmoja pystytään jo ennustamaan suht koht luotettavasti parin päivän päähän, mutta maanjäristyksiä ei juuri mitenkään.
      Jos haluat yleisemmin tutustua tieteenfilosofiaan, niin eiköhän Esko Valtaoja mahda olla nykyään paras suomalainen kansanvalistaja.

      • kiviootti

        " Geologia on yhä aika pahasti jäljessä vaikkapa meteorologiasta eli säätieteestä. Ilmoja pystytään jo ennustamaan suht koht luotettavasti parin päivän päähän, mutta maanjäristyksiä ei juuri mitenkään."

        Olipa outo vertaus... niin tämäkin: Kuka tahansa geologi pystyy sanomaan varmasti, miten kallioperä muuttuu helsingin alapuolella kilometrin syvyydessä miljoonan vuoden aikana, mutta meteorologi ei välttämättä sitä, mitä tapahtuu helsingin yläpuolella sadan metrin korkeudessa huomenna kello 13.00 :)


      • palaeo

        Täytyy olla todellinen tiedemies, joka tuommoisia heittelee "Geologia on yhä aika pahasti jäljessä vaikkapa meteorologiasta" . Ei siinä tieteenfilosofian lueskelu auta jos ymmärrys on tuolla tasolla ja täysin vertailukelvottomia asioita vertaillaan, hoh hoh.
        Onkohan tämä sitä kuuluisaa amis-tiedettä. Sehän onkin viimeaikoina nostanut päätään, liekö wikipedian ansioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe