Väkivaltapelien pelaaminen

1234567890

Mua pistelee niin vihaksi, kun lapsille ostetaan väkivaltapelejä. Tuntuu että joka toisella on tuo GTA 5. Ei oo ihme jos mennään sekasin ja puukotetaan ja rakennellaan pommeja, tai haistatellaan vähintäänkin joka käänteessä, jos ilta- ja yökauvet pelataan semmosia pelejä. Meillä ei niitä ole eikä tule eikä kunniankukko laula jos kuulen että lapset on uskaltanu sitä alkaa jollaki kaverilla pelata. Onneksi ovat fiksuja ja tajuavat itekin että K-18 on K-18. Alle kouluikäsetkin tuota pelaa ja yläasteikäisistä varmaan suurin osa. Onhan niitä hyviäkin pelejä, jotka on ihan yhtä viihdyttäviä. Mitä sitä jää enää siihen kun täyttää 18, kun kaikki pitää kokeilla heti ko vaipoista pääsee ja vanhemmat vielä avustaa? Mietinpä vain että ei ne tappo- ja ryöstelypelit ainakaan hyvää kasvavalle mielelle tee. Mulle omat ipanat on niin tärkeitä ja rakkaita että uskallan sanoa ei. Pelatkoon 18-vuotiaana sitte vaikka sonninteurastusta saunantakana.

273

6785

Vastaukset 273

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GTA MILF

Pelaa ne kuitenki sulta piilossa.

• powermommy

ei toi kyllä ihan noin mene : p mikä tahansa peli on haitallinen jos sitä pelaa yötä päivää. Olen silti samaa mieltä tuossa, ettei se hyvääkään tee tämä väkivalta näissä peleissä. Turhan tiuka olet silti :D oma kasvatusmenetelmäni on mielestäni parempi; lapseni saa tupakoida, käyttää alkoholia ja pelata K18 pelejä, mutta tietäen etttä minä halveksun näitä asioita (varsinkin päihteitä) syvästi, lapsen pitää tietää näitten vaarat, ja vielä sen voin katsoa että minun rahoillani hän ei näitä osta. Tehköön vaikka töitä jos maksan ja keuhkojen pilaaminen kiinnostaa niin kovasti. Nuorella on tänä päivänä niin paljon valtaa ja mahdollisuuksia, että kieltäminen ei auta, se vaan pilaa suhteen. Kyllä se sitä peliä pelaa jos haluaa! Nuori on hyvin kasvanut aikuinen jos ymmärtää että peli on vain peliä, eikä se liity oikeaseen elämään, eikä siten että häntä on suojeltu loputtomiin ettei hän nyt vaan mene rakentelemaan pommeja ostoskeskuksen räjäyttämiseen. Kaikkea kohtuudella :)

• muumimaa
        powermommy kirjoitti:

ei toi kyllä ihan noin mene : p mikä tahansa peli on haitallinen jos sitä pelaa yötä päivää. Olen silti samaa mieltä tuossa, ettei se hyvääkään tee tämä väkivalta näissä peleissä. Turhan tiuka olet silti :D oma kasvatusmenetelmäni on mielestäni parempi; lapseni saa tupakoida, käyttää alkoholia ja pelata K18 pelejä, mutta tietäen etttä minä halveksun näitä asioita (varsinkin päihteitä) syvästi, lapsen pitää tietää näitten vaarat, ja vielä sen voin katsoa että minun rahoillani hän ei näitä osta. Tehköön vaikka töitä jos maksan ja keuhkojen pilaaminen kiinnostaa niin kovasti. Nuorella on tänä päivänä niin paljon valtaa ja mahdollisuuksia, että kieltäminen ei auta, se vaan pilaa suhteen. Kyllä se sitä peliä pelaa jos haluaa! Nuori on hyvin kasvanut aikuinen jos ymmärtää että peli on vain peliä, eikä se liity oikeaseen elämään, eikä siten että häntä on suojeltu loputtomiin ettei hän nyt vaan mene rakentelemaan pommeja ostoskeskuksen räjäyttämiseen. Kaikkea kohtuudella :)

Just toi että aikeisena ymmärtää paremmin todellisuuden rajat, mutta poikkeudet vahvistaa säännot. Harry Poteerit on hyvää viihdettä, mutta sen takia jotkut on sekaantunut noituuteen, kun ei ymmärrä todellisuutta (tai sitä että noituus on totta ja ei kivaa kuten Potterissa). Ikärajat rajoittaa tätä ongelmaa, mutta ei poista koska 30.v ei välttämättä ymmärrä rajaa kun jossakin heittää.

• Veteen piirretty
        powermommy kirjoitti:

Niin, toi on vähän veteen piirretty viiva. Että onko vanhemmat oikeasti opettamassa vastuuntuntoa vai itse välttelemässä sitä.
        Onhan sunkin asia idealistinen, että lapsen aivoilla varustettu nuori kasvaisi jotenkin äidin mielipiteen kautta paremmaksi, koska saa tehdä asioita eikä kielletä. Kyllähän se toisaalta saa siihen hyväksyntääkin, koska et uskalla kieltää, lykkäät asian vaan yhteiskunnan syyksi " Nuorella on tänä päivänä niin paljon valtaa ja mahdollisuuksia, että kieltäminen ei auta, se vaan pilaa suhteen"
        ja peset kätesi?

Puhtaasti kieltäminen ei ehkä yksin autakaan, nuorethan rikkoo aina sääntöjä jonkun verran. Mutta auttaako sekään, että vanhemmat ei enää kiellä mitään ettei vaan "suhde kärsi" eli eivät uskalla oikeasti seistä minkään asioiden ja arvojen takana, eivät uskalla olla mistään mitään mieltä, eivätkä uskalla sanoa, kaiken uhallakin mihinkään, että ei käy.

Nuori on hyvin kasvanut aikuinen vasta kun on aikuinen ja aivot kehittyy 20-25-vuotiaaksi saakka: sitä ennen nuori vaan ei edes omaa aikuisen aivoja. Vanhempien tehtävä ja vastuu on olla vanhempia eikä aina vaan puhua siitä, miten nuorilla on valtaa (ja yhteiskunnan vika). Ei tokikaan ehkä täysin mustavalkoista "karttakeppimallia" kannata noudattaa, mutta eipä se täydellinen salliminenkaan tulosta tuo: ryyppäämisen hyväksyvien vanhempien lapset ryyppää eniten.
        Ja miten alle 18-vuotias voisi ymmärtää vaarat, jos koko asia ei ole oikeastaan sen käsitettävissä?
        Miksi alle 18-vuotiaan pitäisi ymmärtää kaikki ne asiat ja valita, kun sinäkään et siihen pysty, koska et pysty oman menetyksen pelkosi takia oikeasti asettamaan rajoja ja arvoja ja sanomaan todellista mielipidettäsi, vaan kierrellen kaarrellen asetat nuoren aikuisen vastuuseen? Ja jos se sinun mielipiteesi ei kielloissa paina, miksi kuvittelet, että se painaisi valinnoissa?

Että ei se mene ihan noinkaan välttämättä. Ainakin jossain määrin se onkin se kohtuus, mutta se on myös siinä, että vanhempien pitäisi paeta vastuutaan vaan kohtuudella, ja yrittää kasvattaa aikuisia, joilla on arvot ja oikeasti vanhemmat. Kaveri voi olla sitten, kun se lapsi on oikeasti aikuinen.
        Minun mielestä se kasvatusmenetelmä on parempi, missä vanhemmat uskaltavat olla vanhempia, omata arvoja ja vaikka tietäisivät, että nuoret uhmaavat jne. he uskaltaisivat sen kohdata.
        Suojeleminen ja vastuunkanto ehkä käy käsi kädessä, mutta se ettei ota vastuuta on vain pelkoa. Joten onko tuo idealismia vai vastuunpakoilua?

(Kyseisestä pelistä en tiedä ja tämä on vain pohdintaa näin "yleisesti" tämän kirjoituksen ja edellisen pohjalta.)

• jepulis

Niin, esimerkiksi Sly-pelisarjassa (se pesukarhu koplansa kanssa) hakataan ja räjäytellään muita pommeilla kuoliaaksi. Ikäraja on 7. On se kumma, että väkivaltapelit sopivat lapsille heti, kun ihmisten tilalle laitetaan fiktiiviset hahmot, kuten ihmistenkaltaiset eläimet. Ei sillä väkivalta pelsitä mihinkään katoa.

• fkflufiufiiyf
        jepulis kirjoitti:

Niin, esimerkiksi Sly-pelisarjassa (se pesukarhu koplansa kanssa) hakataan ja räjäytellään muita pommeilla kuoliaaksi. Ikäraja on 7. On se kumma, että väkivaltapelit sopivat lapsille heti, kun ihmisten tilalle laitetaan fiktiiviset hahmot, kuten ihmistenkaltaiset eläimet. Ei sillä väkivalta pelsitä mihinkään katoa.

niin, pitäishän supermariokin kieltää kaiken ikäisiltä lapsilta, siinähän tallotaan ja poltetaan viholliset kuoliaaksi. vittu teiän kanssa.

• mietittävää !

Ei se tosiaan hyvää tee lapsen psyykkeelle.
      Tämä välinpitämättömyyden määrä on sairaaloista ja vieläpä kovin yleistä vanhempien joukossa.
      Haluaako ne tosiaan lapsistaan vain vankiloissa istuvia rikollisia, joiden todellisuuden tajua on kieroutunut???

• numero333

Jokainen on yksilö, turhaan puhutte että alle 18v joka pelaa K-18 joutuu elämänsä aikana istumaan vankilassa =D

• tosi on
        numero333 kirjoitti:

Jokainen on yksilö, turhaan puhutte että alle 18v joka pelaa K-18 joutuu elämänsä aikana istumaan vankilassa =D

poikani on nuoruutensa ja lapsuutensa aikana tappanut 100 000 piirroshahmoa eikä siitä huolimatta ole ikinä edes tapellut.Itse tappelin 2 aseellista tappelua 70-80 luvulla ja sain vajaan 3 vuoden tuomion,parempi leikkiä päätteellä kuin kadulla.

• pelaaja fv
        tosi on kirjoitti:

poikani on nuoruutensa ja lapsuutensa aikana tappanut 100 000 piirroshahmoa eikä siitä huolimatta ole ikinä edes tapellut.Itse tappelin 2 aseellista tappelua 70-80 luvulla ja sain vajaan 3 vuoden tuomion,parempi leikkiä päätteellä kuin kadulla.

100 000 on todella pieni määrä. Tuo ei vielä vaikuta mitenkään

• hoh-hoijaa1

laittakaapa nyt jotaki faktaa joka todistaa minkään väkivaltasen videopelin aiheuttaneen pommituksia,puukotuksia yms?
      katsokaas ku se "musta tuntuu" ei tarkoita että moinen asia on totta.

• tu_pu_puna

On olemassa tutkimuksia joissa on selkeästi todennettu väkivaltapelien aiheuttavan pelaajissa 'huonoja' ominaisuuksia. Esim. empatian puuttumista, väkivallan arvostamista ratkaisuissa kun kohtaa ongelmia.
        Mutta kun nuorille selkeästi opetetaan pelien tarkoitus ja heitä valvotaan pelien pelaamisessa ja niiden todellisuudesta niin niillä ei ole todettu olevan 'huonoja' vaikutuksia enämpikin päinvastoin. Myös vanhemmilla (aikuisilla) pitää olla vastuuta, rakkautta ja myötätuntoa sekä ymmärrystä tämän päivän nuoriin mutta ennen kaikkea aikuisilla on myös määräysvalta siihen missä raja menee.

• valitettavasti

Valitettavasti voin omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoa ettei kaikille sovi ne K 18 pelit. Olen nähnyt myös sen että K15 peli nostaa 17v pojan niin kierroksille että alkaa pelin vaikutuksesta hajoittamaan omaisuutta ja kiinteistöa, Lisäksi myös on väkivaltainen muta läsnä olevia ihmisiä kohtaan.

Ymmärrän sen että pelejä olisi kiva pelata alaikäisenä, mutta edelleen vastuu on kasvattajalla että kasvatettava on kykenevä pelaamaan kyseistä peliä. Oli sitten vaikka perheen pienimmille tarkoitettu peli, jos se nosta liian voimakkaita tunteita pintaan ja aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä on rajoitetava.

• muumimaa

Ja todista sinä että ne on hyväksi lapsille. Jos ne ei ole rakentavia, miksi niitä annetaan lapsille.

• xfcgvhbn
        valitettavasti kirjoitti:

Valitettavasti voin omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoa ettei kaikille sovi ne K 18 pelit. Olen nähnyt myös sen että K15 peli nostaa 17v pojan niin kierroksille että alkaa pelin vaikutuksesta hajoittamaan omaisuutta ja kiinteistöa, Lisäksi myös on väkivaltainen muta läsnä olevia ihmisiä kohtaan.

Ymmärrän sen että pelejä olisi kiva pelata alaikäisenä, mutta edelleen vastuu on kasvattajalla että kasvatettava on kykenevä pelaamaan kyseistä peliä. Oli sitten vaikka perheen pienimmille tarkoitettu peli, jos se nosta liian voimakkaita tunteita pintaan ja aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä on rajoitetava.

Olen pahoillani jos kyseessä on oma lapsesi mutta haluan silti kertoa oman näkemykseni. Murros ikäisillä on AINA kierroksia. Voin kertoa että ilman videopelejä ne hajoittaisi sitä kiinteistöä muualla ja harjoittaisi sitä väkivaltaa.

• tgeotruyj
        valitettavasti kirjoitti:

Ei varmaan niitä pelejä kannata sellaisille antaa, joilla ei hermot kestä. Jos ihmettelet mikä siihen raivoamiseen on syynä, niin yksinkertaisesti se, että ei kestä häviötä. Elikkä jos ammuskelupelissä sinut tapetaan, niin joku huono hermoinen ei vaan kestä, että joku voitti sinut. Ja tämä taas ei liity peleihin mitenkään, vaan ihan henkilön omasta luonteesta kiinni, samalla tavalla se raivoaa ihan vapaa-ajallakin jos häviää jollekin vaikka lautapelissä.

• ai niin vai?

No olihan uutisissakin ihan vähän aikaa sitten juttu nuoresta puukottajasta joka oli oikeasti mennyt sekaisin niistä peleistä...

• vdtrgdtgtrg
        ai niin vai? kirjoitti:

No olihan uutisissakin ihan vähän aikaa sitten juttu nuoresta puukottajasta joka oli oikeasti mennyt sekaisin niistä peleistä...

siis kiusaamisesta ;)

• ammatilainen 1
        tu_pu_puna kirjoitti:

On olemassa tutkimuksia joissa on selkeästi todennettu väkivaltapelien aiheuttavan pelaajissa 'huonoja' ominaisuuksia. Esim. empatian puuttumista, väkivallan arvostamista ratkaisuissa kun kohtaa ongelmia.
        Mutta kun nuorille selkeästi opetetaan pelien tarkoitus ja heitä valvotaan pelien pelaamisessa ja niiden todellisuudesta niin niillä ei ole todettu olevan 'huonoja' vaikutuksia enämpikin päinvastoin. Myös vanhemmilla (aikuisilla) pitää olla vastuuta, rakkautta ja myötätuntoa sekä ymmärrystä tämän päivän nuoriin mutta ennen kaikkea aikuisilla on myös määräysvalta siihen missä raja menee.

miksköhän pelejen väkivaltaisuudesta valittaa ne jotka ei saa edes nettiä itse auki

• pelaaja fv
        vdtrgdtgtrg kirjoitti:

siis kiusaamisesta ;)

Mutta ei kerrottu missä ole kiusattu. Gta onlinessakin voi kiusata muita

• todisteetpuuttuu

Kuuleppas "hoh-hoijaa1" Onkos sulla todisteita päinvastaisesta = Elikkä väkivaltaiset pelit ja väkivallan kokeminen kotipiirissä EIVÄT aiheuttaisi näitä ongelmia???

• 9878787987

Syyllinen kunnes toisin todistetaan? Niinhän se taitaa nykyään monesti olla.

• vastauksia todisteit

kun väkivalta pelit ilmestyi rikollisuus laski ja sen on todistettu kaikin tavoin

• Hennan faneille

Ei voi todistaa 100% varmuudella ettei jotain ei ole. Todista, että talosi yläpuolella ei ole näkymättömiä mörköjä, todista, että kaikki ei kristityt eivät palaisi ikuisessa Helvetin tulessa, jossa Saatana pitää valtaa, todista ettei 07.01.1984 Neuvostoliitossa syntynyt Suomen kuumimman hottiksen Henna Kalinaisen entinen aviomies Antti Kurhinen ole uudelleen syntynyt Jeesus? Teorian väittäjän velvollisuutena on osoittaa, että teoria on tosi.

Johtaako GTA5 pelin pelaaminen "mennään sekasin ja puukotetaan ja rakennellaan pommeja, tai haistatellaan vähintäänkin joka käänteessä". Tämä väite selkeästi ei vaikuttaisi olevan tosi koska suurin osa GTA5 pelin pelaajista ei suinkaan ole rakentelemassa pommeja ja puukottamassa. Tämän lisäksi osat pelaajista saattaisi toimia kyseisellä tavalla mutta oliko tämä seuraus GTA5 pelin pelaamisesta vai olisiko tämä voinut tapahtunut ilman kyseistä peliä? Hieman tietämättömät

http://hennakalinainen.blogspot.com/

fanit eivät välttämättä tienneet mutta rikollisuutta on tapahtunut myös ennen GTA5 peliä.

• noesitänetodisteet

Todistustaakka on sinulla ja kaltaisillasi foliohatuilla. Kun alunperin olette alkaneet väittämään videopelejä haitallisiksi, todistakaa että näin olisi. Tähän mennessä ei ensimmäistäkään todistetta ole esitetty.

• Stam1na on paras
        vastauksia todisteit kirjoitti:

kun väkivalta pelit ilmestyi rikollisuus laski ja sen on todistettu kaikin tavoin

Linkkaapa tänne ihan huvikses yks sellanen tutkimus jossa tuo on todettu. En ole nimittäin ikinä kuullut tuollaisista todistuksista. Vastakkaisista reaktioista olen kyllä kuullut ja muistan pitkän aikaa sitten Amerikassa tehdyn tutkimuksen, jonka mukaan suurin osa siellä kolaroineista oli pelannut GTAta. Ei ehkä todista mitään, mutta kyllä tuo ehkä jostakin kertoo.
        Olen myös ihan omin silmin huomannut joissakin ihmisissä selkeitä muutoksia käytöksessä väkivaltaisten pelien pelaamisen aloittamisen jälkeen. Toisaalta tunnen myös ihmisiä, jotka on ampuneet, tappaneet ja tehneet vaikka mitä pelimaailmassa ihan pennusta lähtien, mutta ovat nyt vähän vanhempina ihan normaaleita ihmisiä. Olen sitä mieltä, että pelit kyllä vaikuttavat ihmisiin, mutta on jokaisesta itsestään kiinni millä tavalla.
        Olisin kyllä enemmän huolissani jos sillon pentuna aletaan jo ryyppäämään ja pottamaan tai tullaan kiusatuksi. Tunnen tosin sellaisiakin ihmisiä, jotka ovat tehneet näin ja ovat nyt ihan normaaleita työssä- tai koulussakäyviä ihmisiä. Hyvä kaverini ampui itsensä puoltoista vuotta sitten ja tiedän ettei hän ollut yhtään kertaa humalassa koko ikänään vaikka olikin jo 18 kun kuoli. Hän harrasti kaikenlaista väkivaltaista. Pelasi koko lapsuutensa mörköräiskintöjä, kävi ainakin yhdessä "itsepuolustuslajissa" säännöllisesti ja oli kunnon militaristi friikki vielä jollakin lailla järkevällä tasolla. Mutta ystävällisempää ja mukavampaa ihmistä tuskin olisi voinut arkielämässä löytää.
        Kyllä se on ihan jokaisen omassa päänupissa se pommien rakentamisen ja puukottamisen tarve.

• Todistajatko?

Oon jo pienenä poikana pelannut wolfesteiniä ja monia muita tappopelejä ja en ole 32-vuotiaana vielä tappanut ketään.

• psykedeeli

oot sitten varmaan poikkeus.mutta kyllähän se niin on että väkivaltaan turtuu.jos niitä pelejä aletaan jo pieninä pelaamaan niin eihän se tee kehittymättömälle psyykelle hyvää.todellisuus vääristyy sanon minä.

• Vapaamaalari
        psykedeeli kirjoitti:

oot sitten varmaan poikkeus.mutta kyllähän se niin on että väkivaltaan turtuu.jos niitä pelejä aletaan jo pieninä pelaamaan niin eihän se tee kehittymättömälle psyykelle hyvää.todellisuus vääristyy sanon minä.

No eiköhän poikkeuksia ole kuitenkin ne joilla pää sekoaa jonkun videopelin takia. Veikkaisin että ainakin vuoden 1980 jälkeen syntyneistä käytännössä kaikki ovat pelannnee väkivaltapelejä nuorempana.
        Sillä videopelien väkivallalla ole kuitenkaan mitää tekemistä oikean väkivallan kanssa eikä se siihen turruta. Oikea väkivalta kun sattuu ja vaatii vähän muutakin kuin joustikin pyörittelyä kotisohvalla.

Eikä se yökaudet pelaaminen tee varmasti hyvää kenellekkään oli peli sitten pupu tupunan seikkailut tai joku tapan kaikki IVX, kohtuus kaikessa kuitenki.

Ja olet kyllä todella naiivi jos kuvittelet että lapsesi "ymmärtää" olla pelaamatta väkivaltapelejä ennen kuin täyttää 18 :D

Varmasti äidin tuontyylinen paniikinomainen holhoaminen ja pikkuasioiden paisuttelu järjettömiin mittoihin aiheuttaa lapsen mielenterveydelle enemmän vahinkoa kuin mitkää pelit yhteensä...

• qer4htrhq

Sama juttu. Noita pelejä pelattiin jo ala-asteella. Itsekin olen nyt 32v enkä ole vielä ketään tappanut.

Toki se ei tarkoita sitä etteikö se voisi joihinkin lapsiin haitallisesti vaikuttaa. Saman asian toki tekee uutisissa yms näytettävä väkivalta. Ihan kaikelta lapsia ei voi mitenkään suojella.

Tästä huolimatta omat lapseni eivät pelaa GTA V:ttä vaikka itse sitä pelaankin. Eivätkä he ole myöskään sitä katselemassa.

• kikkelipippeli
        psykedeeli kirjoitti:

Eiköhän se ole kuitenkin niin että ne keistä tulee rikollisia ovat niitä poikkeuksia, kuten sanottu moni alaikäinen pelaa väkivaltaisia pelejä, mutta tarkoittako tämä sitä että yli 50% heistä ovat nyt ja tulevaisuudessa tappajia? Jos näin olisi niin kyllä sen huomaisi kun väkeä poistuu silmistä joka päivä

• foliohattua päähän
        psykedeeli kirjoitti:

"oot sitten varmaan poikkeus"

No tässä on toinenkin "poikkeus". Pikkupojasta asti on tullut pelattua väkivaltaa sisältäviä pelejä ja pelaan edelleen 31-vuotiaana. Miksi minäkään en ole tappanut ketään, edes eläimiä? Itseasiassa tunnen montakin samanlaista pelaajaa eikä kukaan heistä ole väkivaltainen tosielämässä, miksi näin? Paljon tuntuu olevan "poikkeuksia" liikkeellä!

• eijummarraei
        foliohattua päähän kirjoitti:

"oot sitten varmaan poikkeus"

No tässä on toinenkin "poikkeus". Pikkupojasta asti on tullut pelattua väkivaltaa sisältäviä pelejä ja pelaan edelleen 31-vuotiaana. Miksi minäkään en ole tappanut ketään, edes eläimiä? Itseasiassa tunnen montakin samanlaista pelaajaa eikä kukaan heistä ole väkivaltainen tosielämässä, miksi näin? Paljon tuntuu olevan "poikkeuksia" liikkeellä!

siis täh??! oot 31vee ja pelaat VIELÄ väkivaltapelejaä???siis ei hyvää päivää, aikuinen mies joka leikkii pelaamalla tollasia. ei oo ihme että nykyaikana vanhemmuus on hukassa ja sen myötä moni muu asia lasten elämässä. etkö vois käyttää aikaas johonkin ikäistes juttuihin. hohhoijjaa ei muuta voi sanoa.
        pyydän tietty anteeksi jos olet jotenkin kehityksessä jäljessä tmv sillon ymmärtää paremin.

• foliohattua päähän
        eijummarraei kirjoitti:

siis täh??! oot 31vee ja pelaat VIELÄ väkivaltapelejaä???siis ei hyvää päivää, aikuinen mies joka leikkii pelaamalla tollasia. ei oo ihme että nykyaikana vanhemmuus on hukassa ja sen myötä moni muu asia lasten elämässä. etkö vois käyttää aikaas johonkin ikäistes juttuihin. hohhoijjaa ei muuta voi sanoa.
        pyydän tietty anteeksi jos olet jotenkin kehityksessä jäljessä tmv sillon ymmärtää paremin.

Oksennuksesi kertoo henkisen kypsymättömyytesi tilan varsin tyhjentävästi. Pullossako asunet vai johtuneeko kasvatuksestasi? Eipä tuolla väliä kun tilanteesi kuitenkin näkyy olevan se mikä on.

• lollol
        eijummarraei kirjoitti:

Lol mun 40 vuotias iskäkin pelaa niit pelei et älä auo mulle

• Kolmekympin kieppeil
        eijummarraei kirjoitti:

Tilastot ei sinulle tuttuja? Keskivertopelaajan ikä nykyään on siinä kolmenkympin paikkeilla.

Ei tietenkään koske väkivaltapelejä yksistään, tietty.

• perehdy asioihin!
        eijummarraei kirjoitti:

Lue tilastoja, pälli... Todella suuri osa väestöstä pelaa ja pelaajien keski-ikäkin on reilusti yli 30-vuotta (ja nousee). Jos väittää "hukassa olevan vanhemmuuden" johtuvan videopeleistä, kannattaa varautua myös todistamaan asia. Pelkkä leukojen loksutus nettiforumilla tyyliin "pelien syy!!111" ei oikein riitä. Sama kun yrittäisi syyllistää kaikista kolareista autoharrastelijoita. Kannattaa muutenkin selvittää itse faktat eikä tuudittautua muutaman propellipään propagandaan kuin mikäkin fundamentalisti. Ja jos ei ole älyä ja/tai kiinnostusta perehtyä asioihin, kannattaa olla hiljaa eikä julistaa omaa idiotismiaan täällä julkisesti.

• Äiti Sofia
        lollol kirjoitti:

Lol mun 40 vuotias iskäkin pelaa niit pelei et älä auo mulle

Ilolla se kävi meidän yli nelikymppinen poikakin pelamaan ja pelifirmoja kartuttamaan perheen muista eduista nyt puhumattakaan.

• Sykerö
        eijummarraei kirjoitti:

Nyt on ihan pakko tietää mitkä ovat nämä "ikäistesi jutut" joita oikein mainostat?

• Stam1na on paras
        Vapaamaalari kirjoitti:

No eiköhän poikkeuksia ole kuitenkin ne joilla pää sekoaa jonkun videopelin takia. Veikkaisin että ainakin vuoden 1980 jälkeen syntyneistä käytännössä kaikki ovat pelannnee väkivaltapelejä nuorempana.
        Sillä videopelien väkivallalla ole kuitenkaan mitää tekemistä oikean väkivallan kanssa eikä se siihen turruta. Oikea väkivalta kun sattuu ja vaatii vähän muutakin kuin joustikin pyörittelyä kotisohvalla.

Eikä se yökaudet pelaaminen tee varmasti hyvää kenellekkään oli peli sitten pupu tupunan seikkailut tai joku tapan kaikki IVX, kohtuus kaikessa kuitenki.

Ja olet kyllä todella naiivi jos kuvittelet että lapsesi "ymmärtää" olla pelaamatta väkivaltapelejä ennen kuin täyttää 18 :D

Varmasti äidin tuontyylinen paniikinomainen holhoaminen ja pikkuasioiden paisuttelu järjettömiin mittoihin aiheuttaa lapsen mielenterveydelle enemmän vahinkoa kuin mitkää pelit yhteensä...

True story.

• sivusta seurannut

Lapsethan ovat erilaisia, toiset kestää, toiset ei. Miksi ihmeessä niihin muuten niitä ikärajoja laitetaan ? Kai sitä jotkut tahtovat lapsia suojellakin, onneksi vielä....

• sivusta seurannut

Hyvä kun pistelee :) Viha on terve tunne silloin kun sillä halutaan muutosta johonkin epäkohtaan... Samoin!

• vihane

enemmän mua huolettaa vanhemmat jotka ostaa alaikäsille kläpeille erillaisia kuula aseita joissa myös ikäsuositus k18. sitten kun jtn vakavempaa tapahtuu (esim ammutaan kaveria) niin eihän meän pikku eemeli semmosta tahallaan.... -,- ite tiedän tämmösen vanhemman ja oon sitä mieltä et sellaselta kaikki penikat pois. tilailee siis netistä nuita ''leluja'' penikoille.

• vihane

ja tosiaan eräski penikka jolle osti tuollaisen aseen oli ala-asteella! että mulla pistää vihaksi koko ihminen :D

• Softaaja-97

Kas kummaa kun itsekkin sain ensimmäisen airsoft aseen (kuulapyssy) jo alaasteella. Ja kylää olen ampunut sillä toisia ihmisiä softatessa. ja tulen vastaisuudessakin ampumaan. Softaus on hieno laji jossa kunto kasvaa ja ollaan ulkona joten sitä en lopeta kovinkaan äkkiä. Hups meni vähän off-topiciksi.

Ja olen myös pelannut väkivaltapelejä n.6vuotiaasta ja ihan järjissäni olen vieläkin. Pelit ovat hyvää ajanvietettä (esim. grand the auto 5)

• Tietokonepelaaja
        Softaaja-97 kirjoitti:

Kas kummaa kun itsekkin sain ensimmäisen airsoft aseen (kuulapyssy) jo alaasteella. Ja kylää olen ampunut sillä toisia ihmisiä softatessa. ja tulen vastaisuudessakin ampumaan. Softaus on hieno laji jossa kunto kasvaa ja ollaan ulkona joten sitä en lopeta kovinkaan äkkiä. Hups meni vähän off-topiciksi.

Ja olen myös pelannut väkivaltapelejä n.6vuotiaasta ja ihan järjissäni olen vieläkin. Pelit ovat hyvää ajanvietettä (esim. grand the auto 5)

Tarkoittaa kaiketi sitä, että olet pystynyt erottamaan toden ja kuvitelman toisistaan, ja että käyttäytymismallit on saatu muualta.

Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että ikärajoja peleissä pitäisi ihan noudattaa, eikä tosiaan antaa esim. k-18-peliä 6-vuotiaalle... Kaikki lapset eivät tosiaan reagoi samalla tavalla.

Kysymys on ihan laillisestakin näkökohdasta; eihän tupakkaa ja alkoholiakaan saa hankkia alaikäiselle.

Teini-ikäisen kohdalla tosin säännöstä voinee luistaa monista k-18 peleistä.... kuten Dragon Age:sta, näin esimerkkinä.

• joku tolkku
        Tietokonepelaaja kirjoitti:

Tarkoittaa kaiketi sitä, että olet pystynyt erottamaan toden ja kuvitelman toisistaan, ja että käyttäytymismallit on saatu muualta.

Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että ikärajoja peleissä pitäisi ihan noudattaa, eikä tosiaan antaa esim. k-18-peliä 6-vuotiaalle... Kaikki lapset eivät tosiaan reagoi samalla tavalla.

Kysymys on ihan laillisestakin näkökohdasta; eihän tupakkaa ja alkoholiakaan saa hankkia alaikäiselle.

Teini-ikäisen kohdalla tosin säännöstä voinee luistaa monista k-18 peleistä.... kuten Dragon Age:sta, näin esimerkkinä.

Nykyiset ikärajat nyt on aivan hanurista. Kyllä se on niin että nykyään pitää ensin itse pelata peliä ja sitten vasta päättää voiko lapsen antaa sitä pelata. Esim. NHL12 on K-16, vaikka siinä pelataan jääkiekkoa. Pitäisikö se kieltää vaikka 10v. lapselta? Vaatisi vähän herätystä näiltä kukkahattu tädeiltä, jotka näistä ikärajosta päättää.

• 18+10
        Tietokonepelaaja kirjoitti:

Olen kanssasi siinä samaa mieltä että 6 vuotiaiden ei todellakaan pitäisi saada k-18 pelejä mutta mielestäni yli 15 vuotiaat voivat ihan hyvin pelata niitä jo!

• normaali

Joo ja väkivaltarikokset alkoi samaan aikaan peliteollisuuden kanssa... kyllä terve lapsi ja nuori tietää että onko se oikein vai väärin varastaa auto niinkuin pelissä. Se on eri asia näillä sairailla lapsilla joilla on todellisuudentaju jo valmiiksi hukassa. Aina kun kouluampumisia tapahtuu niin kaikista helpoin selitys löytyy sillä että tappaja pelasi videopeliä nuorempana.. parhaana esimerkkinä Anders Breivik joka pelasi World Of Warcraftia. Peliä jossa hahmona toimii tontut ja menninkäiset ja heitellään taikajuomia. Penn&Tellerin:Bullshitin aiheesta tekemä jakso kannattaa katsoa

• Stam1na on paras

Anders Breivik ja muutkin massamurhaajat ihan tunnetusti ovat saaneet taktiikoita hirmuteolleen suoraan Battlefieldistä ja Call of Dutystä jos en ihan väärin muista, mutta enpä usko, että juuri pelit saivat tämän miehen tappamaan niin paljon ihmisiä.

• Mr Goodwork

Ei ne ikärajat seku vain ole sinne kansiin painettu.
      Toiset, laiskat vanhemmat pääsevät itse helpommalla, kun antavat lapsen pelata hiljaa itsekseen väkivaltapelejään.
      Se osoittaa vain vanhemman kyvyttömyyden hoitaa vanhemman tehtäviä ja sairaaloisen itsekkyyden saada itse olla "rauhassa" ryypäten tai muita "omia touhujaan" tehden.
      Näiltä sietää kysyä: Miksi se lapsi on hankittu ...???

• 123432

Aamen!

• minä

haistakaa nyt jo kukkahattutädit vittu aina oon "väkivaltapelejä" kavereiden kanssa pelaillu ja ite oon 25 ja kaverit about saman ikäsii ja ihan töissäkäyviä normi ihmisii ollaa ei niistä peleistä hulluks tuu jos ei valmiiks oo nupissa vikaa eikä viissä kyllä mitää pomminrakennusta opeteta

• hehehehehehehah

Huomaa kielenkäytöstäsi ettei ole vaikuttanut mitenkään,jep.jep

• sillälailla
        hehehehehehehah kirjoitti:

Huomaa kielenkäytöstäsi ettei ole vaikuttanut mitenkään,jep.jep

Vittuahan ei tunnetusti haistatettu ennen peliteollisuutta, jep jep.

Kaltaisesi hysteerikot osoittavat älynlahjansa kyllä varsin tyhjentävästi kerta toisensa jälkeen. Onnea valitsemallasi tiellä.

• agsdfgdfgdf

Ensimmäinen pelisi oli varmaan jotain pikselimössöä. Nykypelit on realistisempia. Kunhan mainitsen. En tosiaankaan itsekään usko että pelit aiheuttaisivat väkivaktaa kaikissa, mutta poikkeuksia on olemassa.

• dasgdfahsfgkjfhlk

pikkupojasta lähtien olen pelannut k-18 pelejä mutta silti työskentelen palomiehenä enkä jätä ihmisiä palavaan taloon vaikka saisinkin siitä lisäpisteitä

• Stam1na on paras
        sillälailla kirjoitti:

Vittuahan ei tunnetusti haistatettu ennen peliteollisuutta, jep jep.

Kaltaisesi hysteerikot osoittavat älynlahjansa kyllä varsin tyhjentävästi kerta toisensa jälkeen. Onnea valitsemallasi tiellä.

Mutta olisihan tuon VOINUT asiallisemminkin ilmaista? Mutta ei se mitään jos ei vielä 25 vuotiaana pysty. Ei tuomita ketään?

• AP älä ole idiootti

Väkivaltapelit eivät lietso väkivaltaa, vaan vika on jo olemassa ennestään. Peli ei saa ihmistä tappamaan toista, tarve tappaa on jo pään sisällä.

Miksi yleistät, että peli saa tekemään pahoja asioita. Voin sanoa saman, minkä sanoin toisessa ketjussa omalta kohdaltani, että alle 10 vuotiaana pelasin GTA 3:sta, parin vuoden päästä pelisarjan seuraavaa osaa ja niin edelleen, mutta mitään väkivaltaisia ajatuksia nuo eivät tuoneet pintaan. LÄHINNÄ NAURATTIVAT!

Se että esimerkiksi sinun lapsesi eivät saa noita pelejä pelata, kertoo siitä, että pelkäät lapsissasi olevan jotain vialla. Mahdollisesti pelkäät, että heiltä tulee esiin mielenterveysongelmia esimerkiksi psykopatiaa. Nämä tunteet ja ongelmat ovat siis jo valmiiksi pään sisällä, niitä ei pelit tai ympäristövaikutukset aiheuta.

• roskapostirobotti←

EI NE PUUKOTUKSET SUN MUUT KOULUAMMUNNAT JOHDU PELEISTÄ! TÄYTYY OLLA PÄÄSSÄ VIKAA JOS TAPPAA JONKUN. Se on eri asia jos lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti, siinä vaiheessa kaikki pelit kannattaa vaan jättää sinne kaupan hyllylle.

• asdfasdfasdf

Yleensä syy on koulukiusaus, ei pelit. Kiusatut tosin pelaavat ehkä enemmän unohtaakseen kiusauksen. Mutta syy ei ole pelit.

• Tutkimus.

Tuloksia löytyy,miten väkivaltapelit vaikuttavat lasten psyykkeeseen. On aivan turhaa kenenkään horista,etteikö näin olisi.

• Sotilaitten tyyliin

Jenkkien armeijassa aikoinaan todettiin, että sotilaat ei mielellään tapa toisia ihmisiä, ei edes vihollisia. Sotapeleistä huomattiin olevan apua siihen "vaivaan". Nykyään armeija kannustaa sotilaitaan pelaamaan raakoja väkivaltapelejä. Eli kyllä ne pelit heikentää jotenkin estoja väkivaltakäyttäytymiseen.

• minä

Se oli hyvä että meillä oli maailmansotien aikaan räiskintäpelejä.

• Kyllä

K 18 peli ei ole lapsille tarkoitettu.

• xxxxxx

Väkivaltapelien (K-18) online-tilassa kuulee usein taustalla mikrofonin välityksellä kirkkaita lapsenääniä ja peliraivoa), todennäköisesti iältään n. 10-12 vuotiaita.
        Mikä ihme saa vanhemmat hankimaan näitä pelejä alaikäisille, eiköhän jotkut tahot ole ihan syystä harkinneet mikä on sopivaa viihdettä pennuille ja mikä ei.

• Kaikki aikanaan

Ei niin, mutta on olemassa suuri joukko vanhempia, jotka eivät ole kuunaan kuulleet lapsen kehityspsykologiasta ja -kaaresta mitään. Osa heistä pitää lapsiaan tarpeeksi kehittyneinä vaikka mihin ja asettavat liian isoja vaatimuksia ja velvoitteita liian aikaisin.

• 15v. tyttö

Mielestäni yli 15-vuotiaat voivat pelata väkivaltapelejä, siis sellaiset joilla ei ole ongelmia. Ja miksi ihmiset ajattelevat aina vain pelaamisen ääripäitä, jotka pelaa pelejä yöt ja päivät? Itse haluaisin pelata the last of us-pelin, mutta peli on k18. olen katsonut pelin kokonaan youtubesta, ja se sisältää lähinnä zombien ja ryöstäjien ohi sniikkaamista. Joskus pitää pari zombia tappaa, mutta miten hitossa se liittyisi johonkin kouluammuntaan? Yleensä kouluampujat ovat kiusattuja ihmisiä tai sekopäitä. Ja luulen myös, että jokainen yläkoululaisesta ylöspäin on joskus pelannut jotain peliä mistä joku höösäävä vanhempi valittaa. Ja on myös tutkittu, että pelaaminen parantaa esim. refleksejä, nopeita päätöksiä ja suunnan hahmotusta. Joten jos lapsesi on alle 10-vuotias tai mieleltään häiriintynyt, niin tuputa sille vaan muumi ja teletappipelit jos huvittaa. Jos lapsesi silti haluaa pelata jotain muuta, anna minecraft käteen. Siinä tapetaan korkeintaan lehmiä ruuaksi, mutta sekin saattaa olla sinusta liian väkivaltaista. (ja pienenä vinkkinä: jos lapsesi eivät pääse pelaamisvaiheen yli ennen 30 vuoden ikää koska eivät saaneet pelata pelejä nuorena, niin puolisoehdokkaat saattavat kadota teille tietymättömille)

• 14v tyttö

samaa mieltä

• Pekko!

Vanhemmat on hienosti väistäneet vastuutaan jos lapsista on kasvanu väkivaltaisia ja/tai sosiopaatteja. Aina (ennen, nyt ja tulevaisuudessa) on yritetty vierittää vastuu lasten tekemisistä jollekkin muulle taholle kuin vanhemmille.

Vanhempien tehtävänä on valvoa lasten tekemisiä ja arvioida mikä niille sopii ja mikä ei. Joku on ikäisekseen huomattavasti kypsempi kuin toinen joten suositusikärajasta voidaan joustaa, toinen taas epäkypsempi eikä tällöin ole syytä antaa pelata tai tehdä jotain vaikka ikäraja olisikin ylitetty. Tosin ei nykypäivän vanhempi ehdi mitään lasta valvoa tai kasvattaa kun pitää töitä tehdä ja haalia omaisuutta.

Ketjun aloittajakin väistelee vastuutaan ja arvioi asioita pelkästään sen perusteella mitä jostain on sanottu tai suositeltu sen kummemmin itse tutustumatta asiaan. Lasten saaminen / tekeminen koetaan oikeudeksi, se pitäisi olla harvojen oikeus. Sen verran vatipäisiä aikuisia ihmisiä näkee pikkuihmisten vanhempina että hirvittää - näistä ne väkivaltaiset ja idiootit nousee ja kasvaa. Peleillä voi olla jokin psykologinen vaikutus mutta suurempi vaikutus lapseen on sillä aikuisella ja sen tekemisillä.

Sama juttu on lasten kotiintuloaikojen kanssa, näiden vaikutus on vielä suurempi kuin pelien. Pitäkää ne kakarat kotona, hermoja kiristää kattoo alle 10v penikoita tuolla vetämässä röökiä ja ES:ää niinku isommatki... 15v kakarat joutaa olemaan 10 asti kenties ulkona JOS ne on todistanu vanhemmille että siellä osataan käyttäytyä. Sama juttu tässä, aikuiset ei kato lainkaan lapsiensa perään ja hyssytellään vaan "ei meidän pikku reino! se on ne muut! ja pelit! niin!"

PS. Moni muuki asia ottaa päähän mutta säästän kanssaihmisiä.

• high templar

Pekko sullo vitu pahoi ongelmii jos luulet et lasten pitäs tulla kotiin kello 4 päivällä pissattaa ja sen jälkeen viedä päikkäreille. Vittu olet idiootti

• No nyt aluksi ainaki näille kukkahattutädeille terveisiä: se että nuoret puukottavat tai pommeja tekevät yms. ovat heidän omia päätöksiä, ei voida nuorien päätöksiä perustella että peli neuvoi että aja mummon päältä, siintä saa bonuspisteitä.

Se, että pelejä ja elokuvia syytetään syyksi nuorten väkivaltaisuuteen on naurettavaa ja vastuun siirtämistä pois nuorilta ja heidän vanhemmiltaan. Osalla nuorilla on ongelmana että heille ei ole pienestä pitäen kerrottu ja näytetty mikä on väärin ja mikä oikein, vaan heitä on vain paapottu ja sanottu että eihän se ollut tahallista tai vastaavaa. Itse olen pelannut väkivalta-pelejä niin kauan kun jaksan muistaa, eikä se minussa nuorena tehnyt rikollista.

• AP älä ole idiootti
    • Keskenkasvuiset

Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä. Se, että lapset ovat rauhattomia, keskittymiskyvyttömiä, vailla tapoja ja käsitystä siitä, miten missäkin ollaan ja käyttäydytään ... ei ole lasten syytä, vaan aikuisten, vanhempien, huoltajien.

Ns. aikuinen ihminen, joka ostaa ja antaa lapselle väkivaltaa tms. lapselle kuulumattomia aihepiirejä katsottavaksi ja pelattavaksi, ei ole vielä omaa aikuista päivää nähnytkään - ainuttakaan. Kasvu on pahasti kesken, sillä ikä pelkästään ei kenestäkään aikuista tee.

• Anti-kukkahattutäti

Vitun idiootti tajuatko että pelit eivät aiheuta väkivaltaa lapselle ei ainakaan nuorelle päin vastoin se purkaa agressiviota peliin, ei oikeaan mailmaan

• Ei kukkahattuja
        Anti-kukkahattutäti kirjoitti:

Vitun idiootti tajuatko että pelit eivät aiheuta väkivaltaa lapselle ei ainakaan nuorelle päin vastoin se purkaa agressiviota peliin, ei oikeaan mailmaan

Ja mistä sinä sen tiedät? Tuolla ajatuksenjuoksutuksella. Olet tainnut pelata liikaa.

• Stam1na on paras
        Anti-kukkahattutäti kirjoitti:

Aggression purkautuminen väkivaltana tekee vain entistä aggressiivisemmaksi. Sama pätee vaikka siten, että hakkaat nyrkkeilysäkkiä kun suututtaa oikein tosissaan. Löytyy ihan lukiotason psykologian kirjoista tutkimuksineen päivineen.

• 543543521

On itsellä kaveri, joka pelasi jo 8-vuotiaana k18-pelejä. Ihan kunnon ihmiseksi se kasvoi. Se on yksilökohtaista, miten asiat vaikuttaa terveyteen. Enemmän mielenterveyteen vaikuttavat perhe, ystävät ja kasvuympäristö.

• Anubis2

Tää on taas tätä samaa pakaa kun aina ennenkin.Ok ymmärrän että 10v nassikat eivä pelaa moisia pelejä,mutta itse pelasin 14-15 vuotiaana ensimäisen kerran gta sarjan pelejä ja aivan suht normaali olen enkä ole vielä ketään tappanut :D. Parempi olisi jos keskityuttäisiin oikeasti niihin ongelmiin mistä nämäö johtuvat eikä aina vedota peleihin elokuviin tms.Valoja nyt päälle!

• Anubis2

Ja lisätäkseni nämä ihmiset jotka asiasta aina kitisevät eivät ole itse koskaan harrastaneet moisia pelejä niin turha valittaa.

• HOHHOIJAA

Anteeksi nimim. Tutkimus, voisitko sitten linkata kyseisen tutkimuksen tähän ?

En ymmärrä tätä helvetillistä paskamyrskyä mikä velloo väkivaltapelien ympärillä. Itse olen pelannut monia sotapelejä sekä Grand Theft Auto sarjan pelejä jo pienestä pitäen (Counter-Strike 1.5 kun olin 7), enkä ole vieläkään 23 ikävuoteen tappanut ketään tai kohdistanut väkivaltaani.
      Pelien kautta olen oppinut myös helposti hyväskymään sen, että on aina joku parempi tai asiat eivät mene kuten odotetaan, aina on altavastaaja.

Jos kerran sotapelit sun muut ovat syy, että ihmisiä tapetaan, miksi sitten on elektroninen urheilu ? Miksi on satojen tuhansien ja miljoonien dollarien turnauksia peleissä, joissa tapetaan toisia ? Miksi kansainväliset firmat sponsoroivat ihmisiä, jotka pelaavat tappopelejä ?
      Nyt kukkahattutädit saatana.

Esimerkkinä tappajista, väkivaltaisista ihmisistä sun muista kukkahattutätien pilkankohteista otan esiin Ninjas in Pyjamas(http://www.nip-gaming.se/), joka on ruotsalainen viiden hengen tappajaporukka, joka pelaa tietokonepeliä nimeltä Counter-Strike: Global Offensive ja ovat tällä hetkellä maailman parhaimpien joukkueiden joukossa, elleivät jopa parhain joukkue. Kaikki nämä viisi ovat siis mielenvikaisia tappajia, vain koska he pelaavat väkivaltapelejä. Kyllä, heillä on TeliaSonera, Steelseries, Benq ja nippu muita maineikkaita sponsoreita, jotka sponsoroivat heidän mielenvikaisuuttaan ja sitä, että he tappavat ihmisiä peleissä omaten tämän käytöksen oikeaan elämään.

Nyt jumalauta.

• höllää vähän ;)

:D itekki pelannu paljon pelejä esim: Duke Nukem, gta 1-5 jne. olen tappanu peleissä mutten oikeassa elämässä. ne jotka tappaa on hiukka eikä niinkään hiukan päästään vialla ja koulu surmat eli ne surmaajat on niitä jotka on kiusattuja ja eivät kestä enää jatkuvaa kiusaamista! joten ottakaas kukkahatut käteen jos ei sitä järkeä muuten löydy.

• Ei muuten ole totta

Eikös ennen näitä pelejä väitetty, että väkivaltaiset elokuvat aiheuttavat samaa. Nyt on vain siirrytty asiassa eteenpäin. Syy ei ole peleissä vaan lapsia kasvattavissa aikuisissa. Kun vanhemmat eivät pidä kuria ja opeta lapsilleen oikeamielisiä käyttäytymismalleja, ei ole mikään ihme, että lapset kasvavat väkivaltaisiksi. Vanhempia ei edes kiinnosta lastensa kasvatus, vaan työt ja omat harrastukset. Aikaa ei jää lapsille ja kun vanhemmat eivät ole näyttämässä mallia, lapset ottavat mallinsa peleistä.
      Myöskin se, ettei lapsia nykyään saa kurittaa, vaan se on perheväkivalttaa, aiheuttaa sen, etteivät lapset tottele. Ei ole mitään vikaa antaa, lapselle tukkapöllyä tai luunappia, ei se ole väkivaltaa. It's tough love.

Itse pelasin väkivaltaisia pelejä 10 vuotiaasta lähtien, Tekken, GTA, Half-Life Max Payne, yms... Kasvoin hyvin, en ole väkivaltainen, kunnioitan muita ihmisiä, teitittelen tuntemattomia vanhempia ihmisiä, avaan ovia naisille ja vanhuksille, hymyilen ja kiitän.
      Ja monet muut kaveripiiristäni ovat samanlaisia, hyväkäytöksisiä 25-vuotiaita nuoria aikuisia. Teini-ikäisinäkin kunnioitimme vanhempiamme ja opettajiamme, koska meidät oli kasvatettu hyvin.

• peluri..

Itse olen 38 vuotias, pelannut väkivalta ym. pelejä siitä asti kun niitä on tarjolla ollut.
      Kaikki GTA:t, BO:t on tullut pelattua ja tietenkin sitten kaikki zombie räiskinnät ja muut.

Töissä käyn ja jopa siellä hieman menestynyt, oma perhe on, en ole ketään listinyt oikeassa elämässä, eikä ole edes mieli tehnyt. En ole ketään edes baarissa turpaan lyönyt, vaan oikeastaan enemmän vältellyt tilanteita joissa joutuisi jotain lyömään.

Nämä kukkahattutädit, uskovaiset hihhulit ym. jotka näitä ikärajoja kannattavat ja ovat niiden kanssa fanaattisia eivät ole ikinä itse edes pelanneet eivätkä todellakaan tiedä siis mistä puhuvat.
      Nämä jeesustelijat ovat itse holhouksen tarpeessa uskontonsa, muiden holhoamisen tai muuten fanaattisen käytöksensä takia.

Pelit ovat loistavaa ajanvietettä.... holhoajat, muiden tekemisiin puuttujat, kokeilkaa joskus pelaamista niin ymmärrätte ehkä ettei pelaaminen manipuloi ketään listimään ihmisiä oikeasti.
      Pelottavia ne tietenkin on ja sen takia pienille lapsille en niitä itsekkään antaisi.

• jaaa

itse olen 13v tyttö ja pelaan gtata ja muitakin k-18-pelejä, mutta ei todellakaan oo vaikuttanut mun mielenterveyteen mitenkään, enkä menis haavottamaan ketään vaikka maksettas miljardeja... joten calm your tits plz

• Näin se vain on

Mikäli väkivaltaviihde, pelit, elokuvat, sarjat jne. olisivat niin vaarallisia kuin hysteerikot väittävät olisi väkivaltarikosten määrä Suomessa ja muissa länsimaissa viimeisen 30 vuoden aikana räjähdysmäisesti kasvaneet. Eivät ole, ovat hitaasti mutta varmasti laskeneet.

Ei ole olemassa yhtään tieteellistä tutkimusta siitä että väkivaltaviihde, etenkin alle 18-vuotiaiden käyttämä, lisäisi väkivaltaisuutta. Toistan, ei yhtäkään tutkimusta.

Ítsenäisen Suomen väkivaltaisinta aikaa oli 1920-luku kieltolain aikaan sekä välittömästi toisen maailmansodan jälkeiset vuodet. Sillon ei ollut videoita, dvd:tä, konsoleita, tietokoneita, telkkaria mutta väkivaltaa oli huomattavasti enemmän kuin nykyään.

Antaa penskojen pelata, parempi kun ovat kotona eivätkä kadulla kaljaa kittaamassa tai huumeita vetämässä.

• No joo

Täällä olo kai se on lapsille vaarallisempaa, löytyy vaikka ja mitä?!
      Kiroilu "imetään" ihan kyllä koulussa ja halusta "kuulua joukkoon".
      Hienoa, jos pystyt pitämään lapsesi erosta kaikista "aikuisten juttuista"

• sheaat

väkivaltaa on ollut aikojen alusta lähtien.. -.-

• EHDOTTOMASI VÄKIVALTAPELEJÄ EI SAA OSTAA NUORILLE!!!!

• ajattelin waan

Silloinhan Esim lapsistani tulee varmasti tosi väkivaltaisia, kun ovat pelanneet Lego Starwars 3 ja Lego indianajones 7 pelejä.
      Niissä ammutaan ja lyödään ja ukkelit räjähtää kappaleiksi, ja paikat laitetaan täysremonttiin.

Ei se ihan noin kuitenkaan mene.Se on joku muu syrjäytyminen joka mielen sekottaa ja alkaa mielipuolisia suunnitella.

Kiusaaminen ja erilaisuus herkässä nuoressa enämpikin aiheuttaa syrjäytymisen ja katkeroitumisen kierteenn,joka johtaa heikoimmissa tapauksissa väkivallan purkauksiin ym. mielitekoihin.

Oikean ja väärän voi kasvattaa ja opettaa. Nämä erottaa toisistaan kyllä kaikki itsetunnoltaan tervee yksilöt.

Ei saa yleistää.Itse olen pienestä asti pelannut ja katsonut väkivaltaisia filmejä,enkä ole ainoatakaan rikollista tehnyt tai edes käynyt mielessä.

• player

pelaan itekki pc pelei kun on aikaa ja sinkkun on 40v oon ei minuun vaikut vaiks ottasin 3 vrk rundi joihinki vaikuttaa ja junnuil max 3 tuntii koneel päiväs tiedän yhen joka oli hyppiny pulpeteil liiast pleikkarin pelaamisest ja kova kontrasti valvottaa vuodest 95 oon pc:l pelannu sillonen muija anto vaihtoehdot hän tai pc lopputuloksen tiedätte

• diipadaii

Tämä on mahdoton tehtävä. En tiedä yhtään 14 vuotiasta joka pelaa, ettei pelaisi myös k18 pelejä. Monesti nuo k18 pelit ovat ,kuten gta niin lapsellisia että ihmettelen kuinka täysi-ikäinen noita jaksaa edes pelata.
      Pitäisi olla koneet jotka hyväksyy vain alle k18 pelit mikäli ongelmasta halutaan päästä.

• Stam1na on paras

Playstation 3:sta löytyy tuo ominaisuus ja Windows Liven peleissä pystyy estämään alaikäisten pelaamisen. Steamista en tiedä, mutta luulisi sieltäkin sellaisen ominaisuuden jostain löytyvän. Sen verran kookkaampi firma. Kuinka moni tiesi ennestään? Ja minulla ei muuten itselläni ollut ainuttakaan k-18 peliä ennen kuin täytin 18. Sama alemmissa ikärajoissa. Joskus saatoin jossain kavereilla pari kierrosta Call of Dutyn nettipeliä pelata. Ei sillä ettenkö olisi halunnut enemmän :DD

• faktaSilmät

On tutkittu juttu etteivät Väkivalta pelit lisää agressiiviota, aika monet yli 14 vuotiaat tajuavat että ne ovat vain pelejä, emme nyt puhu lapsista enään, vaan nuorista jotka erottavat oikean elämän ja peli, Kasvakaa jo, ette voi roikkua sen rinnalla heti sanoen että k18 pelit ovat pahasta, väkivalta on vähentynyt paljon. TOISIN kun 1800 luvulla vielä oli väkivaltaa paljon enemmän. Joten olkaa kilttejä, älkääkö kasvattako nuoria kieroon lapsianne sillä perusteella että joku väitää että normaalin 14 vuotias olisi liian nuori ymmärtämään

• kukkahattusetä

EN O KOSKAAN PELANNU MITTÄÄN JA OON IHA KUNNOLLINEN ELÄVÄ.Nuoriso on tänäpäivänä huonokäytöksistä,joka paikka tuhotaan ja roskataan.

• kukkahattusetä kirjoitti:

EN O KOSKAAN PELANNU MITTÄÄN JA OON IHA KUNNOLLINEN ELÄVÄ.Nuoriso on tänäpäivänä huonokäytöksistä,joka paikka tuhotaan ja roskataan.

ÄLÄ yleistä!!!!Kaikki nuoriso ei ole samanlaisia, niitä hyväkäytöksiäkin löytyy todella paljon ja se huono käytöson ikävä kyllä vanhempien syytä!!!

• numero333
        taru7 kirjoitti:

ÄLÄ yleistä!!!!Kaikki nuoriso ei ole samanlaisia, niitä hyväkäytöksiäkin löytyy todella paljon ja se huono käytöson ikävä kyllä vanhempien syytä!!!

Suurin osa taitaa olla niitä huonokäyttäytyviä mutta niitä hyvin käyttäytyviäki on paljon. Mutta ei, nyky ihmiskunnassa senkun haukutaan ja kritisoidaan nuoria.

• aivotonhyvätonhiljaa
        numero333 kirjoitti:

Suurin osa taitaa olla niitä huonokäyttäytyviä mutta niitä hyvin käyttäytyviäki on paljon. Mutta ei, nyky ihmiskunnassa senkun haukutaan ja kritisoidaan nuoria.

Lol,itse pelaan k18 aika paljon. Eipäs nekään ole minua saanut ketään tappamaan, päin vastoin. En voi sietää verta missään, en uskalla olla lähelläkään jonkun toisen ihmisen verta esim.Pöydällä on veriläikkä. Pelit minä sijoitan urheiluun. Sillä ymmärrän että ne ovat vain pelejä ja että joku on tehnyt ne vaivalla ja täällä vaan pilkataan niitä. Miltä sinusta tuntuisi jos jotkuun 30v tädit jotka ei ole edes pikkurillillä koskenu peliin tulisi haukkumaan sinun tekemää työtä johon laitoit elämän ja kaiken. Aijaa että olisin huono käytöksinen olen parempi käytöksinen kuin monet ne nuoret jotka eivät pelaa joka päivä//ei ollenkaan. -14v

• Stam1na on paras
        kukkahattusetä kirjoitti:

Minkälaista oli muu nuoriso omassa nuoruudessasi? Itse kannan kyllä roskat aina roskikseen ihan tupakantumppeja myöten ja jos jostain löydät paikan, jonka olen tuhonnut niin voin tulla sen korjaamaan, sillä se on hajonnut vahingossa ja kunnollisena ihmisenä kannan vastuun tekemisistäni. Kannattaisiko joskus kokeilla pelata jotain? Ihan mukavaa ajanvietettä. Oma äitinikin suorastaan innostui Angry Birdsistä. Olen 18 mutta koen olevani vielä nuorisoa ja puolustan omiani. Ei passaa yleistää

• Penn
    • hoh vitun hoijjaa

Hohhoijjakkaa! Tämä on niin yleinen harhakäsitys ja totuus on se että kukaan selväjärkinen ei "sekoa" peleistä, ei haistattele "koska on pelannut väkivaltapelejä" eikä rakenna pommeja "koska pelissä piti tehdä niin tehtävän suorittamiseksi"!

• ei vitun vittu...

Just muuten olin miettinyt samaa kuten aloittaja. Mikä helvetin vaikeus on huomioida nuo ikärajat? Onko syynä se, ettei yksinkertaisesti ole vieläkään yleistetty tarpeeksi vai puuttuuko yksinkertaisesti se HALU puuttua tälaiseen ikärajahommaan? Olen kyllä kieltämättä erittäin järkyttynyt! Kaiken lisäksi kaikki helvetin kakarat k18 peleissä huutaa mikeissä! Ärsyttävää kuunneltavaa...ARGH!

• Jalaa1

Koittakaa nyt vihdoin ja viimein tajuta, että pelit ovat viihdettä. Sitä ne ovat olleet, ja tulevat olemaankin. Niissä ei ole mitään piilotettua viestiä, että "TAPA" "TAPA", sellaista viestiä en ole itse ainakaan vielä löytänyt. Ikää on reilut 30, mutta pelaamaan olen alkanut kauan sitten. Ennen 18 vuoden ikää, niin oli tullut pelattua Wolfenstein 3D, Doom1, Doom2, Nuke Nukem 3D, Rise Of The Triad, Syndicate, Postal ja Postal 2. Carmageddon ja Carmageddon 2. Quake 1, Quake 2, Quake 3. Listasta tulisi todella pitkä, enkä ole vielä nähnyt mitään syytä lopettaa pelien pelaamista. Niin, joku voi kysyä; "Miksi?" On hyvä ja lukee alusta, mitä pelit ovat.

• Fakta ja fiktio

Videopelien väkivallalla ja oikealla väkivallalla ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Hyvin pienikin lapsi pystyy ymmärtämään faktan ja fiktion eron, mutta joillekin aikuisille Suomi24:n kirjoittajille se tuntuu olevan todella vaikeaa. GTA:n pelaaminen tekee ihmisen väkivaltarikolliseksi, siinä kuin NHL-pelisarja kaikista jääkiekkoammattilaisia tai Harry Potter kirjasarja lukijoistaan noitia ja velhoja.

• joku roti

Voi jösses kun alottaja on taas paska rölli. Ihminen on aina tappanut toisiaan ja tulee aina niin tekemään.

• Maalaisjärkeä

Lapsellakin on sen verran älliä päässään että osaa kyllä erottaa mikä on todellista ja mikä ei. Jos taas lapsi kuvittelee että maailma on oikeasti kuin jossain väkivalta pelissä niin silloin on kyllä kasvatuksessa menty metsään. Lapsillakin on maalaisjärki.

Meilläkin oli väkivalta pelit kiellettyjä, mutta silti veljeni oli teini-iässä erittäin väkivaltainen että ei se niiden pelien pelaamatta tai ostamatta jättäminen vaikuta.

• 22vpmk

Itse olen pelannut pienestä pennusta asti pelejä. Nintendo 64 aikaan pyöri mariot, zeldat, mortal kombatit sun muut pelit. Sitten oli ps1 ensimmäiset gta:t ja sotaisat strategiapelit näiden raymanien, spyrojen ja hugo pelien lisäksi. Sitten tuli ps2 jolla alko pyörimään harvest moon (maatila peli missä vielä pitää hommata vaimokin jostain kylän muijasta) tappelupelien lisäksi, sitte nintendo ds lite jolla oli kanssa näitä harvest mooneja sekä tappelu pelejä, mutta myös fantasia seikkailuja, seuraavana vuorossa ps3 jolle on lukuisia fantasia-seikkailu-tappelu pelejä kuten Dragon's Dogma. Tämän jälkeen oli vuorossa Nintendo 3DS jolla on kanssa noita tappelu/fantasiapelejä.

Älkäämme unohtako PC-pelejä kuten Skyrim, Dragon Age-sarja, Final Fantasy-sarja, Mass Effect-sarja jne. Vaikka olen pelannut hyvin lapsellisista peleistä mahdollisimman raakoihin ja jopa pornahtaviinkin peleihin (japsien eroget) niin en kyllä ole tappanut ketään tai edes ajatellut tappavani ketään. Itseasiassa inhoan väkivaltaa. En ole myöskään mitenkään seksuaalisesti päästänivialla vain siksi, että olen saattanut pelata pornopeliä. En siis aio tai edes ole haaveillut raiskaavani jotakute lonkeropornotyylillä.

Moiset kauhufantasiat on teidän ylihuolehtivien vanhempien päässä jotka vihaa pelejä täysin epäloogisista syistä. Pelit kehittävät refleksejä, kielitaitoa (itse olen oppinut japanin ja englanninkielen peleistä enkä koulukirjoista), muutamissa peleissä kuten Mass Effect tai Dragon Age on moraalisia päätöksiä joissa voit olla joko mulkvisti tai hyvä poika tai valita kultaisen keskitien ja pelissä tehdyt päätökset vaikuttaa kohdellaanko sinua siinä idioottina, pelkurina vai sankarina. Nykyisissä peleissä siis heijastuu omakin moraalinen käsitys eli ne opettavat mikä on oikein ja mikä väärin ja millaisia seuraamuksia voi olla päätöksillä. Voisi tehdä hyvää teille vanhemmille jotka vihaatte pelejä pelata noita lastenne pelejä.

• Totuuus esiin

Kukkahattutädit ja sedät. Onko se oma nuoruus taas unohtunut kun alatte olemaan kuudenkympin ja kuoleman rajamailla???

Itsekkin olen nuoruuteni elänyt ennenkuin näitä väkivaltapelejä oli edes keksitty ja samanlaista ellei pahempaa meininkiä ollut kylillä.

Aivan turha jeesustella että pelit sen nykyään aiheuttaa. Aikoinaan väitettiin että vinyyleihin oli piiloitettu saatanallisia viestejä jos niitä soitti takaperin, sitten väkivalta johtui elokuvista ja nykyään se on pelien syytä.

Herätkää pahvit ja lopettakaa se pelien, elokuvien tai piiloviestien syyllistäminen. Hulluja on aina ollut ja ikävä kyllä tulee olemaan jos heitä ei hoitoon laiteta.

• mielipide3

Eihän ne lapset niitä pelajä pelaa jos niitä ei niille osta. Alaikänen ei saa ostttu k18 tuotteita. Vastuu vanhemmill jos lapsella sellasen ostaa, ja jos jotain muuta pyydetään ostamaan, niin vanhemmat seuratkaa mitä pelejä lapsenne pelaa. Samoinhan olisi netin kanssa. Peli pois jos sellasen on jotenkin käsiinsä saannu. Itse ottaisin vaikka koko koneen pois. Ei niisä huvikseen ole merkintöjä ikärajoista.
      Mieletäni jos lapset niitä k18 peljä, elokuvia ym. kinuaa niin voi aina perustella sen merkinnällä. Vai sallistteko lastenne käyttää esim. alkoholia alaikäisenä?
      En ala vetoamaan perustelujani mihinkään että ne lisää vakivaltaa.

• Mussukoita

Voi ylisuojelevat vanhemmat kun te ette voi sitä pikku mussua pitää pumpulissa koko ajan. Se lapsi kasvaa ja sille tulee omia mielipiteitä ja jos sillä on ollu kiinnostusta noihin väkivalta peleihin niin kyllä se sitten niitä ostaa viimeistään sillon kun asuu omillaan. Kauhea kriminaalihan siitä tulee kun vaan ees näkee koko pelin kaupassa.

Kyllä se väkivaltaisuus tulee jostain ihan muusta kun peleistä.

• Ajattele loppuun ast
        Mussukoita kirjoitti:

Voi ylisuojelevat vanhemmat kun te ette voi sitä pikku mussua pitää pumpulissa koko ajan. Se lapsi kasvaa ja sille tulee omia mielipiteitä ja jos sillä on ollu kiinnostusta noihin väkivalta peleihin niin kyllä se sitten niitä ostaa viimeistään sillon kun asuu omillaan. Kauhea kriminaalihan siitä tulee kun vaan ees näkee koko pelin kaupassa.

Kyllä se väkivaltaisuus tulee jostain ihan muusta kun peleistä.

Sitten kun asutaan omillaan, ollaan yleensä jo sen ikäisiä, että väkivaltaa saa ostaa ihan itse. Pieni lapsi oppii kaiken mitä ympärillään näkee, kuulee ja kokee, myös väkivaltaisuuden tulee se telkusta, pelikoneesta tai oikeasta elämästä neljän seinän sisällä. - Montako lasta sulla muuten on?

• Mussukoita
        Ajattele loppuun ast kirjoitti:

Sitten kun asutaan omillaan, ollaan yleensä jo sen ikäisiä, että väkivaltaa saa ostaa ihan itse. Pieni lapsi oppii kaiken mitä ympärillään näkee, kuulee ja kokee, myös väkivaltaisuuden tulee se telkusta, pelikoneesta tai oikeasta elämästä neljän seinän sisällä. - Montako lasta sulla muuten on?

Jos lapsi kuvittelee että joku väkivalta peli on normi niin sitten lapsen päässä on jotain pahasti vialla tai sitten kasvatuksessa on menty niin syvälle metsään että humahti. Lapsetkin osaavat erottaa todellisuuden ja fiktion. Lapsillakin on aivot ja maalaisjärki. Anna niille muksuilles edes vähän arvostusta ettei ne mitään täysiä puupäitä ole!

Ja ihan yhtä hyvin voi niitä huonoja tapoja oppia vielä aikuisenakin.

• gdgzxdgdgzsdg

Alkoholi on ihan eri asia kuin pelit ja elokuvat.

• Turhaan mussutat
        Mussukoita kirjoitti:

Jos lapsi kuvittelee että joku väkivalta peli on normi niin sitten lapsen päässä on jotain pahasti vialla tai sitten kasvatuksessa on menty niin syvälle metsään että humahti. Lapsetkin osaavat erottaa todellisuuden ja fiktion. Lapsillakin on aivot ja maalaisjärki. Anna niille muksuilles edes vähän arvostusta ettei ne mitään täysiä puupäitä ole!

Lapsilla ei ole mitään normeja niin kauan, kun he eivät tiedä mikä on oikein ja mikä on väärin eivätkä he siis myöskään erota tai osaa päätellä, mikä elämässä on todellista, mikä mielikuvitusta. Eiväthän kaikki aikuisetkaan osaa!

Kasvatus, lapsen kehitys, oppimis- ja ymmärtämisrytmi kulkee omaa kaavaansa ja liian aikainen liian iso ja käsittämätön asia saattaa sekoittaa kasvun kulun pahasti. Vanhempi on olemassa sitä varten, että näin ei käy ja kasvu on turvallista ja oikeat asiat tulevat esille elämään oikeina aikoina.

• Tietokonepelaaja
        gdgzxdgdgzsdg kirjoitti:

Alkoholi on ihan eri asia kuin pelit ja elokuvat.

Siinä mielessä kyllä, että alkoholi vahingoittaa kehoa, pelit ja elokuvat voivat taas aiheuttaa hemskutin moiset painajaiset muun muassa. Minä esim. näin pienenä lapsena helposti painajaisia, enkä tosiaan voinut katsoa kauhuleffoja tai muuta vastaavaa... niin naurettavilta kuin ne nyt aikuisen näkökulmasta näyttää.

Minä en siis sano että se tekee lapsista väkivaltaisempia, sanon vaan että jotkut lapset ovat herkempiä kuin toiset, eivätkä edes välttämättä tajua välttää niitä, kun kaikki kaveritkin pelaa/ katsoo.

Väkivallalla ja "väkivallalla" on kuitenkin eroa, kuten on Mortal Kombatilla ja Tekkenillä, ja valvonta on myös hyvin kova sana tässä - voi antaa lapsen pelata
        peliä, kunhan se on asetettujen rajojen sisällä ja lapsi ymmärtää ettei sillä ole mitään tekemistä elävän elämän kanssa. Ja pelien/elokuvien rajoja kuitenkin voisi edes vähän kunnioittaa...
        Ja teinien pelaamista vastaanhan minä en ole, niitä sairaimpia pelejä lukuunottamatta (jotka sinänsä ei edes välttämättä edes liity väkivaltaan),
        itsekin aloitin teininä pelaamisen (väkivaltaisin sen aikaisista peleistä oli ehdottomasti Worms...;) ) ja teini yleensä on kuitenkin on tarpeeksi kypsä jopa k-18 peleihin.

• Anonyymi
        Mussukoita kirjoitti:

Mutta lapsen aivot ja mieli eivät ole samanlaisia aikuisen kanssa. Se, että joku puhuu lapsesta ja aikuisesta samana asiana ja kuvitellaan lapsen tajuavan, ettei K18-pelit ole todellisuutta, on verrattavissa Setan aktivisteihin, joiden mielestä eroja ei ole "vain" sukupuolten välillä vaan jopa lapsikin on aikuisen kanssa samalla viivalla, jolloin ollaan valmiita ajamaan translasten ja jopa lapsidragqueenien asemaa. Aika vaarallisilla vesillä ollaan silloin. Mikä pakko aikuisilla on lyhentää lasten lapsuutta? Lapsuus on turhan lyhyt tänä päivänä. Lapsia olemme kerran elämässä, ja aikuisena on loppuelämä aikaa pelata tai tehdä muita lapsena kiellettyjä juttuja. Aikuisena moni muistelee kaiholla sitä viatonta ja huoletonta lapsuutta, johon jokaisella lapsella tulisi oikeus.

• sdgdgasdgs

Eihän NHL peli tee sinusta ammattijääkiekkoilijaa joten miten GTA tekisi sinusta murhaajan ja rikollisen?

• Stam1na on paras

Mutta molemmat ovat sen verran realistisia, että molemmista voit saada ideoita ja strategioita oikeaan elämään. Jonkun verran olen oppinut ainakin NHL:stä. GTA:sta en suuremmin välitä ja enpä tosiaan ole murhaaja ja rikollinen vaikka on jonkun verran tullut pelattuakin.

• Aaarg roiskis!

Eiköhän tuo ole täysin yksilöllistä, toiset ovat herkempiä ja järkyttyvät vähemmästä kuin toiset.
      Vanhempien täytyy tuntea lapsensa mielen herkkyys viimeistään siinä vaiheessa kun pelaaminen alkaa.
      Tiedän itsekin 16- vuotiaan joka ei saata katsoa mitään raakoja elokuvia joissa veri lentää, saati että itse pelaisi jotain tyyliin missä päätä leikataa sapelilla irti yms paskaa...
      Miksi esim sotapeleihin on pakko laittaa joka väliin joku hiton yksityiskohtainen videoklippi vihollisen luodin osumasta ja siitä kuinka veri roiskahtelee luonnottomasti yltympäriinsä?
      Hyvän pelin tarkoituksena on aina ollut koetella pelaajan neuvokkuutta, ei niinkään leikkiä graafisilla epäolennaisuuksilla niin kuin näissä uusissa yhden illan läpijuoksu-peleissä, jotka laitalukien on tungettu täyteen jotain hiton videoanimaatioita, ja joissa ei sitten mitään muuta hienoa olekaan kuin se grafiikka.

• OmgItsWilly

Pelien yhteyttä väkivaltaan on tutkittu jo kymmeniä kertoja ja lopputulos on aina ollut sama, sellaista ei ole.

Siinä olet kyllä oikeassa että vanhempien itsensä pitäisi huolehtia siitä että jälkikasvunsa saavat itselleen sopivaa viihdettä.

• lähes39v pelaaja

Kuulehan kukkahattutäti, jos et ole tarkkana tai ymmärrä peleistä niin ehkä saatat sotkea täysin harmittoman pelin tuohon GTA pelisarjaan, nimittäin monet puhuvat Gran Turismo 5:stä Geeteeviitosena, eli vain A-kirjain puuttuu siitä.
      GT5 on autopelien parhaimmistoa ikärajan 3v, GTA5 puolestaan on se K18 peli.

Toivottavasti tajusit.

• Rajamäkeläenen

Minäkin pelasin pienenä Super Mario Brostia ja nyt kasvettuani on ruvennut tekemään mieli hakata päätä tiiliin..

• 54678io

Mullakin kaverin pikkuveli potki kilpikonnan kuoliaaksi ja veti kourallisen sieniä naamariin ennekuin hyppäsi viemäriin josta oli tarkoitus pelastaa liskon sieppaama prinsessa.

• Oon aika tarkkana ollut myös noitten pelien ikärajojen suhteen, mutta olen antanut luvan pelata myös k-18 pelejä( itsellä 13 ja 14 v lapset ) pienellä varauksella,ei ihan mitä vaan pelejä. Suoraan sanottuna en usko että ne pelit vaikuttaa tohon häiriö käyttäytymiseen,mutta uskon että kotiolot ja kasvatus on paljon suurempi syy miksi tapahtuu tuollaista julmuutta!!!!

T. Kahden teini YH-ÄITI ( lapsilla sujuu koulut ja muutenkin tosi ihania lapsia ja kaikki OK!!!!

• Jeps, sitte vieläpä suurin osa väittää täälä. Ettei perheongelmat aiheuta mitään, vaan että kaikki on perinöllistä. Tässä on jälleen tämä sama ongelma yksi ihminen heittää mielipiteen ja moni seuraa sitä. Eikä faktoista oteta selkoa.

• jlhljch

Väkivaltapelien ja filmien sekä sotalelujen haitallisuutta on tutkittu 80 luvulta lähtien pitkin ja poikin eri näkökulmista.

Tulos:

Väkivaltapelit, filmit tai sotalelut eivät aiheuta väkivaltaisuutta.

Jos haluatte väittää vastaan näyttäkää sellainen tutkimus jossa nuo tulokset on kumottu.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että pelejä ei saisi myydä alle 18 vuotiaille ja niitä vanhempia pitäisi rankaista jotka ostavat pelin alaikäiselle.

Näin, vain ja ainoastaan siksi että joka kerta kun k18 peliä pelaa alaikäinen, ei haukuta vanhempia vaan muita pelaajia tai peliä!

Lupaan käräyttää kaikki vanhemmat jotka ovat ostaneet alaikäiselle pelin joka on tarkoitettu vanhemmalle.

• numero333

Ihanaa tämmöinen suomalainen perinnekulttuuri että puututaan toisten asioihin, vaikka itellä on korvien välissä pahasti rikki.

• PolttakaaPyörät

Musta tuntuu että polkupyörä lietsoo ihmisiä ammuskelemaan kouluilla. Kun pikku Tomilla on hieno jopo ja se Jarno on sille niin kateellinen että päättää ottaa aseen käteen ja lähteä ammuskelemaan koululle ja purkamaan pahaa oloaan muihin?

• ps.-

Yrittääkö aloittaja nyt väittää, että kaikki surmateot johtuvat joistain videopeleistä?? Ainoastaan pieni osa ehkä, mutta suurin osa johtuu ihan suoraan koulukiusaamisesta. Juuri tuollaisen ajattelun takia väitetään että lapsen agressiivinen käytös johtuu jostain pahasta kuvamateriaalista, eikä kiusaamisesta. Ja eikö sitten ole parempi, että se teini toteuttaa fantasiaansa virtuaalisesti, eikä oikeassa elämässä?

• dfthftgh

Pakko puuttua tähän lauseeseen: "Ja eikö sitten ole parempi, että se teini toteuttaa fantasiaansa virtuaalisesti, eikä oikeassa elämässä?" Tuo iski silmään aika pahasti, ei kukaan pelejä pelaa sen takia, että saisivat murhanhimonsa tyydytettyä peleihin, jos tuollaisesta lähtökohdasta joku lähtee pelejä pelaamaan, niin kyllä se on sillä pelaajalla jo valmiiksi päässä vikaa ja pahasti.

Kannattaa myös kokeilla joskus pelata swat 4 -nimistä peliä, se on nimensä mukaisesti yhdysvaltain poliisin erikoisjoukko s.w.a.t simulaattori, jossa voit tehdä monenlaisia tehtäviä, jotka liittyvät kotiväkivalta tehtävistä aina isompiin pankkiryöstöihin. Siinä testataan strategia taitoja monella tavalla, pelissä voit käyttää taseria, pippurisumutetta tai muita tainnutukseen soveltuvia välineitä, käskyttämällä saat epäillyn nostamaan kädet ylös ja raudoitettua(tämäkään ei jokaisen rikollisen kohdalla toimi, vaan joutuu käyttämään lisää voimakeinoja) Pelissä voi toki myös käyttää normaali aseita, mutta liiallinen voimankäyttö taas vaikuttaa loppupisteisiin joka tehtävän kohdalta, jos paljon miinusta saat, niin et pääse koko tehtävää edes läpi. Miinusta tulee tietenkin luonnollisesti myös jos siviileihin osuu.

Suosittelen peliä, jos haluat hieman haastetta.

• dfthftgh kirjoitti:

Pakko puuttua tähän lauseeseen: "Ja eikö sitten ole parempi, että se teini toteuttaa fantasiaansa virtuaalisesti, eikä oikeassa elämässä?" Tuo iski silmään aika pahasti, ei kukaan pelejä pelaa sen takia, että saisivat murhanhimonsa tyydytettyä peleihin, jos tuollaisesta lähtökohdasta joku lähtee pelejä pelaamaan, niin kyllä se on sillä pelaajalla jo valmiiksi päässä vikaa ja pahasti.

Kannattaa myös kokeilla joskus pelata swat 4 -nimistä peliä, se on nimensä mukaisesti yhdysvaltain poliisin erikoisjoukko s.w.a.t simulaattori, jossa voit tehdä monenlaisia tehtäviä, jotka liittyvät kotiväkivalta tehtävistä aina isompiin pankkiryöstöihin. Siinä testataan strategia taitoja monella tavalla, pelissä voit käyttää taseria, pippurisumutetta tai muita tainnutukseen soveltuvia välineitä, käskyttämällä saat epäillyn nostamaan kädet ylös ja raudoitettua(tämäkään ei jokaisen rikollisen kohdalla toimi, vaan joutuu käyttämään lisää voimakeinoja) Pelissä voi toki myös käyttää normaali aseita, mutta liiallinen voimankäyttö taas vaikuttaa loppupisteisiin joka tehtävän kohdalta, jos paljon miinusta saat, niin et pääse koko tehtävää edes läpi. Miinusta tulee tietenkin luonnollisesti myös jos siviileihin osuu.

Suosittelen peliä, jos haluat hieman haastetta.

nimenomaan. Musta tuntuu että täälä on taas kunnon viikonloppu rambot liikenteessä, vähä liikaa itseään ym. Dadaa täydelline paska myrsky on taas valmis.

• toisaalta ei kaikki kiusaamisestakaan johdu. Mun näkökulmassa semmoiseen on monta eri syytä mikä johtaa sitten siihen suureen kokonaisuuteen. Sitä paitsi nykyiset videopelit on suhteellisen hyviä, koska niissä voi jopa jo kommunikoida sekä se harjoittaa sosiaalisia taitoja. Jos peli menee vituiks, luvassa on rähjäämistä. Sehän puhdistaa ihmistä ja tunteita. Mä luokittelisin sen ihan terveeks.

• Pelien syytä se ei ole, että nuoret vittuilevat, tai flippailee. se on ihmisen omaa syytään jos ei ymmärrä todellisuuden ja pelimaailman eroja. sillon on nuorella nupissa vikaa. Esim psykoosin alkeet. Jos todellisuus hämärtyy noinkin pahasti.

• etdyjgkhl

"se on ihmisen omaa syytään jos ei ymmärrä todellisuuden ja pelimaailman eroja."

Ok, eli kaikki mielenterveys ongelmat on siis itseaiheutettuja. En tiennytkään että ihminen voi tahallaan sairastaa Skitsofreniaa tai vaipua vaikeaan masennukseen.

• etdyjgkhl kirjoitti:

"se on ihmisen omaa syytään jos ei ymmärrä todellisuuden ja pelimaailman eroja."

Ok, eli kaikki mielenterveys ongelmat on siis itseaiheutettuja. En tiennytkään että ihminen voi tahallaan sairastaa Skitsofreniaa tai vaipua vaikeaan masennukseen.

Nyt sä ylireagoit. Suurin osa mielenterveys syistä johtuu vaan ja pelkästään perhe ongelmista. Esimerkiks tiesitkö että suurin osa esim peleistä kehittää ihmisen aivoja. Kuten väkivalta pelit opettavat kestämään väkivaltaa paremmin. Masennus tulee surusta, tai vastaavista ongelmista. kannattaisi kuitenkin lukea aiheesta ensin, ennen kun esität kysymyksesi. Jos lapsi kasvuiässä saa turpaansa kunnolla oli se keltä tahansa. lapsi voi saada traumoja jotka voi vuorostaan aiheuttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Mutta enemmän olisin huolissani elokuvista, niissähän on enemmän väkivaltaa kun yhdessäkään pelissa. Pelit vielä erotat, mutta elokuva jossa suolet lentelee ja verta joka paikassa. Sitä ei välttämättä lapsen aivot pysty käsittelemään että se olis elokuvaa. Joten turhaan ihmiset täälä vauhkovat asiasta. Yksinkertanen päätös on. Älkää antako niiden lasten pelata niitä pelejä, se on ihan vanhemista kiinni, ei pelin tekijöistä tai itse pelistä =)

• hhgxhgk
        jezze__89 kirjoitti:

Nyt sä ylireagoit. Suurin osa mielenterveys syistä johtuu vaan ja pelkästään perhe ongelmista. Esimerkiks tiesitkö että suurin osa esim peleistä kehittää ihmisen aivoja. Kuten väkivalta pelit opettavat kestämään väkivaltaa paremmin. Masennus tulee surusta, tai vastaavista ongelmista. kannattaisi kuitenkin lukea aiheesta ensin, ennen kun esität kysymyksesi. Jos lapsi kasvuiässä saa turpaansa kunnolla oli se keltä tahansa. lapsi voi saada traumoja jotka voi vuorostaan aiheuttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Mutta enemmän olisin huolissani elokuvista, niissähän on enemmän väkivaltaa kun yhdessäkään pelissa. Pelit vielä erotat, mutta elokuva jossa suolet lentelee ja verta joka paikassa. Sitä ei välttämättä lapsen aivot pysty käsittelemään että se olis elokuvaa. Joten turhaan ihmiset täälä vauhkovat asiasta. Yksinkertanen päätös on. Älkää antako niiden lasten pelata niitä pelejä, se on ihan vanhemista kiinni, ei pelin tekijöistä tai itse pelistä =)

"Suurin osa mielenterveys syistä johtuu vaan ja pelkästään perhe ongelmista"

Älä jauha paskaa.

Masennukseen, kuten mihinkään muuhunkaan mielenterveysongelmaan ei ole mitään muuta syytä kuin perinnölliset alttiudet.

Suru voi laukaista masennuksen, mutta suru ei ole syy. Suru on vain laukaiseva tekijä. Masennus puhkeaisi ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa vaikka elämässä olisi kaikki hyvin.

Toki lisäksi on traumoja jotka voivat aiheutua kovasta järkytyksestä, mutta masennukseen, psykoosiin tai skitsofreniaan ei tarvita traumoja ja traumaperäiset mielenterveysongelmat ilmenevät aivan eri tavalla kuin nuo edellämainitut sairaudet.

Eli sinulle suosittelen kyllä lämpimästi aiheesta lukemista hieman enemmän ennenkuin alat levittämään tuollaista soopaa että perheongelmat aiheuttavat mielensairauksia.

Väännän tämän rautalangasta siksi että ymmärtäisit että mielensairauksia esiintyy ihan yhtä paljon köyhien, keskituloisten kuin rikkaidenkin keskuudessa. Köyhillä ei ole vain rahaa, eikä tietoa, siihen että niitä lähdettäisiin hoitamaan ajoissa. Rikkailla on.

• etdyjgkhl
        jezze__89 kirjoitti:

Voi vittu! Sä itse sanoit että mielenterveys ongelmat ovat ihmisten OMAA syytään. Et tainnut oikein ajatuksella lukea OMAA tekstiäsi.

TÄMÄ TEKSTI ON SINUN KIRJOITTAMA. ÄLÄ VASTAA ENNEN KUIN OLET LUKENUT SEN NIIN ETTÄ YMMÄRRÄT:

"Pelien syytä se ei ole, että nuoret vittuilevat, tai flippailee. se on ihmisen omaa syytään jos ei ymmärrä todellisuuden ja pelimaailman eroja.sillon on nuorella nupissa vikaa. Esim psykoosin alkeet. Jos todellisuus hämärtyy noinkin pahasti."

Eli sanot että jos ei näe todellisuuden ja virtuaali todellisuuden välillä eroa se on ihmisen oma vika. Sitten mainitsit ESIM: PSYKOOSIN ALKEET. Psykoosit ei terveille tule vaan johtuu mielenterveysongelmista tai äärimmäisestä tilanteesta.

Jos et ymmärrä omaa tekstiäsi niin en voi sinua auttaa. Näyttää täällä ainakin kolme ihmistä omaavan helvetin pahan lukihäiriön koska niin monta miinusta sain.

Minä en ole millään tavalla aloittajan kanssa samaa mieltä. yritin vain olla sarkastinen mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

• hhgxhgk kirjoitti:

Älä jauha paskaa.

Masennukseen, kuten mihinkään muuhunkaan mielenterveysongelmaan ei ole mitään muuta syytä kuin perinnölliset alttiudet.

Suru voi laukaista masennuksen, mutta suru ei ole syy. Suru on vain laukaiseva tekijä. Masennus puhkeaisi ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa vaikka elämässä olisi kaikki hyvin.

Toki lisäksi on traumoja jotka voivat aiheutua kovasta järkytyksestä, mutta masennukseen, psykoosiin tai skitsofreniaan ei tarvita traumoja ja traumaperäiset mielenterveysongelmat ilmenevät aivan eri tavalla kuin nuo edellämainitut sairaudet.

Eli sinulle suosittelen kyllä lämpimästi aiheesta lukemista hieman enemmän ennenkuin alat levittämään tuollaista soopaa että perheongelmat aiheuttavat mielensairauksia.

Väännän tämän rautalangasta siksi että ymmärtäisit että mielensairauksia esiintyy ihan yhtä paljon köyhien, keskituloisten kuin rikkaidenkin keskuudessa. Köyhillä ei ole vain rahaa, eikä tietoa, siihen että niitä lähdettäisiin hoitamaan ajoissa. Rikkailla on.

tuo nyt on täyttä paskaa mitä sä selität täälä. " Masennukseen, kuten mihinkään muuhunkaan mielenterveysongelmaan ei ole mitään muuta syytä kuin perinnölliset alttiudet." ja muuten kyllä tasan tarkkaan altistuu kuka tahansa. Ihmisen keho ei siedä tressiä tai masennusta pitkään, jonka tuloksena se nousee asteittain. Elikä sä voit oikeesti työntää ton herra "kaikki tietävä" roolis syvälle perseesees.

• etdyjgkhl kirjoitti:

Voi vittu! Sä itse sanoit että mielenterveys ongelmat ovat ihmisten OMAA syytään. Et tainnut oikein ajatuksella lukea OMAA tekstiäsi.

TÄMÄ TEKSTI ON SINUN KIRJOITTAMA. ÄLÄ VASTAA ENNEN KUIN OLET LUKENUT SEN NIIN ETTÄ YMMÄRRÄT:

"Pelien syytä se ei ole, että nuoret vittuilevat, tai flippailee. se on ihmisen omaa syytään jos ei ymmärrä todellisuuden ja pelimaailman eroja.sillon on nuorella nupissa vikaa. Esim psykoosin alkeet. Jos todellisuus hämärtyy noinkin pahasti."

Eli sanot että jos ei näe todellisuuden ja virtuaali todellisuuden välillä eroa se on ihmisen oma vika. Sitten mainitsit ESIM: PSYKOOSIN ALKEET. Psykoosit ei terveille tule vaan johtuu mielenterveysongelmista tai äärimmäisestä tilanteesta.

Jos et ymmärrä omaa tekstiäsi niin en voi sinua auttaa. Näyttää täällä ainakin kolme ihmistä omaavan helvetin pahan lukihäiriön koska niin monta miinusta sain.

Minä en ole millään tavalla aloittajan kanssa samaa mieltä. yritin vain olla sarkastinen mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Mut huomaaks. Sä ite väität että mä syytän " mielenterveydellisistä VIOISTA" Mun näkemykseni mukaan sä väität , että mä syytän kaikista vioista ihmisestä itseään ? elikä mitäs jos taase ite lukisit ja yrittäsit ymmärtää paremmin asiaa. Toisekseen se on jo ihan todistettu Että psykoosin voi saada melkeempä mistä tahansa vastoin käymisestä. Jos läheisen kuolema järkyttää pahasti, yhtälailla siinä missä avioerokin. Ihmisen mieli on monimutkanen. Enkä mä sitä sano, että se ihmisestä itsestään on kiinni. Jotkut lapset tai aikuiset on vaan alttiimpia niille kun muut. Sä väität että mä syytän ihmistä itseään siitä, että se nyt sairastu yhtäkkiä johonki sairauteen" EI, vaan jos ihmisellä on ollu esim suvussa, tai helvetisti masennusta ym. Sitte jos se kyseinen ihminen pelailee vielä väkivalta pelejä. Sillon se voi laukaista sen asian. Yritä olla sarkastinen jollekki muulle, mutta älä vittu enään jatkossa mulle !

• hhgxhgk kirjoitti:

Älä jauha paskaa.

No todenäkösesti sä olet yksi niistä rikkaista. Missä välissä oon sanonu mitään mikä liittyy köyhiin ja rikkaisiin ? Jo varhaislapsuudessa koettu väkivalta heijastuu aikuisuuteen. Jos väität tästäki vastaan, sulla on suuri tiedonpuute. Sairaudet on perinöllistä, sekä ne voi myöskin kehittyä ajanmyötä. Sillä ei oo väliä ootko köyhä ja rikas. Se ei sun persettäs pelasta siltä. Kyse on siitä, miten se elät, miten sä käsittelet tuntees, miten purat ne. kysy vaikka keltä psykologilta ikinä haluat. Tulos on aina sama. Joten sinä vuorostas voisit mennä jauhamaan tuota paskaa johonki muualle ko tänne.

• hhgxhgk
        jezze__89 kirjoitti:

No todenäkösesti sä olet yksi niistä rikkaista. Missä välissä oon sanonu mitään mikä liittyy köyhiin ja rikkaisiin ? Jo varhaislapsuudessa koettu väkivalta heijastuu aikuisuuteen. Jos väität tästäki vastaan, sulla on suuri tiedonpuute. Sairaudet on perinöllistä, sekä ne voi myöskin kehittyä ajanmyötä. Sillä ei oo väliä ootko köyhä ja rikas. Se ei sun persettäs pelasta siltä. Kyse on siitä, miten se elät, miten sä käsittelet tuntees, miten purat ne. kysy vaikka keltä psykologilta ikinä haluat. Tulos on aina sama. Joten sinä vuorostas voisit mennä jauhamaan tuota paskaa johonki muualle ko tänne.

Voit käydä kysymässä ihan keneltä asiantuntijalta tahansa ja saat saman vastauksen jonka olen antanut.

Miksi maailmassa on 95% ihmisiä sellaisia jotka ovat kokeneet hirveitä kauheuksia ja suruja ja silti he eivät masennu tai sairastu skitsofreniaan tms?

Miksi?

Köyhiä on huomattavasti enemmän kuin 5%, mutta silti masennus koskettaa vain 5% väestöstä ja on jakautunut tasaisesti rikkaiden, keskituloisten ja köyhien keskuuteen.

Altistava tekijä ei ole sama kuin syy. Väännän tämän sinulle rautalangasta koska et sitä muutoin ymmärrä.

Pyssyjä tuotetaan tehtaissa, samoin panoksia. Pyssyjä tehdään metsästykseen.

Joku typerys ei osaa käsitellä asetta ja ampuu sillä toisen.

Kenen on syy?

Tehtaan, pyssyn vai typeryksen?

Tehdas ja pyssy voivat olla altistavia tekijöitä (koska mitä enemmän niitä on, sitä todennäköisimmin pyssy kohtaa ääliön), mutta ne eivät ole syy. Syy on liipasimen painajassa.

Ihmisellä on perinnöllinen alttius, eli tietty riski sairastua masennukseen. Eli se on samankaltainen tilanne kuin heitettäisiin noppaa syntymän hetkellä jolla määritettäisiin sitten se kuka tulee sairastumaan ja kuka ei. Valitettavasti sitä ei voida tehdä koska me emme tiedä todennäköisyyttä, eli riskiä.

Jos se riski on hyvin alhainen, mikään suru, ongelma tai este elämässä ei tule laukaisemaan masennusta. Jos riski on hyvin korkea, masennuksen laukaisemiseen voi riittää jopa voimakas ilon hetki! Kysymys on vain siitä milloin se tapahtuu.

Tässä on se ongelma että tietämättömät ihmiset pyrkivät aina selittämään asioita jonkin syyn pohjalta. Esimerkiksi aiemmin ukkonen oli ukkosenjumalan vaunujen kolinaa ja salamat vaununpyörien iskemistä kiviin. Tiedämme nykyään että asia ei ole noin.

Masennusta sinäkin yrität vielä selittää sillä että huonot olot synnyttävät masennuksen, vaikka asia ei todellakaan ole niin.

Miksi esimerkiksi juutalaisilla jotka ovat selviytyneet keskitysleireiltä ei ole masennusta sen enempää kuin muillakaan ihmisillä? Ovatko he jotain yli ihmisiä, vai onko aika korjannut haavat?

Ei, vaan heillä on traumaperäinen stressihäiriö. Sotilailla on se myös. Mutta se ei ole masennusta, skitsofreniaa, eikä mitään muutakaan vastaavanlaista sairautta. Se on ihan selkeä reaktio traumaan.

Sinun väitteesi mukaan ihminen joka elää iloista elämää ei pitäisi sairastua masennukseen. Jokainen asiantuntija tietää ettei se pidä paikkaansa.

• NHL14<3

GTA V on paskaa, NHL se olla pitää :D

• Juupajuujepjep

Joo olen itse pienestä pitäen pelannut "väkivaltapelejä" mutta olen kuitenkin ymmärtänyt että haulikkoa käytetään vain eläinten metsästykseen. Ps pelien ikärajat ovat täyttä paskaa k18 pelistä saa k12 kun värjää ihmisten ihon vihreäksi ja muuttaa veren siniseksi

• Discopimu

Asiasta ei ole tehty kaikenkattavaa tutkimusta, mutta totta on, että jos näkee jatkuvasti väkivaltaa ja tappamista, etenkin realistisia hahmoja kohtaan, siihen turtuu. En tarkoita, että kenestäkään pelkän pelaamisen takia tulisi psykopaattia tai massamurhaajaa, mutta ehkä ne väestössä piilevät radikaaliudet nousee esiin, jos joku kriminaalikandidaatti pelaa geeteeaaveetä yöt päivät, ja alkaa miettiin et voisko tällasta tehä oikeestikin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Väkivaltaan_turtumisen_malli

• Kyllä uskosin että se on ihan mahdollista. Mutta sillon se tarkottaa sitä. Että kaikki väkivalta pelit pitäis vetää markkinoilta pois. Koska se aiheuttaa tuollasta. Toki se on yksilöllistä, Mutta kyllä ihmisessä pitää olla jotain vikaa, että alkaa edes ajatella sellaista.

• I'm flying

Jokaisessa ihmisessä on väkivaltainen puoli, aivan kaikissa. Se missä se tulee esiin muodostuu jokaiselle yksilöllisesti ja siihen vaikuttaa kaikki mahdollinen. Nämä pelit ovat pisara meressä. Joissakin tapauksissa pelit voivat ehkä jopa tehdä ihmisestä vähemmän väkivaltaisen... (voin olla väärässä, mutta itse kun pelaan nini en minä mieti että nyt piti puukottaa tuota tyyppiä, se on pelissä eri asia. Esim. jos harrastat kamppailulajia ja joku lyö sinua kehässä niin se ei ole sama asia kuin että joku löisi sinua kadulla)

Olen kuullut joidenkin puhuvan että he eivät ikinä käytä väkivaltaa mutta se ominaisuus löytyy kaikilta koska ammoisina aikoina ihminen ei olisi tullut toimeen ilman sitä. Tekopyhää sanoa että ei ole, ajattele jos esim. jos sinun lapsesi olisi hiekkalaatikolla ja joku pedofiili yrittäisi viedä häntä. Veikkaan että 99,9999% vanhemmista ei katsoisi sitä sivusta ilman että kävisi kimppuun.

Nykyään yhteiskunta ajaa ihmisiä luonnollisestikkin siihen että väkivaltaa ei tarvitse käyttää ja hyvä niin. Siitä saa rangaistuksen ja tappelussa ei ole ikinä voittajaa. Itse olen harrastanut karatea jossa ekoissa treeneissä lyötiin säkkiin ja sanottiin että lyöminen koskee ja jos lyö niin olet jo hävinnyt kamppailun. Siitä hieno laji että siinä ei otella vaan taistellaan itseään vastaan ja se perustuu siihen että jos joku uhkaa sinun tai muiden turvallisuutta niin osaat toimia, ei että osaat tapella.

Mutta yhteenvetona että peli voi olla yksi näitä mikä madaltaa kynnystä käyttää väkivaltaa, sitä en voi kiistää mutta kuitenkin sen merkitys ''normaalisti'' kasvatettuun (jopa niihin alaikäisiin) ihmisiin on mitätön.

• ps.-

No ensinnäkin 18 vuotiaiden mielikuvitus on huonompi kuin nuorempien, ja siihen kyllästyy siksi aika nopeasti.

• 123457890

Mua pistelee niin vihaksi, kun ihmiset puuttuvat toisten asioihin.

• numero333

Tottakai kun nämä martat ovat olevinaan parempia ja arvokkaampia kuin toiset, päivästä toiseen kritisoivat ja haukkuvat nykynuoria ja sitten ollaan huolissaan kun nuoret tekevät itsemurhia.

• PilaatLapsiesElämän

Saatana mä pelasin jo 2 luokalla K-18 pelejä enkä ole tähän mennessä ketään puukottanut enkä pommeja tehny!

• siili9

Näin dokkarin, jossa pohdittiin väkivallan näkemisen vaikutusta myötäelämiskykyyn. Yhden testin tulos oli tosi mielenkiintoinen. Nuoret pojat jaettiin kahteen ryhmään, joista toiselle näytettiin väkivaltaisia uutispätkiä ja toinen ryhmä laitettiin lukemaan mukavaa kirjaa.

Seuraavaksi järjestettiin tekaistu haastattelutilanne pojille yksitellen. Haastattelija pudotti "vahingossa" kynäpurkin pöydältä. Poikien reaktioita tarkkailtiin. Yhtä lukuunottamatta kaikki kynien keräilyssä auttamaan menneet olivat kirjaa lukeneiden ryhmästä. Lisäksi moni kirjaa lukeneiden ryhmästä teki eleen lähteä auttamaan, mutta arasteli tilannetta. Väkivaltaa katsoneet saattoivat jopa hymyillä ivallisesti toisen mokaa katsellessaan, eikä valtaosa tehnyt elettäkään auttaakseen.

Ei siis välttämättä tarvita seurauksena pommien rakentelua, se voi näkyä ihan normaalissa arjessakin.

• numero333

Tämän asian kanssa ei ole mitään tekemistä vakivallan kanssa.

• terthyjgukhjjhg

Voin kertoa että tuo tutkimus on 100% hanurista tekaistu, ei siis välttämättä sinun mutta jonkin muun. Kuulostaa kyllä niin paskapuheelta kuin olla ja voi ja kyllä kuka tahansa aivot omistava ymmärtää että kyseessä on tekaistu tutkimus Snellmannin tehtaan takapihalta.

• sighhhih

Kuulostaa aivan JIMin dokumentiltä,missäs ne ufot on hyppääkö ne siitä purkista

• asdfasdfasdf

Hohhoh, kokonainen teollisuus pois, koska muutama sekopää päättää eliminoida ihmisiä ympäriltään? Nämä sekopäät ovat usein jonkinlaisen masennuslääkityksen vaikutuksen alaisena. Masennuslääkkeet ovat ainoa selkeä tekijä joka yhdistää valtaosaa kouluampumistapauksista.

Enemmän haittaa on kuitenkin elokuva- ja viihdebisneksestä. Viihteellä glorifioidaan väkivaltaa ja epä-älykästä käyttäytymistä. Ensin pitäisi laittaa tämä viihdeteollisuus kuriin ja ikärajat eivät aja tätä asiaa, koska niitä ei noudateta. Hollywood saasta, mitä viihteeksi kutsutaan on kertakaikkiaan sairaiden käyttäytymismallien lähde. Katsokaa miten Yhdysvaltojen musta väestö on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä, kun Hollywood ja viihdeteollisuus alkoi puskemaan Gangsta kulttuuria.

Näyttö pelejä vastaan on kyllä aivan olematonta. Näyttö elokuva- ja televisioviihdettä vastaan on valtavaa, miksi et sitä nosta esiin?

• perkelesentään

kuulin että yhtä ihmistä olisi jopa uhattu tappaa eräässää viihdeohjelmassa...jättäkää ne saatanan pelit rauhaan kun näyttelijät saavat hillua miten tahtoo.

• numero333

Itse olen pelannut GTA:a kuusi vuotiaasta ja en ole edelleenkään puukottanut, lyönyt, tappanut ketään, vaan se on kehittänyt minulle mielikuvituksen. GTA on minulle enemmän jokapäiväinen tarina kuin se että pääsisin huvikseni tappamaan ihmisiä. Huomaa teidän kirjoituksesta ettei valtio paljon eläketurvaa maksa.

• Pläplä

Jos lapsi olis puukottanu tai rakentanu pommeja ei tarkoita että se olisi pelannu väkivaltapelejä, lapsi voi olla mielenterveydeltään sairas tai lapsi voi muuten suuttua ja tehdä väärin. Itsekin pelaan aika paljon väkivaltapelejä mutta en tule siitä väkivaltaiseksi.

• Hattuilmankukkia

Onko väkivaltapelit tosiaan se, mitä halutaan tarjota lapsille päivittäiseksi tajavietteeksi?? Eikö ole mitään parempaa ja kehittävänpää? Surullista, et ihmisen suurimmat huvit pyörii näinkin alkeellisessa aihepiirissä kuin väkivalta. Kaiken tän hyvinvoinnin keskellä voisi olla mahdollisuuksia vaikka mihin muuhun. Mut fiksut vanhemmat tekee valintoja lasten puolesta, vaikka ei uskoisikaan väkivaltapelaajista tulevan häiriintyneitä. Ihan vaan tarjotakseen lapselle jotain parempaa ja positiivisempaa -ilman sen kummempaa kiihkoilua.

• 39-vuotias pelaaja

"Onko väkivaltapelit tosiaan se, mitä halutaan tarjota lapsille päivittäiseksi tajavietteeksi??"
        Missä kohtaa se K-18 -merkin tarkoitus meni kirjoittajalta ohi? Väkivaltaa ja rivoa kieltä sisältävät pelit ovat tarkoitettu samalle porukalle, jotka voivat ostaa kaupasta keskikaljaa, eikä siis lapsille!
        Jos vanhempi ostaa tällaisen pelin lapselle, niin syypää mahdollisiin seurauksiin löytyy peilin edestä.

• TulevaKouluampuja666

Ei helvetin tutkimukset ja muut.
      Eiköhän se ole ihan ihmiskohtaista ja harvemmin se peleistä johtuu jos joku tappaa jonkun. Jos tulee joku kouluammuskelija niin yleensä nämä kukkahattutädit ja muut ei välitä siitä miten kyseinen henkilö on kasvatettu, tai että onko suvussa ollut mielenterveysongelmia yms. Ja ei siihen mitään vitun pelejä tarvitse että voi tulla vähän vinksahtanut kaveri, itse kun olin 4 niin piirustuksissani ja lego leikeissäni tapettiin ja muuta. Ja muutenkin mitä vittua tästä samasta asiasta pitää aina ruveta inisemään mediaan vittu estäkää lapsianne ostamasta niitä pelejä älkääkö iniskö siitä suomi24:en keskustelupalstoille. Ja ainakin omasta mielestäni on parempi että pelaisin kotona vaikka GTA 5 peliä kuin vetäisin röökiä ja joisin kaljaa jossain kaupan pihassa. Herätkää vitun idiootit.

• tällee

Aivan sama mitä noi pelit on..ei noissa peleissä ole se ongelma tuleeko murhaajaks vai ei..takana on muut ongelmat ..esim koulukiusaus yms..

• Opeth80

Minä olen pelannut pikkupojasta asti erilaisia pelejä. Nyt olen 33-vuotias kahden ala-aste ikäisen isä ja pidän edelleen pelejä hyvänä tapana viettää aikaa. En silti todellakaan antaisi ala-aste ikäisen pelata Gta:ta, kuten monet vanhemmat tuntuvat tekevän. Tämä keskustelu on muutenkin lähtenyt sivuraiteille. Aloittaja ihmetteli, miksi lapset pelaavat aikuisille suunnattuja pelejä. Hän ei mielestäni yrittänyt syyttää pelejä kaikesta maailman pahasta. Lapsille on hurjat määrät hyviä ja kehittäviä pelejä tarjolla. Gta ei sovi pikkulapsille, tämän todetakseen ei tarvita tutkimuksia tai todisteluja. Se on aikuisille suunnattu kuten erittäin väkivaltaiset elokuvatkin. Ja toki lapset näkevät näitä pelejä muualla kuin kotona, mutta se ei voi olla peruste antaa heidän pelata niitä kotonakin. Vanhemmilla on vastuu siitä mitä lapset missäkin iässä näkevät ja kokevat.

• psykologi24k

Ongelma kotikasvatuksessa ja siinä ettei saa kurittaa koulussa eikä kotona...
      Nyky jonnet pitäisi laittaa jalkapuuhun roikkuun pienestäkin ininästä

• empätiedä

Sanon näin meitä ihmisiä on monenlaisia..jos kaikki on elämässä hyvin jo alusta ja nuoruudesta alkaen..kasvaa mahdollisuus todella paljon ettei tee typeryyksiä..ei se sotapeli sitä loppujenlopuksi tee jos tekee esim massamurhan vaan mielenterveysongelma jotka on tulleet jo aiemmin..syystä tai toisesta

• Älkääpelatko

Kaikki veritekoja viimeaikoina tehneet henkilöt ovat pelanneet väkivaltaisia pelejä. Ajatelkaa nyt vaikka Breivikiä, joka oli myös pelannut monia väkivaltapelejä. Tutkimuksetkin jo sanovat, että väkivaltaiset pelit ajavat ihmisiä väkivaltaan. Kyllä mielestäni pitäisi jo kieltää moiset väkivaltaa lietsovat ajanvietteet.

• 7+2=9

Mielestäni esim. GTA on hyvä peli. Sillon kun pännii, ni sinne voi purkaa vitutuksensa niin ei tarvi sitte "oikeassa elämässä" olla väkivaltainen.
      16-vuotiaan teinipojan mielipide

• I'm flying!

siis tämäkin riippuu siitä miten asian ottaa. Siis varmasti nämä pelit altistaaa lapset (ja aikuisetkin mutta varmaan eri tavalla) väkivallalle yms. mutta samaa tekevät elokuvat, nuoret naiset pilaavat elämänsä vertaamalla itseään joihinkin langanlaihoihin malleihin, urheiliat pilaavat uraansa käyttämällä kiellettyjä aineita kun muutkin käyttää ja muuten ei pärjää.

Mutta se pointti on se että itse pelasin GTA sarjaa jo paljon ennen kuin täytin 18-vuotta, eikä minusta ole mitään hullu pomminrakentaja murhaaja tullut. Minun mielestäni jos lapsia suojellaan koko ikänsä kaikelta ja sitten kun täytät 18 niin isketään ''kaikki kortit pöytää'' eli juo pää täyteen ja osta kännissä tupakkaa ja ala polttamaan nyt kun sinulla on lupa siihen ja pelaa sitten ilalla vielä GTA:ta että opit puukottamaan toista. Ei sitä laskuvarjoakaan aukaista metriä enne maata.

Realistisestihhän se on minun mielestäni niin että vanhemmat määrittelevät mikä on alle 18-vuotiaalle sopivaa, esim, alkoholista esimerkkinä itse voisin antaa 15-vuotiaan MAISTELLA yhden oluen tietäen että muuten se juo sen jossain salaa kavereitten kanssa ja silloin se luultavasti ei jää yhteen.

Oikeanlainen suhtautuminen asiaan estäisi monta ongelmaa, en tarkoita että jokaiselle alaikäiselle testiksi tupakka suuhun että oppivat vaan että se pitäisi olla huoltajan päätettävissä onko lapsi silla tasolla että voipi pelata noita pelejä... nykyään asoita yritetään peitellä ennenkuin niistä juteltaisiin.

• Olet hullu

Ei ne lapset mitään idiootteja ole!Tyhmäkin ymmärtää että et voi lähteä ammuskelemaan jos haluaa,ja kun lapsi kasvaa ymmärtää esim.kuinka ajaa,tappamisesta tuomio ja jne.Turhan ankara olet.Mutta seksiä niissä kylläkin on
      Jos lapsesi ovat alle 10v.Ei kannata antaa pelata kaikkea.Mutta esimerkiksi TomRidererissa ei ole,siinä selviydytään,ja ensimmäistä kertaa on pää henkilönä nainen.Mutta niin olet turhan ankara,ehkä 1/1000000 miljoonasta tulee hulluksi.

• erkkipekka

Ei mun mielestä nykyajan lapset ymmärrä. Ei heitä opeteta kun ei oo kukaan sanomassa mitä saa tehdä ja mitä ei.

• kulli8426

haistakaa jo pitkä paska GTA V:ssä ei rakenneta pommeja.
      Ja toiseks se on tavallinen auto peli jos ei tee niitä tehtäviä

• katoppavaan

kyllä näin on, otetaan lisää islaminuskoisia suomeen niin opitaan lisää räjäytyksistä, eikö?

• 10+18

Kyse on kokonaisuudesta ja peli on se, mikä katkaisee kamelin selkärangan, kun lapsi on jo valmiiksi sairas.

Lapsi, joka saa kaiken mitä tahtoo, on sairas. Hän ei kestä pettymyksiä, eikä häntä saa kieltää. Kun tällainen sairas lapsi, joka aina saa haluamansa, saa sairautta ruokkivan pelin, jossa saa tappaa kenetkä haluaa, siinä kaksi sairasta maailmaa kohtaavat toisensa, ja lapsi löytää todellisen kutsumuksensa - halun tappaa toinen ihminen mikäli toinen kieltää häntä tämä lapsi saa aina haluamansa.

Terve lapsi sen sijaan, vaikka pelaisikin salaa, ei lähde tappamaan ihmisiä.

• terthyjgukhjjhg

Tottahan tuo, mutta on myös olemassa mahdollisuus että tämä sairas yksilö ei ikinä toteuta niitä tappofantasioitaan koska voi tehdä niitä virtuaalisesti ja saa näin sen tyydytyksen mitä kaipaa.

• Anonyymi
        terthyjgukhjjhg kirjoitti:

Tottahan tuo, mutta on myös olemassa mahdollisuus että tämä sairas yksilö ei ikinä toteuta niitä tappofantasioitaan koska voi tehdä niitä virtuaalisesti ja saa näin sen tyydytyksen mitä kaipaa.

Joo, eihän pedofiilikaan toteuta sairaita lapsifantasioitaan kun sille annetaan lapsen näköinen seksinukke.

• EntinenNuori67

Miksi te pelaatte niitä pelejä! Ei ollut ennen mitään tietokone pelejä eikä tietokoneita vaan silloin leikittiin ulkona ja opittiin oikeata elämää eikä mitään nykyajan virtuaali elämää jota kaikki jostain syystä nykyään elävät!

• terthyjgukhjjhg

Mitäs opit oikeasta elämästä? Sen että kun lyö kepillä toista niin se sattuu ja naapurilta on kiva varastaa omppuja tai hyrrää on kiva pyöritellä? Mites, onko helpottanut työ elämässä nuo "taidot".

Itse olen pelannut nuoresta asti ja sen kautta Englannin kielentaitoni oli jo 9 luokalla sen verran hyvä että pystyin helposti juttelemaan Englannin kielisten ihmisten kanssa. Monet pelit itseasiassa opettavat paljonkin, mutta onhan niitä aivot narikkaankin pelejä.

• I'm flying

Maailma muuttuu... Jos ei kelpa niin elä eri tavalle. Elämä on valintoja

• JÄRKEÄ

Lapset leikkii haloilla sotasta koulussa. Saippuakuplia ammutaan vesipyssyillä. Kaikkien pitää oppia tietämään esim suomen historia ja sota asioita. Ensi askel juomiseen otetaan rippikoulussa. Kirjoista luetaan pahaa. Elokuvat näyttävät pahaa. Pelit tekevät pahaa. ihanko OIKEESTI?!!!

Kaikki riippuu miten on kasvattettu oma äpäränsä :)
      ja löytyykö kasvatukseen opetusta itsekurista ja järkeä! Tekohan lähtee vain siitä itse henkilöstä joka näin päättää olla hullu. Ja kaikki nää kouluampujat yms tappajat on todettu aina sairaiksi. Ihan turha siis syyttää jotain pelejä tai elokuvia.

• GameGirl14

Jos multa kysytään ni se riippuu kyl pennun iästä. Jos esim 7v pelaa jotain gta:ta ni sillo siit tulee tosi ärsyttävä ES-Jonne, mut jos vaik 14v pelaa ni siit on turha nurista. Kato yläaste ikäsille on just sopivasti kaks ikäraja vaihtoehtoo K3 little big planet tai assassin's creed. Nykyään ku on tosi vähä HYVIÄ K12 pelejä. Pennuilta voi ne kieltää mut ylä aste ikäsilt se on turhaa. Ja lisäks kiroilu ei tuu peleistä vaan muista teineistä ja aikusista jotka kiroilee. Ei ne pennut tiiä ees miks ne toisiaan haukkuu. Joku ala-aste ikäne poika haukku toista homoks ja siit tuli tällane keskustelu. "vi**n homo" "mitä homo tarkottaa" "emmä tiiä"

• hohhoi6543456765

Ja lisää näitä ö-luokan provoja suoli24:n etusivulle. Mitäpä muuta tältä voi odottaakaan.

• Naisenalku

Aloittajalla oli ihan pointti, vaikka ulosanti taisi sen kätkeä aika hyvin. GTA V ei todellakaan ole lapsille sopiva peli. Gamestopin myyjä, joka kieltäytyi myymästä peliä miehelle, joka aikoi antaa sen 11-vuotiaalle pojalleen, olet sankarini!

Kyllä edellä kuvaillun kaltaisia vanhempia nähdessään tulee mieleen, että vanhemmuuteen tarvittaisiin ajokortti.

Peli, jossa tapetaan, ryöstellään, kidutetaan jne. ei todellakaan ole alaikäisille sopivaa puuhaa, eikä edes kaikille täysi-ikäisillekään. Itse en mokomaan halua koskea pitkällä tikullakaan, ällöttää koko peli ja myös sen ympärillä leijuva esiteinien hypetys.

Itse kuitenkin pidän peleistä ja osa pelaamistani peleistä on melko väkivaltaisiakin. Pidän peleistä, koska voin OLLA kuka tahansa ja TEHDÄ asioita, joita en muuten voisi, en varsinkaan turvallisesti kotisohvaltani. Samasta syystä pelin sisällön tulee olla ikäkauteen sopivaa. Ei voi olla lapselle hyväksi olla gangsteri ja kiduttaa ja tappaa ihmisiä. Ei, vaikka en uskokaan pelien tekevän kenestäkään sarjamurhaajaa. Kehitys voi häiriintyä monin muinkin tavoin, ihan sekin, että lapsi istuu kaiket päivät sisällä pelaamassa ja lihomassa on jo yksinään tarpeeksi paha asia. En pidä peliajan rajoittamista ollenkaan pahana asiana, voisin tarvita rajoittimen itsekin :D

Voivathan ne pelit sysätä sitten sen henkisesti epävakaan henkilön rajan toiselle puolen, mutta samat ärsykkeet hän olisi voinut saada kirjoista tai telkkaristakin. Se, ei ole pelien vika, mutta silti olisi parasta, että niitä ikärajoja noudatettaisiin. Itse olen näin tehnyt, eikä ole haitannut minua millään tavalla odottaa tiettyjä asioita niihin kuuluvaan ikään asti. Tiedän kypsyneeni valtavasti vaikkapa 16-vuotiaasta. Asiat, jotka silloin aikuisuudessa tuntuivat makeilta ovat oikeastaan aika noloja ja tyhjänpäiväisiä. Nykyään nautin aivan erilaisista asioista, osa sellaisia, joita olisin tehnyt aiemmin jos olisin kehdannut ja osa sellaisia, joita vasta täysi-ikäisenä saa tehdä.

Oikeasti ei ole täsmällistä tieteellistä faktatietoa pelien mahdollisista haittavaikutuksista, mutta muistettakoon, että myös vaikkapa kirjallisuudella on osansa historian suurimpiin veritekoihin. Mistä luulette natsien keksineen rotuoppinsa? Kirjoista. Entä mikä oikeutti ristiretkiin ja tummaihoisten orjuuttamiseen ynnä muita kamaluuksia? KIRJA. Napoleon luki kirjoja, niin kuin Hitlerkin. Myös Breivik luki kirjoja.

Historian havinoissa on myös ymmärretty polttaa kirjoja, sillä diktaattorit ovat tajunneet niiden voiman. Kirjoja teidän tulisi pelätä! No offense, tykkään myös lukea, halusin vain osoittaa, että jos joku, joka on joskus pelannut jotain peliä, tekee jotain väkivaltaista, syynä ei välttämättä ole se peli. Jos pelit pitää kieltää, niin sitten pitää kieltää myös kirjat, televisio, radio, musiikki ja muut mahdollisesti keksimänne väkivaltaista sisältöä välittävät mediat. Kielletään myös internet.

• FAKTAMIÄS

Hyvä idea ja topicci 1234567890! Oletko tarjonnut lapsillesi vaihtoehtoista aktiviteettia purkaa agressiota? Entä porno? Annatko lapsesi katsoa Katy Perryn musiikkivideoita missä hän on rintaliiveissä? Annatko lapsellesi tarpeeksi vapauksia kasvaa ja tutustua maailmaan vai suojeletko häntä vain isolta pahalta maailmalta ja lopulta hän ei pärjää siellä ja hänestä tulee huumeaddikti koska ei kestä todellisuutta kun ei ole äiti suojelemassa koko aikaa.

• terthyjgukhjjhg

Sanoisin että n.15v lapsi kyllä erottaa sen verran hyvin todellisuuden ja virtuaali todellisuuden ettei rupea matkimaan väkivaltaisia pelejä. En välttämättä antaisi 8vuotiaan pelailla todella graafisesti vaikuttavia tappo pelejä ja sehän on ihan itsestään selvää se.

On mielestäni aika outoa että lapsi joka harrastaa nyrkkeilyä tai tiettyjä taistelulajeja joissaa oppiikin ihan oikeasti vetämään ihmisiä nekkuun on hienoa, mutta auta armias jos lapsi pelaa nyrkkeily peliä.

Video pelien väkivallan vaikutus murros ikäiseen lapseen on olematon. Pelien väkivalta on vain syntipukki jolla on melkein ainoastaan poliittisia syitä. Jenkeissä yritetään laillistaa NS. väkivalta vero ja nyt aina kun tapahtuu jokin koulu väkivaltaisuus tai ihan sitä perus jengi paskaa mitä siellä on aina joku huomannut että se ihminen on pelannut väkivaltaisia pelejä. Ne ihmiset ovat myös juoneet maitoa, joten pitäisikö maitokieltää nyt laissa?

Polittkot siellä Jenkeissä "ratsastaa tragedioilla" koska he ajat vain omaa etuaan. Ajatelkaa miten sellaisen poliitkon ura lähtee nousuun kun saa budjettiin miljardeja lisää. He tietävät itsekin ettei syy väkivalle johtunut peleistä. Huumeet ja alkoholi on todennäköisesti se oikea syy muttei noita asioita tietenkään kerrota julkisesti. Myös huonot vanhemmat jotka ovat kasvattaneet lapsensa huonosti, ja kiduttaneet lapsiaan väkivaltaisessa ympäristössä tai vanhemmat ovat alkoholisteja syyttävät varmaan mieluummin pelejä kuin katsovat peiliin.

On yksi oikeasti negatiivinen asia videopeleissä:

Lapsen addiktio. Jos koulussa menee huonosti, niin lapsi haluaa paeta virtuaali ympäritöön jossa hän onkin hyvä ja saa niitä onnistumiesn kokemuksia. Tässä asiassa on vanhempien tehtävä auttaa ja asettaa rajat, eikä syyttää kaikesta muita.

Tosin on paljon oikeasti hyviä puolia pelaamisessa:

Englannin kielitaito. Nyky nuoret puhuvat ja ymmärtävät erittäin hyvin Englannin kieltä.

Moninpeleissä tapaa ihmisiä jotka asuvat satojen, ellei tuhansien kilometrien päässä. Nuoret ja lapset ja miksei aikuisetkin voivat oppia toisita kulttuureista paljon ja saada myös ystäviä toisita maista.

Tietyt pelit vahvistavat tiettyjä osa alueita ihmisen mielessä. Lapset jotka pelaavat paljon pulmanratkonta pelejä tulevat paremmiksi ongelma tilanteiden hallinnassa, lapset jotka pelaavat räiskintä pelejä kehittävät jonkin verran refleksejään, lapset jotka pelaavat paljon strategia pelejä voivat hyötyä siitä esim. johtotehtävissä tai vaikka ihan armeijassa. Pelit toisin sanoen eivät pilaa mielikuvitusta tai tee lapsista aivokuolleita. Päinvastoin ne laittavat aivomehut liikkeelle.

Näistä positiivisista videopelien vaikutuksista ei paljon Poliitikot puhu, vaikka ne on pystytty tieteellisesti todistamaan, toisin kuin nuo "massamurhaajaksi muuttumiset"

Älykäs lapsi voi hyötyä Videopeleista PALJON ja kehittyä myös ihmisenä. Joissakin pelissä, Esim. roolipeleissä on todella syvät tarinat ja erinomaiset kerronnat. Se on melkein sama kuin lukisi kirjaa, katsoisi elokuvaa ja pelaisi samaan aikaan.

Vanhempien pitäisi valvoa lastensa pelaamista enemmän ja asettaa rajat ajoissa ja olla ostamatta väkivaltaisia pelejä liian nuorille.

Politiikkojen pitäisi lopettaa se paskanpuhuminen ja oman edun ajaminen, tosin tämä ei tule koskaan tapahtumaan.

• Pekka
    • al.qaida

Jumalauta. Antakaa niitten kersojenne pelata, tupakoida ja ryypätä kunhan annatte ymmärtää että halveksitte sitä ettekä anna rahaa (rahoittakoot töitä tekemällä ryyppyretkensä). Ittee ei ainakaan muuta ku nostanu kapinallisuutta ja vitutusta ku kiellettiin ja kaikki maailman rangastukset keksittiin. Minkäs ikäsiä kersas on? Jos yläasteikäsiä nii ovat jo ryypänneet, polttaneet, osa kokeillu huumeita ja KYLLÄ myös pelanneet näitä kauheita väkivaltapelejä! Tai sitten ovat harvinaisen kusipäisesti kavatettuja kiusattuja nyhveröitä joiden tulevaisuus on istua koneen äärellä niin että ainut puhelu vuoden sisään tulee puhelinmyyjältä.

• Onkos se viranomaisille ilmoitettava asia jos vaikka 3-4-vuotias pelaa Doom-peliä? Tosielämän tapahtuma ja itseä ahdistaa vieläkin se näky. Se oli arkipäiväistä aktiviteettia heillä. Tuo lapsi/lapset ovat jo aikuisia, vieläkin ahdistaa. Sain traumoja millaisia vanhempia maailmassa on. En jaksa ees ajatella, miten se vaikuttanut lapsen ajatusmaailmaan pienenä. Ei osaa ees kuvitella.

• Jalaa1

Voi voi, keksi kuule parempi trollaus. I'm not approved this. Ite olen pelannut Doomia ja Doom2:sta, ja eikä niistä mitään traumoja ole jäänyt. Kyseisessä pelissä ei tapeta ihmisiä, vaan hirviöitä. Pelin historia täällä http://fi.wikipedia.org/wiki/Doom

• Roope Von Ropson

Ei väkivaltapelit tee väkivaltaisiksi vaan väkivaltaiset ihmiset ovat todennäköisempiä alkamaan pelaamaan niitä. Pelaan väkivaltapelejä, mutta olen siltikin se liian kiltti poika jota paiskottiin ala-asteella seinille jopa sen pojan avustuksella, joka ei saanut pelata kuin niitä lasten pelejä muumeista aakkospeleihin.

Koskaan en ole ketään satuttanut, vaikka välillä se olisi varmaan ollut parempi huitaista takaisin.

• Kukkahattutäti

Kyllä se on sillälailla, että se on kuri mitä ei ole enään mikä pistää kakarat huutelemaan jne eikä pelit, damn kukkahattutädit

• Voivoi2013

Te jotka rutisette noista K-18 peleistä ja niitä pelaavien nuorien käytöksestä. Jos haluatte ettei oma "keräperseenne" niitä pelaa, niin ei muuta kuin rajoitukset konsolin asetuksista päälle. Sellaisiakin hienouksia löytyy, kuten myös teidän digiboxeistanne, jottei pikku mussukanne katselisi pornoa pitkin öitä tv:stä.

29 vuotta on ikää ja aina saanut katsoa teeveestä mitä haluan ja pelata myös mitä haluan mukulasta saakka. Ja sen verran taittaa rattaissa pelata voitelu ettei vielä ole napsahtanut ja tullut aiheutettua kuolemia sun muita kertomianne asioita.

Se on totta että peli voi sekoittaa muksun pään, mutta kyseisen muksun päässä on jo valmiiksi palanut pohjaan.

Nyt kaikki "floristi"tädit voisitte mennä vaikka Youtubeen ja katsoa sieltä jakson Penn & Teller Bullshit ohjelmaa, ja jaksoa nimeltä Video Gaming. Englannin osaaminen olisi sitten ihan suotavaa tietysti. ;)

• Kemisti

En ymmärrä miksi pelejä pidetään kaiken pahan syynä. Eikö ennemminkin syynä ole tämä vaarallinen divetymonoksid, jota on tutkitusti löydetty jokaikisestä hulluksi tulleesta ihmisestä, varkaasta, raiskaajasta, syöpäkasvaimesta jne. Minusta ennemminkin divetymonoksidi pitäisi kieltää kuin väkivaltaviihteet.

• ...

Olen samaa mieltä alottajan kanssa. Lapsille ei pitäisi antaa mitään esimerkkiä.

• faktamies

se että pelaa gta v'tä codia jne pelejä ei opeta yhtään mitään väkivallasta... jos ite kokeilisit niin huomaisit että niistä on realismi aika saatanan kaukana.
      suurimmat koulumurhat on tehty muuten pommeilla... ei aseilla
      ja esmes joku junnu joka pelaa näitä ''tapposimulaattoreita'' ei osaa edes ladata oikeaa asetta saati sitten rakentaa pommia

itsellä harrastuksen aseet/räjähteet ja videopelit
      ja ps olen käynyt rukin...

sekä jos tämä ei riitä niin yhdessäkään tutkimuksessa ei ole todettu että videopelit lisäävät väkivaltaa jne agressioita, viharikoksia

• Mutu ei ole hyväksi

Jos jokin asia ei muutu ikinä, niin se on juuri tuo pelien syyllistäminen kaikesta, useimmiten tämä syyllistäjä on eläkeiässä oleva henkilö, joka ei ole ikinä pelannut mitään ammunta peliä, saattanut vain kuulla että jossakin pelissä ammutaan ihmisiä ja tällöin on mielessään tehnyt johtopäätöksen, että kaikista pelaajista varmasti tulee murhaajia. Pelit ovat viihdettä, siinä samassa kun elokuvat ja tv-sarjat, ei siinä mitään sen kummempaa ole.

Suosittelen pelien arvostelijoiden edes joskus tutustuvamn tämän genren peleihin, eikä huudella mutuna asioista, joista eivät todellisuudessa tiedä pätkän vertaa.

Olen toki samaa mieltä, että mielellään ei räiskintä pelejä viellä ihan pienille lapsille, vaikkakin itse aikoinaan niitä pelasin eikä niillä ollut mitään vaikutusta elämään. Pelien kieltäminen kunnes ovat 18v on kaunis ajatus toki, mutta käytännössä tuo on aivan utopistinen kuvitelma. Kyllä viimeisteen teini-iässä lapsesi pelaavat näitä K18 merkittyjä pelejä, halusit sitä tai et.

• Yksi asia

Tuolla joku oli aikaisemmin sanonut, että kun pelaa liikaa väkivaltapelejä, niin väkivaltaan turtuu. Olen kerran joutunut todella lähelle tilannetta, jossa olisi vastapuoli käyttänyt väkivaltaa minua kohtaan ja eikä muuten ollut mikään mieluinen kokemus. Pystyn pelaamaan väkivaltapelejä ihan normaalisti, mutta tuossa tosielämässä tullut tilanne pysäytti täysin, ja jos jollekin on samanlainen tilanne tullut vastaan(ensimmäistä kertaa elämässään) niin tietää hyvin miltä silloin tuntuu. Elikkä niillä väkivaltapelejen pelaamisella ei ole minkäänlaista vaikutusta tosielämässä kohdattavan väkivallan sietoon, halusin vain tämän sanoa kun jollakin harhaluulo kehittynyt tästäkin.

• wonderbonder

Niin muuten. Pelaisivatko teinit K-18 pelejä jos ikäraja olisi alhaisempi?

Koska tällöin ei olisi kiusausta tai kehuskelua, että "pelasin sitä aikuisten peliä", kun peli olisi sallittu. Ei olisi houkutusta siitä että "ei saa pelata tuota peliä" koska silloinhan sitä ajattelee ja haluaa ottaa selvää jos se on kiellettyä.

• uljasprinssi94

Tapaamistani ihmisistä, jotka GTA pelejä pelaa 1/20 käyttäytyy huonosti... Enkä usko, että se on pelistä johtua siitä... 1/100 taas on ollut linnassa, sen takia, kun on saanut pelata lapsena raakoja pelejä... tai noh, siis jos toi teoria pitää paikkaansa.

• pettynyt.

koittakaas ny keksiä kunnollisia provoja. Nämä nykyset ei aiheuta ku aha.. reaktion.

• Peacemaker

Isoisäni antoi ampua kahdeksanvuotiaana haulikolla. Hankin pienoiskiväärin kuusitoistavuotiaana. Menin armeijaan vapaaehtoisena 18-vuotiaana.

Ei ollut videopelejä. PIti ampua oikeilla aseilla. Aloitin kuusivuotiaana ilmakiväärillä.

• 69696969

mee vittu kukkahattu täti t50,6v mamma thaimaasta

• toinen näkökulma

Breivik, Auvinen ja Saari joivat kaikki vettä... Vesi pitää kieltää!!!!!!!!

• SALATUT-ELÄMÄT

NE oppii muustakin kuin peleistä väkivaltaa ESM.TV Ohjelmista etenkin Kotimaisista Kirosanat Vitusta lähtien jo hyvin pienenä ja SALATUT ELÄMÄT on myös yksi ohjelma mikä pitäis kieltää alle 18 v.Tiedotus välineisiin TV JA RADIO pitäis saada kielto käyttää huonoa KIELTÄ KUKAHAN ALKAIS KERÄTÄ NIMIÄ KANSALAIS ADRESSIIN ETTÄ ASIA SAATAIS ETENEMÄÄN.

• 16v poika

Olen pelannyt K-18 pelejä PALJON viimeisen 3 vuoden aikana ja ainakin omassa tilanteessa olen melkein aina perjantai-iltaisin koto pelaamassa enkä kaupungilla ryyppäämässä.

• Muatalon poeka 12v

Nää se sonnin teurastus tulee tylsäks ajan myötä.. mutta en minä pelaa ite paljoo mitään sen mitä teen on töitä.

• satanistijokatajuaa

Voi tätä topiccia täällä syytellään pelejä että ne tekee nuoren väkivaltaiseksi, ja että nykynuoret ovat ihan tyhmiä eivätkä erota todellisuutta, JUURI tuo ajateli ärsyttää nuoria, Jos kotona kerran kasvatetaan noin kieroon miten he voivat pärjätä omillaan, ja mieti sitten kun sinun kieroonkasvatettu nuoresi tajuaa että hänet on kieroon kasvatettu, no ihan hyvin voi alkaa kapinoimaan vanhempiansa kohtaan juuri siitä syystä että sitä on kuin aivo pesty ja sillä ei ole vapauksia.

• kalevi26

Nii. Ostetaan videopelejä opettamaan lasta ja että hemmoteltu lapsi olisi hiljaa sen sijaan että vanhempi itse kasvattaisi lapsensa. Mutta ei ole aikaa kun pitää käydä töissä ja saada ruokaa pöytään ja harrastaa omia juttuja. Kasvatuksesta tässä on kyse. Jos ei huomioida lasta, ei myöskään huomata mahdollisia persoonallisuushäiriöitä jotka myöhemmin voivat vaikuttaa kaikkeen tällaiseen.

Ja jos ei kasvateta, niin lapsi kyllä etsii esimerkkiä sitten niistä peleistä joilla on hänet hiljennetty ja sitten ollaan villinä ja hallitsemattomana - ja vanhemmat jatkavat samaan malliin koska ajattelevat että minun lapseni osaa ajatella oikein. Hänethän olen kasvattanut oikein olemattomilla rajoilla ja materialla.

• angry birds

Ihan totta joka sana.Tähän vielä lisään että vihaiset vanhemmat saa vihaisia lapsia.

• terkuin Markus 11v.

Hahhahaah!!!
      GTA vitosessa saat mm. kiduttaa äijää, sähköiskuja, revit legoja pihdeillä irti, hakkaat putkipihdeillä jne.. hahah!!!!
      Suosittelen sullekin.
      Lopeta toi jeesustelu.

• 2409i904i

Aloittaja on oikeassa, että ei niitä ikärajamerkintöjä turhaan tehdä ja on hävytöntä, että vanhemmat lipsuvat rajoituksista. Oli lapsi sitten minkä ikäinen tahansa, täytyy sille osoittaa selkeät säännöt. Ei voi itsekkäästi opettaa lapsiaan siihen, että oma äiti ja isi on parhaita arvioimaan ja päättämään, mitä lapsi saa tehdä yhteiskunnan säännöistä piittaamatta. Varsinkin kun nää vanhemmat on yleensä sellaisia, joita on muutenkin helppo taivutella eikä harkintakyky toimi niin eihän lapsi ikinä opi säätelemään itseään!

Itse en usko, että PELKÄSTÄÄN videopelit ja leffat olisi syy väkivaltaan ja aggressiivisuuteen. Mutta onhan se selvää, että väkivallan muoto ja matalampi kynnys ryhtyä siihen on lisääntynyt pelien jälkeen (tästähän on siis tutkimuksia ja vaikka mitä,googlatkaa). Hyvänä esimerkkinä kouluampumiset. Ja pelottava ajatus, että tää väkivalta siirtyy kohta merkittävästi työpaikoille ja ilmenee myös aikuisissa ihmisissä, koska X, Y ja Z-sukupolvi (eli nykynuori pelaajapolvi) alkaa oleen työelämässä.

Niin että voisitteko olla ostamatta niitä k18-merkittyjä pelejä ja leffoja lapsille, koska tää maailma on jo täynnä vinksahtaneita mieliä, me ei kaivata enempää!

• fasdhujgsa

Kyllä se vain on niin että kotoa ne ongelmat lähtee, juurikin tuollaisista "ei meiän lapset pelaa tai tee mitään pahaa". Ne joilla videopelit mukamas aiheuttavat jotakin mikä sitten puretaan yhteiskuntaan, he olisivat tehneet sen ilmankin pelejä.

Ja jos videopelit aiheuttavat kaiken väkivallan, nii kerroppas miten sitten 1500-luvulla sodittiin ja tapettii ihmisiä. videopelit aiheuttivat? herää jo todellisuuteen ja ota se foliohattu pois

• maaseudun lapsi

Tarjotkaa vanhemmat lapsillenne muutakin tekemistä. Itelläkin on GTA V mutta en pelaa sitä 24/7 kun usein on muutakin tekemistä. Kesäsin ajelen kevytmoottoripyörällä ympäriinsä ja talvella moottorikelkalla. käydään joskus talvella lapissa laskettelemassa jne. Toki välillä pelailen kun en jaksa muuta. Mutta mitä voi tehdä joku kerrostalossa tai omakotilähiössä asuva missä porukka alkaa kitisee heti jos pihalla vähääkää on ääntä. Toki sit voi mennä kylille ryyppäämää.

• Artman

Lol siis oikeesti mua ei oikeesti kiinnosta mitä sun tenavat pelaa mut mä ainaski pelaan sitä GTA 5 kavereilla ja enkä mä välitä k18 merkistä joskus se voi vaan tarkoittaa vaikeus tasoa

• I'm flying

Vaikeustaso ei liity mitenkään K-merkintoihin :D

• mielestäänhyvääiti.

No en nyt ihan täysin tuosta samaa mieltä ole. Olen tiukka siinä, mitä alle 12-vuotias saa katsoa ja pelata, koska mun mielestä alle sen ikänen on hyvin lapsi ja pieni.

Mutta 12-vuotiaana eli esimurrosikäsenä on alkanut tulla sitten asioihin joustoa, koska totuushan on se, että oikeanlainen kasvatus on sitä että on rakkautta ja rajoja ja neuvomista, mutta mitä enemmän lapselle tulee myös ikää, sitä enemmän on sitä hihnaakin vähitellen löysättävä kasvatuksen suhteen. Jotta siitä lapsesta kasvais mahdollisimman tasapainoinen ja hyvä ihminen. Ei sekään oo hyvä vaihtoehto että pumpuli kasvatetaan sinne 18v ikään saakka ja sitten lyödään kaikki tollanen pamauksella eteen. Voi muksulla mennä vähän päänuppi sekasin siitäkin.

Ennen oli näitä k15 pelejä ja elokuvia ja tv sarjoja. Nykyäänhän se ikäraja on noussut siinä vuodella eli ne on k16. Meillä mun lapset on ollu sellasia hyvin kypsyneitä, eivätkä helposti oo pelänny tuollasia asioita, niin 12-vuotiaiden oon antanu sitten alkaa noita k16 juttuja kahtomaan ja pelaamaan.

Ja meillähän tietysti säilytetään avoin keskusteluyhteys myös aina lapsiin, joten asioista saa ja pitääkin pystyä puhumaan jos jokin jää painamaan mieltä, esim. tuollasen pelin tai elokuvan jälkeen. Sitten jos näemme että niistä on selvästi lapselle haittaa, siirtyy ainakin sellasten pelien ja leffojen ja sarjojen katsominen parilla vuodella, jonka jälkeen voidaan harkita että kykenisikö nyt niitä katsomaan tai pelaamaan ja ei ole pakko silloinkaan, koska ei välttämättä kaikki aikuisetkaan sellasista raa'oista jutuista välitä.

13-vuotiaalle eli ylä-aste ikäselle olen pystynyt myös sitten sallimaan k18 pelit ja ohjelmat. Tiedän että tämä varmaan kuulostaa joistakin hyvin radikaalille, mutta mun mielestä joskus siitä kuoresta on tultava ulos ja tuon verran tuossa iässä jo aikuistuttava ja kasvettava, että tajuaa, että ihan sama mitä sieltä televisiosta tulee, niin uutiset ja sellaset asiaohjelmat on sitä todellisuutta. Ei mitkään elokuvat ja pelit. Ne on aivan mielikuvituksen tuotetta ja sellasta on turha pelata. Mä uskon siihen että moni normaalilla tavalla kypsynyt teini-ikäinen pystyy tämän käsittämään. Mikä on totta ja mikä ei ole.

Ja edelleen, näistäkin k18 jutuista saa myös meillä keskustella vanhempien kanssa ja jos niistä on selkeetä haittaa, ne kielletään ja katsotaan sitten 15-vuotiaana ehkä uudestaan että mikä on tilanne nyt. Mutta ei niitä sillonkaan ole pakko katsoa tai pelata, koska monet aikuisetkaan ei sitä tee.

Sitten alkoholin ja tupakan suhteen sekä huumeiden olen taas tiukempi. 13-vuotiaana voisin vähän antaa maistaa jotain alkoholia lasin reunasta, jotta ei tarvii sitten kavereiden kanssa tuolla ulkona kokeilla, samoin tupakka. Mutta huumeisiin ei meillä kosketa, siis koskaan, jos se on minusta kiinni ja toivon myös että lapset ei alota ikinä tupakointia ja jos on sen aloittaakseen niin tosiaan sitten vasta 18-vuoden jälkeen sillä minä haluan vaikuttaa siihen asiaan viimeseen pilkkuun asti kyllä. 16-vuotiaana kun on ammattikoulussa tai lukiossa niin jos on fiksu lapsi, niin voisin sallia joskus juoda vähän alkoholia ja käydä kotibileissä, jos on ihan fiksua porukkaa se mitä siellä sitten on, mutta tuohon asti oon sen asian kanssa nipo ja niin pitääkin olla.

Jokin kuitenkin minusta tässä logiikassa ontuu siinä että, jotkut 16v joutuu muuttamaan jo kotoa pois omilleen opiskellakseen kun ei oo siinä kodin lähellä sitä oppilaitosta. Niin sitten tämän ikänen saa asua omillaan ja ikään kuin ne kaikki aikuisen vapaudet, mut haloo ei sais esim k18 pelejä pelata? Kuka vittu nyt häntä siellä omassa asunnossa kyttää. Niin eiköhän se omilleen muutto tuo elämässä enemmän sitä vastuuta ja tosi elämän koviakin realiteettejä, kuin joku vammanen pleikkari peli.

Ja tietysti minäkään en pysty kyttäämään omia 16-vuotiaita muualla opiskelevia lapsiani siltä että tupakoivatko he vai eivätkö. Tai käyttävätkö huumeita (tosin sen kyllä varmaan huomaisin lapsistani) mutta täytyy luottaa siihen että on onnistunut kasvattamaan omista lapsistaan niin hyvin tupakan vastaisia, jotta eivät tupakoi.

Ja tuo että ihmiset sekoo tuolla tavalla, mitä ap:n aloitusviestissä oli. Niin johtuu yleensä kyllä ihan muista ongelmista kun loppujenlopuksi playstation peleistä. Sillä terve ihminen, aivan sama mitä sotapeliä se tahaansa pelaisi jossa tapetaan ihmisiä, niin se käsittää että se on peli ja ei näin oikeassa maailmassa saa tehdä ja sekoa siitä. Mut ihminen jolla on jo jotain muitakin päänsisäsiä ongelmia, niin sillä voi hämärtyä sit tällänen todellisuuden ja mielikuvituksen laita ja se kykenee sit tekemään tollasta. Enemmän olisin huolissani sellasesta asiasta mielenterveyteen liittyen kuin kiusaaminen ja sen jäljet. Ja sitten myös rauha kotona, rakkaus ja hyvä kasvatus on kaiken a ja o millä voidaan myös hyvin paljon lapseen ja asioihin vaikuttaa, ennemmin sen sijasta kun kielettäisiin vaan ne pelkät pelit. Mutta en kiellä etteikö niilläkin voisi olla vaikutuksensa ihmismieleen.

• not 1800

itseasias jo alle 10v osaa hankkii pelinsä ite ilman vanhempii.....

• Pelihirmu

Jep. Sitäpaitsi jos lapsesi pituus on vähän venähtänyt tai lapsella kasvaa jo vähän viiksiä ja partaa niin tuollainen 15 vuotias menee kaupassa läpi 18 vuotiaasta ja saa siten ostettua itselleen k18 pelin tai leffan. Tämä on nähty useasti. Sitten on verkkokaupasta tilaaminen: Ei siihen tarvitse kun oma nimi, kotikaupunki, postiosoite, syntymävuosi minkä voi valehdella (ei ne siellä verkkokaupassa tarkista onko Matti tai Maija oikeasti syntynyt 1987 eikä 2000 koska niin paljon asiakkaita).

Sitten voi pyytää täysi-ikäistä sukulaista tai sisarta ostamaan pelin tai vaikka 18 vuotiasta frendiä.

Minä tilasin pienenä poikana mm. puolenkuunpeleistä kaikenikäisille tarkoitettuja pelejä kun olin vielä 12v. Kaapista löyty jo tuolloin k18 pelejä joissa oli huumeita, seksiä, väkivaltaa, alkoholia jne.

• Kalle kustaa

Jos olisi omia lapsia, varmaan toimisin vähän samaan tapaan. Kyllä noita kiellettyjä asioita on hyvä tuoda asteittain esille, eikä pitää lasta pumpulissa tiukasti 18 vuoteen asti. 15 vuotiaalla voi ihan hyvin maistattaa lasin viiniä ja kertoa alkoholin haitoista ja vaikutuksesta. Toisaalta on myös hyvä kertoa, miksi sitä kuitenkin juodaan.

Sekin on toisaalta otettava huomioon, että ikärajat ovat hyvin kultuurisidonnaisia. Peli tai elokuva voi olla hyvinkin väkivaltainen ilman, että paukahtaa k-18. Mutta jos näkyy vähän paljasta pintaa, niin kansainvälinen pelifirma joutuu laittamaan takakanteen k-18 merkinnän, koska yhdysvalloissa ja lähi-idässä seksi on niin suuri tabu. Leffoissakin on nähtävissä sama ilmiö.

Kyllähän nyt 15-vuotias nykypäivänä on jo sen verran kypsä keskimäärin, että hahmottaa todellisuuden ja pelin välisin rajan. Jos ei hahmota, on kasvatuksessa menty pahasti pieleen. Kyllä teinit ennenpitkää löytävät aina ne splatterit ja action leffat. Pornokin alkaa kiinnostaa sen ikäistä. Internet-aikana kaikki löytyy vielä entistä helpommin.

Totta on sekin, että jotkin teemat voivat ahdistaa 15 vuotiastakin, joten kannattaa varmaan seurata mitä teini pelailee tai katselee ja tarpeentullen keskustelee yhdessä. Esim sotaelokuvissa voi olla aika järkyttäviä kohtauksia, samoin kauhuelokuvissa on kohtauksia, jotka saattavat ahdistaa. Samoin olisi hyvä kertoa, että pornoleffoista ei kannata suoraan ottaa oppia seksiasioissa, vaikka niitä ehkä on kiva joskus katsoa. :)

Minä ajattelen niin, että pelit eivät saa olla se ainoa kiinnostuksen kohde. Pitää harrastaa muutakin kuin pelejä. Vaikka viikonloppuna istuisi tietsikan ääressä,. niin viikolla tehdään kunnolla kouluhommat ja käydään urheilemassa. On hyvä välillä olla erossakin tietokoneesta tai konsolista. Kirjoja kannattaa tuputtaa aina välillä pelien asemasta :)

• Se mitä tässä ketjussa ei vielä ole GTAV:stä sanottu, on, että se on osaltaan opettavainen ja sarkastinen peli. Trevor huomauttaa useaan otteeseen tupakkaa polttavalle Michaelille, että tupakka ei ole hyväksi tälle. Kidutustehtävässä taasen on sarkasmia. Jos valitsee vesikidutuksen, kidutettava toteaa, ettei sen pitäisi olla laillista. Kaikki me tiedämme, että USA vesikiduttaa terroristeiksi ja näiden kavereiksi epäilemiään kansalaisia. Se on USA:ssa laillista!

Oikeastaan GTAV pitäisi olla K-16-peli, niin salonkikelpoinen siitä on nykyään tullut. Muistan vielä 13 vuotta sitten, kun pelasin GTA3:a ja siinä oli näitä huumepillereitä, joiden vaikutus oli positiivinen. GTAV:ssä voi myös napata huumetta, mutta vaikutukset ovat vähintäänkin arveluttavat - ei missään tapauksessa positiiviset.
      Vaikka pelissä ryöstellään, niin eivät ne poliisitkaan mitään enkeleitä ole: kun varastat auton, niin ensimmäiseksi poliisi tarjoaa luotia nahkaan. Kaikki me tiedämme, kuinka "trigger happy" USA:n poliisi on. Ne ampuvat ensin ja kysyvät vasta sitten! Tämä on kylmä totuus todellisestä maailmasta. Peli kuvaakin oivasti nykyihmisen (ja kenties myös menneen ihmisen) moraalittomuutta ja mielipuolisuutta puolin ja toisin. Kaiken kaikkiaan siis opettava peli! Mietinkin, että voisiko hyvä vanhempi esitellä tämän pelin lapselleen opettaen oikean lähestymistavan sen pelaamiseen? Sillä tämä peli kertoo todellisuudesta paljon enemmän kuin jotkut haluavat lapsensa tietävän. Siksi se herättää pelkoa monissa.

• Postissa tulossa! :)

Lastenhan sanottiin joskus menevän sekaisin, jos ne kuuntelivat Elvistä. Onhan se parempi, että lapset purkavat aggressioittaan pelissä virtuaalihahmoihin, kuin oikeasti muihin ihmisiin. GTA V on stressilelu parhaasta päästä.

• diipadaii

Kattokaas Simpsoneita. Pelkkää väkivaltaa ja raakaa.

• TYHMYYTTÄ???????????

KYLLÄ TE LAPSET OMAAVAT SINISILMÄISET VANHEMMAT OLETTE TYHMIÄ? Esimerkiksi nimimerkki "mielestäänhyvääiti.".

Luuletteko että huomaatte jos lapsenne vetävät huumeita? Tiedoitus. ETTE HUOMAA.

Itse esimerkiksi käytin mm. LSD, ekstaasia, amfetamiinia, marihuanaa, lääkkeitä, tutkimuskemikaaleja, mitä tahansa. Sinisilmäiset vanhemmat eivät huomanneet mitöään. Ja ihan silmien alla vedin. Ja kyllä. He olivat itse ihan selvinpäin kokoajan. He olivat vain uskovaisia ja sinisilmäisiä.

"EI MEIDÄN POIKA VOISI.."

• Hivenen epäuskoinen

Silmien alla? Kirjaimellisestiko heidän silmien alla?

Sitten se ei kyllä ole edes sinisilmäisyyttä, se on idiotismia tai itsepetosta.

Ja ei kaikki vanhemmat ole samanlaisia. Jotkut jopa kiinnittää oikeasti huomiota lapsiinsa.

• TYHMYYTTÄ???????????
        Hivenen epäuskoinen kirjoitti:

Silmien alla? Kirjaimellisestiko heidän silmien alla?

Sitten se ei kyllä ole edes sinisilmäisyyttä, se on idiotismia tai itsepetosta.

Ja ei kaikki vanhemmat ole samanlaisia. Jotkut jopa kiinnittää oikeasti huomiota lapsiinsa.

Sinun tuttusi on myynyt itseään.

"Silmien alla? Kirjaimellisestiko heidän silmien alla?"

En kirjaimellisesti ääliö. Sinulta tulee tuota idiotismia enemmän kuin tarpeeksi.

"Sitten se ei kyllä ole edes sinisilmäisyyttä, se on idiotismia tai itsepetosta."

Lue ylempi. Sinä olet äärimmäisen tyhmä.

"Ja ei kaikki vanhemmat ole samanlaisia. Jotkut jopa kiinnittää oikeasti huomiota lapsiinsa."

Niinhän sinä luulet. Juurihan sanoin että he kyllä kiinnittivät huomiota. Pitää osata olla vain taitava peittelemään ja välttelemään ja puhumaan palturia.

Sinä olet juuri semmoinen sinisilmäinen uuno. Siksi sinä siellä haviset kuin haavanlehti nyt. Sinun lapsesi ovat jo pilveä kokeilleet. Pilveä kokeilevat kaikki lapset ja hyvin nopeasti. Ja sehän sinua pelottaa. Ja tietenkin sinä olet epäuskoinen. Kuka sitä nyt uskoisi omista lapsistaan? Eihän se ole mahdollista? Kyllähän sen huomaa pakosti?

• Jepa1

Katsotaanko teillä kuitenkin väkivaltaisia elokuvia? Onko niillä lapsilla halu pelata vaikka sanottua gta:ta? Jos kiellät, niin silloin ainakin kiinnostaa. Mites jos pelaisitte yhdessä ja selität samalla miksi mikäkin asia ei ole totta?

Alkaa pistämään vihaksi kun nykyisin kasvatus ulkoistetaan lainsäätäjille. Kielletään kaikki mistä Liisa-Petteri voi saada vaikutteita eikä itse kasvateta ja auteta lasta kasvamaan tasapainoiseksi, tunteitaan käsitteleväksi ja moraalin omaaviksi aikuisiksi.

• asdfsdf

Nuoret, joilla on ongelmia pelaavat unohtaakseen vaikeudet. Usein syy sekoamiseen on koulukiusaus tai ongelmat kotona (alkoholisti vanhemmat jne.), eivät pelit, vaikka tekijä olisikin pelannut paljon.

• Kaunispoika666

Hitlerillä ei ollut gta vitosta, tiedät varmaan mitä mies teki

• logiikka paistaa

Jos pelaan väkivaltapeliä, minusta tulee kouluampuja. Jos pelaan Surgeon Simulatoria, minusta tulee kirurgi.

• nuorukainen

Hei te kukkahattuämmät. Suurin osa nuorista on pelannut jo k-18 videopelejä (vähintään kokeillut) jo kouluikäisestä asti, eikä se tule siitä vähentymään ikinä, vaikka videopeleistä tulisi kuinka realistisia. Pelit on pelejä, ja rikos on rikosta, taitaa suurin osa kouluikäsistä tajutakkin sen jo, mutta ei missää nimessä väkivaltapelejä alle kouluikäsille 0-8 vuotiaille.

• mielestäänhyvääiti.

Joku tuolla kommentoi minulle, että lapsestaan muka ei näe jos se huumeita käyttää. En ota kantaa tuohon miksi sinun vanhempasi eivät nähneet, mutta mä uskon että kyllä monet vanhemmat näkee.. Jos lapsen olemus muuttuu huumeiden käytön seurauksena sekavaksi, poissaolevaksi, käytös muuttuu.. jos ennen on ollut vaikka mukava ja ystävällisyydenhaluinen lapsi, muuttuukin huumeiden käytön seurauksena helvetin vihaiseksi ja ärtyneeksi jopa väkivaltaiseksi. Kyllä sillon siinä monella vanhemmalla luulisi hälytyskellot soivan, että nyt ei oo kaikki ihan kohdallaan ja sitten ruvetaan käymään näitä kaikkia vaihtoehtoja läpi lapsen kanssa/aikuisten kesken että mistä tämä voisi johtua ja mitä tälle asialle nyt ruvetaan tekemään.

Ja nimenomaan, keskittykää pelien sijasta ennemmin näihin asioihin:

Kiusaamisen vastaisuuteen! ( tulee järkyttävät mielenterveysongelmat...)

Siihen että on nätti koti, jossa hyvä olla, kaksi lapsia ja toisiaan rakastavaa tasapainoista vanhempaa, sisaruksilla keskenään asiat ok, kasvattakaa, asettakaa rajoja, neuvokaa. Näistä lähtee hyvin moni asia!

Ei jostain höpö höpö pelistä loppujen lopuksi.

Ja tuo mitä ap kanssa sanoi alotusviestissään että " pelatkoon sitten 18-vuotiaana vaikka sonnin teurastusta saunan takana " on pikkusen raaka juttu ja ei noin voi oikeasti tehdä... että antais lasten sitten vaikka nauttia jostain teurastamisesta ihan vapaasti niin paljon kun lystää, ikään kuin se oli joku "peli". Pikkusen sairasta ja raakaa, jos asenne ja suhtautuminen on tuo... Tuo on just niin päin helvettiä kasvattamista että " olempa nyt hirmu tiukka ja sidon sinut pumpuliin seuraavaksi 18-vuodeksi, sitten sinä päivänä kun täytät 18v läväytän sinun eteesi kunnolla tosi maailman. Et ole edes tähän asti tiettyjä pelejä saanut pelata ja elokuvia katsoa, rupeappa nyt yhtäkkiä olemaan nuori aikuinen ja aikuistumaan vaan siitä samaan aikaan... " Niin jotenkin menee ristiin ja rastiin, eikä musta oo hyväks liiallinenkaan tiukkuus lapsille.

Ja kyllähän sitä jää montakin asiaa 18-vuoden jälkeen mitä kokea jos sä nyt kuitenkin vähän peleissä ja elokuvissa joustat. Esim. ihan vaan henkisen kasvun jatkaminen aikuiseksi ja itsensä kehittäminen (tää ei ookkaan mikään yksinkertanen juttu ja siinä on palaa purtavaksi pitkäksi aikaa, koska se tulee omalla painollaan ja rauhassa, ei auta hosumiset.), sitten pääsee baareihin, muihin tapahtumiin mihin ei ala-ikäisenä päässyt, saa ajokortin ja muitakin tuplasti erioikeuksia johon ei tarvitse kysyä vanhemman lupaa... ELI SITÄ KOETTAVAA JA NÄHTÄVÄÄ, JÄÄ PALJON!

Mitä pornoon tulee niin sitä myöskin meillä 13-vuotiaat lapset saavat koneeltaan katsoa vapaasti. Alle 13-vuotiaan en anna. Jos alle 13v lapsi itsetyydyttää, niin sehän on hänen oma asiansa, mutta sillon voi tutustua omaan kehoon ilmankin mitään tuollasia irstaita filmejä ja kokeilla mikä tuntuu hyvälle ja mistä tykkää, ettei tarvii se elämä mennä irstaiden filmien takia kuitenkaan liian nuorena pilalle. Teinit saa meillä katsoa pornoa ja kyllä olen niistä asioista sanonut että tiedäthän sitten että tuo ei ole todellisuutta ja oikeassa elämässä tyttöjen/poikien kanssa toimitaan tunteiden kautta ja jokaisen vartalo on hyvä, ilman mitään silikoonirintoja tms. :) porno kuitenkin olennaisesti avittaa sitä seksuaalista tyytymistä ja siinä näkee sitten että mihin reikään se muna menee, kun asia rupeaa kuitenkin olennaisesti kiinostamaan. Seksin harrastusta en kuitenkaan meillä alle 16-vuotiaalta lapselta hyväksy (sitähän ei sitten tiedä tekevätkö jossain muualla sitä, mutta meillä eivät ja sanon oman mielipiteeni kyllä asiaan..) koska mun mielestä ihminen joka on peruskoulussa ei tee sellasella kanssakäymisellä vielä yhtikäs mitään, koska on aivan liian nuori sellaseen. Vaikka ois ehkäsy ja senkin tärkeydestä toki olen paasannut teini-ikään tullessa lapsille! Eikä sitä ammattikoulu/lukio iässäkään tai oli vaikka sitten töissä, ei ole mikään kiire sillä seksin harrastamisella että nuori on vielä pitkään ja kerkeää kyllä paljon myöhemminkin.

Ja edelleen olen mielestäni hyvä äiti ja oikeilla jäljillä. ;) joku voisi tietysti olla tiukempi tuon suhteen että saako nyt vielä se 13-vuotias niitä k18 juttuja pelata ja kahtoo, mut meillä näin. Niin ei tuu ainakaan pumpulissa kasvaneita lapsia.

Kolme lasta on. 22v, 13v ja 5v.

• mdngakjdfgganfdxgnml

harvinaisen kiinnostavaa

• Dracula

Vlad "Dracula" The Impaler varmaan pelasi perkuleesti Mortal Kombattia ku seivästi järkyttävän määrän ihmisiä. Hitler varmaan myös oli kova pelimies. ;)
      Ja eiköhän tuo Volvo Markkanenkin ole pankkiryöstönsä peleistä oppinut.

• koirii

Se on kyse siitä mitä siellä kotona sovitaan ja opetetaan. Väkivallalla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä siinä että kotiin ostetaan k-18 pelejä. Vanhempien tulee opettaa lapsille mikä on oikein ja väärin, ja että videopelit ovat fantasiaa.

Syytä ei parane sysätä pelien niskoille vaan niille jotka niitä pelejä ostaa ja niille jotka eivät ole opettaneet lapsilleen moraalia ja mikä on oikein ja väärin.
      Sitten on kuitenkin niitäkin lapsia jotka ovat sosiopaatteja luonnostaan eivätkä käsitä ihmishengen merkitystä jne.

• Hymiö poika

Itse olen 12v poika ja olen uskovainen koko perhe uskoo myös pellaan gta5 dead spacea ja monia muita pelejä jossa tapetaan ja äiti hyväksyy sen jos osaan käyttäytyä ja koulussakin menee hyvin joten mummot älkää valittako!

• itä-intiäninkvisitio

Ilmeisesti luolamiehet, intiaanit, inkvisiittorit ja ristiretkeläiset pelasivat lapsina liikaa väkivaltapelejä, koska olivat raakoja ja julmia. Varmasti oppivat myös peleistä rakentamaan pommeja.

• Vanhemmat eksyksissä

Onpa tässä ketjussa uskomattoman paljon tietämättömiä, siis tyhmiä kommentteja, kuvittelua, että lapsi erottaa todellisen ja mielikuvituksen rajan. Tai erottaa tietysti, mutta vain niistä asioista, jotka jo ovat ehtineet tulla tutuiksi ja opituiksi. Ja tässä kohtaa monelta unohtuu sellainenkin 'vähäpätöinen' seikka, että kaikki ns. aikuisetkaan eivät hahmota faktan ja fiktion rajoja.

Pikkuihmiset ovat kyllä viisaita ja järkeviä kasvavia taimia, monesti paljon fiksumpia kuin aikuiset, mutta lapsi on kuitenkin lapsi. Se tarkoittaa, että hän ei vielä tiedä eikä osaa elämästä ja maailmasta kaikkea, hän on vasta opettelemassa. Tiedon keräämisessä ja asioiden opettelussa on tietty kaava ja rytmi, eri asioita tapahtuu eri aikoina, eri ikäisenä, kehityspsykologiaan kannattaa tutustua jokaisen, joka puolustaa väkivallalla leikkimistä tai sen katsomista.

Jos tämä kehitys rikotaan liian aikaisella liian isolla ja käsittämättömällä asialla, kuten esim. väkivallalla, niin se aiheuttaa monen muunkin asian rikkoontumisen tai jämähtämisen paikoilleen. Silloin normaalin kasvun ja kehityksen kaarta on häiritty ja seuraukset saattavat olla kauaskantoiset.

Pelit ovat toki hyvä ja kehittäviä, mutta lapsien tulee pelata lasten pelejä, joista aikuisten asiat ovat vielä kaukana poissa. Väkivalta ja seksi eivät kuulu lasten maailmaan, niillekin jutuille on oma aikansa. Jos ns. aikuinen ei tiedä tätä, niin mitähän lienee tapahtunut hänen lapsuudessaan, millä turvallinen kasvu on sotattu?

• vapaus ja yksilö

Ensin pitäisi määritellä minkä ikäisistä puhutaan. Pikkulapsia voi ja pitää suojata aikuisten jutuilta, mutta viimeistään teini-iässä (n. 13-17) on pakko antaa löysää ellei sitten halua riidellä joka toinen ilta jostain naurettavasta pikkuasiasta. Jos lapsi on saanut elää turvallisen lapsuuden ja on kasvatettu fiksuksi, niin eivät ne muutamat väkivaltapelit tai pornoelokuvat pääkoppaa saa sekaisin.

Ja onko se hyvä, että kaikki kielletyt asiat sitten isketään silmille 18 vuotta täytettyä? Muistan, että omassa kaveripiirissä eniten kännisekoiluja oli niillä tapauksilla joiden kotona oli kovin kuri,,.

Kyllähän jo koulukavereiden kesken nuoret puhuvat seksistä ja ties mistä. Samojen kavereiden kesken katsovat kiellettyjä elokuvia / pelaavat kiellettyjä pelejä.

Parempi se on totuttaa kotona pikkuhiljaa, eikä noudattaa orjallisesti ikärajoja. Sitäpaitsi lapset ovat yksilöitä. Joku voi olla paljon herkempi kuin toinen. Jokainen vanhempi tietää itse parhaiten omat lapsensa.

• Eksyneitä on paljon
        vapaus ja yksilö kirjoitti:

Ensin pitäisi määritellä minkä ikäisistä puhutaan. Pikkulapsia voi ja pitää suojata aikuisten jutuilta, mutta viimeistään teini-iässä (n. 13-17) on pakko antaa löysää ellei sitten halua riidellä joka toinen ilta jostain naurettavasta pikkuasiasta. Jos lapsi on saanut elää turvallisen lapsuuden ja on kasvatettu fiksuksi, niin eivät ne muutamat väkivaltapelit tai pornoelokuvat pääkoppaa saa sekaisin.

Ja onko se hyvä, että kaikki kielletyt asiat sitten isketään silmille 18 vuotta täytettyä? Muistan, että omassa kaveripiirissä eniten kännisekoiluja oli niillä tapauksilla joiden kotona oli kovin kuri,,.

Kyllähän jo koulukavereiden kesken nuoret puhuvat seksistä ja ties mistä. Samojen kavereiden kesken katsovat kiellettyjä elokuvia / pelaavat kiellettyjä pelejä.

Parempi se on totuttaa kotona pikkuhiljaa, eikä noudattaa orjallisesti ikärajoja. Sitäpaitsi lapset ovat yksilöitä. Joku voi olla paljon herkempi kuin toinen. Jokainen vanhempi tietää itse parhaiten omat lapsensa.

Joo-o, totta. Mutta vapaa yksilö voi olla vasta sitten, kun osaa ja pystyy ottamaan täyden vastuun omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. Sitten kun tietää, mitä tarkoittaa velvollisuus ja vastuu, saa tehdä (melkein) mitä vain. Sitä sanotaan aikuisuudeksi.

• minä

Miksi aina kun tapahtuu kouluampuminen ym. heti syytetään videopelejä? Kyllä se on enemmän kasvatuksesta kiinni kuin peleistä.

• pegy

pegii eighttiin

• repe2

Eikö tosiaan nykymiehillä yli 3kymppisillä ole muuta tekemistä kuin pelata typeriä lasten pelejä pitkät päivät. Kyllä mua hävettää, jeesus että mua hävettää vaimojenne ja lastenne puolesta. tai tuskin niitä ootte ehtineet saadakaan. kuka täyspäinen tuollasiin edes haksahtaa! jos pelata on pakko niin pitäkää tur*pa kiinni ja pysykää kotona, siellä kerrostaloissa, ei teillä voi muuten olla tuomosiin tyhjänpäiväsyyksiin aikaa !ei juma tätä nyky teini menoa,miehetki jää miehen varjokuviksi !

• Tietokonepelaaja

Kyllä ne muutakin tekee kuin pelaa... ja naisetkin pelaavat myös.

Kyllä, ne kolmekymppisetkin.

Ja monella on jopa perhekin.

Se, että ne ovat typeriä lasten pelejä, on vain sinun oma mielipiteesi ja menetyksesi.

• kasvatusväline

K-merkinnät auttavat arvioimaan sitä, että aiheuttaako peli traumoja jos lapset sitä vähänkään aikaa pelaavat. Ongelmia saattaa aiheuttaa jos pelejä käytetään "kasvatusvälineenä", laitetaan lapsi pelaamaan tuntitolkulla putkeen, päivästä toiseen. Kaikki tietää mitä siitä seuraa, mutta se on niin helppo vaihtoehto.

• pussineiti

Sori, en lukenu sun koko viestii.:D
      Oon 26v neitokainen ja niin kauan kun muistan olen pelaillu. Olen esim. pelannu just kaikkii noita Gta pelejä. Mut toki ollu enemmän kiinnostunu autopeleistä kuin ampumis tai muista väkivaltapeleist. En ole silti paha ihminen, en oo ketään ikinä satuttanu, enkä aio.
      Uskoisin kyl et tolla koulunkiusaamisella on enemmän tekemistä puukotusten ja ammuskeluitten kans tekemistä. Ne mitä tarvitsee apua ei sitä saa tai hae.
      Enkä haistattele ihmisille.:D

• NIIIIIIIIIIIN!!!!!!!

sitten minecraft pitäs kieltää siinä tapetaan vihollisia että NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 1234567890

PALYSTATION3 ON LUUSEIREIDEN KONE, KUTEN AVAUKSEN KUVIST SAATTE SEN SELVILLE - SEN OSTAA VAIN SKINI TAI MIELENVIKAINEN TURKULAINEN

T. AVAAJA 890-

• 1234567890

Piirretyt pitää keiltää lapsilta, koska niissä on väkivaltaa. SELKÄSAUNA jos lapset katsoo, jokaisen vanhemman etuoikeus!

• kanamanne

Vittu oikeesti :DDD Ei kaikki saa vaikutteita peleistä.

Jumalauta aikuiset! Tajutkaa jo, lapset erottavat todellisuuden pelimaailmasta!

• Voi jeesus taas. Iteki oon tälläne "poikkeus". Oon pelannu erilaisii pelejä melkeinpä koko ikäni. Tietysti osa niistä on näitä "tappamis pelejä" ikää 21v mut en vois kuvitellakaan et jonku GTA V:een takii lähtisin ketään lyömään oikeesti.
      GTA on sarjana just sellane (kuten lähes kaikki räiskinnät) et jos ottaa joku asia päähä ajattelet sitä asiaa koko ajan jostai syystä. Nii jos pelaat räiskintää ja oot pääs sisällä raivoissas nii ihmeellisesti auttaa (RAUHOITTAA) ku on ampunu 2000 ihmistä yhen peli-illan aikana. Sitkun lopettaa nii on ku ei ois ketää tappanukaan. En oo ees koskenu oikeessa elämässä aseeseen. ENKÄ TUU KOSKEMAA.
      EN KOE OLEVANI VÄKIVALTANEN IHMINEN.

Enemmän oon pelannu kyllä urheilu pelejä kuten FIFAA mut nuo ampumis pelit on olemassa just tuollasen "hermostuneisuuden" takia. Ihminen nukahtaa helpommin kun on rauhottunut.

• lehmät saunantaakse

"Ei oo ihme jos mennään sekasin ja puukotetaan ja rakennellaan pommeja, tai haistatellaan vähintäänkin joka käänteessä, jos ilta- ja yökauvet pelataan semmosia pelejä."

Joo syyllistetään tietokonepelejä, Marilyn Manson -tyyppistä musiikkia, Saatanan palvojia ja tietysti myös omia lapsia siitä kun he tekevät kaikenlaista pahuutta!

Suomi24:ssa kuitenkin luonnollisesti kehutaan itseä siitä kuinka todellisuudessa rakastetaan lasta hyvin paljon. Mutta sitä lasta ei tule kuunnella koska se on Saatanasta! Älä missään nimessä ikinä kuuntele lapsen mielipiteitä koska lapsissa elää riivaaja demoni! Jos et kuuntele lasta, tulet saamaan ikuisen arvostuksen myöhemmin elämässä tältä lapselta ja hän osoittaa rakkautta ikuisesti sinua kohtaan koska et ikinä kuunnellut häntä! Ja bonukseksi saat vieläpä ikuisen elämän!

"Meillä ei niitä ole eikä tule eikä kunniankukko laula jos kuulen että lapset on uskaltanu sitä alkaa jollaki kaverilla pelata."

Jos lapsesi on koskenut tikullakaan näihin Saatananpalvontapeleihin, tulee sinun ilmoittaa tästä heti Stasille, SS:lle tai Gestapolle. Tai vaihtoehtoisesti voit pitää tiukan linjan puhuttelun jossa esiinnyt sellaisena natsina että lapsesi varmasti alkaa pelkäämään sinua. Katsos kun pelottelutaktiikka toimii aina. Kysy vaikka monilta nuorilta jotka ovat kokeilleet huumeita sen jälkeen kun he huomasivat vanhempien juksaavan heitä ensin joulupukista, Raamatusta, Jumalasta ja siitä että lapsi ei ymmärtäisi fiktioelokuvien olevan fiktiota. Vanhempien varoituksia kun on täysin turha kuunnella jos niissä ei ole mitään järkeä. Mutta onneksi sinä osaat keskustella lapsesi kanssa fiksusti sen sijaan että leikkisit natsia tai jumalaa jota tulee kunnioittaa ja palvoa.

• Hehehe...

Mä oon pelannut k18 pelejä ekan kerran 11-v, tilattiin postimyynnistä yhdessä äitin kanssa ja sitten isäkin on ostanut mulle kaupasta kun oon sanonu minkä haluan. Sit kun nuorena piti alkaa ostella omilla rahoilla ja en raskinu käyttää niin varastelin pelejä kaupoista ja se loppu kun keksin että netistä saa ilmaseks ladata. Sitähän pikkupojatkin tekee nykyään.

• learnthefactsb4post

Itse olen raivonnut pariin otteeseen pelattua pari tuntia Dark Souls:ia , tosin en varmastikaan ole ainoa?...

Jo pienesta pitaen ollut myos Dead Space sarjan fani. Sen mottohan sattuu olemaan

"Dead Space, Its everything you love in a game. But your mom is going to Hate it."

Ja otetaan huomioon myos se etta peli on K18 jolloin ei varsinaisesti tarvita vanhemman lupaa sen ostamiseen.. ja moni tuskin menee kertomaan taysikasena vanhemmilleen et joo ostinpas tammosen, mitas siihein sanot?

• vapaa maailma

Hieman ihmeellistähän se on.

5-7 vuotiaatkin pelaavat pelejä, joissa on K18-merkki. Samanikäiset käyttävät myös 500-800€:n älypuhelimia, joissa on vapaat yhteydet pornosivuille.

• Terve vaan sullekkin

Tää on aika käsittämätöntä kuinka aina huom! AINA! joku mummeli tulee valittamaan jostain peleistä tai vastaavasta. Mä olen 14 ja oon melkeen aina pelannut k-18 pelejä. En ole huomannut että k-18 pelit, elokuvat tai edes porno tekisivät minusta hirviön. Katselen pornoa vähintään 20 minuuttia päivässä ja silti tiedän miten se eroaa seksistä jne. Sama juttu elokuvissa ja peleissä. Tiedän että ne eivät ole todellisia. Ainoa haitta mitä olen huomannut on se että olen alkanut kiroilemaan paljon, mutta pystyn sitäkin hallita helposti. En käytä alkoholia, tupakkaa tai mitään muutakaan huumaavia aineita. Tahdon isona poliisiksi. Olen hyvä koulussa. Vaikuttaako että k-18 pelit olisivat jotenkin olleet haitaksi minulle? Ei todellakaan. En tiedä muista nuorista mutta minä tiedän ainakin mikä on oikein ja mikä on väärin jne, eikä mitkään k-18 pelit tai elokuvat voi sitä sotkea. Hyvää yötä, menen nyt nukkumaan.

• Pohdiskelija

Jos pohditaan sitä miksi jotkut ajautuu väkivaltaiseksi niin se on aika pitkälti siitä kasvatuksesta kiinni, eli ympäristö millaisessa kasvatetaan

Itse uskoisin ett elämänlaatu ja raha ovat juuri sellaisia muuttujia jotka alkavat vaikuttaa ensimmäisenä ihmiseen. Toki ihminen on oma muuttujansa mutta se on taas eriasia onko hänelle luotu tilaisuutta sellaiseen.

• .......

Eiköhän ongelma ole siinä että pennuilla ei ole vanhempia lähellä ja isä ja äiti on enempi kavereita kuin kasvattajia. Vanhemmuutta korvataan peleillä laiteilla ja pennut elää utopiassa . Työssä kohtaan yhä enempi lapsia joilla on erilaisia pakkoliikkeitä/ääniä ovat kuin orgaanisia robotteja

• aaaaaaaaaaaaa

lapsille on pokemonit ym vai mitä nykypäivä katsotaan? ihan samanlaista väkivaltaa niissää on ja ikäraja on 7. jokainen pahvilaatikkoon kasvamaan että pahamaailma ei saa otetta. huh huh

• oivoiaikoja

Uskomaton keskusteluketju! Johtopäätös ilmeisesti on, että kun useimmista väkivaltapelien pelaajista ja pornon katselijoista ei kerran tule tappajia eikä raiskaajia oikeassa elämässä, niin yli 13-v. tai nuoremmatkin voi niitä vapaasti pelata ja katsoa. Upeaa, kyllä meillä kasvaa henkisesti jalostunutta nuorisoa. Mietittekö vanhemmat koskaan, että pelien rajoittamisessa voisi olla joku muukin kriteeri kuin se, että lapset ja nuoret ymmärtävät todellisuuden ja pelien eron. Vaikkapa se, että mihin roskaan teidän lapsilla on haaskautunut satoja(tuhansia?) tunteja aikaa aikuisuuteen mennessä? Minkälaisia mielikuvia mieleen on syöpynyt? Vaikka ei tappaisikaan koskaan ketään. Hauskaa varmasti on, mutta mitä menetetään? Tätähän lapset ja nuoret eivät itse pysty arvioimaan. Se on vanhempien tehtävä!

• voivotteleitseksesi
        oivoiaikoja kirjoitti:

Uskomaton keskusteluketju! Johtopäätös ilmeisesti on, että kun useimmista väkivaltapelien pelaajista ja pornon katselijoista ei kerran tule tappajia eikä raiskaajia oikeassa elämässä, niin yli 13-v. tai nuoremmatkin voi niitä vapaasti pelata ja katsoa. Upeaa, kyllä meillä kasvaa henkisesti jalostunutta nuorisoa. Mietittekö vanhemmat koskaan, että pelien rajoittamisessa voisi olla joku muukin kriteeri kuin se, että lapset ja nuoret ymmärtävät todellisuuden ja pelien eron. Vaikkapa se, että mihin roskaan teidän lapsilla on haaskautunut satoja(tuhansia?) tunteja aikaa aikuisuuteen mennessä? Minkälaisia mielikuvia mieleen on syöpynyt? Vaikka ei tappaisikaan koskaan ketään. Hauskaa varmasti on, mutta mitä menetetään? Tätähän lapset ja nuoret eivät itse pysty arvioimaan. Se on vanhempien tehtävä!

Mikä sinäkin kuvittelet olevasi sanelemaan mikä on roskaa ja mikä ei? Taitaa harmittaa kun et itse ole saanut olla osallisena jotain niin monipuolista, laajaa ja kehittävää kokonaisuutta kuin videopelit.

• jokutyyppi

mun mielestä lapset sais pelata K-18 pelei jos ne ymmärtäs hyvin et ne on pelejä eikä oikeeta elämää

• videopelejä pelaava

Ensinnäkin kaikille jotka vastustavat väkivaltapelejä. GTA5 ei kannusta tappamaan viattomia ihmisiä vaan tehtävissä ammutaan jengiläisiå huumepomoja ja yleensäkin henkilöitä jotka yrittävät tappaa sinua. Monelle väkivaltapelit ovat raivonlievennystä varten. Olisiko parempi että poikanne purkaisi raivonsa johonkin vaikka koulussa vai virtuaaliukkoon näytöllä. Jos ikäraja johtuu kielenkäytöstä, kuuluisi kouluunkin laittaa ikäraja koska useimmissa kouluissa kielenkäyttö on astetta rankempaa kuin peleissä.

• Anonyymi

ok boomer

• Anonyymi

Nykyajan vanhemmat ovat suurin osa vastuunpakenijoita.Ollaan kuin sopuleita. Kakarat ((vapaankasvatuksen tuote on kakara) saa tehdä vaikka mitä ja pelata kaikkea, mitä myydään, on heidän periaate . Tosib lapsi on syytön jos hänet kuvataan kurittomasti.
      Kuriton kasvatus on kaukana Rakkaudesta. Kapula käteen ja puhelin, niin saa olla rauhassa lapsilta.
      Miksi sellaiset vanhemmat tekee lapsia maailmaan, jotka ei välitä heistä vähääkään. ??
      Vai ivatko he niin tyhmiä etteivät tiedä, mistä lapset tulee : D
      Sama koskee kehitysmaita tehdään miljoonia lapsia kärsimään nälkää. Pidättyisivät lihallisista himoistaan. Sitten nuo samaiset nulikat , keräävät rahaa itselleen orpolapsilla, se vasta suututtaa.
      Miehillä ei ole vastuuntuntoa! Ei sitten tippaakaan 3i suomessakaan . Suomessa ei toivotut taas tapetaan äidin kohtuun , se on vielä rikollisempaa.
      Vehkeet pois vastuuntunnottmilta ! Ja raiskaajilta varsinkin! Niin tehtiin ennenkin. Kyllä ihmisen tulee himonsa hillitä, jos ei ole naimisissa !

• Anonyymi

Miten tuo naimisissa olo vaikuttaa asiaan?
        Siis kun sanoo "tahdon", niin ei muuta kuin paneskeleen ja liukuhihnalta kakaroita maailmaan nälkää näkemään, kerjäämään, ja ryösteleen?
        Veitikkaa tuskin on koskaan napsaistu edes raiskareilta, vaan kärsijäksi on joutunut uhri, jota on syytetty halvaksi naiseksi tai suku on häpeissään naittanut uhrin raiskarille.
        Nykyään raiskari laitetaan kärsimään.
        Tässä mielessä asiat on nykyään paremmin, tosin Suomen tuomiot... ai mitkä tuomiot?

• Anonyymi

Vittu mä oon pelannu vaikka mitä väkivaltapelejä jo pienestä asti ja oon harrastanu kaiken maailman urheiluakin niin pitäiskö muka kaikki olla laitonta häh. NYT JUMALAUTA!!!!!!

• Anonyymi

Ei saa pelata noin paljon väkivaltapeleä, aiheuttaa turhaa kiihtymystä.

• Anonyymi00271

Ite oon läpässy gta5 ja oon 11v

• Anonyymi00272

Aloittaja sekoilee aivan huolella. Huomaa että ole pelaamista vastaan. Kannattaa ensiksi aloittaa tutustumaam ihan aitoihin rikostilastoihin ja selvittää kuinka monella on taustta. Räiskin sotapelissä ja sit sain innostuksen lähteä ammuskelemaan oikeasti silmittömästi kadulle.

Ei saaaatana mitä ajatuksen juoksua aloittajalta. Suurin osa elokuvistakin pitäs varmaan sun mielestä kieltää, koska on joku ihan 0,0001% maailman väestöstä, jotka sekoaa pelattuaan Tekkeniä tai GTA:ta tai katottuaan tuntemattoman sotilaan lähtee räjäyttelemään kadulle.

Jos et laiskana, mikä käy ilmi jo aloituksestasi, jaksa asiaa itse tutkia voin kertoa. Suurin osa suomessa rikoksia tekevistä ei ole videopeleistä saanut innoitusta saati koskaan edes pelannut videopelejä.

• Anonyymi00273

Lisään vielä en ota kantaa 10v Jonne pelaa 18+ peliä. Vaan siihen että on todennäköisempää että Jonne2, joka ei pelaa videopelejä on jossain pahanteossa.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      80
      1138
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      27
      729
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      11
      702
    4. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      695
    5. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      687
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      658
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      645
    8. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      68
      639
    9. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      57
      594
    10. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      25
      593
    11. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      41
      571
    12. 61
      559
    13. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      82
      558
    14. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      46
      540
    15. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      534
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      517
    17. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      492
    18. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      52
      483
    19. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      455
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      27
      447
    Aihe