Noin kk sitten Juukan reissulla kävimme naapurissa Rautavaaralla. Mielenkiintoinen kokemus, maisemat, Kansallispuisto, sekä Tiilikkajärven rannat. Mahtavaa oli kävellä kansallispuiston pitkospuita pitkin, siinä sitä tasapainoa tarvitaan. Oppaana ollut henkilö kertoi Tiilikanaution torpasta joka on maineikkaan Suomen sodan sissipäällikön Olli Tiaisen syntymätorppa, mainitsi järven olleen entinen malmi järvi.
Eräs tyyppi pastalla mollaa kotikuntaansa sen vähäisyyden vuoksi, asukkaita alle 2000, nuoriso etsiytynyt muualle parempien ansio mahdollisuuksien vuoksi. Koulutus on pientä kuntaa vastaavalla tasolla, mutta parasta siellä oli ihmisten tyytyväisyys siihen mitä heillä on ja se on paljon se. Eipä siellä junat ja raitsikat jyskytä ja häiritse, siellä vallitsee alueelle ominainen rauhallinen tunne koko ympäristössä.
Mikä ihmeellisintä, sitä tyypin parjaamaa keskustalaisuutta tai muuta puoluesidonnaisuutta kukaan ei tuonut esille. Suosittelen lämpimästi tutustumista pienen kunnan olosuhteisiin, paikallisiin asukkaisiin, tutustumista Rautavaaran kauniiseen luontoon, siinä sitä sielu lepää kaiken kiireettömyyden keskellä.
Terveiset Rautavaaralta, poikkean palstalla hyvin harvoin, joten tämä tästä.
Rautavaara - Tiilikanjärvi
33
230
Vastaukset
- Onko sinullakin
" muuta, tärkeämpää tekemistä?"
- meillä on
Riippuu siitä mistä asiaa katsoo. Tämä palsta on ollut ja on yksi riitelyn mainos palsta. Ei kaikki ole priimaa mitä Kehä1 sisäpuolella on, vaikka sinne yritetään saada koko maan teaolliset, taidolliset, tieteelliset asiat Bulevardille.
Riidan saa helposti tällä saitilla aikaan kun alkaa mainostamaan tiettyä puoluetta. Vain harvalla on kokonaisvaltainen näkemys missä suossa maa makaa, ja miten voisi saada kiinteää pohjaa jalkojensa alle.
- normikepu paska15
Rautavaaralla ei työt paina ja rekat rai linja-autot ei edes pysähdy siellä. Sodinpurokin hiljenee, kun eivät enää Kontiorannasta mene sinne jyskämään ja salametsästämään. Hiljainen on tosiaan ja hiljeneen ihminen kerrallaan, kukaan ei jää kaipaamaan, tyypillinen kuoleva kepukylä, Nurmeksessa sentään edes Tahkovuori, kuolee hitaammin.
- Suuri yllätys
Siis Taho siirretty Nurmeksen! Nilsiässä se vielä viime talvena oli. Rautavaaran kautta se on jouduttu siirtämään, sen läntisestä naapurista itäiseen.On se ollut iso työ. Kuinkahan monta rekkakuormaa on tarvittu.
- Nimi oikein
Suuri yllätys kirjoitti:
Siis Taho siirretty Nurmeksen! Nilsiässä se vielä viime talvena oli. Rautavaaran kautta se on jouduttu siirtämään, sen läntisestä naapurista itäiseen.On se ollut iso työ. Kuinkahan monta rekkakuormaa on tarvittu.
Kyseessä on siis Tahko eikä Taho.
- Sapiens dux
Jätä vähemmälle turhan selitäminen, näitkö munakarvoja siellä? Rautavaaralla pitäisi niitä näkyä. Kerro nopeasti.
- Nehän ne vain
sinun mielenkiintosi kohteena on, miesten munakarvat, Kun et raukka saa sitä suurimman kiinnostuksesi kohdetta, munaa,
- Sapiens dux
Nehän ne vain kirjoitti:
sinun mielenkiintosi kohteena on, miesten munakarvat, Kun et raukka saa sitä suurimman kiinnostuksesi kohdetta, munaa,
Ho hoo,ho hoo! Oletkos ottanut HV ottanut kuppia liikaa vai vituttaako muuten vaan noin kovasti?
- Iso, komea Sonnimies
Sapiens dux kirjoitti:
Ho hoo,ho hoo! Oletkos ottanut HV ottanut kuppia liikaa vai vituttaako muuten vaan noin kovasti?
Älä hyvä veli hätäänny, ei Rautavaraalle mene kukaan, muuten kun katsomaan Kapi munakarvoja. Vielä se näyttää ja tuo avauksen tehnyt "lorenze" saa paskaiset naurut.
- Tässä apu
Iso, komea Sonnimies kirjoitti:
Älä hyvä veli hätäänny, ei Rautavaraalle mene kukaan, muuten kun katsomaan Kapi munakarvoja. Vielä se näyttää ja tuo avauksen tehnyt "lorenze" saa paskaiset naurut.
Iso, k S-mies.. millainen pehko sinulla on onko s e pieni kun rusetti pehkossa, suositan virkkuukoukulla etsimistä.
- Iso, komea Sonnimies
Tässä apu kirjoitti:
Iso, k S-mies.. millainen pehko sinulla on onko s e pieni kun rusetti pehkossa, suositan virkkuukoukulla etsimistä.
Kiitoksia keskustaveli, on se kuin viriili kyy keväällä, sahalaitakuvio on tatuoitu, muuten ihan kyyn näköinen. Jos muuten kannikkaan kaipaat, niin Sonnimies auttaa aina.
Minua kai tuolla tarkoitetaan. En ole koskaan mollannut synnyinpitäjääni Rautavaaraa, jossa edelleen kesäisin käyn Rautavaara-päivillä, vaikka sieltä lähdin paremman elämän perään jo yli 60 vuotta sitten, eikä siellä enää ole minulle muita kiinnityksiä kuin isovanhempieni, tätini ja enoni haudat.
Rautavaaran kunta julisti vuonna 1991 Rautavaara-tangon sanoituskilpailun. Tangolla oli tarkoitus tukea kunnan matkailuelinkeinon edistämiseen tähtäävää kampanjaa ”Rautavaara - vapaa-ajan kunta”. Sain kunnalta nauhurikasetin, jolla oli Pentti Ilmosen sävellys, johon sanat tuli laatia. Edelleen hallussani oleva sävelmä on oikein melodinen, hyvin sopiva romanttista sanoitusta varten. Niinpä tein sävelmän luonteeseen sopivan sanoituksen. Se on jäljempänä ensimmäisenä.
Sijoituin kilpailussa toiseksi. Pyynnöstäni sain kunnalta myös voittaneen sanoituksen. Se oli varsin tökerö tekele. Kun en ole tottunut jäämään missään henkisissä mittelöissä toiseksi,tein sitten uuden sanoituksen, joka on jäljempänä toisena. Lähetin senkin kunnan kulttuurisihteerille, mutta siitä en ole saanut palautetta.
Tunteissani kuntaa kohtaan on ehkä vähän myös ensimmäisen sanoitukseni tuntoja, mutta kunnan todellisuus lienee lähempänä sitä toista.
RAUTAVAARA-TANGO I
Taas Rautavaaraa kohti tieni kulkee,
sen korpimaille kaipuuni vie.
Se kaiken muun pois mielestäni sulkee -
jo päättyy kiire ja ruuhkainen tie!
Nyt laelta vaaran katse kauas kantaa,
tuoll` salot siintää alla autereen,
ja vetten välkkeen takaa taivaanrantaa
vyöttävät vaarat nuo varjoineen!
Ja pitkospuinen polku rantaan johtaa
suopursun tuoksuun, veen solinaan.
Pois jää nyt muu, kun kulkijaa näin kohtaa
nyt rauha jonka mä täällä vain saan!
Mä Rautavaaran vangiks` jään myös silloin
kun syksy kunnaitaan kirjavoi,
tai hohde hangen sineen kun käy illoin,
tai kuu kun talvisen yön hopeoi.
Jos tuisku tuivertaen soillaan soittaa
ja halla hyytäin korpein kuusiin lyö,
niin kevät keijuineen taas talven voittaa,
pian tulvii tuoksujaan kesäyö!
Matkaanpa maillaan syksyin taikka keväin,
tai kesin, talvin, niin tiedän sen,
ett` matkaltain taas palaan uusin eväin:
ne Rautavaaralta saan - täältä en!
Niin mennyt oot syvälle sydänalaan,
ett` lähdettyäin jään ikävään -
Mua kantakoot taas muistot, kunnes palaan!
Kai Rautavaaralle kerran viel` jään!
”enkelikuoro”:Oi, Rautavaara, vapaa-ajan kunta,
mä siitä valveillakin näen unta - - -
RAUTAVAARA-TANGO II
On Rautavaara ”keskellä ei mitään” -
se siitä parhaiten tiedetään.
Siell` ihannoiden katsottu on itään -
lähdetty länteen on ja etelään.
Nyt tyhjät töllit alakuloisina
katsovat mäeltään mustin ikkunoin,
ja pihapiirit hoitamattomina
rehottaa horsmin ja pensastoin.
Pensaikot peittävät myös pikkupellot,
työn äänet kaikki on vaienneet;
Ei lapset melskaa, helky karjankellot,
on lehmipolutkin jo umpeutuneet.
Voi, Rautavaara, kuinka jamaan tuohon
oot joutunutkaan? Ja onko niin,
ett` sinne jäätkin surkeuden suohon
tuudittuneena turhiin unelmiin?
Nyt joutojoukko kasvaa ilman työtä,
kun kaljan kanssa aikaa tapetaan;
elämä on kuin unetonta yötä -
koittaako aamunkoi milloinkaan?
Ja kunta markkinoi vain vapaa-aikaa!
Sitäkö lisää viel` tarvitaan?
Oi, Rautavaara, kuule kellot kaikaa
ja joutsenlauluas` jo lauletaan!
On mulla syytä onneani kiittää,
ett` sieltä pääsin pois aikanaan!
Nyt tahdon kiittimeni yhteen liittää
ja pyytää: poissa kai ollakin saan!
”enkelikuoro”: Voi, Rautavaara, vapaa-ajan kunta,
elämä siellä on kuin pahaa unta - - -- Lorena*
Näinhän sitä usein käy, sitä palaa jäljilleen. Olen lukenut harvoin juttujasi, kyllä tosi on niin, moitteen häivähdys keskustalaisuuden kunnassa, on usein liittynyt kommentteihisi - joka on edesauttanut muuttoa paremman leivän maille. Se on tämän päivän elämän ehto, sinne sitä on muutettava jossa on työtä ja leipää. Vanhan sanonnan mukaan, sen lauluja laulat, kenen leipää syöt, muuttoliikkeesi on leivän ja laulut sinullekin antanut.
Sanoituksistasi on ehdottomasti parempi versio nro 1. Siinä sanoma liikkuu yleisellä tasolla, koskettaen kaikkia rautavaaralaisia, ei nyt ihan sama kun Kiannon Nälkämaan laulun sanoma, jotakin sinnepäin.
Versio 2, kuvaa vain sinua henkilökohtaisten tunteiden sekä sinulle tapahttuneiden muutoksen tilityksenä.Aivan oikein ettet saanut siitä palautetta.
Toimiupseereilla näkyy runosuoni sykkivän, onhan kirjailija - taiteilija
Hannu Väisäsen isä kirjoittanut Aliupseerien marssiin todella laadukkaat sanat. - Eipä ihme...
Eipä ihme ettei sanoituksesi pärjännyt. Jo pelkkää tekstiä lukemalla näkee, ettei sitä saa rytmitettyä tangon vaatimiin painotuksiin. Itse sanathan ovat pitkääääää löpinää vailla säkeistjakoa joten siltäkin osin jo perusteet ovat aivan metsässä.
Eipä ihme... kirjoitti:
Eipä ihme ettei sanoituksesi pärjännyt. Jo pelkkää tekstiä lukemalla näkee, ettei sitä saa rytmitettyä tangon vaatimiin painotuksiin. Itse sanathan ovat pitkääääää löpinää vailla säkeistjakoa joten siltäkin osin jo perusteet ovat aivan metsässä.
Kaikkeen se kepulaisuus pätevöittää! Kun säveltä kuulematta voi olla varma, ettei sanoitukseni siihen sovi.
Itse tuota sanoitusta tehdessäni kuuntelin sävellystä koko ajan, soitin sitä kitaralla ja lauloin samalla sanoitustani, ja hyvin meni. Olen paljon muun ohessa harrastellut musiikkiakin nuoresta alkaen, laulanut useissa kuoroissa ja yksinkin pyydettäessä ja joskus pyynnöistä huolimattakin, eikä ole koskaan kielletty. Innokas tanssija myös olen ollut aina, ja tanssahtelinpa tuota Rautavaara-tangoakin sen sanoitusta laatiessani silloin vielä terveen ja notkean vaimoni kanssa, ja hyvin meni.
Selvyyden vuoksi olisi kai pitänyt tässä jakaa laulu useampiin säkeistöihin, sillä kummankin säkeistön keskellä on osio, jossa sävel muuttuu. Siis ekasäkeistössä tämä osio:
Säkeistöjen alku- ja loppuosat kulkevat samalla sävelellä, jolla myös tässä muodossa esitettynä oleva kolmas säkeistö.
Kaikkeen se kepulaisuus siis pätevöittää! Kuten on pätevöittänyt antamaan muistelmistanikin ne täysin lyttääviä lausuntoja niitä näkemättä. Valitettavasti kepulaisuus ei ollut pätevöittänyt niitä, jotka arvioivat ne toisin:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1374970_10151916349504182_1142009377_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1384362_10151916351139182_554058047_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1385257_10151916352144182_723705523_n.jpg- Sonnimies , se aito
Lorena* kirjoitti:
Näinhän sitä usein käy, sitä palaa jäljilleen. Olen lukenut harvoin juttujasi, kyllä tosi on niin, moitteen häivähdys keskustalaisuuden kunnassa, on usein liittynyt kommentteihisi - joka on edesauttanut muuttoa paremman leivän maille. Se on tämän päivän elämän ehto, sinne sitä on muutettava jossa on työtä ja leipää. Vanhan sanonnan mukaan, sen lauluja laulat, kenen leipää syöt, muuttoliikkeesi on leivän ja laulut sinullekin antanut.
Sanoituksistasi on ehdottomasti parempi versio nro 1. Siinä sanoma liikkuu yleisellä tasolla, koskettaen kaikkia rautavaaralaisia, ei nyt ihan sama kun Kiannon Nälkämaan laulun sanoma, jotakin sinnepäin.
Versio 2, kuvaa vain sinua henkilökohtaisten tunteiden sekä sinulle tapahttuneiden muutoksen tilityksenä.Aivan oikein ettet saanut siitä palautetta.
Hannu Väisäsen isä kirjoittanut Aliupseerien marssiin todella laadukkaat sanat.Kapilla heikkolahjaisella evp aliupseerilla sykkii vain peräsuoli toisen homon anusta putsatessa.
- Majuri evp
harmajapantteri kirjoitti:
Kaikkeen se kepulaisuus pätevöittää! Kun säveltä kuulematta voi olla varma, ettei sanoitukseni siihen sovi.
Itse tuota sanoitusta tehdessäni kuuntelin sävellystä koko ajan, soitin sitä kitaralla ja lauloin samalla sanoitustani, ja hyvin meni. Olen paljon muun ohessa harrastellut musiikkiakin nuoresta alkaen, laulanut useissa kuoroissa ja yksinkin pyydettäessä ja joskus pyynnöistä huolimattakin, eikä ole koskaan kielletty. Innokas tanssija myös olen ollut aina, ja tanssahtelinpa tuota Rautavaara-tangoakin sen sanoitusta laatiessani silloin vielä terveen ja notkean vaimoni kanssa, ja hyvin meni.
Selvyyden vuoksi olisi kai pitänyt tässä jakaa laulu useampiin säkeistöihin, sillä kummankin säkeistön keskellä on osio, jossa sävel muuttuu. Siis ekasäkeistössä tämä osio:
Säkeistöjen alku- ja loppuosat kulkevat samalla sävelellä, jolla myös tässä muodossa esitettynä oleva kolmas säkeistö.
Kaikkeen se kepulaisuus siis pätevöittää! Kuten on pätevöittänyt antamaan muistelmistanikin ne täysin lyttääviä lausuntoja niitä näkemättä. Valitettavasti kepulaisuus ei ollut pätevöittänyt niitä, jotka arvioivat ne toisin:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1374970_10151916349504182_1142009377_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1384362_10151916351139182_554058047_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1385257_10151916352144182_723705523_n.jpgKyllä kuvat munakarvoistasi oli paremmat kuin nämä onnatomat todistukset onnettomasta elämästäsi. Eli kapi asento! Munakarvoja kuvaamaan mars, mars!
- Ja taas kapihomolta
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1385257_10151916352144182_723705523_n.jpgkämähti käämi täysinpaskaksi ;)))
Ja saatiin täysilaidallinen arvottomia todistuksia... - Lorena*
Majuri evp kirjoitti:
Kyllä kuvat munakarvoistasi oli paremmat kuin nämä onnatomat todistukset onnettomasta elämästäsi. Eli kapi asento! Munakarvoja kuvaamaan mars, mars!
Nyt keskustellaan Korhosen runoista, miksi pitää majuri evp käyttää nilkin naamiota pilata koko keskustelu?
Hyvää syksyä koko pätinäkunnalle! - Koetappa itse
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1385257_10151916352144182_723705523_n.jpgIhan lyhyesti perusasiat Kapille kun olet tuossakin asiassa näemmä täystumpelo
'
Tango on sillä tavalla säännöllistä, kuten suomalainen "vanha tanssimusiikki" yleensä, että joka säkeistössä on sama määrä säkeitä, joka säkeessä sama määrä tahteja ja joka tahdissa sama määrä iskuja. Sanoituksen pitää noudattaa samaa säännönmukaisuutta, tavujen tulee osua iskuille muutoin homma ei toimi. Laitappa ihan yksinkertainen tangon rytmi tuohon ja koeta seurata tavutustasi: Ei oikein onnistu, vai mitä Koetappa itse kirjoitti:
Ihan lyhyesti perusasiat Kapille kun olet tuossakin asiassa näemmä täystumpelo
'
Tango on sillä tavalla säännöllistä, kuten suomalainen "vanha tanssimusiikki" yleensä, että joka säkeistössä on sama määrä säkeitä, joka säkeessä sama määrä tahteja ja joka tahdissa sama määrä iskuja. Sanoituksen pitää noudattaa samaa säännönmukaisuutta, tavujen tulee osua iskuille muutoin homma ei toimi. Laitappa ihan yksinkertainen tangon rytmi tuohon ja koeta seurata tavutustasi: Ei oikein onnistu, vai mitäHuomaan, että sinulla ei ole rytmitajua, kun et osaa mielessäsi rytmittää tuota lauluani tangon tahtiin. Jos sinulla sellaista olisi ja jos tuntisit tangojakin enemmän, helposti huomaisit, miten tuo sanoitus jaetaan tangon tahteihin, missä tavu jatkuu parin tahdin ajan, missä yhdelle tahdille tulee parikin tavua ja missä tulee tauon paikat. Jos annat puhelinnumerosi, laulan sen sinulle, niin varmaan menee ymmärrykseesi, vaikka et taida kaltaiseni musiikin ja tangonkin taitaja ollakaan.
Joo, ovathan ihan perustellusti käsitteet suomalainen tango ja saksalainen tango, mutta kyllä tangon alkuperä on kauempana. Muutamia vuosia sitten Etelä-Amerikan kiertomatkallani minulla oli ilo tanssia tangoa argentiinalaisenkin daamin kanssa, ja kohtalaisen hyvin meni, kiitos opastavan daamini, vaikka se argentiinalainen tango onkin kokolailla toisenlaista, rytmiltäänkin, kuin suomalainen tango. Minulla on monia cd-levyjä argentiinalaistakin tangoa, ja voi sitä kyllä tanssia suomalaisittainkin, kuten esim. naisystäväni kanssa joskus iltaisin täällä kotonani niitä levyjä kuunnellessamme teemme.
Tässä sinulle vielä pieni tietoisku tangoista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tango
(Muuten, se Rautavaara-tangokilpailun voittanut oli tökerö tekele sikälikin, että se ei todellakaan taipunut annettuun sävelmään. Sanoitukseltaankin se oli melko tökerö, humoristiseksi se oli kai tarkoitettu, mutta jotenkin ”kepulaista huumoria” se oli. Lienee tehonnut arvostelukuntaan, jossa lienee ollut kepulaisia, kun Rautavaarakin on jo kauan ollut kepuvaltainen kunta.
Eihän toinen sija kilpailussa huono ollut, mutta minä kun olen aina tottunut olemaan ensimmäinen noissa henkisissä mittelöissä, niin sieppasihan se minua hiukan, kun selvästi huonommalleni hävisin. Siksipä tein sen uuden sanoituksen, joka on sitä ensimmäistä realistisempi.)- Rautavaarasta
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1385257_10151916352144182_723705523_n.jpgen ole tiennyt paljon, kunse on keskellä ei mitään. Kauniita vaaramaisemia siellä varmaan on.
Yllätyin kun katsoin Wikipediasta, että on siellä muutakin. Mm. maailman pisin luonnonkelkkamäki. Paljon myös kesäpaikkoja, miksi sinä et ole hankkinut sieltä sellaista? Vireyttäkin siellä näkyy olevan , mm. nuorisosirkus.
Kun pitäjä on yli tuhat neliökilometriä, ja väkeä niin vähän, enemmän siellä varmaan on hirviä, karhuja, susia ja muita villieläimiä. Osataankohan siellä se hyödyntää esim. eräturismin muodossa? Lorena* kirjoitti:
Hannu Väisäsen isä kirjoittanut Aliupseerien marssiin todella laadukkaat sanat.Onhan sotilaissa ollut myös runoilijoita. Sellainen oli ”Saksan jääkäri” Sam Sihvokin, mm. Jääkärimarssin ja Jääkärin morsian -musiikin sanoittaja. Sibeliushan tuon Jääkärimarssin sävelsi. On niitä sotilaita ollut myös kevyemmän musiikkirunouden puolella, Suhmuran Santran sanoittaja Terho Könönen oli aktiiviupseeri.
Oululainen kanta-aliupseeri, ”Hannun isä” Heikki Väisänen tosiaan sanoitti tuon mainitsemasi marssin, jonka sävelsi puolustusvoimain silloinen ylikapellimestari Artturi Rope. Heikki Väisänen oli tunnettu ja kysytty runojen ja proosankin esittäjä - siis puhuja - ammattipirimme ulkopuolellakin. Kerran kai vain olen hänet henkilökohtaisesti tavannut. Olin liittomme hallituksessa nuorimpana sodanjälkeisenä jäsenenä ja kun liittomme vuosikokous oli Oulussa 1964 tai 1965, sen avajaisissa Heikki esitti meille ohjelmaansa.
Hieno on tuo aliupseerien - oikeammin Aliupseeriliiton - kunniamarssi, joka on nyt toimiupseerien ja opistoupseerien Päällystöliiton kunniamarssi. En tiedä, onko nykyisellä aliupseeristolla ja heidän liitollaan vastaavaa marssia. Olenpa tuota ylevää marssia muutamat kerrat itsekin laulanut ”raikuvin rinnoin”, niin oli tapana tehdä mm. juuri noiden vuosikokoustemme avajaisissa. Tässähän sen marssin sanoitus on:
PÄIVÄÄ PÄIN
Säveltänyt: Artturi Rope
Sanat: Heikki Väisänen
Näin reippaina marssimme päivää päin
aseveljinä askelin varmoin.
Oman liittomme puolesta rynnistäin
aliupseerin toimin ja tarmoin.
Ja puolesta kansamme pohjoisen
aina iskemme riemuiten.
Lujan liittomme voiman me yhdistäin
teemme työmmekin kestävin innoin
ja vartemme suoraksi ryhdistäin
aina laulamme raikuvin rinnoin.
Hyvä kaunis ja oikea voittohon
on tahtomme taipumaton.
Tämä joukko on seisonut pystyssä päin
aina puolesta rauhan Suomen,
siksi veljinä tahdomme vannoa näin
vaikka turman jo toisikin huomen.
On rakkaus maahamme horjumaton,
aarre kallis se kansamme on.
Ja hetkellä päivämme päättyväin,
liki tullessa tuonelan rantain,
soi laulumme vienosti tyynnyttäin
yli kuoleman sielumme kantain.
Sinun luokses – kun vuoromme nukkua on –
Sinun luoksesi voittamaton.- Hieno marssi
Onhan sotilaissa ollut myös runoilijoita. Sellainen oli ”Saksan jääkäri” Sam Sihvokin, mm. Jääkärimarssin ja Jääkärin morsian -musiikin sanoittaja. Sibeliushan tuon Jääkärimarssin sävelsi. On niitä sotilaita ollut myös kevyemmän musiikkirunouden puolella, Suhmuran Santran sanoittaja Terho Könönen oli aktiiviupseeri.
Oululainen kanta-aliupseeri, ”Hannun isä” Heikki Väisänen tosiaan sanoitti tuon mainitsemasi marssin, jonka sävelsi puolustusvoimain silloinen ylikapellimestari Artturi Rope. Heikki Väisänen oli tunnettu ja kysytty runojen ja proosankin esittäjä - siis puhuja - ammattipirimme ulkopuolellakin. Kerran kai vain olen hänet henkilökohtaisesti tavannut. Olin liittomme hallituksessa nuorimpana sodanjälkeisenä jäsenenä ja kun liittomme vuosikokous oli Oulussa 1964 tai 1965, sen avajaisissa Heikki esitti meille ohjelmaansa.
Hieno on tuo aliupseerien - oikeammin Aliupseeriliiton - kunniamarssi, joka on nyt toimiupseerien ja opistoupseerien Päällystöliiton kunniamarssi. En tiedä, onko nykyisellä aliupseeristolla ja heidän liitollaan vastaavaa marssia. Olenpa tuota ylevää marssia muutamat kerrat itsekin laulanut ”raikuvin rinnoin”, niin oli tapana tehdä mm. juuri noiden vuosikokoustemme avajaisissa. Tässähän sen marssin sanoitus on:
PÄIVÄÄ PÄIN
Säveltänyt: Artturi Rope
Sanat: Heikki Väisänen
Näin reippaina marssimme päivää päin
aseveljinä askelin varmoin.
Oman liittomme puolesta rynnistäin
aliupseerin toimin ja tarmoin.
Ja puolesta kansamme pohjoisen
aina iskemme riemuiten.
Lujan liittomme voiman me yhdistäin
teemme työmmekin kestävin innoin
ja vartemme suoraksi ryhdistäin
aina laulamme raikuvin rinnoin.
Hyvä kaunis ja oikea voittohon
on tahtomme taipumaton.
Tämä joukko on seisonut pystyssä päin
aina puolesta rauhan Suomen,
siksi veljinä tahdomme vannoa näin
vaikka turman jo toisikin huomen.
On rakkaus maahamme horjumaton,
aarre kallis se kansamme on.
Ja hetkellä päivämme päättyväin,
liki tullessa tuonelan rantain,
soi laulumme vienosti tyynnyttäin
yli kuoleman sielumme kantain.
Sinun luokses – kun vuoromme nukkua on –
Sinun luoksesi voittamaton.Sanoitus ehkä jopa parempi kuin Rautavaara tangoissasi.
Mutta miksi sinä olet sitä aliupseeri marssia laulanut? Upseereilla on kait oma marssi. - AnonyymiUUSI
Sonnimies , se aito kirjoitti:
Kapilla heikkolahjaisella evp aliupseerilla sykkii vain peräsuoli toisen homon anusta putsatessa.
HO HOO, HO HOO!
- kapin velipuoli
Tässäpä velipuolen runo kapille:
Rautavaaraalla 1935 tilanne oli täpärä,
syntyi kapin äidille iso päinen äpärä.
Tuota pikaa äitinsä ruman lapsen hylkää,
jättää reppanan vaarille, lähtee etsimään ylkää.
Kapin elämän alku oli tosi ankee,
ei onnannut koulu, eessä vain umpihankee.
Lapin kairoilla yritti reppana kulkea,
jätkät pilkkanaan piti, täytyi ovi sekin sulkea.
Oli armeija eessä, ei kapi kelvannut Rukkiin,
sinne pääsivät miehet, kapi turvautui ukkiin
Kun vielä hylkäsi naiset, mitättömän pikku pomon,
oli kapilla eessä vain elo umpihomon....- :)))))))))))))))))
Taiteellisuus periytynyt kapille äidin puolelta???
- Lorena*
Kapin velipuoli kirjoittaa paremmin kuin kapi. Geenit isältään?
- Lorena* se oikea
Toisen nimimerkin käyttäminen on väärin. Kuka olet edellisen viestin nimissäni kirjoittanut, kait sinussa senverran selkärankaa on että uskallat tunnustaa tekosesi ! Taitaa olla turkkisi niin reikäinen ettet uskalla tunnustaa.
Sitäpaitsi minulla ei ole varaa arvostella ja kaivaa kenenkään elämää sekä vielä kurjoitella sitä palstalle, kun kysymyksessä on vain palstalla vastailtu toisillemme. Lorena* se oikea kirjoitti:
Toisen nimimerkin käyttäminen on väärin. Kuka olet edellisen viestin nimissäni kirjoittanut, kait sinussa senverran selkärankaa on että uskallat tunnustaa tekosesi ! Taitaa olla turkkisi niin reikäinen ettet uskalla tunnustaa.
Sitäpaitsi minulla ei ole varaa arvostella ja kaivaa kenenkään elämää sekä vielä kurjoitella sitä palstalle, kun kysymyksessä on vain palstalla vastailtu toisillemme.Kiitoksia vain kivoista puheenvuoroistasi. Ymmärrettävästi paheksut tuota, kun joku reppana yrittää esiintyä Sinuna. Sellainen on yleistä tällä palstalla, jolla ahkeroivissa on muutama itsensä aiheellisesti kovin mitättömäksi kokeva ja itselleen lisäarvoa saadakseen yrittää esiintyä arvostetummaksi tietämänään.
Samanlaista ilmiötä ei taida olla niillä ikäryhmäpalstoilla, joilla Sinä taidat enimmäkseen esiintyä. Takavuosina niillä kirjoittelin harvakseltaan minäkin, ja taisimmepa joskus myös hieman keskustella keskenämme. Ehkäpä taas jatkossa visitoin siellä useammin. Toivottavasti tapaamme siellä kivan keskustelun merkeissä!
Vähäksi ajaksi kuitenkin jätän taas kaikki palstat, kuten aina tapahtuu ainakin kolme-neljä kertaa vuodessa tekemieni pidempien matkojenikin vuoksi. Nyt olen lähdössä Hurtigrutenin risteilylle, siis Norjan rannikkoa Kirkenäsistä Bergeniin, kai siitä tulee runsaan tuhannen kilometrin merimatka upeissa maisemissa. Matkan vaatimat lentomatkat ovat turhan hankalat, ensin Helsinki-Oslo-Kirkenäs ja paluumatkalla Bergen-Oslo-Helsinki.
Nyt vain oikein hyvää syksyn jatkoa Sinulle!- harmajahinttari
Kiitoksia vain kivoista puheenvuoroistasi. Ymmärrettävästi paheksut tuota, kun joku reppana yrittää esiintyä Sinuna. Sellainen on yleistä tällä palstalla, jolla ahkeroivissa on muutama itsensä aiheellisesti kovin mitättömäksi kokeva ja itselleen lisäarvoa saadakseen yrittää esiintyä arvostetummaksi tietämänään.
Samanlaista ilmiötä ei taida olla niillä ikäryhmäpalstoilla, joilla Sinä taidat enimmäkseen esiintyä. Takavuosina niillä kirjoittelin harvakseltaan minäkin, ja taisimmepa joskus myös hieman keskustella keskenämme. Ehkäpä taas jatkossa visitoin siellä useammin. Toivottavasti tapaamme siellä kivan keskustelun merkeissä!
Vähäksi ajaksi kuitenkin jätän taas kaikki palstat, kuten aina tapahtuu ainakin kolme-neljä kertaa vuodessa tekemieni pidempien matkojenikin vuoksi. Nyt olen lähdössä Hurtigrutenin risteilylle, siis Norjan rannikkoa Kirkenäsistä Bergeniin, kai siitä tulee runsaan tuhannen kilometrin merimatka upeissa maisemissa. Matkan vaatimat lentomatkat ovat turhan hankalat, ensin Helsinki-Oslo-Kirkenäs ja paluumatkalla Bergen-Oslo-Helsinki.
Nyt vain oikein hyvää syksyn jatkoa Sinulle!Sitä paitsi olen maalimakuulu tutkimusmatkailija, kirjailija, taiteilija sekä Suomen korkein upseeri.
- harmajahinttari
harmajahinttari kirjoitti:
Sitä paitsi olen maalimakuulu tutkimusmatkailija, kirjailija, taiteilija sekä Suomen korkein upseeri.
Ja velä pieni lisäys: Munakarvani ovat harvat ja harmaat, eikä minulla seiso.
No tuskinpa tuo naintia haittaa? So long! - huh huh....
Kiitoksia vain kivoista puheenvuoroistasi. Ymmärrettävästi paheksut tuota, kun joku reppana yrittää esiintyä Sinuna. Sellainen on yleistä tällä palstalla, jolla ahkeroivissa on muutama itsensä aiheellisesti kovin mitättömäksi kokeva ja itselleen lisäarvoa saadakseen yrittää esiintyä arvostetummaksi tietämänään.
Nyt vain oikein hyvää syksyn jatkoa Sinulle!"Samanlaista ilmiötä ei taida olla niillä ikäryhmäpalstoilla, joilla Sinä taidat enimmäkseen esiintyä. Takavuosina niillä kirjoittelin harvakseltaan minäkin, ja taisimmepa joskus myös hieman keskustella keskenämme. Ehkäpä taas jatkossa visitoin siellä useammin. Toivottavasti tapaamme siellä kivan keskustelun merkeissä!"
Noin kirjoittavana olet näköjään seuraillut Lorenankin "hiilijalanjälkeä."
Olet sinä todellakin sairas tyyppi!
Ei voi muuta sanoa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi388282Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313904135- 883959
- 2973656
- 562885
- 632863
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne392785- 1532560
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1532218- 322144