Miksi polyesyerivaatteet on merkitty pestäväksi 40 asteessa? Eikö ne muka kestä 60 astetta. Miten niille käy, jos pesee kuumemmassa?
Polyesterisen vaatteen pesu kuumassa
3
3253
Vastaukset
- Ei kestä
Neuloksen lanka heikkenee, riittävän korkeassa lämmössä jopa osittain sulaa ja menettää täysin ominaisuutensa.
On vain valittava pesuaine joka toimii alemmissakin lämmöissä tai siirryttävä puhtaaseen puuvillaan (ilman elastaania) jotta voi pestä kuumemmassa.
Voihan kokeilla mitä tapahtuu jos pesee 60 asteessa, mutta on varauduttava että vaate menee pilalle.- värit haalistuvat
Minulla on melkein kaikissa alushousuissa elastaania, ja silti niiden pesulapussa lukee 60C.
40 asteen pesulappu liittyy ilmeisesti väriaineisiin, ei siihen että elastaani tai polyesteri menisi pesussa jotenkin pilalle. Mutta vaate on ehkä värjätty siten että värit haalistuvat 60C pesussa (ja erityisesti Lidlin mustat alusvaatteethan haalistuvat aika nopeasti jo 40C pesussakin). Useimmat alusvaatteet kuitenkin kestävät pesun haalistumatta ja vuosien käytön jälkeenkin housut ovat täysin mustat 60C pesuista huolimatta.
- kyllä kestää
Sulamispiste on vasta 260 C, mutta 81 C:ssä polyesteristä tulee amorfinen jolloin se saattaa 90 asteen pesussa vähän venyä ja vaihtaa muotoaan. 60 asteessa pesun pitäisi kestää hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861313
- 1101143
- 761027
- 117986
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 47781
- 36772
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693