Kävin miettimään pyöräni kiekkojen vaihtoa. Nykyiset ovat nuo otsikossa mainitut. Pyörä on alurunkoinen maantiepyörä hiilarihaarukoilla ja 105 osasarjalla. Runkokoko 57, pituutta ajajalla 180 cm ja painoa 75 kg. Ajan toista tuhatta kilsaa vuodessa, välillä huonohkolla asfaltilla ja aika mäkisessä maastossa (Vaara-Suomi). Mitään älyttömän kallita en vaihda, kun ei ole pakko. Ja jos joku on sitä mieltä, ettei kannata vaihtaa, ajelen sitten noilla. En tosin tiedä, minkätasoiset ne edes ovat. Onhan noilla tähän saakka voinut ajaa, mutta jos pikkurahalla saisi paremmat...
Shimano R500 kiekot
14
654
Vastaukset
- Tyhmä kysymys?
Miksi?
- vaihtoehtoja hakuun
Olisiko turvallisuus yksi näkökulma, kun heikko kiekko voi pettää jyrkässä alamäessä. Onko esim. RS-80 yhtään parempi siinä? tai Aksium...
- Alkup. Maantiepyöräi
Todennäköisesti siksi, että pyörivä massa on eniten ajotuntumaa häiritsevää. Lisäksi kannattaa omistaa useampi kiekkopari, ettei pyörä päädy hyllylle, kun kiekot ovat huollossa.
Itselläni on olla Michen halpikset, kun parempi pari hajosi soratieröykytyksessä. Kyllä noillakin ajaa, mutta kaipaan Campan Barcelona kehiin tehtyä paria, jonka ostin aikoinaan vähän käytettynä.
Huonot tiet vaativat matalat kehät. Mikään korkeakehäinen kuitukiekko ei sovi. Sitten on tehtävä se iso valinta, tuubit vai avorenkaat. Molemmissa on hyvät puolensa. - Alkup.hybrid trek
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Todennäköisesti siksi, että pyörivä massa on eniten ajotuntumaa häiritsevää. Lisäksi kannattaa omistaa useampi kiekkopari, ettei pyörä päädy hyllylle, kun kiekot ovat huollossa.
Itselläni on olla Michen halpikset, kun parempi pari hajosi soratieröykytyksessä. Kyllä noillakin ajaa, mutta kaipaan Campan Barcelona kehiin tehtyä paria, jonka ostin aikoinaan vähän käytettynä.
Huonot tiet vaativat matalat kehät. Mikään korkeakehäinen kuitukiekko ei sovi. Sitten on tehtävä se iso valinta, tuubit vai avorenkaat. Molemmissa on hyvät puolensa.On se kumma, kun halpis fillaria ei kannata sun mielestä hankkia, mutta näköjään itse olet hankkinut halpis kumit. Neuvot myös ettei halpis stemmi ole turvallinen, mutta halpis renkaat ovat vielä suurempi turvallisuus riski. Todella onnetonta ja hataraa kirjoittelua alkuperäisellä maantiepyllistäjällä.
- Alkup. Maantiepyöräi
Alkup.hybrid trek kirjoitti:
On se kumma, kun halpis fillaria ei kannata sun mielestä hankkia, mutta näköjään itse olet hankkinut halpis kumit. Neuvot myös ettei halpis stemmi ole turvallinen, mutta halpis renkaat ovat vielä suurempi turvallisuus riski. Todella onnetonta ja hataraa kirjoittelua alkuperäisellä maantiepyllistäjällä.
Maantiepyörässä suurin turvallisuustekijä on renkaan tyyppi. Jos pyörässä on avorenkaat, se saattaa menettää täysin ohjattavuuden renkaan puhjetessa kovassa vauhdissa. Tuubeilla ajettaessa rengas pysyy varmasti kiekolla ja ohjattavuus säilyy.
Käytännössä Suomi on niin tasaista, ettei täällä tarvita tuubia turvallisuuden takia. Vuoristossa asia kannattaa ottaa huomioon, kun miettii kiekkotyypin valintaa.
Alla on halpikset, koska paremmat kiekot kuluivat loppuun. Toki nuokin Michet olisivat johonkin hybrideissä käytettävään Linukseen iso parannus. - henrik ijös72
Alkup.hybrid trek kirjoitti:
On se kumma, kun halpis fillaria ei kannata sun mielestä hankkia, mutta näköjään itse olet hankkinut halpis kumit. Neuvot myös ettei halpis stemmi ole turvallinen, mutta halpis renkaat ovat vielä suurempi turvallisuus riski. Todella onnetonta ja hataraa kirjoittelua alkuperäisellä maantiepyllistäjällä.
pitää kokeilla mahtuuko 28 tuumaset 26 atb pyörään?
- henrik ijöls72
henrik ijös72 kirjoitti:
pitää kokeilla mahtuuko 28 tuumaset 26 atb pyörään?
29 tuumaset onko kokkaa?
- henrik ijös72
henrik ijöls72 kirjoitti:
29 tuumaset onko kokkaa?
eteen mahttu 28 mutta sopiio taakse leveydeltään?
- elämäntapaliikkuja
Itse olen ajanut Fulcrum Racing 5 kiekoilla reilut 10 000 kilsaa hyvinkin huonokuntoisilla teillä, ja hyvin toimii. Painoa on sellaiset reilut 80-85kg, työmatkoilla vielä reppu selässä, joten kiekkojen kantama massa lähentelee hyvinkin sataa kiloa. Kiekkoihin ei ole tullut juurikaan heittoa, ja ainoastaan jyrkempää mäkeä putkelta runtatessa on havaittavissa notkuntaa.
Seuraavan fillarin ajattelin hankkia astetta paremmilla kiekoilla, kunhan olen saanut vähän painoa pudotettua. Kokeneemmat kaverit ovat nimittäin kertoneet, etteivät kalliimman hintaluokan kevyemmät kiekot välttämättä kestä "liian" painavaa kuskia... - Uutta kiekkoo alle
Miksi matalakehäiset? Olen lukenut tämän muualtakin, mutta perusteluja en ole löytänyt. Jotain suosituksia hyvistä edullisista kiekoista? Kiitos tähänastisista mielipiteistä, hyvää tietoa minulle.
- vaihtoehtoja hakuun
Olisiko joustavuus parempi niissä matalakehäisissä parempi? Niiden kanssa ohennetut puolat.
- Alkup.hybrid trek
vaihtoehtoja hakuun kirjoitti:
Olisiko joustavuus parempi niissä matalakehäisissä parempi? Niiden kanssa ohennetut puolat.
Joustot hoidetaan pyörän jousituksella parhaiten. Takapää voi ja saa olla jäykkä, mutta edessä kunnollinen joustohaarukka.
- uutta kiekkoo alle
Alkup.hybrid trek kirjoitti:
Joustot hoidetaan pyörän jousituksella parhaiten. Takapää voi ja saa olla jäykkä, mutta edessä kunnollinen joustohaarukka.
Maantiepyörässäni ei ole joustokeulaa. Saa luvan rengas ja kiekko joustaa. Miksi siis matalakehäinen kiekko? Korkeakehäinen olisi nätimpi...
- vaihtoehtoja hakuun
uutta kiekkoo alle kirjoitti:
Maantiepyörässäni ei ole joustokeulaa. Saa luvan rengas ja kiekko joustaa. Miksi siis matalakehäinen kiekko? Korkeakehäinen olisi nätimpi...
Se jäykempi korkeakehäinen vanne joutuu kovemmalle rasitukselle kuin vastaavasti hivenen notkeampi vanne. Puolat pääsee hivenen laajemmalla alueella joustamaan tuon "notkeamman" vanteen tapauksessa. Puolien tasaisen vedon venymä on laskettavissa ja esijännityksen voimat on 1000N..1500N (jos sitä venytmää laskee). Siihen tulee lisää töyssyjen aiheuttamat kuormat -- navan alapuolella vetovoima ei saisi mennä negativiseksi. Paljonko tärinät sitten tekee lisää rasitusta ja milloin mennään murtorajan yli.
Kysymys kestävyydestä taitaa mennä maksimi kuormien miettimiseen eli jäykemmällä vanteella maksimikuormatkin menee enemmän pistemäisemmiksi... Vanne joutuu kovemmalle rasitukselle ja kestävyys voi olla heikompi. Onko tärinällä tai sen vaimennuksella sitten pyöräilijän ajomukavuuden kannalta merkitystä onkin jo toinen juttu :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760