Päivärahasta!!!

nytmenihermot1

Terve (en parempaakaan osastoa keksi tätä kysyä)

Nyt alkaa mennä hermot nykyiseen työnantajaan ja aion alkaa periä minun saatavia jota siis olisi pitänyt saada. Esimerkkinä nyt , työnantaja ei maksa ylityökorvauksia. Nyt olen niitä laskeskellut ja vastaan tuli kysymys päivärahasta!

Eli luin netistä että päivärahaan on oikeus jos työmatka yli 15km tai sitten on maksettava ateriakorvaus. Nyt en siis ole ihan varma siitä, että eikö työnantajan ole pakko maksaa sitä päivärahaa? Mutta onko sitten edes ateria korvaus pakollinen? Näitä ei siis ole kumpiakaan maksettu kenellekään työntekijälle.

Teemme työtä eri paikkakunnillla usein, vai voiko se kuulua jotenkin työsopimukseen ettei niistä makseta kun kuuluu työn kuvaan tai muuta vastaavaa?

Olen tessin lukenut myös läpi paljoakaan viisastumatta ( maa -ja vesirakentamisen tes)

6

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nytmenihermot1

Ei kukaan osaa sanoa???

• Hempp@

Päiväraha lähtee raksuttamaan siitä hetkestä kun lähdet kohti työmaata joka on yli 15km tjsp. päässä lähtöpaikasta (kotoa / toimistolta) ja loppuu kun palaat takaisin kotiin / toimistolle.

Yli 6h maksetaan puolipäiväraha, yli 10h täyspäiväraha.

Matka työmaalle ja takaisin ei välttämättä kuulu aina työaikaan, mutta päiväraha raksuttaa tältäkin ajalta siitä huolimatta. Päivärahahakemusta ineen vaan.

• nytmenihermot1

Hei itse löysin wikipediasta vastaavaa tietoa. Yksi kohta siellä jäi vaivaamaan :

"Päivärahan sijaan on myös mahdollista maksaa ateriakorvausta joka on suuruudeltaan enintään 9,50 euroa.[2] Ateriakorvauksen saamisen edellytyksenä on, ettei matka oikeuta päivärahaan tai sitä ei muutoin makseta."

Eli tuon mukaan saa käsityksen ettei työnantajan ole pakko maksaa tai sitten voi sen ateria korvauksen maksaa. Meillä ei siis kuulemma saa kumpaakaan.
        Olisi nyt kiva tietää voiko ollakin niin ettei firman ole PAKKO maksaa???

• luikko
        nytmenihermot1 kirjoitti:

Hei itse löysin wikipediasta vastaavaa tietoa. Yksi kohta siellä jäi vaivaamaan :

"Päivärahan sijaan on myös mahdollista maksaa ateriakorvausta joka on suuruudeltaan enintään 9,50 euroa.[2] Ateriakorvauksen saamisen edellytyksenä on, ettei matka oikeuta päivärahaan tai sitä ei muutoin makseta."

Eli tuon mukaan saa käsityksen ettei työnantajan ole pakko maksaa tai sitten voi sen ateria korvauksen maksaa. Meillä ei siis kuulemma saa kumpaakaan.
        Olisi nyt kiva tietää voiko ollakin niin ettei firman ole PAKKO maksaa???

Silloin on pakko maksaa, jos siitä on määräys työehtosopimuksessa ja työntekijä on esittänyt sen mukaisen matkalaskun. Tessin määräykset eivät välttämättä ole samat kuin verottomat kustannusten korvaukset eivätkä samat kuin jonkun muun alan tessissä. Esim. päivärahaan voidaan vaatia pitempi matka tai pitempi aika. Eli kaikkea ei ehkä saa, mitä wikipediassa kerrotaan.

Jos et ymmärrä, mitä tessissänne lukee matkakustannusten korvaamisesta, tarvitset kipeästi apua luottamusmieheltä tai liitosta.

Ensimmäinen ymmärtämistä vaativa seikka on, että mitään ei makseta, ellei esitä matkalaskua tai vastaavaa selvitystä matkoista.

Liity liittoon tai kysy neuvoa ent. työsuojelupiiristä eli aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen neuvovilta virkamiehiltä.

• retardedcoworker

et kai sä apina luule saavas ateriakorvausta jos tuut töihin yli 15km päästä :DDd ottakaa ny helevetti huppu pois silmiltä, mite syvällä tynnyrissä sä oot kasvanu? tarkottaskohan se tessin 15km raja sitä, että jos joudut lähtemään työpaikaltasi yli 15km päähän hoitamaan jotain hommaa niin silloin voisit saada tämän korvauksen, ei sitä makseta siitä että tulet työpaikallesi, ei se ole työnantajan ongelma jos asut niin kaukana :DD löytyykö vielä 2014 luvulla noin tyhmiä ihmisiä oikeesti? eissaat

• vellirahaakin on...

no ei tuo nyt sitä tavis työtekijää koske joka tulee vaikka 150km päästä töihin.... vaan esim. sähkö tai putkimiestä joka työ aikana joutuu keikalle sen päiväraha rajan toiselle puolelle.Tai pidemmäksi aikaakin jos vaikka asumaan joutuu eri paikkakunnalle niin silloin on taas eri päiväraha kyseessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2118
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      39
      509
    Aihe