Kuinka kertoa perheelle että haluaa takaisin suomeen?

kata18

Olen Italiassa tällä hetkellä aupairina, olen ollut täällä nyt reilu 2kk ja tämä ei vastannutkaan odotuksiani. tämän ajan olen yrittänyt löytää uutta motiavaatiota täällä olemiseen mutta en ole siihen pystynyt. Nyt kun haluaisin lähteä takaisin suomeen en osaa ottaa asiaa puheeksi perheen kanssa, tuntuu että jätän heidät "pulaan" ja se tuntuu pahalta. Onko vinkkejä miten selviän tästä tilanteesta?

8

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdokasaupairiksi

      Harmi :( jos päädyt lähtemään voisit suositella minua heille, mikäli he osaavat suomea. Pääsisin tosin vasta kesällä. Ota yhteyttä [email protected]

    • eienääaupair

      ite jouduin vähän samaan tilanteeseen. lähin espanjaan suomalaiseen perheeseen mutta perhe olikin jättänyt kertomatta asioita eikä muutenkaan vastannu yhtään mun odotuksia joten lähin 5 päivää saapumisen jälkeen kotiin..

      mua huolestutti kans ja tuntu tosi pahalta kertoo kun tuntu että jätän ne tosi pahaan pulaan ja kertoessani olin lähes itku kurkussa ja pyytelin kauheesti anteeks..

      tosin jälkeenpäin ei tunnu enää yhtään pahalta niiden puolesta kun oon täällä suomessa nyt miettiny asioita, koska se oli oikeestaan täysin niiden oma vika että jouduin lähteen koska ne oli jättäny oleellisia asioita kertomatta

      mutta niin johtuuko toi että haluat lähtee ja että ei vastannu sun odotuksias niin sun omista jutuista, että onko perhe kuitenkin ollu mukava?
      jos perhe ollu hyvä ja mukava sulle niin sillon tietysti varmaan tuntuu pahalta kertoo, mutta jos ne mukavia on niin luulis ymmärtävän kun selität niille, tuskin nekään haluaa että oot siä sitten ihan väkisin vaan...

    • cheers2

      Tsemiä! Itsekin olen viettänyt vuodet Afrikassa sekä Ausseissa, ja parin kuukauden jälkeen tulikin just se pahin vaihe, kun oli se kaikki uus ja jännä vähän niinkuin laantuneet.. Mutta oli hyvä jäädä kuitenkin pidemmäksi aikaa, ainakin itseni kohdalla. Toisaalta Afrikkaan jäin silloin myöskin siksi, koska en pystynyt nielemään ylpeyttäni enää siinä vaiheessa, kun olin kaikille sanonut että minähän lähden ja olen siellä vuoden. Kuuntele vaan sisintäsi ja tee niinkuin parhaaksi koet. Saattaa olla vaan normi kasvukipujakin, ne nyt tulee jossain vaiheessa eteen joka tapauksessa =)

    • Eienääkestä

      Ite olen samassa tilanteessa. Oon nyt Liettuassa ollu 2 viikkoo ja mä en vaan jaksa tota pilalle hemmoteltua, kaiken tahtonsa läpi saavan muksun kiukuttelua (hemmottelusta mulle kerrottiin vasta päivä ennen lentoo, jos oisin tienny aiemmin, en ois lähteny). Se ei myöskään kuuntele mua ollenkaan, huutaa, raivoo, nimittelee, lyö ja eilen potkas.

      Haluun vaan kotiin täältä.
      Ajattelin, että kirjoitin perheelle ensin kirjeen, koska niin saan ajatukseni paljon paremmin esille. Aion aloittaa sen näin: Kirjoitin kirjeen, koska näin saan ajatukseni paremmin esille. Voisimme jutella luettuanne tämän. tms.

      Aion laittaa syyksi lähtööni minulle tarjotun työpaikan Suomessa, minkä haluan ottaa vastaan. Aion myös mainita ongelmista täällä, eli siis en koe itseäni sopivaksi au pairiksi tälle perheelle.

      Kannattaa myös tarjoutua auttamaan etsimään uusi au pair.

      Tsemppiä!

    • sssini2

      jos et halua jäädä tähän kyseiseen perheeseen pyydä että saisit jutella vanhempien kanssa kun lapset ovat nukkumassa ja kerro heille kuinka asiat oikeasti ovat. mikä on hyvin ja sen jälkeen mikä on huonosti. et halua jättää perhettä pulaan, joten kerro heille että olet valmis jäämään kunnes he löytävät uuden aupairin(tee tähän kuitenkin joku takaraja).
      itse miettisin omalla kohdallani ensin minkä takia haluat lähteä ja mitä tulet tekemään aupairiuden sijasta?
      nosta kissa rohkeasti pöydälle!
      tsemppiä :)

    • charlie's angel

      Harmi, että sulle on käynyt näin. Itse olin Keski-Euroopassa au pairina, ja myös mulla tuli siinä 1,5-2kk kohdalla sellainen olo, että haluan takaisin Suomeen. Pidempään olleet au pair -kaverit vannoivat, että koti-ikävä tulee juuri niillä paikkeilla ja menee pian ohi. Niinpä jäin, ja ainakin mulla se koti-ikävä jäi yhtä nopeasti taakse, kuin oli tullutkin! Myöhemmin en enää halunnut lähteä ollenkaan ja nyt Suomessa kuukauden vietettyäni, teen kaikkeni, että pääsisin takaisin.

      Vaikkakaan au pair -elämä ei ainakaan mun kohdalla vastannut ollenkaan sitä, mitä olin olettanut. En väitä, etteikö se olisi mahdollista, mutta ainakin musta alkoi siellä tuntua, että vaikka perhe oli mukava, en mä vaan ollut osa heidän perhettä, vaikka sitä niin aina kirjoitetaan, että "au pair on yhtä lailla perheenjäsen, kuin kaikki muutkin". Ensinnäkin pidemmän päälle siinä vaan tulee hulluksi, jos yrittää hengailla perheen kanssa vielä työajan jälkeenkin (riippuu toki ehkä työpäivän pituudesta, itse olin lasten kanssa 11h päivässä), siinä vaiheessa on vaan pakko päästä jo ulos talosta ja ottaa vähän etäisyyttä. Näin ollen ainakin mulle perheeni vanhemmat jäi vähän etäisiksi ja musta alkoi etenkin loppua kohti tuntua, että se oli heille ongelma, että en enää iltaisin yksinkertaisesti pystynyt istumaan kotona heidän kanssaan.

      Jos lähtee au pairiksi, jota sitä harkitseville suosittelen, kannattaa oikeasti käyttää aikaa siihen, että löytää sellaisen perheen, jolla on samanlaiset odotukset kuin itsellä.

      Yksi kavereistani tuskaili vaikka kuinka kauan, miten saa kerrottua perheelleen, että haluaisi lähteä kotiin ennen aikojaan. Lopulta hän sai sanottua, että koti-ikävä alkaa painaa turhan paljon ja perhe otti asian oikein hyvin. Kannattaa vaan rehellisesti kertoa perheelle, miltä tuntuu. Au pair -työ ei ole kaikille sopiva - oman kokemukseni mukaan se ei ole sopiva useimmille. Mutta eihän sitä tiedä, ennen kuin on kokeillut!

    • lindu1

      Hei Kata ! Olen itse hiukan samanlaisessa tilanteessa toisessa maassa. Mielestäni perhe ja minä emme vain sovi toisillemme saumattomasti ja tunnen oloni onnettomaksi kyseisessä paikassa. Mielestäni voit vain kertoa perheelle, ettet ollut heille sopiva (tai he mahdollisesti sopivia sinulle) ja että koet jonkun toisen sopivan hommaan paremmin. Ja kerro, ettet ole ehkä viihtynyt odottamallasi tavalla. Yritä joustaa ja olla kuitenkin heidän käytettävissään vielä hetken, että löytäisivät mahdollisesti uuden au pairin. Itse näillä näkymin toivon paluuta Suomeen jouluksi. Se on ihan hyvä aikataulu ja jos perheeseen ei ole löytynyt au pairia ennen sitä, niin se ei missään tapauksessa ole au pairin moka. Työsuhteestakin saa irtisanoutua, huonosta parisuhteesta, miksei siis au pairiudestakin ?

    • Here you gou

      "I go back finland, not adult yet thanks you please"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe