Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Laihduttamisen psykologiset esteet

jkkjk

Moi, onko kellään kokemusta moisesta... ? Elin huonossa parisuhteessa 11 vuotta, jonka viimeisen kahden vuoden aikana mies haukkui ja nimitteli minua... Kerran hän huusi minulle seksin jälkeen, että makaan kuin läskikasa... Olen aina ollut pyöreä, mutta tuon tapauksen jälkeen aloin lihoa entisestään... Vajaa kaksi vuotta sitten erotessani olin lähes satakiloinen...

No, erottuani laihduin lähes itsestään 8 kiloa, kunnes exä kävi kotonani huutamassa minulle jälleen, että kuulemma huijaan vaakaa jne. Eli tuon tapauksen jälkeen paino jumiutui tuohon kahdeksan kilon pudotukseen eikä ole sen koommin pudonnut vaikka liikun paljon ja olen yrittänyt tarkkailla syömisiäni... Eli kertokaa onko kellään kokemusta vastaavasta... Voiko olla mahdollista, että exän mollaaminen jumitti painon saihan se minut lihomaankin suhteen loppumetreillä.... Mitä tehdä???

2

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän se on.

      Onhan sillä pääkopalla vaikutusta. Voi olla paljonkin. Stressi voi lihottaa tai laihduttaa. Minulla putosi paino 6 kiloa 6 viikossa 56 -> 50 kg, kun äitini sairastui parantumattomaan syöpään. Eikä paino noussut vuoteen, vaikka söin joka päivä levyn suklaata normiruuan päälle.

      Lihoin huonossa työpaikassa ja huonossa parisuhteessa. Liikuin ja laskin kaloreita, mutta stressi nosti silti painoa 5 kiloa muutamassa kuukaudessa. Tiukassa ovat vieläkin, vaikka ymmärsin lopettaa ne työt ja laittaa kelvottoman kumppanin ulkoruokintaan.

      Kannattaa liikkua paljon. Se auttaa tosi hyvin korvien väliin. Ainakin tunti jotain liikuntaa päivässä. Kuntosalia, ryhmäliikuntaa, uintia, kävelyä, tanssia... mitä vaan, kunhan pysyy liikkeessä. Etenkin, jos olet niin väsynyt ettet jaksa enää työpäivän jälkeen evääsi räväyttää - lähde ulos kävelylle vaikka väkisin, edes puoleksi tunniksi. Huomaat, että väsymys menee muutamassa päivässä (viikossa) ohi ja saat aivan erilailla voimia.

      Toinen tärkeä asia on terveellinen riittävä syöminen. Ei siis kannata "laihduttaa", vaan syödä lautasmallin mukaan uusilla suosituksilla (hiukan vähemmän hiilidyraatteja kuin aikaisemmin). Jos et ole varma miten, niin terveydenhoitaja kertoo varmasti kun kysyt. Syömisellä on paljon suurempi vaikutus kokonaisvaltaiseen terveyteen kuin mitä yleisesti tiedetään.

      Noilla elämäntavoilla se paino putoaa aivan varmasti.

      Jos tuntuu pahalta ja negatiiviset asiat pyörivät päässä, hyvä lisä on pyytää terveyskeskuksesta pari terapia-aikaa psykologille. Kirjastossa on myös paljon hyviä masennusta ja itsetuntoa koskevia kirjoja, joita kannattaa lukea.

      • kkjkj

        Olen myös miettinyt, että varaisinko psykologille ajan ehkä ainakin nopeuttaisin eheytymistäni ja itsetuntoni palautumista. Muuten elämä alkaakin olla jo ihan mallillaan. Mutta paino tosiaan jumittaa... Nyt tiukensin ruokavaliota entisestään.. Kun saisin parikin kiloa pois, niin olisi yhteensä jo kymppi rikki ja olisin samoissa lukemissa kuin joskus viitisen vuotta sitten... Kaikkeni aion tehdä ja ollakseni jälleen nainen! Exäni ei saa minua enää edes pääni sisällä voittaa... Minulla on yhtälailla oikeus kuin hänellä uuteen elämään, onneen, hyvään oloon ja parisuhteeseen!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe