Helsingin kunnallinen hoito ongelmissa?

Jossakin vikaa

Eikös tässä äskettäin uutisoitu kuinka Helsingin kunnallinen hammashoito on joutunut ongelmiin. Nyt se tuli koetuksi omakohtaisesti. Yritin varata alkuvuodesta tarkastusaikaa alkukesään kuten hammaslääkäri käski edellisellä hoitojaksolla. Tuolloin ajanvarauksessa sanottiin että aikoja voi varata vasta pari kuukautta ennen tavoiteaikaa. Siispä sitten soitin loppukeväästä ajanvaraukseen pyytääkseni tarkastusaikaa kesäkuulle. Vastauksena oli vain että pistetään jonoon ja ilmoitellaan myöhemmin. Se myöhemmin tuli eilen, eli tuli kirje tarkastusajasta marraskuun lopulle (aikaa siis kulunut edellisestä hoitokäynnistä vuosi) ja kirjeessä ohje että aika pitää vahvistaa netissä tai puhelimitse, muuten se peruuntuu. Koska kyseinen aika ei sovi minulle mitenkään, ajattelin että siirränpä netissä ajan minulle sopivaan ajankohtaan. Palvelu ilmoitti ettei aikoja ole, soita ajanvaraukseen. Soitin ja sinne-sun-tänne siirtyilyn jälkeen automaatti ilmoitti että numero on tallentunut ja soitetaan takaisin. Ei soitettu eilen, saa nähdä soitetaanko myöhemmin ja olenko silloin enää puhelimen ääressä. Nyt sitten se minulle sopimaton aika roikkuu siellä pari viikkoa varattuna eikä sitä voida antaa muille vaikka se ei sovi minullekaan. Ei siis ihme että ei ehditä hoitamaan potilaita näin vaikean järjestelmän vuoksi. Pitäisiköhän sittenkin maksaa suurempi maksu ja käydä pitkästä aikaa yksityislääkärillä ja tämähän lienee tavoitteenakin Helsingin kaupungilla. Järjestelmä tehdään niin hankalaksi ja hitaaksi että ihmiset kyllästyy ja menee yksityiselle. Näin karsitaan potilaita ilman että rikotaan kaupungille hoidosta asetettuja määräyksiä.

Olen saanut hyvää hoitoa kunnallisella puolella ja tarvitsisin säännöllistä hoitoa vakavan hammassairauden vuoksi, mutta tästä ei välitetä ajanvarauksessa (hammaslääkäri kyllä haluaisi hoitaa hyvin).

13

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsga

ei tosiaan meinää päästä hoitoon

• Jossakin vikaa

Yllättävää mutta Helsinki on ilmeisesti korjannut palveluaan tuosta syksyisestä. Nyt takaisinsoitto toimii (jotenkin), mutta pitää olla koko päivä valmiina vastaamaan puheluun. Aamupäivälle soitettuun puheluun tuli takaisinsoitto 7 h kuluttua ja sain jopa ajan hygienistille parin kuukauden päähän kun aika kelpasi minne tahansa kaupungissa.

Aloitukseen vielä tarkennusta. Selvisi että varattua aikaa ei voi muuttaa netissä kuin sille hammaslääkärille jolle varaus oli tehty. Jos kelpaa kuka muu tahansa lääkäri, on soitettava ajanvaraukseen.

• shrthy

Pääsin heti hoitoon.

• Tarkastus ei akuutti

Jos varaa on, suosittelen menemään yksityiselle. Nimenomaan se tukkii julkista, että sitä käyttää nekin, joille yksityisen maksut eivät ole kohtuuton rasitus.

On vain hyväksyttävä, että kiireettömään hoitoon jonot ovat pitkät. Puolen vuoden jono nk. tarkastukseen on ollut ennenkin. Toisaalta akuuttihoitoon olen aina päässyt nopeasti. Jos sinulla on on jokin vakava sairaus, niin pääset todennäköisesti nopeammin, jos akuuttia hoidon tarvetta on. Itse olen odottanut välillä puoli vuotta paikkauksien kanssa, mutta ihan oikeasti, sen ajan saa nopeastikin, jos tarve ja terveydentila niin vaatii. Itselläni on hankala eroosio ja allergioita.

Itselläni laitettiin viimeksi kolme pientä muovipaikkaa helppoihin kohtiin. Maksoi julkisella noin 60 e. Yksityisellä olisi ollut n. 250 e. Eli jos rahaa on, niin yksityisen käyttö ei kaikissa tapauksissa ole mitenkään kohtuutonta. Tekee vain selväksi, ettei ota tarpeettomia hoitoja vastaan, mitä siellä tyrkytetään (laservalkaisuja jne). Peruspaikkaus ei aja ketään yksityiselläkään konkurssiin, etenkin jos sen voi tehdä ilman puudutusta.

• hheryt

Ei tosiaan pääse hoitoon.

• Hyvin pääsee

Oikein hyvin pääsee hoitoon. Joka kerralla on onnistunut. Mutta edellytyksenä on se että hyväksyy minkä hoitopaikan tahansa kaupungin alueella ja jaksaa jonottaa.

• jonoapukkaaa

Saa tosiaan jonottaaa

• eryeywyw

Samoja kokemuksia.

• Aloittaja...

Helsinki on parantanut hammashoidon toimintaansa tuosta vuoden takaisesta. Takaisinsoitto niin hammashoidossa kuin terveyskeskuskäynneissä toimii, mutta nuo takaisinsoitot tehdään yleensä vasta soittoajan päätyttyä joten ollaan myöhäisessä iltapäivässä.

Hammashoidon aikoja on löytynyt ajallaan ja nyt tällä hoitokerralla jopa omalta terveysasemalta nopeasti kun sattui peruutusaika kohdalle. Mutta jatkohoitokerta meni lähes parin kuukauden päähän koska hammaslääkäreillä on kädet täynnä töitä.

Helsinkin jatkaa myös palvelusetelien käyttöä.

• Nopeaa palvelua

Yleensä kun hoito saadaan alkuun, jatkohoidot saadaan melko nopeassa tahdissa. Tällä hoitojaksolla kävi jopa niin että hoitoa jatkettiin heti koska seuraava hoitoaika sattui olevan vapaa ja seuraava hoitokerta parin päivän päähän.

• Setelihuorienpersees

Kokoomuslaisia pitäisi hakata kirveellä päähän, kun ovat tällaista järjestäneet.

• kwiwkwwk

Hoitotakuuta kierretään.

• ???????????

Miten? Olen saanut Helsingissä hammashoitoa hoitotakuun puitteissa. Kerran kun 6 kk alkoi täyttyä, tarjosivat palveluseteliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      46
      2063
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      57
      1819
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      36
      1524
    4. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      32
      1433
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      78
      1228
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      58
      1122
    7. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      186
      962
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      56
      942
    9. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      913
    10. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      894
    Aihe