Haluaakohan poikaystävä tulevaisuutta mun kanssa

mitenköhän

Tiedän, pitäs varmaan jutella sen kanssa asiasta. Mut ajatus ahistaa, oon tullu niin usein torjutuksi asian suhteen. Ollaan oltu yhessä yli 5 vuotta, alotettiin 15-vuotiaina. Mies ei lähes viiteen vuoteen halunnu puhua mistään tulevaisuudesta (yhteisestä siis), ja ahistui aina kun halusin siitä puhua. Muistaakseni kahden ja puolen vuoden seurustelun paikkeilla kysäisin, mitä hän odottaa meidän suhteelta. Että uskooko yhteiseen tulevaisuuteen. Vastasi että ei sano "kyllä" tai "ei", koska ei voi tietää. Sanoi, että näin on hyvä eikä sitä kannata pilata tällasilla puheilla.

Kun olimme seurustelleet melkein neljä vuotta, kysyin asiaa uudelleen. Hän ei edelleenkään halunnut puhua asiasta. Ei vastannut, haluaako koskaan kanssani yhteen asumaan tai muutakaan. Sanoin, että tässä iässä pakostikin alkaa näitä asioita miettimään kun lähes koko kaveriporukka on muuttanut yhteen kumppaneidensa kanssa. Halusin tietää, unelmoiko hän edes yhteisistä asioista tulevaisuudessa koska neljän vuoden jälkeen olisi mielestäni sopiva miettiä tällaisia asioita. Riitahan siitä tuli ja ainoa asia jonka sain irti, oli että hän haluaa jossain vaiheessa asua yksin. Ei kuitenkaan sanonut, haluaisiko sen jälkeen muuttaa kanssani. Ehkä viikkoa myöhemmin käytiin samanlainen keskustelu/riita samankaltaisesta aiheesta. Mies usein puhui, miten hän haluaa nimetä lapsensa sitten kun hän on isä. Millaisen nimen HÄN haluaisi antaa HÄNEN lapselleen. Vaikka en todellakaan ollut valmis suunnittelemaan lastentekoa (enkä ole vieläkään), tuntui musta hieman pahalta että hän puhui aina HÄNEN tulevaisuuden lapsistaan. Kerroin hänelle miltä minusta tuntui, ja vastaus oli että "taasko tää p*ska alkaa". Asiasta nousi taas riita ja mykkäkoulu, minkä jälkeen en asiasta jaksanut puhua. Ajattelin, että kun hän lähtee puolen vuoden päästä armeijaan niin aion katsoa, mikä tilanne on sen jälkeen.

Poikaystävä lähti siis viime tammikuussa armeijaan, ja hänelle määrättiin vuoden pituinen palvelusaika. Keväällä hän lievästi sanottuna töpeksi yhtenä iltana ja olin varma, että tästä ei päästä yli. Asia kuitenkin selvitettiin keskustelemalla, ja hän vakuutti kohtelevansa minua paremmin. Muutama viikko tämän jälkeen hän sanoi minulle baari-illan jälkeen, että haluaisi viettää kanssani koko loppuelämän. Olin yhtä aikaa hämmentynyt ja uskomattoman onnellinen. Vastasin hänelle ajatelleeni samaa. Hän kertoi miettineensä armeijassa asioita ja oivaltaneensa siellä tämän asian. Vielä seuraavana aamunakin hän oli samaa mieltä. Emme ole paljoa puhuneet asiasta tämän jälkeen, tosin viime kesänä varmistin ajatteliko hän edelleen samoin ja vastauksena oli kyllä. Emme kuitenkaan ole puhuneet mitään yhteisestä asunnosta saatika millaisen yhteisen tulevaisuuden haluaisimme. Mies puhuu edelleen miten HÄN haluaisi nimetä HÄNEN lapsensa sitten kun HÄN on vanhempi, vaikka tietää sen tuntuvan minusta ikävältä

Olen miettinyt näitä asioita viime aikoina, ja minua on alkanut ahdistamaan. Lähestulkoon kaikki seurustelevat kaverini asuvat yhessä tai puhuvat yhteisestä tulevaisuudesta, vaikka me olemme seurustelleet pidempään kuin kukaan muu kaveripiirissämme. Minä olen asunut jo 1,5 vuotta omassa asunnossa, poikaystävä vanhemmillaan. Silti vietämme suurimman osan ajasta hänen luonaan, vaikka minulla olisi tyhjä kämppä. Olen puhunut asiasta, mutta ilmeisesti hän vain viihtyy paremmin kotonaan. Ja jos hän haluaisi ennen yhteenmuuttoa asua omillaan, niin kuinkakohan monta vuotta täytyisi odottaa että yhteenmuutosta tulisi ajankohtainen. Halusin avautua, koska olis kiva tietää mitä te ajattelette tästä tilanteesta. Onko kellään muilla samankaltaisia kokemuksia?

10

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoisin..

      että olette vielä hyvin nuoria ja voit hyvin odotella suhteen kehittymistä pari vuotta. Jos siltä tuntuu. Toisaalta, ei suhteen pitäisi tuntua ahdistavalta eikä sekään kuulosta hyvältä, että toinen tahallaan sanoo asioita, joiden tietää toisesta tuntuvan ikävältä. Ja kyllähän se sitä puhumista vaatii, jos elämänpituista suhdetta aikoo saada aikaan. Toisaalta on myös niin, että kriisit kuuluvat jokaiseen suhteeseen ja jos niistä selviää, niin suhteesta voi tulla entistä vahvempi.

      Jossain vaiheessa päätöksiä pitää tehdä. Puhu asiasta myös muille. Jopa vanhemmilla voi olla ihan hyviä ajatuksia. Mutta lopulta sinun itse pitää päättää, millaista elämää haluat itsellesi.

    • Kyllä elämänpituinen suhde 15-vuotiaana tavatun ekan tyttö/poikaystävän kanssa on kivinen tie. Ei mahdotonta, mutta... Uteliaisuus voittaa jossain vaiheessa todennäköisesti, jos ei muu. Tunne, että aikaisin tapahtunut sitoutuminen estää nuoruuden kokemisen täysillä. Juoksut jää juoksematta...

    • Heräsi hieman samansuuntaisia ajatuksia, kuin edellisillä kirjoittajilla.

      Olette vielä kovin nuoria, ja vaikka iän ei tarvitsekaan olla este vakaalle parisuhteelle, useimmat eivät vielä iässänne ole valmiita lopullisesti asettumaan aloilleen. Omassa tuttavapiirissäni on yksi ainoa teinivuosina seurustelun aloittanut pariskunta, ja hekin ovat kamppailleet pitääkseen suhteensa koossa, sillä kummallakin menojalkaa alkoi vipattamaan jossain vaiheessa.

      Ainoa tapa edetä on ottaa asia esiin poikaystäväsi kanssa. Asia tuntuu teitä kumpaakin ahdistavan, mutta itsekseen se ei ratkea. Toiseen ihmiseen sitoutumisen täytyy olla aitoa. Motiivina ei voi olla se, että muutkin lähipiirissä ovat asettuneet aloilleen. Sinun on selvitettävä onko poikaystäväsi sitoutuminen aitoa vai painostuksen alaisena luvattua. Vaikka tarkoituksenasi ei koskaan olisi ollutkaan painostaa, jotenkin kirjoituksestasi kuulsi läpi se, että poikaystäväsi on kokenut tulleensa nurkkaan ahdistetuksi tämän asian suhteen.

    • Tossa on jo muut sanoneet melkein kaiken oleellisen. Mutta sanotaan näin, että ymmärrän oikein hyvin poikaystävääsi. Nuoren aikuisen pitäisi saada asua itsekseen ja yksin edes jossain vaiheessa elämää. Vähintään vuoden, mielellään enemmänkin. Eteen se tulee muuten kuitenkin. Jos muutatte yhteen, poikaystäväsi saattaa lähteä suhteesta ihan siksi, että kaipaa sitä itsenäisyyttä. Voittehan jatkaa silti seurustelua, vaikka asuttekin omillanne, molemmat omissa asunnoissanne. Tämä ihan siksi, koska olette jo lapsesta asti seurustelleet. Jos poikaystäväsi muuttaa kotoaan suoraan luoksesi, häneltä jää aikuistuminen tietyllä tavoin kokematta.

    • dudduu

      Auttakaaa!! minulla on tällainen tilanne että poika on sanonut minulle että katsotaan tulevaisuudessa .... meillä on 4 vuotta ikäeroa. Ollaaan 'kännissä '' pussailtu ja hän on sanonut että minulla ei saa olla muita '' poikia'' jos oon kysyny että haittaako jos minulla olis ns säätöä jonkun kansa vastaus on että '' siulla ei saa olla muita poikia ku minä enkä saa pussailla kenenkää muun pojan kanssa kun hänen.. mutta hän on sanonut noin humalassa... ekan kerran se sanoi heinäkuussa että katsotaan tulevaisuudesssa että nyt ei olla muuta kun kavereita vaikka sitä ennen ollaaan pussailtu jne... ja nytten kysyin pari viikkoa sitten että voiskose tykätä musta sillee niin vastaus on että katsotaan edelleen tulevaisuudessa muttta nyt vaan pelkkiä kavereita.... ja joka viikonloppu ollaan istuttu iltaa porukalla taikka nähty... että auttakaa mitä teen hätä tilanne....

    • Maksumies?

      Kova on vauvakuume sulla. Miksi miehen pitäisi sitoutua sun lapsiprojektiin?

      • Suunta on oikea

        Pojille pitäisi opettaa jo koulussa, millaiseen liemeen saattaa joutua, jos sählää vauvakuumeisten siviilien kanssa. Hommasta saattaa seurata ihan törkee velkavankeus. Tosin tietoisuus on joka tapauksessa lisääntymässä ja vahinkoja sattuu yhä harvemmille.


      • pippelimies
        Suunta on oikea kirjoitti:

        Pojille pitäisi opettaa jo koulussa, millaiseen liemeen saattaa joutua, jos sählää vauvakuumeisten siviilien kanssa. Hommasta saattaa seurata ihan törkee velkavankeus. Tosin tietoisuus on joka tapauksessa lisääntymässä ja vahinkoja sattuu yhä harvemmille.

        eikös sitä opeteta ihan tytöille kuin pojillekin, meillä ainakin samoilla tunneilla istuttiin kun ehkäisyasiat käsiteltiin aina lapsen syntymään saakka. tietysti jos mies on niin tyhmä ettei vaan raukka ymmärrä että jos nainen tulee raskaaksi, susta tulee isi niin sitten on kyllä jo parempi asua ihan kotona vanhempien kanssa niin kauan että ymmärtää näitä normielämän "vaaroja"

        kerrataan vielä: kun pili menee emättimeen ja sieltä tulee kaloja ne ui kohtuun ja sinne kasvaa vauva ja sitä rataa


    • darcinna

      mistään vauvakuumeestahan tässä nyt ei ollut mikään kysymys mikä tumpelo maksumies sielä kirjottellooo hyi autetaan nyt tätä nuorta naista

    • -Palstan Miehet-

      Riitely ei ole pahasta, se putsaa ilmapiiriä. Sovinto pitää osata tehdä kuitenkin.

      Tuon ikäisen miehen päässä nyt ei yleensä paljoa pyöri, huoli ehkä tulevasta, mutta voi olla täysi neuvottomuus ison osan asioista kanssa. Tämä saattaa sitten tulla esiin päättämättömyytenä, tuskastumisena, masentumisena.

      Voi olla totta, että hän ei osaa sanoa tulevasta mitään. Eikä halua valehdellakaan. Kaikki vaihtoehdot eivät ole tiedossa tai ehkä vaihtoehdot ovat sellaisia, että haluaisi nähdä vielä pari lisää.

      Satsaisin armeija-ajan niihin lyhyisiin hetkiin yhdessä. Yhdessäololla. SAnoisin myös, että jos ei olisi pakko mennä baariin niinä hetkinä. Ihan kahden vaan, että hoitaisi iltalomilla ne baarihommat.

      Ja samaan aikaan sitten se yhteisen suunnittelu käyntiin, sinun toimesta siis, anna toisen käydä se armeija pois. Ne armeija- jutut on nyt päällimmäisinä mielessä muutenkin. Perustuen ensin siihen mitä olette jo sopineet, ja armeijan jälkeen sitten yhdessä mietitte muutosta siihen nykyiseen, jos suunnitelmia pitää muuttaa.

      Älkää suunnitelko mielikuville tai toiveille tai jollekin sellaiselle mikä ei ole vielä totta ja tai ei ole teidän päätettävissä tai ohjattavissa täysin.

      Suunnitelmat pitää perustua faktaan. Mitä vähemmän faktaa, sitä enemmän tuurilla on merkitystä. Esimerkki huonosta perusteesta: "Kun voitamme lotossa" tai esimerkki jo paremmasta perusteesta: "Kun saamme 500e perintöä".

      SE mitä haluatte, se on täysin mielikuvia ja toiveita. Ja se miten ne toteutuisivat, siihen liittyy sitten se teidän "juttu", se mikä se sitten onkaan se tapa jolla te saatte ne toteutumaan.

      Jos se tapa osoittautuu vääräksi, mietintämyssy päähän, ja uutta keinoa keksimään.

      Suunnitelmassa on huonoa on myös suuret investoinnit tai muut riskit. Niistä ei aina pääse eroon, mutta niitä pitää yrittää välttää, kuin ruttoa. Jos kuitenkin joutuu ottamaan riskin, kannattaa tehdä varasuunnitelma sille, jos riskit toteutuu.

      Ja vielä se mitä tällä palstalla joku muukin on muistaakseni jo sanonut, kukaan ei ole teidän kaveri, kaikki yrittävät niistää teidät, se on melko terve lähtökohta nykyisin kaikkeen liittyen. Toki kaikki yrittävät näyttää parasta puolta ulos, mutta auta armias sitten, jos jotain menee vähän pieleen, ei löydy ketään. Tällä en referoinut välttämättä ihmisiin, enemmänkin valtioon, pankkeihin, vakuutuslaitoksiin, eläkelaitoksiin, suuryrityksiin. Noihin tahoihin ja niiden lupauksiin ei koskaan saa uskoa, niiden varaan ei koskaan saa mitään laskea, ja kaikki paperit, jotka allekirjoitatte, lukekaa kunnolla ja jos ette jotain kohtaa ymmärtäneet, kysykää.

      Yhdessä pärjää. Yksin on vähän heikoilla.

      Best of luck. Lähdemme junaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      143
      2202
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1304
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1047
    5. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      990
    6. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      95
      982
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      77
      967
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      47
      892
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      860
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      753
    Aihe