50-vuotias on liian vanha uuteen työhön

uuden oppiminen

Kun 50 vuotias irtisanotaan työstä on uuden ammatin hankkiminen jo sula mahdottomuus. Eläkeikiä yritetään pitkittää vaikka karu totuus on se, että jo 50 vuotias ei opi parikymppisen tapaan uusia asioita ja muutenkin työskentelytahti alkaa hidastua huomattavasti. 50-vuotiaalla ei ole enää samaa nuoruuden motivaatiota eikä tyhmyyttä siitä, että elämä on vasta edessä, sillä totuus on jotta seuraava etappi on jo 60v ja monet sairaudet ovat silloin jo monien vaivana ja monella 50 vuotiaalla on jo mm. ikänäkö ja muita ongelmia terveyden suhteen!
Mitään niin tyhmää ajatusta ei olekaan kuin se, että ihmisiä pitäisi pitää työelämässä mahdollisimman kauan, kun totuus on se, että 50-vuotta täytettyään tulisi ihmisen päästä jo ansaitulle eläkkeelle. Mitä 50 vuotiaalla siis enää olisi järkeä työskennellä viimeistä tervettä 10 kesää vain töissä ja olla toteuttamatta rentouttavaa loppuelämää. Sitten vielä ihmetellään kun nuorille ei ole töitä kun jopa 50 vuotiaat ovat töissä. Sama laki kaikkiin töihin kuten esim. balettitanssijoilla, he pääsevät eläkkeelle jo 40-vuotiaana. Tässäkin on taas hyvä tasa-arvoasia työelämän pituuden suhteen

163

4530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruskainen pakkanen

      Samaa mieltä siitä että yli 50v on turha kouluttaa enää mihinkään uusiin hommiin, ainakaan vuosia kestävään ja liikaa uuden oppimista sisältäviin töihin.

      Juuri sen takia yli 50 vuotiaat pitäisi pitää nykyisissä hommissaan jotka he parhaiten osaavat vaikka väkisin ja lakipykälin. Näin he varmimmin pysyvät työelämässä sinne eläkeiän seutuville.
      Tumput suorina isot herrat vaan katsoo tuota ikärasismia.

    • itsekin kohta 50v

      Hyvä huomio! Itse olen kohta myös tuon kuuluisan 50v ja usein ihmettelen kuinka vaikeaa on oppia uusia asioita varsinkin uusissa eri työpaikoissa. Pakostahan se työnteko takkuaa, kun uuden oppiminen ei enää ole yhtä helppoa kuin nuoremmalla iällä. Viisikymppiset kuuluvat siihen sukupolveen joille ei vielä opetettu edes tietotekniikkaa koulussa ja sellaisia on paljon jotka eivät vieläkään oikein tiedä kuinka se sähköposti nyt avattiinkaan jne. Tosiaan kun ajattelee, että tässä on enää 10 kesää ja sitten onkin pian kuusikymppinen. Aika menee eikä meinaa joten ei kait enää viisikyppisen kannata työnteolla stressata, sillä ohi se työelämä jokatapauksessa kohta on oppi uusia asioita tai ei

      • 64 vuotta täynnä

        Oon ainakin oppinut tietokoneen käytön yli 50 vuotiaana ja hallitsen monia ohjelmia ja opetan muitakin. Ei kai me pöljiä silti olla vaikka ikää onkin.


      • mummo 64
        64 vuotta täynnä kirjoitti:

        Oon ainakin oppinut tietokoneen käytön yli 50 vuotiaana ja hallitsen monia ohjelmia ja opetan muitakin. Ei kai me pöljiä silti olla vaikka ikää onkin.

        itsekin olen oppinut tietokoneen käytön kanssa yli50 jälkeen ja käytän nettiä päivittäin,ja käyn töissä vielä vaikka olen jo 64 täyttänyt, ja sain työn kun olin 60 vuotta.niin että kaikki 50 vuotta täyttäneet vielä työn hakuun ja töihin.


      • niinniin...
        mummo 64 kirjoitti:

        itsekin olen oppinut tietokoneen käytön kanssa yli50 jälkeen ja käytän nettiä päivittäin,ja käyn töissä vielä vaikka olen jo 64 täyttänyt, ja sain työn kun olin 60 vuotta.niin että kaikki 50 vuotta täyttäneet vielä työn hakuun ja töihin.

        Naisille onkin paremmin töitä ja pitäisikin tehdä lähes 10 vuotta miehiä pitempään kun elättekin tai korottaa eläkemaksuja naisille.


    • opikelija 50 v

      Höpö höpö. Itse olen lähdössä opiskelemaan uutta ammattia, koska vanha alkaa kyllästyttämään. Opiskelu kestää n. 4 vuotta ja sen jälkeen työelämässä vielä 14 v.

      • Näin se menee

        Neljän vuoden jälkeen tulet huomaamaan,että hukkaan meni!
        Kukaan ei sua enää palkkaa koska nuorempia ja näppärempiä on tarjolla.


      • Ohi meni

        Älä unta nää. Opiskeltu on jo 2 Huom KAKSI uutta ammattia ja vain harjoittelupaikkoja tarjotaan sillä tutulla taksalla. Ikää vasta 46. Viimeisin haku: Yli 400 hakijaa. Ei osunut tällä(kään) kertaa teihin. Kiitos mielenkiinnostanne. No eipä kestä!


      • opiskelija 50 v
        Näin se menee kirjoitti:

        Neljän vuoden jälkeen tulet huomaamaan,että hukkaan meni!
        Kukaan ei sua enää palkkaa koska nuorempia ja näppärempiä on tarjolla.

        Höpö höpö, en enää mene kenenkään orjax. Menköön nuoret. Opettelen itselleni ammatin, jolla työllistän itseni ja menestyn. Ja alalla työt ei lopu.

        Onneksi mun ei ole mikään pakko työtä edes tehdä rahan takia. Miksi sitten kiduttaisin itseäni vielä ainakin 13 vuotta työssä, jota vihaan?


      • opiskelija 50 v
        Näin se menee kirjoitti:

        Neljän vuoden jälkeen tulet huomaamaan,että hukkaan meni!
        Kukaan ei sua enää palkkaa koska nuorempia ja näppärempiä on tarjolla.

        Ja tosiaan, opiskelen työn ohessa ja otan lakisääteistä opintovapaata. Kaiken varalta.


      • ,.,
        opiskelija 50 v kirjoitti:

        Höpö höpö, en enää mene kenenkään orjax. Menköön nuoret. Opettelen itselleni ammatin, jolla työllistän itseni ja menestyn. Ja alalla työt ei lopu.

        Onneksi mun ei ole mikään pakko työtä edes tehdä rahan takia. Miksi sitten kiduttaisin itseäni vielä ainakin 13 vuotta työssä, jota vihaan?

        Tässäkin näkee kuinka 50 vuotias ei ole valmis tottelemaan pomoaan ja menemään orjaksi, kun oma minyys on kasvanut ohi pelokkaan 20 vuotiaan.
        Mutta ongelmana on se, että monista ei ole perustamaan omaa yritystä, sillä se ei ole kovinkaan helppoa löytää alaa johon kannattaa yritystä perustaa.
        Siinäkin tarvitaan tietynlaista luonnetta ja bisnestaitoa joita ei kaikilla ole ja vielä yleensä jonkinlainen pääoma ja silti voi menettää kaikki säästönsä ja nollasta ei ole järkeä enää 50 vuotiaana alkaa alusta yritystä perustaa. Helppohan se on yrittää kokeilla jos itsellä suuret säästöt mutta kaiken sen voi menettää.
        Suurin osa Yrittäjäjistä eivät helpolla pääse


      • Asneenok
        Näin se menee kirjoitti:

        Neljän vuoden jälkeen tulet huomaamaan,että hukkaan meni!
        Kukaan ei sua enää palkkaa koska nuorempia ja näppärempiä on tarjolla.

        höpöhöpö täältäkin! Olin liki kuuskymppinen kun opiskelin uuden ammatin...ja olen koko ajan saanut työtä, ja juuri sitä mitä olen halunnut! Asenne ratkaisee!
        Nysvääjät jää ruikuttamaan olkoon vaikka nelikymppinen!


      • Näin se menee

        Aivan turhaan ...et ikävä kyllä tule työllistymään , ikärasismissa sinut lasketaan "pian eläköityväksi".
        Itsekin yrityksen myynnin jälkeen ( 53v) katselemaan mitähän tekis isona.

        Terveys, koulutus, kokemus ja ammattitaitokin Ok

        - Olipa iso yllätys kun kovasti kiinnostuneet löivät jarrut päälle iän (55) selvitessä...
        Piti aloittaa ajankuluksi pyörittämään pientä yrityshommaa


      • häh..
        opiskelija 50 v kirjoitti:

        Höpö höpö, en enää mene kenenkään orjax. Menköön nuoret. Opettelen itselleni ammatin, jolla työllistän itseni ja menestyn. Ja alalla työt ei lopu.

        Onneksi mun ei ole mikään pakko työtä edes tehdä rahan takia. Miksi sitten kiduttaisin itseäni vielä ainakin 13 vuotta työssä, jota vihaan?

        Minkä alan opiskeleminen kestää 4 vuotta jos vielä meinaa oman yrityksen perustaa?


    • terveyttä

      Tunnen monia viisikymppisii, jotka jo tosi raihansia terveydellisesti vaikka ovatkin noudattaneet ns. terveellistä elämäntapaa ilman tupakkaa tai alkoholia.
      Kaikki määräytyy aivan tuurista ja ihmisen dna:sta geeniperimästä kuka missäkin kunnossa 50-vuotiaana on.

      • lisäajalla

        Ihmisen biologinen takuuaika umpeutuu 40v.syntymäpäivillä,


      • Samaa mieltä, geeneissä on jo kuoleman aika eikä siihen voi paljoa vaikuttaa. Elämän tavoilla on korkeintaan -4 vuoden vaikutus, lopun määrää geenit.


      • Joo..-
        Lobotomia kirjoitti:

        Samaa mieltä, geeneissä on jo kuoleman aika eikä siihen voi paljoa vaikuttaa. Elämän tavoilla on korkeintaan -4 vuoden vaikutus, lopun määrää geenit.

        Terveellisten elämäntapojen harrastaja makaa viimeiset 4-vuotta vihanneksena laitoksessa !


    • vaativaa

      Vaikeita on nuorilla naisilla, 20 - 30v työnsaannissa. työnantajat vaativat ainakin kahta korkeakoulututkintoa, 20v työkokemusta ja että lapset ovat jo aikuisia, eikä lisää tule.

      • 83srnjwZ

        Aikoinaan Osuuspankki teki pankkineitien kanssa "kättä päälle" sopimuksen. Kai muutkin voisivat tehdä samanlaisen.


      • Luulen vaan.-

        Näyttää siltä, että ylikoulutettu onkin työrajoitteinen!


    • yrittäjä

      suomalainen työtön on jätettä

      mieluummin palkkaan virolaisen firmaani

      • paskakasa.lle

        Just ja sinustakin tullee vielä madonruokaa sitä odotellessa.


      • vastaa!

        Miksi?


      • mhbdk,dv

        ja minä ostan edullisen kiinalaisen vempeleen ennenkuin suomalaisen ylihintaisen paskan.


      • Sinulla ei vain ole mitään "firmaa" mihin voisit ketään palkata. Luultavasti olet vain huonosti suomenkieltä osaava nuori.


    • tottahan tuo

      Voin suosista sanoa, että mä en ainakaan opi enää uusia työtehtäviä kovinkaan helposti. Vähänkään monimutkaiset uudet työtehtävät tuottavat vaikeuksia ja nuorille ne on helppoja ja osaavat tuosta vaan. Nyt työhön otetaan ja etsitään ihmisiä väärältä puolelta nimittäin vanhoista kun nuoret sitä työtä tarvitsevat ja jaksavat tehdä vielä innokkaasti. Yli 40 vuotiaat on jo todella vaikea saada edes tottelemaan pomon vaatimuksia ja siinä on pomokin jo lujilla

      • pikkupomon kiusa

        Onko työpaikalla tosiaan tärkeintä pomon sokea totteleminen ja nöyristely?Aivan oikein, että 50-60v. konkarit, jotka osaavat työnsä eivät nöyristele nuoria juippipomoja, miksi pitäisi.Vanhoilla ei ole mitään tarvetta enää päteä, nostaa profiilia jne.diipadaapaa vaan voivat keskittyä työtekemiseen.Ehkäpä siksi heidät halutaankin nyt väkisin pitää hamaan hautaan asti työnsä ääressä vaikka pikkupomoja vähän asia närästääkin.


    • työtäkö

      Siis 50 vuotias alkaa olla jo iäkäs, eihän siinä enää ole paljoa päiviä jäljellä
      vaikka kuka sanoisi mitä. 10 vuotta menee niin nopeaa ja samaten toiset

      • tottamaar

        Näin on


      • apuva...

        Kuka ottaas töihin. Oon 50v ja jouduin irtisanotuksi. Työssä en tarvinnut mitään tietotekniikkataitoa tai muuta vaativaa osaamista. Olen siis täysin samalla viivalla juuri koulusta päässeitten kanssa paitsi, että minulla ei ole juurikaan koulutusta vain kauppis muutama vuosikymmen sitte tuli käytyä ja opeista en muista enää mitään, kait minut palkataan mieluummin kuin 20 vuotiaan . Onko näin


      • Kelpaat kyllä
        apuva... kirjoitti:

        Kuka ottaas töihin. Oon 50v ja jouduin irtisanotuksi. Työssä en tarvinnut mitään tietotekniikkataitoa tai muuta vaativaa osaamista. Olen siis täysin samalla viivalla juuri koulusta päässeitten kanssa paitsi, että minulla ei ole juurikaan koulutusta vain kauppis muutama vuosikymmen sitte tuli käytyä ja opeista en muista enää mitään, kait minut palkataan mieluummin kuin 20 vuotiaan . Onko näin

        Uskoisin, että ymmärrät ja kunnioitat työelämän realiteetteja paremmin kuin nykynuoriso.

        Osaat tulla töihin työaikaan. Et myöhästele.
        Et näplää kännykkää ja nettiä kokoajan.
        Osaat arvostaa muitakin ihmisiä.
        Et keskity kaiken aikaa itseesi ja itsesi kehumiseet. Et esiinny.
        Sinulla on muutakin mielessä, kuin edellisen illan ja tulevat kappareissut.
        Et kiimaisesti mieti kokoajan panohommia ja paru menetettyä suhdetta.
        Viihdyt työssäsi pidempään kuin sen aikaa, että saat rahat kokoon seuraavaan lomareissuun.

        Näitä piisaa!


      • Riihimäki odottaa
        tottamaar kirjoitti:

        Näin on

        "10 vuotta menee niin nopeaa ja samaten toiset"

        Jep, ja siinä ajassa työelämään nyt halutut kolmekymppiset ovakin muuttuneet
        viisikymppiseksi ongelmajätteeksi.


    • ....................

      Eiköhän suomalaiset yli 50-vuotiaat ole paljon parempia työntekijöitä, kuin Afrikasta tänne raahatut luku- ja kirjoitustaitamattomat turvapaikanhakijat?

    • 22202

      Kyllä 50 vuotiaalla alkaa olla paljon vaikeuksia oppia uusia asioita uudessa työssä

      tästä asiasta kyllä kokemusta on

      • Vanhus vm.-58

        Ei pidä paikkaansa. Kyllä se kuule on nää nuoret jotka on aivan pihalla tavallisista hommistakin kun ei ole tarvinnut ikinä tehdä mitään kun on äiti aina passannut kaiken nenän eteen.


      • Höpöhöpö, ei sen vaikeampaa kuin nuorellakaan. Jos pää on puusta, se on sitä oli sitten 20v tai 50v.


    • 16+7

      Täytyy todeta että osansa syyllä on elintavoilla. Mitäs ihmiset syö suonensa tukkoon ja aivonsa plakkiin!!!! Persceen voi nostaa tuolilta ylös ja mennä vaihteeksi pyörällä töihin tai kävellen!!!!!!!

      • Eläkää vaan ._

        Elintapauskoiset ovat narsisteja ja itsensä nipistelijöitä.


    • koulutukseen kaikki

      Niin, miksei tanssijat, palomiehet, armeijan porukka, lentäjät,.. mitä näitä nyt on - voisi kouluttautua uuteen ammattiin? Kyllä pitäisi!

    • kokoomuksen yritelmä

      Yli 50-vuotiaita ei palkata. Se on raaka totuus. Siksi eläkeiän nosto on mielipuolinen ajatus.

      • EläkeiänNostosta

        Eläkeikää kannattaa nostaa kun yli 50-vuotiaista on yli puolet töissä mutta ei sitä voi kiistää että työllistyminen voi olla hankalaa irtisanomistapauksessa.

        Noin 60-vuotiaissa ikäluokan suuruus on satatuhatta joten eläkeiän nosto kahdella vuodella tarkoittaisi että työssä on satatuhatta kansalaista enemmän ja he maksaisivat myös veroja.

        Eläkemenoissa säästöä tulisi 100 000 x 1500 euroa/kk x 12 kk =1.8 miljardia euroa vuodessa eli ei mikään mitätön määrä.

        Sitä ei voi kiistää etteikö osa tuonikäisistä tai nuoremmista kuuluisi eläkkeelle mutta sitä varten meillä on työkyvyttömyyseläke.

        Keskimääräinen elinikä on noussut viiime sotien jälkeen peräti 20 vuotta eli jotain parannusta on tapahtunut suomalaisten terveydelle. Tämän perusteella eläkeikää voisi hyvin nostaa kahdella vuodella.


    • waler

      Täten ehdotan eläkeiän laskemista 50.v.
      Ongjelma ratkaistu

    • Näillä mennään

      Eläkeikä on pudotettava 50 vuoteen. Ja takuueläke tuplattava.

      • 35-55 kunniaan

        Työpaikat on täynnä kehäraakkeja, jotka ovat itse jo vuosia laskeneet päiviä tunteja eläkkeelle pääsyyn ja ikävä kyllä niin on moni työkaverikin. Monesti työkaverit odottavat yhtä isosti jokun vanhan kääkän eläkkeelle lähtöä kuin lähtiä itse. Se on karmeeta, kun joku kääkkä ei tajua lähteä!

        Tehdään vaan kaikki niinkuin ennenkin!

        Parasta ja työkuntoisinta porukkaa on työpaikalla 35-55 -vuotiaat.


      • usko tulevaan

        Saitko työaikanasi kerättyä veroja tuplaeläkettäsi varten?


      • Työmies.

        "Eläkeikä" pitäisi määrääntyä työvuosien mukaan, ainakin raskaissa ja yksitoikkoisissa töissä.


      • Ehdotan
        Työmies. kirjoitti:

        "Eläkeikä" pitäisi määrääntyä työvuosien mukaan, ainakin raskaissa ja yksitoikkoisissa töissä.

        Voihan sitä vaihtaa toiseen työhön jos hommat käy raskaaksi tai yksitoikkoiseksi.


    • tosi.....

      Totta ja eläkeikää senkun yritetään nostaa.
      Helppoa sitä on nostaa sellaisilla jotka eivät tee ruumiillista työtä

    • Yöäk !

      Oletan, että aihetta kommentoivat hyyyvin nuoret henkilöt, jos 50 on vanha ja ikäloppu. Mutta hoi-hai, jos nuorena on noin tyhmä - sori - niin minkälainen on tulevaisuus ja se aika, kun kommentoija on 50-vuotias? Uupuuko korvain välistä yhtä paljon kuin nytkin?

    • veetuttaa koko touhu

      Kaikki yli tai alle 30.v suulin taakse ammautavaksi koska ovat hyödyttömiä
      yhteiskunnalle

    • totta joka sana

      Totta puhut ja tämä onkin suuri vaiettu salaisuus koko aihe!

    • muutanmuualle

      Olen 50 ja opiskelen yliopistossa. Arvosanat hyviä. Monelta osin koen olevani kehittyneempi oppija kuin nuoret "opiskelukaverini", jotka valitettavan usein tuhlaavat resurssejaan epäolennaiseen. Keskustelutasolla (argumentoinnissa) eivät lainkaan pärjää minulle.
      Univelkaa, eli illalla ja yöllä tenttikirjojen lukemista en enää jaksa, mutta muutoin oppimiskykyni lienee vähintään samaa tasoa kuin nuorilla.

      Ainoa mitä pelkään, on se etten enää kelpaa työnantajille kun valmistun. Heille taidan olla liian vanha. Siinä tapauksessa muutan ulkomaille, esim. Norjaan töihin. Lapset on jo omillaan, eikä mikään sido minua tänne Suomeen, missä ammattitaitoa ja osaamista ei arvosteta ja kaikilta halutaan vaan repia nahatkin selästä.

      • Mies5++

        Samoin täällä.

        Kun työt parilta muulta alalta loppuivat menin yliopistoon ja sitä kautta sain taas uuden ammatinalun. Olen jo yli 50.
        Kyllä tuntuu sujuvan tämä uuden oppiminen, kun on entistä pohjaa mihin uudet asiat sijoittaa. Onpahan vain elämässä on paljon muutakin, kuten lapset, lainat, mökki, vanhat sukulaiset, kansalaisjärjestö, niin tarkkaan on aikansa käytettävä. Ei ehkä ole hyödyllistä joutoaikaa asioista innostumiseen niin paljon kuin nuorilla on.
        Tokihan uran rakentaminen yhdessä ammatissa olisi tuonut tähän ikään mennessä vakaamman elämän, mutta näin ollut kiinnostavaa näinkin ja ajottain ihan hyvätuloistakin.


    • mkmkm

      Tästä asiasta on hyvä puhua, sillä 50 vuotiaan terveydentilakin saattaa romahtaa yhtäkkiä ennalta arvaamattomasti

      • 11+8

        Niinkö? Vuonna 2011 jäi eläkkeelle noin 1600 ALLE 30- vuotiasta nuorta. Luvussa ei ole mukana älyllisesti kehitysvammaiset. Näkyypähän tuo nuorenkin terveyden tila romahtavan.


      • Byro B

        Se, että on tällä viikolla hyvä terveys, ei kerro ensi viikon terveydestä mitään tasan minkään ikäisistä ihmisistä. Aivoverenkierron häiriöt ja infarktit ja onnettomuudet vaanivat ketä tahansa.
        Jäin pari vuotta sitten työttömäksi. Aluksi uskoin löytäväni uuden vakituisen työn. Nyt en usko oikein löytäväni edes työpätkiä. Putoan työmarkkinatuelle tänä vuonna.
        Lupaan maksaa työkkärireissulla saamani parkkisakon ja olla kuuliainen kansalainen. Saanko olla rauhassa kotona vai pitääkö lähteä jonnekin puuhapajalle virkkaamaan patalappua?
        Haen edelleen töitä, mutta viime haastattelusta on jo puoli vuotta.


      • tilibussi
        Byro B kirjoitti:

        Se, että on tällä viikolla hyvä terveys, ei kerro ensi viikon terveydestä mitään tasan minkään ikäisistä ihmisistä. Aivoverenkierron häiriöt ja infarktit ja onnettomuudet vaanivat ketä tahansa.
        Jäin pari vuotta sitten työttömäksi. Aluksi uskoin löytäväni uuden vakituisen työn. Nyt en usko oikein löytäväni edes työpätkiä. Putoan työmarkkinatuelle tänä vuonna.
        Lupaan maksaa työkkärireissulla saamani parkkisakon ja olla kuuliainen kansalainen. Saanko olla rauhassa kotona vai pitääkö lähteä jonnekin puuhapajalle virkkaamaan patalappua?
        Haen edelleen töitä, mutta viime haastattelusta on jo puoli vuotta.

        noherraisänähköön, mee reppufirmalle duuniin, oot pätkä siellä' ja pätkän täällä, mitä väliä missä on töis jos siitä saa palkkaa, edes jotai.


      • Byro B
        tilibussi kirjoitti:

        noherraisänähköön, mee reppufirmalle duuniin, oot pätkä siellä' ja pätkän täällä, mitä väliä missä on töis jos siitä saa palkkaa, edes jotai.

        Pätkät menee nuoremmille.


    • kamala totuus

      Tiedän monia jotka ovat kuolleet tai sairastuneet päästyään vihdoin ja viimein eläkkeelle. Hyvin ovat osanneet laskea sen ihmisen eliniän siinä mielessä, että suurin osa kuolee heti eläkkeelle päästyään ja ei ehdi nauttia yhtään vapaasta. Ihmisen pitäisi olla kuin robotti joka herää joka aamu kukon laulun aikaan ja marssia töihin muiden robottien luo ja nyt näyttää siltä, jotta
      ihmisiltä viedään kaikki inhimillisyys ja pidetään väen väkisin työelämässä ja lasketaan jotta ei hemmetti tuo eliniän ennuste on noussut joten nostetaanpa äkkiä sitä eläkeikää jotteivat tyhmät taulapäät vain ehdi nauttia elämisestä ilman työtä. Herätkää työrobotit!!!

      • Love and Light

        Tämä on juuri näin. Hienoa! kun heräsit unestasi. Useat kulkevat edelleen sumussa, tyhjinä kuorina ja robotteina, tässä ainutlaatuisessa universumissa ja maailmassa. Antavat massamedian myllyttää ja määrätä miten täällä kuuluu elää ja olla. Pelkästään jotain kansantaloutta ylläpitämässä. Kuin muurahaiset kokoamassa aina vain suurempaa kekoa. Mikä on muka tämän tarkoitus? Samaan aikaan rikkaat kyllä nauttii elämästään ja rellestää kun köyhät raataa koko elämänsä, menettäen elämän halunsa.


      • herätkää!
        Love and Light kirjoitti:

        Tämä on juuri näin. Hienoa! kun heräsit unestasi. Useat kulkevat edelleen sumussa, tyhjinä kuorina ja robotteina, tässä ainutlaatuisessa universumissa ja maailmassa. Antavat massamedian myllyttää ja määrätä miten täällä kuuluu elää ja olla. Pelkästään jotain kansantaloutta ylläpitämässä. Kuin muurahaiset kokoamassa aina vain suurempaa kekoa. Mikä on muka tämän tarkoitus? Samaan aikaan rikkaat kyllä nauttii elämästään ja rellestää kun köyhät raataa koko elämänsä, menettäen elämän halunsa.

        http://www.youtube.com/watch?v=g_mivWFkSKU

        Totuus!


      • Muskelimummu

        Ja mihinköhän faktaan perustuu väite "suurin osa kuolee heti eläkkeelle päästyään"? Elinikä sen kuin nousee parantuneen sairaanhoidon ansiosta.


      • uiop
        Muskelimummu kirjoitti:

        Ja mihinköhän faktaan perustuu väite "suurin osa kuolee heti eläkkeelle päästyään"? Elinikä sen kuin nousee parantuneen sairaanhoidon ansiosta.

        Nimenomaan sairaanhoidon vuoksi ja sitten niitä puolikuolleita pidetään töissä,
        kun nippa nappa pääsevät sairaalasta kävelemään ulos.


    • ???!!!

      Ihmettelen miksei tätä aloittajan juttua ole laitettu etusivulle, kun sinne pääsee jos mitkäkin turhake jutut!!

    • klpo

      Kyllä työantajat teettäisivät heilläkin töitä,kun joku maksaisi! Eli jos valtio työlistäisi osaamisalalle, niin kyllä kansantulo nousisi!

    • totuus esiin ja55-vuotiaat ja sitä vanhemmat halukkaat ja sairauden runtelemat ihmiset pitää päästää ansaitulle eläkkkeelle.ehtisisi vielä nauttia vapaudesta ja elämästäkin.ei työ ,joka useimmille on ollut lähes pakkotoimi.siis muuten ei hyvä seuraa ,sillä 70-luvulla ja jälkeen syntyneet ovat oikea atomipommi.´,mikäliselviävät sairauksistaa ja osa ihmisistä ei ole koskaan edes työsuhteessakaan olleet.kaikkien palkat kohtuullisiksi ja kenellekään ei tarvitse maksaa 5000.enempää.ei ainakaan ns.pomoille sun muille lökäpöksyille.oikeutta ihmismielelle ja nykyiset rikkaat hävetkää.hävetkää ,hävetkää.

    • Helena61

      Periaatteessa 50-vuotias voi hyvin uudelleen
      kouluttautua , jos terveys ja motivaatio on
      kohdallaan.
      Toki suodaan halukkaille siirtyä osaaika työhön
      tai jopa eläkkeelle.
      Suomi on kuitenkin vapaa maa.

    • Sähkäri

      Nyt taitaa täällä kirjoittaa kolmekymppiset luuserit. Mutu -tuntumalla : )
      Ahkeruudella ja töitä aliarvioimalla Teidänkin mahdollisuudet työelämässä
      parantuvat. Kannattaa aloittaa järkevästi ruohonjuuritasolta ja vuosien saatossa
      näkemykset työntekijöistä on aivan toisenlaiset. Muuten....Muista, että olet vielä joskus viiskymppinen ja tuolloin ajatuksesi on aivan toisenlainen. Älä siis käytä energiaa tällaisten asioiden miettimiseen. Työuravuodet menee niin nopeasti.
      Nauti - kehity - älä hötkyile !

    • 50v opiskelija

      Tässä kohta 5-kymppinen opiskelija. Opin ja opettelen uutta koko ajan ja ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin nuorenakaan. Jopa helpompaa laajan työelämä- ja muunkin kokemuksen myötä. Tietotekniikkaa olen käyttänyt 25 v (heti kun se työpaikoille aikoinaan tuli, kauemmin kuin moni nuori) että se siitä 5-kymppisten it osaamattomuudesta. Käynyt sen kymmenet it kurssit. Opiskellut olen aikuisiällä kaupallista alaa tutkinnon yli 40v ja nyt lisäkoulutuksessa jäätyäni työttömäksi. Opintoja myös nuoruudessa (eri alaa).

      Töihin menisin jos pääsisin mutta tottakai realistina ymmärrän, että se on tämän ikäiselle vaikeaa koulutuksen jälkeenkin. Mutta parempi olla koulussa kuin maata kotona sohvalla mitää tekemättä.

      • fifty going sixty

        Entäs ne joille ei ole ollut moisia mahdollisuuksia. Ei minun nuoruudessani ollut ainakaan yhtikäs mitään tietotekniikkaa ja nyt olen 50v ja vieläkään en sitä oikein tajua. Riippuu niin paljon ihmisestä tuo osaaminen ja mitä mahdollisuuksia eri ihmisille on tarjottu. Et voi ajatella, että kaikille on ollut tarjolla samat mahdollisuudet, niin koulutuksen kun muunkaan suhteen ja vielä lisäksi kaikki eivät opi samoja asioita yhtälailla, vaan ihmisissä on paljon eroavaisuuksia oppimisessa ja muussa ilman heidän omaa syytään


      • 60+

        Se on sinun ratkaisusi, mutta siitä ei ole "lääkkeeksi" kaikille yksilöille! Näennäisvapautta arvostavassa yhteiskunnassa ei haluta tunnustaa, että me ihmiset vanhenemme ja rappeudumme hyvinkin yksilöllisesti.

        Itselläni on viisi ammattia ja sekään ei tässä muutosten maailmassa piisaa, ikää reilut 60v. eläkkeelle ei päästetä, ellei ole hullu, tai rapajuoppo täysin heitteillä!!

        Ikäisilläni on usein kovan työn historiaa takana ja sen mukaisia fyysisiä rajoitteita. Nykyinen helppovaippa yhteiskunta ei huomioi mitenkään, että tuolloin synnyttiin ihan erilaisiin olosuhteisiin.

        Alta kymmenkesäisestä piti alkaa raataa jotain avuksi ja hengenpitimiksi, jos et ollut syntynyt varakkaampaan sukuun.

        Tässäpä nyt ihmetellään mihin on tultu, tulevaisuus on yhtä hämärän pimeää, kuin nykynuorisolla, jolla on ihan erilaiset haasteet luonnottomassa maailmanmenossa.

        Meiltä on puuttunut viisaita, kansan parasta ajattelevia poliitikkoja jo liian kauan. Omat etunsa he kyllä muistavat maksimoida ja rahamaailman edut, mutta muu järjissään oleva väki joutuu lujille.


    • Sähkäri

      50 v opiskelija - Hieno juttu ja kannattaa aina hankkia uusia uria. Työllisyystilanne ei johdu iästäsi vaan, kun katsot ympärillesi - sama tilanne on vaikka kolme ja nelikymppisillä. Nyt vaan rattaat pyörivät hivenen huonosti. Tämä lähtee vielä nousuun. Tuossa tilassa, kun on aikaa - On eiryisen tärkeätä opiskella, eikä jäädä kotiin.

    • dghjghjkj

      Ei viisikymppistä halutakaan työllistää, mm, sentakia, että siitä syrjäytyneestä ja työelämästä pudonneesta hylkiöstä saadaan halpa eläkeläinen, kun eläkettä ei kerry.
      Taitaa olla tämäkin osa suurempaa suunnitelmaa.

      • näin olen tehnyt

        Työnantajana palkkaan mieluummin viisikymppisen, jolla on työhaluja, kuin nuoren joka ei ehkä omaa työmoraalia, jää äitiysvapaalle, sairasta lasta hoitamaan jne. Olen muutama vuosi sitten palkannut 56-vuotiaankin ja en ole sitä katunut. Töissä vieläkin.

        Joten huomio viisikymppiset! Menkää rohkeasti kolkuttelemaan työpaikkojen ovia ja ilmoittakaa työhalukkuutenne.


      • huisia
        näin olen tehnyt kirjoitti:

        Työnantajana palkkaan mieluummin viisikymppisen, jolla on työhaluja, kuin nuoren joka ei ehkä omaa työmoraalia, jää äitiysvapaalle, sairasta lasta hoitamaan jne. Olen muutama vuosi sitten palkannut 56-vuotiaankin ja en ole sitä katunut. Töissä vieläkin.

        Joten huomio viisikymppiset! Menkää rohkeasti kolkuttelemaan työpaikkojen ovia ja ilmoittakaa työhalukkuutenne.

        Onko 1
        1:50 000 on käynyt hyvä tuuri, ovet on kuluneet loppuun, ovet meinaa loppua kesken, pitäiskö soittaa vaikka pislalle ?


    • Sähkäri

      Höpö höpö !!! Voi V....
      Katsokaa peiliin : )
      Älytön keskustelu.

      • oikosulku

        (Sähläri) Sulla se riittää virtaa.


    • huijausta

      Tarkoitus onkin pitää 50-vuotiaat työttöminä, että eivät ehdi ansaita täyttä eläkettä.

      Nuoret taas pidetään työttöminä ja tyytyväisinä sillä, että puhutaan tulevasta työvomapulasta (jota ei koskaan tule). Vähän kuin aasin edessä pidetään porkkanaa, jotta aasi jaksaa kävellä taas jonkin matkaa...

      Työvoimapulaa on odotettu jo vuosikymmeniä, tuloksena 300.000 työtöntä...

      Kansa örisee ja on tyytyväistä, eiköhän äänestetä samat päättäjät taas eduskuntaan...!

      • Uppoaako se?

        Totuus on tiedetty jo pitkään on hyvä että joku muistuttaa siitä, mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu. Veneestä on tulppa hävinnyt ja nyt äyskäröidään, ja pitkään.........


    • y689tu3589tuje58tg7i

      asia ymmärretty! siis.EK ja ELÄKEVAKUUTUSRAHASTON jne.jne. virkavarkaat irtisanotaan HETI HUOMENNA!!!

      TAJUSITTEKO -ITUN YHTEISKUNNAN ELÄTIT???

    • oöihwdeåp

      Eli tulevaisuus on tiedossa, kun täyttää 50 ei ole enää töitä. Mutta ei eläkettäkään. Eläkeikä nostetaan pikkuhiljaa 90 vuoteen niin saadaan tehot irti. Eläkeikään on turha toivoa elävänsä, koska eläkerahat on käytetty valtionvelan maksuun. Ei muuta kuin peruspäivärahalle, jos sitäkään on enää mahdollisuus saada. Sossuun asiakkaksi taas ei kannata kenenkään mennä, sieltä ei apua saa. Niin että hyvältä näyttää. Ei kannata vanheta. Saippuatehtaaseen vaan.

      Tässäpä tulevaisuutta nykynuorille.

      • Sanopas muuta . . . ja työssäoloa pitäisi jatkaa . . .
        Kokoomus haluaa "köyhät" kyykkyyn.


    • Muskelimummu

      Aika paha heitto. Itse olen viisvailleviiskymppinen nainen ja opin jatkuvasti uutta. Olen ollut monissa ammateissa ja sivussa vielä yrittäjänä. On myös omasta asenteesta kiinni haluaako oppia uutta. Terveydestä pidän huolta kovalla liikunnalla, riittävällä levolla ja terveellisellä ruualla. Toivottavasti pysyn työkykyisenä vielä pitkään!
      Meillä keski-ikäisillä ei ole pieniä lapsia, korkea työmoraali ja elämänviisautta jota vielä nuorena ei ollut.
      Tuntuu tosi oudolta, että minua pidettäisiin jo vanhana ja sairaana. Olen taatusti terveempi ja paremmassa kunnossa kuin moni pullamössönuori.
      Mutta yksilöitä olemme kaikki ja jokainen on oman onnensa seppä!

      • 50 +++

        Niin. Kunnossa olen minäkin, kyllä latu aukeaa ja tie maistuu, vaan kun sitä työnantajaa ei kiinnosta se kunto eikä vireystaso paskanvertaa.

        Kun et pääse edes haaastatteluun, kun näkevät ikäsi.

        Siitä on kysymys


      • Laidasta laitaan

        Hienoa, olen hieman kateellinen sinulle.


      • Oman onnen seppä
        50 +++ kirjoitti:

        Niin. Kunnossa olen minäkin, kyllä latu aukeaa ja tie maistuu, vaan kun sitä työnantajaa ei kiinnosta se kunto eikä vireystaso paskanvertaa.

        Kun et pääse edes haaastatteluun, kun näkevät ikäsi.

        Siitä on kysymys

        En usko, että kyse on iästä. En todellakaan. Jos ihmisellä on mielenkiintoinen työhistoria ja kokemus, ei viisikymppinen ole todellakaan mikään kehäraakki. Olen jo reilusti yli viisikymmentä ja minulle on tässä parin kolmen vuoden aikana tarjottu kolme työpaikkaa. Hyvää sellaista.


    • keski-ikäinen

      Tässä ikääntyessä olen huomannut että opin melkeen yhtä hyvin kuin nuorena. Ainut ero on se, että motivaatiota ei ole oppia nykyajan höpöteknologiaa, eikä käydä kouluja.
      Eläkeikä voisi alkaa aikaisemmin jolloin työpaikkoja vapautuisi nuorille aikuiselle. sen ymmärrän, että esimerkiksi kokenut lääkäri on haluttu niin kauan kun hälle ei dementia iske.
      Elintavat ovat vaikuttaneet yksilöiden terveyteen... Ja useasti negatiivisesti.

    • Aina voi

      tehdä MÄÄRÄAIKAISIA työsuhteita.

      • akseli 3

        kyllähän 50 on ulkona työelämästä ja eikä oteta työelämään. 50 ei enää jaksa ja on tehot pois. työnantaja sen tietää, että jaksaa käydä kahvilla ja syömässä ei siitä muuhun ole. 50 työntekijä on sen verran elämää oppinut, ettei enää energiaansa ja aikaansa työelämälle hukkaa. ay-aktiivi, että osaa kaikki edut ja hyödyt työnantajalta vaatia, puhumattakaan sairauksista mitä iän myötä tulemaan, ei rupea energiaansa ja aIkaansa, mitä sairaus heikentänyt, antamaan työnantajalle missään muodossa. ainoastaan työterveyshuollossa valittamassa vaivojaan ja sairauslomalla.
        nuori taas sinisilmäinen, tottelee ja uskoo työnantajaa, on terve ja rahantarpeessa tekee vaikka mitä, mihin vanhempi työntekijä ei milloinkaan suostu ja viitsi.
        omaisuutta myös kertynyt yli 50: lle, 40 lihavaa vuotta takana, jolloin kertynyt omistusasunnot, kesämökit, 2- asunnot, osakesäästöt, joita voi ruveta kuluttamaan, kun ikää tullut , varaa olla työttömänä, puhumattakaan perinnöistä mitä ihmisille tulee, ei tarvi käydä työssä, on paljon muita aktiiviteettejä ja asiota elämässä.
        viimeiset 10 vuotta varaa olla työelämässä työttömänä, ei se eläkkeeseen paljon vaikuta, viimeisen 10 työvuoden, 50 eteenpäin, voi seilata työttömyyden , muutaman vuoden voi antaa työelämälle, että ansiosidonnaisella pysyy.
        sairastamisen ja omien vapaiden välimaastossa, pääasia että keskittyy omaan elämään, elämän kehittämiseen eikä työelämään, meillehän on annettu vain yksi lippu tänne maan päälle.
        naurettavaa, että yritetään eläkeikää nostaa, kaiken huippu, jotain talousvajetta paikkaamaan, kyllä ihmiset äänestävät omilla jaloillaan, monilla eri keinoilla, ettei tarvi olla työelämässä, työttömänä ennen kuluttamassa omia varojaan.


    • uusi ammatti auttaa

      Olen yli 60 v ja opin koko ajan uutta. Perustin uuden yrityksenkin 57-vuotiaana. Olen sitä mieltä että ikä auttaa oppimaan. Käyn muun muassa erilaisia alaani liittyviä kursseja, ja opin useimmiten nopeammin kuin nuoremmat. Kurssit liittyvät tietokoneohjelmiin ja graafiseen alaan. Olenkin sitten ihmetellyt että mistä tulee se käsite, ettei vanhempi opi uutta.

      Eli on siis kyse työhaluttomuudesta ja laiskuudesta (pelosta?) opetella mitään uutta. Normaalisti vieraan töissä on säännölliset viikkovapaat ja vuosilomat. Itse olen painanut liki 20 vuotta töitä ilman lomia. Ensimmäisen yritykseni perustin 45-vuotiaana juuri uuden ammatin saaneena. Työnteko on pitkälti asennekysymys. Vakavat sairaudet ovat eri asia, jolloin ei jaksakaan tehdä töitä.

      Itselläni on ystäviä, jotka ovat jo jääneet eläkkeelle, mutta olisivat ihan hyvin voineet jatkaa töitä. Jos jaksaa joka ilta käydä tansseissa 3-5 tuntia, silloin jaksaa tehdä töitäkin. Jos huonojen jalkojen takia on eläkkeellä ja jaksaa päivät istua tietokoneen äärellä ja käydä illat bingossa ja hedelmäpelejä marketin aulassa pelaamassa, sen energian voisi ihan hyvin käyttää työntekoon.

      Suomi olisi rikas maa, kun ei olisi näitä työtä vieroksuvia viisikymppisiä jotka haluavat huvitella ja "vetää lonkkaa".

      Ikänäkö ei ole ongelma kun silmälasithan korjaavat tämänkin asia. Ikänäkö ei ole sairaus. Monilla nuorilla voi olla jo vauvaiästä silmälasit.

      • Tarinoita

        Teet työksesi sellaista hommaa, että sulle se käy ja monelle muulle, mutta on eri ammatteja joissa siitä on todella haittaa, meikä yrittää lukea ahtaassa tilassa esim konehuoneessa pumppujen ja puhaltimien tekstejä ja homma ei ole muutenkaan ole siistiä sisätyötä, meinaakko että munkin pitäis ruveta vaihtaan vaikka ammattia ja ruveta opiskeleen vaikka ohjelmointia ja tietotekniikka, tässä iässä ( 60) se varmaan käy harrastuksesta, mutta ei enää työn teosta. Minä itte.


      • 45+

        Oppimisen kannalta onkin ratkaisevaa yrittääkö uusia asioita oppia vai jääkö vain laakereilleen lepäämään. Aivot kehittyvät kun niitä käyttää. Vanhemmalla ammattilaisella on kokonaisnäkemys joka nuoremmalta puuttuu. Hän näkee helpommin mikä on oleellista, kenties ulkoa opeteltavaa ja mistä riittää pelkkä karkean yleiskuvan hahmottaminen.


      • Ihminen oppii uutta, jos haluaa. Luonne ja asenne vaikuttaa kaikkeen.


      • uusi ammmatti auttaa
        Tarinoita kirjoitti:

        Teet työksesi sellaista hommaa, että sulle se käy ja monelle muulle, mutta on eri ammatteja joissa siitä on todella haittaa, meikä yrittää lukea ahtaassa tilassa esim konehuoneessa pumppujen ja puhaltimien tekstejä ja homma ei ole muutenkaan ole siistiä sisätyötä, meinaakko että munkin pitäis ruveta vaihtaan vaikka ammattia ja ruveta opiskeleen vaikka ohjelmointia ja tietotekniikka, tässä iässä ( 60) se varmaan käy harrastuksesta, mutta ei enää työn teosta. Minä itte.

        Kuulepas tarinoija! Voit ihan hyvin opetella tuossa iässä tietotekniikkaa. Opettelet esim. mainostoimistoissa käytettävät ohjelmat (kansalaisopistostakin löytyy kursseja, InDesign, Photoshop, Illustrator)) ja lähdet kyselemään töitä. Mainostoimistot, paikallislehdet yms. hyvinkin palkkaavat töihin. Opettelet myös myyntityötä, niin olet oiva lisä pikkulehden toimitukseen. Ja jos osaat vähänkään kirjoittaa on se plussaa ja käy myös jokin valokuvausalan kurssi. Pääset siistiin sisätyöhön.

        Itse olen aikoinani työskennellyt maataloudessa. Konehommatkin tuttuja ja lehmät vielä tutumpia. Siltä pohjalta ponnistaen, työllistän kymenkunta henkilöä itseni lisäski. Mielestäni ei ole hullumpi saavutus aikoinaan vain kansa- ja kansalaiskoulun käyneelle "vanhukselle".


      • qegqew
        mammakaarin kirjoitti:

        Ihminen oppii uutta, jos haluaa. Luonne ja asenne vaikuttaa kaikkeen.

        Älä puhu paskaa. Ei se halusta aina ole kiinni.


    • yksi elämä

      Olipa melkoinen vuodatus ei mistään???
      Onko aloitaja oikeasti sitä mieltä, että 50v. ihminen on ehtoopuolella?
      Hah hah hah...kakarat viimeistään tontilta pois häiritsemästä ja velaton elämä tehdä vaikka mitä ideaa elämässä kun kerrankin saa tehdä sitä!

      50v. on eräs paras ryhmä työssään, koska osaamisen taso on hyvä ja ei ole "lapsihuolia", sekä tavoitteita yksityiselämässä (moottoripyörä, helikopterilla kala-reissuihin, maapallon ympärimatka,...) motivaatio sitoutua voi olla rajumpaa kuin sillä 24v. finni leuassa olevalla...

      • raota verhoa

        50 kymppiset on parhaita, mutta työttömäksi jouduttuaan ei tunnu tänä päivänä siltä.
        Pientä osaa onnistaa, olipa sitten nuori tai vanha.


    • Ikä ei ole este

      Mitä vielä, onhan 50v. vielä täyttä valuuttaa. Moneen työpaikkaan palkataan vanhempaa porukkaa ja koulutetaan uudelleen. Vaimoni työpaikkaan juuri rekrytoitiin uutta porukkaa ja suurin osa oli yli 50v., jotka koulutettiin tehtävään, vanhin taisi olla 63v.
      Itse olen 55v. ja jos nyt jäisin työttömäksi nykyisestä työstäni, jatkaisin jossakin muussa hommassa.

      • hyvä niin

        Olet onnekas, olet nähnyt sen kolikon paremman puolen !


      • Koettu

        Sua ei enää palkattaisi mihinkään hommaan vanhus, jollet tuttujen kautta tai suhteilla pääse töihin, torille kyllä pääsee perunan myyjäksi, että pysy vaan siinä työpaikassasi ja kiitollinen.


    • suihkunkauttakitoos

      50 liian vanha, niin on 40v:kin, 30-nen ei ole edes valmistunut vielä ja työkokemusta ei koskaan tule. 25sista otetaan se paras A-ryhmä, jotka tuo työtä tullessaan. Eli suhteet kotoa ts. klubien kermaa.
      20-50 voi kysellä vuokrafirmasta hanttihommia 8eur/t. Jokainen työ siirtää kelan rahaa karenssin ja jos et huoli hommaa niin 9kk.

    • Taivas odottaa

      Olen täysin samaa mieltä kanssasi, alotin työnteon 16 vuotiaana välillä opiskelin ja kehitin itseäni jos töitä ei ollut. Viimeiset 20 vuotta tein töitä hullun lailla mulle kävi kaikki tei osan töistä kotona, tai tein ylitöitä töissä, en valittanut vaikka palkkaa en ylinmääräisestä työnteosta en saanutkaan, periaate oli että hommat tehdään ja mahdollisimman hyvin. Minusta tuli eräänlainen työ hullu se oli minulle tärkeämpää kuin mikään muu. Nyt 50 vuotiaana en jaksa mitään, olen kyllästynyt kaikkeen tuntuu että en kykene mihinkään, masennus vaivaa, ja ei jaksa. Voi kun sais vain olla ja nukkua.

    • realismia.

      Työttömät 5-kymppiset eläkkeelle ja rahat vaikka setelipainosta.

    • tecnical specialist

      No jo keskustelu , kaikkee tai edes puoliakaan ei kehannu lukee oli niin asiatonta . Ite oon 50 ja työelämässä olen ollut noin 30v , alussa oli pikku jaksoja jolloin ei kertakaikkisesti ollut töitä , ne ajat opiskelin . Nyt minusta ja ammattitaidostani käydään jopa pientä kilpailua ja paras tarjous voitti , niimpä vaihdoin duunia noin vuosi sitten , palkka nousi ja muut edut paranivat . Et semmosta 5 kymppisten työttömyydestä , näinkin voi käydä.

    • Eiihanaina

      Kyllä meillä on töissä yli viisikymppisiä jotka eivät häpeä yhtään nuorempien rinnalla ja oppivat uusiakin metkuja ihan hyvin. Motivaatiotakin piisaa ja monesta eläkkeelle lähteneestä ensin ihmettelee että oliko se jo niin vanha ja sitten harmittelee kun hyvä työntekijä meni. Kyse on toki tutkimuslaitoksesta, että väki on tietysti valikoitunutta ja koulutettua, mutta silti. Opeteltavat asiat eivät ainakaan ole sieltä helpommasta päästä.

    • elämän parasta aikaa

      HAHAA, nythän aloittaja vitsin murjasit. Kasvahan tähän ikään, niin ymmärrät paljon enemmän elämästa. Arvioin, että olet erehtynyt ainakin kymmenellä vuodella eli taidat tarkoittaa, että kuusikymppiset ovat liian vanhoja uuden ammatin hankkimiseen. Jos ihmiset pitävat huolta itsestään, niin 50 vuotias, joka on päättänyt hankkia uuden ammatin on todella motivoitunut asiaan, eikä muistissa ole vielä mitään vikaa.

    • tää oli tässä

      Jouduin työttämäksi vahalla iällä. Yllätyin kuin menin työ- ja einkeino toimistoon (Onpa hieno nimi) Olen viimeksi käynyt työvoimatoimistossa, ja siitä on aikaa, mutta palvelu oli silloin palvelua, ei enää tätä päivänä. Vuoden päästä ilmoittautuminen ja jos ilmenee jotain ilmoittele. Eipä tarvi vissiin enää töitä tehdä.

      • Ikä on vaan numero

        Noin kävi ens mullekin. Irtisanominen (reilusti yli viiskymppisenä), työttömyys ja sairastuminen painoivat mieltä matalaks ja tuntu jo vähän siltä, että tää oli tässä. TE-keskus antoi seuraavan ajan vuoden päähän.

        Sit pääsin mukaan ekaks yhteen työttömille tarkoitettuun projektiin ja muutaman kuukauden kuluttua vielä viikon työnhakuvalmennukseen, josta tykkäsin..
        Yllättäen samoihin aikoihin huomasin erään kiinnostavan koulutuksen, johon hain ja pääsin. Ansiosidonnaisen päälle alkoi tulla opiskelusta kivaa lisärahaa.

        Positiivisuus palasi. Töitäkin on jo tarjottu! Aloitan hyvin todennäköisesti kevään aikana uudessa työssä.

        Älä anna periks. Etsi itsekin uusia reittejä koulutukseen ja/tai työelämään. TE-toimiston rooli on nykyään täysin eri kuin aiemmin, siltä tuskin työtä tarjotaan.

        Tsemppiä!!!


    • iloinen työntekijä

      Ihmettelen ajatusta, että elämä eletty, kun 50v olemme. Itse vaihdoin alaa 45 v.
      30v palvelleena työnantajalleni, leipäännyin työhöni, haasteet loppui ja innostus.
      Aloitin uuden työn kansainvälisessa yrityksessä ja olen nyt työskennellyt itsenäisesti lähes 13 vuotta. Ihminen pystyy mihin vain, kun innostusta riittää. Opettelin tietsikan, opiskelen kokoajan englanninkieltä, olen edennyt hienosti työssäni. Ei ole pelkoa irtisanoutumisesta, en tarvitse edunvalvojaa työhöni, saan päättää työaikani, jopa palkkaani voin kuukausittain vaikuttaa. Eikö kuullosta hyvältä, sitä työni on, sopivasti vapaata ja sopivasti töitä, silti saan kattavan palkan tekemisistäni.

      Tärkeintä, että on rohkeutta irrottautua totutusta ja turvallisesta arjesta, joka sairastuttaa. Koen olevani elämäni kunnossa, todella elän, niin työssäni, kuin yksityiselämässänikin.
      Onnea kaikille rohkeille, joille eläkkeelle pääsy ei ole mikään elämäntavoite.
      Tee sellaista työtä, josta voit nauttia ja jaksat tehdä sitä, työ ei saa olla elämäsi, edes nuorena.

    • Rouva-62

      Olen ollut työttömänä kolmisen kuukautta ja päässyt jo 7 haastatteluun! Ja ikää siis 51 v.Olen ihan ihmeissäni,luulin ettei yli 50 veelle ovet aukea edes haastatteluun... tällä menolla työllistyn hyvinkin pian!

      • Byro B

        Onnea, nappaa pian se työ. Pitkän työttömyyden jälkeen se on vaikeampaa.


    • ari3

      Olen 50 vuotta ja minunko pitäis olla eläkkeellä siis mies parhaassa fyysisessä kunnossa ja täydessä iskussa vielä!!!

    • 10+

      Ääliö.

      "Sula mahdottomuus. Karu totuus. Totuus ...totuus..totuus ... mitä järkeä .."

      Jostain syystä jotkut ihmiset kuvittelevat, että tuollaisten sanojen viljeleminen tekee viestistä jotenkin uskottavamman, ja että omat mielipiteet ja ennakkoluulot saavat enemmän painoarvoa.

      Ei tee, eikä saa.. Maailma on täynnä vireitä, rohkeita, viriilejä, fiksuja ja opinhaluisia viiskymppisiä jotka ovat ihan täysillä työelämässä mukana - ja aikovat olla vielä monta, monta vuotta. Jos sinä et kuulu heihin, niin voi, voi , mutta mitään yleuspätevää totuutta ei siitä voi johdattaa.

    • duunarilady

      Kortistossa notkuneet alle 30-kymppiset ovat työkyvyttömiä tosipaikan edessä. Väsyneenä, myöhässä tullaan töihin jos tullaan. Yöllä ei saada nukuttua kun netissä menee yöt. Koeajalla saavat fudut,näin se menee. Viisikymppisillä on työ moraali kohdillaan, otetaan vastuuta töistä. Roskaruualla elävät nuoret ovat lisäksi lihavia ja huonokuntoisia,siksi eläkeikä nostettava, näistä pullamössöistä ei ole oikeisiin töihin. Siis ei minkäänlaisiin töihin.

    • Niin juuri ja muutenkin . . . 60-v on hyvä eläkeikä jokaisen terveyden mukaan. Yksilöllisyys kunniaan. Nuorille töitä :)

    • Nostoväessä

      Jos 50-kymppinen on koko ikänsä tehnyt vain yhtä ja samaa työtä, vaikkapa on ollut autokauppiaana koko ikänsä, ei hänestä enää ole muihin töihin, mutta jos on ollut koko ikänsä ja tehnyt erilaisia töitä tällainen henkilö sopeutuu paljon helpommin uusiin työtehtäviin ja motivaatiokin on paljon parempi. Eduksi tulee työhistorian monipuolisuus.

      • ota työ vastaan

        Jos on ollut autokauppiaana vuosikymmeniä. On hyvä myyjä. Kelpaa moneen paikkaan vielä. Ei kannata vieroksua puhelinmyyntiäkään.


    • 14444444

      50 v.On parhaassa työ iässä.Monella viisikymppisillä on hyvä koulutus ja ammatti taito. Nuoret saa olla useampia vuosia oppi poikana,Että pääsee samalle ammattin tasolle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • pipoki¨po¨p

      Opiskelin lähihoitajaksi yli 50v. Töitä riittää ja vanhukset luottavat enemmän iäkkääseen hoitajaan.

    • rupusakkilainen

      jäin 41 vuotiaana työttömäksi ja nyt tulee 50v täytten , KUKAAN EI OLE KYSELLYT TÖIHIN !
      en edes ryyppää eikä ole muutakaan ongelmaa joka haittaisi työtä mutta ....

      jokin ei nyt täsmää - 3. maailmansota tästä tulee.
      sitten on taas kaikilla korjaushommia. ja muita.

    • jokuvaan2
    • Nautakiiliäinen

      Myönnät siis, että viisikymppisen työtahti hidastuu huomattavasti? Sitten varmaan ymmärrät, että yhdelläkään työnantajalla ei ole motivaatiota tai velvollisuutta palkata sinua?
      Tavallaaan olet siis oikeassa, että sinun pitäisi päästä eläkkeelle. Olisit alkanut balettitanssijaksi, niin olisit ollut eläkkkeellä jo kymmenen vuotta.

    • kemijokivarrelta

      Olen yli 50v, nyt työtön. Oman kunnan luukut kaikki käynyt läpi, sinne ei töihin muutakuin suhteilla. Pitäjän rajan ulkopuolelta soittanut töitä, kysyvät melkein ekaksi et mikä synt vuosi..! siinäpä se sitten onkin. Jotenki tuntuu et seuraavissa vaaleissa tämä pakka menee entistä enämpi sekaisn. Nythän on tulossa Suomeen ulkolaisia sairaanhoitajia, onko meillä todella pula hoitjista? Yritän itse ajtella positiivisesti, ikävä kyllä se ei onnistu aina...! Mitä tulee pakolaisiin !? En viitsi edes kirjoittaa ettei..! Eläkeikä! siinäpä sitä.!

    • että näin

      Ei ole pulaa hoitajista, vain siellä missä hoitajia tarvitaan, on pula asunnoista. Tämä ehkäisee työvoiman liikkumista maan sisällä. Filippiiniläiset hoitajat ovat hyviä, ahkeria, tyytyvät pieneen palkkaan. Mutta voisi työllistää myös maan sisällä olevia työttömiä.

    • tutkikaa...

      50-vuotiaat on ongelmajätettä. Nuoret laitetaan odottamaan sitä tulevaa työvoimapulaa, jota ei koskaa tule. Palkat pidetään näin mahdollisimman alhaalla. Joku tästä kaikesta hyötyy...

      Seuraa rahavirtoja, niin löydät hyötyjätahot...

      • KALLE KELLO

        Kyllä olet oikeassa. 50-vuotiaat on ongelmajätettä siihen asti ainakin, kun sinäkin olet 50v. Ehkä huomaat sitten sen tunteen


    • rosie

      Hahhaa:D Minä opiskelin korkeamman yliopistotutkinnon ja valmistuin 51-vuotiaana maisteriksi ja aion tehdä töitä ja maksaa eläkettä nuoremmille ainakin 75-vuotiaaksi.

      • KALLE KELLO

        Kyllä "rosien" kannattaa olla ylpeä saavutuksistaan. Elänyt ikänsä muiden siivellä. Niin sitä pitää luuseri


    • KALLE KELLO

      Näin on.. Oikein nauratti kun se yksi läskiäijä kitisee uutisissa, että' eläkeikää pitää nostaa 67 v. Miten v***ssa se voi olla mahdollista, kun melkeinpä kaikki 50 pistetään kilometritehtaalle?? Senkin läskiäijän perimmäinen tarkoitus on varmaan se, että palkasta otettavat eläkemaksut jää näiden läskiäijien ja -ämmien omiin pusseihin, kun kaikki kuolee ennen aikojaan. Nyt jo 50 ihmiset (jos töitö on) pistetään niin koville, että pelkkää sairauslomaa on tiedossa. Ei kukaan jaksa, ihminen ei vieläkään ole kone.
      Nuoria on työttömänä varmaan ainakin 200000, eikä niille anneta töitä, jos niitä jossain on. Tämän hallituksen aikana maa on pistetty niin paskaksi kun voi pistää. Pitäisi aloittaa homma arkadianmäeltä ja tiedättehän miten?

    • j621

      Olen ihan samaa mieltä, että eläkeikä 60:een ja nuoret töihin näille paikoille.

    • kjhkir

      Kuin myös samaa mieltä kun edellinen. 5 kymppinen on todellakin liian vanha sellaiseen oikeaan opiskeltuun uuteen ammattiin. Jotain pikku hommia kutenm varastossa kiikuttaa paketteja tai täyttää hyllyjä vielä menee. Ehkä, jos on kunnossa.

    • Hui me pihistetään

      Suomalaisia ei saa missään nimessä päästää eläkkeelle. Ajatelkaa jos eläke miljardeja jouduttaisiin käyttämään eläkkeisiin..

      • kertoimet pois

        Mietti, miten eläkkeet kasvaa kun isomman kertoimen kera tehdään ylimääräisiä vuosia!

        Ketään ei saa antaa olla ylimääräistä töissä - ahneuksissaan siellä vaan eläkettään kasvattavat! Ja samalla vievät töitä nuoremmilta!


      • no jo...
        kertoimet pois kirjoitti:

        Mietti, miten eläkkeet kasvaa kun isomman kertoimen kera tehdään ylimääräisiä vuosia!

        Ketään ei saa antaa olla ylimääräistä töissä - ahneuksissaan siellä vaan eläkettään kasvattavat! Ja samalla vievät töitä nuoremmilta!

        Etkö nyt sarkasmia ymmärrä voe voe...


    • N 50

      Totta.

      Päästäkää mut eläkkeelle!

      • 60+

        Nuorille pitäisi työpaikkoja antaa ennemminkin kuin vanhoille, jotka ovat netonneet pidempien työurien johdosta osin kohtuuttomiakin, ammatti-alasta riippuen. Kaikki meistä vanhemmistakaan ei tietenkään olla löydetty "kultaista oksaa" istuimeksi, en itsekään.

        Tilanne on jo kääntynyt nuorten osalta katastrofaaliseksi toimeentulon kannalta, kun ei ole juurikaan varmoja nk. "vanhan ajan" työpaikkoja, pätkätyötä ja riistoa luvassa, jos sitäkään.

        Liian korkeita eläkkeitäkin olisi syytä leikata pikimmiten, sillä ne syövät tehokkaasti isomman joukon selviytymismahdollisuuksia, kuten eläkeyhtiöiden johtajien ja muiden päällikkötason poliittisesti valittujen virkailijoiden reilusti ylimitoitetut palkat ja palkkiot!

        Paljon olisi muutettavaa, järkeä ja oikeudenmukaisuutta puuttuu päättäjiltämme. Melkoinen osa poliittisista päättäjistä on myös liian nuoria ja historiaan täysin perehtymättömiä. Vanhemmasta päästä paatuneita ketkuja, ovat turvanneet omat etunsa liian hyvin!!


    • Metsontassu

      Ei minulla mitään ongelmia ole. Olen edelleen tietotekniikan yrittäjä. Ikää jo kohta 62 vuotta. Askel on jokapäiväisen keveä. IT-alan yrittäjänä jo kohta 30 vuotta. Tosin onhan tässä Ilmavoimienkin työkokemus takana.

      Minä en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jäävät tavallaan "tuleen makaamaan" Eli eivät tee mitään. Ei sitä työnantaja ihan pilvistä tipu ja ottamaan kädestä kiinni, että "tule meille".

      prkl. Perustakaa omia yrityksiä. Elätte loppuelämänne kurjuudessa. Parempi sekin kuin ainainen voivottelu. Elätte kuitenkin rikasta ja vaihtelevaa elämää.

      Miten lapsennekin pärjäävät, jos olette luusereita? Häpeävät teitä valittajia.

    • Porissa tapahtuu

      Mä sain 52-vuotiaana vakituisen työpaikan. Vaikka en sitä rahan takia tarviikkaan.

    • sikala-apusähkäri

      Miksi viisikymppisen irtisanottavan pitäisi opetella uusi ammatti? On sitä menestyvämpiäkin firmoja joiden ei tarvitse irtisanoa, eli samaan työhön toiseen firmaan, kokemuksen puutteesta ei ainakaan jää kiinni.

      Moni osaa hommat niin hyvin, että voisi elättää itsensä saman alan yrittäjänä, kuten kaveri tuossa yllä neuvoo. Itsenäisenä yksinyrittäjänä tienaa ahkeruudella hyvät rahat.

      Aina voi myös opetella uuden ammatin, sellaisen joista on aina pulaa, kirvesmiehistä ja ylipäätään kätevistä raksamiehistä on pulaa. Amikseen ei tarvitse välttämättä mennä, jos pääsee jollekin apupojaksi. Se on yllättävän palkitsevaa ja mukavaa ja jos on yhtään luontainen kyky, niin ammattitaitoa kertyy nopeasti.

      Olen itse ollut apulaisena jopa sähkömiehellä ja kyllä siinä hommaa riittää, vaikka ei sähköasentaja olekaan. Pylväille voit kaivaa kuoppia ja tietenkin kaapeliojia. Piuhat saat vedellä putkiin ja hyllyille, kunhan et sekaannu kytkemiseen.

      Minulla on vientiä ihan kiitettävästi ja joskus saan jopa kunnollista palkkaakin, eli ei tässä mitään hätää ole, vaikka oman alan töitä ei juuri nyt ole.

      Oikeastaan alan pitää tästä sekamiehen hommasta koska se on niin vaihtelevaa. Saan olla töissä sikaloista loistohuviloihin. Sikalasta saa kyllä parempaa palkkaa.

      Nytkin polttaisi lähteä töihin, mutta en oikein sunnuntaina kehtaa, joten puuhastelen autotallissa.

    • jiosidf

      Samaa mieltä

    • 1235

      Älä hullujas puhu, viiskymppinen mikään vanha ole, ei mulla ainakaan ole mitään ikänäköä koskaan edes ollut terveyskin on ollut ihan ok. töitä en tosin enää 53 v edes tosissani hakenut koska tiesin ettei niitä saa.
      Mutta ans olla kun tulee 70 liki niin johan alkaa olla verenpainetta liikaa ja kaihin pukkasi mutta molemmat hoidettu eikä se menoa haittaa, tehkää nyt edes se 40 vuotta töitä joita meikäläinen pakersi aikanaan, tosin siitä kaikesta osittain hyötymättä ja sen näkee eläkkeessä.

      • rippuumistäroikkuu

        Riippuu ihmisestä. Joku voi olla 50 vuotiaana jo aivan ikäloppu... onhan se jo isovanhempieni ikä eli he ovat 51 ja 52 vuotiaita ja niin vanhan oloisia ja sairauksia vaikka muille jakaa. Kaikki eivät ole samalla viivalla. Nämä supermummot ja superpaapat ovat vain median luomaa huijausta. Todellisuudessa moisia supervanhuksia ei ole kuin muutamia koko maailmassa!
        Viiden vuoden kuluttua viisikymppinen on jo 55 ja siitä seuravat niin 60. Etsi nyt siinä sitten vielä hyvä työpaikka hah hah ei onnistu kuin harvoilta ja valituilta tai tuttuja ja sukulaisia suosivalta työnantajalta!


    • allekirjoitan

      Täysin samaa mieltä!

    • EKolli

      Ei pöe otettu huomioon sitä valtavaa kustannusta, minkä rekrytointifirman sivuilla ikä-kohta kansantaloudelle aiheuttaa. Eläkkeet ovat sairaanhoidon ohella kansakunnan kohtalon kysymys. Annetaanko pikkunilkkien bisneksille valta tuhota kansantaloutta. Nämä samat firmat, joita TE yrittää työllistää aiheuttavat rakenteellista työttömyyttä, jolla taas EK voi ratsastaa.

    • paha.rasti

      50 vuotiaalla on se tarvittava 25 vuoden työkokemus mutta pahus ikää on jo 25 vuotta liikaa.

      • TälläPlaneetallako

        50v tai yli joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta työllistyä enää elämänsä aikana, pitäisi päästää eläkkeelle! esimerkiksi yli 25 vuotta työttömänä olleet ilman ammattia olevat eivät tietenkään tule työllistymään yhtään minnekkään, eikä mikään kolutus,fantasia tai utopia auta enää, eli heitä ei pitäisi väkisin pitää hurjasti maksavissa "työttömyyskoulutuksissa" ja "työkkärin toimenpiteissä" eläkeikään asti.


      • samaamieltä_
        TälläPlaneetallako kirjoitti:

        50v tai yli joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta työllistyä enää elämänsä aikana, pitäisi päästää eläkkeelle! esimerkiksi yli 25 vuotta työttömänä olleet ilman ammattia olevat eivät tietenkään tule työllistymään yhtään minnekkään, eikä mikään kolutus,fantasia tai utopia auta enää, eli heitä ei pitäisi väkisin pitää hurjasti maksavissa "työttömyyskoulutuksissa" ja "työkkärin toimenpiteissä" eläkeikään asti.

        Nimenomaan


      • totta____
        TälläPlaneetallako kirjoitti:

        50v tai yli joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta työllistyä enää elämänsä aikana, pitäisi päästää eläkkeelle! esimerkiksi yli 25 vuotta työttömänä olleet ilman ammattia olevat eivät tietenkään tule työllistymään yhtään minnekkään, eikä mikään kolutus,fantasia tai utopia auta enää, eli heitä ei pitäisi väkisin pitää hurjasti maksavissa "työttömyyskoulutuksissa" ja "työkkärin toimenpiteissä" eläkeikään asti.

        järkeä puhut


    • seonväärin

      Kun eläkeikää nostetaan, on hallituksen ainoa tarkoitus valtavat säästöt. Selvää on, että 50 työtön kärsii eniten. Työttömyystuet heikennetään ja karensseja keksitään. Eli pienen tuen maksaminen on paljon edullisempaa kuin eläkkeen maksaminen suurimmassa osassa tapauksia.

    • ewht5ewwwwwww

      Normaalilla työnhaulla ei saa minkään ikäinen työtä.
      Olet jossain sijalla 384893295 hakijana, no hope..

      Eri asia jos on hyvä/sopiva koulutus ja kokemusta päälle.

      Työt joissa on alhainen koulutus vaatimus niin työtä kyllä löytyy.
      Mitkä niistä kannattaa niin on sitten asia erikseen, jos on suuret asumiskulut niin monikaan
      alhaisen koulutus vaatimuksen duuni ei kannata ehkä kaikille.

      Kuljetus alan työt on yksi missä työpaikkoja kyllä riittää.
      Mutta jos ei ole koskaan vielä ajanut mitään niin tuskin kukaan palkkaa 50 vuotiasta varsinkaan
      mihinkään kalliimman ajoneuvon puikkoihin. Eiköhän taksikuskin duunia ole tarjolla aika hyvin että eikun käymään se taksikurssi ja hommiin. Joihinkin tilausajo hommiin ei edes tarvitse tätä
      taksikurssia olla mutta se jokin d kirjain pitää olla ajokortissa minibussiin..

      Siivoustyötä löytynee, kun saa jalkaa oven väliin niin firma on koko ajan
      sulle tarjoamassa työtä, jos sitä mitään vaki paikkaa saa niin kohteita varmaan riittää..

      Eihän nämä mitään valkoisen miehen töitä ole mutta..

      Eihän 50 ole mikään ns vanha ole, oman työelämän kokemuksen ja näkemyksen pohjalta
      niin vanhemmassa työntekijässä on ehdottomasti hyvää se että se ei ole lapsi enää.
      Ei tarvitse syöttää enää eikä pyyhkiä pyllyä, elämän kokemus auttaa työn sujumisessakin.
      Vanhempi työntekijä tulee jo paremmin toimeen muiden ihmisten kanssa, harjoiteltu on 25 vuotta.

    • aivoriiheilyä_vain

      Voisiko yhteiskunta kustantaa, jos ihminen haluaa vuosia työttömänä olleena tai muuten elämään kyllästyneenä mennä klinikalle, jossa voisi itse päättää päivänsä laillisesti. ala ikäraja vosi olla 60-vuotta. Yhteiskunta säästäisi. Saa kehittää.

    • rasismi.zero

      Juuri hovista hartwallin tapaus jossa kymmeniä yli 50v potkittiin ulos muka tuotannollista syistä. Tilalle välittömästi palkattiin uudet, nuoremmat; 0-SOPIMUKSILLA. Hävisi hovissa onneksi ja maksaa 9 kk palkan irtisanotuille. Ei tietysti paljoo lohduta, mutta ennakkotapaus ettei sentään ihan mitä vaan voi tehä IKÄRASISMILLAKAAN.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä

    • Anonyymi

      Yli 60-vuotias taas on liian vanha eläkeputkeen Häkämiehen mielestä.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä

    • Anonyymi

      Jos irtisanotaan niin kannatta mennä uuteen työhön. Helppoa.

    • Anonyymi

      Joka yrityksessä on jo omat 50 vuotiaat joista yritys ei pääse eroon ei sitten millään sairastelevat ja tekevät minimimäärän työtä.
      Hullu pitäisi työnantajan olla jos sellaisen palkkaisi uutena työntekijänä.

    • Anonyymi

      Se on vaikea pysyä coolina raivona rahaa jakaessa.

    • Anonyymi

      Totta

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3339
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1881
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe